سیدالعلماء
📆 سالروز بخشش #فدک به حضرت #زهرا توسط #پیامبر (سلاماللهعلیهماوآلهما) پس از نزول آیهی #فیء؛ (۱۴ #ذی_الحجة ۷ ق)
🔺 نمونهای از سیاست حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر دشمنان
🔹 نوشتهاند که وقتی حضرت #ﺯﻫﺮا ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ شنید که میخواهند #فدک را از دستشان بگیرند، نرفت حضرت #علی (علیه السلام) و بچههایشان را جمع کند و یک حالت تقابل ایجاد کند، بلکه خودش به تنهایی اقدام نمود و این خیلی پرمعنا است؛ پدرشان در بین مردم شاید بارها گفته بودند که:
#فاطمه پاره تن من است و هر کسیکه او را آزار بدهد و ناراضی کند، مرا ناراضی کرده و هر کسی من را ناراضی کند، خدا را از خود ناراضی کرده.
ایشان این #سیاست را به کار گرفت و کسی را با خودش همراه نکرد تا #دشمنان بهانه نداشته باشند که مثلاً شوهرت فلان کار را کرده، فلان کس را کشته و ما نمیتوانیم به حرفش گوش دهیم و نتوانند عذری بیاورند. این است که خودش به تنهایی پا میشود و به #مسجد میآید...
وقتی که حضرت زهرا به سمت مسجد حرکت میکند، همان پوشش همیشگی را به خود میگیرد. هم روسری و هم #چادر خودش را بر میدارد حتی به طوریکه در بین راه چادر به زیر پایش میرفته!
و این هم درسی است به زنهای فعلی ما که نگویند: حالا آن زمان یکطور بوده و این زمان یکگونهی دیگر است!.
الآن یک عده بهانه میآورند: ما ناچاریم برای انجام امور #اجتماعی، و این چادر جلوی دست و پایمان را میگیرد و این ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺮﻑها!. آن حضرت هم آن موقع ناچار بوده و #ضرورت داشته! میتوانسته خدای نکرده همینطور سر برهنه بیرون بیاید؛ چون فشار آمده و میخواهند اذیتش کنند. میخواهد فریاد بزند، میخواهد مثل آدمهایی رفتار کند که خبر بدی به آن ها میرسد: که خدایی نکرده ماشین شما چپ شد یا فرزندت، پدرت، شوهرت از بین رفتند، - خب این دیگر حواسی برایش نیست که خودش را بپوشاند- میزند بر سرش و فریاد میکشد و غش میکند.
اما حضرت کاملاً خوددار بود و مواظب خودش بود!.
تازه وقتی به آنجا آمد، پرده و چادر زدند، با اینکه او و همراهانِ زنش ﺑﺎ ﭼﺎﺩﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، همراه مردها نشدند، مثل حالا نبوده که یک #زن مینشیند و دو #مرد این طرف و آن طرفش مینشینند!.
اینها همه مسائل جدای از #اسلام است و دارد رونق میگیرد و کسی هم نمیتواند حرف بزند!.
حضرت با این عملش روی ﻫﻤﻪ این کارهای روزانهی ما و زنان ما قلم کشیده! و پیشآمدهای سخت هم نباید #اصول و کارهای مهم را تقلیل بدهد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
💐 میلاد دهمین خورشید هدایت، نور بیکران آسمان ولایت، راهنمای گمگشتگان وادی ضلالت؛ امام هادی النقی صلوات الله علیه بر همگان مبارکباد.
@seyedololama
798238908b450e3bdedc9c99a60cf1fd25595ea0c8a50f00be44efa34d972bb30_.mp3
3.58M
🔺 به مناسبت ولادت امام هادی علیهالسلام؛ ( ۱۵ #ذی_الحجه ۲۱۲ق)
🔹ذکر گوشهای از سیرهی معنوی امام #هادی صلواتاللهعلیه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#غدیر
🔹 اگر این #وصایت و #جانشینی نبود دین #اسلام نیز همانند سایر ادیان دچار اختلاف و مسائل و مشکلات جهانی و مشکلات #فرهنگی و #اجتماعی میگردید؛ درصورتیکه #تشیع مکمل دین اسلام شد. اگر متفکری سؤال نماید که یک #پیامبر که ۶۳ سال عمر نموده و ۲۳ سال مقام #نبوت را دارا بوده است که از این ۲۳ سال هم ۱۳ سال دعوت او فراگیر نبوده و ۱۰ سال بقیه را نیز به دفاع از اسلام در مقابل هجوم لشکر #کفر پرداخته است، چگونه میتواند برای #بشر از ۱۴ قرن قبل، دستورالعمل باقی گذاشته باشد و در این میانه ما چگونه باید به وظایف خود عمل نماییم؟ تشیع به این سوالات پاسخ گفته و این بنبست #اعتقادی را از بین برده است؛ یعنی با وجود تشیع، اسلام «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتی وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»¹ میگردد.
الیوم یعنی امروز که اشاره به آن روز #غدیر دارد. یعنی امروز دین شما کامل شد. یعنی حضور جهانی پیدا کرد. «اتممت» یعنی دیگر هیچکس نمیتواند در آن نقص پیدا نماید.
۸۷٫۱۲٫۲۲
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
_____
۱) [ #مائده :۳]
@seyedololama
📆 سالروز درگذشت مرحوم آیتالله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ #ذی_الحجة ۱۴۱۰ ق)
🔹 مرحوم حاج سید مرتضی #عسکری
در مورد کتاب شریف فضائل الخمسة¹ میفرمود: از آثار خالدهی فرهنگ #شیعه است. بسیار خدمت بزرگی شده برای تشیع؛ زیرا این مؤلف بزرگوار مطالب این کتاب را از برادران اهل #تسنن جمعآوری کرده است.
۸۸٫۱۰٫۱۰
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ ( #فضائل_الخمسة) #فَضائلُ_الخَمسَة_مِنَ_الصّحاحِ_الستّة_وَ_غَیرها_مِنَ_الکُتُب_المُعتَبَرَة
تألیف مرحوم آیتالله سید مرتضی #فیروزآبادی]
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز درگذشت مرحوم آیتالله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ #ذی_الحجة ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی
🔺 معاویه به مدینه آمد به سعد بن ابی وقّاص- پدر ابن سعد- گفت من چنین میبینم که تو گویا از اینکه به پسر ابیطالب فحش بدهی، بد بگویی، سب بکنی، لعن بکنی پرهیز میکنی! چه مانعی دارد؟
🔸 او هم جواب دارد سه چیز است که وقتی من این سه چیز را در نظر میآورم از دهانم نسبت به علی بدگویی در نمیآید.
پس ببینید امر به معروف و نهی از منکر را عوض کردهاند. امر به منکر و نهی از معروف. میآید و میگوید چرا و چه مانعی دارد که تو این کار را بکنی؟ پس ریشه داعش و ریشه آدمکشی و همه اینها مال آن زمان است که همینطور اینها را پرورش داده تا به اینجا رسیده.
🔹 میگوید و طوری است که هر کدامشان به تنهایی برای من از ثروت کامل بالاتر است اگر گیر خودم میآمد.
👈 معاویه گفت اینها چه هستند؟ جواب داد "لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَه فنزلَ علیهِ الوحیُ فأخذَ علیّاً و ابنَیهِ و فاطمةَ فاَدخلَهُم تحتَ الکِساءِ" همین حدیث کسائی را که خواندیم که حضرت همین که دید رحمت الهی دارد میآید خانوادهاش را جمع کرد از خدا برای اینها امتیاز خواست، آیه تطهیر نازل شد. میگوید یکی از آنها همین است "فأخذ علیاً" دو فرزندش را و فاطمه "فاَدخلَهُم تحتَ ثوبِه" که کأنه لباس خودش بود. بعد عرض کرد "ربِّ اِنَّ هؤلاءِ اَهلُ بیتی" خوب این برای من مانع نشود؟ پیامبر چنین مقامی را به علی و خانوادهاش داده، من مع ذلک به اینها فحش بدهم؟ اینها را لعنت کنم؟ این یکی.
👈 " و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ حینَ خَلفِه فی غزوةِ تبوک" حضرت در آخرین جنگی که میخواست شرکت کند لشکر مدینه و مسلمانان را جمع کرد که برای تبوک که طرف شام بود حرکت کند تا با مردم آنجا که میخواستند اسلام را از بین ببرند مبارزه کند. حضرت حرکت کرد و مردم را با خودش برد. بعد حضرت علی اینجا ناراحت شد عرض کرد که مرا چرا نمیبری؟ مرا با زنهای مدینه و فرزندانشان و بچهها گذاشتی و در ضمن قشون اسلام حرکت ندادی؟
❌ حضرت فرمود آیا لازم نیست که تو به منزلهی هارون باشی از موسی! من وقتی میخواهم از مرکز خودم خارج شوم یک جانشین میخواهم. اگر تو را جای خودم نگذارم دیگر چه کسی را دارم که جای خودم بگذارم؟ "اِلّا اَنّه لا نبوَّةَ بعدی"، هارون پیامبر هم بود ولی تو پیامبر نیستی اما شأنت شأن هارون است. پس این دو تا.
👈 "و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ یومَ خَیبرٍ." یادم میآید روز جنگ خیبر که قلعهی یهودیان خیلی مستحکم بود. یک روز این، یک روز آن به جنگ رفتند و نتوانستند کاری بکنند. حضرت سؤال کرد و گفت علی را بیاورید. "لَاُعطِیَنَّ هذهِ الرّایةَ رجلاً یُحبُ اللهُ و رسولُه" میخواهم این پرچم را به دست کسی بدهم که با خدا و رسول، اهل محبت باشد. کنایه از اینکه اینهایی که نرفتهاند خودشان را دوست میداشتهاند، ترسیدهاند و برگشتهاند. "و یفتحُ اللهُ علی یدیهِ" من کسی را انتخاب میکنم و پرچم را به دست او میدهم که خدا به دست او برای ما فتح بکند. "فتَطاوَلنا لِرسولِاللهِ" ما همه حواسمان را جمع کردیم، گردنهایمان کشیده شد تا ببینیم حضرت چه کسی را صدا میکند. "فقالَ أینَ علیٌّ؟" علی کجاست؟ گفتند چشمهایش درد میکند. حضرت چشمانش درد میکرد. خب کسیکه چشمانش درد میکند و نمیتواند آنها را باز کند که نمیتواند در صف جماعت برای جنگ بیاید! "فقال اُدعوهُ" فرمود: بیاوریدش، "فدَعوهُ فَبصقَ فی عَینه" از آب دهان مبارکش در چشم علی زد که روشن شد و درد چشمش برطرف شد. بعد رایت و پرچم را گرفت و به دست علی داد. "ففتحَ اللهُ علیه."
⛔️ "فلا وَاللهِ ماذکرَهُ معاویةُ بحرفٍ حتّی خرجَ مِن المدینةِ" وقتی اینها را گفت، معاویه دیگر خفه شد و نتوانست حتی یک کلمه حرف بزند. و تا در مدینه بود اصلاً هیچ با این شخص صحبت نکرد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#غدیر
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارکباد.
🔹 اینکه در روز عید #غدیر، همدیگر را در بغل میگیریم و میگوییم که #شکر خدا و #حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت #علی علیهالسلام را از دست ندادیم و متمسکین به #ولایت علی ابن ابی طالب علیهالسلام شدیم؛ این به خاطر این است که #دنیا با تمام زر و زیورش یکطرف، علی علیهالسلام با تمام #جمال و #کمال و شرافتهای انسانیاش یکطرف.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔹 در یکی از جنگها بعضیها برای کسب افتخار، پرچم #اسلام را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه #شهید شدند و نه کسی را به #جهنم فرستادند. فقط تنها شخصی که #پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی میدهم که خدا و #رسول را #دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.
معلوم میشود #محبت در دلها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، #عشق به امور #مذهبی و دینی در #دل ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت #قلبی برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط #امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطهی محبت به خدا و پیامبر، #احکام دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست میدارند، فردا من پرچم را به او میدهم. بعضیها #فکر کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت #علی (علیهالسلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به #جنگ میرود، یا جسدش را از راه #شهادت نشان میدهد یا از بین بردن #دشمن را. هیچوقت خسته نمیشود، هیچوقت از شهادت نمیترسد؛ فلذا #نفاق یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صفها خارج!، #حضور ندارد؛ حضور #عبادی و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند.
۹۵.۹.۱۱
✅ مرحوم آیت سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🌺🌺🌺 السلام علیک یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته
♻️ نقل شده است كه حضرت موسی بن جعفر (علیهالسلام) در ابتدای شب وارد #مسجد پيامبر شدند و به #سجده افتادند. شنيده شد كه عرض میکنند:
«عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ»؛ #گناه من در درگاه تو خيلی بزرگ است!. «فَليَحسُن العَفوُ مِن عِندِكَ»؛ كاری كن كه #عفو تو آن را در بر بگيرد. «يا أهلَ التَّقوی وَ يا أهلَ الْمَغفِرةِ»؛ ای خدايی كه اهل #تقوی و #مغفرت هستی.
«فَجَعَلَ يُرَدِّدُها حتَّی أصبَحَ»؛ اين #ذكر را آنقدر گفتند تا اینکه #اذان صبح شد!.
✅ اگر اين ذكر يك سال هم طول میكشيد، ايشان اصلاً خسته نمیشدند؛ چون در يک #عرش و مقامی قرار گرفتهاند كه حتی #فرشتگان هم به آنجا راه ندارند!.
اینها حالات انسانی است. #دنيا برای چنين انسانهايی آفريده شده است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🌷🌷🌷میلاد با برکت حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهماالسلام مبارکباد🌷🌷🌷
🔺 یَا هِشَامُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ حَذِّرْ وَ أَنْذِر أَصْحَابَكَ عَنْ حُبِّ الشَّهَوَاتِ
خیلی اینها را برحذر بدار- اصحاب و دوستانت را- ای داود که فریفته شهوات دنیایی نشوند.
🔸 فَإِنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَوَاتِ الدُّنْيَا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنِّي
آنانی که راه تصرف قلبشان را برای تمایلات شهوانی باز کرده اند از ریاست ها، از لذت ها، از ساختمانها، از انواع و اقسام تعیش ها که چشم مردم که به آنها می افتد حسرت می خورند، دلهای اینان از من در پوشش قرار می گیرد؛
🔹 وقتی دلی خدایی نخواسته از خدا در پوشش قرار گرفت، از یک مگس دیگر پست تر می شود. هیچ چیزی دیگر در دنیا برای او نتیجه ندارد.
🔺 یَا هِشَامُ مَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ مَا أُوتِيَ عَبْدٌ عِلْماً، فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً، إِلَّا ازْدَادَ مِنَ اللَّهِ بُعْداً وَ ازْدَادَ اللَّهُ عَلَيْهِ غَضَبا
[ای هشام هرکه دنیا را دوست بدارد ترس از قیامت از دلش برود و آنکه علم به او داده شد (و با اینکه این علم به او داده شده) محبتش نسبت به دنیا (به هر علتی) افزوده شد، از خدا دورتر شده و غضب خدا نسبت به او افزون گردد.]
🔸 خوب اینها هیچ پیدا نیست. نه انسان در زندان است نه انسان در بیماری تخت خواب است نه ورشکست شده نه آبرویش رفته هیچی دست نخورده اما بدترین عقوبتها شاملش شده.
پس بنابراین ریاضاتی که معصومین متحمل شده اند و به دیگران آموخته اند، برای نجات از همه گونه عقوبات است نه فقط برای نجات از عقوبات اعمال و رفتار و ارتکاب کارهای زشت است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 من نمیدانم که روز #قیامت آیا نوشتن کتابی مثل #اربعین در صدر اعمال #مرحوم_امام است یا دیگر اعمال ایشان!
@seyedololama
🔺 خطر زندگی با شهوات نفسانی
📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ ( #اربعین ح۱ص۶)
معمولاً #شهوات در حال وقوع، #انسان را قانع میکنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار #حسرت میکنند!.
ولذا بالاترین افراد #رفاهطلب و دارای #رفاه در #زندگی، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای اینکه آن شخص نمیتواند جوانیاش را حفظ کند، نمیتواند #پول و #مال و #امنیت و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته، جمع کند و ذخیره نماید.
این گردش شب و روز، پیشآمدها، #مرض ها، #تصادف ها، #جنگ ها و ... که در این #دنیا حکومت میکند، برای هیچکس این #بقا و ثبات را اجازه نمیدهد.
بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی میشود؛ چون قبل از اینکه به این خوشیها برسد، اینجا را ندیده بود که اینها را از دست میدهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادیکه مثلاً در بیابان و غار زندگی میکنند، چه چیزی آنها را دچار حسرت میکند؟! زندگیشان به نظر ما همهاش #مصیبت است؛ اما ما که دنبال #رفاه را میگیریم، سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما میدود که ما را بگیرد، البته اگر #مرگ زودرس نیاید!.
آنوقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب میرود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفتهاند؛ #حسرت او را میکشد، ضجّه او را میگیرد!. و همینطور انسانهای رفاهطلبی که دستشان از رفاه کوتاه میشود، اینها دچار حسرت میشوند...
۸۰٫۹٫۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز شهادت میثم تمار رضیاللهعنه؛ (۲۲ #ذی_الحجة ۶۰ق)
🔹 «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ»¹؛ این #دعا بهترین دعاهاست؛ در #قنوت، در #سجده، در ماشین، در راه، در بین #درس، در بین #مباحثه. آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا میشود با #زبان و هر جا نمیشود با تکرار در #قلب و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این #دل مرا ثابت نگه دار، این نقش #ایمان، گچ تختهای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد. این انگشترهایی که رویش چیزی را مینویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه میکند، میبیند چیزی نمانده و همهاش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدنها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آنها حکاکی کردهاند و کنده شده رویش، آنها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و اینها از بین نمیرود. این دعا مفادش این است که خدایا، این علاقهی به خودت را، #بندگی من نسبت به خودت را که من الآن به آن #اقرار دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکیاش دست توست. هیچکسی نمیتواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم #قدرت خودت، مثل جناب #میثم تمار!.
میثم خیلی علاقه به حضرت #علی علیهالسلام داشت در حالی که #عرب هم نبود. یک کسی بود که در جامعهی #کوفه و عربها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، میگفتند: یک #عجمی است؛ یعنی یک بیگانه است. اما در دل او [ ایمان و محبت امام علی علیهالسلام] حکاکی شده بود.
یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای #بنی_امیه تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من #فحش بدهی؟!. گفت: چنین کاری نمیکنم. حضرت فرمودند: تو را میکشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین محکم گفت من چنین کاری نمیکنم.
بعد وقتی #ابن_زیاد او را گرفت، دستور داد دست و پای او را بریدند!. همانطوریکه دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش میریخت، #مدح امیرالمؤمنین میکرد! یاد #امیرالمؤمنین میکرد؛ کمالات علی، زیباییهای علی، خوبیهای علی را به مردم میگفت: مردم بیوفا نباشید!. علی #اسلام را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این #نماز و #مسجد مالِ علی است که به شما داده.
مدام میگفت و میگفت، آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیشآمدهاست که برای #انسان میکند.
چرا اینطور است؟ چون اصلاً #زندگی ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این #امتحان که اینجا از انسان توی دبیرستانها میکنند، چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همینطور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با اینها مبارزه کنم، از من چه چیزی میگیرند. خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا در بیاورند و کور بکنند.
آنموقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید.
۸۵٫۷٫۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [دعای #غریق؛ #بحارالانوار ج۵۲ ص۱۴۹]
@seyedololama
🔺 ثمرات اسلام
🔹 در #قرآن کریم میخوانیم که: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً»؛ کشتن یک آدم بی #گناه مثل کشتن یک نسل است، چون ممکن است او مثل حضرت #ابراهیم بشود.
«وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»؛ ( #مائده :۳۲)؛ هر کسی هم بتواند یک نفر را به راه بیاورد، #هدایت کند و دستش را بگیرد و از #حیوانیت او را بیرون بیاورد و از #جهل و #غفلت نجاتش بدهد؛ مثل این است که #بشریت را #نجات داده؛ پس ارزش #اسلام و یک #مؤمن اینقدر زیاد است.
هیچوقت آدم #فکر نکند و بگوید که خب! پس اسلام چه کرد؟! اسلام خیلی کارها کرد. #میثم تمار ساخت، #کمیل بن زیاد ساخت، هفتاد و دو تن #شهید شب #عاشورا ساخت، و هر عصری همینطور. تا به علمای بزرگوار #نجف رسید و امثال شیخ #حسینقلی_همدانی ساخت، شیخ #بهاری ساخت، استاد محترم #قاضی ساخت، شاگرد او #طباطبائی ساخت، مرحوم #شاهآبادی اعلی الله مقامهم، شاگردش #مرحوم_امام خمینی ساخت.
پس در این راه #سعادت با همکاری و همفکری و پیگیری و #جهاد فکری میتوان حرکت کرد و عدهای حرکتی در خودشان به وجود بیاورند و تا هر جاییکه رسیدند و تا هر جاییکه عمرشان و نفَسِشان اجازه داد در خدمت پروردگار واقع شدهاند، در خدمت #انبیا واقع شدهاند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 سالروز مباهلهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ #ذی_الحجه ۹ق)
🔹 رفتار #پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت #زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونهی آن در وقتی است که #مسیحیان منطقهی #نجران که مکانی است بین #یمن و #حجاز و #شام، به #مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دینشان صحبت بکنند.
اینها خیلی #متعصب بودند و #لجاجت به خرج میدادند، فلذا این لجاجتشان باعث شد که آیهی شریفهی #مباهله نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با اینکه اینها #دانش دینیشان به اینجا رسیده که میدانند تو پیامبری و بعد از #دین آنها آمدهای، اما دست بر نمیدارند و چانهزنی میکنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چارهاش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت میخواهد. اگر اینها دست از لجاجتشان بر ندارند، با آنکه مطلب را هم میدانند، بگو بیایید #ابتهال بکنیم، #تضرع بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر #نفرین کنیم که خدایا آنکه در این قضیه نادرستی به خرج میدهد و نمیخواهد زیر بار #حق برود، تو او را مورد #لعنت خودت قرار بده!.
خب در اینجا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را #نسخ کردهام و دیگر شما بر دین سابقتان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آوردهام و اگر به آن #توجه نکنید؛ اهل #دوزخ خواهید بود، بیدین خواهید بود، نه اینکه دین #نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دورهاش تمام شده است.
حالا اگر شما قبول ندارید و نمیخواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه اینکه من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت میکنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر میشود.
عزیزانتان را جمع کنید، ما هم عزیزانمان را جمع میکنیم. آنوقت اینجا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسرانمان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زنهایمان را بیاوریم و جانهایمان را بیاوریم. کسانی که به آنها میگوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزانمان را بیاوریم.
آنوقت برویم کنار در خانهی خدا و بگوییم: خدایا اینها اینطور میگویند. آنها هم آنطور میگویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم میشود که یک گروهی در #اسلام بودند که هم شأن پیامبر و #قرآن بودند که حدیث #ثقلین هم از همین مقام اینها انتزاع میشود.
آنوقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دخترانمان را بیاوریم، بلکه فرموده: زنهایمان را بیاوریم. زنها؛ چه #دختر، چه زن و #همسر. اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچکدام از همسران و اهل حرم و اینها را نیاوردند. پس معلوم میشود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر اینکه حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که اینها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زنهایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال میشود، ولی آنها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین #اهل_سنت مثل #زمخشری² و غیره میگویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت #اهل_بیت (علیهمالسلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه اینها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان میگوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در #روایت هست که #سنی ها نقل کردهاند. معلوم میشود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که #خاتم_انبیاء است، آمین گفتنی میخواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آنها را معین کرده باشد و قولشان ردّ نشود و نفرینشان هدر نرود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__________
۱) [ #آل_عمران :۶۱]
۲)[ #الكشاف_عن_حقائق_غوامض_التنزيل
ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهمالسلام»]
@seyedololama
🔺 بیان فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها در آیهی تطهیر
🔹 کردار و همچنین گفتار #پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) دربارهی حضرت #زهرا (علیهاالسلام) خیلی عجیب است که مثلاً حضرت اینها را زیر یک #کساء و عبایی جمع میکند و دستشان را بلند میکنند -یک دستشان را به این عبا گرفتهاند که اینها زیرش هستند و یک دستشان را به آسمان بلند میکنند- و میگویند: خدایا اینها #اهلبیت من هستند: «فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً». من دربارهی اینها از تو #تطهیر میخواهم، پاکی میخواهم؛ آیه نازل میشود: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَالْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»¹.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_________
۱) [ #احزاب :۳۳]
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
📆 انقراض حکومت بنیاميه؛ (۲۷ #ذی_الحجه ۱۳۲ ق)
🔹... زمانیکه دوران ضعف #اسلام پس از اسلام به وسیلهی دولت #بنیامیه پیدا شد؛ امر به #منکر و نهی از #معروف رواج گرفت!.
و بهخاطر جنگی که بین #معاویه و #علی علیهالسلام رخ داد و خونهای بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک #دشمنی پایانناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیث این #منافق نشانده شد و هنوز هم باقی است.
همهی این آثار شوم این طایفه #سعودی و آن گروه #داعش و این آدمکشیها که کار #حیوان هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن معاویه میباشد.
۹۴/۷/۱۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 داستانی عجیب از مبارزه با نفسِ حکیم الهی و عالم ربانی مرحوم "ملا هادی سبزواری" در سالروز درگذشت ایشان؛ (۲۸ #ذی_الحجه ۱۲۸۹ق)
🔹 بنده به خاطر دارم كه در مدرسه #فيضيه مَدرسی بود كه زيلو و حصير داشت و ايشان( #مرحوم_امام ) عصرهای #جمعه جلسهای داشتند كه ده، بيست نفر #بازاری و چند #طلبه، مِن جمله شهيد #مطهری و افرادی از اين قبيل میآمدند و ايشان #مواعظ بسيار مؤثری میفرمودند؛ مواعظشان خيلی مؤثر بود، به طوریکه در ما كه آن موقع #جوان بوديم خیلی اثر میگذاشت. مرحوم شهيد مطهری هم در آن هنگام يك جوانی با سن و سال ما بود که ايشان هم میآمدند و مجموعاً شايد سی نفر هم نمیشدند، ولی ايشان مطالب بسيار خوبی ذكر میفرمودند.
مثلاً يكی از مسائلی كه میفرمودند اين بود: وقتی #انسان وارد در #علوم دينی میشود از خواستهای #نفسانی او اين است كه خوب حالا ديگر ما يك #كتاب يا يك #مقاله بنويسيم يا يك #مجله پخش كنيم يا از اين قبيل، در صورتیكه اگر خوب #دقت كند خواهد ديد كه اين خواست، خواستی نفسانی است، و میخواهد به اين وسيله خودش را مطرح کند!.
اين حرفها برای ما خيلی عميق بود و آن زمان #عقلمان خوب نمیرسید كه چگونه میشود انسان وارد #حوزه يا طلبگی بشود يا مثل شما وارد #فرهنگ و #دانشکدهها و از اين قبيل مراکز بشود و وقتی هوسش گرفت که چيزی بنويسيم و پخش کنيم؛ خواست نفسانی باشد!، دقت زيادی لازم دارد تا متوجه شويم که آيا اين خواست و موقعيت واقعاً به جا و به صلاح است يا اینکه هنوز زود است؟
آدمی كه ده پانزده سال در #مدرسه يا در فرهنگ بوده و #تحصيل کرده، نفسش همان نفسِ #كودكی و بچگی اوست، خواستهایش هم همان خواستهای کودکی است که به رنگ جديد در میآید؛ به رنگ #طلبگی و #دانشجويی و #استاد شدن و #سخنرانی كردن و از اين قبيل چيزها در میآید، اگر كسی خوب در اين مسائل دقت كند، میبیند كه نه؛ هنوز برای اين شخص وقت اين حرفها نشده چون او اين #ورزش را نكرده است.
مرحوم علامه #طباطبایی معنی اين ورزش را برای ما اینگونه نقل میفرمودند: مرحوم ملا هادی #سبزواری اعلی الله مقامه در #سبزوار، حوزهی علميه داشت و روزها در #مسجد يا در يک جايی درس میگفتند. يك روز چند طلبهی كرمانی که میخواستند به #مشهد مقدس مشرَّف شوند، میگویند برويم به سبزوار و با ملا هادی سبزواری ديداری داشته باشيم، وقتی آمدند و نشستند، دائم به هم نگاه میکردند و با تعجب اشاره میکردند و مثل اینکه يک چيز عجيبی دیدهاند، برای سايرين سؤال پيش آمد که چرا اینها اینگونه حرکات را انجام میدهند؟! بعد از درس که همه متفرق شدند، از آن جوانها پرسيدند: چه مسئلهای بود كه شما در بين درس دائم با هم صحبت میکردید؟ گفتند: ما يك مطلب عجيب ديديم. پرسيدند آن مطلب عجيب چه بود؟ گفتند: ما طلاب يك مدرسهای در #كرمان هستيم، يك روز جوانی به مدرسه ما آمد و چون جايی نداشت، میخواست که در مدرسه بماند، ولی اجازهی #شرعی نبود كه او برود در حجره و مهمان طلاب شود، فلذا رفت داخل اتاق #خادم و خادم هم که ديد او تازه وارد و غريبه است، از او پذيرائی كرد، او هم فرصت نداد كه كسی به او حرفی بزند، خودش دستها را بالا زد و به خادم گفت که اگر کاری داری به من بگو و خودش شروع به کار کرد و مثلاً جاروب را برداشت و حياط را جاروب کرد و رفت برای طلاب ماست و نان خريد و خلاصه از اين کارها انجام داد.
اين خادم هم که ديد جوانی آمده و کمک میکند، خيلی خوشش آمد و او را نگه داشت، او چند شب همانجا بود و واقعاً مثل بازويی برای آن خادم شد و او را خيلی کمک میکرد. بعد هم که خادم ديد او واقعاً جوان بسيار خوبی است، دختر خود را برای #ازدواج به او پيشنهاد کرد و او را #داماد خود نمود.
حالا ما آمديم که حاجی سبزواری را ببينيم و به مشهد برويم؛ میبینیم که حاجی سبزواری همان جوان است که حدود يک سال به ما خدمت کرد و برای ما ماست و نان خريد و حياط را جاروب كرد، ولی ما نفهميديم كه او طلبه است و درس خوانده! اما حالا كه نگاه كرديم، شناختيم که ايشان همان شخص هستند. اين جريان را مرحوم علامه نقل میکردند و میفرمودند: بعضی از دوستان ما گفتند که ما فرزندان آن دوشيزهی كرمانی را كه دختر خادم و همسر ملا هادی سبزواری بود را هم ديديم.
منظور اين است که اين جور ورزشها و اینگونه #خودسازیها برای همهی #مردم مخصوصاً در اين دوره لازم است.
۸۵/۱۱/۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
2d7e3c352a2800088e96ff605cf2cebd432279df37e7b25c6b3136f98d8005570_.mp3
506.3K
🔺قسمتی از شرححال جناب #ابوذر غفاری رضوان الله علیه؛ ( وفات #ذی_الحجه ۳۲ق)
🔺مسائل #روحی، یک #ذائقه میخواهد، یک چشاییای میخواهد، یک حلاوتی میخواهد، یک شیرینیای لازم میخواهد، که در ما نیست.
و ما عادت کردهایم تنها به شیرینیهای #مادی.
مسأله این است. #روحانیت معنایش این است....
باید در این #فکر فرو بروید که بالأخره این وضع برایتان تحصیل بشود، اگر انشاءالله بخواهید #خدمت به #اسلام بکنید.
کسی میتواند خدمت به اسلام کند که ذائقهاش، ذائقهی #روحانی بشود.
یعنی از بلند کردن فریاد الله اکبر هر #خطری را به #جان بخرد، از بس برایش #لذت داشته باشد.
#ذکر خدا در ذائقهی او شیرینی داشته باشد. #تسبیح و #تمجید و #تحمید خدا به او نیرو بدهد.
اسلام با این وضع روی کار آمده.
۷۵/۸/۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama