eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔📔 🏮 👈4. 🏮بیشتر مخالفت و مبارزه با ادیان و رسولان الهى از طبقه و زورمداران بوده‌اند. ✴️این ائمه کفر در مکه نمودارتر شد. آنها با پیامبر و یاران او به برخاستند و پس از هجرت رسول خدا از مکه به مدینه جنگهایی را بر مسلمانان به راه انداختند . 🏮 جنگ بدر ، احد و احزاب از است که بزرگان قریش و پیشوایان شرک و کفر و الحاد بر پیامبر و مسلمانان به راه انداختند . ✴️ قرآن را به جنگ با بزرگان ترغیب کرده : * الا تقتلون قومًا نکثوا ایمانهم ..... * ( توبه ۱۳ ) و در آن می‌گوید : * ....... و هم بدءوکم اوّل مرّه = آنان کسانی هستند که بار با شما درگیر شدند * ( توبه ۱۳ ) 🏮این آیه نشان می دهد که به جنگ افزون بر خود جنگ از ستمهایی است که پیشوایان کفر بر پیامبر و مسلمانان داشتند . ✴️ اسحاق و جبایی که مراد از ابتدای به جنگ نقض عهد است ؛ ولی برخی بر این باورند که مراد جنگ با خزاعه همپیمان رسول خداست . 🏮گروه دیگر معتقدند که مراد جنگ است ؛ زیرا پس از آن که مشرکان مطمئن شدند کاروان آنها سالم به سمت مکه در حرکت است همچنان بر جنگ با مسلمانان داشتند و با پیامبر جنگیدند . ✴️در تفاسیر و روایات نیز برای ائمه کفر بیان شده است ؛ مانند اینکه ائمه کفر کسانی هستند که و و انسانها را در اختیار می‌گیرند و از آنها در مسیر خود بهره می برند و محرومان به خودشان را در مسیر آنها و برتری خود به کار می گیرند ؛ 🏮 همچنین هستند که از ایمان به خدا و نشانه های او می کنند و پیروان خود را به بقای بر کفر می‌کنند ؛ نیز انسان‌ها را به و گناه ترغیب و به فسق و آلوده می‌کنند . ✴️امام صادق علیه السلام پس از به طینت ائمه می‌فرماید : آنان به خدا و رسالت پیامبر او شهادت نمی دهند ، و عمره را به جای نمی آورند ، از و صدقه طفره می روند و هیچ یک از نیک را انجام نمی دهند . 🏮در روایات دیگری ، ائمه کفر کسانی شناسانده شده‌اند که امر و خدا را بر امر و حکم خود مقدم می‌دارند و خود را بر خلاف خواسته های خدا قرار می دهند ، به امامان حق می کنند و از دین خدا کناره گرفته و خود شده و دیگران را گمراه می کنند . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
10.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۸ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿١٧٨﴾ ای اهل ایمان! در مورد کشته شدگان بر شما قصاص مقرّر و لازم شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن. پس کسی که [مرتکب قتل شده چنانچه] از سوی برادر [دینی] اش [که ولیِّ مقتول است] مورد چیزی از عفو قرار گرفت [که به جای قصاص، دیه و خون بها پرداخت شود] پس پیروی از روش شایسته و پسندیده [نسبت به وضع مادی قاتل بر عهده عفو کننده است]، و پرداخت دیه و خون بها با نیکویی و خوش رویی [بر عهده قاتل است]. این [حکم] تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان؛ پس هر که بعد از عفو، تجاوز کند [و به قصاص قاتل برخیزد] برای او عذابی دردناک است. (۱۷۸) کانال 👇 @Targomeh
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🌱آيه ١٧٨- شأن نزول: عادت عرب جاهلى بر اين بود كه اگر كسى از قبيلۀ آنها كشته مى‌شد تصميم مى‌گرفتند تا آنجا كه قدرت دارند از قبيلۀ قاتل بكشند، و اين فكر تا آنجا پيش رفته بود كه حاضر بودند به خاطر كشته شدن يك فرد تمام طايفۀ قاتل را نابود كنند اين آيه نازل شد و حكم عادلانۀ قصاص را بيان كرد. 🌱 اين حكم اسلامى، در واقع حدّ وسطى بود ميان دو حكم مختلف كه آن زمان وجود داشت بعضى قصاص را لازم مى‌دانستند و بعضى تنها ديه را لازم مى‌شمردند، اسلام قصاص را در صورت عدم رضايت اولياى مقتول، و ديه را به هنگام رضايت طرفين قرار داد. 🍃وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَآ أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای صاحبان خِرَد! برای شما در قصاص مایه زندگی است، باشد كه [از ریختن خون مردم بدون دلیل شرعی‌] بپرهیزید. 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🌱 قصاص مايۀ حيات شماست! از اين آيه به بعد يك سلسله از احكام اسلامى مطرح مى‌شود: 🌱 نخست از مسألۀ حفظ احترام خونها آغاز مى‌كند، و خط بطلان بر آداب و سنن جاهلى مى‌كشد، مؤمنان را مخاطب قرار داده چنين مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى) . انتخاب واژۀ «قصاص» نشان مى‌دهد كه اولياء مقتول حق دارند نسبت به قاتل همان را انجام دهند كه او مرتكب شده. ولى به اين مقدار قناعت نكرده، در دنبالۀ آيه مسألۀ مساوات را با صراحت بيشتر مطرح مى‌كند و مى‌گويد: «آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، و زن در برابر زن» (الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى) . 🌱 البتّه اين مسأله دليل بر برترى خون مرد نسبت به زن نيست و توضيح آن خواهد آمد. 🌱 سپس براى اين كه روشن شود كه مسألۀ قصاص حقّى براى اولياى مقتول است و هرگز يك حكم الزامى نيست، و اگر مايل باشند مى‌توانند قاتل را ببخشند و خونبها بگيرند، يا اصلاً خونبها هم نگيرند، اضافه مى‌كند: «اگر كسى از ناحيۀ برادر دينى خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص با رضايت طرفين تبديل به خونبها گردد) بايد از روش پسنديده‌اى پيروى كند (و براى پرداخت ديه طرف را در فشار نگذارد) و او هم در پرداختن ديه كوتاهى نكند» (فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ) . 🌱در پايان آيه براى تأكيد و توجّه دادن به اين امر كه تجاوز از حدّ از ناحيه هر كس بوده باشد مجازات شديد دارد مى‌گويد: «اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان، و كسى كه بعد از آن از حدّ خود تجاوز كند عذاب دردناكى در انتظار او است» (ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ) . 🌱اين دستور عادلانه «قصاص» و «عفو» از يك سو، روش فاسد عصر جاهليّت را كه همچون دژخيمان عصر فضا، گاه در برابر يك نفر صدها نفر را به خاك و خون مى‌كشيدند محكوم مى‌كند. 🌱 از سوى ديگر راه عفو را به روى مردم نمى‌بندد، 🌱و از سوى سوّم مى‌گويد بعد از برنامه عفو و گرفتن خونبها هيچ يك از طرفين حقّ تعدّى ندارند، بر خلاف اقوام جاهلى كه اولياى مقتول گاهى بعد از عفو و حتّى گرفتن خونبها قاتل را مى‌كشتند! 🌱امّا جنايتكارانى كه به جنايت خود افتخار مى‌كنند و از آن ندامت و پشيمانى ندارند نه شايستۀ نام برادرند و نه مستحقّ عفو و گذشت! 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمْ الْقِصَاصُ فِى الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَىْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيْهِ بِإِحْساَنٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید! قصاص در مورد كشتگان، بر شما مقرّر گردیده است: آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر كسى از جانب برادر خود (یعنى صاحب خون و ولىّ مقتول) مورد عفو قرار گیرد. باید شیوه اى پسندیده پیش گیرد و به نیكى (دیه را به ولى مقتول)بپردازد،این حكم تخفیف و رحمتى است از طرف پروردگارتان، پس براى كسى كه بعد از این(از حكم خدا) تجاوز كند،عذاب درناكى دارد. 🌷:از ریشه «قصّ» به معناى پیگیرى است. پیگیرى قتل تا مجازات قاتل را «قصاص» گویند. 🌷 :انسان آزاده 🌷 :بنده 🌷 :زن 🌷 : مورد عفو قرار گیرد 🌷 :برادرش 🌺 طایفه ای از اهل جاهلیت می خواستند بر طایفه ای دیگر برای قصاص بر آنها تجاوز کنند آنها راضی نبودند که در قبال برده ای از خود برده ای از آنها را قصاص کنند و می خواستند شخص دیگری قصاص شود و همچنین در قبال زن می خواستند مردی دیگر را قصاص کنند. قرآن می گوید هر که قاتل هست خود قاتل باید قصاص شود. اگر انسان آزاده ای انسان آزاده ای دیگر را کشت خود همین قاتل باید قصاص شود و اگر برده ای برده ی دیگر را کشت خود همین برده ی قاتل باید قصاص شود و اگر زنی زن دیگر را به قتل رساند خود همین زن باید قصاص شود. 🌺 در هر اجتماعى گاه و بیگاه قتلى صورت مى گیرد، یک دین جامع و كامل همانند اسلام، در قبال چنین حوادثى طرح و برنامه ى عادلانه و منطقى ارائه می دهد كه بتواند جلوى ازدیاد وتكرار چنین حوادث وهمچنین جلوى انتقام هاى نابجا و احیاناً سوءاستفاده ها را بگیرد، تا قاتلان، جسور نشوند وخون مظلوم به هدر نرود. در جاهلیّت قبل از اسلام، گاه به خاطر كشته شدن یك نفر، قبیله اى به خاك و خون كشیده مى شد و جنگهاى طولانى به راه مى افتاد. اسلام هم حفاظت خون مردم و هم رضایت طرفین و رعایت حدود و اندازه را در نظر گرفته است. اگر صاحب خون یعنی ولی مقتول عفو کرد یا دیه ای گرفت دیگر ولی مقتول نباید به فکر انتقام باشد در این صورت از حکم الهی تجاوز کرده است و برای متجاوزان عذابی دردناک است. 🔹پیام های آیه 178 سوره بقره 🔹 ✅ براى تحقّق احكام دینى، حكومت دینى لازم است. ✅ در قانون قصاص، اصول تساوى و عدالت مورد توجّه است. «الحُرّ بالحُرّ و العبد بالعبد و الاُنثى بالاُنثى...» ✅ قاطعیّت و عطوفت در كنار هم لازم است. «فمن عفى له من اخیه» گویا اولیاى مقتول، برادر قاتل هستند و قاتل، از مرز اسلام و اخوت بیرون نمى رود. ✅ حقوق اسلامى، آمیخته با اخلاق اسلامى است. «كتب علیكم القصاص... فمن عفى» ✅ اسلام، نه مانند یهود تنها راه را قصاص مى داند و نه همچون مسیحیّت بهترین راه را عفو مى شناسد، بلكه راههاى مختلفى مثل قصاص، خونبها و عفو را مطرح مى كند. «كتب علیكم القصاص... فمن عفى» ✅ جواز عفو قاتل و تبدیل قصاص به گرفتن خونبها، براى تربیت شماست. «تخفیف من ربّكم» ✅ تجاوز از حدود الهى و سوءاستفاده از آن ممنوع است. «فمن اعتدى علیه... فله عذاب الیم» ✅ اگر در قانونى تخفیف قرار دادید، جلو سوء استفاده ها را بگیرید. «ذلك تخفیف... فمن اعتدى» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹معجزات دیگر حضرت موسی🌹 🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 1⃣ﻧﺰﻭﻝ ﻣَﻦّ ﻭ ﺳَﻠﻮﻯ 🌸 ﻭَ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻦَّ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻠْﻮﻯ(ﺑﻘﺮﻩ۵۷) 2⃣ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺍﺯ ﻛﻮﻩ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺎﻳﺒﺎﻧﻰ ﻓﻮﻕ ﺁﻧﺎﻥ🌸 ﻭَ ﺇِﺫْ ﻧَﺘَﻘْﻨَﺎ ﺍﻟْﺠَﺒَﻞَ ﻓَﻮْﻗَﻬُﻢْ ﻛَﺄَﻧَّﻪُ ﻇُﻠَّﺔٌ(ﺍﻋﺮﺍﻑ ۱۷۱) 3⃣ﻗﺤﻄﻰ ﻭ ﺧﺸﻜﺴﺎﻟﻰ ﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ🌸 ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﺃَﺧَﺬْﻧﺎ ﺁﻝَ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥَ ﺑِﺎﻟﺴِّﻨِﻴﻦَ ﻭَ ﻧَﻘْﺺٍ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺜَّﻤَﺮﺍﺕِ(ﺍﻋﺮﺍﻑ۱۳۰) 4⃣زنده شدن فردی که کشته شده بود🌸 ﻓَﻘُﻠْﻨﺎ ﺍﺿْﺮِﺑُﻮﻩُ ﺑِﺒَﻌْﻀِﻬﺎ ﻛَﺬﻟِﻚَ ﻳُﺤْﻰِ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟْﻤَﻮْﺗﻰ(ﺑﻘﺮﻩ۷۳) 5⃣ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﺑﺮﻫﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺁﺳﺎیی برﺳﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺖ🌸 ﻭَ ﻇَﻠَّﻠْﻨﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻐَﻤﺎمَ(ﺑﻘﺮﻩ ۵۷) ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 کانال 👇 @Targomeh
🍃آیه ی روز 🍃 🔸 سوره هود، آیه ١١٠: وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَي الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ ⚡️ ترجمه : و به تحقيق ما به موسى كتاب تورات داديم، پس در آن اختلاف شد، و اگر سنّت پروردگارت (در مورد تأخير عذاب كفّار) از پيش مقرّر نگشته بود، هر آينه (در همين دنيا) ميان آنان داورى و حكم مى شد و به كيفر مى رسيدند و همانا آنان درباره ى آن در شكى هستند كه موجب بدگمانى آنان است. 💥 توضیح : از اختلاف مردم در دين و ايمان آوردن بعضى و كفر عدّه اى ديگر، ناراحت و نگران نباشيم كه اين حادثه ى جديدى نيست. 🍁مهلت دادن به اختلاف كنندگان در كتاب آسمانى، از سنّت هاى الهى است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ «100توبه» ونخستين پيشگامانِ از و و كسانى‌كه با آنان را پيروى كردند، خداوند از آنها است و آنان نيز از خدا راضى، در اين آيه، مسلمانانِ صدر اسلام به سه گروه تقسيم شده‌اند: 1. پيشگامان در اسلام و هجرت. 2. پيشگامان در نصرت پيامبر و يارى مهاجران. 3. متأخّران كه راه آنان را ادامه داده‌اند. امام صادق عليه السلام فرمودند: ابتدا خداوند نام با سابقه را برده، سپس نام انصار و ياوران را و سپس نام آنان را بيان نموده است. بنابراين جايگاه و مقام هر گروه را در جاى خود بيان كرده است. «1» «1».كافى، ج 2، ص 41. صفحه203 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
4 نبی خدا هنوز زنده هستن 1⃣ادریس(علیه السلام)(مریم57) 2⃣الیاس(علیه السلام)(جامع البیان) 3⃣عیسی (علیه السلام) 📚(نساء 157) 4⃣خضر(علیه السلام)📚(نورالثقلین ج2ص 119) ✍زنده بودن حضرت الیاس و ادریس اختلافی هست ╭─🍁🍂🍁🍂🍁🍂─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا