#عزت_ملی
#انتخابات
#افول_آمریکا
#دموکرات
✅ سقوط سیاست در آمریکا
🔶 انتخابات ریاستجمهوری ایران تمام شد. چهار مؤلفه برجسته انتخابات، یعنی «مشارکت»، «رقابت»، «سلامت» و «امنیت» در کنار دقت نظر و سرعت عمل ماحصل تشکیلدهنده انتخابات ریاستجمهوری زودهنگام امسال بود؛ اما در آن سوی دنیا در ایالات متحده آمریکا قرار است چند ماه دیگر در ۱۵ آبان ماه انتخابات ریاستجمهوری برگزار شود. حواشی گوناگون این انتخابات سبب شده است تا گزارههایی مبنی بر سقوط سیاست در ایالات متحده بیش از پیش به چشم بیاید.
1⃣ گزاره اول به خود نامزدهای انتخاباتی از سوی دو حزب اصلی ایالات متحده، یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ مربوط میشود. دونالد ترامپ که محکومیت قضایی دارد و اتهامات بسیاری در دادگاههای گوناگون، همانند اتهامات اخلاقی و سیاسی و امنیتی دارد و در مقابل جو بایدنی که رفتارهای پارکینسونی او و گیجی مثالزدنیاش به سوژه طنز همه مردم دنیا تبدیل شده است. ادبیات سخیف هر دو رئیسجمهور در اظهار نظرهای رسانهای خود در کنار رفتارهای ضد دیپلماتیک آنها سبب شده است این دو نامزد به ضعیفترین نامزدهای ریاستجمهوری تاریخ ایالات متحده تبدیل شوند.
2⃣ گزاره دوم مربوط است به دو حزب جمهوریخواه و دموکرات که در عرصه سیاسی آمریکا فعال هستند؛ دعواهای درون حزبی این دو بسیار بالا گرفته است و هم اکنون نه حزب دموکرات روی نامزدی جو بایدن مصمم و مصر است و نه حزب جمهوریخواه نسبت به شایستگیهای دونالد ترامپ برای به دست گرفتن قدرت اطمینان دارد.
3⃣ گزاره سوم مربوط میشود به عملکرد و کارنامه سیاسی هر دو حزب و جریان سیاسی؛ به واقع جمهوریخواهان با آتشافروزی در خاورمیانه شناخته میشود و دموکراتها با فعال کردن بحرانهای اوکراین و سرزمینهای اشغالی. جنگ ناتمام آمریکا در عراق، حمله بیهدف و بدون دستاورد آمریکا به افغانستان، به وجود آوردن داعش و ادامه جنگ نیابتی در غرب آسیا و هم اکنون حمایت از ادامه جنگ اوکراین و روسیه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی باعث شده است که عملاً دولت فدرال رزرو عملکرد و کارنامه کاملاً مردود و غیر قابل دفاعی داشته باشد.
4⃣ گزاره آخر هم مربوط میشود به ناتوانی دولت فدرال رزرو برای برگزاری ایمن و مناسب انتخابات در سراسر ایالات متحده؛ ماجرای تیراندازی و قصد ترور دونالد جی ترامپ در جریان سخنرانیاش در کمپین انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا و شهر باتلر که به فوت یک نفر از تماشاگران این مراسم منجر شده و دو نفر دیگر را نیز به شدت مجروح کرده است، نشان میدهد عنصر قوامدهنده انتخاباتها که همان امنیت انتخابات است، در کشوری که ادعای تأمین امنیت داخلی آمریکا را به نحو بسیار عالی دارد، کاملاً مخدوش و در ابهام است. نتیجه آنکه زوال سیستم آمریکایی امروز بیش از هر زمان دیگری نمود و بروز پیدا کرده و سیاست در ایالات متحده در حال سقوط است.
🆔 @tahlil_shjr
#بصیرت
#امام_حسین(ع)
#نهضت_حسینی
✅ امام حسین (ع) و سیاست
🔶 "امام را برای حاجت گرفتن میخواهند". "ظهر عاشورا، شقی ترین انسانها بزرگترین جنایت بشری را مرتکب شدند، اما جنایتی بمراتب بزرگتر پس از قیام اباعبدالله رخ داد که به آن توجه نمیشود.
🔶 اما آن چیست؟ بدون شک، هر نوع تحریف هدف امامحسین (ع) از قیام ظلم بزرگتری است که باید در مقابل آنها به روشنگری پرداخت. عده ای امامحسین (ع) را، امامی شجاع، مظلوم، مهربان و دوست داشتنی میدانند در حدی که حاجتهایشان روا کند!
🔶 هیات، عزاداری و کربلا را نماد عشق و علاقه خود میدانند و در نهایت محبت و علاقه به اباعبدالله میگویند: عزای محرم و امام حسین (ع) را وارد سیاست نکنید! اساسا، علت تحمل این همه مصیبت چه بود؟
🔶 چرا حضرت شهر مدینه را رها کرده و در معرض خطر قرار گرفتند؟ چرا حضرت با وجود علم به اینکه ۷۲ نفر توان مقابله با ۳۰ هزار نفر را ندارند باز ادامه دادند؟
🔶 حضرت علیه کدام ظلم و ظالم قیام کردند؟ماهیت حرکت و قیام امام حسین (ع) علیه حکومت بنی امیه و سیاست یزیدی بود.
بعد چگونه میتوان امام حسین (ع) را صرفا در نذری و سینه زنی و زیارت خلاصه نمود؟
🔶 آیا کسانی که از قیام حسینی قرائت و برداشتی غیر سیاسی دارند و فقط توصیه به عزاداری دارند میتوانند علت بریده شدن سرمبارک اباعبدالله توسط حاکم ظالم را بدون در نظر گرفتن حرکت سیاسی ایشان تفسیر کنند؟
🔶 خطبه های صریح حضرت در مورد علت قیام علیه ظلم و اقامه دین گویاتر از آن است که بخواهیم نهضت حسینی را از عینک لیبرال مسلکان خنثی و بی بخار مشاهده کنیم. جنایتِ معرفی حسین (ع) غیرسیاسی به نسل امروز از جنایت شمر و سنان هم بزرگتر است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#انتخابات
#محرم #عاشورا
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ ریشههای قیام حسینی در بعثت نبوی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #عدالت_و_مبارزه_با_فساد #انتخابات #محرم #عاشورا #تاریخ_صدر_اسل
شماره ۴۵۳ نشریه خط حزب الله.pdf
5.09M
#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#انتخابات
#محرم #عاشورا
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ ریشههای قیام حسینی در بعثت نبوی
🔶 تحلیلی بر یک مطالبه ی جدی پسا انتخاباتی، تبدیل 《رفتارهای رقابتی》؛ به 《هنجارهای رفاقتی》 چرا و چگونه؟
🔸 خط حزب الله؛ شماره ۴۵۳
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#دشمنشناسی
#بصیرت #محرم
✅ تفرقهافکنی، از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق
🔶 یکی از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق، ایجاد انشقاق، تفرقه و اختلاف در جبهه حق است. آنان حتی تا مرحله ایجاد تفرقه میان فرزندان علی هم طمع میورزند! به همین دلیل، شمر لعنت الله علیه، در شب عاشورا تلاش کرد با ارائه اماننامه به فرزندان امالبنین آنان را در مقابل فرزند رسولالله و فرزندان زهرا قرار دهد! او با این کار در واقع میخواست ناامنی و ناثباتی در یاران ابیعبدالله ایجاد کند، و اراده آنان در پایداری بر مواضع حق را متزلزل کند!
🔶 توضیح آنکه: وقتی شمر از سوی عبیدالله بن زیاد مأموریت مواجهه با ابیعبدالله الحسین را در سرزمین کربلا دریافت کرد، از او خواست تا اماننامهای برای ابیالفضل عباس و برادرانش در اختیار او قرار دهد! او شب عاشورا به پشت خیمههای ابیعبدالله آمد و عباس و برادرانش را صدا زد و گفت: «خواهرزادههای ما كجايند؟من برای شما اماننامه آوردهام!».
🔶 [امّالبنين خواهر شمر نبود، اما هر دو از قبيله كِلاب بودند و به اين مناسبت فرزندان او را خواهرزاده خواند]. عباس و جعفر و عثمان و عبدالله، از شنیدن این سخن شرمگین و خجلتزده شدند و سرهای خود را پایین انداختند و سکوت کردند. امام علیه السلام به آنان فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است. بیرون آمدند و در پاسخ او گفتند: «لعنت خدا بر تو و آن امانی [كه برای ما آورده ای]، اگر واقعاً تو دايی ما بودی آيا حاضر می شدی که ما در امان باشيم و فرزند رسولخدا در امان نباشد.»
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای احمدحسین شریفی
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#مقاومت #منطقه
#جمهوری_اسلامی
#ایران_قوی
✅ تداوم حمایت از مقاومت در دولت جدید نشان دهنده اصولی بودن راهبرد حمایتی جمهوری اسلامی از محور مقاومت است
🔶 رئیسجمهور منتخب مردم ایران به صورت صریح و شفاف حمایت خود از جبهه مقاومت را مطرح کرد موضوعی که دشمن را بسیار ناامید کرد. در خصوص اهمیت تقویت ارتباط ایران با جبهه مقاومت با اشاره به تاکید رئیسجمهور منتخب ایران به این موضوع در این خصوص گفت: موضع اتخاذ شده از سوی دکتر پزشکیان در رابطه تقویت همکاری ایران با جبهه مقاومت از جمله حزبالله نشان داد سیاست تقویت ارتباط با جبهه مقاومت تا چه اندازه درست است. واکنشهای صورت گرفته از سوی مخالفین جمهوری اسلامی و معاندین محور مقاومت به این موضوع نشان دهنده درست بودن سیاست حمایت ایران از جبهه مقاومت است. آقای پزشکیان استمرار حمایت از جبهه مقاومت را زمانی مطرح کرد و مورد تاکید قرار داد که دشمن امیدوار بود صدای دیگری در ایران شنیده شود و ریلگذاری تازه و متفاوتی در زمان آقای پزشکیان متفاوت با ریلگذاری گذشته ایجاد شود، اما رئیسجمهور منتخب مردم موضع خود را شفاف و دقیق بیان کرد بخصوص در شرایط منطقهای بسیار حساس که جبهه مقاومت در اوج مقابله با رژیم صهیونیستی است این موضعگیری بسیار حائز اهمیت است.
🔶 دشمن در خیالبافیهای خود گمان میکرد ایران آنچنان از محور مقاومت دیگر حمایت نمیکند، اما موضع رئیسجمهور جدید یاران نشان داد دشمن گمان باطل کرده و جبهه مقاومت همچنان به دلیل تداوم پشتیبانی ایران قویتر در صحنه ظاهر میشود. بیان این موضوع از سوی آقای پزشکیان نشان میدهد راهبرد و سیاست دولت سیزدهم در حمایت از مقاومت درست بوده بنابراین استمرار این روند در دولت چهاردهم که منتخب مردم ایران است بسیار مهم است. دولت چهاردهم در صورتی موفق خواهد بود که با بررسی موفقیتهای دولتهای قبلی و با بررسی نقاط ضعف دولتهای قبلی راهبردی را اتخاذ کند که بیشترین نقطه قوت دولتهای قبلی و کمترین نقاط ضعف دولتهای گذشته را داشته باشد.
🔶 با توجه به اینکه در طی چهل سال گذشته انواع و اقسام راهبردها را در سیاست خارجی دنبال کردهایم و بعضا سیاستها و راهبردهایی که به نظر میرسد نتایج مثبتی داشته نتایج بالعکسی داشته است مثل سیاست گفتگوی تمدنها که در آن زمان آقای بوش پسر در بهمن ماه سال ۸۰ ایران را یکی از کشورهای محور شرارت نامید باید مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار بگیرد. مردم ایران به خوبی میدانند سیاست برقراری رابطه با غرب و دنیای امروز اگر به معنای تحویل گرفتن لبخندی خشک و خالی باشد و دشمنی دشمن متوقف نشود پشیزی نمیارزد.
🔶 دوره هشت ساله دولت آقای روحانی سیاست پذیرش درخواستهای غرب را نیز تجربه کردیم، اما شاهد بودیم نه تنها مطالبات یک سویه آمریکا از ما کاهش نیافت بلکه روز به روز به نفع تامین منافع آمریکا بیشتر میشد، بنابراین دولت چهاردهم باید در مسیر درست حرکت کند. ریلگذاری در دولت شهید رئیسی ما را وارد مسیر درست و اصولی کرد. در این دولت سه ریلگذاری انجام شد که هر کدام نتایح شیرینی داشت. سیاست بهبود ارتباط با همسایگان دستاوردهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی و ثبات منطقهای و خنثیسازی توطئه در مرزها را به دنبال داشت.
🔶 توسعه روابط با همسایگان دستاوردهای اقتصادی ملموسی داشت. درعرصه سیاسی سبب انسجام بهتری شد از جمله روابط با عربستان و پایان خصومتها، بنابراین اگر دولت چهاردهم به دنبال کسب موفقیت است نباید این راهبردهای درست را نادیده بگیرد. جعفر قادری درباره راهبردهای اصولی که دولت سیزدهم در پیش گرفت، گفت: راهبرد فعالسازی وزارت خارجه برای ریلگذاری در مسیر توسعه ارتباطات با کشورهای مختلف منطقهای و فرامنطقهای که خوشبختانه این محور در شعارهای آقای پزشکیان برجسته بود.
🔶 به هر حال سیاست راهبردی کلان ما در منطقه و در جهان اسلام حمایت از مقاومت است. در دولت آقای رئیسی براساس این سیاست همه به اقتدار ایران اعتراف کردند و شاهد شکل گرفتن انسجام بیسابقهای در میان نیروهای مقاومت در منطقه بودیم. بی شک اثرات این سیاست را در عرصه اقتصاد، سیاست و امنیت شاهد خواهیم بود لذا امیدواریم شاهد تداوم راهبردهای آقای رئیسی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در دولت چهاردهم باشیم چرا که اگر نقاط قوت دولت سیزدهم مورد توجه دکتر پزشکیان قرار بگیرد و متناسب با خواست مردم، قانون اساسی و اصول انقلاب اسلامی حرکت کنیم دشمن نمیتواند به ما گزندی وارد کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای جعفر قنادباشی؛ کارشناس سیاست خارجی و مسائل بینالملل
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#جهاد_تبیین
#روشنگری
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ افتخار به جنایات پدران در کربلا
🔶 اینکه تصور کنیم مردم در سال ۶۱ هجری و بعد از واقعه عاشورا به سمت اهلبیت آمده و آنان را از غربت نجات دادند، صد در صد باطل است، آنان نه تنها خود، بلکه نسلشان به جنایات در کربلا افتخار میکردند.
🔶 علامه کراجکی در کتابی با عنوان
«التعجب» به نمونههایی حیرتآور از افتخار مردم به جنایت عاشورا میپردازد."خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازهای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنواادرجا.
🔶 بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین (ع) را ربودند. بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین (ع) اسب تاختند. برخی از آن تازندگان اسب، نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سر در خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند.
🔶 بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزهای را که سر امام حسین (ع) بر آن بود را حمل میکرد... بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزهداری که سر امام حسین (ع) را حرکت میداد تکبیر میگفت!
🔶 حال اهمیت آن ۷۲ یار با وفا بیشتر درک میشود. حال کار بزرگ زینبکبری بیشتر به چشم میآید که چگونه و در چه شرایطی و در جمع چه مردمانی عَلَمِ جهاد تبیین را به دست گرفت.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام محمدحسین راجی
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب حسینی (ع)
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
1⃣ نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد.
🔶 امام حسین -علیهالسّلام- هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
2⃣ هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین (ع)، نه امام حسن (ع)؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین (ع) پیش آمد.
3⃣ دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و از بینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
4⃣ افزون بر اینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#امام_حسین(ع) #انقلاب_اسلامی #حکومت_اسلامی #اسلام_ناب ✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب
#امام_حسین(ع)
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب حسینی (ع)
🔰 قسمت دوم
5⃣ در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. از این رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
6⃣ امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
7⃣ آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَ عَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ. دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ.
🔶 و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ. و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
📜 خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#محرم #بصیرت
#شبهه
✅ امام به گریه نیاز نداره!!!
🔶 عده ای با ژست روشنفکر دینی می گویند: امام حسین (ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و توی سر وکله بزنیم باید راه حسین را شناخت حسین به این عزاداریها نیاز نداره.
🔶 پاسخ: این حرف درستی است که امام حسین (ع) به گریه ما نیاز ندارد. خداوند هم به نماز و عبادت ما احتیاجی ندارد پس انجام ندهیم؟ اصلا اینجا حرف از نیاز امام حسین (ع) به عزاداری ما نیست. این شبهات با حرف های قشنگ دینی مخلوط میشود. کسانی که ادعای روشنفکر دینی دارند. به این سوال جواب دهند، چرا امام موسی کاظم (ع) که خودشان امام معصوم هستند برای امام حسین (ع) عزا داری میکردند؟
🔶 امام رضا (ع): هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
📚امالی صدوق، ص 111
🔶 یا چرا امام صادق (ع) از قول پدرشان میفرمان: امام صادق (ع): پدرم امام باقر (ع) به من فرمود: ای جعفر ! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند.
📚بحار الانوار، ج 46، ص .220
🔶 گریه بر حسین (ع)، گریه اعتراض به ظلم است. گریه بر محبت حسین (ع). مگر در زیارت عاشورا نمی خوانیم که با محبت حسین (ع) به خدا نزدیک میشویم؟ با حرف های به ظاهر قشنگ، دنبال تحریف و تخریب روضه امام حسین (ع) هستند و تازه خود را اسلام شناس و امام شناس هم معرفی میکنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#حق_شناسی #بصیرت
#فلسطین #محرم
✅ غزه؛ منطق حسینی و موقعیت کربلایی
🔶 محرم ۱۴۰۳ تفاوتی جوهری با سالهای قبل دارد. در کمینه ی آن اینکه حالا دیگر با آنچه پس از ۱۴۰۰ سال در این ده ماهه در غزه دیدهایم، درکمان از روضههای کربلا ملموستر شده، پس احتمالا حساب و کتابمان هم سختتر شده باشد. وقتی اینطور میگوییم برخی دست میگیرند که آیا شما میخواهید بگویید که غزه دقیقا همان کربلاست و روزهایش درست همان عاشورا و اطفالش در جایگاه شیرخواره کربلاء و مردانش در طراز حسینبن علی (ع)؟
🔶 پاسخ روشن است: لا یوم کیومک یااباعبدالله. حسین بودن از اساس تکرارشدنی نیست. رکن تمایز کربلاء و عاشورا صرفا شناعتِ جنایات بنیامیه نیست که مهمتر از آن شان و طراز و جایگاه بیتکرار و شرافت بینظیر قربانیان و در راس همگی حسینبن علی است که به این مکان و این زمان، تشخصی تاریخی و شکوهی آیینی داده است. قربانی، دردانهی اهل بیت، امام معصوم و عالم بالغیب است.
🔶 آنچه عاشوراء و کربلاء را به نقطه عطف و ویترین مبارزه تاریخی حق و باطل مبدل ساخت، ذات مقدس حسینبنعلی (ع) بوده است. و گرنه تاریخ پر است از مظلومانی که سربریده شدند و به خاک و خون کشیده شدند اما در کنج کتابهای تاریخ ماندند یا کلا به فراموشی سپرده شدند. نه زمانشان عاشوراء شد و نه مکانشان کربلاء. دردناکی تراژدی کربلاء بیش از دریدگی و وقاحت کنشهای لشکر کوفیان به لگدمال شدن تقدس حریم پاک امامت و حرم امن اهلبیت بازگشت دارد. و روشن است که با این منطق، عاشورا و کربلا تکرارناشدنی است.
🔶 با این تفصیل وقتی ما از کربلای غزه یا عاشورای زمان سخن میگوییم، دقیقا چه در ذهن داریم؟ یک کلمه اش این میشود که منطقِ لایوم کیومک، به لگدمال شدن شان و جایگاه حقیقی و حقوقی حسینبن علی (ع) در وقیحانهترین شکل ممکن اشاره دارد. اما کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء به منطق و موقعیت مبارزه حق و باطل بازگشت دارد.
واقعيت آن است جریان مستمر و تاریخی مبارزه دو اردوگاه ستمگر و مظلوم پیش و پس از حسینبن علی (ع) بوده و خواهد بود. از آدم تا پایان حیات آدمی بر این کرهی رنج. کسی تصور نکند که این مواجههی همیشگی، در دهم محرم ۶۱ هجری به نقطهی پایانی است. خیر.
🔶 جنسش، استمراری است. محرم ۶۱ نقطه اوج این تقابل بود و نه نقطهی پایانش. خون حسین (ع) در آن ظهر عطشناک، از قضا به رگهای خشکیده و جان خستهی جبههی حق، تزریق شده و مسئولیت اهل حق را صد چندان نمود. با این تفسیر، هر مظلومِ برخاستهای در موقعیت کربلایی قرار دارد. با منطق حسینی میجنگد. پس هر روزش عاشوراست. در مقابل، هر ظالمی در موقعیت کوفی- شامی کنش و با منطق اموی عمل میکند. پس هر پس هر روزش یوم فرحت به آلزیاد و آل مروان است.
🔶 فهم این تفکیک، چیز چندان پیچیده و دشواری نیست. اگر کمی و تنها کمی از اتمسفر طائفهگرایی خارج شده و در هوای حریت و آزادگی تنفس کنیم. در منطق حسینبن علی. سرور آزادگان. ابوالاحرار. در تمام این روزها حسینبن علی (ع) با همان پیکر نیمهجان افتاده بر رملهای کربلای از گوشهی چشم نگاهی به کربلای غزه دارد و در صحرای محشر از ما خواهد پرسید که برای کمک به منطق حسینی و موقعیت کربلایی در عصر خودمان چه کردهایم.
🔶 پ.ن: اگر این یک دهه را از کف دادهایم. چهل روز دیگر تا اربعین فرصت باقی است. جوانان بنیهاشم سال ۱۴۴۶ هجری که از صحرای کربلای غزه دور افتادهاید، آستینها را بالا بزنید و کاری برای حسین کنید. با کتیبهای. با شعری. با پرچمی. با سخنی. با نالهای. با فریادی. با انفاقی. حسین (ع) چشم انتظار است.
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#بصیرت #محرم
#سلوک_عاشورایی
✅ مهمترین وسیلۀ سلوک، توجّه به بلای اولیای خدا و بهویژه توجه به اعظم بلاها، یعنی مصیبت سیدالشهداست.
🔶 مراقبۀ محرّم، مراقبۀ اجابت دعوت سیّدالشُّهداست. ما باید مراقبه کنیم ببینیم چهقدر اجابت کردیم و به همراهیِ آن حضرت رسیدیم یا نه؟ در زیارت رجبیّه آمده «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي». آیا واقعاً قلب ما اجابت کرده یا خیر؟ آیا گوش ما دعوت حضرت حق را شنیده و به سمع رسیدیم؟ بَصَر ما عاشورا را دیده و به شهود عاشورا و به رؤیت آن دعوت رسیدیم؟ آیا حقیقت آن دعوت و آن ندایی که در عالَم هست را شنیدیم؟ این ندا تعطیل نشده. ندای حضرت هنوز هم در عالَم جاری است و خواهد بود؛ آیا به آن جذبهها رسیدیم یا نه؟ و آیا این اجابتها ما را به عاشورا رسانده است یا خیر؟
🔶 مهمترین وسیلۀ سلوک، توجّه به بلای اولیای خدا و بهویژه توجه به اعظم بلاها، یعنی مصیبت سیدالشهداست. این مصیبت، در حقیقت، ابتلای رسولاللّه (ص) است. این ابتلاء، اعظم وسایل سلوک بهسمت خدای متعال و محور تهذیب کُلّ تاریخ است. حتّی انبیای اولوالعزم نیز از این ابتلاء بهره برده و بهواسطۀ آن رشد کردهاند. عاشورا، کانون جوشش تولّی به حق و تبرّی از باطل است.
🔶 امام حسین (علیه السلام) چهکار کند که همۀ قلوب را مُحبّ حق و مُبغض باطل کند، آنهم نهفقط مظاهر باطل، بلکه کار را به عمیقترین لایههای باطل برساند و بُغض را از عمق قلب انسان متوجّه دشمنان کند؟ آیا جز با بلای عاشورا میشود؟
🔸 #به_قلم_اساتید: آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی
#فلسطین #مقاومت
#یمن #آمریکا
✅ اکنون این سوال مطرح شد که جبهه مقاومت چه طرح و برنامهای دارد یا باید داشته باشد؟
🔶 برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید که هدف محور چیست؟ این مسئله از همان ابتدای جنگ توسط سیدحسن نصرالله صراحتا اعلام شد که هدف مقاومت از جنگ پیش رو:
1⃣ عدم شکست حماس به معنای عدم پیروزی اسرائیل به معنای حفظ دستاورد ۷ اکتبر.
2⃣ توقف کامل جنگ و نه تغییر شکل آن از نوعی به نوع دیگر است.
🔶 همانطور که پیشتر گفته شد، اکنون میتوان با اتکا به دادههای جمعآوری شده از پشت صحنه، متوجه شد که هدف اول محقق شده و این باورِ به عدم شکست حماس حتی به لایه ادبیات اعلامی سران نظامی و امنیتی صهیونیست نیز رسیده و اکنون فقط بخشی از سیاسیون علیالخصوص نتانیاهو بر مواضع قبلی پافشاری میکنند.
🔶 حال برای تحقق هدف دوم باید بررسی کرد که ما هدف اولمان را چگونه محقق کردهایم: هدف اول در واقع با نقش قابل توجه جبهههای پشتیبان علیالخصوص لبنان و البته حمایت اطلاعاتی، عملیاتی و لجستیکی از نیروی مقاومتِ درون غزه محقق شد.
🔶 اما اکنون هدف ما باید توقف کامل جنگ باشد. این هدف از جایی اهمیت بیشتری پیدا میکند که نتانیاهو در حال حرکت به سمت استراتژی خرید وقت تا رسیدن ترامپ به کاخ سفید است. بنابراین عناصر و شیوه کار مقاومت در این مرحله نیازمند تغییراتی است از جمله جلوگیری از مستهلک شدن نیروی مقاومت در غزه و شبکه پشتیبان از مقاومت لبنان + افزایش تصاعدی هزینههای رژیم تا زمان هر چه بیشتر بر ضد رژیم بگذرد.
🔶 در این خصوص سوال این است که با توجه به اخبار، این ماشین جنگی رژیم است که فرسوده شده پس چطور مقاومت مستهلک میشود؟ توجه به این نکته مهم است که پارادایم مسلط جنگ رژیم، فناوری محور است و فرسایش آن در حوزه فناوری و تسلیحات و تجهیزات است اما با توجه به اتکای مقاومت اسلامی بر ایده و نیروی انسانی، آن چیزی که میتواند مستهلک شود، نیروی انسانی مقاومت است آن هم در جایی که رویکرد حریف ترور از هوا است.
🔶 در این خصوص پدافند با اعمال نیروهای جایگزین، تزریق نیروهای قوی و زدنِ روشِ برتر دشمن و همچنین معادله ترور در برابر ترور در آفند این تاکتیک و متعاقبا استراتژی حریف را میسوزاند. همچنین در سطح اعمال فشار به دشمن، یکی از مواردی که باعث دوام صهیونیستها است، سپرسازی برای خود به وسیله کشورهای عربی و آمریکا است. اردن و عربستان اخیرا نقش ضدمقاومتی خود را تشدید کردهاند. بنابراین لزوم تنبیه هر سه کشور اردن، عربستان و آمریکا + نرمتر کردن قطر و مصر بیش از پیش احساس میشود. همچنین باید به دشمن فهماند که ادامه جنگ میتواند صفحه جدیدی را در منطقه باز کند.
🔶 موعد ازسرگیری حملات یمن به عربستان در قالب معادله بندر در برابر بندر، فرودگاه در برابر فرودگاه و بانک در برابر بانک فرا رسیده است. در این میان نقش مقاومت اسلامی عراق در تهاجم به متحدین رژیم صهیونیستی در منطقه مهم ارزیابی میشود. رهگیری یک پهپاد بر فراز عینالاسد، شایعه نفوذ افراد مسلح در بندر ایلات، اخبار حضور انصارالله در قاره آفریقا و نگرانی محافل رژیم از تسلیح کرانه از شرق و غرب میتواند بخشی از سناریوی صفحه بعد است.
🔸 #به_قلم_اساتید: محلل
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#اسلام_ناب
#تاریخ_صدر_اسلام
#روشنگری
✅ ظهور دو اسلام متفاوت
🔶 در میان شهدای کربلا، چندین شهید سنی وجود دارند؛ یعنی کسانی که شیعه عقیدتی و کلامی امام حسین (ع) نبودند. دو تن از شهدای کربلا با خوارج بودند که قبلاً با امیرالمؤمنین (ع) جنگیده بودند. افرادی از جبهه مخالف نیز وجود داشتند که به این طرف میدان آمدند و شهید شدند. آن روز، بیش از ۳۰ نفر از سربازان یزید، با سخنان امام حسین (ع) منقلب شدند و به این طرف جبهه آمدند.
🔶 آنهایی که در کربلا شهید شدند، بیش از صد و خوردهای نفر بودند؛ یعنی علاوه بر آن ۷۲ نفر، ۳۰ نفر از سربازان حکومتی یزید به طرف امام حسین (ع) آمدند و جبههشان را عوض کردند، جنگیدند و شهید شدند. از این طرف نیز کسانی همچون شمر و شبث بن ربیع بودند که ۲۰ سال پیش در جبهه امیرالمؤمنین (ع) قرار داشتند اما در طول این سالها، عوض شدند و فاسد گردیدند. این ها جزو عوامل معاویه شده، سپس فرمانده سپاه یزید شدند و سر مبارک امام حسین (ع) را از تن جدا کردند!
🔶 از اینجا به بعد، تاریخ، دو مسیر داشت؛ آن طرف، اسلام دیکتاتوری، اسلام غارتگری، اسلام باندبازی، فامیلبازی، اسلام غارت بیتالمال، اسلام ذلت و سازش با کفر، اسلام جهل و خرافات. این طرف هم اسلام توحید و عدالت، اسلام ناب که -نه به آن طرف و نه به این طرف- اجازه نمیدهد آن را تحریف کنند. اسلامی که گاز و مایع نیست و به هر شکلی در نمی آید و هر قرائتی را نمی توان به آن نسبت داد. در واقع نمی توانید هر کاری را که میخواهید انجام دهید و یک اسم اسلامی هم روی آن بگذارید.
🔸 #منبع: برشی از جزوه حجتی برای تاریخ
🆔 @tahlil_shjr
#انتخابات
#آمریکا #دموکرات
#ایران_ستیزی
✅ ترامپ محبوبتر از بایدن
🔶 پس از مناظره اول بایدن و ترامپ نظرسنجیهای گوناگون میزان افزایش محبوبیت ترامپ در مقابل بایدن را نشان داد؛ چراکه به باور همگان بایدن در این مناظره بسیار ضعیف عمل کرد و ترامپ عملاً برنده این دور از مناظره قلمداد میشد. در همین راستا، برخی از نمایندگان و سناتورهای وابسته به حزب دموکرات درصدد جایگزینی بایدن با یک فرد دیگر در انتخابات پیش رو بودند؛ اما بایدن با صدای واضح گفت که تا آخر انتخابات میماند و قصدی برای انصراف و جایگزینی فرد دیگر برای ادامه فرآیند انتخابات ندارد.
🔶 در ادامه ماجرای ترور نافرجام ترامپ که در ایالات پنسیلوانیا و شهر باتلر رخ داد، سبب شد تا بار دیگر با تعابیری، همانند نجات ترامپ به دست عیسی مسیح، ترامپ مرد مبارزه با رؤیای ضد آمریکایی و ترامپ قربانی بزرگ قرن و ... محبوبیتش افزایش پیدا کند. در مقابل به باور بسیاری از کاربران فضای مجازی، شاید این حادثه ترور یک حادثه از پیش طراحی شده کمپین انتخاباتی ترامپ برای افزایش محبوبیت او و نشان دادن ناکارآمدی سیستم امنیتی دولت بایدن طراحی شده باشد؛ اما واقعیت این است که احتمال چنین سناریویی بسیار پایین است. از سوی دیگر، معرفی «جرمی دی ونس» به عنوان معاون جدید خود از سوی ترامپ عملاً نشان داد که ترامپ به دنبال آرای آمریکاییهای افراطی است؛ چرا که دی ونس پیشتر به اتخاذ مواضع افراطی مشهور بود.
🔶 دی ونس متعلق به جریان راست جدید یا جمهوریخواه محافظهکار است و اعتقاد دارد، باید سیاستهای کلی ایالات متحده به سمتی پیش برود که در آن رؤیای آمریکایی (لیبرالیسم، سرمایه داری، دموکراسی) در سراسر دنیا برقرار شود و اساساً هر مانعی که بر سر راه این موضوع باشد، باید برداشته شود. دی ونس نیز معتقد است، باید پروژه 2025 که ترامپ و جمهوریخواهان اعلام کردهاند، انجام شود که طبق این طرح، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده برچیده شده و همچنین کلیه فعالیتهای صنعت پورنوگرافی تعلیق خواهد شد.
🔶 ترامپ و جمهوریخواهان معتقد هستند میتوانند با تأکید و تمرکز بر نهاد خانواده تا حدود زیادی محبوبیت خود را افزایش داده و به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی منجر شوند. گفتنی است، طرح اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حادثه سوء قصد به جان ترامپ هم که به تازگی در شبکه سیانان مطرح شده، در ادامه همین بازی است. برآورد جمهوریخواهان این است که میتوانند با شعار مهار ایران، خود را نجاتدهنده دنیا و آمریکا معرفی کنند. ناکارآمدی سیاست خارجه دولت جو بایدن سبب دو جنگ بزرگ در اوکراین و غزه شده است و جمهوریخواهان امیدوارند با طرح ادعاهای واهی این چنینی، آرای بخش بزرگی از آمریکاییها را که نگران خود و آینده فرزندانشان هستند، به خود جلب کنند.
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#حکومت_اسلامی
#روشنگری
✅ فرزند زمانه ات باش!
🔶 اگر در تاریخ اسلام مروری داشته باشیم ممکن است این سوال در ذهن ما مطرح شود که چرا ائمه معصومین علیهم السلام موفق به تشکیل حکومت نشده اند؟! و یا اگر حکومت داشتند دوام چندانی نیافت؟! مگر معصوم نیستند؟! مگر نصب الهی ندارند؟! مگر امت نمی داند که ایشان فرزندان رسول خدا هستند؟! پس چرا حکومت نداشتند؟!
🔶 در جواب باید گفت شرط حکومت امامان (ع) «مشروعیت و مقبولیت» است. مشروعیت را که همه ائمه اطهار (ع) دارند چون منصوب خدا و پیامبر و امامان قبل از خود هستند. اما قسمت دوم آن یعنی مقبولیت مردمی که در واقع می تواند مقدمات لازم جهت تشکیل حکومت اسلامی را فراهم نماید و امام عصر خود را یاری نماید، محقق نگردید از این رو می بینیم که بعد از یازده امام، امام زمان (عج) به اذن الهی از نظرها غایب گردید تا دشمنان، ایشان را نیز مانند سایر ائمه ما قبل ایشان، شهید ننمایند!
🔶 امروز بعد از چندین قرن، هرساله در ایام محرم در سوگ شهادت امام حسین (ع)، اهل بیت ایشان و یاران باوفایش می نشینیم و آرزو داریم به اینکه یزید و شمر را پیدا کنیم و گردن آنها را بشکنیم! و اینکه امام حسین علیه السلام را ببینیم. اما سوال اینجاست تا چه اندازه به آن باور داریم؟
🔶 اگر بخواهیم مقایسه ای از آن زمان تا حال حاضر داشته باشیم در واقع امام حسین (ع) عصر ما همان امام زمان (عج) می باشد و یزید زمان هم آمریکا و اسرائیل هستند. ارض کربلا هم هرجا که مردم مورد ظلم قرار بگیرند مثل غزه، یمن و.... در فعلیت یافتن لبیک یا مهدی امروز چقدر آمادگی داریم؟ تا چه حد حامی و تابع اوامر نماینده امام حسین (ع) امروز و مسلم ۱۴۴۶ ه. ق، حضرت امام خامنهای (مدظله) هستیم.
🔶 لذا درسی که هر ساله از محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی میگیریم اطاعت محض از امام حسین امروز و تلاش برای ظهور آن حضرت (عج) می باشد. آری لبیک یا حسین گفتن در دوران غیبت آسان است ولی در عصر ظهور، انجام آن نیاز به اخلاص قلبی و اراده مصمم و محکم دارد. محرم و صفر محدود به عزاداری کردن و تأسف خوردن نیست که البته اینها هم ثواب بالایی دارند و ارزش های آنها نیز محفوظ. ولی فرهنگ عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر و عدم ظلم پذیری دیروز امام حسین علیه السلام را نیز باید در کربلای امروز در زندگی خود ساری و جاری نماییم. امام حسین (ع) امروزت را دریاب. حضرت علی علیه السلام به ما فرمودند: «فرزند زمانه ات باش».
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن صیاد قنبری
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#گفتمان_سازی
#هویت #تاریخ_صدر_اسلام
#انقلاب_اسلامی
✅ امام حسین (ع)؛ از گفتمان حماسه تا گفتمان مصیبت
🔶 در هویت یابی اجتماعی شیعه، پس از حضرت امام علی علیه السلام، امام حسین علیه السلام نقش پررنگی دارند. یعنی شیعیان با آنها خودشان را می شناسند و از دشمنان خود فاصله می گیرند. نقش ادراک اجتماعی عموم شیعیان از ائمه و معصومین در اینجا ملاک است، نه از جهت کلام شیعی، یا مبتنی بر نص دینی. شیعیان با محبت با علی و آل علی احساس نزدیکی به دین پیامبر داشتند و از غاصبان خلافت برائت می جستند. این هویت یابی با پیوند با امام حسین (ع) بعد قیام و استقامت یافت. از دوران آل بویه به عنوان بزرگداشت سالانه مورد توجه قرار گرفت، در صفویه شاخ و برگ یافت، در قاجار تبدیل به سنت نمایشی فراگیر شد، و از پهلوی به این سو به متن زندگی مردم وارد گردید.
🔶 انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بنا بر بستر عشق به حضرت اباعبدالله (ع) به ثمر رسیدند. این دو پدیده اجتماعی بزرگ ایرانی مرهون خوانش مرحوم شریعتی از امام حسین (ع)، شهدای کربلا و اصل جهاد و شهادت بود. تا پیش از این، شهدا شخصیت های محترم بودند، و واقعه کربلا حادثه ای ناگوار در اعصار دوردست، از برای شخصیتهای بسیار دور از دسترس، بودند. شریعتی با هنر خطابت خویش، شهادت را نه یک اتفاق از سوی یک معصوم یا انسانهای فراانسانی معرفی کرد، نه شهدا را تکرار نشدنی. همچنین او ابداعات نظری در خوانش تاریخ انبیاء و تاریخ اسلام مطرح کرد که جدای از صحیح یا ناصحیح بودن آنها، فضای گفتمانی و ذهنی جدیدی به شیعیان و ایرانیان بخشید، از جمله تمایزگذاری میان شهادت حمزه ای و شهادت حسینی، یا حسینی مردن و زینبی زیستن، یا شیعه علوی و شیعه صفوی. فضای گفتمانی شریعتی به سکه رایج دهه پایانی پهلوی و دو دهه اول نیروهای انقلابی مسلمان تبدیل شده بود، بلکه همچنان رسوبات فکری آن پابرجاست. انقلاب 57 گفتمان اجتماعی می خواست که شریعتی ساخت.
🔶 در اینجا شریعتی ادبیات مبارزه و مقاومت راحول امام حسین (ع) برساخت. ادبیات حماسه. نقش ابالفضل العباس (ع) و شهدای کربلا در طراحی حماسه. ولی با پایان جنگ، به دلایل اجتماعی و سیاسی، سرخوردگی برگشت و جریان عرفانی در مقابل جریان انتقادی عقلانی در هیأتهای مذهبی سربرآورد. در اینجا گفتمان مصیبت باز تولید شد که اتفاقا با خوانش مذهبی سنتی از امام حسین ع همساز بود که قرن های متمادی پدران ما با آنها انس داشتند.
🔶 حالا مداحان فقط یا عمدتا به مصائب اهل بیت می پردازند. قبل از طرح ایثارگریها، مستقیما زجرها و دردها و نحوه شهادت حضرات بیان می شود. و به جای شهدای کربلا از علی اصغر و رقیه و سکینه و زینب. اگر از عباس (ع) می گوید از دردهای او می گوید و اگر از زینب می گوید به ضجه ها و رنج های او می رسد. حالا در یک خط، به جای جمع بندی، سئوال میکنم که برای پیشرفت ایران و تقویت هویت شیعه، گفتمان حماسه بهتر است، یا گفتمان مصیبت، یا گفتمان سوم؟
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مجید بهستانی
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #رسانه
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#غرب_شناسی
✅ حقوق بشر فرمایشی/ از بازداشت اداری تا شکنجههای اسرائیلی
🔰 قسمت اول
🔶 حقوق بشر این روزها خود درگیر دوگانگیهای شدیدی در عرصه جهانی است؛ دوگانگیهایی که گاه به شکل پایمال کردن حقوق دانشجویان معترض آمریکایی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی رخ مینماید و گاه با ممنوعیت استفاده از کلمهٔ صهیونیست در سکوهای متا خودنمایی میکند، آن هم برای رژیم غاصب کودککشی که ۷۵ سال است مردم مظلوم فلسطین را شهید میکند و اموال و سرزمینشان را تاراج میکند.
🔶 شرکت مالک اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ در تازهترین خبر خود وجه دیگری از نقض حقوق بشر را به نمایش گذاشته و اعلام کرده که از این پس هر محتوایی حاویِ کلمهٔ «صهیونیست» باشد را حذف خواهد کرد. متا ادعا کرده که عبارت صهیونیست برای اشاره به یهودیان و اسرائیلیها با مقایسههای غیر انسانی استفاده میشود در حالیکه از منظر این صاحبان سرمایه، جای ظالم و مظلوم عوض میشود و حقوقی که باید برای مردم مظلوم فلسطین از آن استفاده شود در جهت حمایت از غاصب و آدمکش به سخره گرفته میشود.
🔶 ۷۵ سال اشغالگری و نقض حقوق بشر
رژیم کودککش صهیونیستی در طول ۷۵ سال اشغالگری سرزمین فلسطینیان از هیچ گونه ظلم، فساد، وحشیگری و ددمنشی علیه مردم مظلوم فلسطین دریغ نکرده است. دولت غاصب اسرائیل در طول سالهای متمادی با تخریب مناطق مسکونی، تجاوز و هتک حرمت مسجدالاقصی «اولین قبله مسلمانان»، محاصره، بمباران و کشتار کودکان و زنان، اسیر و زندانی کردن مسلمانان و آزار و اذیت مردم، موجب رنجش امتهای اسلامی در سراسر جهان شده است.
🔶 نقض حقوق بشری فاحش که جامعه جهانی در برابرش سکوت کرده و دم بر نمیآورد و برابرش معترضان به این نقض حقوق بشر را خواه کارکنان کمپانیهای بزرگ غربی باشند و خواه دانشجویان کشور خودشان با بدترین شکل ممکن تنبیه میکنند و یادی هم از حقوق بشر نمیکنند. رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به طور گسترده اقدام به دستگیری غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری کرده است. اکنون بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ زندانی که در کرانه باختری و قدس شرقی بازداشت شدهاند در زندانهای رژیم صهیونیستی در اسارت به سر میبرند.
🔶 بازداشت اداری برای ترس از آنچه انجام خواهد شد!
هزاران تن از این افراد در بازداشت اداری به سر میبرند. در این نوع بازداشت افراد نه به دلیل آنچه در گذشته انجام دادهاند، بلکه به دلیل ترس از آنچه در آینده انجام خواهند داد بازداشت میشوند. این افراد بدون برگزاری دادگاه و تفهیم اتهام اکنون ماههاست که در زندانهای رژیم صهیونیستی هستند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای رضا آرمانیان
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#مرزبندی_با_دشمن #حقوق_بشر #رسانه #رژیم_صهیونیستی #فلسطین #غرب_شناسی ✅ حقوق بشر فرمایشی/ از بازدا
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #رسانه
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#غرب_شناسی
✅ حقوق بشر فرمایشی/ از بازداشت اداری تا شکنجههای اسرائیلی
🔰 قسمت دوم
🔶 نقض حقوق بشر در زندانهای اسرائیل امر جدیدی نیست و میتوان گفت کار خیلی تاسف باری نسبت به شهادت مردان و زنان و کودکان فلسطینی نیست وقتی اسراییل هزاران کودک را با قساوت شهید میکند و دولتمردان غربی سکوت میکنند، ولی یک اسرائیلی اسیر میشود و هزاران سلبریتی غربی و دولت هایشان به حق خواهی بر میخیزند و این یعنی حقوق بشر معنایی ندارد و فرمایشی و دستوری پیش میرود! مگر هزاران کودک شهید فلسطینی بشر نیستند که حقوقشان ارج نهاده شود، اما یک مزدور اسراییلی آنچنان ارزشی دارد که برایش هشتک و کمپینهای سوری راه میاندازند.
🔶 مدعیان ساکت
نظامیان صهیونیست اکنون به طور روزانه با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری اقدام به بازداشت فلسطینیان میکنند و در زندان بدترین شکنجهها و بدرفتاریها و نقض حریم را در حق آنها روا میدارند بدون آنکه کسی از دولتمردان غربی و آمریکایی در جایگاه مدعی حقوق بشر برای آنها بر بیاید. ایتمار بن گویر، وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به تازگی با صدور فرمانی خواستار کاهش جیره غذایی زندانیان فلسطینی در بند این رژیم شده است. نهادهای حقوق بشری میگویند این اقدام تلاشی برای استفاده از گرسنگی به عنوان یک شکنجه است.
🔶 محققانی که از مغایرتهای حقوق بشری میگویند
پیدایش اسراییل و استمرار حیات آن در یکی از مهمترین مناطق دنیا بحثهای فراوانی را دامن زده است، همچنان که عملکرد این رژیم در قبال فلسطینیها و کشورهای همسایه تاکنون مورد بررسی محققان زیادی قرار گرفته و به نظر آنها کنشها و واکنشهای داخلی و خارجی این رژیم با بسیاری از کنوانسیونهای مورد پذیرش جامعه جهانی مغایرت دارد. چنانچه براساس مفاد بینالمللی حقوق بشر رفتار اسرائیلیها در قبال فلسطینیها حتی با کنوانسیون چهارگانه ژنو، پروتکلهای الحاقی به آن و نیز معاهده عدم تجاوز ریودژانیرو مغایرت دارد.
🔶 استاندارد حقوق بشر آمریکایی هم دوگانه است و بسته به نوع موضوع برخوردی متفاوت با آن دارد لذا هیچ عکس العملی در قبال کشتار مردم فلسطین و شکنجه و غصب سرزمینشان ندارد که برعکس از این جنایات حمایت هم میکند. دیدهبان حقوق بشر در گزارش جهانی سالانه خود ضمن بررسی وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ تاکید کرده است که با دوری و بیتوجهی سران جهانی به بحرانهای حقوق بشری در سراسر دنیا، این وضعیت وخیمتر میشود؛ این در حالی است که دیپلماسی برای حمایت از حقوق بشر ضروری است. گزارش جهانی ۲۰۲۴ دیدهبان حقوق بشر با اشاره به وقوع بدترین بحرانها و چالشهای حقوق بشری در جهان در سال گذشته که پیامدهای مرگباری داشته اند، تاکید کرد که سران جهانی تلاشی برای حمایت از اصول جهانی حقوق بشر نداشتند.
🔶 در این گزارش جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و کشتار مردم مظلوم فلسطین از جمله این بی توجهیها عنوان شده است. هر روز بر آمار شهدای فلسطینی و جنایات اسراییلی افزوده میشود، جنایاتی که حقوق بشر را ذبح کرده و دسته جمعی در گور تاریخ دفن کرده است، اما سکوت جهانی مدعیان حقوق بشر همچنان برقرار است چرا که حقوق بشر دوگانه و فرمایشی است و هر کجا صلاح بدانند حمایت میکنند و هر کجا ندانند سکوت میکنند، اما در سکوت وحشتناک مدعیان حقوق بشر ذبح انسانیت ادامه دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای رضا آرمانیان
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#جنگ_شناختی #رسانه
#اغتشاشات #بصیرت
#دشمن_شناسی
✅ لایک و ریشیر در کربلا
🔶 قدرت لایک و ریشیر چیست؟ تا حالا فکر کردهاید چرا در ایام اغتشاشات، رسانههای دشمن به سمت تولید ربات و صفحات فیک رفتند؟ سی ان ان گزارش داد ظرف یک ماه 13 هزار پیج غیرواقعی ساخته شده است. گزارش وزارت اطلاعات این رقم را 50 هزار صفحه دانست. اما این همه ماجرا نبود. باید تعداد ویو و لایک پیج خناسی مثل علی کریمی از 500 تا به 50 هزار تا میرسید. این همه ماجرا نبود. رسانههای دشمن همه را به خط کردند. از کنسرت ابی و گوگوش تا پیج آنجلینا جولی و صفحات آشپزی و آرایشگری و صدف بیوتی و غیره. همه باید اسم رمز اغتشاش را تکرار میکردند. چرا؟ اثرش چیست؟ تا باور کنید. همین.
🔶 وقتی پیامی زیاد تکرار میشود و زیاد تأیید میگیرد، تبدیل به «پیام پرقدرت» میشود. پیام پرقدرت پیامی است که «چشم» را «پُر» میکند و «مغز» را «میخکوب» میکند و شما «ناخواسته» می پذیرید. حتی اگر خلاف اعتقادات شما باشد، باور میکنید در اقلیت هستید. مگر بر خودتان مسلط و آگاه باشید. در غیر اینصورت و در بهترین حالت گرفتار پدیده «مارپیچ سکوت» و منفعل میشوید و بدتر اینکه گرفتار «تحریف ترجیح» میشوید و وانمود میکنید با اکثریت همراهید و از این بدتر آنکه در دام «ناهماهنگی شناختی» بیفتید و با عقیده اکثریت همراه شوید. عجیب پدیده وحشتناک و دردناکی است.
🔶 در اغتشاش هم نمانید؛ با این فرآیند هر روز در رسانه قربانی میدهیم. این بازی گمراهکننده، قدرت سیاسی جابهجا میکند؛ بماند. حالا برویم کربلا. شاید تصور کنید این ماجرا برای عصر رسانههای دیجیتال است. البته این فناوری در عصر پلتفرم، قدرت مضاعف گرفته است، اما ابدا پدیده جدیدی نیست. در پس عاشورا و در شام و کوفه سپاهیان یزید با همین روش تلاش کردند حقانیت خود را ثابت کنند. اساسا جمله «ما رایت الا جمیلا» باطل السحر همین مکر روانی بود.
🔶 در مجلس ابن زیاد آن ملعون با نیش و زخمزبان به حضرت طعنه زد که «کار خدا را با برادر و خانوادهات چطور دیدی؟» و خواست آن مصائب را به خدا نسبت دهد که آن پاسخ کوبنده را شنید که «جز زیبایی ندیدم». در کربلا با آتشزدن خیمهها و کشتار بیرحمانه و سبعانه و چرخاندن سرها در شهر اولا ترس ایجاد کردند تا مارپیچ سکوت ایجاد کنند و بعد هم با بیان اینکه ما پیروزیم، چشمها را پر کنند و این تلقی روانی را ایجاد کنند که آنکه در ظاهر قدرت دارد و پیروز است، حق است؛ همان پیام پر قدرت. اما خطبههای غرای حضرت زینب رسانه شد و این نقشه شوم را برملا ساخت تا آنجاکه «کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود».
🔶 این روزها مفتون قدرت شبکهسازی دنبالههای آن جریان ملعون و یا جریانات جاهلی داخلی نشویم. هرکس هرجا هست هرچه حق دید به دست بگیرد، خواهید دید حق کما و کیفا مسلط است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#سیاست
#صبر
✅ صبر و سیاست
🔶 سیاست ورزی توأمان با صبر و حلم است. سیاستمدار زیرک اگر عنان از کف دهد و گرفتار هیجانات شود تعداد خطاهای او بالا می رود و ضریب خطا بیشتر می شود، و در نهایت شکست و بدنامی.
🔶 سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی هم بر همین مناط است. اگر رنگ و بوی دینی و تربیتی هم بخواهد پیدا کند، دو صد چندان ضروری می شود. در احادیث شیعی صبر سنگ زیرین ایمان است که اگر نباشد ایمان هم رخت خواهد بست. آیا امکان تسری و انتزاع آن در تصیمات و سیاستگذاری عمومی وجود دارد؟ به دو مورد توجه کنید:
1⃣ از ابونعمان از امام صادق (ع): هر کس برای ناگواری های روزگار صبور نباشد، درمانده می شود. (اصول کافی، باب ایمان و کفر)
2⃣ ابن میمون از امام صادق (ع): نسبت صبر در امور مثل سر برای تن. اگر سر نباشد تن تباه می شود، اگر صبر و شکیبائی نباشد، امور به تباهی می رود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مجید بهستانی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#رئیس_جمهور
#مقاومت #بریکس
✅ خانه مقاومت؛ نشانهشناسی پیام منتخب ملت به دبیر کل حزبالله لبنان
🔰 قسمت اول
🔶 معمولاً در نظامهای سیاسی دنیا، آمد و شد دولتها در اصول سیاست خارجی کشورها تفاوت چندانی ایجاد نمیکند و تغییرات عمدتاً در تاکتیکها و نحوه اجرای سیاستهای مشخص شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این حال، یک حقیقت نیز وجود دارد و آن، اینکه نوع نگاه و نگرش مجریان سیاست خارجی به تحولات و بازیگران روابط بینالملل در تحقق اهداف سیاست خارجی نقش تعیینکنندهای ایفا میکند. اهمیت نقش سیاست داخلی در سیاست خارجی تا آن حد است که گفته میشود هیچ پروژهای در سیاست خارجی موفق نخواهد شد، مگر آنکه پیش از آن در درون یک نظام سیاسی، اجماع نظر قاطع پدید آید و محاسبات و اقدامات صحیح طراحی و اجرایی شود.
🔶 با وجود برخی اختلافات، همه دولتهای پس از انقلاب اسلامی در موضوعات مهم و اصلی سیاست خارجی در یک مسیر و چارچوب حرکت میکردند. برای نمونه، درباره آمریکا اقتضائات زمان و مکان و ذائقه دولتها همواره در نظر گرفته شده است، اما هیچ گاه از خطوط ثابت تخطی نشده است. جبهه مقاومت نیز همواره مورد توجه دولتهای جمهوری اسلامی بوده است؛ چرا که رؤسای دولتها خود وقتی بر سر کار میآمدند، از نزدیک آگاه میشدند که همکاریهای منطقهای چگونه و تا چه میزان برای کشور «امنیت»، «قدرت» و «فرصت» تولید کرده است. همچنین توازنگرایی در سیاست خارجی و رویکرد کلی به روابط روسیه و چین با وجود نگاهها و سلایق گوناگون همواره در یک چارچوب کلی طراحی و عملیاتی شده است.
🔶 انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیسجمهور منتخب و تعیین و اجرای موضوعات سیاست خارجی با گذشته از حیث راهبردی تفاوت چندانی ندارد. با این حال، پیامهای او به دبیر کل حزبالله لبنان و نیز رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین پیش از شروع به کار رسمی دولتش حامل معانی و پیامهای خاص است. بسته شدن باب تحلیل و تفسیرهای نادرست درباره ماهیت سیاستخارجی دکتر پزشکیان و دولتش از یکسو و آشکار شدن ابعاد و مختصات آن از سوی دیگر، احتمالاً یکی از دلایل کنشگریهای زودهنگام وی در این عرصه است.
🔶 هر چند درباره آینده سخن گفتن سخت است، اما میتوان گفت پزشکیان در گام اول به دنبال جا انداختن این انگاره است که سبد و کیک سیاستش در حوزه بینالملل یک سبد متنوع است. ارتباط با شرق، مذاکره با غرب، حمایت از مقاومت و دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، هر یک بخشی از این سبد را تشکیل خواهند داد. همانگونه که در تماس پوتین، وی بر این نکته تأکید کرد که منتظر اجلاس بریکس و امضای توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه است؛ همچنین وی در پیام و تماس با چهرههای مؤثر مقاومت در لبنان، فلسطین و سوریه بر این نکته صحه گذاشت که مقاومت یکی از اضلاع سهگانه اوست.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #روابط_خارجی #رئیس_جمهور #مقاومت #بریکس ✅ خانه مقاومت؛ نشانهشناسی پیام منتخب ملت به دب
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#رئیس_جمهور
#مقاومت #بریکس
✅ خانه مقاومت؛ نشانهشناسی پیام منتخب ملت به دبیر کل حزبالله لبنان
🔰 قسمت دوم
🔶 اینگونه نگاه کردن به عرصه سیاست خارجی میتواند دست دولت را در مسیر آینده باز بگذارد؛ اولاً گزینههای دولت و نظام را تنوع میبخشد و ثانیاً در صورت خلف وعدههای مجدد غرب در مذاکرات قدرت عملیات و بالانس دولت را افزایش داده است و دچار خلأ رفتاری یا نظری نخواهد شد. همانگونه که ما در مقاطعی مانند سال ۱۳۹۷ شاهد فروپاشی یکباره محاسبات ذهنی دولتمردان، زمانبر بودن بازگشت به محاسبه جدید و درگیر شدن در فرآیند آزمون و خطا از سوی آنها بودیم.
🔶 آنچه تا به این قسمت نگاشته شد، ناظر به تأثیرات و پیامهای این مواضع در سطح خارجی بود، اما پیامها و تماسها افزون بر اینکه فضای پیرامونی را نشانه گرفته است، نگاهی هم به داخل دارد. برای فهم پیام داخلی باید به تجربه گذشته تورقی زد و سیاستی را که در دهه ۹۰ اتخاذ شد، مرور کرد. اصل اساسی و راهبردی در سیاست خارجی و دیپلماسی دهه ۹۰ بر توسعه برونگرا و بروننگر گذاشته شد. نگاه ایدهآلیستی که در دهه ۹۰ حکمفرما شد، این بود که با شروع همکاری در حوزه هستهای و تسری آن بر سایر حوزهها میتوان همه اختلافات موجود میان آمریکا و ایران را تلطیف و یا رفع کرده و از مزایای چنین راهبردی در شکوفایی اقتصاد استفاده کرد.
🔶 حاصل چنین رویکردی و عدم توازنبخشی به سبد سیاست خارجی کشور و سیاست اقتصادی داخلی، موجب رکود یکباره در شرایط داخلی و انسداد در مسیر تعامل با غرب شد. رشد ۱۰۰۰ درصدی حجم نقدینگی کشور، نرخ تورم بیش از ۵۰ درصدی، کاهش تولید ناخالص ملی کشور، جهش ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن و... بخشی از تأثیرات منفی این نگاه بر نماگرهای کلان اقتصادی کشور در دهه ۹۰ است. این تجربه موجب مستولی شدن ترس مبنی بر تکرار مسیر گذشته در بخشی از جامعه است. به نظر میرسد، منتخب ملت به درستی این موضوع را فهم کرده و به داخل این پیام را منتقل کرد که نباید دو بار یک مسیر اشتباه را برای گزیدن و عبرت گرفتن انتخاب کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#واردات
#ارز #خودروسازی
✅ نگاه واقعبینانه به واردات خودرو
🔶 طرفداران آزادسازی واردات خودرو، این اقدام را در راستای کمک به تنظیم بازار داخلی و ایجاد فضای رقابتی ارزیابی میکنند. اما با توجه به آمار سالانه تولید داخلی خودرو، برای تحقق هدف ایجاد فضای رقابتی، لازم است دست کم ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود. درحالیکه بررسی آمارهای واردات خودرو در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ نشان میدهد که آمار واردات در بیشترین حالت به ۱۰۲ هزار دستگاه رسیده (سال ۱۳۹۳) و در طول این ۸ سال به طور میانگین کمتر از ۵۰ هزار خودرو به کشور وارد شده است.
🔶 بنابراین، حتی در صورت آزادسازی واردات خودرو نیز آمار سالانه آن در کوتاه مدت از ۵۰ هزار خودرو فراتر نخواهد رفت؛ که کمتر از ۵ درصد از میزان تولید و فروش خودروسازان داخلی است و عملا نمیتواند سهمی در تنظیم بازار و ایجاد فضای رقابتی داشته باشد. علاوه بر این خودروهای وارداتی اغلب خودروهای میان رده هستند و در کلاسی نیستند که بتوانند با خودروهای تولیدی داخلی رقابت کنند و موجب ارتقاء کیفیت آنها شوند. از لحاظ قیمت نیز در دسترس طبقات متوسط و پایین جامعه نیستند و نمی تواند در افزایش رفاه جامعه موثر باشد.
🔶 از طرف دیگر بر اساس تجربه واردات خودرو در سالهای قبل از ممنوعیت، هر خودروی وارداتی به طور میانگین نزدیک به ۳۰ هزار دلار هزینه دارد و بر این اساس واردات ۵۰ هزار دستگاه در یک سال، به ۱.۵ میلیارد دلار تامین ارز نیاز دارد که باید دید آیا منابع ارزی کشور کفاف چنین رقمی را دارد یا فشار این مخارج ارزی منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد؟ در فرض دوم، افزایش نرخ ارز علاوه بر اثرات تورمی، به طور حتم به افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی نیز منجر میشود؛ که برخلاف خواست سیاستگذار و رفاه عموم مردم است و به نوعی نقض غرض محسوب میشود.
🔶 در نهایت، برای ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی، به جای آزادسازی واردات، بهتر است شرایط برای حضور مستقل خودروسازان خارجی و همکاری مستقیم آنها با قطعه سازان داخلی برای تولید خودرو در داخل کشور فراهم شود و در ادامه خودروسازان داخلی ملزم شوند بخشی از تولیدات خود را به بازارهای خارجی صادر کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی محمدی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت
#بصیرت
#تربیت
✅ شیطان گاهی موفقیتهای دیگران را به رخ شما میکشد!
🔶 ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد، اما شیطان ما را فریب میدهد و میگوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو!
🔶 «اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف میآید، بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم میزند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچکُجا نمیرسد.
🔶 خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست؛ برای مثال، انسانی که مادری مریض دارد، میفهمد که باید وقتش را برای او بگذارد؛ اما اگر برود کار دیگری انجام دهد، رشدش در آن کار نیست.
🔶 تمام تلاش شیطان این است انسان را از آن نقطهٔ حرکت، به مسیر دیگری بکشاند. ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد؛ اما شیطان ما را فریب میدهد و میگوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو! [مثلاً] رشد حضرت یوسف (ع) در یک امتحان خاصی است و رشد حضرت موسی (ع) در امتحان دیگری است. نمیشود که حضرت موسی رشد خودش را در امتحان حضرت یوسف دنبال کند. حضرت موسی باید از امتحان خودش موفق بیرون بیاید. رشد حضرت موسی در زندانرفتن نیست.»
(منبع: کتاب تربیت ولایی)
🔸 #به_قلم_اساتید: آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
🆔 @tahlil_shjr