eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
تعلیقات
نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی حوادث اخیر (3) 🔹 بازتاب جهانی #ترانه_شروین و تبدیل آن ب
نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی حوادث اخیر (4) موضع‌گیری واحد سلبریتی ها و چهره‌های معروف بین‌المللی علیه ایران 1⃣ سلبریتی ها و هنرمندان 🔻 یکی از مهم‌ترین وجوه اخیر ایجاد یک جبهه گسترده و متنوع از چهره‌های محبوب جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. طیف گسترده و متنوعی از ها، خواننده‌ها، ، هنرمندان، ، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی بود. 2⃣ فعالان ضد اسرائیل 🔻 قصه زمانی جالب‌تر می‌شود که در این فهرست بلند و بالا اسامی برخی چهره‌های مطرح ضد را نیز می‌بینیم. افرادی که در لایه‌های سیاسی هم‌نظر با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آیند اما اکنون در موضع مخالفت قرار گرفته اند. 3⃣ مبلغین انگلیسی زبان تشیع 🔻 ضلع دیگر اسلام و تشیع در اروپا هستند که سال‌ها سابقه دفاع و ترویج عقاید حقه تشیع و مقابله با شبهات را داشتند، و امروز در برابر ذهن پرسشگر شهروند غربی که گمان می‌کند جمهوری اسلامی را به‌خاطر مسئله کشته است، از مقوله حجاب دفاع کرده و از جمهوری اسلامی تبری می‌جویند. 4⃣ وهابیون و اهل سنت 🔻 در این طیف گسترده حتی و چهره‌های مطرح به‌چشم می‌خورند که با دفاع از اصل مقوله حجاب بین خود و سیاست جمهوری اسلامی در این مقوله اعلام مرزبندی می‌کنند. 💹 تصویرسازی جدید از جمهوری اسلامی در سطح جهان: ❌ در این جمهوری اسلامی نه تنها حکومتی ضد زن، و حقوق انسانی معرفی می‌شود که حتی حکومتی نیز مطرح می‌شود. مسئله از سطح حقوق بشر فراتر می‌رود و تلاش می‌شود تمام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی آن با نشان دادن چهره‌ای خشن و از بین برود. موضع‌گیری مبلغین برتر شیعی و طیف‌های اهل سنت از این منظر قابل توجه است. 📍 اینجاست که با یک صف بندی جدید و منسجم بین‌المللی در راستای دوره‌ای جدید از روبرو می‌شویم. 🆔 @taalighat
🔻 سخنان قابل توجه علیرضا پناهیان در جمع اساتید و طلاب حوزه درباره حوادث اخیر: 🔹 یکی از عوامل حوادث اخیر جامعه، نارضایتی مردم از وضعیت فعلی است. ریشۀ این نارضایتی دو چیز است: یکی اینکه، فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است و مردم دیگر کشورها وضع بهتری دارند، مثلاً مردم کشورهای غربی را واقعاً خوشبخت می‌دانند درحالی‌که اگر وارد متن زندگی آنها بشوند می‌بینند که این‌طور نیست. 🔹 در این موارد روش قرآن این است که وضعیتِ بد زندگی کافرانه را توضیح می‌دهد و ترسیم می‌کند، گاهی قرآن با مثال‌های عجیبی این مطالب را توضیح می‌دهد که ظاهر زندگی آنها، تو را فریب ندهد، آنها چیزهایی مثل آرامش تو را ندارند. 🔹 ما در توصیف تمدن غرب ضعیف هستیم، مثلاً در بیان اینکه تمدن غرب واقعاً لذت‌بخش، آرامش‌بخش، قدرتمند و سعادتمند نیست. توصیف ما باید طوری باشد که منجر بشود به «كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏» (حجرات،7) 🔹 ما می‌خواهیم همه‌چیز را به ایمان مردم واگذار کنیم. مثلاً وقتی می‌خواهیم بگوییم غیبت نکن، می‌گوییم غیبت نکن و الّا خدا تو را عذاب می‌کند! درحالی‌که خودِ خدا این‌قدر حزب‌اللهی نیست، وقتی می‌خواهد بفرماید غیبت نکن، می‌فرماید: آدم‌خور نباش! «أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً» (حجرات،12) غیر از عذاب قیامت، زشتی غیبت، مثل خوردن گوشت برادر مرده است. 🔹 ما نتوانسته‌ایم زشتی‌ها و خرابی‌های تمدن غرب را به مردم نشان بدهیم. حتی بسیاری از مذهبی‌ها و انقلابی‌ها قبول ندارند که تمدن غرب رو به اضمحلال است و پلیدی‌اش را حس نمی‌کنند. 🔹 غرب واقعاً قدرت ندارد. قرآن می‌فرماید: «الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏» عمل‌ کافران تباه است؛ یعنی خدا در قرآن، کفر را بی‌عرضه و ناتوان نشان می‌دهد. تنها چیزی که کافران دارند مهلت است، حقیقتی ندارند. 🔹 بسیاری از کلمات‌ ما در نقد تمدن غرب، اشتباه است. مثلاً می‌گوییم « غربی فقط به فکر غرائز انسان است» بله، آنها ادّعای غرائز می‌کنند ولی غرائز را نابود کردند! آنها حتی لذّت شهوانی را هم دارند از بین می‌برند. آنها به‌معنای واقعی عیّاشی نمی‌کنند بلکه با بهره‌گیری غلط از لذت‌های مادی، همین لذت‌ها را هم تباه می‌کنند. 🔹 تا وقتی که در ذهن کسی عمیقاً فرو نریخته باشد، نه معنای ولایت را می‌فهمد و نه معنای حقیقی دین را. اصلاً نمی‌تواند ولایت و دین را فهم بکند چه رسد به اینکه قدرش را بداند! شاید «مرگ بر آمریکا» هم بگوید اما حقیقتش را درک نکرده؛ در طول انقلاب برخی از این افراد را دیده‌ایم که از تندترین نیروهای حزب‌اللهی بودند اما بعداً از ضدّانقلاب‌های درجه‌یک شدند. 🔹 ریشۀ دیگر نارضایتی این است که بعضی‌ها نمی‌دانند ما داریم به سمت یک تمدن عالی حرکت می‌کنیم و این هم یک امر ممکن و شدنی است؛ ما آن را محقق خواهیم کرد چون نرم‌افزارش را داریم. ولی آن را نکرده‌ایم، مثلاً جامعۀ مهدوی را درست توصیف نکرده‌ایم! اگر ما این تمدن را توصیف کنیم، همه آن را قبول می‌کنند. اصلاً لازم نیست درستی آن تمدن را اثبات کنید چون تصور آن آینده حتماً تصدیقش را به‌دنبال می‌آورد. 🔹 یک زمانی بعد از دوم خرداد، برخی می‌گفتند که دورۀ انقلاب و این حرف‌ها گذشته و ما به سوی جامعۀ مدنی می‌رویم؛ یعنی همان جامعه‌ای که می‌گوید. ولی الآن دیگر کسی برای به‌عنوان یک تئوری فکری، آینده‌ای قائل نیست که برای مردم ترسیم بکند. 🔹 همان‌طور که یک زمانی با تفکر کمونیستی مبارزه می‌کردیم و بعد از مدتی این از بین رفت، الان هم می‌شود گفت که تفکرات غربی و غرب‌گرایی هم در حال نابودی است. 🔹 الان دیگر لازم نیست وقت خودمان را برای نقد تمدن غرب، تلف کنیم، به‌جای آن «حقیقت » را به مردم نشان بدهیم. اگر حقیقت تمدن غرب را برای مردم توصیف کرده بودیم الآن بعضی‌ از بچه‌های ما فریب آن تمدن را نمی‌خوردند که حتی برایش تظاهرات کنند. 🆔 @taalighat
سرخوش از باده ی ماییم... (یک تلنگر دوستانه) 🔻 زندگی در هم برای خودش خیلی جالب است. خوشیم برای خودمان. در یک زمین بدون دشمن در حال فتح قلل و وسط میدان خودمان هستیم. 🔻 برای اطلاع از آخرین وضعیت جامعه در حال سعی صفا و مروه از به و از رجانیوز به بدون سانسور و ، وقتی هم فشار روحی بالا می‌زند میریم کانال که با دوتا طنز حالمان بهتر شود. حق داریم خب، روحیه‌ی حساس و لطیفی داریم، دق می‌کنیم با این همه خبرهای بد. 🔻 این کانال، خبر آن یکی را می‌زند بدون لینک به‌عنوان خبر دست اول. یکی تبلیغ دیگری را می‌کند. بعد یکهو می‌بینیم چقدر رشد ممبر داشتیم، می‌گیریم که فتح الفتوح کردیم. بی‌خبر از این که یک ذره خودمان بیشتر دور خودمان جمع شده‌ایم. آخر سر از این همه تحلیل و خبر شبیه هم احساس تکراری بودن پیدا نمی‌کنیم، بلکه حس می‌کنیم چقدر طیف گسترده‌ای از جامعه دارای اند. 🔻 تضارب آرا هم در حد بی‌نظیر، آخرین اقدام هوشمندانه و بصیرت آفرین مدیران انقلابی مسدود کردن کانال امثال مهدی نصیری بود. احیاناً دیسک کمر نگیریم با این همه باری که بر دوش مان سنگینی می‌کند؟ 🔻 زندگی وسط عافیت طلبانه است. داریم برای خودمان تولید محتوا می‌کنیم. از خودمان تحلیل و بازخورد می‌گیریم، به خودمان بازخورد می‌دهیم. کلا درگیر یک دور باطل و یک هستیم. 🔻 خوشمزه تر آنکه ایتا لیست هم دارد. بعد آن کانال اعلام می‌کند ترند شد و این يعنی پایان فتنه و درنتيجه ادامه زندگی دیروزمان. 🔻 رفقا ایتا میدان نیست. ایتا همه واقعیت نیست، ایتا گردی خوب است اما به‌عنوان تفریح سالم. اگر واقعاً ذهن برای‌مان مهم است، اگر دنبال کشف هستيم، باید از این پیله خارج شویم. ❌ رفیق! سوءتفاهم نشه! قائل به شبکه اجتماعی داخلی هستیم، قائل به دورهمی انقلابی ها هستیم، ولی برای کسی‌که دنبال باز کردن چتر اقدام و اندیشه خود بر سر همه جامعه است، کم است، همین! 🆔 @taalighat
جای خالی آیت‌الله مصباح یزدی 🔻 آیت‌الله واقعاً در تاریکی‌ها مصباح و چراغ راه بود. وقتی بالا می‌گرفت و فضا غبارآلود می‌شد، چون چراغی نورافشانی می‌کرد. حداقل برای طیف و جامعه مخاطبین خودش که کم هم نبودند، بود. 🔻 مصباح آنجا که به حضور یک عالم دینی نیاز بود، حاضر بود. یعنی صحنه را راحت خالی نمی‌کرد. بی‌مورد نمی‌کرد که اگر حرف بزنم برای من بد می‌شود یا نه! وظیفه هر چه اقتضا کند، همانجا حاضر می‌شد. 🔻 آغاز قصه اخیر (مهسا امینی) فضای تردید و زد و خورد بین خودی‌ها هم زیاد بود و هنوز آقا صحبت نکرده بودند. به برخی از اساتيد برجسته و پیام دادم که الان صحنه نیاز به تحلیل و حضور شما دارد، پر کنید خلاء امثال آقای مصباح را... ولی برخی کردند جز یکی دو نفر 🔻 به‌محض اینکه لب به‌سخن گشودند، همه صاحب تحلیل شدند. خب عزیز جانم آقا خط شکن و میخواست، آنجا که باید می بودید، نبودید!!! بعد از به میدان آمدن ، به‌صحنه آمدن چه معنا دارد؟ (البته من برای همه این عزیزان احترام قائلم و شاید وظيفه را چیزی دانسته‌اند که من نمی‌دانم) 🔻 آیت‌الله مصباح عزیز به‌موقع انذار می‌داد، به‌موقع می‌داد و به‌موقع از سنت‌های الهی و تطبیق آن بر شرایط سخن می‌گفت. وقتی همه نگران بودند و جبهه دچار اختلال شده بود، با روشنگری ذهن آشفته جبهه را آرام می‌کرد. این خاصیت یک واقعی است. 🔻 امروز دشمن روی خطای محاسباتی جبهه انقلاب و بدنه مردم حساب باز کرده... ...؟ 🆔 @taalighat
🔻 شهید زین‌الدین: بزرگترین افتخار است که با شیطان بزرگ آمریکا بجنگیم... 📆 27 آبان ماه ☘ سالگرد شهادت شهيد عزیز آقامهدی ☘ نثار روح مطهرش ... 🆔 @taalighat
غایبان بزرگ این روزها... 🔻 حدود دوماه از حوادث و اغتشاشات اخیر می‌گذرد. مسئله لایه‌های مختلفی از خود را نشان داده است، اما هیچ کنش ویژه و درخوری از مدیر و نهاد رسمی دیده نشد. ❓سوال: آیا مسئولین حوزه، به‌ویژه جناب آقای خود را مخاطب برخی مسئولیت‌های اجتماعی در این شرایط می‌دانند؟ اگر پاسخ مثبت است، اقدام ایشان طی این مدت چه بوده است؟ اکنون حوزه باید و میدانی داشته باشد نه ! 🔻از حرف می‌زنیم با این ادعا که رسالت خود را پاسخ به نیازهای روز جامعه می‌داند. سوال: الان نیاز روز چیست؟ آیا ، و سبک پاسخی به نیازهای جامعه، غیر از نگارش کتاب و مقاله داریم؟ اکنون هنگامه‌ی متناسب با زمانه است، اما می‌بینیم ساختار که می دانستیمش، امروز در هیچ کجای صحنه حضور ندارد. آیا نبايد در تعریف مان از تجدیدنظر کنیم؟ 🔻 وقتی با یک مواجهیم، نیاز به خواهیم داشت. محصور شدن در مدل‌هایی چون و تجمع در فیضیه یعنی زیستن در چند دهه گذشته. یعنی نشناختن نیاز روز، یعنی انقطاع از . 🔻 آیا نمی‌شود نسبت به این یک انجام داد؟ آیا باور داریم وسط میدان جنگ هستیم و جنگ در لایه فرهنگی، کنش‌گر فرهنگی می‌خواهد؟ انشالله انتظار نداریم که این وظیفه را سپاه یا اطلاعات انجام دهد، او که درگیر بعد امنیتی و اطلاعاتی مسئله است، ما کجاییم؟ 🔻 انتظار زیادی نیست که بگوییم این دوماه باید بیشتر شاهد حضور فعال و هوشمندانه آقای (نهاد)، آقای (سازمان)، آقای حاج علی اکبری، آقای و آقای می بودیم. نهادهای فرهنگی ما باید بتوانند در میانه حوادثی که بُعد فرهنگی نیز دارد، و و توان مدیریت و داشته باشند. 📍چیزی که امروز شاهد آن نیستیم. 🆔 @taalighat
بچه‌های جبهه‌ای هم اینطور بودند؟ (درنگی بر رفتار تحقیرآمیز با بازداشت‌شدگان اغتشاشات) 🔻 این روزها در فضای مجازی فیلم‌هایی درباره‌ی اغتشاشگران دستگیرشده دست به دست می‌شود که مجبور به خواندن سرود سلام فرمانده یا گفتن عبارت (... خوردیم)، یا تمسخر برای ترس و خیس کردن وی یا امثال آن می‌شوند. بچه‌های انقلابی هم با کلی ذوق و خوشحالی این فیلم‌ها را به اشتراک می‌گذارند. 🔻 چرا من به خودم اجازه خوشحال شدن از یک انسان را می‌دهم؟ چرا آن فرد به خودش اجازه می‌دهد با کسی‌که در دست او اسیر است، با تمسخر و تحقیر برخورد کند؟ مگر نه این است که اون یک انسان است و اکنون بی‌پناه در دست شما؟ 🔻 اولا باید بین و قاتل و اغتشاشگر سازمان‌دهی شده با جوان و نوجوان و مملو از هیجان و مغلوب احساسات تفکیک کرد. اولی را باید طبق قانون به اشد رساند، پس هر دو را نباید با یک چشم دید، اما در اوج جنایت هم موازینی دارد که اجازه تخطی از آن را نمی‌دهد. 🔻 ده‌ها خاطره از شیوه رفتار بچه‌های جبهه‌ای با اسرای عراقی نقل شده است، آیا واقعاً مرام و مسلک در مورد اسیر همین بوده؟ به نگاه کنیم. والله برکت دارد... 🔻 (ره) درباره اسرا می‌فرمودند: که باید جوانان ما و کسانی که عهده دار نگهداری اسیران و پناهندگان هستند، طعم شیرین رحمت و بزرگواری را به آنان بچشانند و با آنان آنگونه رفتار کنند که مولای آنها و پیشوای عظیم شأن‌مان با بدترین خلق خدا و جنایتکارترین انسان‌ها ابن ملجم رفتار نمود. برخورد با ابن ملجم چگونه بود؟ حضرت علی (ع) زمانی که از ابن ملجم ضربت خوردند فرمودند که این فرد را حبس کنید، به او اطعام و نوشیدنی دهید و در با او کنید. 🔻 بچه ما زیر دست کدام مسئول پایگاه‌ها می‌شوند؟ که پایگاه می‌رفتیم، مسئول پایگاه‌ها عمدتاً و جنگ بودند، با همان مرام و منش، با همان صفا و عشق. خب، تأثیر خودش را می‌گذاشت. الان در پایگاه‌ها و پادگان‌ها چه می‌گذرد، نمی‌دانم ولی حتماً باید به نسل اصیل جنگ مراجعه کنند، حتماً. 🆔 @taalighat
تعلیقات
بچه‌های جبهه‌ای هم اینطور بودند؟ (درنگی بر رفتار تحقیرآمیز با بازداشت‌شدگان اغتشاشات) 🔻 این روزها
(7) 🔻 اوائل دهه هفتاد، همدان بود. روزی که دوره‌ی مسئولیتش تمام شد و می‌خواست از زندان برود، همه کارکنان زندان و زندانی‌ها می‌کردند. دوست نداشتند حاجی از کنار آن‌ها برود. حاج حمید اذکایی، رئیس زندان نبود، و مربی و رفیق آن‌ها بود. دلسوز آن‌ها بود. پیگیر حل مشکلات و مسائل شان بود. 🔻 برای مرخصی شرایط جالبی گذاشته بود. اگر کسی یک جزء حفظ می‌کرد، یک‌ماه مرخصی به او می‌داد. به ازاء حفظ هر جزء جدید، مرخصی جدیدی می‌داد. اما اگر کسی حافظ کل قرآن می‌شد، اگر شرایط قانونی زندانی اجازه می‌داد او را پیگیری می‌کرد. 🔻 با همین روش اوضاع زندان کلا متفاوت شده بود. خیلی‌ها اوقات زیادی از روز مشغول حفظ بودند. کم‌کم انس با قرآن بر روی آن‌ها تأثیر خودش را می‌گذاشت. برخی با حفظ کل قرآن از زندان آزاد شدند. شده بود . 🔻🔻🔻🔻 📌 این را گفتم که بدانیم می‌شود در دوره اخیر نسبت به برخی از که جوان و نوجوانان فریب‌خورده هستند، با این عمل کرد. 📌 آقا فرمودند به تبدیل شده، بسیاری از این جوانان بازداشت‌شده گرفتار همین قتلگاه بودند، اگر هنوز اندک نفسی برای آن‌ها مانده، کمک کنیم شوند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش دوم) ❇️ پیشنهادهای کوتاه‌مدت مسئله 🔻 در بین حوادث اجتماعی و ملی ا
ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع 🔻 دشمن برای به اغتشاشات و اثبات مردمی و واقعی بودن آن تلاش می‌کند چهره‌های مختلف از سلبریتی گرفته تا استاد دانشگاه را مستقیما یا از طریق وارد میدان کند. حتی در این بین از چهره‌های دست چندم هم بهره می‌برد. 🔻 بدنه‌ی فعال در بنابر مشاهدات میدانی عدد زیادی را شامل نمی‌شود اما و نظاره‌گر صحنه که الزاماً دارای تحلیل ویژه‌ای هم نیست، کم نیستند. 🔻 قشر خاکستری در فضای مجازی پرسه می‌زند و البته فضای حقیقی را نیز می‌بیند و با برخی آیتم‌های اجتماعی تغییر ذهنیت می‌دهد و در نهايت تصميم می‌گیرد. یکی از این آيتم های اثرگذار است. 🔻 طیف‌های متعددی از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران، روشنفکران، اساتید دانشگاه، و... هستند که خارج از صحنه‌ی چیپ سیاسی عمل می‌کنند اما در این موقعیت در حال اظهار نظر هستند. 🔻 این طیف یا منتقد و مخالف جمهوری اسلامی اند، یا همراه، یا معتقد و مدافع و یا بی‌طرف و خاموش اما غیر مخالف. طبیعتاً غیر از دسته‌ی اول می‌توان با دسترسی به سه دسته‌ی دیگر آن‌ها را با از حوادث همراه کرد. 🔻 توجیه، اطلاع رسانی دقیق، ارائه محتوا و دیتای مستند، موجب می‌شود وی از صدمه دیدن در جنگ شناختی مصون بماند و با شما همراهی کند. ما نیاز داریم در این جنگ رسانه‌ای، شعار دشمن را از خاصیت و واقعیت ساقط کنیم. ❌ اگر گمان کنیم که کنار رفته و الان دیگر همه چیز روشن است یعنی اصلاً متوجه پیچیدگی جنگ شناختی نيستيم. به راحتی واقعیت را معکوس در اذهان می‌کند. باید این را شکست. 🔻 اگر نتوانستیم چهره‌های اصیل را با خود همراه کنیم، نشان از ناتوانی مفرط ما در ارتباط اجتماعی و دارد. طیف قابل توجهی از کسانی‌که امروز موضع گرفته‌اند به اندک گفتگویی قابلیت همراهی داشتند که غفلت کردیم. پس به‌سرعت باید برای همراه سازی طیف گسترده‌ای از افراد اقدام کرده و ما بی‌شماریم را محقق کنیم. ❌ مردم نبايد بین قرائت خود (نهاد مردم) و حکومت احساس دوگانگی کنند. موضع نهادهای مرجع می‌تواند این دوگانگی را بشکند. طیف‌های متعدد با و تنوع در سبک، نیاز فوری است. امروز بسیاری از سیاسیون، چهره‌های علمی، حوزوی، دانشگاهی، ورزشی، هنری و... ساکت اند، باید این سکوت را شکست. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها #مدیران_پنجاه_و_هفتی (7) 🔻 اوائل دهه هفتاد، #رئیس_زندان همدان بود. روزی که دوره‌ی مسئولیت
❇️ در ادامه برای دسترسی آسان، لینک یادداشت‌هایی که ذیل هشتک با عنوان نوشته شده بود در ادامه تقدیم می‌شود 🔻🔻🔻 🔻 درباره مدیران پنجاه و هفتی https://eitaa.com/taalighat/596 🔻 پرهیز از حق مأموریت https://eitaa.com/taalighat/597 🔻 احتیاط در بیت‌المال https://eitaa.com/taalighat/598 🔻 فرصت خدمت https://eitaa.com/taalighat/599 🔻 ترجیح حل مشکلات مردم به خود https://eitaa.com/taalighat/600 🔻 مقاومت در برابر خلاف شرع https://eitaa.com/taalighat/601 🆔 @taalighat
جنگ احزاب به روایت رهبر انقلاب 🔹 قضیّه‌ی احزاب قضیّه‌ی مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، میشود . امروز خب مشاهده میکنید دیگر؛ همه‌ی دنیاپرستان و و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ی جوانب حمله هم میکنند؛ 🔹 عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد. خب همه‌ی جمعیّت مدینه آن روز شاید به ده هزار نفر نمیرسید؛ زن و مرد و کوچک و بزرگ و بچّه و مانند اینها. احزاب -یعنی و مشرکین مکّه- از تمام اقوام موجود در آن منطقه، مردان زبده‌ی جنگی‌شان را انتخاب کردند، ده هزار نفر شدند! حمله کردند به مدینه؛ این قضیّه‌ی کوچکی نبود. گفتند میرویم مدینه، همه را قتل‌عام میکنیم؛ هم خود آن مدّعی نبوّت را -یعنی پیغمبر را- هم اصحابش را؛ قال قضیّه را میکَنیم، تمام میکنیم قضیّه را. 🔹 مردم -همانهایی که تحت لواء پیغمبر زندگی میکردند- دو دسته شدند: 🔻یک دسته آنهایی هستند که در همین سوره‌ی احزاب حدود هفت هشت ده آیه قبل از این آیه‌ای که من خواندم، از قول آنها نقل شده: وَ اِذ یَقولُ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَض، کسانی که ، اینها گفتند که پیغمبر به ما راست نگفت، گفت شما پیروز میشوید؛ بفرما! لشکر دشمن آمده و دارد می‌آید، پدر ما را در می‌آورند. یعنی و و در مقابل دشمن و یک گرایش قلبی پنهان به دشمن در آنها وجود داشت؛ 🔻امّا عدّه‌ی دیگر که بودند گفتند نه، قضیّه این‌جوری نیست، هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه؛ این دشمنی را قبلاً خدا و پیغمبر به ما گفته بودند؛ گفته بودند که شما وقتی وارد این میدان شدید، همه‌ی عوامل کفر و با شما دشمنی میکنند؛ این قضیّه را قبلاً خدا و پیغمبرش به ما گفته بودند: هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه، درست گفته بودند؛ همانی که پیغمبر به ما گفته بود، همانی که خدا گفته بود، همان اتّفاق افتاده؛ یعنی آمدن دشمن و حمله‌ی دشمن، به جای اینکه روحیّه‌ی اینها را تضعیف کند، ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا، ایمانشان را تقویت کرد؛ تسلیمشان در مقابل خدا را تقویت کرد؛ و جزم آنها را نسبت به مواجهه و مقابله تقویت کرد؛ 🔹 این به‌خاطر است؛ ایمان این است. وقتی ایمان در دل ریشه‌دار شد، قوی شد، مواجهه‌ی با همه‌ی این مشکلاتی که شماها گفتید -و بنده هم اینها را، هم میدانم، هم بیشترش را میدانم، [یعنی] از اینها بیشتر را هم بنده میدانم- مشکل نمیشود؛ مواجهه آسان میشود؛ منتها مواجهه راه دارد. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍تقدیر از قطر به‌دلیل تأکید بر حفظ حداقلی موازین اسلامی در جام جهانی 🔻 در دورانی که حاکمان فاقد اندیشه کشورهای اسلامی به‌نام در حال دوری گزیدن از ارزش‌های اسلامی هستند و عالمان آن کشورها منفعل شدند، بدون توجه به قضاوت و یا مخالفت بین‌المللی بر خطوط قرمز اسلامی در اصرار می‌کند. 🔻 این اتفاق دقیقا زمانی افتاد که محمدبن سلمان در نقشه راه اجتماعی خود به عبور از خطوط قرمز، آزادسازی بسیاری از مصادیق و بی عفتی در پرداخته است. 🔻 قطر در ایجاد محدودیت و ممنوعيت در حوزه ، شرب خمر عمومی، ممانعت از بکارگیری نمادهای و... یک اقدام قابل تقدیر در مواجهه با تمامیت خواهی فرهنگی غرب است. 🔻 پیشنهاد می‌کنم معاونت بین‌الملل و به این اتفاق واکنش نشان دهند. این امر موجب می‌شود علما و حاکمیت قطر نسبت به تصمیم خود مصمم‌تر شده و این اقدام به‌نوعی در تقابل با تبديل شود. این اقدام باید از سطح یک اقدام خرد و ناخودآگاه نسبت به ابعاد آن به اتفاقی ویژه ارتقا یافته و ابعاد نهفته آن در برجسته‌سازی شود. 🔻 اقدام قطر هرچند به‌شدت حداقلی است اما دارای اهمیت است. حاکمان جهان اسلام در مقابله با غرب در لایه‌های گوناگون دچار عدم هستند، این اقدام نوعی بروز اعتماد به نفس مقابل غرب است که باید تقویت شود. مهمتر از آن چند خط پروتکل رفتاری، قطر بر این امر است. 🔻 واکنش‌ها می‌تواند به صورت‌های زیر یا مواردی مشابه باشد: 1⃣ نگارش نامه تشکر از امیر قطر و وزارت فرهنگ آن کشور و علمای آن 2⃣ برگزاری یک با حضور کارشناسان ایرانی، تحلیل‌های چندجانبه از این اقدام و ترجمه آن به عربی و انتشار در قطر 3⃣ اعزام هیئتی از علمای ایران به و گفتگو با علما و مسئولین آن کشور در تشکر و تحلیل این اقدام 🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با قلبی آکنده از غم و حزن و اندوه با خبر شدیم روح ملکوتی استاد عزیز ما، دانشمند کم‌نظیر، محقق فرزانه، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید آقا حسینی (معروف به ) به ملکوت اعلی پیوست. 🔹 شادی روح مطهرش صلوات... (بنابر وظیفه چند خطی درباره این دانشمند فرزانه خواهم نوشت انشالله) 🆔 @taalighat
تعلیقات
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با قلبی آکنده از غم و حزن و اندوه با خبر شدیم روح ملکوتی استاد عزی
◾️ در سوگ استاد فقید (1) 🔻 حوالی سال‌های 77 بود که با آشنا شدم. نامش بر روی لب همه به نیکی موج می‌زد. درب خانه‌اش به‌روی جوانان و نوجوانان باز بود. با روی گشاده، با لبخندی دلنشین و نگاهی پدرانه پذیرای ما بود. منزلش بچه‌های انقلابی اهل مطالعه و تفکر بود. 🔻 گاهی شب‌ها ساعت 11 گذشته بود، احساس میکردم پر از پرسشم، زنگ می‌زدم و می‌گفت بیا منزل. ساعت 11 شب تا 12 وقت استراحت بود، اما یک نوجوان را بدون درنگ می‌پذیرفت تا باشد برای روح متلاطم. 🔻 وقتی کنار سیدآقا می‌نشستیم یک دنیا و می‌شدیم. وجودش مملو از حرارت بود. دوست داشت جوان مؤمن انقلابی، باشد، افق‌های بلند داشته باشد، به جامعه و جهان فکر کند. سعی می‌کرد بچه‌ها را رشد دهد، افق بلند و بزرگی برای‌شان تصویر کند. 🔻 یک بود. می‌گفت حدود 20 سال به‌صورت منظم روزی 14 تا 18 ساعت مطالعه داشتم. به‌شوخی می‌گفتم خانه سیدآقا دیوار ندارد، از بس همه دیوارها از پوشیده شده بود. اصلاً با کتاب زندگی می‌کرد. کتابخانه‌اش چندین هزار جلد کتاب داشت. یکبار که درگیر مسئولیت اجرایی شده بود، با ناراحتی می‌گفت کار اجرایی باعث شده روزی بیشتر از 8 ساعت نمی‌توانم کنم. 🔻 بچه‌ها را به مطالعه تشویق می‌کرد. هر چه کتاب داشت در اختیارشان می‌گذاشت. تمرکز ویژه‌ای بر روی و و جریان‌های فکری جهان داشت. شاید اولین کتاب‌ها درباره صهیونیسم را با تشویق او بود که خواندم. 🔻 به تاریخ معاصر، تاریخ ایران، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، تمدن غرب، صهیونیسم و یهودیت، عجیبی داشت. بر حوزه‌های مختلف علوم تسلط و اشراف داشت. وقتی یکی از برجسته کشور را نزدش بردم، متحیر شده بود که عجب گنجی دارید در همدان. 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تعلیقات
◾️ در سوگ استاد فقید (1) 🔻 حوالی سال‌های 77 بود که با #سیدآقا آشنا شدم. نامش بر روی لب همه به نیکی
در سوگ استاد فقید (2) 🔻 هم‌بحثی همدانی داشتند به‌نام آیت‌الله شیخ محسن که در حوزه نجف مراتب علمی را باهم طی کرده بودند. علامه جعفری به ایشان گفته بود من رفتم و مردم از من علامه جعفری ساختند و تو در ماندی و تو را امام جماعت مسجدی کردند. (کنایه از قدرناشناسی نسبت به سرمایه‌های علمی) 🔻 بی‌شک اگر در تهران یا اصفهان یا... می‌بود در کشور چهره‌ای به‌نام و محل مراجعه بود. چراکه هم سخن نو داشت، هم نگاه نو و هم اطلاعات و داده‌های نو. افسوس که قدر وجودش را نشناختند. 🔻 ، اطلاعات گسترده و به‌روز و اشراف بر تاریخ و تمدن، موجب شده بود تا سخن گفتنش هر بار نو و تازه و با گشودن افق‌های جدید همراه باشد. توان ایجاد انگیزه و شور و انقلاب در افراد ویژگی ممتاز دیگرش بود. 🔻 سیدآقا به کمتر از علیه جريان‌هاي استکباری عالم و نیل به مراتب راضی نبود. می‌گفت بچه‌ها مطالعه کنید، کار کنید، بگشایید، حرف تازه برای جامعه و جهان بیاورید، اسلام پر است از حرف نو. هربار که خدمتش می‌رسیدم، ایده و مسیر و راه جدیدی پیش‌پایمان می‌گذاشت. 🔻 می‌گفت امام و آقا به وجب وجب مسلط بودند که توانستند راه پرپیچ و خم انقلاب را به پیش ببرند. امام را یک کم‌نظیر می‌دانست و از این‌رو همواره به مطالعه تاریخ و یهود و تأکید داشت. حرفش این بود: دنیا بسیار است و باید این پیچیدگی‌ها را شناخت و متناسب با آن کار کرد. 🔻 با سوز از و استکبار در طول تاریخ می‌گفت. و این‌که باید چاره کرد این ظلم‌های انباشه شده بر دوش بشریت را. هم بود و هم . 🔻 سال 86 برای سخنرانی به مدرسه دعوتش کردم. 45 دقیقه سخنرانی کرد، همه مسجد مدرسه به وجد آمده بود، محو سخنانش شده بودند، بعد از سخنرانی قریب به یک‌ساعت دورش جمع شده بودند و سوال می‌کردند و تا یک هفته بین خیلی از بچه‌ها درباره سخنان ایشان گفتگو بود. 🔻 حق پدری و استادی به گردن من و ده‌ها جوان مثل من داشت و دارد. خدایش با اجداد طاهرینش و اولیاء الهی محشور فرماید و سر سفره سیدالشهدا علیه السلام مهمان 🙏 🆔 @taalighat
1577066242_-213054_221124_105242.pdf
2M
📚 "بهار انقلاب در خزان غرب" 🔍 کالبد‌شکافی و ماهیت‌شناسی فتنه ترکیبی امروز 🔍 📝 هانی ایران‌منش 🌐 کاری از معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی @ido_strategy ➖➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد 📍تقدیر از قطر به‌دلیل تأکید بر حفظ حداقلی موازین اسلامی در جام جهانی 🔻 در دورانی که حاک
🔻چرا در عقبیم⁉️ ⭕ قدردانی مفتی عمان از قطر به خاطر مخالفت با همجنسگرایی و معرفی اسلام در جام جهانی فوتبال الخليج آنلاین: 🔹 شیخ احمد بن حمد الخلیلی، از قطر بابت مخالفت با برافراشته شدن پرچم و استفاده از فوتبال برای گسترش و معرفی اسلام قدردانی کرد. 🔹 الخلیلی در توئیتی نوشت: ما از کشور برادر به خاطر مخالفت با سر دادن شعارهای زشت و مخالف شرع و در تضاد با سرشت انسانی از سوی همجنسگرایان کمال تشکر و قدردانی را داریم. 🔹 مفتی عمان همچنین از دوحه به خاطر استفاده از این مناسبت بزرگ برای عرضه دین حنیف در تصویری درخشان و با ابزارهای مختلف برای روشن شدن حقیقت و حجت برای مردم تمجید و قدردانی کرد. 🆔 @taalighat
میلاد بانوی مهربان و سایه‌ی سرمان عقلیة العرب سلام الله علیها مبارک ☘ عاشق شدیم و عاشق حیران ما شدند قومی اسیر زلف پریشان ما شدند آن قدر عاشقیم که عشاق روزگار مبهوت اشتیاق گریبان ما شدند روح القدس شدیم و تمامی شاعران گرم غزل سرایی دیوان ما شدند یوسف شدیم و بهر تماشای حال ما صدها عزیز راهی زندان ما شدند آن قدر آمدیم و مسلمان او شدیم آن قدر آمدند و مسلمان ما شدند ما عاشقیم عاشق حیران زینبیم تکفیرمان کنید مسلمان زینبیم ما را نوشته اند برای گدا شدن سائل شدن، اسیر شدن، مبتلا شدن از آن طرف خلاصه دری باز می شود می ارزد انتظار به این آشنا شدن عشاق سنگ خورده ی دیوار زینبیم پس واجب است غرق تماشای ما شدن وقتی مسیر جای قدم های زینب است میلی نمی کنیم به جز خاک پا شدن اول طواف بعد منا پس چه بهتر است بعد از دمشق راهی کرب و بلا شدن ما را برای راز و نیاز آفریده اند "این کعبه را برای نماز آفریده اند" زینب طلوع بود ولی ابتدا نداشت زینب غروب بود ولی انتها نداشت زینب رسول بود ولی مصطفی نشد شهر نزول بود اگر چه حرا نداشت زینب اگر نبود کسی فاطمی نبود زینب اگر نبود کسی مرتضی نداشت زینب اگر نبود حسینی نمی شدیم زینب اگر نبود زمین کربلا نداشت زینب هر آن چه گفت تماماً حسین بود اصلاً به غیر نام حسین اعتنا نداشت زینب اگر نبود مسلمان نداشتیم باور کنید ذکر حسین جان نداشتیم 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
📍فصل بازسازی آرایش جبهه (از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟) 🔻 بی‌تردید حوادث اخیر دارای ابعاد پیچیده امنیتی و سیاسی بود اما نبايد از بعد فرهنگی و اجتماعی آن غفلت ورزید. وجود برخی بسترها و موجب شد زمینه گسترش نسبی در برخی اقشار رقم بخورد. اکنون که در بخشی از جبهه فرهنگی دچار آسیب شده‌ایم باید به بازخوانی و بپردازیم. 🔻 اما متأسفانه میل به ادامه وضع موجود و کناره‌گیری از در نهادهای فرهنگی و حتی گاه بخشی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به‌چشم می‌خورد. حالا چند صباح دیگر این بساط که برچیده شد، ما به‌دنبال کارهای سابق خود می‌رویم و در بر همان پاشنه‌ی قبلی خواهد چرخید در حالی‌که اکنون ، و برای آینده است. 🔻 در ادامه به‌صورت گذرا و پراکنده برخی مواردی را که از اکنون باید نسبت به آن‌ها در فکر بود اشاره می‌کنم: 🔹 آسیب‌شناسی نهادهای فرهنگی، و پیشنهاد اصلاحات ساختاری و نیز مقطعی 🔹 تعيين متولی و منطق برای مقوله بازسازی ساختار فرهنگی کشور 🔹 بازخوانی آسیب‌ها، چالش‌ها و راه نو برای نظام تعلیم و تربیت کشور 🔹 رصد چهره‌های اثرگذار در فضای مجازی (مرجعیت های جدید فکری) 🔹 رصد و طبقه‌بندی انواع شبهات و پرسش‌های موجود در ذهن جامعه، جوانان، نخبگان 🔹 ترمیم و بازسازی رابطه با طیف‌های مختلف نخبگان و طراحی مسیر تعامل با این طیف (در یادداشتی دیگر به‌تفصیل در‌این‌باره نوشته‌ام) 🔹 آمادگي برای مواجهه با جنبش‌های کوچکِ دارای قابلیت اثرگذاری اجتماعی 🔹 تلاش برای ایجاد مرجعیت های جدید در فضای مجازی و رسانه (تکثیر و تقویت زبان و بیان) 🔹 احیای مرجعیت رسانه ملی با انجام تحولات ساختاری و رویکردی 🔹 طراحی مدل قانونی و کم‌هزینه اعتراضات اجتماعی و صنفی 🔹 رسیدگی فکری به طیف فریب‌خورده از بازداشت‌شدگان اخیر 🔹 رسيدگی به وضعیت فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها و تحول اساسی در نحوه حضور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه 🔹 تولید بسته‌های محتوایی جدی برای پاسخ به شبهات چند ماهه اخیر و حل شبهات و ابهامات در اذهان طبقه مرجع و جامعه 🔹 بازسازی و تقویت رابطه حوزه و اجتماع () 🔹 تعيين تکلیف و مدل مواجهه‌ی نظام با مقوله حجاب، گشت ارشاد و کنش قهری با بی‌حجابی 🔹 تعيين متولی جدید و جهادی برای مقوله عفاف و حجاب و تدبیر همه‌جانبه از اکنون برای مسئله (ترمیم چرخه‌ی عفاف و حجاب از فرهنگ سازی، محصول، محتوا تا مشتری و مصرف‌کننده) 🔹 شناسایی عوامل ایجاد انفصال اجتماعی و مدل‌های ایجاد انسجام و همدلی و شادی ملی 🔹 تولید بسته‌های محتوایی (اعم از محصول مکتوب، انیمیشن، فیلم، سریال، و...) نسبت به پرسش‌های ذهن جوان امروز: ✔️ کارآمدی انقلاب اسلامی ✔️ دستاوردهای انقلاب اسلامی ✔️ انقلاب، عدالت، رفاه، پیشرفت ✔️ منطق مقابله با آمریکا و اسرائیل ✔️ منطق حضور نظامی در منطقه ✔️ منطق سیاست‌خارجی انقلاب ✔️ شبهات ناظر به مسئله حجاب ✔️ شبهات ناظر به مسئله حکومت دینی ✔️ شبهات ناظر به کارآمدی پهلوی ✔️ و صدها مسئله خرد و کلان دیگر... 📍این فهرست فقط یک اقتراحی است برای تأمل که باید ترمیم و تکمیل شود... 🆔@taalighat
🔹 عیار ولایتمداری (خاطره‌ای از شهید چیت سازیان) 🔻 خطیب توانا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان فرزند عارف ربانی مرحوم آیت‌الله نقل کردند: ☘ روزی شهید بزرگوار علی خدمت آیت‌الله فاضلیان رسید و با ناراحتی گفت: آقا ما خیلی آدم‌های بدی هستیم. ☘ آیت‌الله فاضلیان پرسیدند چرا؟ شما که اهل جنگ و و جهاد هستید! ☘ عرض کرد: چون دوبار فرمودند جبهه‌ها خالی است، جبهه‌ها را پر کنید. اگر ما آدم‌های خوبی بوديم نمی‌گذاشتیم امام یک حرف را دوبار بزند. ➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 آقا طی سال‌های اخیر هر مطالبه خود را چندبار تکرار و تکرار کردند و همچنان آن امور مسکوت و معطل ماند! این بود که نگذارند لحظه‌ای بر زمین بماند! 🔻 با مقولاتی چون کرسی‌های آزاداندیشی، جهاد تبیین، مدیریت فضای مجازی، مسئله فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و ده‌ها مطالبه دیگر چه کردیم؟ 🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با تسلیت درگذشت حاج سیدرضا مؤذنی گرامیِ برادر عزیز و رفیق شفیق حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی (معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر) خدمت آن سرور معظم و خانواده محترمشان، از همراهان عزیز تقاضا دارم با قرائت فاتحه‌ای روح این خادم امام رئوف را مهمان کنید. 🔻 رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات 🆔 @taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد 📍فصل بازسازی آرایش جبهه (از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟) 🔻 بی‌تردید حوا
❇️ لزوم آینده‌پژوهی نیازهای فکری جامعه 🔻 سرعت از سرعت اقدام و کنش نهادهای فرهنگی ما به‌مراتب بیشتر است. همین‌طور پیچیدگی جبهه مقابل قابل مقایسه با بساطت های ما در طراحی و اقدام نیست. همین موجب می‌شود یک یا چندگام عقب‌تر از باشیم. 🔻 یکی از نیازهای فوری نیازهای فکری، اجتماعی و نزدیک و آینده دور است تا مبادا مجدد غافلگیر شویم. البته رصدِ صرف دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید بعد از آن به پرداخت. 🔻 باید ببینیم تا شش ماه ، یکسال آینده، پنج سال آینده، جامعه با چه ، و چالش‌هایی روبرو است. برخی امور بنیادین و برخی روبنایی و روزمره است اما باید نسبت به‌همه این موارد داشت. 🔻 یک دهه رهاسازی و دوسال تشدید حیات مجازی و توسعه‌ی آن تا پایین‌ترین لایه‌های جامعه و غفلت از همه تدابیری که باید می‌کردیم و نکردیم ما را با در طیفی از جامعه روبرو ساخته است. وضعیتی که گاه نسبت به آن بی‌اطلاع هستیم. شناخت این وضع جدید، تلاش می‌خواهد. 🔻 تهيه فهرستی از نیازها، خلاءها، ، ابهامات و چالش‌هایی که عن قریب ذهن و فکر و جوان ما را به‌خود مشغول خواهد ساخت و موج رسانه‌ای‌ فریب‌کار بر آن سوار خواهد شد، چندان دشوار و دور از دسترس نیست. 🆔 @taalighat
📌 دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی (نگاهی به ظرفیت مغفول دروس خارج و سکوت ممتد در حوادث مهم) 🔻 طبق هر روز، صبح سر استاد بزرگوارمان حاضر بودم، امسال توفیق درک درس خارج سه استاد شاخص را دارم. دروس خارج مطرح بین 70 تا 300 نفر طلبه شرکت‌کننده دارند. 🔻 برخی دروس خارج عمومی است اما برخی دروس بیشتر مجمع الفضلا است و طلاب متوسط یا مبتدی کمتر در آن‌ها شرکت می‌کنند. چنین درسی با محوریت نخبگان و فضلای جوان حوزه، یعنی یک ویژه و قابل توجه. 🔻 اما طبق معمول در همه سه ماه گذشته اساتید معظم مباحث علمی خودشان با محوریت و شرح عروة را ادامه می‌دهند. هیچ سخنی درباره مملکت مطرح نیست. داشتم فکر می‌کردم آیا این دروس با این همه ، نمی‌توانند یک روز در هفته یا یک روز در ماه را به بررسی، گفتگو، و پیرامون مسائل مهم اختصاص دهند؟ 🔻 استاد با همان روش فنی، تحلیلی و با بهره از قوه استنباطی زاویه‌ی نگاهی را مطرح کند، طلبه‌ها بحث و اشکال کنند، در نهايت خروجی علمی یا عملی از آن بیرون بیاید! آیا نمی‌شود؟ ❌ بحث بر سر نفی مسیر موجود نیست، بی‌شک باید روال آموزشی دروس خارج بر همین منوال باشد تا مجتهدینی تربیت شوند، بحث بر سر فعال‌سازی دیگر ظرفیت‌های این دروس است. بحث بر این است که آیا اساتيد ما خود را مخاطب مسائل جامعه می‌دانند؟ 🔻 الان نسبت درس خارج با مسائل جاری جامعه یا است یا اتصال با چندین واسطه‌ی بعیده. گاهی در روند آموزشی چاره‌ای هم نیست ولی نمی‌توان بین آموزش و نیاز اجتماعی جمع کرد؟ این ظرفیت عظیم از طلاب با پراکندگی به مقیاس همه استان‌های کشور، هم تنوع در اخبار منطقه‌ای دارند، هم تنوع در امکان ، هم انگیزه برای یک . 📍به‌نظر می‌رسد می‌توان به کارکردها و ظرفیت‌های جدیدی از اجتماعات علمی حوزوی اندیشید. درس خارج، برای حل اسلامی بوده است، هر فرع فقهی یک نیاز را پاسخ می‌دهد اما نیازهای امروز هم در دروس خارج جایگاهی دارند؟ امروز نیاز به فعال‌سازی این جنبه داریم! ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پی‌نوشت: طبیعتاً مقصود این نیست که هر بزرگواری در هر زمینه‌ای حتی خارج از حوزه تخصص خود نظر دهد، مسئله اصلی بزرگان است. این‌که اساتید معظم باید ناظر به نیازهای جاری و اساسی جامعه اسلامی توأمان دارای واکنش باشند. 🆔 @taalighat