eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
620 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
ب): منظور از غیب در الذين يؤمنون بالغيب تصدیق قیامت می‌باشد ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: مراد از الکتاب (در آیه ۱ سوره بقره) امیر المومنین علی علیه السلام می‌باشد که هیچ شکی در آن نیست و مراد از الذین یومنون بالغیب کسانی هستند که قیامت و حشر و وعده و وعید را تصدیق می‌کنند. 📚تفسیر علی بن ابراهیم، ج ۱، ص ۱۰۳. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
ج): منظور از غیب ایمان به چیزهای است که با حواس ظاهری درک نمی شود امام حسن عسکری علیه السلام پیرامون (الذین یومنون بالغیب، پرهیزکاران کسانی هستند که به غیب ایمان می‌آورند)، فرمود: خداوند مومنانی که این کتاب مایه هدایت برایشان است را توصیف نموده و فرموده: (آنان کسانی هستند که به غیب ایمان می‌آورند)؛ یعنی به چیزهایی که با حواس ظاهری نمی‌توان آنها را مشاهده کرد مورد تصدیق و ایمان آنها می‌باشد، مانند روز قیامت و حساب و بهشت و دوزخ و وحدانیت پروردگار و سایر چیزهایی که در آن امکان مشاهده نیست، آنها با دلائل و براهینی که خداوند معین کرده شناخته می شوند. مثل آدم و حوا و ادریس و نوح و ابراهیم و سایر پیامبران که با دلائلی که خدا مشخص کرده لازم است به آنها ایمان آورد اگرچه آنها را مشاهده ننمودند و آنها ایمان به غیب دارند (همانان که از قیامت بیم دارند). 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص ۶۷. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۲. منظور از "ينفقون" در "مما رزقناهم ينفقون" انفاق قرآنی که از اهل بیت علیهم السلام آموخته‌اند می‌باشد ابابصیر از امام صادق علیه السلام آورده است که در تفسیر الذین یومنون بالغيب و يقيمون الصلاة و مما رزقناهم ينفقون فرمود: از آنچه به آنان می‌آموزیم آگاهی یافته و همان مقدار که از قرآن به آنان آموخته‌ایم خود میخواند و به دیگران نیز می آموزند. 📚معانی الاخبار، ص ۳۳، ح ۲. ✅ پایان نکات این آیه ✅ 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺 وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) هم آنان که به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان دارند و به آخرت یقین دارند.(۴) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
_ متقین به آنچه بر پیامبر و انبیاء سابق نازل شده ایمان می‌آورند در تفسیر قمی آمده که منظور آیه این است که: (ایمان می‌آورند به) آنچه از قرآن برایت فرو فرستاده شده و به آنچه از کتب آسمانی که بر پیامبران قبل از تو فرستاده شده است. 📚تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۵. ✅ پایان نکات این آیه✅ ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (۶) آنان از هدایتی (بزرگ) از جانب پروردگارشان برخوردارند و ایشان‌اند که به هدف خود دست خواهند یافت. (۵) برای کافران (لجوج) یکسان است که آنان را (از عذاب الهی) بیم دهی یا ندهی؛ (در هر صورت، آنان) ایمان نمی‌آورند.(۶) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام و علی الارواح التی حلت بفنائک ▪️ تاسوعا و عاشورایی حسینی علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد.
_ انواع کفر از منظر امام صادق علیه السلام ابو عمرو زبیری گوید: به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کردم: مرا آگاه فرما که کفر در کتاب خدای عزوجل برچند وجه است؟ فرمود کفر در کتاب خدا بر پنج وجه است: کفر جحود (انکار) ربوبیت که خود بر دو قسم است، و کفر به ترک دستورات الهی، کفر برائت (بیزاری جستن) و کفران نعمت: اما دو قسم کفر جحود: یکی همان انکار ربوبیت خداست و آن اعتقاد کسی است که میگوید: نه پروردگاری است و نه بهشت و نه دوزخی و اینها دو دسته از زندیقان هستند که به ایشان دهریه می‌گویند و آنها کسانی هستند که می‌گویند جز روزگار کسی ما را نمی‌میراند و آن دینی است که برای خدا به سلیقه و نظر خودشان ساخته‌اند. بدون اینکه بررسی و تحقیقی و کاوشی در اطراف آنچه میگویند بکنند. خدای عز وجل دنبال آن فرماید جز پندار دلیل دیگری ندارند. می‌پندارند مطلب همان طور است که آنها گویند و نیز فرماید: کسانی که کافر شدند برایشان یکسان است چه انذارشان کنی و چه انذارشان نکنی ایمان نمی‌آورند؛ یعنی به دین توحید ایمان نمی آورند، این یکی از وجوه کفر و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است و آن این است که کسی با اینکه حق را شناخته و برایش ثابت شده انکار کند؛ که خدای عزوجل درباره‌شان فرموده: دین خدا را انکار کردند با اینکه در دل به حقانیت آن یقین داشتند، ولی چون ظالم و سرکش بودند زیربار نرفتند... وجه سوم از کفر، کفران نعمت است که خدای سبحان درباره‌اش از سلیمان حکایت کرده که گفت: این از فضل پروردگارم است تا مرا بیازماید آیا شکر میگزارم؟ یا کفران میکنم؟ و کسی که شکر گزارد به نفع خود شکر کرده و کسی که کفران کند خدا بی نیاز و کریم است و نیز می فرماید اگر شکر بگذارید نعمت را برایتان زیاده کنم و اگر کفر بورزید، قطعا عذابم شدید است و نیز فرموده: به یاد من افتید تا به یادتان بیفتم و شکر بگذارید و کفرانم مکنید؛ در این چند آیه کلمه کفر به معنای کفران نعمت آمده است. وجه چهارم از کفر ترک دستورات خدای عزوجل می‌باشد که در آن باره فرموده: و چون از شما پیمان گرفتیم که خون یکدیگر مریزید و یکدیگر را از دیارتان بیرون مکنید، شما هم بر این پیمان اقرار کردید و شهادت دادید آن گاه همین که شما یکدیگر را کشتید و از وطن بیرون کردید و بر دشمنی آنان و جنایتکاری پشت به پشت هم دادید و چون اسیرتان می‌شدند فدیه می‌گرفتید با اینکه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضی احکام کتاب ایمان می‌آورید و به بعضی کفر می‌ورزید؛ پس در این آیه منظور از کفر، ترک دستورات خدای عزوجل می‌باشد؛ چون نسبت ایمان هم به ایشان داده هر چند که ایمان را از ایشان قبول نکرده و سودی به حالشان ندانسته و فرموده پس چیست جزای هر که از شما چنین کند به جز خواری در زندگی دنیا و روز قیامت بسوی شدیدترین عذاب بر می‌گردند و خدا از آنچه می‌کنید غافل نیست. وجه پنجم کفر، کفر برائت است که خدای عز وجل درباره اش از ابراهیم خلیل حکایت کرده که گفت از شما بیزارم و میان ما و شما دشمنی و خشم آغاز شد و دست از دشمنی بر نمیداریم تا آن که به خدای یگانه ایمان بیاورید که در این آیه کفر به معنای بیزاری آمده و نیز از ابلیس حکایت میکند که از دوستان انسی خود در روز قیامت بیزاری جسته میگوید من از اینکه شما مرا در دنیا شریک قرار دادید بیزارم و نیز از قول بت پرستان حکایت میکند که در قیامت از یکدیگر بیزاری می‌جویند و فرموده: تنها علت بت پرستی شما در دنیا رعایت دوستی یکدیگر بود ولی روز قیامت از یکدیگر بیزاری جسته و یکدیگر را لعنت خواهید کرد که کفر در این آیه نیز به معنای بیزاری آمده است. 📚اصول کافی، ج ۳، ص ۳۸۹، ج ۱ ✅ پایان این مطلب✅ 🏴 شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب با وفایش تسلیت باد. 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
مختصرالبرهان ونورالثقلین جلد اول .pdf
7.83M
🔸 فایل پی دی اف کتاب تفسیر مختصر البرهان و نورالثقلین جلد اول (مطالب این کانال برگرفته شده از این کتاب می‌باشد). ✍ تفسیر روایی قرآن مجید_ سوره حمد و سوره بقره آیات ۱ تا ۹۰ 📌 جهت دریافت و تهیه کتاب(نسخه فیزیکی) به آی دی زیر پیام بدهید👇 @Mmoradi12 ╭┅─────────┅╮   📿 کانال تفسیر روایی قرآن ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
✍ با توجه به حجم بالای مطالب و برای جلو گیری از طولانی بودن پیام‌ها، به متن فارسی احادیث اکتفا می‌نماییم. در صورتی که هر کدام از بزرگواران به متن عربی هر حدیثی نیاز داشتند به ادمین مراجعه بفرمایند. 📌 @Mmoradi12 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱