🔸 #فقه
💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل #شفاهی بوده و عرب #فصیح هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار #ساباطی، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم.
دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان #ادیب یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند #زرارة، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب #فقهی نداشته و کتاب معروف او در #جبر و اختیار و علم #کلام است. روایات #فقهی زرارة، عمدتا توسط #حریز بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن #بکیر أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات #استصحاب، باید مو را از ماست کشید.
دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن #محبوب و محمد بن #مسلم. اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است.
📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب
👤 #استاد_شهیدی
اجماع #محصل دو قسم است: قسم اول: اجماع #بسیط: مثل اجماع بر این که در بیع #سلف قبض #ثمن در مجلس، شرط #صحت است.
قسم دوم: #اجماع مرکب: مثل این که اصحاب یا قائل شدند به این که #کافر مطلقا #پاک است و یا قائل شدند به این که کافر مطلقا #نجس است و کسی بین کافر #کتابی و غیر کتابی تفصیل نداده است.
در #اجماع مرکب بنابر #حجیت اجماع #دخولی یا اجماع #لطفی نباید قول ثالث ابداع شود زیرا قول حق در میان این دو قول است. ولی بنابر حجیت اجماع #حدسی...
📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
اجماع مرکب.mp3
1.42M
🔰 #اصول
💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342
#اجماع
#مرکب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس"
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مواردی که دو #نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از #قرائن تشخیص نسخه صحیح، #قاعده «#تبدیل #نامانوس به مانوس» است. بهطور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات #مانوس تبدیل میشود. مثلا «#برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمیشود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود.
📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3577
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ اخلاص فوق العاده در شیخ عباس قمی (ره)
🔹️ محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که وقتی کتاب #منازل_الآخره را تألیف و چاپ کردم و به قم رسید، به دست شیخ عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله میگفت افتاد.
🔹️ #پدرم کربلایی محمدرضا از علاقه مندان #شیخ_عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر میشد. شیخ عبدالرزاق آن روزها منازل الآخره را برای مستمعین میخواند.
🔹️ روزی پدرم به خانه آمد و گفت: «شیخ عباس کاش مثل این مسئله گو میشدی و می توانستی #منبر
بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی...
🔹️ چندبار خواستم بگویم آن کتاب از #تألیفات من است اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم فقط عرض کردم: دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید.
📚حاج شیخ عباس قمی مرد تقوا و فضیلت، ص ۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#رجال
💠 اماره بودن "تضعیف راوی توسط اهل سنت" بر تشیع راوی
👤#استاد_مروی
مرحوم #نوری در #مستدرک فرمودهاند اینکه #علماء و #رجالیان اهل #سنت #سکونی را #تضعیف کردهاند علامت تشیع سکونی است.
ما هم در گذشته تضعیف رجالیان اهل سنت نسبت به بعضی از راویان را #قرینه گرفتهایم بر #تشیع آن راوی.
به نظر ما این قرینه نسبت به سکونی کارساز نیست. #تضعیف رجالیان اهل سنت نسبت به یک راوی بر دو قسم است....
📚درس خارج فقه، ۱۷ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3614
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 بررسی قرینیت سیاق
👤#استاد_گنجی
آیا #وحدت #سیاق، قرینیت دارد یا نه؟ مرحوم #خویی در بعض کلمات فرموده وحدت سیاق، #قرینیت ندارد و کبری را منکر شده است. ممکن است #مولی که سخن میگوید و #اوامر و #نواهی صادر میکند، بعضی از آنها #وجوبی و بعضی #مستحبی باشد. مهم در مورد شارع آن است که احکام را به مردم برساند اما اینکه #سیاقت همه را رعایت کند، لزومی ندارد.
اما به نظر ما انصاف این است که ...
📚درس خارج اصول، ۱۶ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3612
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 ویژگیهای فضای قانونی در فقه
👤#استاد_سیداحمد_مددی
از ویژگیهای «فضای قانونی»، #ترابط و #تسانخ قانونی است. در ادبیات «#عبد و #مولا» #تسانخ قانونی کاملاً رعایت نمیشود لذا در #اصول موجود نسبت #ادله حداکثر با «#تخصیص، #تخصص، #حکومت و #ورود» و یا «#ضد» و «#مقدمه واجب» و... ملاحظه شده است، اما «ترابط قانونی» در کل #شریعت برقرار است به گونهای که «یفسّر بعضه بعضاً». امروزه در #قوانین اجتماعی دادگاه قانون اساسی و امثال آن قرار میدهند تا #تنافی بین قوانین برداشته شود، چون معتقدند #قانون روحی دارد که هماهنگ است تا بتواند در طول زمان جاری باشد....
📚۱۹ دی ۱۳۹۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3611
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 در پاسخ به سؤال مردم، تشقیق شقوق نکنید
مرحوم ملا قربانعلی که در زنجان مرجع تقلید بود، در حفظ و فقه و… نبوغ داشت و فوقالعاده بود.
مرحوم آقای والد میفرمود: «ایشان در پاسخ به سؤالات [شرعی] میگفتند: تشقیق شقوق نکنید. تشقیق شقوق مربوط به مدرسه و طلبههاست. در مدرسه باید تشقیق شقوق کرد؛ اما در سؤال مردم باید آنچه متعارف است در نظر گرفته شود؛ زیرا تشقیق شقوق موجب سرگشتگی مخاطب میشود. اگر آنها شقوق نادره را اراده کرده باشند، خود آنها تصریح میکنند.»
مرحوم والد ما نیز در جواب استفتائات مقید بودند که براساس متعارف جواب دهند.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20737/#ZJore
#مرحوم_قربانعلی #مسئله_شرعی #استفتاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠 بررسی دلالت روایت زراره بر عدم تداخل اسباب و مسببات
👤#استاد_قائینی
برای اثبات عدم تداخل #اسباب و #مسببات به برخی روایات تمسک شده است از جمله روایت قاسم بن عروه در باب سجود #تلاوت: لاتقرا فی المکتوبة بشیء من العزائم فإنّ السجود زیادة فی المکتوبة. نحوۀ استدلال به این صورت است که امام علیه السلام فرموده اند: در نماز سورهایی که #سجده واجب دارند نخوان و آن را به این #تعلیل کرده اند که سجده #واجب قرآن موجب زیاده در نماز است.
اگر عدم تداخل #اسباب مرتکز در اذهان #عرف نبود این تعلیل ناتمام میبود؛ چون سجده واجب قرآن با سجده #فریضه تداخل میکرد و زیاده ای اتفاق نمی افتاد. این تعلیل نشان از #مرتکز بودن سببیت اسباب متعدد برای #مسببات متعدد است و اینکه #ظهور قضایا در تعدد مسببات به تعدد اسباب است.
اما به نظر ما این روایت به دو وجه چنین دلالتی ندارد؛
اول اینکه ممکن است وجه تعدد سجده فوریت سجده تلاوت باشد. دوم اینکه از این روایت استفاده نمیشود که سبب عدم تداخل ظهور قضایا در عدم #تداخل است، ممکن است وجه دیگری در میان باشد.
📚درس خارج اصول، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
✅✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3561
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 شروط غیر منصفانه و مولفه های آن
👤#استاد_شوپایی
#شرط غیر #منصفانه شرطی است که یکی از دو طرف معامله با اتکاء بر تفوق و #برتری ای که نسبت به طرف دیگر #معامله دارد و از موضع بالاتری برخوردار است آن را یعنی آن شرط را به طرف مقابل تحمیل میکند و آن طرف دیگر ناچار است که معامله را با این شرط قبول کند.
مثلا شخصی در فصل زمستان به دنبال خانه است و #موجر به او میگوید: "من خانه را به تو اجاره میدهم به این شرط که برای سال های آینده بتوانم به هر میزانی که میخواهم مبلغ اجاره را اضافه بکنم". این شرط از جمله #شروط غیر منصفانه است.
مثال دیگر این است که گفته اند: در این قراردادهایی که به عنوان اجارۀ به شرط تملیک تنظیم میشود شرط شود که اگر حتی یک قسط به تأخیر افتاد مالک بتواند از تملیک خانه امتناع بکند....
📚درس خارج فقه، ۳ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3617
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
💠 بزرگداشت حضرت معصومه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔹 آقای سید حمید رضا #برقعی، شعری در وصف حضرت #معصومه سروده که بسیار مورد توجه واقع شده، و دو بیت آن بسیار #معروف گشته است:
خوشبخت قوم طایفه، ما مردم قمیم
جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
اعجاز این ضریح که همواره بیحد است
چیزی شبیه پنجرهفولاد مشهد است
🔹 دو #نکته در رابطه با این دو #بیت قابل توجه است. یکی تعبیر "قوم طایفه" و نکته دوم مراعات حدود توسط #شاعر است. توضیح آنکه بهجز ۱۴ #معصوم هر انسانی هر اندازه قرب و منزلت داشته باشد، با معصومین قابل قیاس نیست. این مساله در #شعر آقای برقعی به خوبی مراعات گشته است. توضیح آنکه ...
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3622
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir