پاسخگو
❓پرسش 145: مقصود از قرینه حکمت در علم اصول چیست؟ #قرینه_حکمت #اصول_فقه 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
کسی نمی دونه قرینه حکمت چیه؟🤨
دوستانی که اصول خوندن باید بلد باشن!
البته الان ایام انتخاباته!
خوش بینانهاش اینه که طلاب مشغول تواصی و تبلیغ برای افزایش مشارکت هستن😉
اما بالاخره یکی دو تا پاسخ ارسال کنید تا دلگرم بشیم
مستمع صاحب سخن را...
تقدیر و تشکر از همهٔ عزیزانی که مشارکت کردند.
انتشار این پیامها تأیید نیست بلکه صرفاً تقدیر از مشارکت شماست🌹
به امید خدا نظر کارشناس مون تقدیمتون میشه☺️
بعضی از پاسخها، در حد اختصار قابل قبول بودند اما هنوز پاسخ کامل ارسال نشده. من یه نکته بگم تا کمک کنه دوستان مشارکت بیشتری داشته باشند و انشاء الله روز شنبه(بعد از اتمام رأیگیری) پاسخ کامل برای شما ارسال میشه
🔅مقدمات حکمت یا قرینه حکمت یا قرینیّت حکمت تعابیر مختلفی از یک موضوع هستند و در بحث اطلاق و تقیید علم اصول، از این موضوع بحث شده
❓پرسش 145:
مقصود از قرینه حکمت در علم #اصول چیست؟
✍🏽پاسخ(قسمت اول) :
🌀مقدمه: #اطلاق ، حالتى در لفظ است كه خالى از هرگونه قيدى باشد. برای مثال، اگر شخصی بگويد: «اكرم الجار» و قيد مسلمان بودن را اضافه نكند، فهميده مىشود كه همه همسايگان قابل اكرام هستند؛ چه مسلمان باشند يا كافر. اين حالت را كه لفظ خالى از قيد باشد، اطلاق مىگويند و از آن فهميده مىشود آن است كه مولى فرد خاصى را منظور ندارد، بلكه همه افراد موضوع (الجار) تحت حكم داخل هستند اما احتمال اينكه مولى در نزد خود فرد معينى را منظور دارد، ولى با ذكر قيدى او را مشخص نكند، باطل و خلاف حكمت است. از آن جا که الفاظ كتاب و سنت از شخص حكيم ناشى شده است، از عدم وجود قيد در كلام آنها، عدم اراده فرد معينى كشف می شود.
🌀گاهی عموميت به کمک #قرينه_حاليه (خصوصيّات و حال متكلّم) و گاهی از #قرينه_مقاليّه(که از نوع لفظیه است) فهمیده می شود؛ لكن مقدّمات حكمت، #قرينه_عقليّه است. برای مثال، در لفظ «العلماء» عمومیت از لفظ فهمیده می شود و از ابتدا براى عموميت وضع شده است اما لفظ «الجار» براى دلالت بر طبيعت معنا وضع شده و به دلیل عقل دال بر عموم است. اين دليل عقلى بر عموميت و شموليت، همان است كه در اصطلاح اصولى قرينه حكمت نام دارد.
🌀مشهور متقدمين تا زمان #سلطان_العلماء «رحمة الله علیه» معتقد بودند كه اسماء اجناس و ... براى #ماهيت_مطلقه به قيد اطلاق و ارسال وضع شده اند يعنى قيد مطلق بودن و قابل صدق بر كثيرين بودن در معناى حقيقى آنها اخذ شده است. مثلاً واضع، كلمه انسان را براى حيوان ناطق مطلق وضع كرده و اطلاق نيز از راه وضع واضع دانسته می شود نه از خارج و مقدمات حكمت. بنابر این طبق اين مبنا استعمال مطلق در مقيد #مجاز خواهد بود.
مشهور متأخرين از زمان سلطان العلماء به بعد معتقدند كه الفاظ مطلقه براى دلالت بر اصل طبيعت و ماهيت به نحو لا بشرط حتى لا بشرط از قيد لا بشرطى وضع شده اند. مثلاً واضع لفظ انسان را براى حيوان ناطق بدون هيچ قيد و پسوندى حتى قيد مطلق و مرسل بودن وضع کرده است. آنگاه مطلق بودن از مقدمات حكمت فهمیده می شود و طبق اين مبنا استعمال مطلق در مقيد #حقيقت است.
🌀تعابیر قرینۀ حکمت یا قرینیّت حکمت یا مقدمات حکمت همه حکایت از مطلب فوق در بحث اطلاق و تقیید دارند که به نظر می رسد تعبیر قرینۀ حکمت که در کلام مرحوم #آخوند ذکر شده است از جهاتی دقیق تر باشد.
❇️موارد مقدمات حکمت، در قسمت بعدی پاسخ اشاره خواهد شد؛ انشاء الله.
#قرینه_حکمت #مقدمات_حکمت
#اطلاق #اطلاق_و_تقیید
#اصول_فقه
📚دروس(انتشارات اسلامی)، ج1، ص97
📚کفایه (آل البیت) ، ص247
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
سیمای آرمانی طلبه استاد عالمزاده، جلسه 2.mp3
19.5M
✨سیمای آرمانی طلبه
📌جلسه 2
🎙استاد عالم زاده نوری
🔸ارائه شده در مدرسه علمیه حقانی
📚اقتباس از کانال «ندای تهذیب»
سیمای آرمانی طلبه استاد عالمزاده، جلسه 2.docx
38.8K
✍🏻متن سخنرانی استاد عالم زاده نوری
✨سیمای آرمانی طلبه
📌جلسه 2
📎دریافت فایل صوتی
📚اقتباس از کانال «ندای تهذیب»
پاسخگو
✍🏻متن سخنرانی استاد عالم زاده نوری ✨سیمای آرمانی طلبه 📌جلسه 2 📎دریافت فایل صوتی 📚اقتباس از کان
☝️این کتاب، یکی از کتابهای فوق العاده برای روشن شدن مسیر صحیح طلبگیه
♨️پیام شیوای رهبری «حفظه الله» با بیان زیبای استاد عالمزادهنوری
❓پرسش 145:
مقصود از قرینه حکمت در علم #اصول چیست؟
✍🏽پاسخ(قسمت دوم) :
💎بیان اجمالی: در مورد مقدمات حکمت و عدد آن و عناوین آن اختلاف است و تعداد آن را از یک تا 4 مورد شمرده اند.
💎بیان تفصیلی: با توجه به اختلاف در مقدمات حکمت، صرفاً به اقوال مهم و کتب رایج در حوزه های علمیه اشاره می شود:
💠 حضرت #آیت الله_سبحانی «حفظه الله» در کتاب #الموجز فی اصول الفقه: مقدمات حکمت سه مورد است که عبارتند از:
1️⃣متکلم در مقام بیان تمام مرادش باشد نه در مقام اهمال و اجمال.
🍀مثال: در آیۀ شریفۀ «احل لکم صید البحر» خدای متعال در مقام بیان اصل حکم حلیت صید دریاست نه در مقام بیان خصوصیات و شرایط آن اما در آیۀ «فکلوا مما امسکن علیکم و اذکروا اسم الله علیه...» به صدد بیان تمام مراد از حیث حلیت است که آن چه کلب صید می کند و اسم خدا بر آن برده شده است، مذکی است و قابل اکل است. (البته آیه از جهت طهارت و نجاست در مقام بیان نیست.)
2️⃣قرینه بر تقیید وجود نداشته باشد.
3️⃣قدر متیقن در مقام تخاطب وجود نداشته باشد.
🍀مثال: وقتی مولا می گوید «اشتر اللحکم» و قدر متیقن در مقام محاوره «لحم الغنم» باشد، عبد نمی تواند به اطلاق تمسک کند و گوشت شتر بخرد.
💠 #علامه_مظفر «رحمه الله» در کتاب #اصول_الفقه: ایشان نیز مقدمات حکمت را سه مورد دانسته اند اما عناوین آن متفاوت است که عبارتند از:
1️⃣امکان اطلاق و تقیید باشد.
2️⃣قرینه بر تقیید وجود نداشته باشد.
3️⃣متکلم در مقام بیان باشد.
🔅نکته: ایشان عدم وجود قدر متیقن در مقام تخاطب را به عنوان مقدمات حکمت بیان نکرده است زیرا از نظر ایشان، وجود قدر متیقن در مقام محاوره به منزلۀ قرینۀ لفظیه بر تقیید است.
💠مرحوم آخوند در کفایه: ایشان نیز مقدمات حکمت را سه مورد دانسته اند که عبارتند از:
1️⃣متکلم در مقام بیان باشد.
2️⃣آن چه موجب تعیین و تقیید است در کلام نباشد.
3️⃣انتفای قدر متیقن در مقام تخاطب.
🔅نکته: مرحوم #آقاضیا و مرحوم #خویی و اغلب اصولیین مقدمات حکمت را سه مورد دانسته اند.
🔅نکته2: مرحوم #شیخ و مرحوم #نائینی مقدمات حکمت را دو مورد دانسته اند که مورد دوم و سوم از عناوین ذکر شده در اصول مظفر می باشد.
🔅نکته3: مرحوم #بروجردی و مرحوم #امام_خمینی «اعلی الله مقامهما» تنها به در مقام بیان بودن اشاره فرموده اند.
#مقدمات_حکمت #قرینه_حکمت
#اطلاق_و_تقیید
#اصول_فقه
📚الموجز فی اصول الفقه، ص125
📚اصول الفقه للعلامه مظفر(تعلیقه سبزواری)، ص198
📚کفایه ص287
📚نهایة الافکار، ج2، ص567
📚المحاضرات، ج5، ص364
📚مطارح الانظار، ص218
📚فوائد الاصول، ج2، ص573
📚نهایة الاصول، ص343
📚مناهج الوصول، ج2، ص325
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
خدا رحمت کنه همۀ علما به خصوص عالمی که تازه آسمانی شدند، آیت_الله #امامی_کاشانی «رحمة الله علیه»
بارها ایشون رو توی حرم از دور دیدم و جذب چهره نورانی شون شدم و وقتی رفتم جلو، متوجه شدم ایشون هستن!
این کلیپ میتونه تا اندازه ای دل نورانی ایشون رو بهتون نشون بده، حتما ببینید👇🏻👇🏻👇🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاد #امام_زمان در کلام آیت_الله #امامی_کاشانی «رحمة الله علیه»
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
در مجموعه #ره_یافتگان نکات شیرین و آموزنده ای از اصحاب ائمه «علیهم السلام» براتون گفتیم که این مجموعه به حول و قوه الهی، ادامه داره☺️
اگر خواستید قسمتهای قبلی رو ببینید میتونید روی هشتک #ره_یافتگان کلیک کنید یا هر کدوم از هشتک های زیر رو انتخاب کنید👇
#سعید_بن_جبیر
#یحیی_بن_ام_الطویل
#قاسم_بن_محمد_بی_ابی_بکر
#ابوخالد_کابلی
#سعید_بن_مسیب
#زرارة_بن_أعین
#برید_بن_معاویة
#محمد_بن_مسلم
#ره_یافتگان
#حکایاتی_از_زندگی_علماء
#محمد_بن_مسلم 💠قسمت2️⃣
💫محمدبنمسلم یکی از پرآوازهترین راویان و #علمایشیعه در قرن۲هجری است که در مکتب نورانی اهلبیت «علیهم السلام» پرورش یافت.
او از موالی و هم پیمانان قبیله #ثقیف بود و در شهر تاریخی و محدث پرور #کوفه پا به عرصه هستی نهاد. بدین جهت، بدو « #کوفی » می گویند. کنیه اش ابوجعفر، و ملقب به القاب زیادی است که هر یک، به سبب وجود ویژگی های جسمی، اقتصادی و قبیله ای است.
💫چون گردن او از اندازه معمول، کوتاه تر بود به « #اوقص » ، چون بینایی یک چشم او مشکل داشت به « #اَعور »، به جهت اینکه پلک چشمش بیش از معمول حرکت می کرد به « #حدّاج »، به دلیل اینکه قدش کوتاه بود به « #قصیر » و چون به انگیزه صیانت از باورهای شیعی خود تقیه کرد و برهه ای از عمر خود را به آسیابانی گذراند به « #طحّان » ، گاهی که به تجارت و داد و ستد روغن می پرداخت به « #سمّان » ، چون اصالتاً تیره و تبار و نیاکان او از شهر #طائف در سرزمین #حجاز بودند به « #طائفی» و به مناسبت اینکه از هم پیمانان و موالی قبیله ثقیف بود به « #ثقفی » معروف بود.
💫از برجسته ترین ویژگی های این #فقیه و #محدثشیعی، تعداد شگفت انگیز روایاتی است که از محضر امام باقر و امام صادق «علیهماالسلام» فراگرفته است و این نشان دهنده ذوق و علاقه سرشار او به آموزه های دینی است.
#هشامبنسالم می گوید : محمدبنمسلمثقفیکوفی به مدت چهار سال متوالی در مدینه اقامت کرد و در این مدت به طور مستمر به محضر امام باقر «علیهالسلام» تشرف میافت و کسب دانش و حدیث می کرد. از این رو، در تبیین جایگاه بلند او گفته اند: «ما کان أحَدٌ مِنَ الشیعَةِ اَفْقهُ مِنْ محمد بن مسلم؛ هیچ یک از محدثان شیعی، فقیه تر از محمد بن مسلم نیست».
خود او این حقیقت برجسته را در گزارشی جالب، بازتاب داده است🔻
💫هر زمان که در مسئله ای شرعی، دچار مشکل می شدم که دانستن حکم آن ضروری بود، به صادقین «علیهما السلام» مراجعه می کردم و طی سالیان متمادی که در مدینه اقامت داشتم یا گاهی که از #کوفه به #مدینه می رفتم، حدود سی هزار حدیث از امام باقر و شانزده هزار حدیث نیز از امام صادق «علیهما السلام» فرا گرفتم.
💫 #کشّی در 📔کتاب رجال خود با واسطه از قول این فقیه وارسته نقل می کند:
در یکی از مسافرت هایم از #کوفه به #مدینه، در مدینه دچار بیماری بسیار سختی شدم. به گونه ای که در بستر افتادم و توان حرکت از من سلب شد؛ تا اینکه خبر بیماری به مولایم امام باقر «علیه السلام» رسید. همان گونه که در بستر آه و ناله می کردم، دیدم خادم حضرت شربتی را نزد من آورد که داخل ظرفی قرار داشت و روی آن را با پارچه پوشانده بود. سپس، به من رو کرد و گفت: این شربت را بنوش! امام به من امر کرده که تا این را ننوشی، مرخص نشوم و به محضرشان باز نگردم. من هم به فرمانشان عمل کرده و آن را نوشیدم. آن شربت همانند مشک خوشبو و بسیار خوش طعم و خنک بود.
خادم گفت: امام فرمودهاند، پس از اینکه شربت را نوشیدی، نزد من بیا. چون آن را خوردم و در بدنم استقرار یافت، احساس کردم که سبک شده ام و دردم کاهش یافت. از جای خود حرکت کردم، چنان که گویی از قید و بند رها شده ام. در اینجا بود که از سخن حضرت که فرموده بود« نزد من بیا» شگفت زده شدم؛ چون من به هیچ روی توان حرکت کردن از بستر بیماری را نداشتم.
برخاستم و نزد آن امام مهربان روانه شدم. نزدیک خانه امام که رسیدم، اجازه ورود خواستم. امام«علیه السلام» از داخل خانه پاسخ دادند: بدنت خوب شد، داخل شو، داخل شو.
به اتاق حضرت وارد شدم؛ در حالی که گریه امانم را بریده و اشک بر گونه ام جاری بود. بر حجت خدا سلام کردم و دست و پای آن حضرت را بوسیدم. امام فرمود: ای محمّد! چرا گریه می کنی؟ عرض کردم: جانم به فدایت! گریه می کنم بر دوری راه کوفه تا مدینه و فراهم نبودن حضور در محضر شما و محروم بودن از نگریستن به سیمای ملکوتی شما و بهره مندی از دانش بی کران شما.
امام «علیه السلام» در پاسخ فرمودند:
اینکه گفتی تمکن مالی ماندن در اینجا را نداری، ناراحت و نگران مباش. خداوند متعال، شیعیان و پیروان آل البیت را بدین امور امتحان و آزمایش می کند و بلا و سختی ها را متوجه آنان می سازد.
اینکه گفتی غریبی و راهت دور است، پس، به امام حسین «علیه السلام» اقتدا کن که از ما اهل بیت دور است و قبر او در کنار #فرات قرار دارد.
اینکه می گویی راه دور است، بدان که مؤمن حقیقی، در این جهان، غریب و تنهاست تا اینکه از این دنیای فریبنده و آکنده از همّ و غم به جوار رحمت حق تعالی پرواز کند.
نیز اینکه گفتی ما اهل بیت را دوست داری، خداوند تبارک و تعالی نیت و اراده تو را می داند و به همین نیت تو پاداش نیکو خواهد داد.
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محمد_بن_مسلم
حجت الاسلام #حامد_کاشانی
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش ۱۴۶:
تعریف #کلی_عقلی ، #کلی_طبیعی و #کلی_منطقی را توضیح دهید؟
#اقسام_کلی
#منطق
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
❓پرسش ۱۴۶: تعریف #کلی_عقلی ، #کلی_طبیعی و #کلی_منطقی را توضیح دهید؟ #اقسام_کلی #منطق 🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
اساتید منطق کجای مجلس نشستن؟🙄
اگه دوست داشتید پاسخ رو برامون ارسال کنید
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سهشنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دوازدهگانه جشنواره شامل:
▫️ تفسیر و علوم قرآنی
▫️ علوم حدیث و درایه
▫️ کلام
▫️ اخلاق و تربیت
▫️ فقه و حقوق اسلامی
▫️ فلسفه و منطق
▫️ اصول فقه
▫️ تاریخ اسلام
▫️ ادبیات و زبانشناسی
▫️ سیاسی و اجتماعی
▫️ اقتصاد و مدیریت
▫️ علوم تربیتی و روانشناسی
باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان میبایست در یکی از قالبهای «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایاننامه در بخش اساتید پذیرفته نمیشود.]
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوهها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام در جشنواره
🔰 فایل راهنمای ثبتنام
@jhelli_ir