❓پرسش 35:
ثمرهٔ مبنای #خطابات_قانونیه چیست؟
✍پاسخ:
اتخاذ مبنای خطابات قانونیه در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی و...ثمره دارد بلکه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند. برای نمونه، به مواردی اشاره می شود🔻🔻🔻
🌱در بحث تزاحم، بر مبنای #انحلال، اهم فعلی است اما مهم فعلیت ندارد اما بر مبنای خطابات قانونیه، هر دو فعلی است.
🌱بر مبنای خطابات قانونیه، امر به شیئ مقتضی نهی از ضد آن نیست. برای مثال، «ازل النجاسة عن المسجد» مقتضی «نهی از صلاة» و بطلان صلاة بر فرض ترک ازاله نیست.
🌱اگر ما در #قدرت شک کردیم، طبق نظریه انحلال باید قائل به #برائت بشویم و طبق نظریه خطابات قانویه، باید قائل به #احتیاط بشویم.
برخی از محققان عرصه سیاست در عرصه این مطلب را فقه سیاسی اینطور تطبیق می دهند که اگر ما در زمان طاغوت بودیم و مبارزین شک کردند که آیا قدرت مبارزه با طاغوت و سرنگونی آن را داریم یا نداریم، طبق مبنای انحلال(فارغ از وجوب اطاعت از ولی فقیه) برائتی می شویم و تکلیفی بر عهده ما نیست اما طبق نظر حضرت امام(اعلی الله مقامه الشریف) حتی بر فرض شک در قدرت، احتیاط می شود لذا ایشان قیام خود را پایه ریزی کرد.
#خطابات_قانونیه #انحلال
#امام_خمینی «اعلی الله مقامه»
#اصول_فقه
https://eitaa.com/saluni
🔆مژده به همۀ طلبه های عزیز پایه های 1 تا 10🔆
از این به بعد، نگران اشکالات درسی خودتون نباشید؛ هر سؤالی از متن یا محتوا دارید، سطحی باشه یا عمیق، پاسخگو هستیم👇🏼👇🏼👇🏼
♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید.
https://eitaa.com/saluni
#بشارت🎉🎊🎉🎊
☺️سلام به همۀ طلاب عزیز و گرامی
🌺در آستانۀ میلاد #مولی_الوحدین #حضرت_امیرالمؤمنین #علی «علیه السلام» این بشارت رو بهتون میدم که به زودی کانال ما، مزین میشه به حکایتهای شیرین و آموزنده از زندگی علما و دانشمندان.
😌 شک ندارم خیلی از این داستان ها رو خیلی از شماها نشنیدید؛ داستان هایی که شنیدن هر کدوم از اون ها، ممکنه مسیر زندگی خیلی از ماها رو خدایی تر کنه، انشاءالله.
منتظر بشارت های بعدی ما هم باشید🤩
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 36:
تفاوت «کِثرة»بالکسر و «کَثرة» بالفتح چیست؟
✍پاسخ:
🌀این واژه، نقیض «قلّة» و استعمال صحیح آن، «کَثرة» به فتح کاف است.
🌀اکثر کتب لغت مانند، #العین ، #جمهرة_اللغه ، #تهذیب_اللغة ، #المحیط_فی_اللغة و ...این کلمه را فقط به فتح کاف ذکر کرده اند و در #صحاح استعمال این واژه به کسر کاف را ردیء و ناپسند شمرده اند. البته در برخی کتب مانند #المحکم_و_المحیط_الاعظم ، هم به کسر و هم به فتح کاف اشاره شده است بدون آن که یکی را مرجوح بداند.
🌀بنابر این، استعمال واژة کثرة، به فتح کاف صحیح و به کسر کاف مرجوح یا غلط است و بر فرض صحت از حیث معنایی تفاوتی بین این دو نیست.
#اعراب_کلمۀ_کثرة
#لغة
📚الصحاح، جلد2، صفحة 280
📚المحكم و المحيط الأعظم، جلد6، صفحة 792
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 37:
مرحوم #شیخ_انصاری در #مکاسب، بارها کلمه #غیر را با «ال» استعمال کرده اند. آیا ایشان اشتباه کرده یا این استعمال صحیح است؟
✍پاسخ:
💢کلمۀ «غیر» همواره #اسم است که به جهت وجود ابهام ذاتى معنوى آن، دائم الإضافه می باشد(اگرچه در شرایطی لفظ مضاف الیه حذف می گردد.) با این وجود، در شرایطی قبول «ال» می کند. برای مثال صیغۀ 14،«متکلم مع الغیر» گفته می شود.
💢اضافۀ «ال» به غیر در صورتی که مضاف الیه آن ملفوظ باشد خطاست اما این استعمال خطا در زبان عربی شایع است و کتاب #ملخص_قواعد_اللغه_العربیه به این خطای شایع اشاره کرده است.
💢اضافۀ «ال» به غیر در صورتی که مضاف الیه آن ملفوظ نباشد محل اختلاف نحویین است برخی این استعمال را صحیح می دانند. در این صورت:
🔵یکی از وجوه این است که «ال» را عهد و «غیر» را به معنای «مغایر» دانسته اند که در شروح #مختصر و #مطول ذیل عبارت «الباء في قوله بالنسبة متعلق بالغير » به این مطلب اشاره شده است.
🔵وجه دیگر این است که «ال» تعریف نیست و معاقبه للاضافه است( به این قسم از ال، #ابن_مالک، #سیوطی، #مغنی و دیگران اشاره کرده اند.) برای مثال در کلمۀ «المأوی» در آیه شریفۀ «فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» ضمیر «ه» در «مأواه» حذف شده و به جای آن «ال» آمده است. به این مطلب در کتاب #المعجم_المفصل_في النحو_العربي اشاره شده است.
#غیر #دخول_ال_به_غیر
#نحو #ادبیات_عرب
📚ملخص قواعد اللغه العربیه جلد1، صفحۀ102
📚المعجم المفصل في النحو العربي، جلد2 ، صفحهٔ725
https://eitaa.com/saluni
پاسخگو
#بشارت🎉🎊🎉🎊 ☺️سلام به همۀ طلاب عزیز و گرامی 🌺در آستانۀ میلاد #مولی_الوحدین #حضرت_امیرالمؤمنین #علی
✏️سلام
🎉🎊🎉عیدتون مبارک.
✅مطابق قولی که داده بودیم، از فردا هفته ای یکی دو بار، کانال مزین میشه به برش های کوتاه و آموزنده و شنیدنی از زندگی علما.
✉️اگه شما هم مطالبی در این باره داشتید، با ما به اشتراک بذارید؛ممنون🙏
https://eitaa.com/saluni
#ره_یافتگان
#حکایاتی_از_زندگی_علماء
#سعید_بن_جبیر 💠قسمت1️⃣
در دوران خفقان امامت #حضرت_سجاد «علیه السلام» و حکومت حاکم خونریز حجاج ابن یوسف ، عالم وارستهای میزیست که از مریدان خاندان عصمت و طهارت بود.
سعید بن جبیر که از تابعین بود، در #مکه سکونت داشت. او در علم و دانایی در بین مردم مشهور بود. علما به او لقب جهبذالعلماء(جهبذ یعنی تمیز دهنده و دانا) را داده بودند.
در احوالاتش آمده است که تمام #قرآن را در دو رکعت خود میخواند.
در مورد او گفته اند که روی زمین کسی نبود مگر اینکه به علم او محتاج بود.
#امام_صادق «علیه السلام» در مورد این شهید دانشمند میفرمایند: سعید بن جبیر به امامت #علی_بن_حسین «علیه السلام» معتقد بود و آن حضرت از او تعریف و تمجید می فرمود و چیزی جز اعتقاد صحیح او به ولایت، سبب قتل او به دست حجاج نیست و او مستقیم بود.
📚خویی،سید ابوالقاسم ، معجم رجال حدیث ، ج۹، ص۱۱۸ و 119
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 38:
مراد از «دوران امر بین المحذورین» چیست؟
✍پاسخ:
🌀مقصود از «دوران امر بین المحذورین» این است که حکم فعلی مردد بین دو محذور و دو الزام باشد و احتمال سومی در آن راه نداشته باشد. مثلاً اگر حکم فعلی مردد بین وجوب و حرمت باشد، در وجوب محذور ترک و در حرمت محذور فعل است و لذا اصطلاحاً به این تردید، «دوران امر بین المحذورین» اطلاق می شود.
🔅نکته: مشهور اصولیین، در «دوران امر بین المحذورین»، شک بین وجوب و حرمت یک فعل را عنوان کرده اند در حالی که از نظر برخی مانند شهید #سید_مصطفی_خمینی «رحمة الله علیه»، دوران بین واجبین(تردید در این که فعلی واجب است یا ترک آن واجب است) و حرامین(تردید در این که فعلی حرام است یا ترک آن حرام است) نیز دوران بین محذورین است.
#دوران_امر_بین_المحذورین #دوران_بین_المحذورین
#تحریرات_فی_الاصول #حلقات_شهید_صدر
#البيان_المفيد_في_شرح_الحلقة_الثالثة
#اصول_فقه
📚تحريرات في الأصول، جلد7، صفحهٔ276
📚البيان المفيد في شرح الحلقة الثالثة، جلد4، صفحهٔ437
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 39:
در طرفین تشبیه(مشبه و مشبه به) گاهی طرفین مفردین هستند و گاهی مرکبین و گاهی یک طرف مفرد و دیگری مرکب است. از طرفی مفرد خودش یا مطلق است یا مقید. لطفا تفاوت مرکب و مفرد مقید را بیان کنید؟
✍پاسخ:
♨️تفاوت مرکب و مفرد مقید مطلب دقیقی است تا آن جا که خود مؤلف«رحمة الله علیه» در ذکر مثال برای آن، دچار اشتباه شده است و شارحین این اشتباه را متذکر شده اند!!
♨️راه تمییز «مفرد مقید» از «مرکب»، لفظ نیست بلکه تمایز این دو معنوی است. تفاوت های معنوی این دو امر، عبارتند از:
💠1. مفرد مقید، امر واحدی است که تقید آن به اضافه، صفت، مفعول، حال، ظرف و غير اينها، اعتبار شده است اما مرکب هیأت متشکل از اجزای مختلف است.
💠2. در مرکب، مقصود بالذات در تشبیه، هیأت است نه اجزای آن اما در مفرد مقید همان جزء مقصود بالذات است.
برای فهم بهتر مطلب، به مثال های زیر توجه کنید🔻🔻🔻
🍀مثال1: آيه شريفه «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»، تشبیه مفردمطلق به مفرد مطلق است زیرا در مفرد مقید، قید در وجه شبه نقش و تأثیر دارد اما در این مثال، «لكم» و «لهنّ» قيد شمرده نشده نمی شود و نقشى در وجهشبه ندارد.
🍀مثال2: روایت علوی «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»، تشبیه مفرد مقید به مفرد مقید است چون یک امر به امر دیگری تشبیه شده است.
🍀مثال3: در شعر « كأنّ سهيلا و النجوم وراءه***صفوف صلاة قام فيها إمامها»، مرکب به مرکب تشبیه شده است. در این تشبیه هیأت (ستاره سهيل و ستارههاى پشت سر آن) به هیأت (پیشنماز و مأمومین آن در صفهاى نماز) تشبیه شده است.
✳️این مطلب، در کتب بلاغی مفصل تر از جواهر، مانند مختصر و مطول و شروح آن توضیح داده شده است که برای مطالعۀ بیشتر میتوانید به آن ها مراجعه فرمایید👇
#تقسیمات_تشبیه #تفاوت_مفرد_مقید_و_مرکب
#جواهر_البلاغة #مختصر #مطول
#بلاغة #علم_البیان
📚جواهر البلاغه، علم البیان، المبحث الثانی، صفحۀ203
📚دروس في البلاغة، جلد4، صفحهٔ30
📚المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، جلد6، صفحهٔ176
https://eitaa.com/saluni