❓پرسش 103:
با توجه به این که آیه 101 سوره مبارکه نساء
(فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا...) ظهور در جواز قصر صلاة در سفر دارد، پس چرا فقها به وجوب آن فتوا داده اند؟!
✍🏽پاسخ:
💠در این آیه که متصل به آیات قبل است، بحث #نماز_مسافر و #نماز_خوف مطرح شده است و شاید بتوان گفت موضوع این سلسله آیات، بحث #جهاد است زیرا هم نماز خوف و هم سفر با آن تناسب دارد. ظاهر آیه این است که #قصر و #شکستن_نماز در سفر، گناهی ندارد و جایز(به معنای الاعم) است و این جواز منافاتی ندارد که آیۀ شریفه در سیاق وجوب آمده باشد همچنان که در آیه 158بقره نیز #سعی صفا و مروه که از واجبات #حج است، با همین تعبیر «فلا جناح علیه» آمده است.
💠این آیه مثل بسیاری از آیات #قرآن در مقام #تشریع_اصل_حکم است نه کیفیت آن کما این که در آیه 184 بقره نیز در مورد #صوم، تعبیر به «ان تصوموا خیر لکم» شده است.
💠از طرفی این حکم نماز قصر مقید به «ان خفتم...» شده است یعنی اگر ترس از کفار و دشمنان و...باشد میتوان نماز را شکسته و به صورت نماز خوف خواند.
ظاهر آیه شریفه این است که ابتدائا نماز شکسته برای خوف از دشمن و فتنه تشریع شده و دگر بار برای همه سفرها تشریع شده است هر چند که پای خوفی در میان نباشد.
🔆نکته مهم این است که روایات #اهل_بیت «علیهم السلام» مفسر آیات قرآن هستند و در روایات متعدد بحث وجوب شکستن نماز در سفر بیان شده است و صراحتاً تبیین شده که این وجوب مقید به خوف نیست.
🍀 برای مثال، در کتاب شریف #تهذیب_الاحکام، به نقل از #زراره این مطلب آمده است که: « از #امام_باقر ابى جعفر «علیه السلام» از نماز خوف و نماز سفر پرسيدم، كه آيا هر دو شكسته می شود؟ فرمود: بلى و نماز خوف به شكسته شدن سزاوارتر از نماز سفر است، چون در سفر، خوفى در بين نيست.
⭐️بنابر این با توجه به عدم منافات سیاق آیه با وجوب و روایات متعدد دال بر وجوب نماز قصر در سفر بدون تقید آن به خوف، این حکم در کتب فقها مطرح شده است.
#صلاة_مسافر #صلاة_قصر
#نماز_شکسته
#فقه #تفسیر
📚 تهذيب الاحكام، ج 3، ص 302، ح 921- 12
📚ترجمه تفسير الميزان، ج5 ، 104
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 104:
لطفا #ترکیب و #نقش_نحوی کلمات در عبارت «تراه قریبا امله» را بیان کنید؟
#تجزیه_و_ترکیب #اعراب
#صرف #نحو
#ادبیات_عرب
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
✏️سلام
پنجشبه تون شهدایی😇
روزتون بخیر🌸 درسته #سلونی یا همون #پاسخگو ، یه کانال برای پاسخ به پرسشهای درسی شماست اما...
🔰اما تمام تلاشمون اینه خواسته های شما رو تأمین کنیم...
🌀به لطف خدا تا الان انتشار نمونه سؤال داشتیم، مشاوره های تحصیلی داشتیم، موارد اندکی تدریس خصوصی و...
این لطف رو در حق ما داشته باشید و در مورد نیازهاتون به ادمین @Salooni که خودم باشم پیام بدین📩
تقاضا دارم دوستانی که نمونه سؤال یا مشاوره میخوان صبور باشند، به امید خدا دوستانی که تا دیشب پیام دادن، امروز کارشون انجام میشه بقیه رو هم تلاش میکنم اسرع وقت پاسخ بدم😊
این چند روزه، به دلایل متعددی از جمله حجم بالای درخواست نمونه سؤال و مشاوره ها و کاسه های چه کنم شب امتحان😁 نتونستم خیلی به مطالب کانال برسم
خیلی هم خسته شده بودم تا با این پیام مواجه شدم و حقیقتا خستگی از همه وجودم بیرون رفت👇
پاسخگو
❓پرسش 104: لطفا #ترکیب و #نقش_نحوی کلمات در عبارت «تراه قریبا امله» را بیان کنید؟ #تجزیه_و_ترکیب
❓پرسش 104:
لطفا #ترکیب و #نقش_نحوی کلمات در عبارت «تراه قریبا امله» را بیان کنید؟
✍پاسخ:
✳️ «رأی» به معنای علم یا ظن از #افعال_قلوب است که بر مبتدا و خبر داخل شده و آن دو را مفعول خود قرار می دهد.
❇️ این عبارت که در #خطبه_متقین و به عنوان یکی از اوصاف پرهیزکاران آمده است، دو #ترکیب میتواند داشته باشد:
1⃣ در عبارت«تراه قریبا أمله» «تری» به معنای علم است و ضمیر «هو» مفعول اول و «قریبا» مفعول دوم آن است. «أمله» نیز فاعل «قریبا» است که اضافه به ضمیر «هو» شده است. «قریبا» #صفت_مشبهه است و مانند #اسم_فاعل، در #فاعل عمل می کند.
2⃣ #ترکیب دیگر برای این عبارت این است که «تری» را تک مفعولی به معنای دیدن گرفته که در این صورت «قریبا» #حال از «ضمیر مفعولی» است و «أمله» نیز مانند #ترکیب قبل #فاعل آن است.
#تجزیه_و_ترکیب #اعراب
#صرف #نحو
#ادبیات_عرب
📚البهجة المرضية على الفية ابن مالك، ص140
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
May 11
❓پرسش 105:
لطفا در مورد قیاس های اقترانی و استثنایی و تفاوت آن دو توضیح دهید؟
#اقسام_قیاس #قیاس_اقترانی #قیاس_استثنایی
#منطق
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
اینم☝️نظر لطف یکی از مخاطبین و پیشنهاد جالبشون☺️
نظرات شما برامون فوق العاده اهمیت داره و راهگشاست👌
اگر پیشنهاداتی مکرر بیان بشه و در توانمون باشه، حتما انجام میشه البته اگه خدا بخواد
❓پرسش 105:
لطفا در مورد قیاس های اقترانی و استثنایی تفاوت آن دو توضیح دهید؟
✍ پاسخ:
🔰روشن است که از یک قضیه، قیاسی تشکیل نمیشود و هر قیاسی حداقل مشتمل بر دو قضیه است که به عنوان #مقدمتین_قیاس محسوب می گردند و از آن ها #نتیجه حاصل می شود.
🔰 #نتیجۀ_قیاس، گاهی به صورت پراکنده در مقدمتین موجود است یعنی هر جزء نتیجه( #موضوع یا #محمول در #حملیه و #مقدم یا #تالی در #شرطیه) در یک مقدمه قرار گرفته است که به آن #قیاس_اقترانی گفته می شود و گاهی به صورت یکجا در یکی از مقدمتین وجود دارد که به آن #قیاس_استثنایی گفته می شود.
🍀مثال1: آهن فلز است. هر فلزی در حرارت منبسط می شود. پس آهن در حرارت منبسط می شود.
💫توضیح: این قیاس، اقترانی است زیرا آهن که موضوع نتیجه(#اصغر) در مقدمۀ اول(#صغری) و «در حرارت منبسط می شود» که محمول نتیجه(#اکبر) است در مقدمۀ دوم(#کبری) قرار گرفته است.
🍀مثال2: اگر آهن فلز باشد در حرارت منبسط می شود. لکن آهن فلز است. پس در حرارت منبسط می شود.
💫توضیح:این قیاس، استثنایی است زیرا نتیجۀ آن یکجا در مقدمۀ اول(به عنوان تالی آن) قرار گرفته است.
🔆نکته: مقدمۀ اول قیاس استثنایی، همواره #قضیه_شرطیه و مقدمۀ دوم آن #استثناء است.
#اقسام_قیاس #قیاس_اقترانی #قیاس_استثنایی
#منطق
📚آشنایی با علوم اسلامی، شهید مطهری «رحمه الله»
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
✏️سلام
ایام زیارتی حضرت رضا علیه السلام، براتون یه هدیه ویژه از یکی از خادمهای حرمشون دارم؛ منتظر باشین😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁اینم هدیه ویژه🎁
یکی از دوستان با محبت کانال، که خادم حرم با صفایی هستند که دلهای همه مون مخصوصا کسایی که مثل من جاموندن و دلتنگن، براشون پر میکشه، این لطف رو در حق ما کردند و دیروز به نیابت همه مون توی اون صحن و سرای باصفا قدم برداشتن و نایب الزیاره مون بودن😇🥰😍