eitaa logo
پاسخگو
918 دنبال‌کننده
421 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام. میلاد امام زمان «عجل الله تعالی فرجه» رو صمیمانه بهتون تبریک میگم و از همگی شما منتظران، التماس دعا دارم. خیلی فکر کردم یه عیدی ارزشمند بهتون بدم تا این که یادم اومد به اوایل دوران طلبگی👇
وقتی مشرف می‌شدم حرم «علیهاسلام» ، از یه کوچه قدیمی رد می‌شدم که چند تا مدرسهٔ علمیه قدیمی اون‌جا بود. کنار یکی از اون مدرسه ها یه بنر نسبتاً قدیمی بود که هر دفعه می‌دیدمش برام تازگی داشت. نوشته‌اش رو هدیه می‌کنم بهتون👇
حضرت «قدس‌سره» : 🔰 «عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌» به شخصی فرمود:  «خود را درست کن، ما به سراغت می‌‏آییم!» ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نِقاب دیدار ما از آن حضرت است!... ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راستی فردا صبح به نیت سلامتی حضرت صاحب الزمان «عجل الله تعالی فرجه» قربانی داریم و گوشتش بین نیازمندانی که با تحقیق شناسایی شدند، توزیع میشه. اگه تمایل داشتید به کانال قربانی ماهیانه مون به نشانی @bghaff ملحق بشید.
پاسخگو
❓پرسش ۱۴۴: تفاوت #بدل و #عطف‌بیان در زبان عربی چیست؟ ✍🏽پاسخ (قسمت_دوم) : 💠مقدمه: با توجه به این که
قسمت سوم پاسخ آماده شده و به امید خدا تا فردا در کانال بارگزاری میشه.
❓پرسش 144: تفاوت و در زبان عربی چیست؟ ✍🏽پاسخ (قسمت_سوم) : 💠 تفاوت های عطف بیان و بدل از نظر ابن هشام در کتاب مغنی به طور خلاصه، به شرح زیر است: 1️⃣ضمیر، نه عطف بیان و نه متبوع عطف بیان واقع نمی شود اما طبق نظر همه ضمیر متبوع بدل و طبق نظر برخی بدل ذکر می شود. (البته خود ابن هشام در آخر تلاش می کند بپذیرد که گاهی از ضمیر عطف بیان میاید اما به نظر می رسد این کلام صحیح نیست.) 🍀مثال: در آیه «و ما انسانیه الا الشیطان ان اذکره» ، «ان اذکره» بد از «ضمیر هاء» است. 2️⃣ عطف بیان از حیث تعریف و تنکیر با متبوعش مخالفت نمی کند اما برخی نحاة معتقدند این اختلاف در تعریف و تنگیر در بدل و مبدل منه جایز است. 🍀مثال:در آیۀ شریفۀ «الی صراط مستقیم صراط الله» کلمۀ «صراط دوم» بدل و معرفه و کلمۀ «صراط اول» مبدل منه و نکره است. 3️⃣عطف بیان جمله واقع نمی شود اما بدل جمله واقع می شود. 🍀مثال: مانند آیۀ «ما یقال لک الا ما قد قیل للرسل من قبلک ان ربک لذو مغفرة و ذوعقاب الیم» گه جملۀ «ان ربک...» بدل است. (البته برخی مفسرین این کلام را صحیح ندانسته اند.) 4️⃣عطق بیان تابع از جمله نمی آید بخلاف بدل. 🍀مثال: در آیۀ «اتبعوا المرسلین اتبعوا من لا یسئلکم اجرا» جمله دوم بدل از جملۀ اول است و مبدل منه جمله واقع شده است. این تفاوت نیز مورد اتفاق همه نیست و برخی با آن مخالفت دارند. 5️⃣عطف بیان فعل و تابع فعل نمیاید بخلاف بدل. 🍀مثال: در آیۀ «و من یفعل ذلک یلق اثاما یضاعف له العذاب» کلمۀ «یضاعف» بدل از «یلق» آمده است. 🔅جزم نشانه است که بدل فعل از فعل است نه جمله از جمله زیرا جمله مجزوم نمی شود. 6️⃣عطف بیان به لفظ متبوعش نمیاید اما در بدل جایز است بدل عین لفظ مبدل منه باشد به شرط این که با زیاده ای در بیان همراه باشد. (البته ابن هشام این تفاوت را نمی پذیرد.) 🍀مثال: در آیه «و تری کل امة جاثیة کل امة تدعی الی کتابها» در قرائت یعقوب که کل دوم را به نصب خوانده است، احتمال بدلیت وجود دارد. 7️⃣عطف بیان در نیت احلاله محل الاول نیست بخلاف بدل. 🍀مثال: در جملۀ «یا سعیدُ کرزُ» بر فرض منون نبودن «کرز» ، بدل است و عطف بیان نیست. 8️⃣عطف بیان در تقدیر گرفتنش از جملۀ دیگری صحیح نیست بخلاف بدل. 🍀مثال: در جملۀ «هند قام عمرو اخوها» کلمۀ «اخوها» بدل است زیرا « هند قام اخوها» صحیح نیست. 🔅نکته: در مورد این که بین مورد 7و8 تفاوتی وجود دارد یا نه، نکات دقیقی وجود دارد که به جهت اختصار از توضیح آن صرف نظر می گردد. 📚وافی 3/546 📚معانی النحو 3/185 📚مغنی 1/78 ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
❓پرسش 145: مقصود از قرینه حکمت در علم اصول چیست؟ ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
پاسخگو
❓پرسش 145: مقصود از قرینه حکمت در علم اصول چیست؟ #قرینه_حکمت #اصول_فقه ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
اگر تمایل داشتید در پاسخ مشارکت کنید، یا خودتون رو در پاسخ‌گویی محک بزنید، جواب سؤال رو به @Salooni ارسال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت «علیه‌السلام» چه کار کرد که پیامبر اولوالعزم خدا، موسای کلیم‌الله، خادم درگاهش شد⁉️ آیت‌الله «رحمة الله‌علیه» ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
البته الان ایام انتخاباته! خوش بینانه‌اش اینه که طلاب مشغول تواصی و تبلیغ برای افزایش مشارکت هستن😉 اما بالاخره یکی دو تا پاسخ ارسال کنید تا دلگرم بشیم مستمع صاحب سخن را...
الحمدلله چند نفر پاسخ دادن... بعضی از پاسخ‌ها رو با هم ببینیم👇👇👇
تقدیر و تشکر از همهٔ عزیزانی که مشارکت کردند. انتشار این پیام‌ها تأیید نیست بلکه صرفاً تقدیر از مشارکت شماست🌹 به امید خدا نظر کارشناس مون تقدیمتون میشه☺️
بعضی از پاسخ‌ها، در حد اختصار قابل قبول بودند اما هنوز پاسخ کامل ارسال نشده. من یه نکته بگم تا کمک کنه دوستان مشارکت بیشتری داشته باشند و انشاء الله روز شنبه(بعد از اتمام رأی‌گیری) پاسخ کامل برای شما ارسال میشه 🔅مقدمات حکمت یا قرینه حکمت یا قرینیّت حکمت تعابیر مختلفی از یک موضوع هستند و در بحث اطلاق و تقیید علم اصول، از این موضوع بحث شده
❓پرسش 145: مقصود از قرینه حکمت در علم چیست؟ ✍🏽پاسخ(قسمت اول) : 🌀مقدمه: ، حالتى در لفظ است كه خالى از هرگونه قيدى باشد. برای مثال، اگر شخصی بگويد: «اكرم الجار» و قيد مسلمان بودن را اضافه نكند، فهميده مى‏شود كه همه همسايگان قابل اكرام هستند؛ چه مسلمان باشند يا كافر. اين حالت را كه لفظ خالى از قيد باشد، اطلاق مى‏گويند و از آن فهميده مى‏شود آن است كه مولى فرد خاصى را منظور ندارد، بلكه همه افراد موضوع (الجار) تحت حكم داخل هستند اما احتمال اينكه مولى در نزد خود فرد معينى را منظور دارد، ولى با ذكر قيدى او را مشخص نكند، باطل و خلاف حكمت است. از آن جا که الفاظ كتاب و سنت از شخص حكيم ناشى شده است، از عدم وجود قيد در كلام آنها، عدم اراده فرد معينى كشف می شود. 🌀گاهی عموميت به کمک (خصوصيّات و حال متكلّم) و گاهی از (که از نوع لفظیه است) فهمیده می شود؛ لكن مقدّمات حكمت، است. برای مثال، در لفظ «العلماء» عمومیت از لفظ فهمیده می شود و از ابتدا براى عموميت وضع شده است اما لفظ «الجار» براى دلالت بر طبيعت معنا وضع شده و به دلیل عقل دال بر عموم است‏. اين دليل عقلى بر عموميت و شموليت، همان است كه در اصطلاح اصولى قرينه‏ حكمت‏ نام دارد. 🌀مشهور متقدمين تا زمان «رحمة الله علیه» معتقد بودند كه اسماء اجناس و ... براى به قيد اطلاق و ارسال وضع شده ‏اند يعنى قيد مطلق بودن و قابل صدق بر كثيرين بودن در معناى حقيقى آنها اخذ شده‏ است. مثلاً واضع، كلمه انسان را براى حيوان ناطق مطلق وضع كرده و اطلاق نيز از راه وضع واضع دانسته می شود نه از خارج و مقدمات حكمت. بنابر این طبق اين مبنا استعمال مطلق در مقيد خواهد بود. مشهور متأخرين از زمان سلطان العلماء به بعد معتقدند كه الفاظ مطلقه براى دلالت بر اصل طبيعت و ماهيت به نحو لا بشرط حتى لا بشرط از قيد لا بشرطى وضع شده اند. مثلاً واضع لفظ انسان را براى حيوان ناطق بدون هيچ قيد و پسوندى حتى قيد مطلق و مرسل بودن وضع کرده است. آنگاه مطلق بودن از مقدمات حكمت فهمیده می شود و طبق اين مبنا استعمال مطلق در مقيد است. 🌀تعابیر قرینۀ حکمت یا قرینیّت حکمت یا مقدمات حکمت همه حکایت از مطلب فوق در بحث اطلاق و تقیید دارند که به نظر می رسد تعبیر قرینۀ حکمت که در کلام مرحوم ذکر شده است از جهاتی دقیق تر باشد. ❇️موارد مقدمات حکمت، در قسمت بعدی پاسخ اشاره خواهد شد؛ انشاء الله. 📚دروس(انتشارات اسلامی)، ج1، ص97 📚کفایه (آل البیت) ، ص247 ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
سیمای آرمانی طلبه استاد عالم‌زاده، جلسه 2.mp3
19.5M
✨سیمای آرمانی طلبه 📌جلسه 2 🎙استاد عالم‌ زاده نوری 🔸ارائه شده در مدرسه علمیه حقانی 📚اقتباس از کانال «ندای تهذیب»
سیمای آرمانی طلبه استاد عالم‌زاده، جلسه 2.docx
38.8K
✍🏻متن سخنرانی استاد عالم‌ زاده نوری ✨سیمای آرمانی طلبه 📌جلسه 2 📎دریافت فایل صوتی 📚اقتباس از کانال «ندای تهذیب»
پاسخگو
✍🏻متن سخنرانی استاد عالم‌ زاده نوری ✨سیمای آرمانی طلبه 📌جلسه 2 📎دریافت فایل صوتی 📚اقتباس از کان
☝️این کتاب، یکی از کتاب‌های فوق العاده برای روشن شدن مسیر صحیح طلبگیه ♨️پیام شیوای رهبری «حفظه الله» با بیان زیبای استاد عالم‌زاده‌نوری