eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ آیا مبارزه سلبی با عرفانهای نوظهور به جایی می رسد؟ در مردم، گرایش فطری به وجود دارد و این نیاز در جامعه مدرن و خصوصا طبقه متوسط به بالا که از ناآرامی معنوی بیشتری برخوردار است بیشتر حس می شود ولی چرا از جلسات تمرکز و مدیتیشن و کتابهای معنوی و دوره های انرژی درمانی و های جدید استقبال شد!؟ 😔 آیا جز این است که ما نتوانستیم الگوی ناب و معنویت درون دینی را در جامعه ترویج کنیم؟ هر چند با وجود این ضعف، محبوبیت مردمی اساتید شهره به این امر را شاهد هستیم . 😳 در مقابل این جریانات بجای اقدام نوعا دو مدل اقدام صورت می گیرد: یکی تولید کتاب های نسبتا در نقد عرفانهای نوظهور و جریانات انحرافی که به کار مردم نمی آید و دیگری تولید کلیپ های که به خیال خود دارند مروجان یا عرفان ها را مفتضح می کنند ولی نمی دانند که گاها آنچه حتی از موردی در این جریانات می گویند برای جوان مدرن مرفه آسیب پذیر در مقابل این جریانات، عامل جذب است نه طرد! چرا که آن را نوعی آزادی از قید و جواز اعمال مورد پسند خود می بیند! 💎 بلاشک اگر بجای تمرکز بر برخورد قضایی یا افشاگرانه، روی چند استاد عمیق و متخلق کار کرده بودیم و سخنرانی های آنان را به محصولات مختلف تبدیل کرده بودیم امروز وضعیت معنوی بهتری داشتیم. ر. ک: مسوولان ذیربط! 📍 @komeilialireza
😥 گفت اگر انگلیسی اند چرا سفید نیستند!؟ 🇬🇧 جمعی متولد و تبعه انگلستان و اصالتا پاکستانی و نوعا اهل سنت می خواستند برای کمک به سیل زدگان به این کشور بروند. با ما تماس گرفتند و قرار شد میزبان شان در ایران باشد. 🚍 آنها که چند آمبولانس تهیه و بصورت زمینی عازم شده بودند اصرار داشتند از مسیر به زاهدان بروند تا بتوانند زیارتی هم داشته باشند. 👌 در مشهد دنبال مکانی برای اسکان آنها می گشتم که مساله را به دوستی در یکی از ارگان ها رساندم. تا شنید از هستند استقبال کرد. رفتیم و ماشین ها را به سختی وارد پارکینگ کردیم. 😳 دوستم که اینها را دید جلو آمد و با ناراحتی گفت: مگر نگفتی اینها انگلیسی هستند؟ گفتم : خب هستند. پاسپورت شان را ببین! گفت: پس چرا سفید نیستند!؟ تعجب کردم و سرم را پایین انداختم و به این حقارت بار نفرین گفتم! 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا ماجرای نماینده سراوان یک مساله قومی مذهبی است؟ ⚠️ در ماجرای اخیر جناب درازهی، نماینده سراوان که یک رخداد تلخ بود هم از جهت بی ادبی ایشان بعنوان نماینده یک جامعه مودب و فرهیخته و هم بخاطر برخورد جوانی که دخالت کرد و او را بیرون نمود، ولی بنظرم تلخ تر این بود که برخی آنرا به یک مساله مذهبی تبدیل کردند! 💠 باید به دوستان بلوچ گفت لحظه ای فکر کنید کسی غیر از یک این برخورد را می کرد. مثلا یک روحانی شیعه اگر چنان می کرد آیا باز هم چنین می گفتیم؟ از انصاف و حق طلبی است که انسان نگذارد در این مسایل دخیل شود و خدای نکرده خلاف آیه هشتم مائده عمل کنیم. 👈 خداوند تقوا را مایه برتری می داند و اگر تمایزات ظاهری که ماهیت حقیقی ندارند و مایه برتری نیستند مثل زبان، لباس و... بخواهد مانع پذیرش بشود بد است. فتأمل! 📍 @komeilialireza
😒 چقدر از ترک ها عقب هستیم!؟ 🇹🇷 دو دوست فلسطینی از ترکیه آمده بودند که زمینه همکاری با های فعال ایرانی را مهیا کنند! با خجالت تمام بجز نتوانستم جای دیگری را معرفی کنم! چون اینجا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! 💠 خود کشور چندین خیریه جهانی دارد که فقط یکی از آنها در 150 کشور جهان دفتر دارد و از اولین گروههایی است که حسب توان خود به داد هر کسی در جهان می رسد که دچار یک است! 😳 قبلا نوشتم چرا وقتی آن ستاره سینمایی می رود برای کمک به فقرای همه می گوییم وای! چه انسان هستند ولی اگر ایرانی برود به کمک آوارگان یک عده می گویند حرام است!! 🌹 ترکیه که کشوری مشابه ماست گوی را ربوده و ما هم دلمان به اشعاری خوش است که مدعی هستیم نشانه ایرانی ما هستند: تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی 📍 @komeilialireza
💠 پنج ویژگی الزامی مدیران جوان در نسبت با مدیران سابق! 👈 از آنجا که رویکردی در توجه به مدیران نسبتا ایجاد شده خوب است که از منظر تطور اجتماعی به تمایزات لازم اینان با مدیران نسل های قبل توجه شود والا برخی انتخاب میشوند که فرقی با آنان ندارند! 1⃣ تفصیل مبانی: نسل اول از منظر شناخت روح انقلاب گاها جلوتر است چرا که درک حضوری تری از نگاه داشته هر چند فرصت شناخت تفصیلی انقلاب را نداشته است. نسل جدید باید فکر امام با سایر تقریرهای دینی در عرصه مدیریت خود را تفصیلا بفهمد. 2⃣ اهل فکر بودن: نسل اولی ها بدلیل فرو افتادن در میدان بحران های انقلاب فرصت کافی برای کار نداشتند ولی نسل جدید مدیران باید جامع میان فکر و توان باشند. 3⃣ نگاه جهانی و جبهه ای: دوری از تکروی و باور به این که سطح گسترده حکمرانی و تمدن سازی فقط و فقط با کمک ظرفیت ها میسر است که منحصر به داخل کشور هم نیست مؤلفه مهم مدیران جدید باید باشد. 4⃣ غلبه رویکرد اجتماعی: سیاست زدگی عمده مدیران سابق است. باید عمده رویکرد متوجه به فعالسازی بدنه جامعه و ایمان به مردم باشد. 5⃣ روحیه انقلابی: روحیه انقلابی بمعنای تندی نیست بلکه بمعنای تدبیر برای کوتاه نیامدن های پیاپی از مطلوب و است. تب تند اتفاقا زود می برد و به منجر می گردد ولی انقلابی با لحاظ شرایط و مصالح به تحقق عملی آرمان نزدیک میشود. 📍 @komeilialireza
💢 مشهورات، مهمترین مانع انبیاء برای تغییر جوامع! 📜 قرآن در دهها آیه خود به این مضمون اشاره میکند که از مهمترین دلایل جوامع برای عدم پذیرش سخن الهی، سنت های به ارث مانده از پیشینیان شان بوده است. مثلا در آیه 170 بقره : وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ وقتی به آنان گفته میشود که از آنچه خدا فرستاده تبعیت کنید می گویند ما از چیزی که پدران ما بدان انس داشتند تبعیت می کنیم! آیا نميدانند که پدران شان نمی فهمیدند و هدایت نشده بودند!؟ 👈 جامعه ما نیز أز این منظر بشدت است! با ریش یا بی ریش هنوز آنقدر سخت به سنت های غلط عرصه ازدواج، مدل زندگی و.. پايبنديم که جایی برای پذیرش باقی نمانده است! ایستادن در مقابل حق هم همان تبعاتی را دارد که نام می برد. پس درود به کسانی که عرف های غلط زمانه را به حاشیه رانده و می شکنند. 📍 @komeilialireza
〽️ چند اتفاق که من را تکان داد! ⚠️ چند چیز در زندگی مرا تکان داده است. از جمله اینکه شنیدم طلبه ای از استادش نقل می کرد که: یک بار در داشتم از جلوی نماز یک نفر رد می شدم که دستش را جلو آورد و محکم مانع من شد! نکته اینکه عبور از جلوی نمازگزار را گرچه مبطل نماز نمی دانند ولی تنقیص در آن می دانند. 😳 آن استاد هم در نماز بعد با چند نفر هماهنگ کرده بود بنحوی که راه را طوری ببندند که عبور آن شخص الزاما از جلوی نماز ایشان باشد. بعد هم چنان با دست به سینه آن فرد زده بود که جبران شود!! 😥 یکبار ایام نهم ربیع با دوستان از خیابانی می گذشتیم که یک دوست مشترک ما را با اصرار به داخل خانه برد. در خانه جشنی بر پا بود و مداحی بی ادب در حال خواندن! 😔 اشعاری را درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام می خواند و لابلای آنها هم فحش های رکیکی را می آورد که حضار هم باید تکرار می کردند! حالم بد شد! ❌ واقعا تکان خوردم! که چطور می شود از سیره اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام چنین فهمی و چنان رفتارهایی بیرون بیاید؟ آیا تامل در ریشه های رسیدن به چنین خروجی هایی ضروری نیست!؟ 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا گروه طالبان تروریست تکفیری است؟ ✅ اهل فن می دانند که آنچه سال های سال در رسانه ها درباره مطرح بوده، برساخت رسانه ای غرب و ترجمه نوشته های امپراطوری رسانه ای آنان بوده است. این حرف بمعنای تطهیر گذشته طالبان نیست ولی حتما بمعنای ضرورت داشتن فهم بومی است که این جریان را نخواهد یافت. ⚠️ آن که طالبان افغانستان و و نیز طالبان دیروز و امروز را یکی می کند خود را از درک واقعیت دور می نماید. مباد که ما جهاد با اشغالگران آمریکایی را نیز به پیروی از خود آنان برچسب بزنیم! ❇️ تعامل با جریانات مختلف خصوصا آنکه می تواند یک تهدید باشد یک ضرورت عقلی است. آنچه امروز طالبان در مصاحبه سخنگوی خود آورده را از مدتها پیش می شد در مواضع بخش مهمی از جریان افغانستانی این گروه نیز رصد کرد و روی آن اینده ای بهتر را بنا کرد. (http://yon.ir/niSVD) ⭕️ گاهی احساس می کنم برادران و بعضا سنی افغانستانی ما به واقعیت آینده افغانستان بدون حضور اشغالگران به درستی نمی اندیشند والا اولین پيشگامان ارتباط با طالبان و کاهش خطاهای آنان باید خودشان باشند چرا که بدون همزیستی، داشتن یک کشور قوی ممکن نیست. 📍 @komeilialireza
فقدان نظام 'ارزیابی' و لزوم 'پاسخگویی' شبه دولتی ها 1⃣ چند روز قبل که چند ساعتی، توفیق حضور میان فعالان فرهنگی کشور - أصحاب عشق - را داشتم سوالم این بود که آیا الزاما برای - چنانچه رهبری در حدیث هفته قبل خواندند - فقط باید کسانی که حکم رسمی دارند را مورد سؤال قرار داد یا کسانی که چه بسا میلیاردها تومان بیش از برخی مدیران گرفته اند ولی نیروی حساب نمی شوند را نیز شامل میشود؟ 2⃣ وقتی می دانیم که برخی از این آقایان در دوره مدیریت های قبلی شان چند اقدام داشته اند حالا مدیران ناظر با چه حجتی کارهای بعدی را نیز می سپارند!؟ یا چرا تداوم حضور وجود دارد؟ آیا بدون وجود ساز و کار واقعی و موثر می توان حکمی درباره کسی داشت یا جز مشهورات رسانه ای چیزی عامل ناقص خواهد بود؟ 📍 @komeilialireza
☑️ آن سنی لبنانی گفت از وقتی بجای پدر، برادر شدید کار خراب شد! 🔻 در یکی از سفرها به به سراغ برخی جریانات اهل سنت این کشور رفتیم. از جماعت اسلامی تا حزب التحرير و... و به برخی موسسات هم سر زدیم. ▪️ از یکی از دیدارها نکات جالبی در ذهن دارم. آن فرد می گفت ما اول انقلاب به ایران آمدیم و فکرمان را گفتیم که فرمودند حرف ما هم همین هاست و شما خیال نکنید ما هدف مان ایران است بلکه احیای اسلامی را هدف داریم. 🔺 او در تحلیل خودش که بنظرم صحیح نبود به این نتیجه رسیده بود که ما بخاطر فتوای مبنی بر لزوم صدور حکم توسط امام معصوم به فتح سایر کشورها دست نزدیم و محدود به جغرافیای شدیم! می گفت ما توقع داشتیم برای نجات بقیه کشورها هم بیایید ولی نیامدید! 🔷 تحلیل بعدش جالب تر بود. می گفت شما از وقتی شدید کار خراب شد در حالی که ائمه اطهار امت بودند و با کسی در امت رقابت نمی کردند ولی شما این رسالت را فراموش کردید و الا ما از همان ابتدا به انقلاب شما امید بستیم... دلم را غم گرفت از آن که می شد باشیم و اینجا که هستیم! 📍 @komeilialireza
😔 چرا ایرانی ها غرب ذلیل و شرق تحقیرند!؟ ⭕️ مشاهده ای محدود درباره رفتار ایرانیان در قبال دیگران، ما را به این نتیجه می رساند که ما در قبال غرب و غربی ها بشدت احساس می کنیم و در مقابل همه ملت های شرقی إحساس برتری و نگاه تحقیر آمیز داریم! ⚜ آیا این پدیده صرفا بخاطر غربزدگی ناشی از پنجاه سال حاکمیت و نیز گسترش تصویر هژمونیک غرب و آن از طریق رسانه های جدید است؟ 💎 فکر می کنم عامل دیگری که در شکل دهی این نگاه موثر بوده، تبلیغ گرایی و تاریخ و تمدن پادشاهی 2500 ساله در دوره پهلوی است. از همان زمان است که نوعی احساس برتری نسبت به سایر ملل شکل گرفته است. 🏺 در حقیقت این حس، میراث دوره پهلوی است و صرفا تابع میزان بودن کشورها نیست! از طرفی نگاه مثبت به مستضعفان و گرایی که پس از انقلاب ترویج شد نیز نتوانسته هنوز به رایج در جامعه ایرانی بدل شود. 📍 @komeilialireza
📜 چند کتاب خوب درباره انقلاب اسلامی 💠 در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، برخی ها که سالهای گذشته پیرامون خوانده ام را لیست می کنم. شاید به کار علاقمندان آمد! 🔹 تیرگی درخشان، اثر خواندنی سید جواد طاهایی، نشر سوره مهر 🔸 حرکت أمام و تجدید حیات اسلام، راشد الغنوشي 🔹 نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، مرحوم دکتر کلیم صدیقی 🔸 گنجینه آسمانی، شهید سید مرتضی آوینی 🔹 آغازی بر یک پایان، شهید سید مرتضی آوینی 🔸 عصر امام خمینی، میر احمد رضا حاجتی 🔹 رنسانسی دیگر، دکتر عماد افروغ 🔸 انقلاب اسلامی و نظریه پایان تاریخ، مرحوم دکتر محمد مددپور 🔹 تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی، دکتر محمد باقر حشمت زاده 🔸 انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی، استاد اصغر طاهرزاده 🔹 انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، جان ال اسپوزیتو (که البته دنبال نفی آثار انقلاب است که سالها قبل نقدی بر آن نوشته ام) 📍 @komeilialireza
⭕️ افتخار ما تغییر عنوان زائر است! 😢 چندی قبل در جلسه ای مرتبط با شهرداری بودم. برخی از موثرین تیم جدید هم حضور داشتند. خانمی هم بود که بنده نمی شناختم شان. وقتی نوبت به ایشان رسید بدون توجه به موضوع جلسه شروع کرد از این افتخار خود سخن گفتن که ما در حال تغییر رویکرد هستیم و نام را به گردشگر تغییر می دهیم!! 👈 به دوستی که مربوط به همین جریان بود گفتم بنده توی جریانات سیاسی نیستم ولی انصافا با چه تحلیلی برای قطب منطقه به ایشان رسیده اید!؟ گفت تحلیل چیه برادر! فلان عضو شورا آورد و سهم خواست و ایشان آمد! ⛔️ گفتم اینجاست که آدم میگه مرده شور هر دو جریان را ببرند که در هر دو رویه های ثابتی چون رفیق بازی و هست! ولی از شما که مدعی عقلانیت و اعتدال و مردم محوری هستید زشت تر است! 📍 @komeilialireza
😔 شعور معماری و فهم عناصر فرهنگی شهر، در مشهد نیست! 💠 چند روز قبل توفیق داشتم از مجتمعی اقتصادی که استاد خوش ذوق و فهیم معماری مشهد، دکتر خدایی آن را طراحی کرده بود بازدید کنم و بار دیگر به عمیق این مرد احسنت بگویم. 👈 اینکه بخاطر نزدیکی به بعنوان یکی از نمادهای شهر، ارتفاع مجتمع را بالاتر از آن نبری و به زیر زمین بروی و برای عدم تغییر بافت، از آجرهایی که در تخریب خانه ها و مراکز قدیمی مشهد بدست آمده استفاده کنی، به عمق فهم طراح و حامی خصوصی آنجا ربط دارد. ⭕️ این نگاه را مقایسه کنید با نگاه تکنیکال و اتفاقا کاملا مندرس و قدیمی که حتی فهم اقتصادی ندارد که مشهد را باید با حاکم بر آن معرفی کرد نه با مزیت های شهرهای دیگر! 🏬 مشهد در این سالها و خصوصا در دوره چندین ساله شورای شهر حراف چنان بی قواره خصوصا بافت اطراف حرم را خراب کرد که حتی دید مطهر را از دور محدود ساخت، فقط بخاطر دو قران سود شخصی ! 📍 @komeilialireza
↔️ روایت کدام طرف از تاریخ صحیح است؟ 🔹 دوران دبیرستان بود و گاهی برای تحقیق به کتابخانه مطهر رضوی می رفتم. کتاب فضائل الخمسة عن الصحاح الستة را که دیدم کلی ذوق کردم. یادم نیست در همان کتاب یا میان صحاح، روایتی را دیدم که فکر کردم حجتی است برای غلبه بر همه کسانی که دم از لزوم مراعات حرمت می زنند! 🔸 روایت نبوی بود با این متن که : اذا رایتم المعاوية على منبري فاقتلوه! آنرا به یاد سپردم تا اینکه یک روز عالمی از را دیدم. به خیال خود که او روایات کتب خود را ندیده یا توجیه می کند روایت را خواندم و نظر او را جویا شدم! وقتی گفت: ضعیف عندنا! انگار آب سردی بر من ریختند! 🔹 آری! واضح است که ما یک واقع داریم نه چند تا. ولی مگر می شود همه را به یک فهم رساند؟ اگر می شد چرا بین فقهای یک مذهب نشود این نظر را ایجاد کرد که خلق الله احساس تضاد نکنند!؟ 🔸 اختلاف روایت در تاریخ هم از همین جنس است. نمی شود یعنی نمی شود با بلند تر کردن صدای بلندگو یا پیدا کردن کدهای موهوم از کتب طرف مقابل، از او درباره چیزی که بدان معتقد نیست گرفت. 🔹 حتی نظریات رجالی علما گاها در خروجی فتوی یا جمعبندی نظر تاریخی موثر است. مگر نه اینکه آیت الله بر روایات کتاب شریف نیز نقد داشتند؟ اینکه بخواهیم یک نظر را پیش فرض بگیریم برای تعاملات گسترده نشدنی است. 🔸 پس چاره چیست؟ هر کس حق دارد خود را بین طرفداران خود بگوید با این شرط که اگر قرار است غیر پیروانش بشنوند باید آنها را بنماید والا هر روز دعواست! رفع اختلاف فهم یا تنقیح اسناد هم بعهده علما و در محیط علمی... 📍 @komeilialireza
🌹 یکسان سازی گلزار یا حذف هویت نمایانگر تنوع شهدا 👈 اولین بار حوالی سال 82 به سفارش مجله سوره یا راه گزارشی از تخریب گلزار شهدای مشهد تهیه کردم. بعد از آن با بچه های جنبش به این مساله اعتراض کردیم و در زمان افتتاح این طرح در بهشت زهرای تهران با قالیباف شهردار و دهقان بنیاد شهید بحث کردیم. بعد هم در جاهای مختلف از جمله مجله در این رابطه کارهایی انجام دادیم. 😞 هر چند این طرح به پشتوانه چند کارخانه سنگ جلو رفت و در بسیاری از شهرها و روستاها اجرا شد ولی حالا که انقلاب هم متعرض این مساله شده اند جا دارد که مقاله قدیمی و خواندنی استاد علیرضا کمره ای با عنوان را مطالعه کنید. مستندی هم با همین نام وجود دارد. همچنین پژوهش خانم فرانک جمشیدی در این رابطه خواندنی است. کتاب راز جعبه ایینه نیز در این جهت خوب است. 📍 @komeilialireza
🌐 راهبردهای کنونی ما در عرصه بین الملل چه باید باشد!؟ 💠 ایران بتدریج از ورطه جنگ های منطقه خارج شده و مساله هم بزودی حل خواهد شد و روند بازسازی و احیای قدرت مساله روز است. دشمن از این جنگ ها به خوبی برای تخریب چهره بهره برد و خصوصا در جهان اسلام و باز بویژه در میان جریان ما را متهم به منفعت طلبی، عدول از آرمانها، طایفی گری و.. کرد! 🔹 هر چند کودتای و تحریم قطر و نقش حمایتی ما از اسلامگرا فضای فتنه را مقداری شفاف تر کرد و همزمان، روی کار آمدن بن سلمان و محفوف به مخاطر و فرصت های جدیدی برای ما گردید. 🚩 در آن سو، تحولات اجتماعی سیاسی در و آمریکا و دست و پا زدن های اسراییلی ها نیز نشانگر وجود ظرفیت های مختلف میدانی و فکری در مخالفت با روندهای موجود آنجا می باشد. 🔹 با این تصویر مختصر به نظر می رسد چند اولویت باید مد نظر فعالان ایرانی عرصه باشد: 1⃣ تشکیل جبهه ضد استکباری، ضد صهیونیستی و ضد تحجر در کشورهای مختلف جهان 2⃣ پشتیبانی فکری و عملی از جبهه مقاومت در منطقه 3⃣ اصلاح چهره ایران در جهان اسلام و توسعه ارتباطات با آنان 📍 @komeilialireza
⭕️ می گفتند امام بخاطر فلسفه منحرف است! 📚 در کتابخانه ای که سال اول دانشگاه در آنجا درس می خواندم یک روحانی نماز می خواند که بین دو نماز سخن می گفت. جمع جوان بود و کسی از مسلک ایشان مطلع نبود. من البته بدلیل کدهای دایمی اش از تفسیر و رد امکان فهم قرآن بدون استعانت از روایت، متوجه حال او شده بودم و گاهی بحث می کردیم! 🙄 یک روز روایتی را منتسب به امام حسن عسکری علیه السلام کرد که و عرفان حرام است و بعد هم رفت سراغ بزرگانی چون علامه و امام و حسابی کیسه کشید! بلند شدم اجازه خواستم و نقدی جوانانه کردم! 🤔 چندی بعد با دو تا از بسیجی های مسجد محله مان که طلبه شده بودند درباره همین ماجرا بحث شد! هنوز منطق نخوانده دم از نقد شهید مطهری و می زدند که این بزرگان البته اشتباهات بزرگ داشتند و غیر قابل بخشش! انحراف داشتند و سخن عقل را بر وحی ترجیح دادند!! ☹️ فقط حسرت می خوردم که چطور قبل از امکان مساله شستشوی ذهنی صورت می گیرد که مباد احیانا به سمت شنیدن سخن بروند و منحرف شوند! با این توجیه که بچه اند و نمی فهمند و ما هم راهی نداریم جز تخریب! 💠 خب مگر ما مخیر بین انحراف و تخریب هستیم؟ نمی شود این فرهنگ مترقی علیهم السلام را بياموزیم که اولا ابناء الدلیل باشید و ثانیا به دلیل بنگر نه به شخص! انظر الى ما قال و لا تنظر إلى من قال!؟ واقعا نمی شود؟ 📍 @komeilialireza
👈 در دفاع از جهت گیری اجتماعی تقریب در دور کنونی با نقد و پیشنهاد! 🔸 مساله و تقریب در کشور ما از چند آسیب رنج می برد. شاید مهمترین آنها این است که در دوره قبل از حضور آیت الله اراکی برای و فراگیری اجتماعی آن کاری نشده و به ارتباطات علمایی و همایش های دارای مدعوین خاص بسنده کرده بودند! ظاهرا این نگاه در برخی هیئت امنای همچنان موجود است. 💠 در دوره حضور دبیر کل جدید ولی مناسبی انتخاب شد. بدین معنا که با فهم این مشکل سعی کردند با اقداماتی چون شب شعر، جشنواره فیلم و عکس، راه اندازی اتحادیه های موضوعی و صنفی و... این مساله را به بدنه های متصل کنند. 👈 گرچه اصل این رویکرد، بسیار مطلوب بود ولی مشکل اصلی در اینجا بود که بدنه باقیمانده از قبل یا برخی منصوبان جدید کافی یا شناخت موردنیاز برای این امر را نداشتند لذا برخی از این اقدامات نتوانست به هدف خود برسد و متاسفانه در حد اقدامات کم اثر باقی ماند! 🔹 بنظر می رسد بازسازی کادر مجمع تقریب و اعتماد به مستعد و دارای تفکر تقریبی می تواند زمینه تحقق بهتر برنامه های ذیل مهم مذکور را مهیا سازد و در این شرایط حساس ما را از این عقب ماندگی تاریخی برهاند انشالله. 📍 @komeilialireza
💠 چرا سازمان تبلیغات باید کوچک و نزدیک باشد؟ 🔹 در گفتگویی با برخی دوستان درباره مدل مطلوب عرض کردم که من اگر در گذشته بودم به این دلایل اجازه بزرگ شدن سازمان تبلیغات و دور شدن اش از قم را نمی دادم: 1⃣ ظاهرا جعل این سازمان برای ساماندهی حوزه تبلیغ دینی در کشور بوده که بنظر می رسد باید داخل یا چسبیده به باشد نه بیرون آن چرا که ورودی این نهاد عمدتا از حوزه است. بیرون بودن آن می تواند اولا به افزایش بروکراسی بیانجامد و ثانیا اعتماد حوزه به آنرا کاهش دهد. در حوزه هیئات نیز درهم آمیختگی خاصی با حوزه وجود دارد. 2⃣ تبلیغ از دیرباز امری بوده و اینک نیز حجم مهمی از آن به صورت خودجوش در حال انجام است بدین معنا که از اعزام تا درخواست و حمایت از این اقدام توسط خود طلاب و مردم دارد صورت می گیرد و عملا سازمانهای مختلف نقش مهمی در آن ایفا نمی کنند! حتی اگر اشتباها، نقش سازمان ها گاها زیاد شده باشد بخاطر مردمی و داوطلبانه و انگیزه مند آن باید آنرا مجددا به همان چهارچوب برگرداند. اینک نیز مبلغان موفق کاملا وابسته به مردم اند. 3⃣ ساماندهی تبلیغ بنحوی از قبل انقلاب در ایران سابقه داشته مانند دارالتبلیغ که هدف آن طلاب، نشان دادن زمینه های تبلیغی جدید یا واقع شده مانند بین الملل و... بوده است که امری مطلوب می باشد. پس از انقلاب احتمالا برخی اهداف سلبی مانند جلوگیری از تبلیغ منحرفین و جریانات معاند به توسعه در امر تبلیغ منجر شده که البته با وجود بی اثر نبودن، کم اثر است چرا که جریان فکری را نمی توان بصورت فیزیکی کنترل کرد. 4⃣ با این مقدمات کوتاه -و قابل تفصیل و البته قابل نقد- بنظر می رسد سازمان باید در افق گشایی، توان افزایی و نقش نظارتی خود، حضوری نامحسوس داشته باشد و حتما از سازمانی شدن اقدامات این حوزه بشدت مردمی و پرانگیزه، پرهیز نموده و حتی با فرمانی معقول، به حداقلی بازگردد. با حضور تیم فرهیخته و جوان موجود به این نوع تغییرات می توان امید بست. 📍 @komeilialireza
🖇 پیوند استراتژیک، فکری فرهنگی است نه سیاسی امنیتی! 🔗 آنهایی که برای شان تشکیل خط اهمیت دارد باید بدانند که ایجاد پیوند استراتژیک بین کشورهای حامی این با امضای قراردادهای سیاسی و امنیتی شکل نمی گیرد. 📚 اگر قلوب و افکار ها با هم پیوند بخورد حتی اگر حکام نخواهند، آن پیوند به ارتباطات منجر خواهد شد چرا که مقاومت بیش از آنکه یک تاکتیک سیاسی باشد یک است. 👈 با توجه به فشار قدرت های جهانی، پذیرش اندیشه مقاومت یعنی تحمل و تحریم و احیانا جنگ و امثالهم که برای عمده ملت ها قابل قبول نیست و اینجاست که نقش قلبی به این مساله خود را بیشتر نشان می دهد. ⭕️ اگر قرار باشد کشوری مثل در این خط باقی بماند باید بتواند صورت بندی نظری درستی مبتنی بر نگاه اصیل دینی و انسانی برای خود دست و پا کند و بعید است که با اندیشه یا قومی عربی بتوان تا انتها بر این خط ماند! فتأمل! 📍 @komeilialireza
⭕️ حافظه تاریخی را که رها کنی باید بشنوی زمان شاه بهتر بود! 🔹 جوانی از اقوام داشت از این می گفت که زمان دزدی کمتر بود! پدر خانم ام چند خاطره از روستای محل زندگی شان گفت و من فقط حسرت خوردم که چرا مدیریت مساجد و پايگاه های دست افراد سطحی است که بجای ثبت و تولید چنین مهمی از مردم فقط به کارهای صوری مناسبتی امر می کنند! 👈 ایشان گفت: ده ما با پنج هزار جمعیت، فقط هفت خان داشت که بر همه چیز مردم حکومت می کردند. حتی اگر مردم گوسفندی می کشتند ران آن نصیب بچه های بود و اگر کسی اعتراض می کرد هم پاسگاه تنها خاصیت اش ادب کردن او بود!! 😞 گرفتن از اموال مردم علنا انجام می شد. حتی کوه را تقسیم می کردند و اجاره می دادند! بعد از کاشت، حتی کاه آن را برای چرای گوسفندان به خود مردم می فروختند! بعدا که برای کار به رفتم هم دیدم که دادن حق ژاندارمری یک امر علنی بود!! و... 💠 در حالی که چنین خاطراتی در سینه خیلی ها هست بخاطر نفهمیدن نقش در شکل دهی به انسان ها، امکان مقایسه این تمایزات واضح را نیز از نسل جدید گرفته ایم و به توسعه مذهبی بسنده کردیم! 📍 @komeilialireza
😁 پیش بینی پایان انقلاب در چهل سالگی آن! 🔸 دوستی دارم که ایام درگیری های دی ماه گذشته حسابی احساساتی شده بود و می گفت کار نظام تمام است! می گفت نهایتا هم سالگی است. طوبی به پیش بینی صوفیان گنابادی که عمر این را چهل سال دانسته اند. حتی تحدی می کرد که اگر این امر محقق نشود به پیغمبری خامنه ای ایمان خواهم آورد!! 👈 او هم مانند خیلی های دیگر فقط اهل حرف است. از مولا علی می گفت ولی عزت او را در خود نداشت و من مطمئن هستم روی حرف خود نمی ماند و به تحدی های زبانی خود هم عمل نمی کند! 😞 متاسفانه ما یاد گرفته ایم خیلی راحت حرافی کنیم و بجای اصلاح خود و اطراف به بی مسئولیتی بسنده کنیم. این نوع غیردینی که گریبان همه ما را گرفته دقیقا همان چیزی است که مولا علی علیه السلام فرمود: 'الحق أوسع الأشياء في التواصف و أضيقها في التناصف' حق در مقام توصیف گسترده ترین و در مقام عمل محدودترین است. 📍 @komeilialireza
💠 دو تجربه عبرت بار برای انقلابی های دهه پنجم 0⃣4⃣ چهل سال گذشته را با جرأت تمام می توان چهل سال عزتمندی و مردم ایران در مقابل قدرتهای بزرگ دانست. اینکه رمز این حد از ایستادگی چه بوده است را جز در این آیه نمی توان یافت: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ [فصلت : 30] هیچ توجیهی جز توجه به خدا نمی تواند بیانگر تحمل سختی ها و تقدیم جان و عمر و اموال توسط عزیز ایران باشد. باید بطور جدی به ملزومات توسعه و تعمیق این عامل فکر کرد. ⭕️ کسانی که مقداری تجربه میدانی دارند به خوبی فهمیده اند که ما در دهه پنجم باید از تجربه تلخ و شکست های این چهار دهه نیز بگیریم. 🔸 عامل شکست ما در افراد ضعیف النفس و دنیازده و بدون و ترسو و متعصب خلاصه می شود ولاغیر! 🌹 هر جا تربیت شد و بروز کرد شاهد رشد چشمگیر و شکست قدرتهای بزرگ و حل شدن مسائل داخلی و خارجی بودیم و هستیم. 📍 @komeilialireza
لطفا بگذارید گنبد شهر وحدت بماند! 🕌 گنبد از زیباترین نمادهای زندگی شیعه و سنی در کشور است هر چند عاری از نقص نیست. اما برخی چشم دیدن همین شرایط را هم ندارند. این روزها در چیزهایی دیدم که مایه تعجب بود. امیدوارم دلسوزان شهر به فکر اصلاح این امور باشند. 🔸 با کمال تاسف برخی هییتی ها در امام زاده یحیی بن زید که بسیار برای آنجا نیز محترم است و همیشه برای زیارت آنجا هستند اقدام به لعن می کنند! 🔸 فردی بنام آقای شیبک که ظاهرا در فرمانداری انجاست بر برخی نخبگان شهر فشار اورده بود که با جوانان انقلابی که برای دیدار با أهل سنت به آنجا رفته بودند دیدار نکنند چرا که باید با ما هماهنگ باشند!! گویی مجموعه های مردمی نیز باید وارد ساختار إداری شوند یا ارتباط شیعه با سنی در این کشور نیازمند مجوز است!! 🔸 در ایام فاطمیه برخی پارچه ها در شهر پر شده که معلوم است هدف مشخصی دارد: خداوند پس از غدیر خم برای احدی حجت و عذری باقی نگذاشت. 💠 آقایان واقعا با چه تحلیلی به این نتیجه می رسند که شهر نمونه را با اقدامات جاهلانه خراب کنند!؟ 📍 @komeilialireza