#سیزده_رجب
#رجب_المرجب
#حیدر
#شیربیشه
در روایت آمده است:
امیرالمومنین علی علیهالسلام در حالی که ایام طفولیت در گهواره بود و دستانش در قنداق بسته بود، ماری را دید که به طرفش میآمد.
با همان حال، خود را برگرداند و دستش را از قنداق خارج کرد و با دست راستش، گردن مار را گرفت و به شدت فشار داد و نگه داشت تا اینکه آن مار مُرد.
وقتی مادرش فاطمه بنت اسد به سر رسید و این صحنه را دید،نگاهی به فرزندش انداخت و فرمود:
کَأَنَّکَ حَیْدَرَةُ !
گویا که تو حیدر (شیر بیشه) هستی!
المناقب، ج۱ ص۴۳۹
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#دعا
#حاجت
#سیزده_رجب
#مبعث
#روز_قیامت
#خلایق_محتاجند
سماعه گويد: حضرت ابو الحسن (موسى بن جعفر عليهما السلام) بمن فرمودند:
هرگاه براى تو نزد خداى عز و جل حاجتى است پس بگو:
«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ فَإِنَّ لَهُمَا عِنْدَكَ شَأْناً مِنَ اَلشَّأْنِ وَ قَدْراً مِنَ اَلْقَدْرِ فَبِحَقِّ ذَلِكَ اَلشَّأْنِ وَ بِحَقِّ ذَلِكَ اَلْقَدْرِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي ( سپس حاجت خود را بگو)
چرا که روز قيامت، هيچ فرشتۀ مقرب و پيغمبر مرسل و مؤمن آزمايش شدهای نیست
جز آنكه در آن روز به آن دو (يعنى رسول اعظم محمد و امیرالمومنین عليهما السلام) محتاجند."
الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٢ ص ٥٦٢
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#محمد_و_علی صلوات الله علیهما
#شیطان لعنت الله علیه
#سرب_ذوب_شده
#نام_دشمنان
#شادمانی_شیطان
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي: «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ» ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ حَتَّى إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي بِاسْمِ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا اهْتَزَّ وَ اخْتَالَ.
(الكافي، ج6، ص20)
حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: وقتی شیطان می شنود که کسی می گوید: «یا محمّد، یا علی»، مانند سرب ذوب می شود. امّا وقتی کسی نام دشمنی از دشمنان ما را می برد، شیطان شادمان می شود و به خود می بالد.
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_معاویه
#رجب_الاصب
#سیزده_رجب
#ولادت
#گهواره
#شیر
علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
در وقت ولادت أميرالمؤمنين سلام الله عليه سنّ مبارک حضرت رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سی سال بود ، و آن حضرت را بسیار دوست میداشت ، میفرمود که گهواره او را نزدیک رختخواب من بگذارید ، و خود متوجّه تربیت آن حضرت میشد ، و بدن مطهّر آن حضرت را میشست ، و شیر در گلوی او میریخت ، و در وقت خواب گهواره او را میجنبانید ، و در بیداری با او سخن میگفت ، او را بر سینه مبارک خود میچسبانید ، میفرمود که این برادر من و ولیّ و یاور من ، و برگزیده و ذخیره من ، و پشت و پناه من است ، و شوهر دختر برگزیده من است ، و امین من است بر وصیّتها و علوم من ، و جانشین من است در امّت من ، پیوسته آن حضرت را برمیداشت و در کوهها و وادی های مکّه میگردانید ، و علوم و أسرار الهی را بر گوش و جان او میخوانْد.
جلاء العیون / باب ۳ ، فصل ۱
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#اللَّهُمَّ_الْعَنْ_صَنَمَیْ_قُرَیْشٍ_وَ_جِبْتَیْهَا_وَ_طَاغُوتَیها
#دلنوشته
#تلنگر
#سیزده_رجب
سلام علیکم
عرض ادب و احترام و تبریک دارم خدمت مخاطبین عزیز و بزرگوار بمناسب ولادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه
الحمدلله امسال هم زنده بودیم و سیزده رجب و ولادت رو در سلامت دین و اعتقادات درک کردیم و مفتخریم به این که محب آل الله علیهم السلام هستیم
اما
یک سوال:
به چند نفر تبریک میلاد امیرالمومنین علیه السلام رو گفتیم و از چند نفر شنیدیم که میلاد رو تبریک بگن؟؟؟
مومنین ، محبین
خواهشا به دیده انصاف ، دیروز ؛ پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با ۱۳ رجب ۱۴۴۵ رو بیاد بیارید و به واکاوی تبریک حضوری با اطرافیانتون ، مکالمات تلفنی و مکاتبات پیامکی و انتشار متن در صفحات مجازیتون بپردازید و ببینید به چه میزان مقید به تبریک سالروز ولادت امیرالمومنین علیه السلام بوده و به چه میزان فقط بسنده به تبریک روز مرد و پدر ، کرده اید.
امیدوارم در بررسی و واکاوی دیروز به این نتیجه نرسید که ولادت امیرالمومنین علیه السلام تحت الشعاع روز پدر و روز مرد قرار گرفته باشه.
اهل ایمان و اهل تقوا ، یه روز به خودمون نیایم و بفهمیم با کارنابخردانه و ندانسته خودمون و اطرافیانمون ، ولادت و تبریک ولادت رو فدای روز پدر و مرد کرده ایم.
العاقل یکفیه الاشاره
والسلام علیکم
فداء الحسین علیه السلام
۱۴ رجب الاصب ۱۴۴۵
۶ بهمن ۱۴۰۲
هدایت شده از 🔰 گفتار های ماندگار🔰
15 رجب
ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﻨﺐ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام
ﻭﻓﺎﺕ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻧﻪ ﻭ ﻏﺮﻳﺒﺎﻧﻪ ﺍﻡّ ﺍﻟﻤﺼﺎﺋﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺻُﻐﺮﻯ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺯﻳﻨﺐ ﻛُﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﺭ ﺷﺐ ﻳﻜﺸﻨﺒﻪ 15 ﺭﺟﺐ ﺳﺎﻝ 62 هـ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (3)
ﺩﺭ ﻣﺪّﺕ یک ﺳﺎﻝ و چند ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻪ ی ﻛﺮﺑﻠﺎ، ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ اشک ﻭ ﺁﻩ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ إﺳﺎﺭﺕ ﻭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺳﭙﺮﻯ ﮔﺸﺖ. ﺩﺭ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻥ ﻣُﺨﺪّﺭﻩ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻴﺎﺑﺖ ﺧﺎﺻّﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺎﺑﺖ إﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ. (4)
← ﻧﺎﻡ ﮔﺬﺍﺭﻯ ﺣﻀﺮﺕ
ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ :
«ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺍﺳﻢ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﺯﻳﻨﺐ ﺑﮕﺬﺍﺭ».
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ :
ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟
ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ :
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺍﻯ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﺎ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺑﻠﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺯﻳﺴﺖ. ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ الله ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﺎﺗﻢ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﭘﺪﺭ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻓﺮﺍﻕ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﭼﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻭ ﻧﻮﺍﺋﺐ ﺩﺷﺖ ﻧﻴﻨﻮﺍ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ چنان که ﻣﻮﻳﺶ ﺳﻔﻴﺪ ﻭ ﻗﺎﻣﺘﺶ ﺧﻤﻴﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎک ﻭ ﮔﺮﻳﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﻨﺐ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻃﺎﻫﺮﻩ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﻳﺎ أﺑَﺘﺎ، ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻳﺪﻩ ﻫﺎﻯ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﮕﺮﻳﺎﻧﺪ.
ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﺍﻯ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﻠﺎﻫﺎ ﻭ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﭼﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﺧﺘﺮﻡ ﺯﻳﻨﺐ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ ؟
ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﺍﻯ ﭘﺎﺭﻩ ﺗﻨﻢ ﻭ ﺍﻯ ﻧﻮﺭ ﭼﺸﻤﻢ، ﺛﻮﺍﺏ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭ ﺑﺮ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺛﻮﺍﺏ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺩﺭانش امام حسن و امام ﺣﺴﻴﻦ علیهما السلام ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ». ﺳﭙﺲ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ «ﺯﻳﻨﺐ» ﻧﻬﺎﺩ. (5)
ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ یک ﺳﺎﻝ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻪ ی ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﻰ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺣﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﻭﻓﺎﺕ ﺁﻥ ﻣُﺨﺪَّﺭﻩ ی ﻣﻈﻠﻮﻣﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻯ ﺩﻫﻢ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ. (6)
📚 منابع :
3. ﺯﻳﻨﺐ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام (ﻧﻘﺪﻯ) : ﺹ 114. و ... .
4. کمال الدین : ص 501، 507. و ... .
5. الطراز المذهب : ص 22. و ... .
6. ﺍﻟﻮﻗﺎﻳﻊ ﻭ ﺍﻟﺤﻮﺍﺩﺙ : ﺝ 1، ﺹ 113. وقائع الشهور : ص 166.
@GoftarHayeMandegar
#نیمه_رجب
#اسارت
#نماز
#ضعف
#گرسنگی
امام زین العابدین علیه السّلام میفرماید ؛
عمّه ام زینب در طول سفر إسارت از کوفه تا شام ، پیوسته نمازهای واجب و مستحبّ خود را انجام میداد و در بعضی از منزلگاه ها میدیدم که وی بر اثر ضعف و گرسنگی ، نماز خود را نشسته میخواند ، چرا که سهمیه غذای خود را میان کودکان تقسیم میکرد و دیگر توان ایستادن نداشت.
رياحين الشريعة ۳ / ۶۲
#اللَّهُمَّ_الْعَنْ_صَنَمَیْ_قُرَیْشٍ_وَ_جِبْتَیْهَا_وَ_طَاغُوتَیها
#نیمه_رجب
#عظمت
#نیابت
در مدت یک سال بعد از واقعه کربلا، زندگانى آن حضرت همراه با اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپرى گشت. در عظمت آن مخدره همین بس که به فرموده صدوق (ره)، از جانب امام حسین (علیه السلام) نیابت خاصه داشته است و تا هنگامى که بیمارى امام زین العابدین (علیه السلام) تمام نشده بود، این نیابت ادامه داشت.
کمال الدین مرحوم صدوق ج 2 ص 454
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_بفرجه
#نماز_صبح
#سفر_دریائی
#رزق_و_روزی
#تعقیبات
#بین_الطلوعین
اَلْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: لَجُلُوسُ اَلرَّجُلِ فِی دُبُرِ صَلاَهِ اَلْفَجْرِ إِلَی طُلُوعِ اَلشَّمْسِ أَنْفَذُ فِی طَلَبِ اَلرِّزْقِ مِنْ رُکُوبِ اَلْبَحْرِ فَقُلْتُ یَکُونُ لِلرَّجُلِ اَلْحَاجَهُ یَخَافُ فَوْتَهَا فَقَالَ یُدْلِجُ فِیهَا وَ لْیَذْکُرِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّهُ فِی تَعْقِیبٍ مَا دَامَ عَلَی وُضُوءٍ.
قوله علیه السلام: «عَلَی وُضُوءٍ» أی إذ ذکر الله و هو علی وضوء فهو معقب و إن لم یکن جالسا ... .
حمّاد بن عثمان گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که می فرمود: به طور حتم، نشستن مرد پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب (مشغول تعقیبات بودن)، از سفر دریایی، برای جلب رزق و روزی بهتر است.
عرض کردم: گاهی اینان کاری دارد و ترس آن می رود که زمانش بگذرد ؟!
فرمودند: پس از نمازش در پی آن کار برود و به ذکر خدای متعال مشغول باشد؛ چون تا زمانی که وضویش باقی است در حال تعقیب نماز خواهد بود.
الکافی ٫ جلد 5 ٫ صفحه 310
مرآة العقول ٫ جلد 19 ٫ صفحه 427
محبین
چند باره و با دقت حدیث را مطالعه کنید .
تا زمانی که وضوی نماز صبح شما باقیست ولو اینکه دعا نخوانید و نشسته نباشید بلکه به کار روزمره خود بپردازید گویا شما در حال تعقیبات نماز بوده و آن اجر بر شما مترتب و آن اثر ازدیاد رزق و روزی شامل شما خواهد شد
پس
کسی که بعد از نماز صبح با همان وضو بر درب مغازه خود میرود و مشغول داد و ستد میگردد فی الواقع به تعقیبات مشغول است .
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#شبه
#مشاوره
#اهل_سقیفه لعنهم الله
#خلافت
#حقانیت
#اسلام
#نهاوند
کسی گمان نکند که مشاوره دادن امیرالمومنین صلوات الله علیه در امور خلافت خلفا علیهم لعنت الله ، دلیل بر این است که آنان غاصب نبوده و اگر غاصب بودند ، آن حضرت با آنان همکاری نمیکرد.
خود امیرالمومنین علی صلوات الله و سلامه علیه در خطبه ای در زمان خلافت خود می فرماید :
«بَایَعَ النَّاسُ لابِی بَکْرٍ وَاَنَا وَاللَّهِ اَوْلی بِالاَمْرِ مِنْهُ، وَاَحَقُّ بِهِ مِنْهُ، فَسَمِعْتُ وَاَطَعْتُ مَخَافَةَ اَنْ یَرْجِعَ النَّاسُ کُفَّارَاً یَضْرِبُ بَعْضُهُمْ رِقَابَ بَعْضٍ بِالسَّیْفِ، ثُمَّ بَایَعَ النَّاسُ عُمَرَ وَاَنَا وَاللَّهِ اَوْلی بِالاَمْرِ مِنْهُ وَاَحَقُّ بِهِ مِنْهُ، فَسَمِعْتُ وَاَطَعْتُ مَخَافَةَ اَنْ یَرْجِعَ النَّاسُ کُفَّارَاً یَضْرِبُ بَعْضُهُمْ رِقَابَ بَعْضٍ بِالسَّیْفِ»
مردم با ابوبکر بیعت کردند در حالی که به خدا سوگند من از او سزاوارتر و شایستهتر بودم، ولی از ترس بازگشت و گرایش مردم به دوران کفر و جاهلّیت و کشیده شدن شمشیرها برای زدن گردن یکدیگر، سکوت کردم و شنیدم و مخالفت نکردم، سپس با عمر بیعت کردند، در حالی که از او سزاوارتر و شایستهتر بودم، ولی باز هم شنیدم و کوتاه آمدم تا به کفر و برادرکشی باز نگردند.(۱)
اگر چه حق امیرمؤمنان صلوات الله علیه از منصب خلافت و جانشینی غصب شد اما گاهی تدبیرها و تصمیم گیری های غلط خلفا سبب میشد، اساس اسلام به خطر بیفتد ، در این موارد امام علیه السلام وظیفه داشت که اجازه ندهد شریعت اسلامی قربانی ندانم کاری ها آن ملاعین شود.
محقق معاصر «شیخ نجم الدین عسکری» در کتاب «علی(علیه السلام) و الخلفاء» می نویسد :
«ابوبکر ابی قُحافه» در ۲ سال و ۳ ماه(۲۷ ماه) دوران خلافت خویش ۱۴ مورد به علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه) مراجعه داشته است.
«عمر بن خطّاب» در ۱۰ سال و ۵ ماه(۱۲۵ ماه) دوران خلافت، ۸۵ مورد به علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه) مراجعه داشته است.
«عثمان بن عفّان» در ۱۲ سال(۱۴۴ ماه) دوران خلافت ۸ مورد به علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه) مراجعه داشته است.
و مهمترین مشاوره نظامی امیرالمومنین علی صلوات الله علیه در قضیه جنگ «نهاوند» بود که پادشاه ایرانیان لشکر عظیمی را برای نابودی اسلام فراهم کرده بود و اگر تدبیر امیرمؤمنان صلوات الله علیه نبود، نه تنها لشکر اسلام که به طور قطع تمام مسلمانان و حتی اسلام از بین می رفت.
تا جایی که بعد از مشاوره ی امیرالمومنین علی صلوات الله علیه ، عمر لعنت الله علیه به ایشان عرضه داشت :
«أَجَل هَذَا الرَّأيُ! وَ قَد كُنتُ أُحِبُّ أَن أُتَابِعَ عَلَيهِ»
آرى! اين نظر، درست است و من دوست دارم كه از آن پيروى كنم.(۵)
منابع و مصادر:
۱/جامع الاحادیث سیوطی، ج۳۱، ص۴۲۰
۲/علی(علیه السلام) و الخلفاء نجم الدین عسکری، ص۹۷
۳)علی(علیه السلام) و الخلفاء نجم الدین عسکری، ص۳۲۰
۴)علی(ع) و الخلفاء نجم الدین عسکری، ص۳۴۵
۵)الإرشاد شيخ مفید، ج۱، ص۲۱۰
شیعیان ، محبین
محبت فرموده و چند باره متن فوق را بازخوانی فرمایید و متن را به ذهن مبارک بسپارید و بیاد داشته باشیم که مشاوره حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه به آن اولادزنا فقط بجهت حفظ اسلام و مسلمان بوده و لاغیر.
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_بفرجه
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_معاویه
هدایت شده از 🔰 گفتار های ماندگار🔰
شیخ صدوق بسندش از اباصلت نقل کرده است :
روزی مأمون از حضرت امام رضا علیه السلام پرسید : اینکه رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده : ای علی تو تقسیم کننده بهشت و دوزخی، یعنی چه؟!
این تقسیم چگونه است؟!
من بسیار به این مطلب فکر کردهام.
حضرت امام رضا فرمودند :
آیا پدرت از اجدادش از ابن عباس نقل نکرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : محبت على موجب بهشت میشود و دشمنی با او سبب دوزخ؟
گفت : بله.
فرمودند : پس اهل بهشت و دوزخ تقسیم میشوند به محبت و دشمنی با امیرالمؤمنین علیه السلام.
مأمون و حاضران از این جواب متحیر شدند و مأمون گفت : شهادت میدهم که شما وارث علم رسول الله صلی الله علیه و آله هستی.
اباصلت گوید : وقتی از کاخ خارج شدیم به حضرت گفتم : چه پاسخ محکم و زیبایی دادید و مأمون را مجاب کردید.
حضرت فرمودند : آنچه گفتم از طریقی بود که آنان حجیتش را قبول دارند، وگر نه اعتقاد ما اهل بیت علیهم السلام بر این است که روز قیامت امیرالمومنین علیه السلام به آتش خطاب میکنند : فلان شخص را بگیر که ازدشمنان من است ، و فلان شخص را رها کن که از دوستان من است.
📚 عیون أخبار الرضا علیه السلام ، ج ٢ ، ص ٨٨ .
هدایت شده از بُت شناسی
🌿 بعضى مداحها و ذاكرين اهل بيت(عليهم السّلام) در مجالسى كه به نام ائمۀ معصومين(عليهم السّلام) برگزار مىشود،اَشعارى بدين مضمون مىخوانند: من حسين الله ايم!
اى مظهر اَحَد،هو يا على مدد
الله را صمد،هو يا على مدد
آيا خواندن اينگونه اشعار جايز است؟
🚩 مرجع فقید مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رحمه الله :
✍اَشعارى كه ظاهر آن معانى خلاف شرع است،و لو گوينده يا خوانندۀ آن معنى صحيحى را اراده كرده باشد و بخواهد ارادت خود را نشان دهد،خواندن و نشر آن اشكال شرعى دارد! و بايد طورى اَشعار را بخوانند كه خدا ناكرده اوّلا مورد سوء استفادۀ بعضى واقع نشود،ثانيا آن قدر اَشعار زيبا و با مضامين عالى وجود دارد كه نيازى به خواندن بعضى شعرها كه معانى خلاف شرع دارد،نيست!
📚استفتائات جدید؛ج۲ص۵۱۷
#غلات
.
@BotShenasi
#معارف_حسینی
#امام_کاظم_علیه_السلام
#قدردانی
#روضهخوان
#صله
#شاعر
#شعر
در روایت آمده است:
منصور دوانیقی ملعون یک روز به مناسبتی، حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسلام" را با اکراه به قصر خود دعوت کرد. وقتی که حضرت تشریف آوردند و جلوس فرمودند، پادشاهان و امیران و سربازان میآمدند و تهنیت میگفتند و هدایا و تحفههای خود را پیشکش ایشان میکردند. خادمِ منصور ملعون هم بالای سر حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسّلام" بود و هر چه میآوردند را صورت مینوشت.آخرین نفری که آمد پیرمردی کهن سال بود که عرض کرد:
یَا ابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّنِی رَجُلٌ صُعْلُوکٌ لَا مَالَ لِی أُتْحِفُکَ
ای فرزند دختر رسول خدا! من مرد تهیدستی هستم که مالی ندارم که تحفه دهم،
وَ لَکِنْ أُتْحِفُکَ بِثَلَاثَةِ أَبْیَاتٍ قَالَهَا جَدِّی فِی جَدِّکَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام.
تحفه من سه بیت شعر است که جدّ من، درباره جدّ شما حسین بن علی علیهالسلام سروده است:
عَجِبْتُ لِمَصْقُولٍ عَلَاکَ فِرِنْدُهُ / یَوْمَ الْهِیَاجِ وَ قَدْ عَلَاکَ غُبَارٌ
تعجب میکنم از برق شمشیرها که در روز تشنگی بر بالای سر تو بودند و غباری بر فرازت بلند شده بود یا اباعبدالله!
وَ لِأَسْهُمٍ نَفَذَتْکَ دُونَ حَرَائِر/ یَدْعُونَ و جَدَّکَ وَ الدُّمُوعُ غِزَارٌ
از تیرهایی که در مقابل زنان آزاده بر تو نفوذ میکردند و آنها با اشکهای جاری جدّت رسول خدا "صلیاللهعلیهوآله" را میخواندند.
أَلَّا تَغَضْغَضَتِ السِّهَامُ وَ عَاقَهَا / عَنْ جِسْمِکَ الْإِجْلَالُ وَ الْإِکْبَارُ
چگونه آن تیرها نشکستند!؟ و چرا بزرگواری و عظمت تو مانع از آنها نشد!؟
حضرت موسی بن جعفر "علیهمالسلام" فرمودند:
قَبِلْتُ هَدِیَّتَکَ اجْلِسْ بَارَکَ اللَّهُ فِیکَ
هدیه تو را پذیرفتم، بنشین، خدا تو را برکت دهد!
سپس سر خویش را به سمت خادم بلند نموده و فرمودند: پیش امیرت برو و صورت این اموال را به او نشان بده و بپرس میخواهد آنها را چه کند؟! خادم رفت و برگشت و خبر آورد که امیرالمؤمنین (منصور دوانیقی ملعون) میگوید: همه آنها، هدیهای از طرف من به ایشان باشد، هر چه میخواهند با آنها بکنند. امام علیهالسّلام به پیرمرد فرمودند:
اقْبِضْ جَمِیعَ هَذَاالْمَالِ فَهُوَ هِبَةٌ مِنِّی لَکَ
همه اینها را بردار، هدیهای از طرف من به توست.
المناقب ج۳ ص۴۳۲
اعزه ی کانال عنایت کنید:
امام علیه السلام خودشون صله عطا نموده و چه مال بسیاری که در قبال سه بیت شعر مرحمت فرمودند.
اینجا لازم میبینم چند نکته رو متذکر بشم:
۱/شاعر جد اون شخص بوده نه خودش ، بلکه این شخص ذاکر آن اشعار بوده و از این مطلب استفاده میکنیم که صله ی به عزیزانی که اشعار و نوحه رو قرائت میکنند، ریشه در روایت دارد.
۲/پیرمرد به رسم ادب و از باب تحفه و هدیه ، اشعار رو تقدیم ساحت مقدس امام علیه السلام کرد و وظیفه خودش میدونست که حفظ حرمت و شان امام کنه و دستش خالی از تحفه نباشه و چه زیباست زواری که مشرف میشن به ساحت قدس و مقدس و ملکوتی امامان معصوم علیهم السلام ، در زمان شرف یابی به مضجع مطهرشون ولو شده با دو بیت شعر مدحی یا دکر مصیبتی نمایند.
۳/امام علیه السلام خودشون صله مرحمت کردند نه اینکه شخص به امید و طمع مالی ، شعری خوانده باشد . متاسفانه عده ای مداح نما پیدا شده اند که درخواست صله های آنچنانی میکنند و حتی شنیده ام شخصی را دعوت به مجلسی کرده اند در استان فارس و این شخص برای حضور دریک شب مراسم ۱۷ میلیون تعیین کرده بوده ، امیدوارم اساسا کذب بوده باشد هر چند که متاسفانه امثال آن زیاد به گوش میرسد و...
۴/نکته ی پایانی خطاب به عزیزانی ست که صله پرداخت میکنند ، بزرگواران ؛ در حدیث تامل کنید و ببینید که برای چند بیت شعر ، امام علیه السلام چه مقدار عطیه و هدیه به او پیشکش میکنند لذا هیچگاه گمان نبرید صله ای که به ذاکر مصائب یا مدح خوان پرداخت کرده اید ، بسیار بوده ، بلکه بنظر این ناچیز ، حتی اگر تمام دهن او را پر از طلای ناب کنیم حق آن مادح مخلص و بی ریا ادا نشده است.
فداء الحسین علیه السلام
۱۹رجب الاصب ۱۴۴۵
#مصاحبت
#صاحب_همراه
#فضل
#غار
#اصحاب_فیل
«أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ» «آیا ندیدی پروردگارت با أصحاب فیل چه کرد؟!» [فیل - 1]
«بِأَصْحَابِ الْفِيلِ» مراد این نیست که صاحبان فیل بودند، بلکه مراد کسانی که همراه فیل آمده بودند که لشگر أبرهه بودند،
صاحب بمعنی همراه است و هم صحبت
اینکه عامّه إفتخار میکنند به اینکه أبابکر صاحب رسول اللَّه است دلیل بر مقام أبی بکر نیست چه بسا مؤمن با کافر و منافق هم صحبت و همراه میشود،
چنانچه در قرآن میفرماید: «وَ كَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَ هُوَ يُحَاوِرُهُٓ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَ أَعَزُّ نَفَرًا» كهف آیه ۳۴ که کافر و مؤمن با هم مصاحب بودند.
أطیب البیان فی تفسیر القرآن (مرحوم سید عبدالحسین طیب) ٫ جلد 14 ٫ صفحه 232
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج