eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
970 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس (ع) و سپس موسسه پرداخت. • یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند. • موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد. • در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶ • • • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• مطلب مهم و قابل توجه این است که مقصود دانشمندان اسلامی از «اسلمیه المعرفه» چیست؟ آیا معرفت به معنای اسلامی کردن دستاورد های موجود در طبیعی و است یا تولید دانش های جدید اسلامی است؟ آیا تولید دانش های جدید اسلامی نیز به معنای تاسیس پارادایم و روش شناسی غربی می خواهیم به تولید علوم اسلامی دست یابیم؟ • بسیاری از دانشمندان و طرفداران علم دینی ، اسلامی سازی علوم را به معنای تولید علوم جدید اسلامی نمی گرفتند و قصد داشتند با تغییر عناصر کلیدی علم غربی و استفاده از عناصر کلیدی اسلامی ، از معرفت غرب زدایی کنند (نقیب العطاس) ، یا با احیای دانش های دوره تمدن اسلامی ، از فرهنگ سنتی نمایند (نصر) یا با تفسیر علمی از آموزه های اسلام ، مشکل تعارض علم و دین را حل کنند.( بازرگان و شریعتی) یا با دخالت دادن متافیزیک دینی (گلشنی) یا باور های دینی (باقری) در فرایند علوم به تحقق اسلامی کردن معرفت کمک نمایند. • گروهی نیز با استفاده از میراث گذشته اسلامی ، یعنی و و ، روش شناسی دانش اسلامی را مطرح کردند (جوادی‌ آملی) یا با شدت و حدت به انکار دوره و میراث گذشته اسلامی پرداختند و با منطق و فلسفه و اصول فقه جدیدی روش شناسی را ارائه نمودند ( سید منیر الدین حسینی) • • • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| • در علوم انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان؛ تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و… بر این نگاه شکل می‌گیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید، تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| • در ادامه راه ، مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» می خواهد به تماشاگری «جایگاه بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی» بنشیند. • • • • منتظر «آیه» باشید ... • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| • عباس میرزا _ولیعهد فتحعلی شاه_ بعد از شکست این سؤال را مطرح می‌کند که ای فرانسوی چرا ما شکست خوردیم؟ • سؤال، سؤال درستی است اما پاسخ نادرست آن تا به امروز گریبان‌گیر ماست. یعنی پرداختن به دولت و افزایش سازوبرگ نظامی. ما فکر می‌کنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامی‌گری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ می‌دادیم چگونه می‌شود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه می‌شود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه می‌شود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافته‌تری داشت. • به‌جای تجهیز‌ لشگر نظامی باید آموزش و پرورش را توسعه می‌دادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه می‌خواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا می‌خواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچ‌کس نمی‌خواهد در حوزه‌های پایین کار کند و تربیت کند. من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من می‌پرسم که تک‌تک ما چه‌قدر دغدغه نسل توانمند داریم و می‌خواهیم در حد توانمان انسان‌سازی کنیم. • • • • استاد • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ چرا در ایران پسا انقلاب اسلامی ، علوم انسانی مورد توجه قرار نگرفت؟ • • • هیئت تحریریه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#ساخت_جهانی_دیگر | #بازیابی_هویت ❖ چرا در ایران پسا انقلاب اسلامی ، علوم انسانی مورد توجه قرار نگرف
• ایران پسا انقلاب وقتی ثبات نسبی پیدا کرد مصادف بود با به روی کار آمدن ، دولتی که بعد از ۸ سال با تخریب زیر ساخت ها ووو مواجه بود لذا که متخصص این امور بودند وارد عرصه شدند. • عرصه اجرا تنها جایی نبود که این بزرگواران در حال تصرف تام آن باشند بلکه پا را فراتر نهادند و در میدان هم وارد شدند جایی که باید غالبا جای می گرفتند!! • از سوی دیگر محقق ناظر بر بود یعنی این علوم در اکثرا مواقع نمی توانست جامعه ایران را تحلیل و وارسی کند لذا زمانی هم که ورود میدانی می کرد باعث بروز بحران های بسیاری می شد به عنوان نمونه می توان از ایران نام برد که باعث به هم ریختی شده است!! • پدیده های اجتماعی از علل متعددی به وجود می آیند یکی از علل عدم توجه به علوم انسانی ، ظهور و می باشد. • در این وضعیت ، ابتدا باید با فرهنگ سازی ، نخبگان و دولت را متوجه اهمیت علوم انسانی سازیم و سپس جامعه نخبگانی را با اقناع سازی به سوی مطالبه و ساخت هویت جمعی تحول در علوم انسانی رهنمود نماییم . • امروز متاسفانه بر خلاف روح علم تدوینی که در بستر تاریخ و جمع هویت پیدا می کند ، افرادی سعی دارند با امر سیاسی این مقوله را پیش ببرند در حالیکه این نوع نگاه باعث آسیب های جدی در عرصه علم و حقیقت می شود و از سویی با پدیده های علمی نابالغی مواجه می شویم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ❖ چرا به جای اندیشیدن، از اندیشه‌های غیربومی تقلید می‌کنیم؟ • • • استاد زبان‌شناسی دکتر کوروش صفوی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
50.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله جوادی آملی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
39.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله جوادی آملی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله جوادی آملی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ تاثیر اندیشه های هگل بر روانشناسی • • • استاد • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#مطالعات_انتقادی_انسان_مدرن | #بازیابی_هویت ❖ تاثیر اندیشه های هگل بر روانشناسی • • • استاد #محمد
مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است ، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی و به ویژه روانکاوی گذاشته است. • نباید فراموش کرد که ژاک لكان، بزرگترین روانکاو فرانسوی قرن بیستم، از کلاس های ،الکساندر کوژو بیرون آمد. این گرایش در روانکاوی را به یک معنا می توان متأثر از دانست. در مباحثی به ذات انسان نزد پرداختیم و اشاره کردیم که فرد واجد ذاتی توپر و مستقل نیست، بلکه کانونی است از نیروهای بر سازنده وضعیتش. ما اگر فقط بر همین ایده ساده تمرکز کنیم، می بینیم که اساس روانشناسی کلاسیک را دگرگون می سازد. • فرد نه ذاتی مستقل و توپر، بلکه دقیقا امری وابسته و تهی است، که به سایر افراد در مقام اموری وابسته و تهی استوار است و همین امر حقیقت جامعه را تشکیل میدهد در نتیجه چیزی به نام روان فردی یا نفس جوهری مستقل و ثابت که علم النفس با روان شناسی بر آن استوار بود در کار نیست به قول لکان در اینجا ما با سوژه خط خورده ای مواجه هستیم که بر ساخته حقیقت کلی بیرونی است. از سوی دیگر خودآگاهی نزد هگل به هیچ وجه بی واسطه نیست. • هگل دشمن عدم وساطت و خوداندیشی های شبه عرفانی است. من برای شناخت خودم هم، باید به آیینه جهان بنگرم، من خودی ندارم .جز نیروهایی که بر سازنده من اند. در نتیجه این من چیزی نیست جز شرایط سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی اقتصادی و غیره ای که من از آنها برآمده ام و در آنها زندگی می کنم. به تعبیر ، (منی که ماست و مایی که من است) به راحتی میتوان مشاهده کرد که شناخت این «من» که هدف روان شناسی است ،اساساً چه تغییری می کند. این رویکرد هگلی را لکان از تحلیل همان دوره اوایل کودکی یعنی مرحله آیینه ای (Mirror Stage) آغاز میکند که اگو (Ego) در آن ، حتی برای شکل گرفتنش نیازمند دیگری است. منی از پیش وجود ندارد، بلکه کودک حتی نفسانیتِ خودش را به واسطه انعکاسش در آیینه (یا همان نگاه دیگری) باز می یابد. • در نتیجه لکان به اساسی ترین عنصر روان شناسی کلاسیک، یعنی همان «من» یا اگو ، حمله میکند ( لكان باور دارد که این افسانه (یعنی اگو) می بایست کنار گذاشته شود و این مسأله در واقع یکی از اساسی ترین اهداف او در روانکاوی است) ، شرمن در همین کتابی که از آن نقل قول کردم، فصلی را به نسبت و اختصاص میدهد. به هر ترتیب یکی از تأثیرات مهم هگل در روان شناسی و روانکاوی پس از وی سرنگون ساختن ایده «من» در مقام امری پیشینی ، مستقل و قائم به ذات بود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پوپولیسم_علمی | #بازیابی_هویت ❖ مُزخرف گویی به زبان یأجوج و مأجوج • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلا
• مفاهیم خطرناکترین ابزار های بشری اند که می توانند آثار مخرب تری از بمب های اتمی داشته باشند و این را تاریخ نیز به اثبات رسانده است‌! • مفهوم «آزادی» ، «دموکراسی» ، «پوپولیسم» و صدها مفهوم موجود در علوم انسانی مدرن از این قبیل مفاهیم هستند که متاسفانه با فهم ناقص و مغشوش آن توسط جریان « تمامیت خواه علمی و فرهنگی» ، مشکل در آکادمی های ایران دو چندان شده است. • امروز جریان تمامیت خواه علمی و فرهنگی این مفاهیم را بدون در نظر گرفتن کانسپت و کانتکس آن ها به کار می گیرد به عنوان نمونه یکی از اندیشمندان غرب _هاناآرنت_ که امروز مورد توجه قرار گرفته است از این آسیب مستثنی نیست چرا که از حیث مبانی آرنت از در برابر و و دفاع کرده‌است؛ بنابراین در اندیشه او گرایشی مخالف رایج در قرن بیستم مشاهده می‌شود که ریشه در مبانی روشنگری دارد ولی هانا آرنت در ایران به نفع جریان مورد نقد خود مصادره می شود ! • یا اینکه جریان منتقد فلسفه روشنگری و علوم انسانی برآمده از آن را طوری تقریر می کنند که به نفع فلسفه روشنگری قرن ۱۹ و ۲۰ تمام می شود و این بازی با مفاهیم را هم با عنوان «علم» بر جامعه غالب می کنند! • با گسترش بستر های ارتباط جمعی این جریان «علم» را به «بسته اطلاعات غیر عمیق » تبدیل کرده است که بر گرفته از فرهنگ علمی آمریکایی_ انگلیسی در سطح شناور است و در ادامه بر بحران های این جهان می افزاید. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پوپولیسم_علمی | #بازیابی_هویت ❖ مُزخرف گویی به زبان یأجوج و مأجوج • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلا
• علاقه‌مندان فلسفه و علوم اجتماعی نباید چندان به فضاهای رسانه‌ای در جهان توجه کنند، چرا که روزگاری دیگر هم خیلی کسان دیگر سر زبان بودند. در عصر ما بشر به سوی پیش می‌رود، برای همین فوکو که خیلی پیچیده نمی‌نویسد، ورد زبان همه است. • بیشتر این تحت تأثیر غلبه فرهنگ زبان انگلیسی است که همه چیز را در سطح حرکت می‌دهد، برای همین فوکو باب شده است. حال آنکه بسیاری از روش‌ها و ایده‌های او را می‌توان نزد کسان دیگری دید که جدی‌ترند؛ مثل مرلو پونتی، دیلتای، بوکارت، آدرنو و هارکهایمر. بین متفکران معاصر فرانسوی من کتاب‌های دلوز را کیفی‌تر می‌دانم، به‌ویژه کتاب «تمایز و تکرار» که از قضا آن را خیلی دوست دارم. • • • استاد • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#درسگفتار | #تماشاگری • در ادامه راه ، مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» می خواهد به تماشاگری «جایگاه
❖ بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ▫️ ارائه توسط استاد رسول فاطمی 🔹سر فصل ها • اهمیت و ضرورت پرداختن به اندیشه استاد رضا داوری اردکانی • جایگاه علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی • توسعه نیافتگی و علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی • علم دینی و علوم انسانی اسلامی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی متقدم • علم دینی و علوم انسانی اسلامی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی متاخر 🔹 هزینه دوره : ۵۰ هزارتومان 🔹 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر yun.ir/4juvw5 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ▫️ ارائه توسط استاد رسول فاطمی 🔹سر فصل ه
📌 ⭕️ استاد سید رسول فاطمی ▫️کارشناسی ارشد فلسفه غرب ▫️سطح ۲ حوزه علمیه ▫️مدیر مسئول مجموعه علمی و فرهنگی سها ▫️پژوهشگر عرصه فلسفه و علوم انسانی ⭕️ آثار ▫️درسگفتار مقاله هایدگر و گشایش راه تفکر آینده • نوشته دکتر داوری اردکانی ▫️متن خوانی و شرح کتاب در جهان بودن (شرح هستی و زمان هایدگر) • نوشته هیوبرت دریفوس ▫️متن خوانی و شرح کتاب تولد زیست سیاست • نوشته میشل فوکو ▫️متن خوانی و شرح کتاب چه باشد آنچه خوانندش تفکر • نوشته مارتین هایدگر ▫️متن‌خوانی و شرح کتاب هنر و حقیقت • نوشته دکتر داوری اردکانی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ▫️ ارائه توسط استاد رسول فاطمی 🔹سر فصل ه
| ❖ دکتررضا داوری اردکانی در فرهنگستان علوم • در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 15 دی ماه 1366، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. در ابتدا 15 نفر از ممتازترین دانشمندان رشته های مختلف کشور به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم انتخاب شدند. • فرهنگستان فعالیت خود را در سال 1369 رسماً آغاز کرد. آقای دکتر علی شریعتمداری اولین رئیس فرهنگستان بود که تا سال 1377 ریاست فرهنگستان را به عهده داشت. پس از پایان مدیریت آقای دکتر شریعتمداری در سال 1377، مجمع عمومی فرهنگستان آقای را به عنوان رئیس فرهنگستان انتخاب و به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد و رئیس جمهور ایشان را به سمت رئیس فرهنگستان علوم منصوب نمود. • در سال 1402 پس از استعفای دکتر رضا داوری اردکانی با رأی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای دکتر محمدرضا مخبردزفولی به عنوان رئیس فرهنگستان به رئیس جمهور پیشنهاد و با حکم ایشان به سمت رئیس فرهنگستان منصوب شد. فرهنگستان موسسه‌ای است با شخصيت حقوقی مستقل كه به نهاد رياست جمهوری وابسته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ▫️ ارائه توسط استاد رسول فاطمی 🔹سر فصل ه
❖ متن نامه رئیس فرهنگستان علوم به دبیرخانه علم دینی • دکتر رضا داوری اردکانی • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ متن نامه رئیس فرهنگستان علوم به دبیرخانه علم دینی • دکتر رضا داوری اردکانی • • • • ༺ مدرسه علوم
• باسمه تعالی؛ دبیرخانه محترم هم اندیشی اسلامی، باسلام و درود، از دعوتی که فرموده اید، تشکر می کنم. متأسفانه من توفیق شرکت در نشست علم دینی و علوم انسانی اسلامی ندارم. کسی را هم نمی توانم به عنوان نماینده معرفی کنم. این بحث چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد. • وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد. به عبارت دیگر وصف دینی نمی‌تواند صفت ذاتی علم باشد، البته وجود علوم دینی محرز است و این علوم در همه جا و به خصوص در کشور ما جایگاه ممتاز دارند اما آنها علومی هستند که مسائلشان مسائل دینی است. علوم فقه و اصول فقه و حدیث و تفسیر و کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمره علوم اسلامیند. علم‌های دیگر هر یک مسائل خاص خود دارند و با روش خاص به تحقیق و پژوهش در مسائل می پردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید. • چنانکه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان متدولوژی علم جدید اعتبار و وجهی ندارد، البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به علوم انسانی و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و پس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود، در مباحث آن علوم چون و چرا کنند اما این چون و چرا در نقد علم است نه اینکه علم تازه باشد. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. • توجه داشته باشید که علم اجتماعی علم نظم جامعه مدرن است. در سیصد سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و ... به وجود آمده و تحقیقات عظیمی در مسائل آن علوم صورت گرفته است که بی‌اطلاع وسیع و دقیق از آنها و بدون نقد و تحقیق نمی توان درباره آنها حکم کرد و مثلاً تصمیم گرفت که علم دیگری جانشین آنها شود. • علم اجتماعی جدید با نظم تجدد تناسب دارد. ما اگر نظم دیگری جز نظم تجدد در نظر داریم و به چگونگی قوام و به راه تحقق آن می‌اندیشیم و برای رسیدن به آن می کوشیم شاید در راه علمی متناسب با نظم تازه قرار بگیریم. در این مورد هم توجه داشته باشیم که علم و جامعه با هم قوام می یابند. جامعه کنونی ما جامعه توسعه نیافته است. این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد، بی‌آنکه از توانایی‌های آن برخوردار باشد. • اگر می‌توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی های ساخته جهان توسعه یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می شد. • توجه داشته باشیم که علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است. من حرف دیگری ندارم و چیز دیگری نمی توانم بگویم، جز اینکه خوبست که اگر می توانیم به جای بحث درباره علوم اجتماعی اسلامی، در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ متن نامه رئیس فرهنگستان علوم به دبیرخانه علم دینی • دکتر رضا داوری اردکانی • • • • ༺ مدرسه علوم
❖ نقد‌ نامه دکتر رضا داوری اردکانی توسط آیت‌الله سبحانی • جمع بندی توسط محمد محمدرضایى • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ نقد‌ نامه دکتر رضا داوری اردکانی توسط آیت‌الله سبحانی • جمع بندی توسط محمد محمدرضایى • • • • ༺
❖ این که مى فرمایند: سى سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمى رسد که در آینده نیز به نتیجه برسد. • در این جا مى توان چنین سؤال کرد: ▫️چرا در این سى سال به نتیجه نرسیده است، آیا نارسایى در قابل یعنى علوم انسانى در قالب اسلامى شدن است؟ یا ایراد در متولیان امور است که به دلایلى علاقه به این موضوع ندارند و مى خواهند همان روش سابق ادامه یابد. ▫️طبعاً دومى است، چون در این مدت کار اساسى صورت نگرفته است تا بگوییم اشکال در ماده بحث است. امّا این که اگر به صورت جدّى به موضوع اسلامى شدن علوم انسانى پرداخته شود، نیز به نتیجه نمى رسد این نوعى غیب گویى است که از شأن ما نیست، مگر رنگ حدس به خود بگیرد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ نقد‌ نامه دکتر رضا داوری اردکانی توسط آیت‌الله سبحانی • جمع بندی توسط محمد محمدرضایى • • • • ༺
❖ این که مى فرمایند: «وقتى مسأله سیاسى با علمى خلط شود هر چه بکوشند به نتیجه نمى رسد»، در این مورد مى توان چنین گفت: • این داورى نیز از نظر موضوع، منتفى است، مطلب سیاسى نیست بلکه مکتبى و علمى است، مدافعان اسلامى شدن علوم انسانى مى خواهند به این آیه شریفه: (وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالإِیمَانَ)تجسم بخشند. و این ایده سیاسى نبوده بلکه نوعى عمل به وظیفه است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b