🏴 صلیالله علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی
🔹 اگر #انسان با هر وسیلهای بیاید و یک ربع ساعت به «نور الله فی ظلمات الارض» عرض سلام بکند، مثل این است که بر بال #جبرئیل علیهالسلام نشسته و به #عرش الهی رفته، خدا را #زیارت کرده، #حاجتهایش را خواسته و به عالم #ظلمات زمین برگشته است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
نماز اول ماه-@seyedololama.mp3
2.5M
🔺 معنای #بندگی
🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟!
🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس از این نماز
۷۶/۷/۲۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس
🔺 همزمان با حلول ماه ربیع الاول
📖 #مفاتیح_الجنان : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خريده است.
و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( #هود علیهالسلام:۶)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( #یونس علیهالسلام:۱۰۷)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( #طلاق :۷)
🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( #کهف :۳۹)
🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( #آل_عمران :۱۷۳)
🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( #غافر :۴۴)
🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۷)
🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( #قصص :۲۴)
🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۹)
التماس دعا
@seyedololama
🔺 ثمرات شوم سقیفه!
💠 «فَأقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْق الله ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أكْثَرَ النَّاس لايَعْلَمُون»؛( #روم :۳۰)؛ یعنی خود را مقابل #دین نگهدار و به آن پشت نکن. هیچوقت به راست و چپ تمایل پیدا نکن و دین را سرلوحه قرار بده و بر اساس آن حرکت و #زندگی کن. #دین_حنیف همان مهندسی و طرز ساخت #بشر توسط خداوند است و در تمام ادیان، نمونهی آن وجود دارد تا برسد به زمان حضرت #رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و حضرت در آخر عمر شریفشان مسئلهی #غدیر را عَلَم نمود تا این مسائل عملی شود و بشر دچار سختی و ناراحتی نشود ولی از همان زمان، از خود #مدینه صدای مخالفت برخواست و #منافقینی که در دل #حب_ریاست داشته و منتظر بودند تا #پیامبر (صلی الله علیه وآله) رحلت نمایند، پس از رحلت ایشان، در حالیکه هنوز بدن مبارک ایشان تشییع نشده با عجله در #سقیفه (محلی برای سخنرانی، مانند سالن سخنرانی در این زمان) جمع شده و به بهانهی آنکه #مشرکان، مدینه را میگیرند و دین از دست میرود، جریان غدیر را فراموش نموده و به تعیین جانشین برای پیامبر پرداخته و برای خود #خلیفه تعیین نمودند!.
بنابراین آنچه که در این ۱۴۰۰ سالی که از ظهور #اسلام میگذرد بر #مسلمانان پیش آمده، نتیجهی سقیفه است؛ تمام کشتارها و #بیماریها و سختیها از آن روز شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
🔺 مسئلهی بسیار مهم امامت
🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت میشود به او گفت. #پیشوایی در #دین با وجودی که هیچگاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است.
امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب #خضر علیهالسلام - مورد نیاز نبوت میشود و #نبی باید با امامت همراه باشد تا چیزی که میفرماید، انجام آن #شک و #شبهه نداشته باشد.
#علما نظرات مختلف دارند، ولی #ائمه معصومین (علیهمالسلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از #پیامبر (صلی الله علیه وآله) و از #وحی دستور میگیرند و اجرا میکنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آنوقت #تقیه میکنند و دستور میدهند که #مردم هم تقیه کنند.
امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت #صادق علیهالسلام هست. زیر نظر حضرت #ولی_امر علیهالسلام است. باید با #توسل به آنها از پیشآمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آنها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان میدانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا اینکه اگر چند نفر ادعا کردند که ما #امام هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است.
نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع میشود. معمولاً در #دبستانها این مطالب هست؛ در کتب #دبیرستانها هست، اما گاهی شده که خود #مدرس نیاز به #تعلیم داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید #تربیت_دینی اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد #محبت و #معرفت نسبت به ولی امر.
در یکی از جنگها بعضیها برای کسب افتخار، پرچم #اسلام را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه #شهید شدند و نه کسی را به #جهنم فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی میدهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.
معلوم میشود محبت در دلها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، #عشق به امور #مذهبی و دینی در #دل ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت #قلبی برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطهی محبت به خدا و پیامبر، #احکام دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست میدارند، فردا من پرچم را به او میدهم. بعضیها #فکر کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت #علی (علیهالسلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به #جنگ میرود، یا جسدش را از راه شهادت نشان میدهد یا از بین بردن #دشمن را. هیچوقت خسته نمیشود، هیچوقت از شهادت نمیترسد؛ فلذا #نفاق یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صفها خارج!، #حضور ندارد؛ حضور #عبادی و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند.
خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیهالسلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو #امام_زمان خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از #سلام و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما.
و صلی الله علی محمد وآل محمد
۹۵.۹.۱۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مسئلهی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت میشود به او گفت
🔺نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع میشود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۱)
🔹 در مسئلهی #ایمان چه در طرف پذیرش و چه در نفی و رد کردن، مسئله به صورت بسیار خطرناک میباشد؛ و ممکن است که #انسان دچار #کفر بشود و کفر در او سرچشمه پیدا کند و رخنه نماید و جایگیر شود!. ممکن هم هست انشاءالله اهل ایمان بشود و ایمان در او رخنه کند و او را به اسارت خود بگیرد، در اختیار خود بگیرد.
اگر یک مرامی، یک #اصول_عقایدی، جوری در انسان و در #قلب انسان مسلط شد که انسان نتوانست که دیگر آنها را نادیده بگیرد، این میشود ایمان.
در برابر او هم بعضیها دچار کفر میشوند و ضد مسائل ایمانی میشوند و آنها هم در دلشان مخالفت با #انبیا و با #مؤمنین و از اینجور چیزها جایگیر میشود!.
این دو گروه #مومن و #کافر، ظاهراً بحثشان با دو سه تا از #آیات شریفهی ابتدایی سورهی #بقره میگذرد، اما به بحث گروه سومین که میرسد، آنجا نه، بلکه چندین آیه میآید و دربارهی شرححال و پیشآمدهایی که برای آنها هست و رفتاری که آنها دارند و حرفهایی که میزنند، این گروه سومین یعنی #منافق و منافقین، بحثشان از دو گروه قبلی مهمتر است، و البته مفیدتر هم هست، از جهت اینکه لازم است انسان در آن #دقت کند، چون هم سرچشمهی ایمان را به هم میزند و هم کفر #ظاهری و ساده را مبدل به یک کفر #باطنی که بدتر است، میکند. این است که باید دقت کرد که چرا این آیات شریفهی مربوط به گروه سوم، اینطور تفصیل داده و بیان کرده و به مشکلات و مسائل آنها و گفتگوهای آنها و #شیطنتها و #تمسخرهای آنها و #تحقیرهایی را که نسبت به یکدیگر دارند، به اینجور چیزها پرداخته. حتماً در این مسئله، یک مسائل مهمی باید بیان شود. مرحوم علامه #طباطبایی یکی از فرمایشاتشان این بود که ما میبینیم که در آیات شریفه قرآنیه از این گروه مطالبی گفته شده؛ از وضع #زندگی آنها با #پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) و با #مسلمین، رفت و آمدشان، از معاشرتشان، از کارهایشان که بیان شده است. اینها مطمع نظر و مورد بیان بودند. خب وقتی که یک پیامبری، یک نبوتی را بر قرار کرد، یک #حکومتی را بر اساس آن #نبوت تأسیس فرمود، آنوقت دربارهی یک قسم از اقسام مردمی که در آن #امت شرکت کردند، بیاناتی شد و شرححالی بیان گردید، یکمرتبه تعطیل بشود و دیگر از آنها حرفی به میان نیاید، این خیلی عجیب است!. ایشان میفرمود که ما این آیات را داریم و این سخنانیکه مربوط به آنها هست را در #قرآن میبینیم، اما یکمرتبه میبینیم که وقتی پیامبر رحلت میکنند، دیگر تمام مردم #عادل میشوند!. هیچ صحبتی دربارهشان نمیشود و هر کتابی هم که نوشته میشود، همهاش دربارهی خوبیهای #مردم و تشکیلاتشان و حرفهایشان و اینها میشود. این چرا اینجور شده؟!؛ مشکلی هست.
اگر شما رجوع کنید به کتابهایی که دربارهی مردم مسلمانی که این آیات دربارهشان نازل شده، میبینید که هیچ این چیزها نیست. تمامش دربارهی #عدالت اینها و خوبی اینها و کارهای خوب اینها هست. یک کتاب شما پیدا نمیکنید یک تعدادی از این افرادی که بعد از رحلت آن حضرت در اسلام باقی ماندند وضع اینها را همانطوریکه قرآن وضعشان را بیان کرده، بیان کند. این مسأله است و کم کسی به این مسأله میتواند #توجه کند، مگر یک شخص با #تفکر و #متفکری که یکمرتبه به این مشکل بر بخورد که چه شد که قرآن کریم مردم مسلمان را سه قسم معرفی کرد و نسبت به یک قسم از آنها خیلی توجه بیشتری داشت. #صفات آنها، #حالات آنها، خوبیهای آنها، بدیهای آنها، خلاصه هرچه که میشد دربارهی آنها توضیح بدهی، داد و گفت، ولی اینها دیگه تعطیل شدند و در #مملکت اسلامی نمونهای ازشان یافت نشد!. همه یکپارچه شدند مؤمن و مسلمان و پیرو پیامبر و پیرو قرآن و اینها!. این یک مسئلهی مرموزی است که چرا اینطور شد.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۱) 🔹 در مسئلهی #ایمان چه در طرف پذیرش
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۲)
🔹 بعد ما میبینیم که به قدری این مسأله مرموزانه در #اجتماع اسلامی پیشرفت کرد که وقتی که حکومت به دست حضرت #علی علیهالسلام، پیشوای گروه مؤمنان رسید، ایشان در #غربت قرار گرفت و دیگر توان اینکه یک مجلسی تشکیل بدهد که یک چند نفر در آن مجلس از این افراد باشند و با اینها از این مطالب صحبت کند، نداشت. اینطور شده بود که اگر میخواست با یک نفر حرف بزند، باید دستش را بگیرد و از اجتماع بیرونش بیاورد، که در حکمت ۱۳۹ #نهج_البلاغه که حکمت مربوط به جریان حضرت با #کمیل است، خیلی ارتباط با این مطلب پیدا میکند. در آنجا حضرت به او میفرماید که حرفهایی که دارم بهت میزنم، این حرفها را ضبط کن و در یاد بگیر و نگه دار. بعد میفرماید که این سینهی من پر از مطالب است و نمیدانم با چه کسی در میان بگذارم.
بعد میفرمایند: بله هستند یک عدهای، اما کسانی هستند که #اطمینانی به آنها نیست. مطالب ما را ممکن است دستهبندی بکنند و به دردشان هم بخورد، اما در راه ضد ایمانی و #فساد به کار بگیرند. معلوم میشود که آنقدر این گروه روی کار آمدند و آنقدر تسلط پیدا کردند و آنقدر در حکومت و در زندگی اسلامی نفوذ پیدا کردند، که #خاندان_رسالت در خانهنشینی قرار گرفت، در انزوا قرار گرفت و در غربت قرار گرفت و حتی نتوانست یک کلاس تدریسی درست بکند در اسلام!.
پس بنابراین لازم است بر ما که از چند جهت در مسألهی تثلیث #امت اسلامی به سه قسم: مؤمن، یعنی مؤمن متمکنالایمان در قلب، که رخنه کرده ایمان واعتقادات در قلبشان، و کافر، که کفر در قلبشان رخنه کرده. این دو دسته، سومیها که شرح و بسط بیشتری در آیات دارند و شرح حالشان بیشتر شده، یک گروهی هستند که پس از رحلت دیگر خبری ازشان نیست!، همهی کتابها دربارهی خوبی مردم و #صحابه نوشته شده و عوض شده #تاریخ_اسلام، به طوری هم مسأله مرموزانه پیشرفت کرده که وقتی که حکومت به دست حضرت علی علیهالسلام رسیده، دیگر کسی را نداشته و اگر میخواسته با کسی حرف بزند، باید میرفته به یک جای خلوتی که کسی نباشد. بعد هم خودش این مطالب را بروز داده که هستند کسانیکه مطالبی از من چیز یاد بگیرند، ولی چیز یاد گرفتنشان به حساب #دین نیست، میخواهند استفاده کنند از #علم ما به سود خرابیها و #فساد. این است که تفسیر این آیات معلوم میشود وإلّا آدم قرآن را که باز میکند، بعد از سورهی #فاتحه، در سورهی #بقره میبیند که یکی دوتا آیه مربوط به مؤمنین، یکی دو تا هم مربوط به کفار، بعد چند آیه دربارهی منافقین، و شرح حال آنها، گفتار آنها و فساد آنها، مسخرگیهای آنها بیان شده، معلوم میشود که یک چیزی هست مطلب، قرآن که بیکار نبوده نعوذبالله، خب یک دردی را میخواسته #توجه بدهد به مردم، گرفتایهایی را بیان کند برایشان، اما دیگر تعطیل میشود و دیگر هیچ اسمی از این گروه پس از رحلت نیست. وقتی نبود همه میشوند یکپارچه مؤمن، وقتی همه شدند یکپارچه مؤمن، حکومت میافتد دست اینها، وقتی حکومت افتاد به دست اینها، خاندان رسالت منزوی میشوند!. منزوی میشوند به حدیکه وقتیکه بعد از قتل #عثمان ناچار میشوند، #خلافت را بدهند به آن حضرت، حضرت در حالی است که این سرگذشتش در حکمت کمیل بیان شده است. میفرمایند که من سینهام پر از علم است، نمیدانم به کی بگویم. برای اینکه اینها از علم میخواهند به سود خودشان استفاده کنند نه به سود اسلام. میخواهند بگیرند و بر علیه ما به کار ببندند.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۲) 🔹 بعد ما میبینیم که به قدری این مسأ
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۳)
🔹 وقتی آن حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹) را شما بیاورید کنار این آیات، آنوقت تفسیر خوبی این آیات میشود. آنوقت آدم میفهمد که این آیات میخواهند چه بیان بکند، وإلّا شما ببینید که چرا باید #مسلمین این قسم سومشان بعد از رحلت ناپیدا بشود و دیگر کسی خبر نداشته باشد. خلاصه اینکه در زمان آن حضرت، مسلمین و صحابه منقسم بودند به سه قسم: یک قسم که اهل ایمان بودند و ایمان در دل آنها رخنه کرده بود. یک قسم که #دشمنان مؤمنین بودند و کفر در دل آنها رخنه کرده بود که آنها در جنگ #بدر ریشهکن شدند تا اندازهای. آنوقت آن قسم بعدی که برای بیان آنها شرح و بسط بیشتری داده شده و یک سوره در قرآن دارند، آنها دیگر ناپیدا میشوند، بهطوریکه هیچکسی صحبت از آنها نمیکند، همه صحبت از "ایها الامیر" و "یا ایها المؤمنون" و این چیزها. چه در نوشتههایی که از آنها باقی مانده، چه شرححالهایی که در کتابهای #تراجم و #رجال از آنها نوشته شده، پر از خوبیها و از عدالتها، از جنگهای اسلامی، از معاملات اسلامی و همینطور چیزها؛ در حالیکه این آیات همینطور معطل است و معلوم نیست برای چی هست و برای چی آمده؟! وقتی حکمت ۱۳۹ را که شما ببینید، ملتفت میشوید که اینها چه کار کردند و این آیات تفسیرش روشن میشود: «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (۹) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛ ( #بقره :۱۱). اینها در وقتیکه جنازهی پیامبرشان که خاتم انبیایِ روی زمین بود، همهی آنها جمع شدند در #سقیفه بنیساعده، بعضیها گفتند: «منّا الامیر» و گروه دیگر هم گفتند «منّا الامیر». خب ما باید یک امیری معلوم کنیم. پیامبر که خاتم انبیاء است و خوابیده در منزل را بلند نکردند و جنازهاش را تدفین نکردند. گفتند: الآن وقت این حرفها نیست!.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۳) 🔹 وقتی آن حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹) را شم
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۴)
🔹 این آیات ببینید چه میگوید: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱) أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ (۱۲) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَآ آمَنَ النَّاسُ قَالُوٓا أَنُؤْمِنُ كَمَآ آمَنَ السُّفَهَآءُ ألَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ ( #بقره :۱۳)؛ معلوم است که اینها نمیفهمند و تاریکاند و روشن نیستند. «أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ (۱۳) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوٓا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ (۱۴)؛ یک شیاطینی دارند اینها؛ در اسلام، گروه #شیطانی ما داشتیم، ولی پیامبر که رحلت میکند مثل اینکه نعوذ بالله این شیطنتها و این چیزها برای دورهی ایشان بوده. که بعد دیگر به طور کلی خبری ازش نیست!.
«وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوٓا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۱۵) أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (۱۶)؛ چند مثال بعد میآید برایشان و شرح داده میشود. و این آیات علاوه بر اینکه تعطیل شد #تفسیر اینها و مصداق پیدا کردن اینها و #فکر کردن دربارهی اینها، بعدها هم در دورههای بعد، همین بلا سر مسلمین آمد، یعنی مثلاً در دورهی #مشروطه که گفتند ما میخواهیم به حساب، یک #ستمگری را شرش را از سر امت اسلامی و #ایرانی کنار بزنیم به نام #قاجاریه و اینها، خب گفتند میخواهید چیکار کنید؟ گفتند میخواهیم #مشروطه_مشروعه درست کنیم، ولی چیزی درست شد ازش که در خود #مجلس مشروطهای که جلوگیر #سلطان جائر قاجاریه قرار بود بیاید و حکومت را به دست بگیرد، سیلی به صورت #مدرس زدند! مدرسی که آنجور مقامات داشت در #زهد و #تقوی و #علم و #هنر سادگی و مردانگی و قاطعیت و این فضائل در وجود ایشان جمع شده بود، آن هم علناً نه ناپیدا، علناً!. شما میتوانید تاریخش یا فیلمش یا اینها را ببینید که بله سیلی به گوش ایشان زدند. همینها که انتخاب شده بودند برای #نجات دادن #ملت!. پس معلوم میشود که مسئله گروه سوم مردم شوخیبردار نیست.
باید خیلی حواسشان جمع باشد و از این مثالهایی که آمده و شرححال اینها را بیان کرده، باید انشاءالله استفاده کنیم و در ضمن شما این شرح #مرحوم_امام را هم مطالعه بفرمایید در حدیث نهم در کتاب شرح #اربعین: «عن ابی عبد الله علیهالسلام قال: من لقی المسلمین بوجهین و لسانین، جاء یوم القیامة و له لسانان من نار». هر کس با مسلمین با دو رو و دو زبان مواجه بشود، روز حساب قیامت جوری محشور میشود که دو #زبان آتشین برای او هست!. این انشاءالله شرححال حدیث و حکمت ۱۳۹ با این آیات را خوب فکر کنید، ببینید که چقدر مسائل مهمی در این آیات هست.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
۸۹/۹/۱۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama