هدایت شده از جناح کوئیز
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی
⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️
📚#صرف#نحو #منطق #فقه #اصول و...
دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های
#آنلاین به چالش بکش و تقویت کن.
رقابت کن🥇،آموزش ببین🧠، جایزه بگیر🏆
شما هم #برنده🏆 باشید
مسابقه بزرگ جناح کوییز به مناسبت نیمه شعبان
همراه با #جوایز_نفیس:
(با حمایت مالی بنیاد خیرین حوزه های علمیه)
🥇نفر اول ۲۰میلیون ریال
🥈نفر دوم ۱۵میلیون ریال
🥉نفر سوم ۱۰میلیون ریال
و به یک کاربر از ۵۰ نفر اول به قید قرعه ۵ میلیون ریال اهداء می گردد.
زمان شروع رقابت: #نیمه_شعبان المعظم
از ساعت ۰۰:۰۰ روز چهارشنبه لغایت ۲۴:۰۰
ایده،مدیریت ساخت و تولید سوال توسط برخی طلاب درس خارج فقه و اصول قم، با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات.
#بشتابید🏃♂
اطلاعات بیشتر و دریافت نرم افزار از کانال
🀄️ @janahquiz
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه اول برای تحلیل وجود شخص حقوقی، وجود فرضی و مجازی آن است.
مقصود از نظریه وجود فرضی و مجازی این است که در خارج صرفاً اشخاص حقیقی وجود دارند، اما بالعرض و المجاز، وجود و همچنین حقوق و تکالیفی که برای شخص حقیقی است، به شخص اعتباری نیز نسبت داده میشود. طبق این نظریه نسبت دادن وجود به شخص حقوقی همانند نسبت دادن جریان به میزاب است.
عمده اشکال در این نظریه این است که حق و تکلیف را منوط به اراده و شعور دانسته است، در حالی که چنین شرطیتی وجود ندارد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠نقد کلام محقق خوئی و شهید صدر در تحریر محل نزاع اجتماع امر و نهی
👤#استاد_قائینی
محقق #خویی فرموده است محل نزاع در اجتماع امر ونهی، برگشت می کند به یک نزاع صغروی به معنای اینکه آیا تعدد عنوان موجب تعدد معنون می شود یا نه؟ به عبارت دیگر آیا ترکیب بین دو عنوان اتحادی است یا انضمامی؟
شهید صدر نزاع را صغروی و کبروی دانسته است و فرموده است: دو نزاع کشف تعدد عنوان از تعدد معنون و برفرض عدم کشف مصحح بودنِ تعدد عنوان برای جواز اجتماع امر ونهی، محل بحث است.
به نظر استاد مساله جواز اجتماع امر و نهی در جایی که تعدد عنوان موجب تعدد معنون باشد؛ اصلا محل اختلاف و نزاع نیست. یعنی اگر عناوین متعلقات احکام از قبیل عناوین حقیقی باشند که تعدد آنها موجب تعدد معنون است در جواز اجتماع تردیدی نیست و اصلا محل بحث نیست و لذا حق به نظر ما این است که همان طور که مرحوم آخوند فرمودند یک نزاع بیشتر در این مساله وجود ندارد و آن یک نزاع هم نزاع کبروی است و اینکه در موارد ترکیب اتحادی، اجتماع امر و نهی جایز است یا نه؟
📚درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اجتماع
#عنوان #معنون
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 ثمره عملی نداشتن بین قول به علیت تامه داشتن و یا اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب احتیاط
👤#استاد_گنجی
در بحث علم اجمالی یک بحثی است که آیا علم اجمالی علیت تامه دارد برای وجوب احتیاط یا اقتضا دارد. استاد فرمود: بین این دو نظریه از جهت عملی تفاوتی نیست و در حقیقت فقط ثمره علمی دارد. در نتیجه مواردی که شارع ترخیص داده است قائلین به علت تامه بودن علم اجمالی می گویند کشف بدل می شود ولی اقتضائی ها می گویند بدون جعل بدل این ترخیص رخ داده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۷، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 پاسخ استاد از اشکال مرحوم آقای خویی به اراده تشریعیه
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
مرحوم آقای #خویی فرمایش #آخوند مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او «بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ» به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد «بما أنه مولی من الموالي» تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد.
استاد #احمدی_شاهرودی در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خویی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما #جواب_نقضی این است که ...
📚 درس خارج اصول، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#فعلیت
#اراده #تشریعیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تفاوت ترک استفصال با ترک استیضاح
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
ترک استفصال در مورد یک قضیه #شخصیه است که حضرت در مقام پاسخ از سوال، بین حصص مختلف تفصیل ندادهاند.
ترک استیضاح در مورد یک لفظ #مجمل است که چند معنی در آن محتمل است و امام در مقام پاسخ، از سائل توضیح نخواستهاند و حکم را به صورت #مطلق بیان نمودهاند.
📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استفصال
#استیضاح
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 ظاهر نهی از اتباع رأی، نهی از بیضابطه بودن استدلال است
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در بحث حجیت #قطع یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا شارع میتواند از عمل به قطع ردع نماید؟ به علمای #اخباری نسبت داده شده که آنها مدعی هستند شارع از تبعیت از قطع حاصل از #دلیل_عقلی ردع کرده است. یکی از ادله ایشان روایات نهی از اتباع رأی است. جواب مختار این است که ظاهر کلمۀ رأی این است که از روی #ضابطه و قاعده صحبت نشده باشد.
📚 درس خارج اصول، ۱۶ آبان ۱۴۰۱.
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
💠 دعا برای فرج
دوستان آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب را رعایت کنند:
یکی اینکه در شداید برای فرج #دعا کنند، که خود همین مژده ای است برای اینکه شداید به #فرج متصل است.
دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند.
📗کتاب حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ص ۲۴۲ (مجموعه بیانات آیت الله بهجت ره پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شیخ در ابتدای بحث #قطع مقسم حجج را، «مکلف» و صاحب کفایه «البالغ الذی وضع علیه القلم» قرار داده اند.
اما اختصاص بحث به #بالغین صحیح نیست بلکه شامل #صبی ممیزی که احتمال تکلیف در حق خود می دهد نیز می شود.
ان قلت: ضرورت فقه بر عدم تکلیف غیر بالغ است.
قلت: ضرورت فقه تنها بر عدم عقاب اخروی غیر بالغ است که اطلاق آن هم باید بررسی شود.
در برخی از موارد شرط تحصیل حجت به معنای معذر و منجز بلوغ نیست: از جمله در احکام عقلیۀ مبتنی بر قاعده #ملازمه ...
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#صبی
#حجت #ممیز #ملازمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تشخیص علت از حکمت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در روایات ابتدا باید قرینه خاصه یعنی فضای صدور روایات را بررسی کنیم تا ببینیم که در دوران حضور و ملحق به حضور تا پایان غیبت صغری آیا بین این حکم و این خصوصیت تفکیک شده است یا تفکیک نشده است که اگر مانند اختلاط میاه نسبت به حکم عده تفکیک شده است آن خصوصیت حکمت حکم است و علت نیست اما اگر بین خصوصیت و حکم تفکیک نشده است مانند زمان جنگ نسبت به حرمت فروش سلاح و حکم با آمدن خصوصیت آمده است و با رفتن خصوصیت رفته است، خصوصیت علت است. اما اگر قرینه خاص ای نبود سراغ قرائن عامه مانند توجه به استفاده علت یا حکمت از وضع یا اطلاق می رویم و اگر هیچ قرینه ای ثابت نشد، حکم به اجمال می شود...
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱، ۹ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علت
#حکمت #قرینه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تقدیم روایت ضعیف السند مطابق قرآن بر روایت متعارضِ صحیح السند
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
در بحث تعارض بین روایات استاد فاضل قائل به تقدیم روایت مطابق با قرآن با وجود ضعف سندی بر روایت صحیح السند می باشند. در بحث مرتد فطری نیز ایشان این روش را به عنوان یکی از راه های جمع بین روایات متعارض بیان می کنند. ایشان در مقام اشکال به مسلک رجالی مرحوم آیت الله #خویی می فرمایند: اگر روایتی اجمال داشت یا دو روایت با هم تعارض کنند، روایتی که مطابق با قرآن است اخذ میکنیم.
در زمان ما بر اساس مسلک رجالی محقق خویی بسیاری از روایات از کتب روایی ما حذف میشود. وقتی دو روایت با هم تعارض میکنند، در خود روایات وارد شده که ببینید،کدام یک مطابق با #قرآن است، نمیگوید ببینید سند کدام صحیح و کدام ضعیف است؟!
📚 درس خارج فقه، ۲ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تعارض
#ترجیح #موافق_قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمیشود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است.
طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته میشود، این امر وجود آن را ایجاد نمیکند، بلکه به فعالیتهای انجام شده از سوی او رسمیت میبخشد. شخص حقوقی نیز چنین است.
در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریبهای مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره میشود:
الف: عضویت
ب: اراده
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شرطیت اسلام در مؤذن
👤#استاد_گنجی
در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است:
۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود.
۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است.
۳- وجود شهادتین در فصول اذان
استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#کافر
#اسلام #مؤذن #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت محمد بن اسماعیل
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن اسماعیل چند صد روایت در #کافی دارد ولی توثیق خاص ندارد و لذا آیت الله #سیستانی روایات او را ضعیف می داند.
وجوهی برای وثاقت ایشان بیان شده است:
۱- اکثار روایت مرحوم کلینی
۲- اعتماد مرحوم کلینی بر محمد بن اسماعیل
۳- واسطه در اجازه به کتاب ابن ابی عمیر یا حماد یا...
📚 درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#توثیق
#محمد_بن_اسماعیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بررسی جریان استصحاب تمکن از امتثال در ظرف متاخر
👤#استاد_قائینی
چهار اشکال (#مثبت بودن، اثر شرعی نبودن جواز تاخیر،کلی قسم ثالث، استقبالی بودن ) به استصحاب تمکن مکلف از امتثال در ظرف متاخر وارده شده است. لکن هیچ کدام از این اشکالات به نظر استاد وارد نیست؛ زیرا موضوع جواز تاخیر تمکن مکلف بر طبیعی است و مستصحب نیز تمکن مکلف است، جواز تاخیر چون حکم عقل مستفاد از حکم شارع است اثر شرعی است؛ استصحاب قدرت مکلف استصحاب شخص است نه کلی و بر فرض کلی بودن از مواردی است که استصحاب در آن جاری است، جریان استصحاب استقبالی داخل در اطلاق «لا تنقض الیقین بالشک»است. لذا استصحاب جاری می شود و جواز تاخیر مکلف در فرض احتمال طرو مانع را اثبات می کند...
📚درس خارج اصول، ٢٨-۲۶ دی ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#اصل #تمکن #امتثال #مکلف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #حکایت_خوبان
💠 درمان عملی وسواس
🔻هيچ وقت فراموش نمىكنم استاد بزرگوار ما، مرحوم آيت الله العظمى محقّق داماد نقل ميكردند: يكى از روحانيون سر حوض مدرسۀ فيضيه با خودش كلنجار مىرفت؛ يعنى يك مقدار وضويش را طول مىداد. مؤسّس بزرگ حوزۀ علميۀ قم، مرحوم آيتاللهالعظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى اين صحنه را ديدند. جملهاى در گوشش گفتند و رفتند.
آيت الله داماد مىگفتند: اين فرد ديگر تا عمر داشت، براى وضو گرفتن سر حوض مدرسه ديده نشد. بعداً از او پرسيدم: حاج شيخ چه گفت؟
گفت: مرحوم حاج شيخ عبدالكريم گفت: اگر مردم اين وضو را از تو ياد بگيرند و خيال كنند وضوى اسلام اين است، در روز قيامت چه جوابى دارى؟
و چنانكه نقل كردهاند خود مرحوم آيت الله العظمى حائرى وقتى براى وضو گرفتن سر حوض مىآمدند، يك مشت آب به صورت مىزدند، يك مشت آب به دست راست و يك مشت آب به دست چپ و مسح سر و پاها را مىكشيدند و به سالن زير كتابخانۀ مدرسۀ فيضيه مىرفتند و نماز مىخواندند؛ يعنى وضوى ايشان يك دقيقه بيشتر طول نمىكشيد.
📚 راهکارهای عملی درمان وسواس (آیت الله مظاهری)، ص ۳۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط بقای خارجی موضوع در استصحاب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در بحث استصحاب دو شرط مستقل وجود دارد که در کلمات بزرگان با یکدیگر خلط شده است:
1. شرط اول آن است که بقای خارجی موضوع احراز شود. به طور مثال در قضیه زید عادل اگر در زمان شک اصل وجود زید مشکوک باشد عرفا گفته نمی شود در بقای عدالت شک دارم چون اساسا وجود زید مشکوک است. باید دانست این شرط تنها در قضایای به مفاد کان ناقصه معتبر است چون در قضایای به مفاد کان تامه همچون «زیدٌ موجودٌ» وجود موضوع قرار است با استصحاب اثبات شود و لازم نیست پیش از استصحاب بقای خارجی موضوع احراز شود.
2. شرط دوم آن است که...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/١۵
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استصحاب
#بقا #موضوع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔻شکرانۀ عید
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دلها به هم نزدیکتر شود.
به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.
@zanjani_net
🔸 #اصول
💠 ریشه تاریخی حکم خمس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ میداده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفتهاند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١٠
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خمس
#مرباع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 بطلان عمل تارک طریق اجتهاد و تقلید از نظر مرحوم نائینی
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی از بین متاخرین قائل است که اگر احتیاط مستلزم تکرار عمل باشد و متمکن از علم تفصیلی باشد و احتیاط کند عملش باطل است. ایشان چهار مرحله برای امتثال تصویر میکند و در محل بحث از باب دوران بین تعیین و تخییر حکم به تعیین میکند، یعنی مکلف باید علم تفصیلی حاصل کند و احتیاط مجزی نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۱۱، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امتثال_اجمالی #مراتب_امتثال #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در محل نزاع مسئله اجتماع امرو نهی
👤#استاد_قائینی
مرحوم آخوند در مقدمه ششم بحث اجتماع امر و نهی، اشتراط محل نزاع در مسئله اجتماع به قید مندوحه را نپذیرفته است.
محقق اصفهانی در اشکال به مرحوم آخوند (نهایة الدرایة ج۲ ص:۲۹۶) فرمودهاند:« غرض اصولییّن در این مسئله مترتب بر جواز و عدم جواز فعلی است و لذا قید مندوحه در محل نزاع دخیل است و اعتبار این قید به لحاظ عنوان مساله لازم است؛ چرا که عنوان مساله جواز و عدم جواز اجتماع فعلا است و در فرض عدم مندوحه اجتماع فعلی غیر معقول است.
سپس فرموده است: اما حق این است که قید #مندوحه دخیل در نزاع نیست اما نه به نکتهای که آخوند فرمودند بلکه به این لحاظ که بود و نبود مندوحه در ثمره مساله تفاوتی ندارد؛زیرا ثمره در امکان تقرب و صحت عمل ظاهر می شود که در فرض نبود قید مندوحه نیز امکان تقرب وجود دارد وعمل او به واسطه واجد بودن ملاک، قابل تصحیح است.
این بیان محقق اصفهانی دارای اشکال است؛زیرا با فرض نبود امر فعلی در فرض عدم مندوحه #ملاک کاشف ندارد تا بتوان حکم به صحت عمل نمود.
📚درس خارج اصول، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اجتماع
#مندوحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تاملی در اجرای حدود توسط فقیه
👤 #استاد_شهیدی
مخاطب در خطاب های «الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة» و «السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما» چه کسانی هستند؟ قاعدتا جامعه ای است که تحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه است. ضمنا این حکم بر تک تک افراد جامعه منحل نمی شود بلکه قدر متیقن از آن، رسول خدا صلوات الله علیه است....
📚 برگرفته از درس خارج فقه صوم(فقه عربی)، سال دوم درس سوم، ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823
#ولی_فقیه
#حدود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #حکایت_خوبان
💠 آرامش شهید مطهّرى (رحمه الله)
در دو جا مى توان افراد را به خوبى شناخت:
یکى در «سفر» و بهتر از آن در «زندان». ما در ۱۵ خرداد ۴۲، به اتّفاق جمعى از شخصیّت ها ۴۵ روز در زندان بودیم. بعضى ها خیلى دست پاچه و ناآرام بودند، ولى برخى دیگر آرامش عجیبى داشتند. مرحوم مطهّرى (رحمه الله) واقعا نمونه کامل آرامش در زندان بود. به گونه اى که گویا اصلا در زندان نبود. آن هم زندانى با آن شرایط سخت. چرا که با محاسبه موزاییک هاى کف زندان فهمیدیم سهم هر نفر یک متر وسى سانت بود. امّا با وجود همه مشکلات، روحیّه شهید مطهّرى خوب بود.
📚 خاطراتی از استاد ( آیتالله العظمی مکارم شیرازی )، ص ۷۴
#روز_معلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa