💢فلسطین کلید رمزآلودی است که
درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید..
-سیدعلیخامنهای
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «علم اليقين»، «حق اليقين» و «عين اليقين» در قرآن چيست؟
🔹واژه #يقين و مشتقات آن ۲۸ بار در #قرآن بكار رفته است، كه هشت كاربرد آن بصورت كلمه يقين است. واژه #يقين به معنای از بين رفتن شك است؛ [۱] بنابراين وقتی می گوييم كسى دارای #يقين است كه قبلا دچار #شك شده باشد. #موقن كسی است كه پس از سرگردانی شك، به #علم و آگاهى برسد. به همين دليل است كه #شك را هميشه مقابل #يقين بكار می برند، نه مقابل علم؛ زيرا به كسى كه بدون سابقه شك، به آگاهی برسد عالم می گويند، نه موقن. در #قرآن_كريم سه اصطلاح در ارتباط با #يقين بكار رفته است كه نشان دهنده #مراتب_يقين است. قرآن از «علم اليقين»، «عين اليقين» و «حق اليقين» سخن گفته است. مفسران در بيان تفاوت اين سه مرتبه از يقين چنين گفته اند:
1⃣«#علم_اليقين»: علمی است كه از روی #براهين_عقلی پديد آمده باشد، بطوری كه احتمال خلاف در آن نباشد. مانند اينكه انسان از دود پی به وجود آتش ببرد و اين مرتبه اول يقين است
2⃣«#عين_اليقين»: يقينی است كه از روی #مشاهده و #وجدان پديد می آيد، و نسبت آن با علم اليقين مثل ديدن است به شنيدن. در مثال بالا مانند ديدن خود آتش است.
3⃣«#حق_اليقين»: امری است #حقيقى و #عينی و صرفا يك يقين ذهنی يا نفسانی نيست كه خطا در آن راه نداشته باشد. در مثال مذكور مانند اين است كه انسان در آتش بسوزد و سوزش آن را لمس كند. [۲]
🔹در سوره تكاثر، آیات ۵ تا ۷، به دو مرتبه اول يقين اشاره شده است: «كلاََّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَترََوُنَّ الجَْحِيمَ، ثُمَّ لَترََوُن لَتَرَوُنَّهَا عَينَْ الْيَقِين» (چنان نيست كه شما خيال می كنيد، اگر شما #علم_اليقين (به آخرت) داشتيد، قطعاً جهنّم را خواهيد ديد! سپس آن را به #عين_اليقين خواهيد ديد). چنانچه می بينيم در اين آيه ابتدا به #علم_اليقين اشاره شده، كه اگر انسان ها «علم اليقين» داشتتند، با #چشم_بصيرت می توانستند #حقايق را در همين دنيا مشاهده كنند و #جهنم را ببينند؛
🔹و در آيه بعد به #علم_اليقين اشاره كرده كه گفتيم مانند ديدن خود آتش است، كه در اينجا منظور ديدن جهنم در قيامت است. [۳] مرتبه آخر يقين كه گفتيم اتحاد با حقيقت است، در آيه ۵۱ سوره حاقه آمده است: «وَ إِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِين» و آن (قرآن) #يقين_خالص است! در اين آيه #قرآن #حق_اليقين دانسته شده است، يعنى مرتبه آخر يقين است كه هيچ شكی در آن نيست. يعنى #قرآن يقينی است خالص؛ با اين حال كوردلان آنرا انكار مي كنند. «ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِين»؛ [۳] (آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است).
پي نوشتها؛
[۱] كتاب العين، فراهيدى خليل بن احمد، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۰، ج ۵، ص، ۲۲۰؛ التحقيق فی كلمات القرآن الكريم، مصطفوى حسن، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، تهران، ۱۳۶۰، ج ۱۴، ص، ۲۶۲
[۲] تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۷۴، ج ۲۷، ص، ۲۸۰
[۳] الميزان فی تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه، قم، ۱۴۱۷، ج ۲۰، ص، ۳۵۲
[۳] قرآن کریم، سوره بقره، آيه ۲
منبع: وبسایت انوار طاها
#یقین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️سجایای علمی و عملی آیت الله غروی اصفهانی معروف به کمپانی (ره) از اساتید آیت العظمی بهجت (ره)
🔹حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین #غروی_اصفهانی اهل #مراقبه، #سکوت و #محاسبه بود. پیوسته در #فکر بود، #سخن به ندرت میگفت. در مجالس و محافل که بین علما بحثی در میگرفت سکوت میکرد.
🔹در هر جای مجلس که خالی بود می نشست و #بسیار_متواضع، #خوش_اخلاق و آرام بود. با آنکه #ثروت_فراوانی از پدرش - که از تجّار معروف و سرمایه دار کاظمین بود - به او رسیده بود همه را به #فقرا و #طلّاب داد و خود چیزی نداشت.
📕فریادگر توحید، ٨٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️به چه عشق هایی، عشق های مقدّس و حقیقی می گویند؟
🔹در #عشقهای_حقيقى و مقدّس، روحِ انسان صفا و #نورانيّت فوق العاده اى پيدا مى كند و همه چيز را جز #معشوق_حقيقى - كه مظهر كمال مطلق است - به فراموشى مى سپارد، و تحمّل تمام #شدائد را براى رسيدن به #وصال او و برخوردار شدن از جذبه هاى عنايت و لطفش آسان مى شمرد، و هنگامى كه در بيابان به شوق كعبه قدم مى گذارد، از سرزنش هاى خار مغيلان غمى به دل راه نمى دهد.
🔹همانگونه كه در حديث قدسى آمده است: «إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَى الْعَبْدِ الْإِشْتِغَالَ بِي جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَ لَذَّتَهُ فِي ذِكِري، فَإِذَا جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَ لَذَّتَهُ فِي ذِكْرِی، عَشِقَنِی وَ عَشِقْتُهُ، فَإِذَا عَشِقَنِی رَفَعْتُ الْحِجَابَ فِيمَا بَيْنِی وَ بَيْنَهُ» [۱] (هنگامى كه #بنده من توجّه به من پيدا كند، #آرزو و #لذّتش را در #ذكر_خودم قرار مى دهم، و هنگامى كه آرزو و لذّتش در ذكر من باشد، به من #عشق مى ورزد و من هم به او عشق مى ورزم، و هنگامى كه به من #عشق ورزد حجاب ميان خودم و او را بر مى دارم، تا به #مقام_شهود نائل گردد).
🔹#عشق به #خدا و #اولياء_الله و همچنين عشق به #ارزشهای_والا، يا به تعبير ديگر محبّت و علاقه شديد و سوزان به اين امور، همواره چراغ راه #اولياء_الله و #شهيدان پاكباخته و #عارفان دلسوخته و #عالمانى كه آثار علمى بزرگى از خود نشان داده اند، بوده است؛ و در يك كلمه، راه هاى پرپيچ و خمِ تكامل را، بدون مركب #عشق نمى توان پيمود. زمزمه هاى اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) در دل شب و «دعاى [پرمعناى] صباح» در صبحگاهان و بند بند «دعاى كميل» و راز و نياز #امام_حسين (عليه السلام) در «روز عرفه» در بيابان عرفات و مناجات هاى پانزده گانه #امام_سجّاد (عليه السلام) و تمام «صحيفه سجاديّه» و زمزمه عاشقانه #منتظران #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه) به هنگام خواندن «دعاى ندبه» همه و همه آثار گرانبهايى است از اين #عشق_مقدّس.
🔹بنابراین اگر بعضى از دانشمندان روى كلمه #عشق حسّاسيت منفى شديدى دارند، به خاطر مشاهده #عشقهاى_نامقدّس و هوس آلود و گناه خيز است، وگرنه #عشق_مقدّس، نيرومندترين عامل حركت به سوى #خداوند و ارزش هاى والاى انسانى است؛ و اينكه بعضى تصوّر مى كنند واژه «عشق» در #كلمات_معصومين (عليهم السلام) نيامده است، اشتباه بزرگى است؛
🔹زيرا، هم در روايات نبوى و هم در روايات معصومين (عليهم السلام) ديده مى شود. از جمله مرحوم كلينى در حديثى از #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) نقل مى كند كه فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَن عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا، وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ، وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا» [۲] (برترين مردم كسى است كه #عاشق_عبادت باشد؛ آن را در آغوش بگيرد و با قلبش آن را دوست داشته باشد و با جسدش آن را لمس كند و خود را فارغ البال براى آن قرار بدهد).
🔹در حديث نبوى ديگرى درباره سلمان مى خوانيم: «إِنّ الْجَنَّةَ لَاَعْشَقُ لِسَلْمَانَ مِنْ سَلْمَانَ لِلْجَنَّةِ» [۳] (بيش از آنچه سلمان به بهشت #عشق مى ورزد، بهشت عاشق سلمان است). مرحوم علّامه مجلسى در ذيل حديث اوّل بيانى دارد كه مى فرمايد: «#عشق به معناى افراط در محبّت است، و گاه تصوّر كرده اند كه مخصوص به امور باطله مى باشد و در محبّت به خدا و آنچه مربوط به اوست بكار نمى رود، ولى اين روايت نشان مى دهد كه چنين نيست، هر چند احتياط آن است واژه هاى مشتقّ آن (عاشق و معشوق) را در مورد خداوند بكار نبريم، بنا بر #توقیفیبودناسماءالله». [۵]
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، مؤسسة الرسالة، چ۵، ج۱، ص۶۵۳، ح۱۸۷۲
[۲] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۲، ص۸۳
[۳] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، انتشارات رضى، چ۱، ج۲، ص۲۸۲
[۴] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۶۷، ص۲۵۳
[۵] #توقیفیبودناسماءالهی اصطلاحی کلامی در بحث اسماء و صفات الهی، و به این معنا است که بشر مجاز نیست غیر از اسما و صفاتی که در قرآن و روایات برای خدای متعال ذکر شده، نام یا صفتی را از پیش خود به او نسبت دهد. این بحث از آنجا ناشی شده که برخی معتقدند بشر با شناخت محدود خود نسبت به خداوند چگونه میتواند از پیش خود نامی بر او نهاده یا او را به وصفی متصف کند، به گونهای که شان و منزلت خدا را رعایت کرده و او را در حد مخلوقات تنزل ندهد، و گرفتار تشبیه و تجسیم نگردد. [ویکی شیعه]
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۴، ص ۵۶۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عشق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اگر بصیرت داشته باشید، انسانید
🔹#انسان با #روحْ، انسان است؛ با #بصیرتْ انسان است. ما همه، با همه حیوانات شرکت داریم در اینکه گوش داریم، چشم داریم، پا داریم، دست داریم. اما این #مناط_انسانیت نیست. آنی که انسان را از همه موجودات جدا میکند، از همه موجودات طبیعی جدا میکند، آن #قلب انسان است؛ آن #بصیرت انسان است.
🔹شما بصیرت داشته باشید انسانید. اگر بصیرت نداشته باشد ابوجهل چشم داشت، اما انسان نبود. بعضی از انبیاء هم چشم نداشتند [۱] و نبی بودند میزان در انسانیتْ #معنویت انسان است. کوشش کنید که خودتان را #بامحتوا کنید. #معنویت در خودتان ایجاد بکنید. و از این هیچ باکی نداشته باشید که انسان دست ندارد، پا ندارد، چه ندارد.
پی نوشت؛
[۱] حضرت یعقوب عليه السلام
بخشی از سخنرانی حضرت امام در جمع نابینایان مدرسه ابابصیر اصفهان ۵۸/۰۴/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«انتقاد پذیری»
🔸چگونگى #انتقاد از دیگران، بیشتر مربوط به بحث #مخاطب_شناسى و #تأثیرگذارى است. اگر از اصول روان شناختى در تأثیرگذارى، آگاهى کافى داشته باشید و به آن پایبند بمانید، به هدف مورد نظر خواهید رسید. به همین دلیل نکاتى درباره #نحوه_تأثیرگذارى ارائه میگردد.
🔹مسئله #تأثیرپذیرى یا #تأثیرگذارى در حدود کیفیت آن، بستگى به توانایى و #قابلیتهای_انسان در ابعاد مختلف دارد. مهم ترین امورى که در تأثیرگذارى دخالت دارد، #ویژگیهای_روحى - از قبیل اراده استوار، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و آگاهى ها و توانایى هاى علمى بالا - است. #تأثیرپذیری_مثبت نیز تا حدودى، به این امور و میزان #انعطاف_پذیرى و #حقیقت_طلبى شخص ارتباط دارد؛ اما تأثیرپذیرى هاى منفى برخاسته از ضعف آگاهى و اراده است. بنابراین به هر اندازه در #تقویت_اراده خود، گسترش #صفات_حسنه و خلق و خوى پسندیده و افزون سازى آگاهى و #دانش خود تلاش کنید، به تدریج توان تأثیرگذارى بیشترى خواهید داشت.
💠با رعایت اصول و نکات زیر، مى توانید میزان تأثیرگذارى خویش را افزایش دهید:
🔹۱) کار خود را با تحسین و #قدردانى_صمیمانه از طرف مقابل شروع کنید. ۲) برنامه خود را با برجسته کردن یک یا چند نکته مثبت و ارزشمند در طرف مقابل و #تحسین_صادقانه از وى، به خاطر وجود آن امر مثبت، ارتباط خود را با وى پیگیرى کنید. ۳) در صورتى که اشتباه و لغزشى در وى مشاهده کردید، مستقیماً از او گلایه نکنید و وى را مورد انتقاد مستقیم و سرزنش خود قرار ندهید. ۴) قبل از انتقاد از دیگران، درباره اشتباهات خود حرف بزنید. ۵) #شنونده_خوبى باشید و دیگران را تشویق کنید درباره خود براى شما حرف بزنند.
🔹۶) #صمیمانه دیگران را دوست داشته باشید و به آنها این #محبت_باطنى خود را اعلام دارید. ۷) به دیگران #اعتبار بدهید و کارى کنید که احساس کنند مهم هستند. ۸) در مخاطب خود، نسبت به کارى که مى خواهید انجام دهد، میل شدیدى ایجاد کنید و فضاى روانى لازم را براى انجام آن عمل فراهم سازید. ۹) هر رفتارى را که از دیگران نسبت به خود انتظار دارید، همان را با ایشان در پیش گیرید. ۱۰) نقطه نظرات و دیدگاه هاى خویش را بر دیگران تحمیل نکنید؛ زیرا مردم سخن کسى را که بخواهد عقیده اش را بر آنان تحمیل کند، نمى پذیرند و با کسى که همچون یک سرپرست با ایشان رفتار مى کند، دوستى نمى ورزند و به او اعتماد نمى کنند.
نویسنده؛ ابوالقاسم بشیری
منبع: وبسایت پرسمان
#انتقاد #تأثیرپذیرى #تأثیرگذاری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله:
🔸«مَنِ اكْتَسَبَ مالاً مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ».
🔹كسى كه #مالى را از راه #غيرحلال به دست آورد، آن مال توشه او به طرف #آتش_جهنم خواهد بود.
📕بحارالانوار ج ۱۰۳، ص ۱۰ ح ۴۵
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حضرت زینب (سلام الله علیها)
🔹 #زینب_کبری (سلام الله علیها) همان کسی است که ماجرای #عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسون های سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را #زینب_کبری (سلام الله علیها) زنده نگه داشت.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۸/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حضرت آیت الله العظمی بهجت قدسسره:
🔹خداوند متعال میفرماید: «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً» (هر کس یکی را #احیا کند، گویا همه مردم را احیا کرده است). [۱] ️منظور از #حیات در این آیه شریفه، #نجات دادن از #ضلالت و گمراهی در #دین است. ️
🔹این #راه_اصلاح را نباید کالعَدَم و نشدنی حساب کنیم، وگرنه پشیمان می شویم از اینکه می توانستیم عادل و صالح فراهم کنیم و نکردیم، ️و در وُسع ما بود و قدرت داشتیم که دنیا را به امن و امان و عدالت وادار کنیم و نکردیم.
📕حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص ١٩٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸«إنَّ الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَ فِتنَةٍ، وَ كُلُّ ما فيها إلى زَوالٍ، وَ قَد نَبَّأَنَا اللهُ عَنها كَيما نَعتَبِرَ، فَقَدَّم إلَينا بِالوَعيدِ كَی لا يَكونَ لَنا حُجَّةٌ بَعدَ الإِنذارِ، فَازهَدوا فيما يَفنى، وَارغَبوا فيما يَبقى».
🔹#دنيا، سراى رنج و گرفتارى است و هر آنچه در آن است، رو به #نيستى است. خداوند ما را از [احوال] دنيا آگاه ساخته است، تا درس #عبرت بياموزيم، ما را پيشاپيش بيم داده است تا بعد از هشدار، ديگر عذر و بهانه اى نداشته باشيم؛ پس به آنچه فنا مى پذيرد (يعنى دنيا) #زهد بورزيد و آنچه را ماندگار است، بخواهيد.
📕التوحيد، ص ۳۷۸، ح ۲۴ عن عبد الرحمن بن جندب عن أبيه
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جلوهگری زن؛ تجلیل یا تحقیر
🔹ارزش و جایگاه #زنان به قدری والا و شایسته است که در روایات از آنان به عنوان «مهمترین عنصر تربیتی جامعه» یاد شده است. حفظ کرامت و جایگاه #زنان، در #تربیت بسیار تأثیرگذار است. #بیحرمتی و تحقیر این جایگاه و #نگاه_جنسیتی به #زنان میتواند به فروپاشی خانوادهها و جوامع ختم شود. #جلوهگری_زن و آوردن آن به شکل #متبرج به وسط میدان، نه تنها جایگاه زن و هویت انسانی او را لگدمال میکند، بلکه او را به #خودتحقیری می رساند.
🔹در #غرب، جایگاه #زن و نظام #خانواده، کانونی کهنه و #فروپاشیده تلقی میشود، و جایگاهی برای آن وجود ندارد. از اینرو به جای اهمیت به این کانون تربیتی، #بیبندباری جنسی و خودتحقیری زن را #فرهنگ_برتر و جایگزین آن نموده و آن را نوعی کرامت برای زنان شمردهاند!. امروزه در #کشورهای_غربی، #زن به عنوان پدیدهای #جلوهنما، تأمینکننده بهرههای جنسی و جذاب تبلیغاتی است که باید منافع کمپانی های ثروتمند را برآورده کند.
🔹#کرامت_زن از زمانی خدشه دار شد که #عزتنفسدینی را از او گرفتند، ارزشهای او را بیارزش جلوه دادند، مسئولیت مدیریتی #خانه و #نقش_تربیتی او را نفی کردند، آزادی مطلق بدون هیچ قید و بندی را برای او تعریف نمودند و اندیشه برابری زن و مرد را در تمام شئون انسانی و کاری برای او قائل شدند. این ایدئولوژی فکری #غرب، جایگاه زن را به چنان افول و تنزل انسانی رساند که امروزه از آن به عنوان یک کالای جنسی و تبلیغاتی و وسیلهای برای لذتبری در قالب برهنگی استفاده میشود.
💠تزلزل جایگاه خانواده، رهیافت بیحرمتی به جایگاه زن
🔹#خانواده زمانی به افول ارزشی خود میرسد که #کرامت و هیمنه #زن شکسته شود. شکسته شدن هیمنه و #ابهت_زن در قالب های مختلف می تواند کانون خانه و خانواده را از #تربیت انسان های شایسته تهی، و به همان مقدار به رواج #بیبندوباری و فحشا در جامعه کمک کند. بیتردید #امنیت_اخلاقی و روانی هر جامعهای مرهون تربیت نسلی است که از کانون خانوادهها و از دامن #زن خارج میشوند.
🔹هر چقدر این مرکز تربیتی سالمتر و باایمانتر باشد، ثمره آن طیبتر و کارآمدتر میشود. وقتی #کرامت و ارزش های انسانی #زن به عنوان ستون اصلی تربیت از بین برود، #تربیت به خوبی شکل نمی گیرد و مدل آن، ناصالح و ناسالم و گاهی دردسر ساز برای جامعه خواهد شد. #اندیشه_غربی با نگاه فمینیستی به جایگاه زن، سبب شده تا روابط بین زن و مرد رو به سردی رود، زن خود را در مقابل مرد و رقیب او بداند، #حقوق_شوهر را رعایت نکند و در نتیجه خود را موجودی مستقل بداند که نه وظیفه مادری دارد، نه وظیفه شوهرداری.
💠کرامت در گرو عفت و پاکدامنی
🔹بر خلاف غربیها که کرامت زن را در آزادی مطلق، کامجویی و استفاده ابزاری خلاصه می کنند، #اسلام عزتمندی و #کرامت انسانی #زنان را به رعایت #حجاب، حفظ #عفت و #حیا میداند. این مکتب پویا و تربیتی برای جلوگیری از چشم های هوسآلود، پوشش و رعایت برخی محدودیت ها را ضروری می داند، با ظلم در حق زنان و کشاندن آنان به بازارهای کار و استفاده تبلیغاتی و جنسی از آنان مخالفت، و از آن به #تبرج_الجاهلیة (آشکار نمودن زینت های خود برای مردان هوس آلود) یاد میکند؛ تبرج جاهلیتی که نشانه عصر جاهیت بود و جامعه جاهلی را گرفتار بیبندباری و فساد و فحشا کرد.
🔹در #فرهنگ_غربی، #حجابْ ضد ارزش، و تشویق به آرایش و #تبرجّ در مقابل مردان برای کامجویی ارزش محسوب می شود. این نگاه سبب شد تا #زنآزاری در غرب افزایش، و شهوت جنسی جوشش یابد؛ شهوتی که امروزه همگانی، و به کمپانی های جنسی تبدیل شده است. رهیافت راه سعادت بشر در گرو حفظ ارزش ها و نهادینه کردن آنها در زندگی اجتماعی است. #حجاب و #عفاف از جمله ارزش های انسانی است که به کارگیری آن در کانون #خانه و #خانواده، تربیتی صالح و امنیتی سالم را برای خانه و جامعه در پی دارد. کنار زدن این دو ارزش الهی، نه تنها برای زن کرامت نیست، بلکه تحقیر او محسوب می شود و به مرور زمان می تواند او را به کالایی برای سودجویان تبدیل کند؛ چنانکه امروزه #فرهنگ_غرب به آن مبتلاست.
نویسنده: محمد زاهدی مقدم
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#زن #زنان #حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا هر گونه «سخن درگوشى» در اسلام حرام است؟
🔹#نجوا تنها به معنى «سخنان درگوشى» نیست، بلکه هر گونه #جلسات_سرّى و مخفیانه را نیز شامل مى شود؛ زیرا در اصل، از ماده «نجوة» - بر وزن دفعة - به معنى «سرزمین مرتفع» گرفته شده است، بدین جهت که سرزمین هاى مرتفع از اطراف خود جدا هستند، و از آنجا که #جلسات_سرّى و #سخنان_درگوشى از اطرافیان جدا مى شود، به آن #نجوا گفته اند. بعضى معتقدند: همه اینها از ماده «نجات» به معنى «رهایی» گرفته شده است؛ زیرا یک نقطه مرتفع از هجوم سیلاب در امان است، و یک «مجلس سرّى» یا #سخن_درگوشى از اطلاع دیگران برکنار مى باشد.
🔹به هر حال در «آیه ۱۱۴ سوره نساء» مى خوانیم: (در غالب جلسات محرمانه و مخفیانه آنها که بر اساس نقشه هاى شیطنت آمیز بنا شده خیر و سودى نیست)؛ «لا خَیْرَ فی کَثیر مِنْ نَجْواهُمْ». پس از آن براى این که گمان نشود هرگونه #نجوا و #سخن_درگوشى یا جلسات سرّى مذموم و ممنوع است، به چند مورد به عنوان مقدمه بیان یک قانون کلى، به صورت استثناء در ذیل آیه اشاره کرده، مى فرماید: (مگر کسى که در #نجواى خود، توصیه به #صدقه و #کمک به دیگران، یا انجام #کار_نیک، و یا #اصلاح در میان مردم نماید)؛ «إِلاّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَة أَوْ مَعْرُوف أَوْ إِصْلاح بَیْنَ النّاس».
🔹و (این گونه #نجواها اگر به خاطر #تظاهر و ریاکارى نباشد، بلکه منظور از آن کسب #رضای_پروردگار بوده باشد، خداوند #پاداش_بزرگى براى آن مقرر خواهد فرمود)؛ «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أَجْراً عَظیما». اصولاً «نجوا»، #سخنان_درگوشى و «تشکیل جلسات سرّى» در قرآن (سوره مجادله آيه ۱۰) به عنوان یک #عمل_شیطانى معرفى شده است، مى فرماید: «اِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّیْطانِ»؛ (نجوا از #شیطان است). زیرا این کار غالباً براى اعمال نادرست صورت مى گیرد، چرا که انجام کار خیر، مفید و مثبت معمولاً چیز محرمانه و مخفیانه اى نیست که مردم بخواهند با سخنان درگوشى آن را انجام دهند.
🔹ولى از آنجا که گاهى #شرایط_فوقالعادهاى پیش مى آید که انسان مجبور مى شود در #کارهای_نیک از روش #نجوا استفاده کند، این استثناء مکرر در قرآن آمده است. در «آيه ۹ سوره مجادله» مى خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا اِذا تَناجَیْتُمْ فَلا تَتَناجَوا بِالإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَةِ الرَّسُولِ وَ تَناجَوا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوى»؛ (اى کسانى که ایمان آورده اید هنگامى که #نجوا مى کنید براى گناه، ستم و نافرمانى پیامبر نجوا نکنید، و تنها براى #کار_نیک و #پرهیزکارى نجوا داشته باشید). اساساً #نجوا اگر در حضور جمعیت انجام پذیرد، #سوءظن_افراد را برمىانگیزد، و گاهى حتى در میان دوستان ایجاد #بدبینى مى کند؛ به همین دلیل، بهتر است جز در موارد ضرورت از این موضوع استفاده نشود و فلسفه حکم مزبور در #قرآن نیز همین است.
🔹البته گاهى #حفظآبروىانسانى ایجاب مى کند از #نجوا استفاده شود، و از جمله #کمکهای_مالى است که در آیه فوق به عنوان #صدقه از آن یاد شده است. و یا #امر_به_معروف کردن که گاهى اگر آشکارا گفته شود، طرف، در برابر جمعیت شرمنده مى شود، و شاید به همین علت از پذیرش آن امتناع ورزد و مقاومت کند، که در آیه فوق از آن تعبیر به #معروف شده است. و یا در موارد «اصلاح بین مردم» که گاهى #آشکارا گفتن مسائل، جلو اصلاح را مى گیرد، و باید با هر کدام از طرفین دعوا جداگانه و به صورت #نجوا صحبت شود تا #نقشه_اصلاحى پیاده گردد. در این سه مورد و آنچه مانند آن است، ضرورت اقتضاء مى کند کار مثبت در زیر چتر #نجوا قرار گیرد.
🔹قابل توجه این که: موارد سه گانه فوق، همه در عنوان #صدقه مندرج است؛ زیرا آن کس که امر به معروف مى کند، زکات علم مى پردازد، و آن کس که اصلاح ذات البین مى نماید، زکات نفوذ و حیثیت خود را در میان مردم اداء مى کند، چنان که از #امام_على (عليه السلام) نقل شده: «اِنَّ اللهَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ زَکاةَ جاهِکُمْ کَما فَرَضَ عَلَیْکُمْ زَکاةَ ما مَلَکَتْ أَیْدِیْکُمْ» [۱] (خداوند بر شما #واجب کرده است #زکات #نفوذ و #حیثیت_اجتماعى خود را بپردازید، همان طور که بر شما واجب کرده زکات مال خود را بدهید). و از #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که به «ابو ایوب» فرمود: «آیا نمیخواهى تو را از صدقه اى آگاه کنم که خدا و پیامبرش آن را دوست مى دارند: هنگامى که مردم با یکدیگر دشمن شوند، آنها را #اصلاح ده و زمانى که از هم دور گردند آنها را به هم نزدیک کن». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشيعه، ج۱۶، ص۳۸۱، چ آل البيت
[۲] كنزالعمال، ج۳، ص۵۹، مؤسسة الرسالة بيروت، ۱۶ جلدى
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی، مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیۀ، چ۳۶، ج۴، ص۱۶۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نجوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️عدالت اجتماعی در زمان امام زمان (عج)
🔹و لهذا، میبینید فساد در آن وقت (زمان پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله) [هم] بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود. بله، در زمان #حضرت_صاحب - سلام الله علیه - حکومت واحد میشود. قدرت حکومت ... عدالت، یک #عدالت_اجتماعی در همه عالم میآید، اما نه اینکه انسانها بشوند یک انسان دیگر. #انسانها همانها هستند که یک دسته شان خوباند، یک [دسته] بد. منتها آنهایی که بد هستند، دیگر نمی توانند که کارهای خلاف بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۶/۰۱/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️بهره گیری حداکثری از فضای مجازی
🔹می توان از عرصهى #فضاى_مجازى حدّاکثر منافع را [کسب کرد]؛ همان کارى که #دشمن می کند، شما [هم] می توانید بکنید در جهت عکس؛ [یعنى] #مفاهیم_اسلامى و معارف اسلامى را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعى.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۶/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله:
🔸«اَلْعِلْمُ خَزائِنُ وَ مَفاتيحُهُ السُّؤالُ، فَاسْألُوا رَحِمَكُمُ اللهُ فَاِنَّهُ يُؤْجَرُ اَرْبَعَةٌ: السّائِلُ وَالْمُتَكَلِّمُ وَالْمُسْتَمِعُ وَالْمُحِبُّ لَهُمْ».
🔹#دانش، گنجينه هايى است كه كليد آن #سؤال است؛ پس بپرسيد، خدا رحمتتان كند، چرا كه در #پرسش چهار نفر بهره و اجر مى برند: «سؤال كننده»، و «گوينده» و «شنونده» و «دوستدار آنان».
📕بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۴۴
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اثر تعلق به مادیات
🔹سرمنشاء همه #کمالات، وارسته شدن نفس از #تعلقات است، و #بدبختی هر انسان تعلق به #مادیات است. توجه و تعلق نفس به مادیات، #انسان را از کاروان انسان ها باز میدارد، و بیرون رفتن از تعلقات مادی و «توجه به خدای تبارک و تعالی» انسان را به #مقام_انسانیت می رساند. انبیاء هم برای همین دو جهت آمده بودند: بیرون کردن مردم از تعلقات، و تشبث به مقام ربوبیت.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️جلوی خود را در ارتکاب معاصی بگیریم
🔹اگر جلوی خود را در ارتکاب #معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزاء به آیات الهی و یا به جایی می رسد که از رحمت خدا ناامید میشویم.
📕در محضر بهجت، ج ١، ص ١٩٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت «خوش اخلاقی» در کلام معصومین علیهم السّلام
🔹#حسن_خلق، عبارت است از «خوشرویی»، «خوشرفتاری»، «حُسن معاشرت» و «برخورد پسندیده با دیگران». دین مقدس #اسلام، همواره پیروان خود را به #نرم_خویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت میکند و آنان را از درشتی و #تندخویی باز می دارد. در این نوشتار مروری می کنیم بر اهمیت #خوش_خلقی از منظر روایات. کسى که #خوش_اخلاق باشد، با مردم #خوشرفتارى کند، با لب خندان سخن بگوید، در مقابل حوادث و مشکلات #بردبار باشد، #محبوب همه است،
🔹دوستانش زیادند، همه دوست دارند با او معاشرت و رفت و آمد کنند، #عزیز و #محترم است، به ضعف اعصاب و بیماری هاى روانى مبتلا نمی شود، بر #مشکلات و دشواری هاى زندگى #پیروز میگردد، از #زندگى لذت مى برد و بر معاشرانش خوش می گذرد. #امام_صادق (عليه السلام) می فرماید: «در هیچ زندگانى گواراتر از #خوش_اخلاقى نیست». #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «#آدم_بداخلاق نفس خودش را در رنج و عذاب دائم قرار میدهد ». [۱]
🔹#والدین گرامى بدانند اگر می خواهند اوقات خود و فرزندشان به خوشی بگذرد، بایستی #اخلاقشان را اصلاح کنند، همیشه شاد و #خندان باشند، اوقات تلخى و #دعوا نکنند، خوش زبان و شیرین بیان باشند. با #خوش_خلقی می توان محیط خانه را بهشتی نمود، حیف است که با #بداخلاقى به جهنمی سوزان تبدیل شود، و همه اعضای خانواده، بخصوص #فرزندان_دختر که حساستر هستند، در آن فضا معذب باشند و آسیب ببینند.
🔹لب خندان و زبان شیرین #والدین، دل #فرزند را غرق سرور و شادمانى می گرداند و غم و اندوه را از دلشان برطرف می سازد. #امام_صادق (عليه السلام) میفرماید: خداوند به انسان #خوش_اخلاق ثواب جهاد می دهد، و صبح و شب برایش ثواب نازل میشود. [۲] #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) نیز می فرماید: «کامل ترین مردم از لحاظ ایمان، #خوشاخلاقترین آنها مى باشد. بهترین شما کسى است که نسبت به خانواده اش احسان کند».
🔹حضرت در روایت دیگری می فرماید: «هیچ عملى بهتر از #اخلاق_خوب نیست». همچنین فرمود: «عیشى بهتر از #خوش_اخلاقى نیست». نیز میفرماید: «#اخلاق_خوب نصف دین است». #امام_صادق (علیه السلام) می فرماید: «نیکوکارى و #حسن_خلق خانه ها را آباد و #عمرها را زیاد می کند». حضرت همچنین می فرماید: «شخص #بداخلاق خودش را در عذاب مىدارد». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] آئین همسردارى (ابراهیم امینی)، ص ۳۵-۳۶
[۲] همان، ص ۴۰
[۳] همان، ص ۲۷۴
منبع: وبسایت راسخون به نقل از حوزه نت
#اخلاق #حسن_خلق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️دشمن شناسی
🔹همهی جوان های عزیز ما بدانند که #دشمنان بیکار نمی نشینند، نقشه میکشند؛ هنر این است که #نقشه_دشمن را، #توطئه_دشمن را، نقطهای را که آماج حملهی دشمن است، بشناسیم و برای #مواجههی با او، برای #مقابلهی با او، برای خنثی کردن کار دشمن، #طرح داشته باشیم، #انگیزه داشته باشیم، #فکر داشته باشیم.
🔹#وادادگیِ در مقابل #دشمن، دروازهی همهی آسیب هایی است که بر یک کشوری وارد میشود. ما می خواهیم کشورمان را به برکت #اسلام به اوج برسانیم؛ ما می خواهیم #ملّت_ایران را - آنچنان که شایستهی این ملّت است - به نقطهای برسانیم که #الگو باشد؛ نه فقط برای دنیای اسلام و ملّت های مسلمان، بلکه برای #بشریّت؛
🔹خب این کار بزرگی است، این راه دشوار و طولانیای است. #دشمنِ_اسلام نمی خواهد که نام #اسلام یکچنین عظمت و شکوهی پیدا کند؛ #دشمن_شیعه هم نمی خواهد؛ بنابراین می نشینند #توطئه میکنند، می نشینند فعّالیّت میکنند، می نشینند #نقشه میکشند. نباید از نقشهی آنها غافل شد.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۵/۰۸/۲۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در «جنگ نرم»، چه كسانى بايد ميدان بيايند؟
🔹حرکت #انقلاب_اسلامی_ایران تمام ناشدنی است، و حالا یک گوشه از این لشکر انقلاب، من و شما هستیم. این قطرهها من و شما هستیم که در کنار هم به دریای طوفانی در مقابل #دشمنانمان تبدیل شدهایم و توانستیم در مقابل #دشمن تا بن دندان #مسلح و #مجهز بایستیم. #دشمن این انقلاب میداند که به وسیله #جنگ_نظامی نمیتواند بر ما غلبه کند، پس میخواهد به وسیله #جنگ_نرم این قطرههای دریا شده را با #تفرقه، فحشای مجازی و #مادی_گرایی، به بخار آبی تبدیل کند که هیچ کاری از دست او برنمیآید تا بتواند این حرکت عظیم انقلاب را بگیرد.
🔹#مقام_معظم_رهبری در باب #جنگ_نرم میفرماید: «ما بايد جوانب اين #توطئه را به روشنى بشناسيم و بشناسانيم؛ وظيفهى ما اين است. امروز جنگ نظامى با ما خيلى محتمل نيست - نمى گوئيم بكلى منتفى است، اما خيلى محتمل نيست - لكن #جنگى كه وجود دارد، از جنگ نظامى اگر خطرش بيشتر نباشد، كمتر نيست؛ اگر احتياط بيشترى نخواهد، كمتر نمى خواهد. در #جنگ_نظامى #دشمن به سراغ سنگرهاى مرزى ما مى آيد، مراكز مرزى ما را سعى مى كند منهدم بكند تا بتواند در مرز نفوذ كند؛ در #جنگ_روانى و آنچه كه امروز به او #جنگ_نرم گفته مى شود در دنيا، #دشمن به سراغ #سنگرهای_معنوى مى آيد كه آنها را منهدم كند؛
🔹به سراغ #ايمانها، #معرفتها، #عزمها، #پايهها و اركان اساسى یک نظام و يك كشور؛ #دشمن به سراغ اينها مى آيد كه اينها را منهدم بكند و نقاط قوت را در تبليغات خود به نقاط ضعف تبديل كند؛ فرصت هاى يك نظام را به تهديد تبديل كند. اين كارهایى است كه دارند مى كنند؛ در اين كار تجربه هم دارند، تلاش هم زياد دارند مى كنند، #ابزار_فراوانى هم در اختيارشان هست. بايد ابعاد دشمن و #ابعاد_دشمنى را بدانيم تا بتوانيم بر او فائق بيائيم. البته ما #مدد_الهى داريم، كمك غيبى داريم بدون شك؛ اين را انسان دارد مشاهده مى كند؛ لكن ما مادامى كه #هوشيارانه، #آگاهانه در ميدان نباشيم، تدبير لازم را به كار نبريم، كمك الهى به سراغ ما نخواهد آمد».
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«فَأَمَّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُكوبُ الْجَميلِ، وَ َصُحْبَةُ الأَْبْرارِ وَ رَفْعٌ مِنَ الضَّعَةِ وَ رَفْعٌ مِنْ الْخَساسَةِ وَ تَشَهِّى الْخَيْرِ وَ تَقَرُّبُ صاحِبِهِ مِنْ مَعالِى الدَّرَجاتِ وَالْعَفْوُ وَالْمَهَلُ وَالْمَعْروفُ وَالصَّمْتُ فَهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلْعاقِلِ بِحِلْمِهِ».
🔹حاصل #بردبارى، «آراسته شدن به خوبیها»، «همنشينى با نيكان»، «ارجمند شدن»، «عزيز گشتن»، «رغبت به نيكى»، «نزديك شدن بردبار به درجات عالى»، «گذشت»، «آرامش و تأنى»، «احسان» و «خاموشى»؛ اينها ثمره #بردباری_عاقل است.
📕تحف العقول، ص ۱۶
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در جهان بینی اسلامی «دنیا» و «آخرت» از چه جایگاهی برخوردار است؟
🔹#دنيا براى #دنياپرستان و آنها كه #آخرت را علماً و يا عملاً انكار مى كنند، تمامِ مطلوب و منتهاىِ مقصود است، و به همين دليل، تمام #ارزشها را در پاى آن قربانى مى كنند. تمام #بدبختى هاى مردم جهان مولود اين طرز فكر است كه در #عقيده و يا در #عمل، #زندگىِسراىديگر حضور نداشته باشد؛ ولى در #جهانبينی_اسلامى، #دنيا مرحله اى است گذرا و مقدّمهاى براى #آخرت، كه در روايات اسلامى با تشبيهات مختلفى آمده است: گاه «مزرعه»، گاه «پل»، و گاه «تجارتخانه» شمرده اند. [۱]
🔹ولى در بعضى از خطبه هاى «نهج البلاغه»، #دنيا تشبيه به ميدان تمرين، و #آخرت تشبيه به ميدان مسابقه شده؛ تشبيهى بسيار رسا و گويا. در واقع #انسانها در اين ميدان با آموزش هاى عقيدتى و پرورش هاى اخلاقى، چنان قوى و نيرومند مى شوند كه در ميدان مسابقه #آخرت مى توانند به سرعت در #بهشت جاى گيرند و در آسمان قرب خدا پرواز كنند. از اين تشبيه نكات زير استفاده مى شود: الف) #سعادت و #نجات در #آخرت را بى حساب به كسى نمى دهند، بلكه در پرتو #سازندگى های فكرى و اخلاقى و عملى خواهد بود.
🔹ب) با پايان دنيا، #پرونده_اعمال بسته مى شود و #قيامت جاى #حساب است نه عمل، همان گونه كه ميدان مسابقه جاى تمرين نيست. ج) #جايزه اين مسابقه، برترين جوائز است! چرا كه اين مسابقه برترين مسابقه ها است. د) تفاوت درجات و مراتب انسان ها با #اعتقاد #اعمال و #اخلاق آنها ارتباط دارد. ممكن است گروهى بهشتى باشند، ولى هر كدام در مقامى از مقامات بهشت؛ همان گونه كه شركت كنندگان در يك مسابقه، نفر اوّل و دوم و سوم دارند كه هر كدام جايزه متناسب رتبه خود مى گيرند.
🔹هـ) هيچ چيز از #اعمال و #رفتار ما در دنيا از ميان نمى رود و آثار همه باقى مى ماند. همان گونه كه آثار همه تمرينات براى مسابقه دهندگان محفوظ است. اين همان است كه #قرآن_مجيد مى فرمايد: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ - وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ». [زلزال، ۷و۸] در حديثى از #امامحسنمجتبى (عليه السلام) می خوانیم كه: «حضرت بعد از آنكه ماه رمضان را به عنوان مضمار خلق و ميدان تمرين مى شمرده، مى فرمايد: «وَ ايْمُ اللهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَعَلِمُوا أَنَّ الْمُحسِنَ مَشْغُولٌ بِإِحْسَانِهِ، وَ الْمُسِيئَ مَشْغُولٌ بِإِسَائَتِهِ» [۲] (به خدا سوگند! اگر پرده برداشته شود، مردم خواهند دانست كه #نيكوكار، بهره مند از نيكوكارى خود و #بدكار، درگير بدكارى خويش است).
پی نوشتها؛
[۱] رجوع کنید به: نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ ق، چ ۱، ص ۷۱، (خطبۀ ۲۸)
[۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۷۵، ص ۱۱۰، باب ۱۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۴۷۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دنيا #آخرت #قيامت #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️احساس نیاز به منجی
🔹امروز بعد از آنکه #بشریّت مکاتب گوناگون و نحله های فکریِ گوناگون و مسلک های گوناگون را تجربه کرده - از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال دموکراسیِ رایج در دنیا، با این همه ادّعایی که این ها دارند - احساس #آسایش نمیکند؛ #بشر با این همه پیشرفت های علمیِ حیرتآور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس #خوشبختی نمی کند؛ #بشریّت دچار #فقر است، دچار #بیماری است، دچار فحشا و #گناه است،
🔹دچار #بیعدالتی است، دچار #نابرابری است، دچار #شکاف_طبقاتی بسیار وسیع است؛ بشر دچار #سوء_استفادهی قدرت ها از #علم است؛ قدرت ها از علم سوء استفاده می کنند، از کشفیّات طبیعت سوء استفاده می کنند، از توانایی های استخراج شدهی از طبیعت سوء استفاده می کنند؛ #بشر با اینها مواجه است؛ اینها موجب شده است که #انسانها در همه جای دنیا احساس #خستگی کنند؛ احساس نیاز به یک #دست_نجاتبخش کنند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۸۶ نهج البلاغه با چه عباراتی قدرت خداوند را به تصویر می کشد؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۶ #نهج_البلاغه به شرح يكى از صفات مهم #خداوند يعنى #قدرت_بارز او مى پردازد و در اين زمينه نخست مسئله #ابداع و #آفرينش_بىسابقه را مطرح كرده و مى فرمايد: «خَلَقَ الْخَلَائِقَ عَلَى غَيْرِ مِثَالٍ خَلَا مِنْ غَيْرِهِ، وَ لَمْ يَسْتَعِنْ عَلَى خَلْقِهَا بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ»؛ (#مخلوقات را بدون همانندى كه از ديگرى گرفته باشد #آفريد و در آفرينش آنها از كسى يارى نجست).
🔹هنگامى كه به #جهان_خلقت نظر مى افكنيم انواع بیشمارى از #مخلوقات را در عالم جانداران و گياهان و جمادات مى بينيم كه هر يك شكل و ساختمان بديع و #آفرينش_ويژه و جالبى دارند. موجوداتى كه هرگز سابقه نداشته و #خداوند آنها را از كتم عدم به عرصه وجود آورد و در مسير تكامل پيش فرستاد؛ در حالى كه اگر #انسانها صنايعى دارند #اقتباس از ديگرى است؛ مثلا روز نخست كسى با دقّت در بال و پر پرندگان و كيفيّت پرواز آنها به فكر ساختن نوعى هواپيماى بسيار ابتدايى افتاد.
🔹سپس دانشمندان در زمان هاى بعد يكى پس از ديگرى اختراع پيشين را گرفته و به تكميل آن پرداختند تا در عصر و زمان ما به اوج تكامل خود رسيد. بر اين اساس، #مخترعان ما يا در اختراعات خود از #طبيعت الهام مى گيرند و يا از ديگرى؛ نه كارى بدون سابقه انجام مى دهند و نه كارى بدون كمك گرفتن از ديگران؛ در حالى كه كارهاى آنها #محدود است؛ ولى #خداوند در پهنه آفرينش و در ايجاد اين همه #مخلوقات_متنوع و بى شمار، نه نياز به سابقه دارد و نه نياز به كمك.
🔹آنگاه به سراغ چهره ديگرى از #قدرت_بىپايان او رفته و مى فرمايد: «وَ أَنْشَأَ الْاَرْضَ فَأَمْسَكَهَا مِنْ غَيْرِ اِشْتِغَالٍ، وَ أَرْسَاهَا عَلَى غَيْرِ قَرَارٍ، وَ أَقَامَهَا بِغَيْرِ قَوَائِمَ، وَ رَفَعَهَا بِغَيْرِ دَعَائِمَ، وَ حَصَّنَهَا مِنَ الْاَوَدِ [۱] وَ الْاِعْوِجَاجِ، وَ مَنَعَهَا مِنَ التَّهَافُتِ [۲] وَ الْاِنْفِرَاجِ» [۳] (#خداوند زمين را آفريد و آن را در جاى خود ثابت نگه داشت، بى آنكه اين كار او را به خود مشغول سازد و در عين حركت و بى قرارى به او ثبات بخشيد. بدون هيچ پايه اى آن را بر پا كرد و بى هيچ #ستونى آن را برافراشت و از كژى و اعوجاج نگاه داشت و از سقوط و در هم شكافتن آن جلوگيرى كرد).
🔹امروز اين مطلب براى همه ما مسلم است كه ميليون ها سال است #كره_زمين به دور خود و به دور خورشيد در #مدار_معينى در حركت است و اين حركت سريع به قدرى منظم و آرام است كه ساكنان زمين هرگز آن را احساس نمى كنند و به همين دليل دانشمندان پيشين كره زمين را مركز عالَم و ثابت مى دانستند. امروز ما مى دانيم كه قرار گرفتن زمين در فاصله معينى از خورشيد و در وضعى كاملا يكنواخت و آرام، نتيجه #تعادل_دقيق قوه جاذبه و دافعه است.
🔹بر اين اساس #نيروى_جاذبه هر دو جسم، يكديگر را به نسبت مستقيم جرم ها و به نسبت معكوس مجذور فاصله ها جذب مى كنند. اين نيرو سبب مى شود كره خاكى ما به سرعت به سوى خورشيد پيش رود و مجذوب آن شود و تبديل به دود و بخار گردد؛ از سوى ديگر حركت دورانى بر گِرد يك مركز سبب فرار آن جسم از مركز مى شود كه آن را «نيروى #گريز_از_مركز» مى نامند، و هر قدر حركت سريعتر باشد «نيروى #گريز_از_مركز» بيشتر است، لذا هنگامى كه قلاب سنگ را به دور دست به طور سريع به گردش در مى آورند ناگهان آن را رها مى كنند به شدت به نقطه دور پرتاب مى شود.
🔹حال براى اينكه #زمين ميليون ها سال در مدار خود به صورت يكنواخت گردش كند تنها راه اين است كه #نيروی_جاذبه كه تناسب با جسم زمين و خورشيد دارد، با #نيروی_دافعه كه بر اثر حركت و گريز از مركز حاصل مى شود كاملا #مساوى باشد؛ حتى اگر كمى فاصله زيادتر و يا كمتر گردد و يا كمى حركت كندتر و يا سريع تر شود اين #معادله_دقيق بر هم مى خورد و #زمين در فضا سرگردان مى شود و يا به سوى خورشيد رفته و جذب مى گردد. اين چه #قدرتى است كه ميليون ها سال زمينِ با اين عظمت را در عين حركت هاى متعدّد، ثابت نگه داشته، بى آنكه پايه اى بخواهد و يا #ستونى داشته باشد و يا اينكه با گذشت اين همه زمان شكافى بردارد و اجزاى آن در هم بريزد؛ آيا جز #قدرتعظيمپروردگار مى تواند چنين برنامه اى براى زمين تنظيم كند؟
پی نوشتها؛
[۱] «اَوَد» به معناى فشار و سنگينى است كه گاه موجب كجى و اعوجاج مى شود.
[۲] «تهافت» يعنى فرو ريختن و خرد شدن.
[۳] «انفراج» به معناى شكاف برداشتن است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۷، ص ۲۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#الله #خدا #آفرينش #خلقت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد