☢ چرا شهدای هسته ای عامل وحدت ایران و امت اسلامی اند؟!
📲 چند ساعت قبل در زوم، ارایه ای داشتم برای یک مرکز مطالعاتی فلسطینی درباره تبعات ترور شهید #فخری_زاده که احساس کردم باید خروجی این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارم.
💎 نوع سوالات و مباحث مطرح شده در این نشست خیلی جالب توجه بود. گویی جهان اسلام که بخاطر مسائل سالهای اخیر نسبت به ما مساله دار شده و کینه یا بدبینی به ما یافته بود حالا دارد حس می کند که ما نیز در یک خندق و یک #جبهه_مشترک با او قرار داریم. این حس در میان فلسطینی ها و اسلامگرایان اخوانی خیلی قوی تر است چرا که بغض شدیدتری نسبت به صهیونیست ها دارند.
💣 وقتی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی صریحا از یک تهدید بزرگ بنام فخری زاده سخن می گویند و از #شهادت او اینقدر ذوق زده می شوند، فقط باید خودت را جای کسی که از #اسرائیل تا عمق جان متنفر است بگذاری تا با آن شهید همدلی کنی و از اینکه چنین سرمایه ای را از دست داده ای نگران و غمگین بشوی!
⚔ سوال ها رنگ و بوی #انتقام داشت. مثل جوانان ایرانی که گویی فقط انتقام آن هم از نوع نظامی آرام شان می کند! و این یعنی همان نقطه امیدی که امت اسلامی را ذیل یک #حس_مشترک و #مساله_مشترک جمع می کند. کاری به اینکه باید این تحلیل پخته تر شود ندارم ولی همه می پرسیدند چرا ایران ضربه محکمی به اینها نمی زند. این یعنی از ضربه شما شاد می شوند.
👈 شاید برخی از این زاویه به مساله پتانسیل #وحدت_آفرین شهدای هسته ای نگاه نکرده باشند ولی غیر نظامی بودن آنها و شناخته شدن ناگهانی شان بعنوان دشمنان درجه یک اسرائیل در عرصه علمی و دفاعی، محبتی عمیق را از آنان در دل #امت_واحده اسلامی کاشته است.
⭕️ راستی اگر زاویه نگاه هنرمندان ما #جهانی نشود و این واقعیت ها را نبینند چگونه از این ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد؟ آیا تا کنون کسی برای #شهدای_هسته_ای گذشته کاری مناسب امت اسلامی و فلسطینی ها تولید کرده است؟!
📍 @komeilialireza
🚨 هفت آسیب رایج در فعالان فرهنگی!
خیلی وقت است که با گروههای مختلف مردمی که به اسم #فعال_فرهنگی شناخته می شوند می نشینم. چند نکته برایم خیلی عجیب است که در اکثر آنان مشهود است :
1. لایه #فکری در کارشان خیلی ضعیف است یا اصلا نیست و عملگرایانه به همه چیز می نگرند حال آنکه #بینش است که جهت گیری کار را مشخص می کند و کار بدون عمق چه بسا که به تقویت تجدد یا تحجر کمک کند ولو فاعل آن نداند!
2. در بسیاری امور وارد شده اند که #شناخت کافی از آن عرصه ندارند و عجیب تر اینکه احساس نیاز به دانش بیشتر را نیز حس نمی کنند. واقعا جالب است که مدتها در کاری بوده اند ولی به ابعاد آن اصلا اشراف ندارند! این یعنی احتمالا حاکمیت نوعی #جهل_مرکب!
3. از روشهای تحقق، اطلاع کافی ندارند و مسیر رسیدن به اهداف شان، خیلی بسیط و بدون پیچیدگی و نوآوری است. فرایندهایی که گاها بدون آنها هدفی محقق نمی شود را که اصلا نمی بینند و جزئی نگری حاکم است.
4. در مقام #تحقق عملی هم بشدت ضعف مدیریتی مشهود است. گاهی ایده ها هم خوب بوده ولی در دل کار به همین دلیل چیزی بیرون نیامده است. مساله #رشد نیروها، زمان صحیح واسپاری کار به آنها، ایجاد زمینه تجربهاندوزی تدریجی نیرو و... که در #رویکرد_تربیتی باید توسط مدیر مجموعه مد نظر باشد هم نوعا وجود ندارد.
5. شیوه دور هم جمع شدن که کاری سخت است را نیاموخته اند و بلافاصله پس از یک #حس_مشترک، می خواهند وارد اقدامات عملی جمعی میدانی شوند بدون آنکه به لوازم تشکیل یک #جمع_منسجم توجه داشته باشند.
6. برنامه ریزی را از ارایه ایده شروع می کنند قبل از آنکه مراحل #توصیف دقیق عرصه و تحلیل و بررسی آن و راهکارهای محتمل و از همه مهمتر نسبت آن راهکارها با #توان جمع خودشان را بسنجند!
7. کارهای بزرگ و صوري را بر کارهای کوچک ولی #موثر ترجیح می دهند! همه به دنبال همه کار هستند و کسی به دنبال محدودسازی و معین سازی اقدامات خود نیست.
📍 @komeilialireza
⭕️ ریشه های بروز "هفت آسیب رایج فعالان فرهنگی!"
👈 بنظر می رسد وجود چند مساله به چنین وضعیت بغرنجی منجر شده که در عین وجود #خروجی های متعدد ولی شاهد #اثربخشی نیستیم:
1. هیچ کس متولی رشددهی به تشکلها و فعالان فرهنگی نیست و نوعا آموزش های خیلی عمومی یا جهت دهی سخنرانانی که گاها توهمات را نیز تقویت می کنند صرفا ورودی اینهاست و این الگوهای غلط همه چیز را در ساحت زبان، ساده سازی کرده و ذهنیت های ساده انگار را شکل می دهند.
2. برای #عمق فکری تلاشی نکرده اند و نوعا شنیده هایی از دوره دانشجویی یا طلبگی با خود دارند و بخاطر غوطه ور شدن در میدان هم دیگر انگیزه بازگشت به مباحث #معرفتی را ندارند!
3. مساله مهم #تمرکز که ضامنی برای یافتن تخصص و کارآمدی احتمالی است وجود ندارد و افراد به اقیانوس هایی به عمق یک وجب و کنشگرانی در عرصه های متعدد تبدیل شده اند نه یک عرصه خاص!
4. مساله #استمرار که ضامن رسیدن به عمق بیشتر و اشراف بالاتر است نیز وجود ندارد و نوعا با اقداماتی مقطعی یا کوتاه مدت روبرو هستیم.
5. بخاطر ضعف #عقلانیت عملی و غلبه احساسات و فضاسازی ها و #کمپین های سیاسی اجتماعی پیاپی، به امر مهم و طبیعی #استدراج کم توجهی می شود و با این توهم که می شود با #طفره از برخی مراحل، زودتر از زمان طبیعی به نقطه ای کارآمد دست یافت چه درباره نیروها و چه خودشان، عجله کرده و به بادکنک هایی زیبا ولی غیر موثر بدل می شوند.
6. مساله لزوم توجه به #بوم و #ظرفیت های محلی موجود مورد توجه نیست و طراحی ها در همه جا #کلان و بدون لحاظ خصوصیت است. نقطه زنی غیر مطلوب و سر و صدا مطلوب تلقی می شود.
7. وابستگی به نهادها و پول نفت نیز در سطحی و عجولانه و گزارشی شدن اقدامات موثر است و اقدامی درخور هم برای #استقلال فکری و مدیریتی و اقتصادی ندارند.
📍 @komeilialireza
👈 خاطراتم از مرحوم مولوی عبدالحمید جهاندیده سوران
این روزها که بعد از چند سال به #سوران رفتم، یاد مرحوم مولوی عبدالحمید #جهاندیده افتادم. هم او که در همه سفرها، کریمانه از حقیر پذیرایی می کرد. می خواستم این متن را در زمان وفات ایشان بنویسم که توفیق یار نبود و فرصت نشد. از آنجا که جزییات همه دیدارها را به یاد ندارم به روزنوشت هایم مراجعه کردم و آنها را عینا می آورم. متاسفانه من هم از زمانی، در نوشتن تنبلی کردم و برخی دیدارها را ننوشتم لذا نمی دانم دقیقا مربوط به چه تاریخی است ولی به یاد دارم که مرا بردند و مراحل پایانی ساخت مسجد جامع شهر را نشانم دادند. بجای بستن داربست با استفاده از توان مردم، خاک ها را انباشته کرده اند و از طریق رفتن روی آنها سقف مسجد را زده بودند.
✅ آنچه در ادامه می آید روزنوشت های من از دو دیدار با ایشان است. دو سه شام و صبحانه را در منزل ایشان مهمان بوده ام که به رسم مهمان نوازی بلوچی بوده و من شرمنده شان شدم. می دانم که 25 دی 95 هم سوران بوده ام ولی متاسفانه خاطراتم را ننوشته ام! فروردین و مهر 96 هم سوران بوده ام ولی چون سفرمان برای بازدید از نخیلات و کارآفرینی بوده فکر کنم مزاحم مولوی نشدم یا خیلی کوتاه بوده ولی درست به یادم ندارم.
یادم هست یکبار که نقدهایی به برخی بخش های نظام کردند گفتند من اینها را فقط به شما می گویم و اگر فردا از جایی دربیاید کار شماست! گفتم مولوی ممکن است دیوار هم گوش داشته باشد پس پای ما ننویسید! خدایش بیامرزد. کاش به سبک فرهنگ پاکستان که حتی ملفوظات پراکنده بزرگان شان را می نویسند خاطرات این بزرگان هم نوشته می شد که خود، یک تاریخ زنده بودند.
💠 این متن کوتاه را بهمن 93 نوشته ام:
امام جمعه اهل سنت سوران را دیدم. آدمی آرام و معتدل و صریح بود. شاگردی مولانا قاری طیب را در #پاکستان کرده اند. از برخی گیرهای بیجا نالان بود مثل اینکه چون یک مسابقه قرآن برگزار کرده اند و به دفتر نگفته اند از اطلاعات زنگ زده اند که بروید دفتر و توضیح بدهید! از دفتر نهاد گله داشت! می گفت خب خودشان زنگ بزنند چرا به اطلاعات بگویند زنگ بزند که برویم دفتر!
بنظرم ندیدن علمای با سواد و روحانیون معتدل شیعه مشکل اصلی در این منطقه است و الا اینها خیلی از همدلی و همراهی با افراد معتدل شیعه استقبال می کنند. حقیر که اندکی درباره دیوبند مطلع بودم را طوری تحویل گرفت که حد نداشت. کتابهای خطی را آوردند و به من دادند تا با خودم ببرم و بخوانم. بنظرم اگر عقلای نظام با اینها بنشینند انقلابی تر و همراه تر از اینها پیدا نخواهند کرد.
🔰 این متن را 25 مهر 94 نوشته ام که آنرا عینا نقل می کنم:
با مولوی عبدالحمید جهاندیده که در سفر قبل با ایشان نشسته بودم تماس گرفتم. پیرمردی که در دهه 30 به پاکستان رفته و شاگردی مفتی محمد شفیع پدر مفتی محمدتقی عثمانی را کرده و حالا هم کتابخانه مفصلی دارد. حافظه ای قوی دارد و من را بعد از ده ماه فورا شناخت. گفتند بعد مغرب تماس بگیر که من حاج اقای کمالی را هم برداشتم و برای نماز رفتیم به مسجد کنار خانه مولوی که بزرگ شهر سوران است. ما را دید و با خودش به خانه زن سوم اش برد.
مولانا از دو زن اول، از هر کدام هفت بچه دارد و علی الظاهر زن سوم را هم به تازگی گرفته. برای ما تعریف کرد که از پاکستان قصد کرده به مکه برود ولی توی راه در ابوظبی مانده و امام جماعت مسجدی شده و در یک صرافی مشغول و در آن زمان ماهی 4500 تومان درآمد داشته است لذا الحمدلله از نظر مالی متمکن است.
سعی کردم هر چه می گوید را بنویسم چون دفعه قبل هم که ایشان را دیدم روی مساله ثبت خاطرات تاکید کردم ولی دیدم متاسفانه عزمی برای نوشتن خاطرات شان ندارند و کسی هم توی این فضا نیست که خاطرات این بزرگان را ثبت کند!
کتابی دستم بود بنام خطبه های اصلاحی تربیتی که از آن چیزهایی نقل کردم. کتاب از خطبه های محمد تقی عثمانی است. ایشان گفت که من شاگرد پدر او مولانا محمدشفیع هستم. عبدالحی، مرشد محمد تقی بوده و تهانوی مرشد محمد شفیع. فضای اخلاقی معنوی و نوعی طریقت در دیوبندها قوی است و حیف که ما از در اخلاق و معنویت برای تعامل وارد نشده ایم!
از زمان ساخت دارالعلوم اصلی دیوبند در رایوند نکاتی جالب توجه گفتند:
شاه رفیع الدین از نقشبندی ها در خواب می بیند که پیامبر ص آمدند و گفتند نقشه تان اشتباه است و خودشان نقاطی را مشخص کردند. همین رفیع الدین خواب دیگری هم دیده است. یک بار شخصی را دید که با تدلیس کارت غذا گرفته بود و یک روز بخاطر غذا دعوا راه انداخت. گفت تو طلبه نیستی! گفتند از کجا فهمیدی؟ فرمود در خواب دیده بودم که طلاب اینجا را خود پیامبر ص غذا و آب می دادند و این فرد آنجا نبود. نانوتوی در 49 سالگی به رحمت خدا رفت. همان سنی که امام مهدی هم بعد از ظهورش در آن سن از دنیا می رود. آنها انسانهای بزرگی بودند.مولانا محمدشفیع مدام به ما
توصیه به اخلاص و نیز روزآگاهی می کردند.
از برخی برخوردهای اطلاعات برایم گفت که ایشان را خواسته اند! مثلا وقتی بخش نامه ای به مدارس ابتدایی آمده که لبیک یا حسین را به همه یاد بدهید. ایشان آمده و در نمازجمعه موضع گرفته! یا وقتی در تلویزیون نقد صحابه و اثبات امامت دیده آمده تبیین کرده که بنظر من هم این حق را داشته اند. می گفت ما مکلف ایم بگوییم چون دین مردم دست ماست. فکر نکنم در طول عمر مولانا یک طلبه شیعه مودب و باسواد رفته باشد نه برای بازجویی که برای گفتگو و رفاقت کنار او نشسته باشد. می گفت بعد از این نماز جمعه، من را خواستند و یک روحانی هم توی جلسه بود. می گفت مدیر اطلاعات سراوان عاقل است و حرفهای منطقی را می پذیرد.
شبی طولانی بود و بحثهای مختلفی پیش آمد. درباره شرایط جواز متعه گفتم و اینکه به معنای تنوع طلبی جنسی در مرد یا زن نیست و پرسیدم شما برای مواردی که نکاح دائم ممکن نمی شود ولی نیاز جنسی هست چه می گویید: اول گفتند راهی را برای شخص خاص بطور مصداقی شاید باز کنیم ولی اصل را بر توصیه به تقوا گذاشته ایم و می گوییم روزه بگیر! که گفتم خب اینطور که نمی شود. ولی حرف شان این بود که نباید ازدواج موقت قاعده می شد چون مورد سوء استفاده برخی قرار می گیرد که من توضیح دادم چون مصادیق آن قابل احراز نبوده بصورت قاعده بیان شده است.
بعد هم تعریف کردند که یک دوستی داریم که زنی از سرخس دارد خودش قسم خورده که جلوی حرم در مشهد یکی گفته صیغه نمی خواهی گفته چرا می خواهم. گفته افغانی، عرب، دختر، زن... هر چه بخواهی هست! گله داشت که شما چرا دست را باز گذاشتید! گفتم البته این مسائل سوء استفاده است و ربطی به حکم ندارد.
از توسل گفت که خودشان قبول دارد و علمای دیوبند هم معتقدند. معین الدین چشتی توسل را قبول داشت. از کتاب ارواح ثلاثه که حکایات اولیاء بود حکایتی را خواندند. از مولانا شهداد بستانزهی که بزرگ سوران در دهه چهل بوده و تحصیلکرده رایوند خاطرات جالبی از درگیری با خان ها گفتند. می گفتند ایشان و مولوی عبدالعزیز در هند درس خواندند قبل از جدایی پاکستان!
گفتند #مصدق که روی کار آمد فضا بازتر شد ولی هنوز ژاندارمری ها با خان ها بودند. میرمراد، خان این منطقه بود که عشر اموال مردم را می گرفت. شهداد گفت شرعا جایز نیست. حکومت قبل از مصدق گفت 4 درصد هم به ما بدهید که مردم ندادند و درگیری ها شروع شد. چند بار خواستند مولانا شهداد را شهید کنند که موفق نشدند. کار به دادگاه کشید. مولوی شهداد به مصدق شکوه کرد. نهایتا مولانا آنها را محکوم کرد. خان اما زرنگ بود و رفت شد شهردار سراوان! از هیدوخان، یک سردار شجاع بلوچ که در خاش بوده هم گفتند که نماز نمی خوانده است. می گفتند آن زمان برای دادگاه به خاش رفته بودند و هیدو خان را هم دیده بودند.
📍 @komeilialireza
⚠️ تبیین ماهیت قدرت در حکمرانی دینی برای مدیران جوان انقلابی!
✅ در منطق دین، هر کس مسؤولیتی دارد الزاما #صلاحیت خرج بيت المال و تصمیم گیری برای امور را ندارد!
يعنی منطق 'الحق لمن غلب' جایی ندارد
👈 این حق فقط از آن کسی است که ولایت ذاتی داشته باشد یعنی #فضیلت و صلاحیت تشخیص نحوه خرج بيت المال را داشته باشد. فتامل!
😒 مباد خوشحال باشید از اختیاراتی که قانون به شما داده و آن را چون چاقویی بر گوشت گوسفند بپندارید و متوهمانه هر طور خواستید عمل کنید
⛔️ این منطق که 'مسوول بالاتر به من مسوولیت داده پس مشروعیت دارم' هرگز صحيح نیست.
این منطق، مال دین نیست مال قدرت طلبان است.
🚨 در منطق دین، چیزی بنام رفع تکلیف با ارجاع به تشخیص مقام بالاتر نداریم! چون همان مقام بالاتر هم باید ثابت کند چطور به چه تشخیصی رسیده و از آن گذشته نسبت به تک تک تصمیمات خود #مسوول است
🔰 پس وای به کسانی که از پذیرش مسوولیت خرج #بيت_المال ذوق زده می شوند و بلکه به دنبال تصدی مسوولیت های بالاترند!
وای به کسانی که نسبت به تصمیمات خود 'اعتماد به نفس' دارند...
⭕️ اي مدير جوان انقلابی!!
حالا که به درست یا غلط به جایگاهی رسیده ای سعی کن با استفاده از #عقل_جمعی و سخت گیری، به تصمیم صحیح در 'هر یک از اقدامات' برسی والا مسوولیت هزینه کرد بیت المال مسلمین خیلی زیاد است
😢 در زمانه ای که #ارتباطات و نه الزاما صلاحیت ها عامل تصدی مسوولیت هاست باید هم شاهد این حجم از #ناکارآمدی در کشور باشیم
مسوولیت مترادف با پاسخگویی به خدا و مردم است. فتامل.
📍 @komeilialireza
⭕️ نگران امروز نیستم نگران آینده ام!
از دوستان آقای ولایتی با آن مواضع مجلل در هسته ای و سیاست خارجی در موتلفه اسلامی تا دوستان آقای باهنر در جامعه اسلامی مهندسین تا اصولگرایان رنگارنگ 220 نفره مجلس و آقایان جبهه پایداری وقتی در یک جا جمع می شوند جای سوال جدی دارد!
باشد! من هم مثل شما مساله را ساده می کنم و می گویم این اجتماع سلبی است و اتفاق بر رئيسي در این طیف متنوع بمعنای همفکری ایشان با همه اینها نیست!
خب تا اینجای کار خیال راحت شد ولی سوال اصلی اینجاست...
کدام یک از این جریانات فکری دارند برنامه های جناب رئيسي را تهیه می کنند؟ آیا یک نگاه پراگماتیستی بر اقدامات حاکم است یا چهارچوب نظری، اتخاذ رویکرد در سیاستهای توسعه و توجه به تمایزات برنامه ای هم وجود دارد؟
مهمتر از حالا و چندین ستادی که همه هم حکم گرفته اند و هزاران حکم صادر کرده اند و فارغ از نگرانی جدی از برخی ستادهای قالتاق های پیری که به اسم اصولگرایی ممکلت را چاپیده اند...
سوال من این است که دولت آینده را کدام نگاه و قول مختار شکل خواهد داد؟
اساسا چه رویکردی در گزینش گری آراء حاکم است و چه چهارچوبی به انتخاب مدیران آینده جهت خواهد داد؟
فرض می گیرم هر چند حتی فرض آن خیلی سخت است که مجلس کنونی که بناست به وزرای آینده جناب رئيسي - درصورت تصدی ریاست جمهوری که هنوز معلوم نیست - رای اعتماد بدهد و حالا اکثرشان برای ایشان ستاد زده اند، دخالتی و بده بستانی نخواهد کرد... فرض محال که محال نیست
ولی آیا جسارت ایستادن در مقابل برخی از این جریانات باصطلاح اصولگرا وجود خواهد داشت یا همچون شعارهای زیبای امروزین که حاکی از وحدت جریان اصولگرا هست، از راست سنتی تا پایداری، در هیئت دولت بعد نماینده خواهند داشت و یک لیست ترکیبی از همه این تفکرات در آن خواهند بود و در آن صورت، چه نسبتی با دولت جوان انقلابی خواهد داشت؟
نگرانی من از امروز نیست از آینده است...
پ ن :
می دانم که در منطق برخی سوال مساوی است با تخریب ولی نگرانی من را برطرف کنید رای من هم رئيسي خواهد بود.
📍 @komeilialireza
💎 تتمه ای بر انتخابات 1400
♦️ اگر نبود احساس #نگرانی از حضور کمرنگ مردم که هنوز هم هست و مشاهده مظلومیت عده ای جوان مخلص در برخورد چکشی #الیگارشی رسانه ای جناح راست، بعد از یک دهه ترک کار انتخاباتی این بار هم همچون یک شهروند عادی فقط #رای می دادم و متحمل شنیدن فحش ها و تهمت ها نمی شدم.
👈 برای عدم سوء برداشت، بارها در متن های استوری ها متذکر شدم که حساب این برخوردها را از طرفداران مخلص و خود جناب #رئيسی و برخی نزدیکان شان که آنها را از نزدیک می شناسم جدا می کنم ولی سکوت در مقابل این هجمه سنگین را جایز و مردانگی ندیدم.
✅ چه در طرفداران جناب #جلیلی و چه جناب رئيسی و چه سایر کاندیداها افراد مخلص فراوانی بودند و هستند که نه تنها نانی نداشتند که اتفاقا از جیب خود مایه گذاشته و برای کاندیدای مطلوب خود تبلیغ کردند و در این شرایط سخت، به گرم کردن فضا همت گماردند که تلاش شان حتما #مأجور است.
⭕️ بدلایلی وارد #نقد سابقه کاندیداها نشدم و صرفا به مواجهه به رفتارهای انتخاباتی ناصحیح پرداختم ولی از مشاهده نقد و بررسی های #کاندیداها حسرت خوردم که چرا شناخت دقیق از عملکرد عمده کاندیداها بخاطر سکوت نخبگان مطلع در جامعه وجود ندارد و چه بحث های سطحی که درباره اینها در بدنه جریان نداشت!
🚨 نتیجه #انتخابات هر چه بشود، نباید بگذاریم مبانی فاسد و روش های #ماکیاولیستی در بدنه انقلابی تثبیت و جاری بشود و به آنها خو بگیرند. اگر می خواهیم الگوی #مردم_سالاری را اجرا کنیم باید حقیقتا به نقش مردم و #آگاهی آنان باور قلبي داشته باشیم والا تحمیق یا تحمیل رای، بیشتر مردم سواری است!
⛔️ آنکه اوج استدلال اش برای مردم انتشار عکس کاندیدایش با حاجی است به #رای_آگاهانه باور ندارد و جنس رفتار او با جلب رای های رقیب بی تقوایش تفاوت چندانی نمی کند و این یک زنگ خطر است برای عدم موضوعیت #رشد و آگاهی سیاسی مردم!
💠 اميدوارم جمعه، هر چه #مصلحت مردم و کشور است رخ بدهد و #رقابت ها در جریان سالم انقلاب به #رفاقت ها ضربه نزند. جوانان انقلابی باید با قدرت و مبانی صحیح وارد میدان شوند تا عرصه را برای پیرمردان سیاست باز تنگ کنند و #گام_دوم را به ثمر حقیقی بنشانندانشالله.
📍 @komeilialireza
هدایت شده از امت واحده
کرسی آزاداندیشی با عنوان رفتارشناسی انتخاباتی اهلسنت ایران برگزار شد
به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نهمین کرسی از سلسله کرسیهای نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی با حضور علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده با موضوع «رفتارشناسی انتخاباتی اهلسنت ایران» در محل پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.
علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده طی سخنانی در این نشست با تقسیمبندی اهلسنت در چند جریان، تاریخچه کنشهای سیاسی برادران و خواهران اهل سنت را مورد بررسی و تحلیل قرارداد و با اشاره به ساختار اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اهلسنت به تحلیل دیدگاه آنان و نیز دیدگاههای آنان به موضوع انتخابات پرداخت و در پایان به سناریوهای رفتاری ممکن از سوی برادران اهلسنت در انتخابات پیش رو اشاره نمود.
برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.
💢اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی با عضویت در کانال اطلاع رسانی امت واحده...
@unified_ummah
🔰 تحلیلی کوتاه درباره جریان نوطالبان
جریان «امارت اسلامی» موسوم به #طالبان اینک تقریبا همه افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است. تحلیل ما از این جریان در میزان نگرانی ها اثر دارد. چند گزاره زیر درباره این جریان قابل تامل است. یادمان نرود، نکته مهم در تحلیل های سیاسی این است که آن را به صورت صفر و یک نبینیم. برخی افراد با این مدل، به یک طرف غش می کنند. این افراد، افغانستان را سوریه و طالبان را داعش تصویر کرده و حتی از لزوم دخالت نظامی ایران یا فاطمیون سخن می گویند حال آنکه ماجرا چیز دیگری است. اساسا طالبان هم از نظر مذهبی و هم فکری سیاسی جریانی پیچیده است و تحلیل های بسیط یا سیاه سفید به کار نمی آیند.
- تصویر عمومی از طالبان، از جریانی با همین عنوان که در دهه هشتاد میلادی با حمایت #پاکستان شکل گرفت و بعدا در افغانستان خشونت زیادی به کار برد، قرار دارد و باعث شده به جریان جدید آن هم همانگونه نگریسته شود و همچنان نگرانی های زیادی در قبال آنها وجود داشته باشد.
- امروز،تصویر از رسانه گرفته می شود و کار رسانه ضریب دهی است. گاهی یک رفتار غلط بزرگنمایی می شود یا برعکس! باید طوری عمل کنیم که یک تصویر جامع و واقع بینانه داشته باشیم.
- تعارض قومی در افغانستان جدی است لذا این جریان که نوعا #پشتون و از نظر جمعیتی اکثریت این جامعه اند نوعی هراس در سایر قومیت ها ایجاد کرده و بعید نیست تعصبات قومی را نیز بروز دهند. به همین دلیل حساسیت سایر اقوام خصوصا هزاره ها بیشتر بود.
- پشتوانه فکری معرفتی این جریان برخلاف سایر جریانات اسلامگرای جهان اسلام، به روز شده نیست هر چند بخاطر دیوبند بودن از حیث مذهبی، #تکفیری نیستند و نوعی صوفی گرایی هم در آنها هست و در کنار شیعیان نیز زندگی کرده اند اما بعد مذهبی آنان بخاطر امیزه فکری از سلفیت، دچار نوعی افراط گرایی نیز هست.
- طالبان ضد آمریکا جنگیده و چند هزار سرباز انان را کشته است و نمی شود براحتی آنرا هماهنگ با آنها دانست. هر چند طبعا توافقاتی بین آنها در ماههای اخیر صورت گرفته است و آمریکا ترک خودخاسته این کشور را بدون دستاورد انجام نداده است. خروج آمریکا از افغانستان یکباره نبوده و سالهاست از این مساله سخن می گویند.
- باید مراقب باشیم در دام تحلیل هایی که آمریکا را قدرت علی الاطلاق معرفی کرده و بقیه را به نوعی در پازل آنان معرفی می کنند نیفتیم چرا که با این تحلیل ها حتی ایران هم در #عراق، ابزار دست آمریکا بوده است و ذیل برنامه آنان عمل نموده چرا که در این مدل تحلیل، آمریکا قدرت شکست ناپذیر و قاهر علی الاطلاق و طراح اصلی همه چیز است! طبق تصریح اخیر رهبری آمریکا در افغانستان شکست خورد.
- آمریکایی ها در این سالها به دنبال توسعه #سکولاریزم و جریانات غربگرا در این کشور بودند. دست پروردگان شان امروز در حال روایتی مطلقا سیاه از طالبان هستند. حمایت مستقیم بی بی سی و رسانه های خارجی از آنان مشهود است. باید مراقب باشیم در عین نقد تحجر، در بازی این جریانات نیز قرار نگیریم.
- اینکه برنامه #آمریکا در این شرایط چه خواهد بود باید مورد توجه ما باشد ولی نقش ایران در جهت دهی به طالبان در این سالها و کنترل برخی رویکردهای آنان را نباید نادیده گرفت هر چند این به معنای توجیه خطاهای این جریان و #تطهیر آنان نیست بلکه مبنا این است که اساسا عالم واقع، عالم سیاه و سفید نیست.
- در یک سو می دانیم که فهم مسائل مدرن و حکومت داری به صورت مناسبی در طالبان وجود ندارد هر چند از گذشته خیلی بهتر شده لذا بعید نیست برخی سخت گیری های دینی مذهبی اعمال کنند که تعارض اجتماعی ایجاد خواهد کرد. البته اعلام رسمی امکان اشتغال زنان با حفظ حجاب اسلامی، خود نشانه یک تغییر است.
- اعطای آزادی مذهبی برای عزاداری و اعمال عبادی به #شیعیان #هرات و مزارشریف و #کابل و نیز عدم کشتار مخالفان پس از استیلا بر شهرها و اعلام عفو عمومی، که همین روزها رخ داد، نشانه هایی از وجود یک نوع تغییر در بدنه طالبان امروزین است لذا به درستی جا دارد آنان را «نوطالبان» بخوانیم.
- دولت اشرف غنی، یک دولت ناکارآمد وابسته بود که در آخرین #انتخابات با تقلب، کمتر از یک میلیون رای آورد و مردم نیز از او دل خوشی نداشتند. لذا اگر طالبان بتواند امنیت را برقرار کرده و در رفتار خود اعتدال را حفظ کند در مدتی نه چندان طولانی، جمع مهمی از بدنه مردم #افغانستان و بزرگان این کشور را با خود همراه خواهد کرد. مردمی که از چند دهه ناامنی خسته اند.
- همچنین طالبان باید بتواند وضعیت اقتصادی و زیرساختی نامناسبی که امریکایی ها در این دو دهه تغییر محسوسی در ان ندادند را بهبود ببخشد که این یعنی نیازمند تعامل با کشورهای پیرامون از جمله ایران است. این یک فرصت برای کشور ما در جهت ایجاد دوستی استراتژیک است که طبعا به افزایش امنیت در مرزهای شرقی ما نیز کمک خواهد کرد.
📍 @komeilialireza
🚨 سوزنی به خود!
در #دولت قبل، همه مشکلات کشور ناشی از ضعف آنان برآورد می شد و بی رحمانه ترین نقدها را شاهد بودیم. شاید بخش مهمی از آن نقدها هم وارد بوده باشند و مساله نویسنده نفی آنها نیست ولی سوال بنده این است که چند نهاد انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان امام که جناب مخبر 14 سال بر سر آن بودند، بنیاد #مستضعفان و موسسات وابسته آن، مگانهادی چون سپاه پاسداران، نیروی قدس، اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی، کمیته امداد، سازمان تبلیغات اسلامی، قرب بقیه الله و.. چرا تا کنون حتی در حد مواردی محدود هم مورد نقد و ارزیابی نخبگانی قرار نگرفته اند؟!
در دولت قبل اگر به نقد و ارزیابی این نهادها دعوت می کردی با خاک یکسان می شدی که این چه #بصیرت است که در میانه ناکارآمدی دولت رقیب! چرا به اینها می پردازید ولی حالا دیگر چنین چیزی هم مطرح نیست! من هم می دانم که بودجه های این نهادها به نسبت بودجه نهاد دولت بالا نیست ولی رقم های بودجه اینان نیز عموما چندصد #میلیارد و حتی چند هزار میلیاردی است که بسیار قابل توجه اند!
منظور از نقد و #ارزیابی البته لجن پراکنی به سبکی که یک مورد جزیی بزرگنمایی می شود نیست ولی اگر مردم نامحرم نیستند و این نهادها هم #معصوم نمی باشند، باید معلوم شود که میزان موفقیت آنها و بازدهی شان در هزینه کردهای کلانی که دارند چقدر بوده است و چرا هر روز وضعیت ما از حیث فرهنگی و اقتصادی و... بدتر شده است؟! آیا این نهادها #کارآمد بوده اند و فقط دولت فشل بوده؟!
نهضت و کمپینی که به میدان بیاید و از نخبگان بخواهد تا وارد ارزیابی و #نقد این نهادها بشوند نیاز امروز ماست! طبعا برخی نهادهای نظارتی در دفتر رهبری و... بر سر اینها وجود دارد ولی همه می دانند که بفرموده رهبر انقلاب، نقش #مطالبه و نظارت عمومی و نخبگانی در اصلاح رویه های غلط چقدر موثرتر از #نظارت های این نهادهاست!
آیا می توانیم امیدوار باشیم که زمینه این نقد و ارزیابی نیز مهیا شود؟!
📍 @komeilialireza
✅خاطره و سخنی ماندگار از فیلسوف عدالت، مرحوم علامه محمدرضا حکیمی
یار دیرین شریعتی، نگارنده الحیات و مردی که عمرش را با یاد و نام مولا علی علیه السلام گذراند دار فانی را وداع گفت.
او مرا با #جامعه_سازی_قرآنی و لزوم مبارزه با سه طاغوت اقتصادی -قارون- و طاغوت سیاسی -فرعون- و طاغوت مذهبی -هامان- آشنا ساخت.
سال 81 که در اثنای اولین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی به منزل ایشان رفتیم، تا ساعت سه بامداد بحث ما طول کشید.
همین #احسان_خاندوزی سوالاتی از الحیات پرسید و استاد هم صبورانه پاسخ داد.
آن روز سخنی گفت که از یادم نرفته است:
من اگر ده درصد نفرتم از سرمایه داری خون آشام را از نشست و برخاست با فقرا به دست آوردم، نود درصد آنرا مدیون گشت و گذار در نهج البلاغه علی هستم.
و با این جمله که همیشه در ذهنم می ماند تکمیل کرد که :
ما با فقر مبارزه می کنیم چون #ابدیت انسانها را با خطر مواجه می سازد.
روح بلند او همنشین مولایش... به برادران او و خاندان رحیم پور و شاگردان و دوستان شان تسلیت می گویم
📍 @komeilialireza