eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
180 دنبال‌کننده
451 عکس
239 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
از حضرت امام_کاظم علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «از صرف مال و دارائیت در راه طاعت و رضای پروردگار دریغ مکن، که (برایت شرایطی پیش خواهد آمد و) ناچار خواهی شد دو برابر آن را در راه معصیت و نافرمانی خدا صرف کنی!» «قَالَ الامام الکاظم علیه‌السلام:‏ إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.» تحف العقول ج1 ص408 بحار الانوار ج۷۵، ص۳۲۰
[قرب الإسناد] مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) بِالْبَصْرَةِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ ادْعُ اللَّهَ تَعَالَی أَنْ یَرْزُقَنِی دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ فِی كُلِّ سَنَةٍ قَالَ فَرَفَعَ یَدَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْ حَمَّادَ بْنَ عِیسَی دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ خَمْسِینَ سَنَةً قَالَ حَمَّادٌ فَلَمَّا اشْتَرَطَ خَمْسِینَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّی لَا أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِینَ سَنَةً قَالَ حَمَّادٌ وَ قَدْ حَجَجْتُ ثَمَانِیَ وَ أَرْبَعِینَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِی قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ زَوْجَتِی وَرَاءَ السِّتْرِ تَسْمَعُ كَلَامِی وَ هَذَا ابْنِی وَ هَذِهِ خَادِمِی وَ قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا الْكَلَامِ حَجَّتَیْنِ تَمَامَ الْخَمْسِینَ ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ الْخَمْسِینَ حَاجّاً فَزَامَلَ أَبَا الْعَبَّاسِ النَّوْفَلِیَّ فَلَمَّا صَارَ فِی مَوْضِعِ الْإِحْرَامِ دَخَلَ یَغْتَسِلُ فَجَاءَ الْوَادِی فَحَمَلَهُ فَغَرِقَ فَمَاتَ رَحِمَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاهُ قَبْلَ أَنْ یَحُجَّ زِیَادَةً عَلَی الْخَمْسِینَ وَ قَبْرُهُ بِسَیَالَةَ. حماد بن عیسی نقل کرده، به محضر موسی بن جعفر (امام کاظم صلوات الله علیه) در بصره رسیدم و به ایشان عرض کردم: فدایت شوم! از خداوند بخواهید به من خانه و زن و فرزند و خادم روزی کند و هر سال به من توفیق انجام حج بدهد. گوید پس امام دستش را بلند کرد و فرمود: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْ حَمَّادَ بْنَ عِیسَی دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ خَمْسِینَ سَنَةً» {یعنی: خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و به حماد بن عیسی خانه و زن و فرزند و خادم و توفیق پنجاه سال حج روزی کن!} حماد نقل کرده، از این­که فرمودند پنجاه سال، فهمیدم که بیشتر از پنجاه سال نمی­توانم به حج روم. حماد گوید: تا به حال چهل و هشت حج گزارده ام و این خانه من است که به من روزی داده شده و این همسرم است که پشت پرده سخن مرا می­شنود و این پسرم است و این هم خدمتکارم که همگی به من روزی شد. او بعد از نقل این جریان دو بار دیگر به حج رفت و تعداد حج­های او به پنجاه رسید. برای حج پنجاه و یکم با ابوالعباس نوفلی هم­سفر بود. وقتی به محل احرام رسید، از دره پایین رفت تا غسل کند، سیلی او را برد و قبل از این­که حج پنجاه و یکم را انجام دهد، غرق شد و مرد. خداوند ما و او را رحمت کند، قبل از اینکه بیش از پنجاه حج بگزارد، مرد و قبرش در سیاله است. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 48 صفحه 47 حدیث 36
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آماده سازی روضه منوره حضرت ابوعبدالله الحسین صلوات الله علیه برای محرم الحرام ۱۴۴۵ هجری قمری .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ الإِمَامُ البَاقِرُ علیه السلام: إِنَّ عَدُوَّ عَلِیٍّ عَلَيْهِ السَّلَام لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّی یَجْرَعَ جُرْعَةً مِنَ الْحَمِيمِ (الْجَحِيمِ)؛ وَ قَالَ: سَوَاءٌ عَلَى مَنْ خَالَفَ هَذَا الْأَمْرِ صَلَّى أَوْ زَنَى. حضـرت امـام باقـر علیه السّلام فرمودند: به راستی که دشمن علی علیه السّلام از دنیا نمی رود تا این که جرعه ای از حمیم بنوشد؛ و فرمود: برای مخالف این امر ، فرقی نمی کند و یکسان است نماز بخواند یا زنا کند. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال باب عقاب ناصب، حديث ۱۷ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام علیهاالسلام حاج محمد که از صلحا بود گوید: مکه رفتم و اعمال حج که تمام شد، یک روز گفتم یک عمره مفرده برای مادر امام زمان انجام بدهم و از بی بی درخواست کنم که از فرزندشان بخواهد که من، چهره ایشان را زیارت کنم. طواف و نماز و سَعی بین صفا و مروه را انجام دادم. سَعی بین صفا و مروه که تمام شد، طواف نساء و نمازش را خواندم و دیگر بی حال شدم. حدود یک ساعت و نیم به اذان صبح بود. دیدم پنج شش نفر پشت مقام ابراهیم نشسته و یک ظرف خرما جلویشان گذاشته اند و آقایی هم آن بالا نشسته است که نمی شود چشم از او برداشت. خیلی فوق العاده است و برای بقیه صحبت می کند. وقتی این آقا را دیدم، زانوهایم شروع کرد به لرزیدن. خرماها بیشتر جلب توجه کرد؛ چون خیلی بی حال و خسته شده بودم. نشستم و تکیه دادم.. آقا فرمود: «این حاج محمد برای مادر من یک عمره انجام داده است و خسته شده است. چند تا از این خرماها را به او بدهید» یک نفر فوراً بلند شد و بـشقاب خرما را مقابل من آورد. من هم پنج شش تا برداشتم؛ شروع کردم خوردن. دیدم دارند نگاه می‌کنند و تبسم می‌کنند. بعد دو مرتبـه فرمود: «بـله؛ ایشان برای مادر من یک عمره ای انجام داد و به زحمت هم افتاد. خـدا قبـول می‌کند ان شـاء الله». یک دفعه نگاه کردم، دیدم هیچ کس نیست. فوراً به خود آمدم. گفتم: «اصلاً آرزویم همین بود که حضرت را ببینم و چقدر زود مستجاب شد...» کمال الدین، ج۲ ص۶۷۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهالی قم مقدسه ، دمای هوا در ساعت ۱۶ امروز به ۴۴ درجه رسیده. لطفا مواظب کهنسال و کودکان باشید که دچار گرمازدگی نشوند.
ابن ابی الحدید معتزلی گوید: "ابن عالیه حنبلی" از ساکنان منطقه "قطفا" در غرب بغداد برایم ماجرایی نقل کرد که چندین شاهد عادل نیز بر صحت آن یافتم، او گفت: من در مجلس "فخر اسماعیل بن علی حنبلی" فقیه -معروف به غلام منی- حاضر بودم. فخر، در بغداد اعلم علمای حنبلی در فقه و خلاف بود و کمی هم به علم منطق اشتغال داشت. عبارت پردازی او شیرین بود، من محضرش را درک کردم و سخنانش را شنیدم تا اینکه در سال ۶۱۰ ق از دنیا رفت. ابن عالیه ادامه داد: ما نزد فخر نشسته بودیم و سخن می گفتیم که شخصی از حنبلی ها وارد شد. او از یکی از اهالی کوفه طلبکار بود و به کوفه رفته بود تا طلبش را بگیرد و من نیز اتفاقا در زمان زیارت (امیرالمومنین در) روز غدیر که آن شخص حنبلی در کوفه بود آنجا حاضر بودم. این زیارت روز هجدهم ذی الحجة است که جمع بسیاری از مردم که فوق حد شمارش هستند در حرم امیرالمومنین علیه السلام جمع می شوند. ابن عالیه سخنش را چنین ادامه داد: شیخ فخر شروع کرد به سوال کردن از آن شخص حنبلی که: چه کردی؟ آیا طلبت را گرفتی؟ آیا چیزی از آن نزد بدهکارت باقی ماند؟ و همچنین حنبلی نیز پاسخ می داد تا اینکه گفت: آقای من! ای کاش زیارت روز غدیر را می دیدی و اعمال فضاحت بار و سخنان زشت و شنیع و سب و فحش به صحابه به صورت آشکار و با صدای بلند بدون مراقبت و ترس در کنار قبر علی بن ابی طالب را مشاهده می کردی! شیخ اسماعیل (فخر) گفت: آنان چه گناهی دارند به خدا قسم که کسی آنان را بر این کارها جرأت نداد و درب این اعمال را به رویشان نگشود مگر صاحب آن قبر! شخص حنبلی گفت: کدام صاحب قبر؟! فخر گفت: علی بن ابی طالب. حنبلی گفت: آقای من! او کسی بود که این اعمال را برای آنان سنت قرار داد و این کارها را یادشان داد و این راه را پیش رویشان قرار داد؟! فخر گفت: به خدا قسم آری. حنبلی گفت: آقای من! اگر حق با علی بود (که به آنان چنین یاد داد) چرا ما باید ابوبکر و عمر (فلانی و فلانی) را دوست و ولی خویش بدانیم و اگر کار علی غلط و باطل بوده چرا باید او را دوست و ولی بدانیم؟! یا باید از او برائت و بیزاری بجوییم و یا از آن دو نفر. ابن عالیه ادامه داد: شیخ اسماعیل(فخر) به سرعت برخاست و کفشهایش را پوشید در حالی که می گفت: خدا اسماعیل زناکار را لعنت کند اگر جواب این سوال را بداند! و داخل اندرون خانه اش شد. ما نیز برخاستیم و برگشتیم. وحدثني يحيى بن سعيد بن علي الحنبلي المعروف بابن عالية من ساكني قطفتا بالجانب الغربي من بغداد، و أجد الشهود المعدلين بها، قال: كنت حاضرا الفخر إسماعيل ابن علي الحنبلي الفقيه المعروف بغلام بن ابن المنى، وكان الفخر إسماعيل بن علي هذا، مقدم الحنابلة ببغداد في الفقه والخلاف، ويشتغل بشئ في علم المنطق، وكان حلو العبارة وقد رأيته أنا وحضرت عنده، وسمعت كلامه، وتوفى سنة عشر وستمائة. قال ابن عالية: ونحن عنده نتحدث، إذ دخل شخص من الحنابلة، قد كان له دين على بعض أهل الكوفة، فانحدر إليه يطالبه به، واتفق أن حضرت زيارة يوم الغدير والحنبلي المذكور بالكوفة، وهذه الزيارة هي اليوم الثامن عشر من ذي الحجة، ويجتمع بمشهد أمير المؤمنين عليه السلام من الخلائق جموع عظيمة، تتجاوز حد الإحصاء. قال ابن عالية: فجعل الشيخ الفخر يسائل ذلك الشخص: ما فعلت؟ ما رأيت؟ هل وصل مالك إليك؟ هل بقي لك منه بقية عند غريمك؟ وذلك يجاوبه، حتى قال له: يا سيدي لو شاهدت يوم الزيارة يوم الغدير، وما يجرى عند قبر علي بن أبي طالب من الفضائح والأقوال الشنيعة وسب الصحابة جهارا بأصوات مرتفعة من غير مراقبة ولا خيفة! فقال إسماعيل: أي ذنب لهم! والله ما جرأهم على ذلك، ولا فتح لهم هذا الباب إلا صاحب ذلك القبر! فقال ذلك الشخص: ومن صاحب القبر؟ قال: علي بن أبي طالب! قال: يا سيدي، هو الذي سن لهم ذلك، وعلمهم إياه وطرقهم إليه! قال: نعم والله، قال: يا سيدي فإن كان محقا فما لنا أن نتولى فلانا وفلانا! وإن كان مبطلا فما لنا نتولاه! ينبغي أن نبرأ إما منه أو منهما. قال ابن عالية: فقام إسماعيل مسرعا، فلبس نعليه، وقال: لعن الله إسماعيل الفاعل إن كان يعرف جواب هذه المسألة، ودخل دار حرمه، وقمنا نحن وانصرفنا. شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد المعتزلي، ج9، ص 307 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رَوَی الْمُفَسِّرُونَ أَنَّهُ لَمْ یَکُنْ یَمْلِکُ إِلَّا أَرْبَعَةَ دَرَاهِمَ فَتَصَدَّقَ بِدِرْهَمٍ لَیْلًا ، وَ بِدِرْهَمٍ نَهَاراً ، وَ بِدِرْهَمٍ سِرّاً ، وَ بِدِرْهَمٍ عَلَانِیَةً ، فَأُنْزِلَ فِیهِ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً. مفسران روایت کرده اند که او مالک چیزی جز چهار درهم نبود ، درهمی در شب و درهمی در روز ، درهمی پنهانی و درهمی آشکارا صدقه داد. پس در مورد او نازل شد الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً.  کسانی که اموال خود را شب و روز، نهان و آشکارا انفاق می‌کنند. بقره / ۲۷۴. بحارالأنوار ۴۱ / ۱۴۴ ، عنْ شرح نهج البلاغة لإبن أبى الحديد. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ زَائِدَةُ ثُمَّ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (صلوات الله علیه) بَعْدَ أَنْ حَدَّثَنِي بِهَذَا الْحَدِيثِ خُذْهُ إِلَيْكَ مَا لَوْ ضَرَبْتَ فِي طَلَبِهِ آبَاطَ الْإِبِلِ حَوْلًا لَكَانَ قَلِيلًا. زائده مى گويد: سپس حضرت على بن الحسين (امام سجاد صلوات الله علیه) پس از نقل اين حديث (حدیث ام ایمن) برايم فرمود: اين حديث را بگير و حفظ كن، اگر یک سال بر شتر سوار شوی و به دنبال آن بروی، قلیل و اندک است! كامل الزيارات - ط دار المرتضوية صفحه 266 مخزن البكاء في مقتل سيد الشهداء عليه السلام جلد 3 صفحه 53 تظلم الزهراء من اهراق دماء آل العباء صفحه 313 بحار الأنوار جلد 45 صفحه 183
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیل للصادق علیه السلام سیدی جعلت فداک ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله و أراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول الشهر بالماتم و العزاء علی حسین علیه السلام !! فقال علیه السلام: یا هذا اذا هل هلال محرم نشرت الملائکة ثوب الحسین علیه السلام و هو مخرق من ضرب السیوف، وملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا. به امام صادق علیه السلام عرض شد: آقای من! فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ماتم و عزاداری می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین علیه السلام را آویزان می کنند، در حالی که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ما و شیعیان ما این پیراهن را با چشم بصیرت و نه بصر می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود. ثمرات الاعواد جلد۱ صفحه ۳۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبر اکرم صلی ﷲ علیه و آله: همانا خداوند عزّوجلّ هر روز به علی بن ابی طالب علیه السلام، بر ملائکه مقرّبش مباهات می‌کند؛ تا وقتی که ملائکه می‌گویند: به به یا علی! گوارایت باد! عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبَاهِي بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كُلَّ يَوْمٍ اَلْمَلاَئِكَةَ اَلْمُقَرَّبِينَ حَتَّى تَقُولَ بَخْ بَخْ هَنِيئاً لَكَ يَا عَلِيُّ. بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۳۴۷ القطره، ج ۲ ص ۱۳۴ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طلا شستشوی گنبد مطهر حضرت اباعبدالله صلوات الله علیه در پیشواز محرم الحرام ۱۴۴۵
علیهم السلام دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ بازار قم مقدسه که در حال نصب کتیبه عزا هستند دم قمی های بامعرفت ، گرم گرم
برپاشدن خیمه باشکوه عزا در ابتدای خیابان باجک در قم مقدسه
مردم باغیرت اردبیل در مراسم طشت گذاری پیشواز محرم ۱۴۴۵ ، حماسه ای دیگر آفریدند.
فِی الْمَجَالِسِ وَ عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِی یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ فَنَادَتْ زَکَرِیَّا وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیی فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ لِزَکَرِیَّا الْحَدِیثَ عیون أخبار الرضا علیه السلام ج١ص٢٩٩ ریان بن شبیب گوید:در روز اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شدم، امام فرمودند :ای پسر شبیب آیا روزه ای؟ گفتم:خیر، فرمودند :امروز روزی است که زکریا علیه السلام پروردگار عزوجل خود را خواند و گفت:پروردگارا از نزد خود ذریه طیب به من ببخش همانا تو شنوای دعا هستی؛ پس خداوند برایش مستجاب نمود و به ملائکه دستور داد که به زکریا ندا کنند در حالی که در محراب نماز می‌خواند :همانا خداوند تو را به یحیی بشارت می دهد؛ پس کسی که این روز را روزه بگیرد سپس خداوند عزوجل را بخواند، خداوند برای او مستجاب می کند همانطور که دعای زکریا را مستجاب نمود... إن شاءالله روز اول محرم را روزه بگیریم و سپس برای فرج مولایمان صلوات الله علیه دعا کنیم.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْقِلٍ: عَنْ عَلِيٍّ أَنَّهُ قَنَتَ فِي الصُّبْحِ فَلَعَنَ مُعَاوِيَةَ وَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَ أَبَا مُوسَى الْأَشْعَرِيَّ وَ أَبَا الْأَعْوَرِ وَ أَصْحَابَهُمْ أمالي الطوسيّ ج ۲ ص ۳۳۵ عبدالله بن معقل روایت نموده است که امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در نماز صبح قنوت انجام داد و معاویه و عمروعاص و ابوموسی اشعری و ابو الأعور و اصحاب آنها را لعنت کرد! مواظب تبری ، این واجب کمرنگ شده ، باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا