eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پنج ویژگی الزامی مدیران جوان در نسبت با مدیران سابق! 👈 از آنجا که رویکردی در توجه به مدیران نسبتا ایجاد شده خوب است که از منظر تطور اجتماعی به تمایزات لازم اینان با مدیران نسل های قبل توجه شود والا برخی انتخاب میشوند که فرقی با آنان ندارند! 1⃣ تفصیل مبانی: نسل اول از منظر شناخت روح انقلاب گاها جلوتر است چرا که درک حضوری تری از نگاه داشته هر چند فرصت شناخت تفصیلی انقلاب را نداشته است. نسل جدید باید فکر امام با سایر تقریرهای دینی در عرصه مدیریت خود را تفصیلا بفهمد. 2⃣ اهل فکر بودن: نسل اولی ها بدلیل فرو افتادن در میدان بحران های انقلاب فرصت کافی برای کار نداشتند ولی نسل جدید مدیران باید جامع میان فکر و توان باشند. 3⃣ نگاه جهانی و جبهه ای: دوری از تکروی و باور به این که سطح گسترده حکمرانی و تمدن سازی فقط و فقط با کمک ظرفیت ها میسر است که منحصر به داخل کشور هم نیست مؤلفه مهم مدیران جدید باید باشد. 4⃣ غلبه رویکرد اجتماعی: سیاست زدگی عمده مدیران سابق است. باید عمده رویکرد متوجه به فعالسازی بدنه جامعه و ایمان به مردم باشد. 5⃣ روحیه انقلابی: روحیه انقلابی بمعنای تندی نیست بلکه بمعنای تدبیر برای کوتاه نیامدن های پیاپی از مطلوب و است. تب تند اتفاقا زود می برد و به منجر می گردد ولی انقلابی با لحاظ شرایط و مصالح به تحقق عملی آرمان نزدیک میشود. 📍 @komeilialireza
💢 مشهورات، مهمترین مانع انبیاء برای تغییر جوامع! 📜 قرآن در دهها آیه خود به این مضمون اشاره میکند که از مهمترین دلایل جوامع برای عدم پذیرش سخن الهی، سنت های به ارث مانده از پیشینیان شان بوده است. مثلا در آیه 170 بقره : وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ وقتی به آنان گفته میشود که از آنچه خدا فرستاده تبعیت کنید می گویند ما از چیزی که پدران ما بدان انس داشتند تبعیت می کنیم! آیا نميدانند که پدران شان نمی فهمیدند و هدایت نشده بودند!؟ 👈 جامعه ما نیز أز این منظر بشدت است! با ریش یا بی ریش هنوز آنقدر سخت به سنت های غلط عرصه ازدواج، مدل زندگی و.. پايبنديم که جایی برای پذیرش باقی نمانده است! ایستادن در مقابل حق هم همان تبعاتی را دارد که نام می برد. پس درود به کسانی که عرف های غلط زمانه را به حاشیه رانده و می شکنند. 📍 @komeilialireza
〽️ چند اتفاق که من را تکان داد! ⚠️ چند چیز در زندگی مرا تکان داده است. از جمله اینکه شنیدم طلبه ای از استادش نقل می کرد که: یک بار در داشتم از جلوی نماز یک نفر رد می شدم که دستش را جلو آورد و محکم مانع من شد! نکته اینکه عبور از جلوی نمازگزار را گرچه مبطل نماز نمی دانند ولی تنقیص در آن می دانند. 😳 آن استاد هم در نماز بعد با چند نفر هماهنگ کرده بود بنحوی که راه را طوری ببندند که عبور آن شخص الزاما از جلوی نماز ایشان باشد. بعد هم چنان با دست به سینه آن فرد زده بود که جبران شود!! 😥 یکبار ایام نهم ربیع با دوستان از خیابانی می گذشتیم که یک دوست مشترک ما را با اصرار به داخل خانه برد. در خانه جشنی بر پا بود و مداحی بی ادب در حال خواندن! 😔 اشعاری را درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام می خواند و لابلای آنها هم فحش های رکیکی را می آورد که حضار هم باید تکرار می کردند! حالم بد شد! ❌ واقعا تکان خوردم! که چطور می شود از سیره اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام چنین فهمی و چنان رفتارهایی بیرون بیاید؟ آیا تامل در ریشه های رسیدن به چنین خروجی هایی ضروری نیست!؟ 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا گروه طالبان تروریست تکفیری است؟ ✅ اهل فن می دانند که آنچه سال های سال در رسانه ها درباره مطرح بوده، برساخت رسانه ای غرب و ترجمه نوشته های امپراطوری رسانه ای آنان بوده است. این حرف بمعنای تطهیر گذشته طالبان نیست ولی حتما بمعنای ضرورت داشتن فهم بومی است که این جریان را نخواهد یافت. ⚠️ آن که طالبان افغانستان و و نیز طالبان دیروز و امروز را یکی می کند خود را از درک واقعیت دور می نماید. مباد که ما جهاد با اشغالگران آمریکایی را نیز به پیروی از خود آنان برچسب بزنیم! ❇️ تعامل با جریانات مختلف خصوصا آنکه می تواند یک تهدید باشد یک ضرورت عقلی است. آنچه امروز طالبان در مصاحبه سخنگوی خود آورده را از مدتها پیش می شد در مواضع بخش مهمی از جریان افغانستانی این گروه نیز رصد کرد و روی آن اینده ای بهتر را بنا کرد. (http://yon.ir/niSVD) ⭕️ گاهی احساس می کنم برادران و بعضا سنی افغانستانی ما به واقعیت آینده افغانستان بدون حضور اشغالگران به درستی نمی اندیشند والا اولین پيشگامان ارتباط با طالبان و کاهش خطاهای آنان باید خودشان باشند چرا که بدون همزیستی، داشتن یک کشور قوی ممکن نیست. 📍 @komeilialireza
فقدان نظام 'ارزیابی' و لزوم 'پاسخگویی' شبه دولتی ها 1⃣ چند روز قبل که چند ساعتی، توفیق حضور میان فعالان فرهنگی کشور - أصحاب عشق - را داشتم سوالم این بود که آیا الزاما برای - چنانچه رهبری در حدیث هفته قبل خواندند - فقط باید کسانی که حکم رسمی دارند را مورد سؤال قرار داد یا کسانی که چه بسا میلیاردها تومان بیش از برخی مدیران گرفته اند ولی نیروی حساب نمی شوند را نیز شامل میشود؟ 2⃣ وقتی می دانیم که برخی از این آقایان در دوره مدیریت های قبلی شان چند اقدام داشته اند حالا مدیران ناظر با چه حجتی کارهای بعدی را نیز می سپارند!؟ یا چرا تداوم حضور وجود دارد؟ آیا بدون وجود ساز و کار واقعی و موثر می توان حکمی درباره کسی داشت یا جز مشهورات رسانه ای چیزی عامل ناقص خواهد بود؟ 📍 @komeilialireza
☑️ آن سنی لبنانی گفت از وقتی بجای پدر، برادر شدید کار خراب شد! 🔻 در یکی از سفرها به به سراغ برخی جریانات اهل سنت این کشور رفتیم. از جماعت اسلامی تا حزب التحرير و... و به برخی موسسات هم سر زدیم. ▪️ از یکی از دیدارها نکات جالبی در ذهن دارم. آن فرد می گفت ما اول انقلاب به ایران آمدیم و فکرمان را گفتیم که فرمودند حرف ما هم همین هاست و شما خیال نکنید ما هدف مان ایران است بلکه احیای اسلامی را هدف داریم. 🔺 او در تحلیل خودش که بنظرم صحیح نبود به این نتیجه رسیده بود که ما بخاطر فتوای مبنی بر لزوم صدور حکم توسط امام معصوم به فتح سایر کشورها دست نزدیم و محدود به جغرافیای شدیم! می گفت ما توقع داشتیم برای نجات بقیه کشورها هم بیایید ولی نیامدید! 🔷 تحلیل بعدش جالب تر بود. می گفت شما از وقتی شدید کار خراب شد در حالی که ائمه اطهار امت بودند و با کسی در امت رقابت نمی کردند ولی شما این رسالت را فراموش کردید و الا ما از همان ابتدا به انقلاب شما امید بستیم... دلم را غم گرفت از آن که می شد باشیم و اینجا که هستیم! 📍 @komeilialireza
😔 چرا ایرانی ها غرب ذلیل و شرق تحقیرند!؟ ⭕️ مشاهده ای محدود درباره رفتار ایرانیان در قبال دیگران، ما را به این نتیجه می رساند که ما در قبال غرب و غربی ها بشدت احساس می کنیم و در مقابل همه ملت های شرقی إحساس برتری و نگاه تحقیر آمیز داریم! ⚜ آیا این پدیده صرفا بخاطر غربزدگی ناشی از پنجاه سال حاکمیت و نیز گسترش تصویر هژمونیک غرب و آن از طریق رسانه های جدید است؟ 💎 فکر می کنم عامل دیگری که در شکل دهی این نگاه موثر بوده، تبلیغ گرایی و تاریخ و تمدن پادشاهی 2500 ساله در دوره پهلوی است. از همان زمان است که نوعی احساس برتری نسبت به سایر ملل شکل گرفته است. 🏺 در حقیقت این حس، میراث دوره پهلوی است و صرفا تابع میزان بودن کشورها نیست! از طرفی نگاه مثبت به مستضعفان و گرایی که پس از انقلاب ترویج شد نیز نتوانسته هنوز به رایج در جامعه ایرانی بدل شود. 📍 @komeilialireza
📜 چند کتاب خوب درباره انقلاب اسلامی 💠 در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، برخی ها که سالهای گذشته پیرامون خوانده ام را لیست می کنم. شاید به کار علاقمندان آمد! 🔹 تیرگی درخشان، اثر خواندنی سید جواد طاهایی، نشر سوره مهر 🔸 حرکت أمام و تجدید حیات اسلام، راشد الغنوشي 🔹 نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، مرحوم دکتر کلیم صدیقی 🔸 گنجینه آسمانی، شهید سید مرتضی آوینی 🔹 آغازی بر یک پایان، شهید سید مرتضی آوینی 🔸 عصر امام خمینی، میر احمد رضا حاجتی 🔹 رنسانسی دیگر، دکتر عماد افروغ 🔸 انقلاب اسلامی و نظریه پایان تاریخ، مرحوم دکتر محمد مددپور 🔹 تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی، دکتر محمد باقر حشمت زاده 🔸 انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی، استاد اصغر طاهرزاده 🔹 انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، جان ال اسپوزیتو (که البته دنبال نفی آثار انقلاب است که سالها قبل نقدی بر آن نوشته ام) 📍 @komeilialireza
⭕️ افتخار ما تغییر عنوان زائر است! 😢 چندی قبل در جلسه ای مرتبط با شهرداری بودم. برخی از موثرین تیم جدید هم حضور داشتند. خانمی هم بود که بنده نمی شناختم شان. وقتی نوبت به ایشان رسید بدون توجه به موضوع جلسه شروع کرد از این افتخار خود سخن گفتن که ما در حال تغییر رویکرد هستیم و نام را به گردشگر تغییر می دهیم!! 👈 به دوستی که مربوط به همین جریان بود گفتم بنده توی جریانات سیاسی نیستم ولی انصافا با چه تحلیلی برای قطب منطقه به ایشان رسیده اید!؟ گفت تحلیل چیه برادر! فلان عضو شورا آورد و سهم خواست و ایشان آمد! ⛔️ گفتم اینجاست که آدم میگه مرده شور هر دو جریان را ببرند که در هر دو رویه های ثابتی چون رفیق بازی و هست! ولی از شما که مدعی عقلانیت و اعتدال و مردم محوری هستید زشت تر است! 📍 @komeilialireza
😔 شعور معماری و فهم عناصر فرهنگی شهر، در مشهد نیست! 💠 چند روز قبل توفیق داشتم از مجتمعی اقتصادی که استاد خوش ذوق و فهیم معماری مشهد، دکتر خدایی آن را طراحی کرده بود بازدید کنم و بار دیگر به عمیق این مرد احسنت بگویم. 👈 اینکه بخاطر نزدیکی به بعنوان یکی از نمادهای شهر، ارتفاع مجتمع را بالاتر از آن نبری و به زیر زمین بروی و برای عدم تغییر بافت، از آجرهایی که در تخریب خانه ها و مراکز قدیمی مشهد بدست آمده استفاده کنی، به عمق فهم طراح و حامی خصوصی آنجا ربط دارد. ⭕️ این نگاه را مقایسه کنید با نگاه تکنیکال و اتفاقا کاملا مندرس و قدیمی که حتی فهم اقتصادی ندارد که مشهد را باید با حاکم بر آن معرفی کرد نه با مزیت های شهرهای دیگر! 🏬 مشهد در این سالها و خصوصا در دوره چندین ساله شورای شهر حراف چنان بی قواره خصوصا بافت اطراف حرم را خراب کرد که حتی دید مطهر را از دور محدود ساخت، فقط بخاطر دو قران سود شخصی ! 📍 @komeilialireza
↔️ روایت کدام طرف از تاریخ صحیح است؟ 🔹 دوران دبیرستان بود و گاهی برای تحقیق به کتابخانه مطهر رضوی می رفتم. کتاب فضائل الخمسة عن الصحاح الستة را که دیدم کلی ذوق کردم. یادم نیست در همان کتاب یا میان صحاح، روایتی را دیدم که فکر کردم حجتی است برای غلبه بر همه کسانی که دم از لزوم مراعات حرمت می زنند! 🔸 روایت نبوی بود با این متن که : اذا رایتم المعاوية على منبري فاقتلوه! آنرا به یاد سپردم تا اینکه یک روز عالمی از را دیدم. به خیال خود که او روایات کتب خود را ندیده یا توجیه می کند روایت را خواندم و نظر او را جویا شدم! وقتی گفت: ضعیف عندنا! انگار آب سردی بر من ریختند! 🔹 آری! واضح است که ما یک واقع داریم نه چند تا. ولی مگر می شود همه را به یک فهم رساند؟ اگر می شد چرا بین فقهای یک مذهب نشود این نظر را ایجاد کرد که خلق الله احساس تضاد نکنند!؟ 🔸 اختلاف روایت در تاریخ هم از همین جنس است. نمی شود یعنی نمی شود با بلند تر کردن صدای بلندگو یا پیدا کردن کدهای موهوم از کتب طرف مقابل، از او درباره چیزی که بدان معتقد نیست گرفت. 🔹 حتی نظریات رجالی علما گاها در خروجی فتوی یا جمعبندی نظر تاریخی موثر است. مگر نه اینکه آیت الله بر روایات کتاب شریف نیز نقد داشتند؟ اینکه بخواهیم یک نظر را پیش فرض بگیریم برای تعاملات گسترده نشدنی است. 🔸 پس چاره چیست؟ هر کس حق دارد خود را بین طرفداران خود بگوید با این شرط که اگر قرار است غیر پیروانش بشنوند باید آنها را بنماید والا هر روز دعواست! رفع اختلاف فهم یا تنقیح اسناد هم بعهده علما و در محیط علمی... 📍 @komeilialireza
🌹 یکسان سازی گلزار یا حذف هویت نمایانگر تنوع شهدا 👈 اولین بار حوالی سال 82 به سفارش مجله سوره یا راه گزارشی از تخریب گلزار شهدای مشهد تهیه کردم. بعد از آن با بچه های جنبش به این مساله اعتراض کردیم و در زمان افتتاح این طرح در بهشت زهرای تهران با قالیباف شهردار و دهقان بنیاد شهید بحث کردیم. بعد هم در جاهای مختلف از جمله مجله در این رابطه کارهایی انجام دادیم. 😞 هر چند این طرح به پشتوانه چند کارخانه سنگ جلو رفت و در بسیاری از شهرها و روستاها اجرا شد ولی حالا که انقلاب هم متعرض این مساله شده اند جا دارد که مقاله قدیمی و خواندنی استاد علیرضا کمره ای با عنوان را مطالعه کنید. مستندی هم با همین نام وجود دارد. همچنین پژوهش خانم فرانک جمشیدی در این رابطه خواندنی است. کتاب راز جعبه ایینه نیز در این جهت خوب است. 📍 @komeilialireza
🌐 راهبردهای کنونی ما در عرصه بین الملل چه باید باشد!؟ 💠 ایران بتدریج از ورطه جنگ های منطقه خارج شده و مساله هم بزودی حل خواهد شد و روند بازسازی و احیای قدرت مساله روز است. دشمن از این جنگ ها به خوبی برای تخریب چهره بهره برد و خصوصا در جهان اسلام و باز بویژه در میان جریان ما را متهم به منفعت طلبی، عدول از آرمانها، طایفی گری و.. کرد! 🔹 هر چند کودتای و تحریم قطر و نقش حمایتی ما از اسلامگرا فضای فتنه را مقداری شفاف تر کرد و همزمان، روی کار آمدن بن سلمان و محفوف به مخاطر و فرصت های جدیدی برای ما گردید. 🚩 در آن سو، تحولات اجتماعی سیاسی در و آمریکا و دست و پا زدن های اسراییلی ها نیز نشانگر وجود ظرفیت های مختلف میدانی و فکری در مخالفت با روندهای موجود آنجا می باشد. 🔹 با این تصویر مختصر به نظر می رسد چند اولویت باید مد نظر فعالان ایرانی عرصه باشد: 1⃣ تشکیل جبهه ضد استکباری، ضد صهیونیستی و ضد تحجر در کشورهای مختلف جهان 2⃣ پشتیبانی فکری و عملی از جبهه مقاومت در منطقه 3⃣ اصلاح چهره ایران در جهان اسلام و توسعه ارتباطات با آنان 📍 @komeilialireza
⭕️ می گفتند امام بخاطر فلسفه منحرف است! 📚 در کتابخانه ای که سال اول دانشگاه در آنجا درس می خواندم یک روحانی نماز می خواند که بین دو نماز سخن می گفت. جمع جوان بود و کسی از مسلک ایشان مطلع نبود. من البته بدلیل کدهای دایمی اش از تفسیر و رد امکان فهم قرآن بدون استعانت از روایت، متوجه حال او شده بودم و گاهی بحث می کردیم! 🙄 یک روز روایتی را منتسب به امام حسن عسکری علیه السلام کرد که و عرفان حرام است و بعد هم رفت سراغ بزرگانی چون علامه و امام و حسابی کیسه کشید! بلند شدم اجازه خواستم و نقدی جوانانه کردم! 🤔 چندی بعد با دو تا از بسیجی های مسجد محله مان که طلبه شده بودند درباره همین ماجرا بحث شد! هنوز منطق نخوانده دم از نقد شهید مطهری و می زدند که این بزرگان البته اشتباهات بزرگ داشتند و غیر قابل بخشش! انحراف داشتند و سخن عقل را بر وحی ترجیح دادند!! ☹️ فقط حسرت می خوردم که چطور قبل از امکان مساله شستشوی ذهنی صورت می گیرد که مباد احیانا به سمت شنیدن سخن بروند و منحرف شوند! با این توجیه که بچه اند و نمی فهمند و ما هم راهی نداریم جز تخریب! 💠 خب مگر ما مخیر بین انحراف و تخریب هستیم؟ نمی شود این فرهنگ مترقی علیهم السلام را بياموزیم که اولا ابناء الدلیل باشید و ثانیا به دلیل بنگر نه به شخص! انظر الى ما قال و لا تنظر إلى من قال!؟ واقعا نمی شود؟ 📍 @komeilialireza
👈 در دفاع از جهت گیری اجتماعی تقریب در دور کنونی با نقد و پیشنهاد! 🔸 مساله و تقریب در کشور ما از چند آسیب رنج می برد. شاید مهمترین آنها این است که در دوره قبل از حضور آیت الله اراکی برای و فراگیری اجتماعی آن کاری نشده و به ارتباطات علمایی و همایش های دارای مدعوین خاص بسنده کرده بودند! ظاهرا این نگاه در برخی هیئت امنای همچنان موجود است. 💠 در دوره حضور دبیر کل جدید ولی مناسبی انتخاب شد. بدین معنا که با فهم این مشکل سعی کردند با اقداماتی چون شب شعر، جشنواره فیلم و عکس، راه اندازی اتحادیه های موضوعی و صنفی و... این مساله را به بدنه های متصل کنند. 👈 گرچه اصل این رویکرد، بسیار مطلوب بود ولی مشکل اصلی در اینجا بود که بدنه باقیمانده از قبل یا برخی منصوبان جدید کافی یا شناخت موردنیاز برای این امر را نداشتند لذا برخی از این اقدامات نتوانست به هدف خود برسد و متاسفانه در حد اقدامات کم اثر باقی ماند! 🔹 بنظر می رسد بازسازی کادر مجمع تقریب و اعتماد به مستعد و دارای تفکر تقریبی می تواند زمینه تحقق بهتر برنامه های ذیل مهم مذکور را مهیا سازد و در این شرایط حساس ما را از این عقب ماندگی تاریخی برهاند انشالله. 📍 @komeilialireza
💠 چرا سازمان تبلیغات باید کوچک و نزدیک باشد؟ 🔹 در گفتگویی با برخی دوستان درباره مدل مطلوب عرض کردم که من اگر در گذشته بودم به این دلایل اجازه بزرگ شدن سازمان تبلیغات و دور شدن اش از قم را نمی دادم: 1⃣ ظاهرا جعل این سازمان برای ساماندهی حوزه تبلیغ دینی در کشور بوده که بنظر می رسد باید داخل یا چسبیده به باشد نه بیرون آن چرا که ورودی این نهاد عمدتا از حوزه است. بیرون بودن آن می تواند اولا به افزایش بروکراسی بیانجامد و ثانیا اعتماد حوزه به آنرا کاهش دهد. در حوزه هیئات نیز درهم آمیختگی خاصی با حوزه وجود دارد. 2⃣ تبلیغ از دیرباز امری بوده و اینک نیز حجم مهمی از آن به صورت خودجوش در حال انجام است بدین معنا که از اعزام تا درخواست و حمایت از این اقدام توسط خود طلاب و مردم دارد صورت می گیرد و عملا سازمانهای مختلف نقش مهمی در آن ایفا نمی کنند! حتی اگر اشتباها، نقش سازمان ها گاها زیاد شده باشد بخاطر مردمی و داوطلبانه و انگیزه مند آن باید آنرا مجددا به همان چهارچوب برگرداند. اینک نیز مبلغان موفق کاملا وابسته به مردم اند. 3⃣ ساماندهی تبلیغ بنحوی از قبل انقلاب در ایران سابقه داشته مانند دارالتبلیغ که هدف آن طلاب، نشان دادن زمینه های تبلیغی جدید یا واقع شده مانند بین الملل و... بوده است که امری مطلوب می باشد. پس از انقلاب احتمالا برخی اهداف سلبی مانند جلوگیری از تبلیغ منحرفین و جریانات معاند به توسعه در امر تبلیغ منجر شده که البته با وجود بی اثر نبودن، کم اثر است چرا که جریان فکری را نمی توان بصورت فیزیکی کنترل کرد. 4⃣ با این مقدمات کوتاه -و قابل تفصیل و البته قابل نقد- بنظر می رسد سازمان باید در افق گشایی، توان افزایی و نقش نظارتی خود، حضوری نامحسوس داشته باشد و حتما از سازمانی شدن اقدامات این حوزه بشدت مردمی و پرانگیزه، پرهیز نموده و حتی با فرمانی معقول، به حداقلی بازگردد. با حضور تیم فرهیخته و جوان موجود به این نوع تغییرات می توان امید بست. 📍 @komeilialireza
🖇 پیوند استراتژیک، فکری فرهنگی است نه سیاسی امنیتی! 🔗 آنهایی که برای شان تشکیل خط اهمیت دارد باید بدانند که ایجاد پیوند استراتژیک بین کشورهای حامی این با امضای قراردادهای سیاسی و امنیتی شکل نمی گیرد. 📚 اگر قلوب و افکار ها با هم پیوند بخورد حتی اگر حکام نخواهند، آن پیوند به ارتباطات منجر خواهد شد چرا که مقاومت بیش از آنکه یک تاکتیک سیاسی باشد یک است. 👈 با توجه به فشار قدرت های جهانی، پذیرش اندیشه مقاومت یعنی تحمل و تحریم و احیانا جنگ و امثالهم که برای عمده ملت ها قابل قبول نیست و اینجاست که نقش قلبی به این مساله خود را بیشتر نشان می دهد. ⭕️ اگر قرار باشد کشوری مثل در این خط باقی بماند باید بتواند صورت بندی نظری درستی مبتنی بر نگاه اصیل دینی و انسانی برای خود دست و پا کند و بعید است که با اندیشه یا قومی عربی بتوان تا انتها بر این خط ماند! فتأمل! 📍 @komeilialireza
⭕️ حافظه تاریخی را که رها کنی باید بشنوی زمان شاه بهتر بود! 🔹 جوانی از اقوام داشت از این می گفت که زمان دزدی کمتر بود! پدر خانم ام چند خاطره از روستای محل زندگی شان گفت و من فقط حسرت خوردم که چرا مدیریت مساجد و پايگاه های دست افراد سطحی است که بجای ثبت و تولید چنین مهمی از مردم فقط به کارهای صوری مناسبتی امر می کنند! 👈 ایشان گفت: ده ما با پنج هزار جمعیت، فقط هفت خان داشت که بر همه چیز مردم حکومت می کردند. حتی اگر مردم گوسفندی می کشتند ران آن نصیب بچه های بود و اگر کسی اعتراض می کرد هم پاسگاه تنها خاصیت اش ادب کردن او بود!! 😞 گرفتن از اموال مردم علنا انجام می شد. حتی کوه را تقسیم می کردند و اجاره می دادند! بعد از کاشت، حتی کاه آن را برای چرای گوسفندان به خود مردم می فروختند! بعدا که برای کار به رفتم هم دیدم که دادن حق ژاندارمری یک امر علنی بود!! و... 💠 در حالی که چنین خاطراتی در سینه خیلی ها هست بخاطر نفهمیدن نقش در شکل دهی به انسان ها، امکان مقایسه این تمایزات واضح را نیز از نسل جدید گرفته ایم و به توسعه مذهبی بسنده کردیم! 📍 @komeilialireza
😁 پیش بینی پایان انقلاب در چهل سالگی آن! 🔸 دوستی دارم که ایام درگیری های دی ماه گذشته حسابی احساساتی شده بود و می گفت کار نظام تمام است! می گفت نهایتا هم سالگی است. طوبی به پیش بینی صوفیان گنابادی که عمر این را چهل سال دانسته اند. حتی تحدی می کرد که اگر این امر محقق نشود به پیغمبری خامنه ای ایمان خواهم آورد!! 👈 او هم مانند خیلی های دیگر فقط اهل حرف است. از مولا علی می گفت ولی عزت او را در خود نداشت و من مطمئن هستم روی حرف خود نمی ماند و به تحدی های زبانی خود هم عمل نمی کند! 😞 متاسفانه ما یاد گرفته ایم خیلی راحت حرافی کنیم و بجای اصلاح خود و اطراف به بی مسئولیتی بسنده کنیم. این نوع غیردینی که گریبان همه ما را گرفته دقیقا همان چیزی است که مولا علی علیه السلام فرمود: 'الحق أوسع الأشياء في التواصف و أضيقها في التناصف' حق در مقام توصیف گسترده ترین و در مقام عمل محدودترین است. 📍 @komeilialireza
💠 دو تجربه عبرت بار برای انقلابی های دهه پنجم 0⃣4⃣ چهل سال گذشته را با جرأت تمام می توان چهل سال عزتمندی و مردم ایران در مقابل قدرتهای بزرگ دانست. اینکه رمز این حد از ایستادگی چه بوده است را جز در این آیه نمی توان یافت: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ [فصلت : 30] هیچ توجیهی جز توجه به خدا نمی تواند بیانگر تحمل سختی ها و تقدیم جان و عمر و اموال توسط عزیز ایران باشد. باید بطور جدی به ملزومات توسعه و تعمیق این عامل فکر کرد. ⭕️ کسانی که مقداری تجربه میدانی دارند به خوبی فهمیده اند که ما در دهه پنجم باید از تجربه تلخ و شکست های این چهار دهه نیز بگیریم. 🔸 عامل شکست ما در افراد ضعیف النفس و دنیازده و بدون و ترسو و متعصب خلاصه می شود ولاغیر! 🌹 هر جا تربیت شد و بروز کرد شاهد رشد چشمگیر و شکست قدرتهای بزرگ و حل شدن مسائل داخلی و خارجی بودیم و هستیم. 📍 @komeilialireza
لطفا بگذارید گنبد شهر وحدت بماند! 🕌 گنبد از زیباترین نمادهای زندگی شیعه و سنی در کشور است هر چند عاری از نقص نیست. اما برخی چشم دیدن همین شرایط را هم ندارند. این روزها در چیزهایی دیدم که مایه تعجب بود. امیدوارم دلسوزان شهر به فکر اصلاح این امور باشند. 🔸 با کمال تاسف برخی هییتی ها در امام زاده یحیی بن زید که بسیار برای آنجا نیز محترم است و همیشه برای زیارت آنجا هستند اقدام به لعن می کنند! 🔸 فردی بنام آقای شیبک که ظاهرا در فرمانداری انجاست بر برخی نخبگان شهر فشار اورده بود که با جوانان انقلابی که برای دیدار با أهل سنت به آنجا رفته بودند دیدار نکنند چرا که باید با ما هماهنگ باشند!! گویی مجموعه های مردمی نیز باید وارد ساختار إداری شوند یا ارتباط شیعه با سنی در این کشور نیازمند مجوز است!! 🔸 در ایام فاطمیه برخی پارچه ها در شهر پر شده که معلوم است هدف مشخصی دارد: خداوند پس از غدیر خم برای احدی حجت و عذری باقی نگذاشت. 💠 آقایان واقعا با چه تحلیلی به این نتیجه می رسند که شهر نمونه را با اقدامات جاهلانه خراب کنند!؟ 📍 @komeilialireza
👈 فهمیدم می شود به ساده زیستی اول انقلاب برگردیم 🌐 دیروز در همایشی بودم که از شش کشور خارجی مهمان داشت. معاون بین الملل رضوی حجه الاسلام موحدی خطاب به مهمانان غیرایرانی گفت اینکه ما شما را به هتل نبردیم و سعی کردیم زاید را حذف کنیم به این خاطر است که به ساده زیستی اوایل انقلاب مان که یکی از دلایل اثربخشی و موفقیت ما بود برگردیم. 👌 روحیه شخصی جناب دکتر موحدی این آزاده جنگ و مجاهد میدان را می شناسم ولی می دانم که سالهاست که هیچ نهاد و غیر انقلابی بین المللی در کشور ما دیگر باور به ندارد و به اسم تکریم مهمان، بهترین هتل ها را با پول برای همایش های خود اجاره می کند!! 🔹 باور کردم که اگر کافی و خودسازی باشد می توانیم دوباره به انقلابی مان بازگردیم. هر چند پس از عادت به چرب و شیرین دنیا انصافا کار سختی است! 📍 @komeilialireza
😞 ایرانی ها قومیت گراتر از عرب ها! 👈دوستی که سالها ایران نیز بوده حرف جالبی زد. می گفت ایرانی ها قومیت گراتر و متعصب تر از ها و حداقل عراقی ها هستند! 💠 گفت : الان آیت الله که یک ایرانی است مرجع اعلی در عراق است. آیت الله فیاض که یک است از مهمترین مراجع نجف است و آیت الله بشیر نجفی که پاکستانی است ایضا! 🔸 ولی آیا حتی احتمال اینکه یک عراقي یا افغانستانی و بتواند در ایران مرجع محبوبی بشود وجود دارد!؟ هرگز! 🔹به ماجرای رییس قوه شدن مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی هم اشاره کرد که با اینکه اصالتا ایرانی بودند ولی بخاطر تعلق شان به اشرف چقدر هیاهو حول انتصاب ایشان راه افتاد! 😢 من که تصدیق کردم و خجالت کشیدم. نظر شما چیست!؟ 📍 @komeilialireza
🚀 به خاک پاکستان حمله کنیم!؟ 🚌 حادثه تلخ حمله تروریستی به اتوبوس پاسداران در جاده خاش، همه را غمگین کرد ولی این بدان معنا نیست که انتظار داشته باشيم باید مانند زدن داعش در سوریه یا عراق به خاک هم حمله شود و عده ای تریبون دار بر طبل این مساله بکوبند! 🚨 اولا همانطور که ما توان جلوگیری از ورود این گروهک ها را نداریم که گاها عملیات می کنند وجود آنها در پاکستان به معنای همراهی دولت این کشور با آنها نیست چنانچه جریان سالها در مناطقی از این کشور و افغانستان بود و آمریکایی ها هم نمی توانستند به آنها دست یابند. 👈 بعلاوه اگر اتفاق مشابهی بیفتد آیا ما اجازه چنین اقدامی را به کشور همسایه می دهیم!؟ تریبون داران باید مراقب باشند که درگیری با کشور مسلمان همسایه فقط به نفع و آمریکاست و راه حل این مسایل چیز دیگری است. 💠 باید به استقرار دولت های مزبور در مرزها کمک کرد و با همکاری ارتش ها و تشکیل تیم های امنیتی نظامی به مواجهه با این مهره های استکبار رفت. 📍 @komeilialireza
⭕️ چرا منشور روحانیت امام سانسور شده است؟ 😞 سوم اسفند امسال هم مثل همه این سالها بدون ذکر نامی از ، آخرین متن مکتوب امام و مهمترین وصیت او به خواصی که انتظار داشت بار رهبری جامعه را به دوش بکشند گذشت! 👈 علت این حجم از بی توجهی به آن پیام مهم در خود پیام هست! آنجا که چنان ترس و دلهره ای از متن آن حس می کنی که باور نمی کنی آنرا رهبری نوشته که 10 سال مهمترین قرن را با اقتدار، رهبری کرده است و می گوید: 🔸 'گر چه کار مشکل است ولى چاره چیست باید فکرى کرد. اولین وظیفه شرعی و الهی آن است که و یکپارچگی طلاب و روحانیت حفظ شود وگرنه شب تاریک در پیش است و بیم موج و گردابی چنین حایل...' 🔹 سانسور این پیام در حوزه و از همه غمناک تر، از و فعالی که امام به آنها خطاب می کرد دلیلی ندارد جز اینکه بدنه اصلی حوزه، گرچه در رویکرد سیاسی خود مدافع انقلاب باشد ولی در فکر و با آقا روح الله بیعت نکرده و بلکه مخالف است! ⚠️ کافی است یک بار این پیام را مرور کرده و سطح توقع امام از را با وضع کنونی مدیریت حوزه مقایسه کنید! 💠 متن کامل پیام: http://farsi.khamenei.ir/special?id=3937 📍 @komeilialireza