eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 معنای روایت «القرآن نزل علی سبعة احرف» 👤 اهل سنت در روایات متعددی نقل کرده اند که «القرآن نزل علی احرف» و در روایات شیعی نیز این مضمون نقل شده اما در روایات دیگری ائمه این معنا را به شدت تکذیب کرده اند به نظر می رسد روایات شیعی نزول بر هفت حرف می تواند معنای صحیحی داشته باشند... 📚 درس خارج فقه، تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2768 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اهمیت قلائد الفرائد شیخ غلامرضای قمی 👤 🔻مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بی‌حالی رسائل را به سبک سطح تدریس می‌کردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان می‌کردند و توضیح می‌دادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا می‌روند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت می‌کردند ، مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی می‌فرماید مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر می‌دهیم که من در نسخه‌ای که از رسائل داشتم نقل به لفظ‌های ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود. بحث قطع و ظن قلائد ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(شماره سیزدهم) 💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز 3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی نویسندگان: احمد حاجی ده‌آبادی، یزدان طاهرآبادی 4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوع‌شناسی کاغذهای سنتی نویسنده: محمدحسین مخبریان 5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری 6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی) نویسنده: محمد رضایی ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ریا در توصلیات 👤 آیا حرمت رياء مختص به عبادات است یا اینکه رياء در توصلیات همچون قرائت قرآن، جهاد و أمر به معروف و نهی از منکر نیز شرعا حرام است؟ برخی مانند مرحوم آقای خوئی قائل شده اند به اینکه حرمت رياء مختص به عبادات بوده چرا که دلیلی بر حرمت رياء در غیر عبادات وجود ندارد و حق با مرحوم آقای خوئی است؛ ان قلت: اطلاق ادله حرمت رياء دلالت دارد بر اینکه رياء در مطلق اعمال عبادیا کانت أو غير عبادی حرام است به عنوان مثال در روایتی که مرحوم صدوق نقل می کند وارد شده: يُؤْمَرُ بِرِجَالٍ إِلَى النَّارِ إِلَى أَنْ قَالَ فَيَقُولُ لَهُمْ خَازِنُ النَّارِ- يَا أَشْقِيَاءُ مَا (كَانَ) حَالُكُمْ- قَالُوا كُنَّا نَعْمَلُ لِغَيْرِ اللَّهِ- فَقِيلَ لَنَا خُذُوا ثَوَابَكُمْ مِمَّنْ عَمِلْتُمْ لَهُ» ولی استدلال به این روایت به سه جهت مخدوش است .... 📚 پرسش و پاسخ پس از درس 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تخییر عقلی در مبادی همیشه در مقام امتثال به تخییر شرعی برمی گردد. 👤 🔻 شهید می گوید: در مبادی وقتی مولی می خواهد امر کند، درست است که به امر می کند. چون وقتی به عنوان امر کند، شما بین افراد مختلف آن عنوان عقلا مخیّر می شوید. پس در عالم مبادی، در نهایت عقلی است. ولی در عالم و و امتثال، مهم محبوبیت و مبغوضیت در نزد شارع است. در نتیجه حتی اگر شروع تخییر هم با عقل باشد، در نهایت تخییر به شرع می رسد. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2836 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 نقد دو نوع حکم انشائیه در کلام مرحوم اخوند 👤 مرحوم آخوند در کفایه دو نوع احکام انشائیه مطرح می‌کند. یکی این که تا ابد به فعلیت نمی‌رسد و یکی این که مختص به زمان ظهور است. بعد روایت «سکت الله» را مطرح می‌کند. استاد می‌فرماید این دو نوع احکام انشائیه ثابت نیست و روایت با معنای دیگری هم سازگاری دارد. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۶، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تقریرات به چاپ رسیده از درس آخوند خراسانی 👤 🔻 کتابی به نام "البحوث الاصولیه" در دو جلد به عنوان تقریرات درس آخوند خراسانی و به قلم "سید محمدحسن موسوی طباطبایی حایری قزوینی" به چاپ رسیده است. تاریخ نگارش این کتاب سال 1322 است که سه یا چهار سال بر کفایه مقدم است و مطالبش به مطالب ذکر شده در حاشیه رسایل مرحوم آخوند شباهت دارد. در مورد این کتاب این سوال وجود دارد که تا چه حد تقریرات درس محقق خراسانی محسوب می‌شود. در مواضعی از کتاب تعابیری همچون "کما علیه شیخنا الاستاذ"... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶و١۴٠٢/٠٢/٧ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 احتمال نقل به معنا مانع تمسک به استصحاب عدم ازلی 👤 با توجه به احتمال نقل به معنا در روایات، احتمال اینکه دلیل خاص در اصل به صورت موجبه معدوله المحمول صادر شده باشد ولی راوی آن را به صورت سالبه محصله المحمول نقل کرده باشد، وجود دارد. مثل دلیل: کل امراه تحیض الی خمس سنین الا ان تکون امراه من قریش. قائلین به استصحاب عدم ازلی هم قبول دارند که اگر حضرت فرموده بودند: "کل امراه غیر قرشیه تحیض الی ..." ، استصحاب "عدم کونها قرشیه" ثابت نمیکند که "انها غیر قرشیه". خب از کجا معلوم است که امام ع اینطور نفرموده است. مرحوم هاشمی در پاسخ به این اشکال فرموده اند... 📚 درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2665 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 قطع منجز است اما مؤَمّن نیست 👤 مشهور بین علمای ما این است که قطع منجز است و در این که هر تکلیف مقطوعی منجَّز است، اختلافی نیست. در مورد معذریت قطع -در جایی که تکلیفی فعلی باشد؛ اما مکلف قطع به عدم تکلیف داشته باشد- بین علما اختلاف است. در واقع اینجا تکلیف منجَّزی وجود ندارد؛ اما در این که معذر چیست، چهار قول وجود دارد.... 📚 درس خارج اصول، ۹ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 سه مبنای مهم در باب مطلق و مقید از سه محقق (رحمة الله علیهم) 👤 معروف است که در باب مستحبات مطلق حمل بر مقید نمی شود اما تذکر سه مطلب لازم است: 1-مرحوم خویی می فرماید این مطلب در جایی است که مطلق و مقید هر دو امر باشند ولی اگر مطلق امر باشد و مقید نهی باشد باید مطلق حمل بر مقید باشد 2-مرحوم حکیم می فرماید اگر مطلق و مقیدی در مقام بیان مخترعات شارع باشند و لو در باب مستحبات باشند مطلق حمل بر مقید می شود. 3-مرحوم همدانی می فرماید اگر مطلق امر باشد ولی مقید نهی باشد ولی در صورت نهی باشد و لبش همان امر باشد مثل این است که مطلق و مقید هر دو امر هستند و مطلق حمل بر مقید نمی شود. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 اشتراک لفظی واژۀ وضع، در اصطلاح اصولیین و لغویین 👤 🔻معمولاً وضع، به معنای «تخصیص اللفظ بالمعنی» دانسته شده است؛ اما محقق خراسانی در صدد اشکال به تعریف دارج در کلمات قوم است. ایشان می­‌خواهد بفرماید شما از یک سو وضع را به معنای تخصیص لفظ برای معنا می­‌دانید، اما از سوی دیگر آن را به دو قسم تعیینی و تعیّنی تقسیم می­‌کنید و حال آن که این دو رویکرد با هم سازگاری ندارد چون در وضع تعیّنی تخصیص در کار نیست بلکه لفظ به صورت خودکار و ناخودآگاه به معنا اختصاص می­‌یابد در نتیجه ما باید در تعریف وضع مفهوم اختصاص را درج کنیم نه مفهوم تخصیص. به نظر می­رسد واژۀ وضع در اصطلاح اصولیین و لغویین مشترک لفظی است. این واژه گاهی ... 📚 درس خارج اصول، ۳ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠حل تعارض روایت ابن بزیع و ابن مسلم در مورد آب قلیل نابع 👤 🔻 رابطه روایت ابن بزیع که مطلق آب ماده دار را در برخورد با نجاست پاک می داند و مفهوم روایت ابن مسلم که آب غیر کر را در برخورد با نجاست، نجس می داند عموم من وجه است و تعارض می شود اگر کسی در صورت تعارض عمومات را قبول داشته باشد به عمومات طهارت یا در فرض عدم قبول به قاعده طهارت رجوع می کند. اما استاد به این تعارض اشکال کردند. اولا: مقصود از آب ماده دار در روایت ابن بزیع آب نابع نیست بلکه آبی است که به ماده متصل باشد. بنابراین تعارضی نیست. ثانیا: اگر تعارض باشد؛ چون روایت ابن بزیع تعلیل است بر روایت ابن مسلم مقدم می شود. ثالثا: اگر این را هم بپذیرد؛ چون از تقدم روایت ابن مسلم لغویت روایت ابن بضیع لازم می آید، به قرینه لغویت، باید روایت ابن بزیع مقدم شود. رابعا: اگر هیچکدام را قبول نکردید؛ چون روایت ابن بزیع شهرت عملیه دارد، مقدم می شود. 📚 درس خارج فقه (جلسه ۶۹، ۸ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2822 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقد «تفصیل بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم» 👤 آقای سیستانی دام ظله در بحث تکیه کردن ائمه بر قیود منفصل، تفصیل قائل می‌شوند بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم. ایشان می‌فرمایند در مقام افتا، اهل بیت، تکیه بر قیود منفصل نمی‌کردند زیرا معمولا در این گونه موارد، مخاطب برای عمل کردن سوال می‌کند. ولی روایاتی که در مقام تعلیم به شاگردان است اینطور نیست. گاهی بخشی از مطالب را بیان می‌کردند و باقی آن را در مجلسی دیگر می‌فرمودند. این کلام به نظر ما واضح نیست.... 📚 درس خارج اصول، ۸ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2679 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰 💠 ضمیمه شدن قصد قربت به قصدهای دیگر در نماز 👤 مرحوم سید در عروه ضمیمه کردن قصد غیر خدا به قصد تقرب در نماز را مطرح کرده است. سوال این است: بعضی چنین هستند که مثلا فقط ماه محرم و صفر یا شب قدر نماز می‌خوانند به حیث اگر این ضمیمه نبود، نماز نمی‌خواند. آیا این نماز صحیح است یا نه؟ 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰، ۱۵ مهر۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 فتوای مرحوم امام در بحث خمس 👤 🔻به نظر می­‌رسد فائده­‌ای که در ابتدای حدوثش، در مؤونۀ شخص بوده و سپس از مؤونه­‌اش خارج شده، متعلق خمس می‌­باشد بنابراین فتوای محقق خوئی به عدم تعلق خمس، فتوای صحیحی نمی­‌باشد. مرحلۀ دوم بحث آن است که آیا بعد از خروج فائده از مؤونه، باید سال بگذرد تا پرداخت خمسش واجب باشد یا همین مقدار که بعد از حدوث فائده ولو در همان زمانی که در مؤونه بوده یک سال گذشته کفایت می­‌کند؟ مرحوم امام معتقد بودند همین مقدار که از زمان حدوث فائده یک سال گذشته باشد کفایت می­‌کند هر چند این یک سال در همان زمانی سپری شده باشد که فائدۀ مورد نظر در مؤونه بوده است؛ بنابراین در معمول موارد که یک شیئی بعد از چند سال که در مؤونه بوده، از مؤونه خارج می­‌شود بلافاصله باید خمسش پرداخت شود. به خصوص مرحوم امام معتقد بودند پولی که مقدمه برای صرف در مؤونه است، جزء مؤونه نمی‌­باشد در نتیجه اگر کسی خانه‌­ای داشته باشد که در مؤونه­‌اش است و بخواهد این خانه را بفروشد و تبدیل به خانۀ بزرگتر کند به محض این که این خانه را فروخت و تبدیل به پول شد می­‌فرمایند این پول بلافاصله باید تخمیس شود مگر این که خانه­‌اش را با خانۀ دیگری تعویض کند نه این که آن را بفروشد و ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجت نبودن اخبار آحاد در امور غریبه 👤 در روایتی صحیحه در تفسیر قمی نقل شده که حضرت در سوره به جای «صراط الذین انعمت علیهم» گفتند «صراط من انعمت علیهم» بخوانید این گونه روایات حجت نیستند زیرا در امور غریبه وثوق به خلل در روایت وجود دارد و در این روایت نیز اگر چنین قرائتی صحیح بود.... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2767 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دقتی در قاعده‌ی «مورد، مخصِّص نیست» 👤 معروف است که: «مورد، مخصِّص نیست.»؛ یعنی اگر موردی در سؤال سائل آمده‌باشد، باعث انحصار پاسخ حضرت در آن مورد نمی‌شود، و لذا فرمایش حضرت اطلاق داشته و شامل موارد دیگر هم می‌شود. ولی این قاعده، در جایی است که ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسات اول و دوم در تاریخ ۸و۹مهرماه۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3052 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1600
🔸 💠حلّ شبهه عدم جواز تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه با توضیح صحیح متعلق اوامر 👤 اگر در مسئله تعیین متعلق اوامر(طبیعت یا فرد) منظور از فرد، حصه باشد در مقابل طبیعت که منظور از آن «کلی حتی بدون لحاظ حصه» است. در صورتی که متعلق اوامر با معنای فوق باشد کما هو الصحیح بر همین اساس هم شبهه اساسی در تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه حلّ می‌شود؛ چرا که متعلق حکم همان طبیعت است بدون اینکه هیچ کدام از خصوصیات حتی مورد التفات مقنن باشد. ترتب حکم بر یک عنوان یعنی فقط همان طبیعت و عنوان، محقق غرض او است و هیچ چیزی غیر از آن و حتی حصص همان طبیعت برای او اهمیتی ندارد و دخالتی در غرض ندارد. مقنن همان دخیل در غرض را به عنوان موضوع و متعلق حکم قرار می‌دهد و چیزی دیگر را در کنار آن لحاظ نمی‌کند و در نتیجه همه افراد آن طبیعت مشمول آن حکم خواهند بود حتی اگر این در زمان قانون گذاری وجود نداشته و بلکه برای او قابل تصور هم نبوده باشد و برای جعل حکم بر طبیعت به لحاظ حصص و افراد نیازی نیست بلکه خود طبیعت به خودی خود و بدون لحاظ هیچ حصه و فرد قابل تصور است. 📚درس خارج اصول،مهر ۱۴۰۲ ✅مشاهده ادامه مطلب در لینک تالار مباحثۀ فقاهت ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️ بیانیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر: بسم الله الرحمن الرحیم وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسان‌های آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است. بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند. از خداوند متعال می‌خواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکم‌فرما کند. دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تفاوت های اشخاص حقیقی و حقوقی 👤 متخصصین علم حقوق بین اشخاص حقیقی و حقوقی به تفاوت هایی اشاره کرده اند که عبارتند از: الف: عدم وجود احوال شخصی در اشخاص حقوقی ب: عدم تحقق مرگ در أشخاص حقوقی ج: نیازمندی أشخاص حقوقی به جعل أهلیت و پذیرش قانونی آن د: تکامل یافتن أهلیت أشخاص حقیقی ه: عدم امکان استفاده از مجازات‌های جسمی‌ در مورد اشخاص حقوقی و: عدم وجود محدودیت برای کسب حقوق و تعهدات در مورد اشخاص حقیقی برخی از این موارد دارای مناقشه است و ادعای حقوقدانان در مورد آن صحیح نیست. به عنوان مثال در غالب موارد این گونه است که در اشخاص حقیقی، فرایند تکاملی برای اختیارات وجود دارد و اشخاص حقوقی أهلیت ثابتی دارند، اما ثابت بودن اختیارات شخص حقوقی، لازم لاینفک از آن نیست بلکه ممکن است هنگام تأسیس شخص حقوقی، در اساسنامه آن قید شود که اهلیت آن به صورت تدریجی تکامل پیدا کند. 📚 برگرفته از صفحه ۳۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی دلیل اول از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و اقوال هفتگانه حول حق و حکم 👤 📝 فقهاء در مورد به ارث رسیدن اجازه قائل به عدم توریث هستند و برای این نظر ادله‌ای بیان شده است: محقق خراسانی قائل هستند ادله ارث شامل ما ترک میت که حق و مال است می‌شود و حال آنکه اجازه حق و مال نیست بلکه حکم شرعی است. توضیح مطلب: اینکه اجازه از احکام الهی باشد در استدلال موضوعیت ندارد ولی نفی مالیت و حق بودن در استدلال دخیل است... 📚درس خارج فقه ۹ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3056 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حجیت سیره های مستحدثه 👤 شهید صدر ادعا کردند که در حجیت سیره عقلاء، لازم نیست که در مرئا و مسمع معصوم، عمل صورت گرفته باشد بلکه همین‌که ارتکاز باشد که باید به اهل خبره رجوع کرد و چه بسا در آینده و در خطابات شرعیه اجرا شود و به آن سرایت کند، اینجا از عدم ردع، امضا کشف می‌شود. اگر شارع مقدس در این موارد راضی نباشد، باید تذکر دهد که نباید برای کشف مدالیل، به اهل خبره رجوع کنید. استاد این مطلب را قبول ندارد..... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۵. ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir