eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
993 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 حرمت تغییر جنسیت از باب تغییر خلق الله 👤 تغییر جنسیت بر فرض امکان آن حرمت دارد. چرا که آیه شریفه «فلیغیرن خلق الله» دلالت دارد بر این که این تغییر کار حرامی است. تقریب استدلال این است که در ذیل این آیه روایتی در مجمع البیان آمده که تفسیر به تغییر دین الله و أمره شده است. هر چند ظهور خلق الله در تغییر تکوینی است اما چون این تغییر موجب تغییر شده است لذا این گونه در روایت تفسیر شده است... 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال مباحثه فقاهت در تلگرام👇 https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
شماره 61 نشست علمی با موضوع: ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری» 🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا 📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403 ⏱ساعت 17/30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
💠 ✅ شماره 2⃣ 💠 چینش نوین مباحث علم اصول با محوریت مراتب حکم شرعی در نظر امامیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد واحدی 👤استاد ناظر :حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد تاکی 👤داور: حجت الاسلام و المسلمین حسین سنایی 📆زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۳ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 📌این گزارش با مجوز رسمی از کمیته مرکزی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه برگزار می شود. 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠 اشکال مرحوم خویی به مثبت بودن استصحاب در متضایفین 👤 📝 مرحوم آخوند استصحاب در متضایفین را صحیح و از مستثنیات عدم اصل می دانند ولی مرحوم اشکالی به این نظر داشته و در را مثبت می دانند. استاد در تکمله این اشکال تقریب جدیدی نسبت به مثبت بودن استصحاب در متضایفین بیان می‌کنند و می‌فرمایند..... 📚درس خارج اصول ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3424 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 سبک بعضی از کتب لغت 👤 کتابهای با سبکهای مختلف نوشته شده است. بعضی از کتاب‌های لغت را می‌گویند کتاب لغت قافیه. مثل صحاح که برای یافتن معنای کلمه باید آخر کلمه را لحاظ کرد. بیشترین کتاب لغت هم به این سبک است. مثل جوهری یا تاج العروس یا . هدف از تالیف چنین کتاب‌هایی هم این است اگر کسی که شاعر است و می‌خواهد یک قصیده بگوید که آخرش لام باشد صد یا هزار کلمه‌ای که آخرش لام است باید داشته باشد. با نمی‌تواند پیدا کند ولی با صحاح راحت پیدا می‌کند..... 📚درس خارج اصول، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 دلالت حدیث ثقلین بر مفهوم داشتن قضیه شرطیه 👤 ...قلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْهُمْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَرَنَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ- يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ‏ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏ قُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَوْضِحْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي آخِرِ خُطْبَتِهِ يَوْمَ قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ‏ تَمَسَّكْتُمْ‏ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي... مطابق این روایت امام علیه السلام به حدیث تمسک کردند برای اینکه اثبات کنند فقط کسی که تمسک به کتاب و با هم بکند گمراه نمی‌شود و هر کس به آن دو با هم تمسک نکند گمراه می‌شود. اگر قضیه شرطیه بر جزاء بر دلالت نکند چنین استدلالی ناتمام است... 📚درس خارج اصول، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3436 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی 👤 مراد از این است که کلام به نحوی باشد که اگر خود همراه با قرائن و متصله نگاه شود نوع عقلاء وثوق به متکلم پیدا می‌کنند -البته این که ممکن است بالفعل به‌ خاطر موانع خارجی، وثوق پیدا نشود، بحث دیگری است- بله اگر کلام به گونه‌ای باشد که گفته شود ما گمان داریم که مراد از این خطاب این مطلب است فایده ندارد. از طرف دیگر ظهور عبارت از آن معنایی است که در عرفی که متکلم در آن سخن گفته است به ذهن مخاطب می‌آید نه این که عرف متکلم نادیده گرفته شود.... 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3322 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 086= تاریخ 14021115 (2).mp3
6.23M
🔰 💠معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی 👤 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3322 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 انسداد صغیر در خصوص روایات 👤 یک مطرح شده که در دایره خصوص روایات است. چرا که در روایات دو مشکل وجود دارد: یکی از جهت که عمل عقلاء به ظهورات از باب بوده و در زمان حاضر این اطمینان نیست و مشکل دیگر در است که یا رجال حدیث احراز نمی‌شود.... 📚درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3448 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 منتظرانی که در جنگ نهروان در رکاب امیرالمومنین شمشیر زدند 🔻 یکی از برکات فرج و صبر در آخرالزمان این است که مؤمنِ منتظِر در ثواب تمام کارهای نیک پیشینیانش شریک می‌شود: چنانچه پس از کشته شدن خوارج در جنگ نهروان، امیرالمومنین صلوات الله علیه، آیندگانی را که پیرو او هستند را در پاداش عظیم این جهاد، شریک می‌نمایند! 🌕 به نقل از حکم بن عیینه: چون اميرالمؤمنين علی علیه السلام، خوارج را در روز نهروان کشت، مردی برخاست و گفت: ای اميرالمؤمنين! خوشا به حال ما که در این جنگ، همراه شما حضور داشتیم و در کنار شما با این خوارج جنگیدیم. حضرت فرمود: سوگند به آن که دانه را شکافت و جاندار را آفرید، در این جنگ، مردمانی همراه ما حضور داشتند که خداوند هنوز پدران و نیاکان آنها را هم نیافریده است! مرد گفت: چگونه کسانی که هنوز آفریده نشده‌اند، همراه ما حضور داشته‌اند؟! فرمود: آری! آنان مردمانی در آخر الزمان هستند که هم عقیده ما و تسلیم ما هستند. آنان در کاری که ما کردیم، به راستی و درستی شریک ما هستند. 📚المحاسن، ج ۱، ص ۱۳۱ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تبیین نظریه آیت الله بروجردی در مورد اصول متلقاة و فقه ماثور 👤 برخی از کتب فقهی ، مشتمل بر فتاوای اصلی علمای گذشته است. مرحوم آیت الله بروجردی از این کتب به عنوان «» یاد می‌کنند، و در فقه به میزان زیادی این فتاوا را موثّر می‌دانند، و جایگاه بسیار بالایی برای آن قائل هستند. ایشان لفظ «» را از عبارتی از در مقدمه کتاب اخذ کرده‌اند. مرحوم شیخ طوسی بیان کرده است که فقه ما بر دو قسم است. یک قسم از آن اصول، و قسم دیگر، است. ایشان در ادامه متذکّر می‌شوند که علمای ما عادت بر آن دارند که در کتب فقهی خودشان تنها فتاوایی را ذکر کنند که در روایات وارد شده است، و از ذکر فتاوایی که در روایات وارد نشده، خوف داشتند. آیت الله بروجردی از عبارت شیخ طوسی در مقدّمه مبسوط نتیجه‌ گرفته‌اند که فتاوایی که در کتب ذکر شده، از روایاتی اخذ شده که مسلّم و قطعی است. ایشان به فتاوایی که در این کتب ذکر شده، «متلقّاة» تعبیر می‌کنند. و گاهی از این فقه با تعبیر «فقه بقچه‌پیچ» یاد می‌کنند. گویا این فتاوی از قدیم در بقچه‌ای بوده و به این فقها رسیده، و از است. 📚 درس خارج فقه، ۵ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3441 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠توثیق با توجه به مدح حمدویه بن نصیر کشی 👤 🔺 استاد در مورد اینکه مدح حمدویه می تواند موجب باشد فرمودند در اشخاصی که حمدویه نصیر آنها را مدح می کند، با توجه به دو نکته توثیق می شوند، اولا: خود ایشان به شهادت شیخ طوسی ثقه است و از علمای مدرسه خراسان است که دابش این است که با الفاظ خیر فاضل نظرش را بیان می کند و ثانیا: اینکه مرحوم کشی هم در عبدالرحمن بن عبد ربه و برادرانش با توجه به همین لفظ، آنها را توثیق کرده است و در جایی هم با توجه به مدح ایشان قائل به عدم توثیق نشده است. 📚 درس خارج فقه، ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون🏴 شهادت رئیس جمهور محترم و خدوم جمهوری اسلامی ایران و همراهان عزیزشان را تسلیت عرض می کنیم. 🌹هدیه به روح مطهرشان فاتحه و صلوات ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️پیام تسلیت دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در پی حادثه تلخ سقوط بالگرد و فقدان تأثربار ریاست محترم جمهور بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا الیه راجعون با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجه الاسلام و المسلمین آل هاشم (رحمة الله علیه) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می گوییم. بی تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمتگزاری به آستان قدسی حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه الصلوة والسلام)، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد. از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به ویژه رهبری معظم (دام ظله)، و خانواده‌های داغدار مسألت داریم. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی 👤 طبق قاعده ، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً یا لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض می‌توان بحث کرد: ملازمهٔ بین حسن و قبح عقلی با حکم شرعی و ملازمهٔ بین حسن و قبح عقلائی با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که ..... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 نقد استشهاد مرحوم حر عاملی به آیات قرآن بر عدم دلالت قضیه شرطیه بر مفهوم 👤 مرحوم صاحب به بیش از صد آیۀ قرآن برای اثبات نداشتن قضیه استشهاد کرده اند، لکن این استشهاد صحیح نیست؛ زیرا وجه مفهوم نداشتن قضیه در این آیات، عدم دلالت قضیه بر مفهوم نیست بلکه موارد همچون مصدّر بودن قضیه به «اذا» ظرفیه که به نظر صحیح دلالت بر معنای شرطیت ندارد، یا مصدر بودن به حرف «لو» که احتمال معنای تمنی در آن وجود دارد، یا قضیه برای بیان موضوع حکم است وغیره، موجب شده است تا اینگونه آیات دلالتی بر مفهوم نداشته باشند. 📚درس خارج اصول، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3442 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🔰eitaa.com/mobahathah_ir
🔰 💠 تفصیل در حجیت اجماع مدرکی 👤 اگر اجماع، مدرکی باشد دیگر نمی‌توان گفت دلیل آن منحصراً متشرعه است. و به نظر ما فقط اجماعی حجت است که تنها دلیل آن ارتکاز باشد ولی اجماع در زمان غیبت وقتی مدرک دیگری دارد و یا محتمل است که مدرک دیگری داشته باشد، نمی‌توان از آن ارتکاز متشرعه را کشف کرد تا گفته شود این ارتکاز متشرعه متصل به زمان معصوم علیه السلام بوده است. ولی اگر به هر نحوی اتفاق یا اصحاب ائمه علیهم السلام کشف شود در آن جا اشکال به مدرکی بودن اجماع یا شهرت گرفته نمی‌شود. زیرا... 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3341 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
اجماع مدرکی.mp3
996.7K
🔰 💠 تفصیل در حجیت اجماع مدرکی 👤 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3341 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 105 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20737 ✅ مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔 @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 105.pdf
931.9K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 105 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ناگهانی بودن ظهور 🔻 وسط هیاهوی زندگیمان خبرهای غیرمنتظره و غافلگیر کننده زیاد است... ▪️ یک شب به‌وقت ۱:۲۰ خبر شهادت سردار ▪️ یک روز به خاک و خون کشیده شدن مردم مظلوم غزه ▪️ یک صبح خبر شهادت خادم‌الرضا و خادمین ملت ایران ☀️ ظهور هم همینقدر ناگهانی و غیرمنتظره است، با این تفاوت که با شادی و سرور همراه است أَنَّ النَّبِيَّ ص قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ فَقَالَ ع مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ الَّتِي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَة و کاش میان این خبرهای ناگهانی خبری هم از تو بیاید که با صدای دلربا بگویی: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم ألا يا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم‏ ألا يا أهل العالم إن جدّي الحسين قتلوه عطشان‏ ... آنگاه غم‌هایمان به پایان می‌رسد و مرهمی بر دل‎های داغ دیده ما خواهی شد... 📚 کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص ۳۷۳، الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب، ج۲، ص ۲۳۳ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دو مبنای اصلی در بحث جواز بدار 👤 بحث جواز بدار در موارد مختلفی از فقه مطرح است. در این رابطه دو مبنای اصلی وجود دارد: مرحوم خوئی اصل را بر این قرار داده که بدار جایز نیست. اگر مریض نماز نشسته خواند و آخر وقت قدرت پیدا کرد، باید اعاده کند. منشا این مبنا، اطلاق ادله است. ادله اولیه‌ای که عملی را بر مکلف واجب کرده، طبیعت آن عمل را واجب کرده نه فرد. مبنای دوم می‌گوید هرچند امر به طبیعت تعلق گرفته، اما دلیل بدل اطلاق دارد.... 📚درس خارج فقه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نقد نظریّه اصول متلقّاة 👤 مرحوم آیت الله بروجردی بیان کرده‌اند که فتاوای فقهای در کتب فقه ، همگی با الفاظ روایات است، و گویا این فتاوی ناشی از روایات مسلّمی است که از گذشتگان به ایشان رسیده است. آیت الله بروجردی از عبارات مقدمه کتاب این مطلب را برداشت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد نظریه ایشان تمام نیست. فتوایی که در کتب فقه ماثور ذکر شده، با تعابیر روایات بیان شده است، ولی لزوما آن‌گونه نیست که فتوایی که در یک کتاب آمده، از روایتی اخذ شده که مورد قبول تمامی فقها بوده است. به‌عنوان مثال اگر شیخ یک روایت را صحیح بداند، آیا تنها در صورتی بر طبق آن فتوا می‌دهد که جمیع فقها نیز آن روایت را پذیرفته باشند؟ اینطور به نظر نمی‌رسد. آنچه از عبارت شیخ استفاده می‌شود آن است که در این کتب، فتوایی وجود ندارد مگر آنکه ماثور باشد. به نظر ما قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد عبارت شیخ در مقدّمه مبسوط، ناظر به روش تمامی فقهای امامیه تا پیش از زمان شیخ طوسی نیست. از این به‌دست می‌آید عبارت شیخ طوسی ناظر به دوره‌ای خاص بوده است. 📚 درس خارج فقه، ۵ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3445 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انواع انسداد و تفاوت در مقدمات آن 👤 ما یک انسداد داریم و یک انسداد . کتابهایی که دلیل انسداد را ذکر می‌کنند برای انسداد کبیر است. اینها می‌خواستند دلیل انسداد را از راه خبر واحد مطرح کنند. یعنی اگر خبر واحد حجیت نداشته باشد انسداد باب علم لازم می‌آید. در حالی که انسداد انواعی دارد. اگر کسی مثل صاحب بگوید دلیلی بر حجیت خبر نداریم، سراغ انسداد می‌رود. این یک انسداد است. یک انسداد دیگر داریم اگر کسی طرفدار خطاب مشافهه باشد مثل میرزای قمی و بگوید آیات و روایات شامل ما نمی‌شود باید سراغ انسداد برود. یک انسداد دیگر این است که کسی بگوید تمام روایات اهل بیت به ما نرسیده است تعدادی از کتب احادیث و روایات گم شده است این هم طرفدار انسداد می‌شود. انسداد دیگر این است کسی بگوید روایاتی که به ما رسیده تقطیع شده و در اثر تقطیع یک سری قرائن وجود داشته است که گم شده است. این هم باید برود سراغ انسداد...... 📚درس خارج اصول، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir