⭕️در همه ادیان وعدهی یک «فرج» و یک «حرکت عظیم الهی» داده شده است
🔹 #آحاد_بشر - چه آنهایی که #نخبه هستند و حوادث را می توانند تشخیص بدهند، چه #توده_مردم در سطح دنیا، در کشورهای مختلف که بعضیها گرفتارِ زندگیاند، #غافلند - همه این #احساس_نیاز [به منجی] را دارند، منتها بعضی #آگاهانه، بعضی #غیرآگاهانه؛ و البتّه در #همه_ادیان هم این وعده داده شده است؛
🔹در همهی ادیان وعدهی یک #فرج و یک #حرکتعظیمالهی در پایان و انتهای تاریخ - که البتّه این هم پایان تاریخ نیست؛ دنیای واقعی و #زندگیواقعیبشر از زمان #حضرت_ولیعصر شروع می شود، لکن در انتهای این وضع زندگیای که امروز ما داریم - [آمده،] همه وعدهی آنچنان عاقبتی را داده اند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (بخش پنجم)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است. در ادامهی این نوشتار مواردی از #فلسفه_غیبت، که در روایات به آنها اشاره شده است بیان میگردد؛
4⃣خالی نماندن زمین از حجت
🔹 #امام_علی (علیه السلام) میفرماید: «لا تخلوا الارض من قائم بحجة الله»؛ (هیچگاه زمین از کسی که #قائم به امر الهی باشد خالی نخواهد ماند». از سنتهای دائمی الهی این است که از #آغاز_آفرینش، #بشر را تحت سرپرستی یک #راهنما و #رهبر قرار داده است، و برای هر قوم و ملتی #پیامبری فرستاده تا آن پيامبر، مردم را از #عذاب_الهی بترساند، و #وصی و خلیفه و #جانشین و امام پس از او نیز همان سیره و روش پیامبر را عمل کرده، و مردم را به #اهداف_الهی نزدیک نماید.
🔹 #امام_صادق (علیه السلام) میفرماید: «اگر در دنیا دو نفر وجود داشته باشند، یکی از آنها #امام و #حجت خداست». [۱] همچنین میفرماید: «آخرین کسی که از این دنیا خواهد رفت #امام است، و او #حجت_خدا بر خلق است، و باید او آخرین نفر باشد که از دنیا میرود، برای اینکه کسی بدون حجت و #رهبر نماند، تا با خدا احتجاج کرده، شکایت نماید که تکلیف خود را در دنیا نمیدانسته است». [۲] #امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «بدانید زمین از #حجت_خدا خالی نمیماند، ولی خداوند به خاطر #ظلم و جور و #اسراف #مردم، بر خودشان آنها را از #دیدار او کور خواهد ساخت». [۳]
🔹با توجه به روایات فوق و بررسی دوران زندگی امامان معصوم (علیهم السلام) که هیچ کدام با مرگ طبیعی از دنیا نرفتند، اگر #آخرینحجتالهی نیز #غایب نمیشد، و در میان مردم حضور عادی میداشت، یقینا به سرنوشت امامان دیگر (عليهم السلام) دچار میشد، و #مردم برای همیشه از #فیض_الهی محروم میشدند. خداوند متعال با حکمت بالغه اش #آخرین_حجت خود را به وسیله #غیبت حفظ و صیانت نموده تا زمین از #حجت_حق خالی نماند.
5⃣نداشتن یار و یاور
🔹یکیاز علتهای #غیبتامامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نبود #انصار و #اصحاب جهت یاری رساندن به آن حضرت است. از روایات مختلف این نکته برداشت میشود که نصاب یاران #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ۳۱۳ نفر میباشند که با تولد و رشد آنها، یکی از موانع ظهور مرتفع میگردد. انصار و #یاران_حضرت را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
💠یاران خاص
🔹که #سیصدوسیزده نفر میباشند و #صفات و شاخصه هایی که در روایات ذکر شده، مربوط به آنها میباشد و در زمان ظهور و #حکومت_جهانی حضرت، #تصدیمَناصبمهم حکومتی را به عهده دارند. از #امام_علی (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «یاران خاص #قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #جواناند، بین آنان پیری نیست، مگر به میزان سرمه در چشم و یا مانند نمک در غذا که کمترین ماده غذا نمک است». [۴] از #امام_صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «#مردانیاند که گویی #قلبهایشان مانند پاره های آهن است. هیچ چیز نتواند دلهای آنان را نسبت به ذات خدا گرفتار شک و تردید سازد. سختتر از سنگ هستند و…». [۵]
💠یاران عام
🔹نصاب معینی ندارند. در روایات تعداد آنها مختلف و در بعضی از آنها تا ۱۰ هزار نفر در مرحله اول ذکر شده است، که در مکه با حضرت پیمان میبندند. #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این تعداد از یاران خاص و عام، #قیام_جهانی خود را آغاز میکند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] علامه حائری، الزام الناصب، ص ۴؛ ر.ک. زندگانی حضرت صاحب الزمان، ص ۱۶۴؛ [۲] همان؛ [۳] کافی، ج ۲، ص ۱۶۴؛ ر.ک مکیال المکارم، ص ۱۶۰؛ [۴] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۳، ح ۱۰؛ غیبت نعمانی، باب ۲۰؛ [۵] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدایت بشریت به دست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹وقتی که ایشان [امام زمان] #ظهور کنند - ان شاء الله خداوند تعجیل کند در ظهور او - تمام #بشر را از #انحطاط بیرون میآورد، تمام #کجیها را راست میکند: «یَمْلاُ الاَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً» (زمین را پر از #عدل و #داد میکند، پس از آنکه پر از ستم شده باشد)؛ همچو نیست که این #عدالت همان که ماها از آن میفهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست.
🔹معنی «یَمْلَاُ الاَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً»، الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از #جور است، تمام نفوسی که هستند #انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست و لو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که #بشر میکند انحرافش معلوم است.
🔹و ایشان مامورند برای اینکه تمام این #کجیها را مستقیم کنند، و تمام این #انحرافات را برگردانند به #اعتدال که واقعاً صدق بکند «یَمْلَاُ الاَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً». تمام بشر را ایشان #هدایت خواهند کرد ان شاء الله، و #ظلم و #جور را از تمام روی #زمین بر میدارند به همان معنای مطلقش.
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۴/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه اسراری نهفته است؟ (ششم و پایانی)
🔸 #غیبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امورى است که #عقل_بشر به تنهایى از کشف همه #اسرار آن ناتوان است، و پیوسته #مورد_سؤال قرار گرفته، و فکرها را مشغول نموده است؛ ولى باید توجّه داشت که براساس برخى #روایات، علّت و فلسفه واقعى #غیبت_امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرّى از #اسرار_الهى است. در ادامهی این نوشتار مواردی از #فلسفه_غیبت، که در روایات به آنها اشاره شده است بیان میگردد؛
6⃣تعهد نداشتن نسبت به حاکمان جور
🔹 #امام_صادق (علیه السلام) فرمود: «یقوم القائم و لیس لاحد فی عنقه عهد و لا عقد و لا بیعة»؛ [۱] (#قائم ما در حالی #ظهور میکند که در گردن او برای احدی عهد و پیمان و بیعتی نیست». برنامه #مهدی_موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با سایر #ائمه_اطهار (علیهم السلام) تفاوت دارد. #ائمه علیهم السلام مامور بودند که در #ترویج و #انذار و #امربهمعروف و #نهیازمنکر تا سر حد امکان کوشش نمایند،
🔹ولی سیره و رفتار #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متفاوت با آنان بوده و با #جنگ و #جهاد، جور و #ستم و #بیدینی را ریشه کن مینماید. اصلا این گونه رفتار از علائم و #خصائص #مهدی_موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شمرده میشود. به بعضی از امامان (علیهم السّلام) که گفته میشد: چرا در مقابل ستمکاران قیام نمیکنید؟ پاسخ میدادند: این کار به عهده #مهدی ماست.
🔹به بعضی عرض میشد: آیا شما قائم هستید؟ پاسخ میفرمودند: من قائم به حق هستم، لیکن #قائم_معهودی که #زمین را از #دشمنان_خدا پاک میکند نیستم. از اوضاع آشفته جهان و #خودکامگی_ظالمین و محرومیت مومنین شکایت میشد، میفرمودند: #قیام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مسلم است، در آن وقت اوضاع جهان #اصلاح و از #ستمکاران #انتقام گرفته خواهد شد. مومنین و #شیعیان هم به این نویدها دلخوش بودند و هرگونه رنج و محرومیتی را بر خود هموار میکردند.
🔹اکنون با این همه انتظاراتی که مؤمنین بلکه #بشریت از #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارند، آیا امکان داشت که آن جناب با #ستمکاران عصر بیعت و پیمان ببندد، که در صورت امضاء پیمان و بیعت ناچار باشد به عهد و پیمان خویش وفادار بماند، و در نتیجه هیچ وقت اقدام به #جنگ و #جهاد نکند؟ زیرا اسلام عهد و پیمان را محترم شمرده و عمل به آن را لازم دانسته است؛
🔹از این رو در احادیث تصریح شده که یکی از #اسرار_غیبت و مخفی شدن ولادت حضرت #صاحب_الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این است که ناچار نشود با #ستمکاران بیعت کند تا هر وقت خواست، #قیام کند و #بیعت کسی در گردنش نباشد. #امام_مجتبی (علیه السلام) فرمود: «خداوند عز و جل #ولادت او را #مخفی میکند، و شخص او را از دیدهها #پنهان میسازد، تا هنگامی که #ظهور میکند کسی را در گردن او #بیعت نباشد». [۲]
پی نوشت ها
[۱] اصول کافی، ج ۱، ص ۳۴۲
[۲] کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص ۱۰۱
منبع: راسخون به نقل از وبسایت عصر انتظار
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف):
🔸«إنَّ اللهَ تَعالى لَمْ يَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً و لا أهْمَلَهُمْ سُدىً، بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أسْماعاً وَ أبْصاراً وَ قُلُوباً وَ ألْباباً، ثُمَّ بَعَثَ اِلَيْهِمُ النَبيّينَ عليهم السلام مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرينَ، يأمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ، وَ يَنهُونَهُمْ عَنْ مَعْصيَتِهِ، وَ يُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أمْرِ خالِقِهِمْ وَ دِينِهِمْ».
🔹«به راستی #خداوند_متعال #مردم را بيهوده نيافريد، و آنان را #پوچ و #بيهوده رها نساخت، بلكه آنان را با قدرت خود آفريد، و براى آنان گوش و چشم و دل و عقل قرار داد، و سپس #پیامبران علیهم السلام را بشارت دهنده و بیم دهنده فرستاد، تا مردم را به #اطاعت از خدا فرمان دهند، و از #معصيت او نهى كنند و آنچه را كه در مورد #پروردگارشان و #دينشان نمىدانند به آنان بیاموزند».
📕بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۹۴
#امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️وظیفه جوانان در «انتخابات» (از لسان مقام معظم رهبری)
1⃣انتخابات را پُرشور کنید
🔹در درجهی اوّل، #دشمن مایل است که #انتخابات بیرونق شود - البته در درجهی دوم ممکن است کسی را بر کسی ترجیح دهند؛ اما آن درجهی بعدی است؛ نقطهی مقابل آن، برای دلسوزان نظام و شخص اینجانب، در درجهی اوّل این مهم است که انتخابات، #انتخابات #پُررونق و #پُرشوری شود. [۸۰/۰۲/۱۱]
2⃣مشارکت در انتخابات را حداکثری کنید
🔹خیلیها ممکن است پای #صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینکه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست #اهمیت_قضیه را نمیدانند، متوجه #تأثیر_رأی خودشان نیستند، یا به کسی که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیدهاند؛ یا کسی را هم که شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمیآیند. تلاش شما باید این باشد که #مشارکت را به معنای حقیقی کلمه #حداکثری کنید. [۸۴/۰۳/۰۵]
3⃣تقوای سیاسی داشته باشید
🔹 #تقوای_سیاسی، یعنی هر کس که در کار #سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی #صادقانه و #دردمندانه و از روی #دلسوزی برخورد کند. #سیاست به معنای پشت هماندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب #اسلام نیست. #سیاست یعنی #ادارهدرستجامعه؛ این جزو دین است. #تقوای_سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. [۸۱/۰۱/۱۶]
4⃣اصلح را پیدا کنید
🔹در #انتخابات مردم سعی کنند #صالحترین را انتخاب کنند... مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و #صالحترین را پیدا کنید. اینجا جائی نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال #حداکثر باشید؛ #بهترین را انتخاب کنید. [۸۸/۰۲/۲۲]
5⃣بهخاطر نامزدها در مقابل یکدیگر قرار نگیرید
🔹ممکن است شما به یکی از #نامزدها علاقهمند شوید، #رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود که شما در #مقابل هم قرار بگیرید... هیچ مانعی ندارد که شما به یکی علاقهمند باشید، بنده به یکی دیگر علاقهمند باشم؛ شما به او رأی دهید، من به دیگری رأی دهم. [۹۲/۰۳/۰۶]
6⃣آدمهای خوب را به مردم معرفی کنید
🔹کسانی که #زبان_گویایی دارند، #قلم_توانایی دارند و #آبرویی پیش مردم دارند، مردم را #توجیه و #تشویق کنند و #آدمهای_خوب را به آنها معرفی نمایند. [۷۴/۱۱/۱۴]
7⃣مراقب باشید علاقهمندیها به اصطکاک نینجامد
🔹 #افراد_گوناگون میآیند؛ با #منشهای مختلف، با #سلائق مختلف، با شیوههای گوناگون کار، در مقابل مردم قرار میگیرند... هر کدام از #نامزدهای محترم هم طرفدارانی دارند. بعضیها از این طرفداران متعصب هم هستند، خیلی علاقهمند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خوب، باشند، حرفی نیست؛ اما #مواظب باشید، #مراقب باشید که این علاقهمندیها به #اصطکاک نینجامد؛ به #اغتشاش نینجامد. [۸۸/۰۳/۱۴]
8⃣آگاهیتان باید در انتخابات اثر کند
🔹[عنصر] #آگاهی همیشه لازم است... #جوانها بههوش باشند، #بیدار باشند. #معیارها مشخص است. در #انتخابات، این #آگاهی باید اثر کند؛ در بیان خواستههای ملت این آگاهی باید تأثیر بگذارد... #کسانی با رأی ملت سر کار نیایند، که در مقابل #دشمنان بخواهند #دست_تسلیم بالا ببرند و #آبرویملتایران را ببرند. کسانی سر کار نیایند که بخواهند با #تملقگوئی به #غرب، به #دولتهای_غربی، به دولتهای زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند برای خودشان موقعیتی در #سطح_بینالمللی دست و پا کنند. [۸۸/۰۲/۲۸]
9⃣دیگران را تخریب نکنید!
🔹از #بداخلاقیهای_انتخاباتی باید بهشدت پرهیز کنند؛ #بدگویی کردن، #اهانت کردن، #تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم #خوارکردن، اینها راهها و روشهای صحیح و #اسلامی نیست. #رقابت باید باشد؛ #رقابت_مثبت و #پرشور، اما با رعایت #موازین_اخلاقی. [۸۶/۱۰/۱۵] هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقهی خودتان تمجید کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را #تخریب نکنید. [۸۶/۱۰/۱۲]
🔟تبلیغِ صحیح کنید بهدور از فریب و دروغ!
🔹امروز در دنیا، #دمکراسی، یک دمکراسی حقیقی نیست؛ زیرا فشار #تبلیغات پُر زرق و برق توخالی، با #سخنان_فریبآمیز، آنچنان بر ذهن مردم سنگینی میکند، که امکان انتخاب درست را به مردم نمیدهد؛ نمیگذارند مردم فکر کنند... #تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با #معنایواقعیکلمه، با حفظ #حدود_شرعی کلمه، به دور از #فریب، به دور از #کارهای_دروغین و #نمایشی، به دور از #متهم_کردن این و آن. [۷۰/۰۹/۲۷]
منبع: وبسایت پرسمان به نقل از هفته نامه خبری تحلیلی خط حزب الله
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به «گناهان صغیره» نزدیک نشویم
🔹عملا پیمان ببندیم که در راه خدا باشیم و عزم بر #خلاف نداشته باشیم، و به #گناهان_صغیره نزدیک نشویم که اصرارش ما را به #کبایر (گناهان کبیره) و همینطور تا به مراتب عالیهی خطا و گناه میکشاند.
📕در محضر بهجت، ج ٢، ص ۲۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«نماز» چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید «نماز» بخوانیم؟ (بخش دوم)
🔸از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در #آیات و #روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر #انسانی لازم است ساعاتی از شبانه روز را با #پروردگار خود راز و نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است. ما می گوییم «نماز» ستون دين و معراج افراد با ايمان است و كسى كه #نماز را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد. #نماز چيزى نيست كه #فلسفهاش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
3⃣«سدی در مقابل گناهان»:
🔹#نماز سدى در برابر #گناهان آينده است، چرا كه #روح_ايمان را در انسان تقويت مى كند، و نهال #تقوا را در دل پرورش مى دهد، و مى دانيم «ايمان» و «تقوا» نيرومندترين سد در برابر #گناه است، و اين همان چيزى است كه در «آيه ۴۵ سوره عنكبوت» به عنوان نهى از #فحشاء و #منكر بيان شده است، و همان است كه در احاديث متعددى مى خوانيم: افراد گناهكارى بودند كه شرح حال آنها را براى پيشوايان اسلام بيان كردند فرمودند: غم مخوريد، #نماز آنها را اصلاح مى كند و كرد. [۱]
4⃣«غفلت زدایی»:
🔹#نماز، غفلت زداست. بزرگترين مصيبت براى رهروان راه حق آن است كه #هدف_آفرينش خود را فراموش كنند و غرق در «زندگى مادى» و «لذائذ زود گذر» كردند، اما #نماز به حكم اينكه در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز پنج بار انجام مى شود، مرتبا به #انسان اخطار مى كند، هشدار مى دهد، «هدف آفرينش» او را خاطر نشان مى سازد، موقعيت او را در جهان به او گوشزد مى كند، و اين «نعمت بزرگى» است كه انسان وسيلهاى در اختيار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قويا به او #بيدارباش گويد. [۲]
5⃣«از بین برنده کبر و خودبزرگ بینی»:
🔹#نماز خودبينى و كبر را در هم مى شكند؛ چرا كه #انسان در هر شبانه روز هفده ركعت، و در هر ركعت دو بار پيشانى بر خاك در برابر خداوند مى گذارد، خود را ذره كوچكى در برابر عظمت او مى بيند، بلكه صفرى در برابر بى نهايت. پرده هاى #غرور و #خودخواهى را كنار مى زند، #تكبر و برتری جويى را در هم مى كوبد. به همين دليل امام على (علیه السلام) در حديث معروفى كه فلسفه هاى عبادات اسلامى در آن منعكس شده است بعد از #ايمان، نخستين عبادت را كه #نماز است با همين هدف تبيين مى كند و مى فرمايد: «فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ...». [۳] (خداوند #ايمان را براى پاكسازى انسانها از #شرك واجب كرده است و #نماز را براى پاكسازى از #كبر...). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، ۱۳۷۴ش، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۰
[۲] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۱
[۳] نهج البلاغه، صالح، صبحی، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۱۲، كلمات قصار ۲۵۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️حضور مردم در انتخابات
🔹حضور #مردم در این صحنه [انتخابات] خیلی پُرمعنا است. این نشاندهنده دو مطلب اساسی است؛ البتّه ذیل این دو مطلب، مطالب دیگری هم وجود دارد لکن دراین #حضور_مردمی، دومطلب اساسی است: یکی اعتماد مردم و علاقه مردم به نظام #جمهوری_اسلامی، پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی؛
🔹یکی [هم] قدرت اراده و تصمیم گیریای که در مردم وجود دارد؛ این دوچیز خیلی مهم است. وقتی شما در #صحنه حاضر میشوید، هم نشان میدهید که به نظام #جمهوری_اسلامی که توانسته است کشور را #استقلال ببخشد و #آزادی ببخشد، دلبستهاید؛ هم نشان میدهید که #ملّت_ایران یک ملّت زنده است، پای کار است، مصمّم است، عازم است؛ این را نشان میدهید.
🔹هر دوی اینها برای کشوردارای #ارزش زیادی است؛ البتّه هرکدام [هم] زیرمجموعه هایی دارد؛ فواید بیشتری هم دارد. هرچه این #حضور بیشتر باشد، هرچه این #انضباطی که بحمدالله در بین مردم وجود دارد بیشتر باشد، #آبرویملّتایران و احترام ملّت ایران در پیش چشم ناظران جهانی بیشتر است. این نکته انضباط که عرض کردم، نکته مهمّی است.
🔹این #انضباط_مردمی، خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است؛ هم قبل از انتخابات، هم در حین انتخابات و روز انتخابات، هم بعد از انتخابات. این انضباط مردمی و پایبندی به #نظم و #قانون خیلی مهم است؛ ...ملّت ایران تجربه کرده است که این انضباط چقدر به نفع اوست و #بیانضباطی و #بیقانونی چقدر برایش مضر است؛ این را ملّت ایران تجربه کرده.
بیانات رهبری۹۶/۲/۲۷
منبع:وبسایت دفترحفظ ونشرآثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (عليه السلام) در «عهدنامه» مالک اشتر چه عواملی را سبب بقای دولت ها و حکومت ها می داند؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از عهدنامه مالک اشتر، به نكته مهمى اشاره مى كند كه #سبب #بقاى_دولتها، #حكومتها و مديريت هاست، مى فرمايد: «وَ إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَيْنِ الْوُلاَةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِي الْبِلاَدِ وَ ظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِيَّةِ». ([بدان] برترين چيزى كه موجب روشنايى چشم #زمامداران مى شود، برقرارى #عدالت در همه بلاد، و آشكار شدن #علاقه و محبّت #رعايا به آنهاست).
🔹اشاره به اينكه گسترش #عدل و داد سبب #پيوند_عاطفى ميان #مردم و #زمامداران مى شود، كه بهترين وسيله براى #حفظ_حكومت است. سپس به عوامل ظهور مودّت و #محبّت_مردم اشاره كرده مى فرمايد: «و إِنَّهُ لاتَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ». (محبّت و #علاقه #رعايا به آنها جز با #پاكىدلهايشان [و برطرف شدن هر گونه سوء ظن به زمامداران] آشكار نمى شود).
🔹 #سلامتِ_صدور اشاره به #خوشبينى و نفى هر گونه #كينه و عداوت است. بديهى است كه اگر #رعايا به اعمال #زمامداران خوش بين باشند و هيچ گونه كينه و عداوتى از آنان به دل نگيرند، #محبّت و #وفادارى آنان به #حكومت آشكار مى گردد. اين تعبير ممكن است اشاره به اين باشد كه بسيارى از مردم به حكم اجبار و خوف و ترس، ممكن است ثناخوانِ زمامداران باشند، در حالى كه سلامتِ صدور ندارند.
🔹 #مودت_واقعى زمانى ظاهر و آشكار مى شود كه #دل هاى آنها به #زمامداران علاقه مند باشد. در ادامه مى افزايد: (#خيرخواهى آنها در صورتى كاملا مفيد واقع مى شود كه با #ميل خود گرداگرد #زمامداران جمع شوند و #حكومتِ آنها بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ #پايان_گرفتن مدت حكومتشان را نكشند).
🔹جالب اينكه #امیرالمؤمنین (عليه السلام) براى دوام و #بقاى_حكومتها روى مسأله قدرت ظاهرى و تسلط لشكر و نيروى انتظامى و اطلاعاتى بر مردم تكيه نمى كند، بلكه تمام تكيه اش بر #دلهاى_مردم و جنبه هاى #عاطفى آنان است، و راه جلب #محبّت آنان را نيز به خوبى نشان مى دهد. در حالى كه در گذشته و حتى دنياى امروز بسيارى از حكومت ها بقاى خود را در گروى سلطه ظاهرى بر مردم مى شمارند و غالباً ديده ايم مردمِ ناراضى، با فراهم آمدن فرصت بر ضد آنها قيام كرده اند و طومار قدرتشان را در هم پيچيده اند.
🔹در شرح نهج البلاغه مرحوم علاّمه «شوشترى» آمده است كه «زهرى» مى گويد: «روزى وارد بر عمر بن عبد العزيز شدم، در همان اثنا كه من نزد او بودم نامه اى از يكى از فرماندارانش به او رسيد كه مضمونش اين بود كه شهر او نياز به تعمير و مرمت دارد. من به او گفتم: اتفاقاً يكى از #فرمانداران #حضرت_علی (عليه السلام) شبيه اين نامه را به آن حضرت نوشته بود و امام در پاسخ او نوشت: «أمّا بَعْدُ، فَحَصِّنْها بِالْعَدْلِ وَ نَقِّ طُرُقَها مِنَ الْجَوْرِ»؛ [۱] (بعد از حمد و ثناى الهى شهر خود را با #عدالت محكم كن و جاده هايش را از #ظلم و جور پاك گردان) با شنيدن اين سخن، عمر بن عبدالعزيز همان را در پاسخ فرماندارش نوشت.
پی نوشت:
[۱] بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، شوشترى، محمد تقى، موسسه انتشارات اميركبير، تهران، ۱۳۷۶ش، چ اول، ج ۸، ص ۵۳۸؛ اين داستان در تاريخ اليعقوبى، الكاتب العباسى، احمد بن أبى يعقوب بن جعفر بن وهب واضح، دار صادر، بيروت، بى تا، ج ۲، ص ۳۰۶ آمده است.
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۱۰، ص ۴۷۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دولت #حکومت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️هدف زندگی انسان
🔹مبدأ و نقطه آغاز تمام #انحرافات و #گمراهیها و #محرومیت های معنوی انسان، عدم درک صحیح #فلسفهحیاتانسان در این دنیا است. و اگر نداند یا فراموش کند که #خدای_متعال او را برای چه #آفریده و در این سرای به او #زندگی بخشیده و این همه #امکانات در اختیارش نهاده است، زمینه چالش های بعدی را فراهم می سازد. از دیدگاه #قرآن #هدف_نهایی و مقصد عالی زندگی و #خلقت_انسان، «#کمال و #قرب_الهی و آمادگی برای #حیات_اخروی و لقای الهی و #سعادت_جاودانی و وصول به مبدأ نور هستی» است؛
🔹همانگونه که جنین در رحم مادر، خود را برای زندگی کردن در دنیا کامل و آماده میکند، #انسان نیز باید خود را برای زندگی در #برزخ و #حیات_اخروی، کامل و آماده سازد. #قرآن_کریم در چندین آیه اولاً #زندگی_انسان را #هدفدار میداند: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً»؛ (آیا میپندارید که شما را #بیهوده آفریدهایم؟). و ثانیاً هدف نهایی #خلقت_انسان را #بازگشت به سوی خدا دانسته و فرموده است: «وَ أَنَّ إِلى رَبِّکَ الْمُنْتَهى»؛ «إِنَّ إِلى رَبِّکَ الرُّجْعى»؛ یعنی انتهای سیر #انسان، به سوی #پروردگار است.
🔹البته به دلیل اینکه پروردگار عالم #انسان را به واسطه #صفات_خود پرورش میدهد، و #ربوبیت او توسط صفات انجام میپذیرد؛ لذا میتوان گفت: هدف نهایی #زندگی_انسان، «نزدیک شدن یا آراسته شدن به #صفات_خداوند و دور شدن از #صفات_شیطان» است، و در این راستا نیز تعبیراتی همچون به #کمال رسیدن، #قرب به خدا، به خدا رسیدن، مظهر خدا شدن و به رنگ خدا درآمدن که در جایجای ادبیات دینی و آموزه های اخلاقی مطرح میشود، همه در نهایت به همین حقیقت - آراسته شدن به صفات و #کمالات_الهی و دور شدن از #صفات_شیطانی - بازمیگردد و خلاصه میشود.
🔹همچنین از #قرآن_کریم استفاده میشود که این #هدف، محقق و میسر نمیشود، مگر با عبودیت و #بندگی_خالصانه خدای متعال: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ»؛ (و جن و انسان را نیافریدم، جز آنکه مرا #بپرستند). «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِیعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ»؛ (در حالی که #فرمان نیافته بودند، جز آنکه #خدا را #بپرستند، و #ایمان و #عبادت را برای او از هرگونه شرکی #خالص کنند، و #حقگرا باشند».
🔹پس اگر کسی به #آخرت و حیات پس از مرگ معتقد شد، و فهمید که #هدفنهاییزندگی، آراسته شدن به صفات و #کمالات_الهی و آمادگی برای سفر #آخرت و زندگی در عالم #برزخ و سپس #محشور_شدن در قیامت و رسیدن به #پاداش و #جزاست، و خود را در مسیر بندگی و #عبودیت حقتعالی قرار داد، چنین فردی به راستی از #خواب_غفلت بیدار شده است، آنگاه تمام زندگیاش به #درستی و در همین راستا #سامان مییابد، و از حیرت و #گمراهی و سرگشتگی نجات خواهد یافت، و به #آرامش_واقعی میرسد، ولی اگر چنین نشد، پایانی برای سرگشتگی و بیقراری انسان متصور نیست.
🔹بنابراین تنها کسانی که در مسیر عمل به #احکام_دین و حفظ #ارزشهای_اعتقادی و تخلق به صفات الهی و #فضایل_اخلاقی حرکت و تلاش میکنند، از منظر #دین و #اخلاق، فرد بیدار و #هشیار تلقی میشوند، و سایر مردمان که تلاش و کوشش آنان، تنها در محدوده پرورش تن و بهرهمندی از #امور_مادی و وصول به منافع و مطامع و #لذتهای_دنیوی و #مال و #مقام و شهرت خلاصه میشود و نسبت به #خودسازی_دینی و کمال انسانی و انجام #وظایف فردی و اجتماعی و عبادی و آماده شدن برای سفر آخرت بیتوجهاند، در خواب #غفلت و بیخبری زندگی خود را سپری مینمایند.
منبع: پرسمان
#انسان #دین #بندگی #آخرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف):
🔸«إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ كَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ».
🔹«من مايه امان اهل زمينم، چنان كه ستارگان مايه امان اهل آسماناند».
📕بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۸۰
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انتخابات و نصرت الهی
🔹 #خداوند_متعال در #قرآن_کریم تأکید کرده است که اگر من را #یاری کنید من هم به تعهد خود عمل خواهم نمود، و شما را #یاری خواهم کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»؛ [۱] (ای کسانی که #ایمان آوردهاید! اگر (آیین) #خدا را یاری کنید، شما را #یاری میکند و #گامهایتان را استوار میدارد).
🔹بلاشکیکیاز #مصادیقیاریخدا، یاری کردن #دین_خدا میباشد و دین خدا یاری نمیشود، مگر با تشکیل #حکومت_اسلامی، و حکومت اسلامی هم شکل نخواهد گرفت، مگر با #حضور_حداکثری آحاد ملت پای #صندوقهایرأی و حضور در #انتخابات و #انتخابفرداصلح برای حکومتداری است. نتیجه اینکه شرکت در انتخابات مصداق کامل یاری و نصرت خدا است.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره محمد (ص)، آیه ۷
نویسنده: فاطمی تبار
منبع: وبسایتراهروانولایت
#انتخابات #حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضور و مشارکت مردم، عامل مؤثّر در اقتدار و قوّت ملّی
🔹خب بنده قبلاً مکرّر راجع به #ایران_قوی صحبت کردهام؛ یعنی ما باید تلاش کنیم #کشور را #قوی کنیم. خب، کشوری و ملّتی که میبیند دشمنیهای #دشمنان و زیادهخواهان و #مستکبران را، راه کار و علاجش این است که خودش را #قوی کند. این قوّت کشور و #ایران_قوی یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند؛ آن کسی که بنده را هم قبول ندارد، شعار «ایران قوی» را قبول دارد.
🔹مسلّماً #ایران_قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسریخور است؛ ایران قوی، #ایران_عزیز و دارای #عزّت. خب حالا این قوّت را چه کسی به ایران میبخشد؟ همان طور که عرض کردیم، ملّت؛ #ملّت هستند که این #قوّت را به کشور میبخشند و حضور ملّت و #مشارکت شان هم - اصل مشارکت شان، اندازهی مشارکت شان- مسلّماً در این #قوّت_ملّی تأثیر دارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انتخابات تحول آفرین
🔹 #انتخابات در کشور ما همواره منشأ #خیرات و برکاتی بوده است. یکی از #برکات آن #احساس_مسئولیت و #نشاط_مردمی است. #انتخابات باعث میشود که خون تازهای در رگهای نظام مقدس اسلامی دمیده شود و #جامعه را از حالت رکود و #یکنواختی بیرون بیاورد و منشأ تغییر و #تحول عظیم باشد، و این یکی از بزرگترین محسّناتش است. با برگزاری همین #انتخابات است که #جمهوری_اسلامی همواره از ثبات برخوردار است،
🔹یعنی چنان ریشه دوانده و مانند درخت تنومند استقرار دارد و به تعبیر قرآن کریم: «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ»؛ [۱] و این بهترین شکل از #انواع_حکومتها است؛ چرا که #کشتینظاماسلامی در بین امواج سهمگین و #دریای_پرتلاطم و طوفانی توانسته است بدون دغدغه حرکت کند و مثل کوه مقاوم، همواره از #ثبات_قدم برخوردار باشد، و هیچ کس نمیتواند استقرار او را بر هم بزند: «وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره ابراهیم، آیه ۲۴
[۲] همان، سوره هود، آیه ۴۲
نویسنده: فاطمی تبار
منبع: وبسایتراهروانولایت
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انتخابات و کارآمدی
🔹برخی از #افرادی که خود را برای #مدیریت_کشور #توانمند میبینند خود را داوطلب برای این امر خطیر میکنند که شایسته تقدیر است؛ اما از نگاه #قرآن_کریم توانمندی و #کارآمدی باید در چند چیز ظهور و بروز کند تا افراد #لیاقت_پذیرش و واگذاری #پستهای_کلیدی و حساس نظام مقدس اسلامی را داشته باشند. از جمله مواردی که باید به آن توجه داشت توانمندی در #علم و کارآمدی در #شجاعت است.
🔹خداوند متعال در #قرآن_کریم یکی از شرایط زمامداری برای حضرت #طالوت را #علم و #قدرت_جسمی معرفی میکند: «قَالَ إِنَّ اللهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَ زَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»؛ [۱] یعنی این افراد باید از عموم مردم سطح #سواد و #آگاهی و #قدرت_علمی بالایی داشته باشند و نیز #قدرت_تحلیل مسائل و #رفع_موانع موجود را داشته باشند،
🔹و همچنین از #قدرت_جسمی و #شجاعت هم برخوردار باشند. اما آنچه که نبود آن لطمهای برای رسیدن به مدیریت کشوری و لشکری نمیزند، داشتن #مال و ثروت است: «وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ»؛ [۲] حضرت #طالوت ژن خوب یا ثروت و نسب نداشت، اما #علم_فراوان و #شجاعت آن را داشت که بتواند #زمامدار_خوبی برای #مردم باشد.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره بقره، آيه ۲۴۷
[۲] همان
نویسنده: فاطمی تبار
منبع: وبسایتراهروانولایت
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد