eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آیا این طوفان، همان بادی که کاشتیم نیست!؟ ❌ حزب افراطی بی جی پی که بهترین رابطه را با نیز دارد، بار دیگر اکثریت مجلس را از آن خود کرد. در این میان حمایت کلب جواد نقوی، روحانی مطرح و البته سنتی هند از نماینده این حزب در ایالت خود، جنجال بزرگی به پا کرد و تعجب همگان را برانگیخت! ⚠️ من اما تعجب نمی کنم چرا که با چشمان خود دیده و با گوشهایم شنیده ام که چطور در برخی مسائل، براحتی تحلیل سیاست زده مان را بر ترجیح داده ایم و این یعنی باز کردن باب توجیهاتی که ، تنها عنصر مقوم شان است! ♻️ وقتی نظریه خطرناک ترجیح سکولار را در یا حتی داخل کشور بسط می دهیم و توجیه می کنیم و نگاه تمدنی و مبانی فکری اسلامی را رها می سازیم نباید تعجب کنیم اگر بدنه مخاطبان ما نیز با توجیهات مشابهی، به اسم مصلحت، اقداماتی مشابه بکنند! 👈 بترسیم از بترسیم از عدول از مبانی، بترسیم از غلبه سیاست! 📍 @komeilialireza
⚠️ مساله توهین به مقدسات در کشور چطور حل می شود؟ ⛔️ توهین به مقدسات مذاهب در کشور دو لایه دارد : یکی لایه که توسط نهادهای منسوب به نظام باشد که من فکر می کنم بخاطر حساسیت شدید به حد صفر رسیده است و دیگری لایه عمومی که نوعا شامل هییت ها و منبری های جاهل است و هنوز هم هر از چند گاهی درگیر آن هستیم! ⚖ برای لایه اول حتما باید برخورد جدی صورت گیرد و لایه دوم نیز چنین است ولی عاقلانه آن است که در لایه دوم به برخورد قانونی اکتفا نشود چرا که ریشه بازتوليد این نوع رفتارها نوع آموزه های القا شده به این مخاطبان عاطفی است. 👈 وقتی کسی با بیشرمی درباره همسر پیامبر صلی الله علیه و آله سخنان زشتی را به کار می برد که خلاف تاریخ و عقاید شیعه است یعنی یک بیسواد است ولی می دانیم که همین افراد، جرأت جسارت را از برخی معممين آموخته اند و اینجاست که باید به فکر جدی و اصلاح فکری بود. ⭕️ اگر حوزه شیعه بخواهد در قم بماند همین دست فرمان خوب است والا باید با جدیت بیشتری به مساله لزوم بدنه احساساتی هییت ها بيانديشد! حاکمیت هم متاسفانه برای این بعد کمتر برنامه داشته و ورودش نوعا با قانون و فشار بوده که جواب نمی دهد یا برعکس جواب می دهد! 📍 @komeilialireza
👈 با این روند انتخاباتی اصولگرايان چطور امید اصلاح دارید؟ 👁 پیش تر نوشته ام که اگر کسانی واقعا دغدغه اصلاح کشور را دارند باید برای اصلاح فرآیند که روش تعیین عمده مسوولیت های کشور هست نیز وقت جدی بگذارند. ⛔️ آیا رواست که به جریان که تحت تاثیر برخی دستگاههای امنیتی و سیاسیون نادان و فرصت طلب است جهت این مهم کرد!؟ آیا تجربه های گذشته برای نشان دادن بی صلاحیتی این جریان در خدمت به انقلاب کافی نیست!؟ ⭕️ حالا که رهبری نیز دغدغه روی کار آمدن دولت را دارند گزینه های مد نظر حضرات را نمی توان از همین حالا حدس زد!؟ ⚠️ خبرهایی که از جریان مصطلح به در شهرهای مختلف می رسد نیز نشان از آن دارد که حضرات با همان لینک های سیاسی بی خاصیت خود در حال لیست بندی مجلس هستند و گزینه های ضعیف بار دیگر به خورد ما داده خواهند شد! 💠 آیا زمان آن نرسیده که جریان جوان انقلابی بساط خود را در هر شهر برای انتخابات داشته باشد و از بندی های کیلویی اینان عبور کند!؟ بدون داشتن رویکرد مجبور خواهیم بود به گزینه های متوسط و ضعیف آنان رای بدهیم و دایما بین بد و بدتر انتخاب کنیم حال آنکه گزینه های قوی، خانه نشین اند! 📍 @komeilialireza
👈مومن را به خلق و همت بشناس! نهج البلاغة گنجینه ای از معارف است که اگر در حالی به سراغ آن برویم که خود را مخاطب این کلمات بدانیم اثرات مهمی بر ما می گذارد. 🌹 درود خدا بر او در توصيف مومن فرمود: شادي در چهره او اندوه وي در دلش پنهان است سينه اش از هر چيزي فراخ تر و نفس او از هر چيزي خوارتر است برتري جويي را زشت و رياكاري را دشمن مي شمارد اندوه او طولاني و او بلند است سكوتش فراوان و وقت او با گرفته است شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است از كسي درخواست ندارد و نرم خو و است نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداري از بنده خوارتر است. 📍 @komeilialireza
💎 لبیک عملی به بیانیه گام دوم چگونه است؟ 👈 چندی قبل دوستانی اصرار داشتند که بیا و بیانیه ای را امضا کن برای لبیک به رهبری برای بیانیه گام دوم! گفتم بیانیه نیاز نیست و مساله خیلی فراتر از نوشتن است! 💠 معتقدم حالا که رهبری تا این حد ویژه و جدی به روی کرده اند خوب است که جوانان نیز خود را از همت های دست پایین رها سازند و قول هایی را به ایشان بدهند. 1⃣ مثلا قول بدهند که در 10 سال آینده با تشکیل گروههای اقتصادی، ده استان کشور را خواهند کرد بنحوی که سهم مهمی در و حتی صادرات بازی کند. 2⃣ یا قول بدهند که در 10 سال آینده انقدر نهادهای غیر دولتی قوی ایجاد خواهند کرد که بتوان بی خاصیت را تا حد 50 درصد کوچک کرد! 3⃣ یا تعهد کنند که در 10 سال آینده 50 درصد دانش آموزان نیازمند آموزش و کشور را با نگاه اسلامی و انقلابی پوشش خواهند داد و... ⭕️ کسی دارد این مدلی بیانیه بدهد یا همه در حد کلی گویی و تأیید سخنان رهبری خواهیم ماند!؟ می دانیم اینها یعنی چه یا فکر می کنیم با همین مدل کارهای موجود محقق خواهد شد!؟ 📍 @komeilialireza
😞 چرا روی رانت برای خودمان حساس نیستیم؟! 👈 یکی از مسوولان انقلابی که بر مساله نکردن حساس است به دوستی که جایگاه علمی خوبی دارد گفته بود که رزومه ات را بده تا بدهم به رییس فلان دانشگاه که عضو هیئت علمی بشوی! 💠 این جوان لایق که اتفاقا خیلی هم تحت فشار مالی بود من من کرده و پاسخ داده بود که خب بگویید فراخوان جذب بزنند من هم مدارک می فرستم! مطمئن هستم اگر آن مسؤول به هر کس دیگر می گفت سریع دست به قلم می شد چون می گفت حتما ایشان خودش می فهمد! ⭕️ اساسا باید درباره مساله بیشتر حساس بود چرا که علاوه بر خلاف شرع بودن، تبعات اجتماعی بدی نیز دارد. برخی جوانان انقلابی از سربازی تا شغل و... را با این روش می گذرانند که تمایز فاحشی با بقیه مردم دارد! رانت که می گویم یعنی برای برخی افراد در جایی که برای بقیه افراد دارای نسبت به آن مساله چنین فرصتی نیست! ⚠️ اخیرا هم شنیدم در اواخر تولیت قبل، تعدادی به عنوان حرم رضوی پذیرفته شده اند که خلاف رویه های طولانی جذب است. شاید برخی نمی دانستند ولی حدس زدن این مساله سخت نبوده... 📍 @komeilialireza
💎 "امام" چرا اینقدر اثربخش بود!؟ 👈 به این سوال خیلی ها پاسخ داده اند. یک عده به درستی معتقدند چون امام باور به حرکت خود داشت روی آن ایستادگی و کرد و به آن رسید. برخی هم معتقدند او چون یک رهبر بود توانست توده ها را با خود همراه سازد. یک عده هم به درستی معتقدند چون او به اتکا کرد توانست راه انقلاب خود را به پیش ببرد. دیگران نیز به درستی معتقدند چون او را در اختیار گرفت توانست اهداف خود را در سطح کلان پیگیری کند. 🌐 همه اینها درست می گویند ولی رهبرانی که یک یا چند ویژگی مذکور را داشته اند کم نداشته ایم ولی ناموفق! اینکه امام با دست خالی توانست این را در مقابل قدرت های بزرگ به پیش ببرد یک دلیل قابل پذیرش بیشتر ندارد : باور حقیقی به "لا موثر فی الوجود إلا الله" ❤️ با لقلقه زبانی خیلی فرق می کند. این باور مادامی که محک نخورده در حد یک ادعاست ولی وقتی انقلاب تو پیروز شده و داری با قدرت باز می گردی ولی هستی و احساسات بر تو غلبه نکرده و می گویی هیچ حسی نداری نشان می دهی که در کجا داری سیر می کنی! 🚢 وقتی در اوج و فشار هستی و ابرقدرت جهان هم رسما وارد دخالت در شده و ناوهای أو شاخ و شانه می کشند و تحلیل منطقی می گوید کوتاه بیا یا اقلا با دم شير بازی نکن و همه بالاتفاق می گویند کاری نکنیم و او می گوید: من اگر بودم می زدم! معلوم می شود عمق توکل تو تا کجاست. ❇️ گفتن اینها ظاهرا آسان است ولی کسی که این شرایط را درک کند می فهمد که بدون باور عمیق محک خورده و دلی به وسعت ، حتی بیان شان ممکن نیست! 🙁 چنانچه امروز می بینیم عده ای از مسوولان ما حتی فیلم و نترسیدن را نمی توانند بازی کنند! 💠 نقش عامل حاکمیت بر همه ارکان وجودی مان را چقدر در کارهای خودمان و در حقیقی دیده و لحاظ کرده ایم!؟ 📍 @komeilialireza
🍔 تاثیر تلقین بر میزان خوردن ما! 💎 در ثابت است که روح حاکم اصلی است و بدن نقشی ندارد جز آنکه آن از دستورات او تبعیت نماید. ✊ وقتی ابراهیم و یارانش دیگر توان تحرک نداشتند ولی با صدور پیام که 'جزایر باید حفظ شود' دوباره به میدان رفتند، یعنی امیدوار و قوی می تواند تن رنجور را هم به دوش بکشاند. 👈 از همین روست که در انسان ها اثر شگرفی می گذارد و یکی از مصادیق بارز آن در میزان خوردن ماست! برخی از ما در بدون احساس فشار بدنی، بلکه آرام تر از قبل بودیم و حتی با یک وعده غذا، سر می کردیم ولی همین که نظام توقعات مان را بهم می زنیم احساس نیاز به سه وعده خوردن و پی آن، گرسنگی داریم! 💠 خوب است با توجه به نکته فوق الذکر متوجه باشیم که این احساس نیاز به غذا تابع تلقین به ماست و به نیاز طبیعی بدن ربطی ندارد... فتأمل! و أقصد في مشیک... 📍 @komeilialireza
⚠️ فاصله توقع رهبری با توان جوانان زیاد است! خلاصه تحلیل ملزومات تحقق بیانیه در جمع تشکل طلبگی ربیون مشهد ❇️ بیانیه گام دوم از حیث محتوا جمع بندی همان حرف های گذشته رهبری است ولی در قامت گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی بیان شده است. بنظرم خود رهبری هم حسب شرایط کشور سیر تطوری داشته اند. ایشان یک دوره برای اصلاح بروکراسی ساختار موروثی اداری-اجرایی کشور از تلاش جدی می کنند و به مسوولان تذکر می دهند. از دهه 80 است که ظاهرا تذکرات درونی را کافی نمی بینند و برای فعال کردن از مسوولان در بدنه مردمی تلاش می نمایند و از ابتدای دهه 90 هم که شاهدیم با ادبیات فعالسازی و جوانان و آتش به اختیار سعی می کنند تا خود را فعال کنند. طی این مراحل شاید به این خاطر بود که در ابتدا توان بدنه مردمی در حدی نبود که بتوان برای اداره کشور به آن اتکا کرد والا مبنای ما لیقوم الناس بالقسط است و اتکای اصلی ما مردم بوده اند، اما بعد از جریان دوم خرداد که بدنه انقلابی نگران فعلیت انقلاب شد و از خواب خوش بینی بیدار و تازه وارد مباحث فکری و عمیق تر شد، رویش های جدی در بدنه انقلابی اتفاق افتاد و یک جدی برای انقلاب رقم خورد. 🌹 وجه ممیزه گام دوم هدف گیری جدی به عنوان مسئول مدیریت انقلاب است و رهبری تاکید می کنند که در جهاد بزرگ پیش رو جوانان باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت قرار بدهند. ایشان می خواهند انقلاب را به دوش جوانان بگذارند و خودباوری را در آن ها ایجاد کنند تا در این سطح جدی احساس مسئولیت کنند. گام دوم باید در باب فهم مسائل کشور بصیرتی در بدنه انقلابی ایجاد کند و مقدمه اش این است که خود را متولی حاکمیت بدانند. 👈 متاسفانه ولی فاصله ای که بین باور نسل جوان به خودش و حد توقع رهبری وجود دارد خیلی زیاد است! خیلی از ما می دانیم که کارمان حیاتی نیست و در صورت تعطیل شدن خلائی ایجاد نمی کند یعنی اگر بپرسی حالا شما نروی اردوی جهادی چه می شود نخواهی شنید که مردم گرسنه می مانند یا فلان درصد اشتغال استان تغییر خواهد کرد! یعنی ما در دل مان جدی برای کارهای فعلی مان قائل نیستیم! ⭕️ ساختار اداری اجرایی کشور ما میراث گذشته است و کارآمدی انقلاب را با مخاطره روبرو کرده است. یک رویکرد اصلاحی نسبت به ساختار موجود داریم. ساختاری که قدرتش زیاد و تاثیرگذاری اش کم است. رویکرد کوچک کردن نهادهای بزرگ و فشل یا بعبارتی رویکرد اصل چهل و چهاری! البته اگر افرادی بتوانند داخل همین ساختار تغییراتی بدهند خیلی خوب است ولی ساختارها تا اطلاع ثانوی فشل اند! اما لزوما فرایند حرکت این نیست که باید وارد ساختار و نهادهای حکومتی بشویم و اصلاح کنیم. گام دوم صرفا قرار نیست با نهادهای موجود اتفاق بیفتد. بخشی از آن به عهده بدنه مردمی است. شاید مطلوب این باشد که مثلا وزارت ارشاد یک نهاد نظارتی بشود و تمام کار فرهنگ و هنر کشور به موسساتی چون اوج و عمار و... و در اقتصاد به هزاران شرکت خصوصی و مجموعه های سیاست گذار مردمی سپرده شود. البته باید برنامه ریزی برای ورود به ساختار موجود داشته باشیم تا بتوانیم رویکرد اصلاحی را حتی المقدور پیاده سازی کنیم ولی نباید به آن خیلی دل بست! چنانچه رهبری مخاطب شان را جوانان گذاشتند نه ادارات! ⏹ ما امروز در دو جنبه نظری و ساختاری ضعف داریم. مساله ما مبانی حاکم بر برنامه های توسعه است که رویکردهای کشور را به سمت شدن می برد و ما مدل توسعه جایگزین ارائه نداده ایم و در جنبه تحقق هم می خواهیم با یک ابزار خراب به اسم ادارات موجود به اهداف برسیم که شدنی نیست!
💠 راه حل چیست؟ در حد خودتان یک الگوی عملی ارائه بدهید. ما به تشکل و جمع های در حوزه های مختلف نیاز داریم. اکثر حزب اللهی ها تجربه شان در کار ضعیف است و مجموعه نمونه ای ندارند که بتواند فراگیر شود و در ساختار نفوذ کند یا الگویی حتی برای نهادها بشود! گاها آدم هایی داریم که در یک شهرستان الگوی نسبتا موفقی ارائه دادند و آنها را بردند تهران و طرحی را به آنها سپردند. یعنی اگر کسی کار موفقی داشته باشد از آن استقبال می شود ولی الگوهای ما نوعا گفتمانی و رسانه ای است نه یک اقدام میدانی موفق! 🔷 بدنه جوان حوزه باید در قامت این نقشی که در گام دوم می تواند داشته باشد قرار بگیرد و این نقش را درک نمی کند مگر اینکه واقعا در وسط میدان واقعی قرار بگیرد چنانچه امام در انتهای منشور می فرمایند: "روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات، حضور فعال نداشته باشد نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح، برای اداره جامعه کافی نیست" 💎 اقل انتظار از ، تدوین لایه فکری نظری انقلاب است. یکی از علل لنگ بودن این لایه در حوزه آن است که حوزه راه انتزاعی خود را رفته و آخوندهای حکومتی و مدیران هم راه خود را رفته اند! مثلا نمایندگان ولی فقیه در ادارات بنا بود نماینده نهاد در حاکمیت باشند. اقل فایده ای که می توانستند داشته باشند انتقال مسئله های میدانی و سوالات متعدد نهادهای خود با نهاد است. این کار می توانست حوزه را تکان دهد. یکی از دلایلی که این اتفاق نیافتاده این است که مدیر آن نهاد می بیند سطحش خیلی پایین تر از سوالات است و از مسائل نظام فاصله دارد ولی نباید از عرضه سوال استنکاف کنند چون مواجه شدن با سوالات برای حوزه می تواند منشا شروع باشد. 🔵 چطور می توان این دغدغه را ایجاد کرد؟ ما باید بدنه حوزه را درگیر مسائل مختلف سطح حاکمیتی بکنیم مثلا ده نفر می خواهیم که افق شان برنامه ریزی دهه آینده وزارت کشاورزی باشد. فرد باید در وارد شود تا بتواند حکم را استخراج کند. تاملاتی که یک نفر گوشه اتاق بدون تشخیص موضوع انجام داده است نوعا نیست و به درد ساختارهای واقعی نمی خورد. رفتن در میدان گاهی اوقات مقتضی این است که عالم دین در یک نهاد، مشاور یا مسئول بشود تا بعد از فهم موضوع بتواند برای مسئله حکم را استخراج کند. مهم ترین دغدغه باید درگیر کردن بدنه طلاب با سطح حکمرانی و دغدغه های حاکمیت باشد و برای این درگیری باید راهکار پیدا کنید. وقتی سوال مطرح می شود فرد تازه شروع به فکر کردن می کند و دنبال حل مسئله می رود. 💬 یک پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از وزارت خانه ها و نهادهای نظام است. پیشنهاد دیگر مطالعه اسناد نظام مثل سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و سندهای سیاستی دیگر است، هرچند آنها را درست نفهمیم. مثلا بررسی کنید آیا نسبتی بین دین و این اسناد وجود دارد؟ این کار کمک می کند به اینکه بفهمیم سطح حاکمیت را نمی فهمیم و مسئله ما با مسائل نظام خیلی فرق دارد و این اعتراف به وجود فاصله، نقطه تحول ماست. 📍 @komeilialireza
⭕️ ما و قصه صوفیه در جهان اسلام! 👳‍♂ جدال فقیه و از قدیمی ترین دعواها در فضای فکری جامعه ماست. هر کس چند بیت از حافظ خوانده باشد فورا وارد این فضا می شود و نوعا گله های عارف به فقیه را می بیند! در طرف منتقد صوفیه نیز چنین مساله ای پررنگ است. تا جایی که اساسا کلمه در جامعه مذهبی ایران و خصوصا حوزه های علمیه، بارمعنایی منفی یافته است. ⚠️ هنوز هم نگاه فقهای ما به تصوف، تابع همان نگرش است که آنها را جریانی انحرافی و دارای بدعت های متعدد در دین می داند. شبیه همین نگاه را می توان در برخی جریانات نسبت به جریانات صوفی شان به وفور یافت! 👈 البته ضعف جریان فلسفی در حوزه را نیز نباید در توسعه این نگاه بی تاثیر دانست که در جای خود باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد که چرا جریان عرفانی ما نتوانسته بر مبنای مسائل مشترک خود با صوفیه به توسعه تعامل با جریانات صوفی جهان اسلام که بیش از نیمی از مسلمان را شامل می شوند، همت گمارد. 🔶 از سویی دیگر نگرش جریان انقلابی نیز به ، توصیف آنان به مثابه پیروان و پروژه ای در دست حکام وابسته و جهان اسلام بوده و هنوز تا حدودی چنین است. همین نوع نقدها از طرف جریان اسلام سیاسی یا اخوانی اهل سنت نیز به سنی های صوفی مطرح بوده و همچنان، هست! 🔻 یک تناقض هم در درون همین دعواهای فکری هست و آن اینکه عمده جریانات شیعی که در نظر، جریان صوفیه را به طور جدی رد می کنند، در عمل او را بر جریانات دیگر ترجیح می دهند! شاید دلیل اصلی آن هم بروزات حبی شدیدتر این جریان نسبت به پیامبر صلی الله علیهم اجمعین باشد که تربیت مناسکی و هیئتی ما حس بهتری با آن برقرار می کند. 🔷 بنظر می رسد یکی از ریشه های وضعیت فوق الذکر، کافی از جریانات متنوع تصوف در جهان اسلام می باشد. تصویر صوفیه با برساخت رسانه ای یا تاریخی آن، که شامل مجموعه ای از بدعت های حرام غیرشرعی است در شرایط فعلی مصداق زیادی ندارد چرا که مساله ، دغدغه بخش عمده جریانات صوفیه کنونی جهان اسلام می باشد و اعمال غیرشرعی تا حد زیادی رخت بربسته است. 📣 یا تصور غیر سیاسی بودن همه جریانات متصوفه نیز بار دیگر از عدم شناخت بسیاری از جریانات دغدغه مند صوفی که اثربخشی در جهان اسلام دارند ناشی می شود که امروزه در حال توسعه این اثربخشی نیز می باشند. 🔴 امروزه و پس از تجربه داعش، زمزمه لزوم روی گردانی به صوفیه در کشور ما نیز از طرف برخی نگرش های غلط و و غیرتمدنی در حال مطرح شدن است که مبنایی سکولاریستی را انتخاب کرده است! یعنی از زبان مدعیان انقلاب، همان رویکرد اماراتی – آمریکایی در تمایل به صوفیه در حال طرح است! 🔷 حال آنکه چنانچه گفتیم بخش مهمی از صوفیه مبرا از اشکالات فوق الذکر هستند و در صورت وجود برخی اشکالات هم، تعامل با آنان نیاز به اهداف پراگماتیستی یا توجیهات سیاسی ندارد و با مبانی اسلامی نیز می توان به این مساله به طور جدی وارد شد چنانچه خود حضرت بعنوان یک عارف وارد عرصه سیاست شده بودند و مبانی فکری ایشان برای تعامل با دستگاه فکری صوفیه از استعداد تفاهم بخشی بالایی برخوردار است. ◀️ طبعا انحرافات فکری و عملی نیز جز با داشتن ارتباطات فکری فرهنگی و تعاملات اجتماعی و نخبگانی قابل اصلاح نیست. ما با خالی کردن این میدان، صرفا راه را برای فعال شدن پروژه های اماراتی باز کرده ایم که با شعار اسلام معتدل، اسلام رحمانی، اسلام وسطی و... اقلا از آغاز دهه گذشته میلادی در حال برنامه ریزی برای ضریب دهی به جریان در جهان اسلام و مرجعیت سازی برای آنان می باشند! ⛔️ امارات از حوالی 11 سپتامبر در حال اجرای پروژه ای غربی است که ذیل آن دهها همایش بین المللی برگزار و چند موسسه بزرگ به راه انداخته است و هدف همه آنها ایجاد جریانی موازی جریان در جهان اسلام می باشد. اتفاقی که همزمان اسلام سیاسی سنی متمثل در و اسلام سیاسی شیعی متمثل در انقلاب اسلامی را به حاشیه خواهد راند و اسلام متعامل و همسو با غرب را بعنوان گفتمان اصلی جهان اسلام جایگزین خواهد کرد. ⚠️ این همان رویه ای است که امارات سعی کرده حتی در عربستان سعودی پیاده کند و اصلاحات غربگرایانه در سعودی و دستگیری علمای مخالف یا متمایل به اسلامگرایان در همین راستا می باشد. اخیرا حتی همایشی در دل برگزار شد که نمایندگانی از صوفی ها و شیعه نیز در آن حضور داشتند! ✅ کم توجهی ما به بدنه متنوع جهان اسلام رهاوردی جز تقویت جبهه مقابل را ندارد چون بیدار است: من نام لم ینم عنه! 📍 @komeilialireza
با شخصیت های بلند پرواز چه کنیم؟ ⚠️ اطراف مان گاهی افراد توجیه و خوب و دلسوزی را می بینیم که به دلیل شدید مساله ساز می شوند! ⭕️ این افراد که اندک یا تک بعدی دارند لذا گاهی فکر می کنند نوشتن طرح های قشنگ مساوی تحقق آنهاست و جالب اینکه بدلیل همان روحیه بلندپروازی هیچ گاه به موضوعی کوچک فکر هم نمی کنند و در حل مسایل بزرگ می زیند! 👈 اینکه کسی از تعدادی مساله، استنتاجی کلی بکند و به آن فکر کند امری طبیعی است ولی اینکه فکر کنی باید یا می توان در همان سطح هم به حل مساله بپردازی عجیب است. 🔶 جالب تر اینکه اینها نوعا بدون داشتن ، امکانات و تجربه و زیرساخت لازم، گاهی حتی به تنهایی به دنبال تحقق مساله هایی کاملا هستند! و در عمل از انجام صحیح اقدامی کوچک هم ناتوان اند! به قول عربها مصداق "طموحاتنا اکثر من قدراتنا" اند ولی بازی شیطان مانع فهم این لایه در آنهاست لذا نوعا معترف به ناتوانی نیستند و متاسفانه از کاه هنگام کوه می سازند! 🔷 آسیب اصلی این افراد رهزن بودن سخنان زیبا و تحلیل های گاها صحیح شان برای بقیه و به آنان برای سپردن کار و نهایتا از دست دادن اموال و فرصت هاست! بعد از مدت طولانی، آنها که در سطح جزیی عمل می کردند چندین کار کرده اند و اینها همچنان می خواهند با ظرف ماستی دریای دوغ درست کنند! 💠 بنظر می رسد گر چه روش کل به جزء در تحلیل نهایی صحیح باشد ولی در عمل باید مدیران کاملا از حرکت کنند و در واسپاری امور، آنها را بچشند و بتدریج ارتقا دهند. 📍 @komeilialireza