eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈> 2. ابرا بر تنگ دست و ناتوان ⚖مورد دوم در در آیه ۲۸۰ بقره است که فرمان مى‌دهد: به بده‌کاران باید مهلت داده شود تا گشایشى حاصل گردد؛ پس از آن، مى‌کند که ابراء آنان، از سوى طلب‌کار، بهتر است: * ..... و ان کان ذو عسره فنظره الی میسره و ان تصدّقوا خیر لکم ان‌کنتم تعلمون * 🔸بنابراین، از کسی که در تنگنا قرار دارد ؛ ولی ابراء در باره او است . 👈 ⚖فقیهان، کردن زمان بازپرداخت بدهى در برابر افزودن مبلغ آن را نمى‌دانند؛ ولى معتقدند که تعجیل در دین ( جلو انداختن آن ) در ازاى پوشى و ابراء طلب‌کار از بعض آن جایز است . 🔸 این مطلب ، روایتی از حضرت علیه السلام است . ⚖از حضرت در باره پرسیده شد که دَین مدت داری بر گردن او است و به او می گوید : اگر فلان مقدارش را به صورت نقد بدهی ، تو را از بقیه آن می کنم . 🔸امام علیه السلام فرمود : ندارد ؛ چون بر نیفزوده است . ⚖خداوند می فرماید : * فلکم روءوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون * ( بقره ۲۷۹ ) . 3. ابرا حق قصاص و خون بها 🔸از اسقاط حقّ و دیه، در سه آیه از قرآن با تعبیر « عفو » و « تصدّق » شده است: ۱. * کُتِبَ عَلیکُمُ القِصاصُ ... فَمن عُفِىَ لهُ مِن أَخیهِ شَى‌ءٌ ...* ( بقره ۱۷۸) ۲. * .... و من قتل مومنا خطءا .... الّا ان یصّدّقوا ..... * ( نساء ۹۲ ) ۳. * .....انّ النّفس بالنّفس و العین بالعین .... فمن تصدّق به هفو کفّاره له .... * ( مائده ۴۵) ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۶ وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾ و کسانی که خدا و رسولش و مؤمنانی [چون علی بن ابی طالب] را به سرپرستی و دوستی بپذیرند [حزب خدایند،] و یقیناً حزب خدا [در هر زمان و همه جا] پیروزند. (۵۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٦) -اين آيه تكميلى براى مضمون آيۀ پيش است و هدف آن را تأكيد و تعقيب مى‌كند، و به مسلمانان اعلام مى‌دارد كه: «كسانى كه ولايت و سرپرستى و رهبرى خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و افراد با ايمانى را كه در آيۀ قبل به آنها اشاره شد بپذيرند پيروز خواهند شد، زيرا آنها در حزب خدا خواهند بود و حزب خدا پيروز است» (وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ) . در اين آيه قرينۀ ديگرى بر معنى ولايت كه در آيۀ پيش اشاره شد ديده مى‌شود، زيرا تعبير به «حزب اللّه» و «غلبه آن» مربوط به حكومت اسلامى است، نه يك دوستى ساده و عادى و اين خود مى‌رساند كه ولايت در آيه به معنى سرپرستى و حكومت و زمامدارى اسلام و مسلمين است، زيرا در معنى حزب يك نوع تشكل و همبستگى و اجتماع براى تأمين اهداف مشترك افتاده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 528 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌ وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ‏ 🍀 ترجمه: و هر كسی كه خدا و پیامبرش و مؤمنانى را ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست) پس قطعا حزب خدا پیروز هستند. 🌷 : گروه با قدرت 🌸 منظور از «الّذین ءامنوا»، در آیه قبل، حضرت على‏ علیه السلام و امامان معصوم‏ علیهم السلام پس از او هستند. آیه ۵۵ سوره مائده، آیه بود و این آیه ۵۶ سوره مائده برای تکمیل آیه قبلی می باشد و هدف آن را تأكيد و تعقيب مى‌ كند، و به اعلام مى ‌دارد كسانى كه ولايت و سرپرستى و رهبرى خدا و پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و افراد با ايمانى را كه در آيه قبل به آنها اشاره شد بپذيرند پيروز خواهند شد، زيرا آنها در حزب خدا خواهند بود و حزب خدا پيروز است «وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ: و هر کسبی که خدا و پیامبرش و مؤمنانی را ولی خود بگیرد از حزب خداست پس قطعا حزب خدا پیروز هستند» تعبير به «حزب اللّه» و «غلبه آن» مربوط به است، نه يک دوستى ساده و عادّى و اين خود مى ‌رساند كه ولايت در آيه به معنى سرپرستى و حكومت و رهبری‌ مسلمين است. 🔹 پيام های آیه ۵۶ سوره مائده 🔹 ✅ ، تنها كسانى ‏اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل ‏بیت‏ علیهم السلام را پذیرفته باشند. ✅ غلبه ‏ى نهایى با كسانى است كه ولایت خدا، پیامبر و اهل‏ بیت ‏علیهم السلام را بپذیرند. ✅ چون غالب است ، وابستگان به او هم غالبند. ✅ با وعده ‏هاى ، حزب اللَّه به آینده ‏ى خود مطمئن است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از پیام‌های قرآنی ✅ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُّ‏ الْقُلُوبُ 🔹آنان كه ايمان آورده‌‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرامش می‌يابد. آگاه باشيد كه دلها به ياد خدا آرامش می‌يابد. 🔸تنها ياد خدا، مايه‌‏ى آرامش دل می‌‌شود. « بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »(رعد/۲۸) ✅ أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِى السَّمَاءِ 🔹آيا نديده‏‌اى كه خدا چگونه مثل زد؟ سخن پاک چون درختى پاک است كه ريشه‌‏اش در زمين استوار و شاخه‏‌هايش در آسمان است. 🔸در مثال‌‏هاى قرآن دقت كنيم. «أَ لَمْ تَرَ»(ابراهیم/۲۴) ✅ وَ جَعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادًا لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ 🔹براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه سازند. بگو: اكنون بهره‌‏مند گرديد كه سرانجامتان آتش است. 🔸خداوند افرادى را به حال خود رها می‌كند. «قُلْ تَمَتَّعُوا»(ابراهیم/۳۰) ✅ وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ ‏اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ ءَامِنًا وَ اجْنُبْنِى وَ بَنِىَّ ‏أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ 🔹و ابراهيم گفت: اى پروردگار من، اين سرزمين را ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدار. 🔸مراكز عبادت بايد امنيّت داشته باشد. «هَذَا الْبَلَدَ آمِناً» 🔸امنيّت، شرط لازم براى زندگى است. «الْبَلَدَ آمِناً» ( ابراهیم/۳۵) ✅ يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ 🔹آن روز كه زمين به زمينى جز اين بدل شود و آسمانها به آسمانى ديگر، و همه در پيشگاه خداى واحد قهار حاضر آيند. 🔸تمام خلايق براى رسيدگى به عملكردشان دوباره زنده خواهند شد. «بَرَزُوا» ( ابراهیم/۴۸) کانال 👇 @Targomeh
📖آیه گرافـــــی.. 🔷 وَلَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَد هیچکس همتای او نیست... 🔹سوره اخلاص آیه 4 🔹🔹🔹🔹🔹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ  الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ أللهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ؛ 🔹کسانى که ربا مى‌خورند، [در قیامت] مانند کسى که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده [و تعادل خود را از دست داده] بر مى‌خیزند. این، به‌خاطر آن است که گفتند: «بیع [و داد و ستد] مانند ربا است» در حالى‌که خدا بیع را حلال‌کرده، و ربا را حرام. [زیرا فرق میان این دو، بسیار است.] و اگر کسى اندرزى از جانب پروردگارش به او رسد، و [از رباخوارى] خوددارى کند، سودهاى پیشین [و قبل از تحریم] از آن اوست؛ ‌و کار او به [عفو] خدا واگذار مى‌شود؛ امّا کسانى که [به ربا خوارى] بازگردند اهل دوزخند؛ ‌و جاودانه در آن خواهندبود. 📚( - ۲۷۵) ✅امام علی (علیه السلام) آن دسته از آیات که تأویلشان در تنزیلشان نهفته است، شامل تمام آیات محکمی می‌شود که برای تحریم برخی از چیزهای متعارف که در میان اعراب آن روز بوده، نازل شده است. تأویل آنان در تنزیلشان است لذا آن آیات به تفسیری بیش از تأویلشان نیازمند نمی‌باشند و از این جمله آیات، سخن خداوند است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا ( - ۲۸۸) و أَحَلَّ اللهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا و نظیر این آیه که خداوند سبحان [چیزی را] تحریم نموده و شنونده در مورد آن شبهه و سؤالی ندارد، در قرآن به وفور دیده می‌شود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۸۴ 📚 بحارالأنوار، ج۹۰، ص۶۷/ بحارالأنوار، ج۶۲، ص۱۳۸؛ فیه: «مثل ذلک ... مسألهًْ عنه» محذوفٌ/ وسایل الشیعه، ج۲۵، ص۱۰؛ فیه «و ذروا ما بقی ... الی قوله» محذوفٌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ٢٠: وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ وَمَن لَّسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِينَ ⚡️ ترجمه : ودر زمين، براى شما وآنكس که شما روزى دهنده او نيستيد، وسيله ى زندگى قرار داديم. 💥 توضیح : آفرينش زمين و كوه و نبات براى انسان است. 🍁خداوند، معيشت و رزق همه موجودات را، حتّى آنها كه شما توان تأمين آنرا نداريد به عهده دارد. کانال 👇 @Targomeh
❤️ در قیامت به کسی ذره‌ای ستم نمی‌شود و فقط با همان کارهایی مجازات می‌شوید... که در دنیا دائم مشغولش بودید! 📖 سوره ، آیه ۵۴ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت یونس "قسمت دوم (آخر) ☘كشتي حركت كرد، در وسط دريا ناگاه ماهي بزرگي سر راه كشتي را گرفت، در حالي كه دهان باز كرده بود، ‌گويي غذايي مي‌طلبيد، چون آن حضرت ماهي را ديد ترسيد، به عقب كشتي آمد، ماهي نيز به جانب عقب آمد تا اینکه کار بر اهل کشتی تنگ شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐سرنشينان كشتي گفتند: به نظر مي رسد گناهكاري در ميان ما باشد كه بايد طعمه ماهي گردد، سپس آن‌ها تصميم گرفتند ميان خود قرعه كشيده، تا به نام هر كس اصابت نمود، او را از كشتي بيرون اندازند. قرعه به نام يونس (عليه‌السلام) درآمد. حتی سه بار قرعه زدند، هر سه بار به نام يونس(عليه‌السلام) اصابت نمود. 🍀يونس را به دريا افكندند، آن ماهي بزرگ او را بلعيد. زماني كه ماهي يونس (عليه‌السلام) را در كام خود فرو برد، خداوند به آن حيوان الهام فرمود، كه به يونس(عليه‌السلام) آسيبي نرساند، يونس(عليه‌السلام) در شكم ماهي كه جاي گرفت پنداشت از دنيا رفته است، لذا اعضاي بدنش را حركت داد، دانست كه زنده است. از اين رو به سجده افتاد و عرضه داشت: 🍀 پروردگارا! جايگاهي براي پرستشت برگزيدم، كه كسي در چنين جايي تو را ستايش نكرده است. سپس چند روز همچنان در شكم ماهي به سر برد و پيوسته به ذكر و ستايش پروردگار مي‌پرداخت، پس از آن‌به عظمت الهي اعتراف كرد، و اقرار نمود در كاري كه از او سر زده به خود ستم روا داشته است. 🍀خداوند دعايش را مستجاب كرد و توبه‌اش را پذيرفت.و به ماهي فرمان داد تا يونس(عليه‌ السلام) را به ساحل ببرد و او را به بيرن دريا بيفكند. يونس(عليه‌السلام) در حالتي از بيماري و خستگي، از شكم ماهي خارج شد. 🌻خداوند درختي با سايه گسترده از نوع كدو بالاي سرش رويانيد، كه آن را مي‌مكيد مانند شير از پستان، و در سايه آن به سر مي‌برد. موهايش همه ريخته بود و پوستش نازك شده بود و تسبيح خدا مي‌گفت و ذكر خدا مي‌كرد در شب و روز. 🍀چون بدنش قوت يافت و محكم شد و سلامتي خود را باز يافت، خدا كرمي را فرستاد كه ريشه درخت كدو را بخورد و آن درخت خشك شد. خشك شدن آن درخت براي يونس( عليه السلام) بسيار سخت و رنج آور بود و او را محزون نمود. خداوند به او وحي كرد: چرا محزون هستي؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ☘او عرض كرد: اين درخت براي من سايه تشكيل مي‌داد كرمي را بر آن مسلط كردي، ريشه‌اش را خورد و خشك گرديد. خداوند فرمود: تو از خشك شدن يك درختي كه، نه آن را كاشتي و نه به آن آب دادي غمگين شدي، ولي از نزول عذاب بر صد هزار نفر يا بيشتر محزون نشدي، اكنون بدان كه اهل نينوا ايمان آورده‌اند و راه تقوي پيش گرفتند و عذاب از آن‌ها رفع گرديد، به سوي آن‌ها برو. ☘يونس(عليه‌السلام) متوجه خطاي خود شد و عرض كرد: «يا رب عفوك عفوك»، سپس به سوي نينوا حركت كرد، وقتي به نزديك نينوا رسيد، خجالت كشيد كه وارد شهر شود، چوپاني را ديد نزد او رفت و به او فرمود: برو نزد مردم نينوا و به آن‌ها خبر بده كه يونس(عليه‌السلام) به سوي شما مي‌آيد. 🏵چوپان به يونس(عليه‌السلام) گفت: آيا دروغ مي‌گويي؟ آيا حيا نمي‌كني؟ يونس(عليه‌السلام) در دريا غرق شد و از بين رفت. به درخواست يونس(عليه‌السلام) گوسفندي بازبان گويا گواهي داد كه او يونس(عليه‌ السلام) است. 🍀چوپان يقين پيدا كرد، با شتاب به نينوا رفت، و ورود يونس(عليه‌السلام) را به مردم خبر داد، مردم كه هرگز چنين خبري را باور نمي‌كردند، چوپان را دستگير كرده و تصميم گرفتند تا او را بزنند. او گفت: من براي صدق خبري كه آوردم برهان دارم. گفتند: برهان تو چيست؟ جواب داد: برهان من اين است كه اين گوسفند گواهي مي‌دهد. 🍀همان گوسفند با زبان گويا گواهي داد، مردم به راستي آن خبر اطمينان يافتند. به استقبال حضرت يونس(عليه‌السلام) آمدند و آن حضرت را با احترام وارد نينوا نمودند و به او ايمان آوردند و در راه ايمان به خوبي استوار ماندند و سال‌ها تحت رهبري و راهنمايي‌هاي حضرت يونس(عليه‌السلام) به زندگي خود ادامه دادند. 🍀مدت غيبت يونس(عليه‌السلام) از ميان قومش حضرت يونس(عليه‌السلام) چهار هفته (بيست و هشت روز) از قوم خود غايب گرديد، هفت روز هنگام رفتن به سوي دريا به طول انجاميد، همچنين مدت يك هفته را در ميان شكم ماهي سپري كرد و يك هفته را نيز در بيابان زير سايه كدو گذرانيد و يك هفته را هم صرف بازگشت مجدد به شهرش نمود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚منابع: [1] - قاموس قرآن: ج 7، ص 275 – سور و آياتي كه نام يونس در آن‌ها ذكر شده است عبارتند از: نساء، آيه 163 – انعام، آيه 86 – يونس، آيه 98 – صافات، آيه 139. کانال 👇 @Targomeh
🌴 مشرک ⚠️ /32📖 🥀بعضی از مفسران گفته اند که آیه در پاسخ جمعی از مشرکان مکه نازل شده است که در پشت خانه کعبه بودند و به دنبال پیامبر صلی الله علیه و آله فرستادند . 🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله (به امید هدایت آنها) نزدشان آمد ، عرض کردند : اگر دوست داری از تو پیروی کنیم این کوه های مکه را به وسیله قرآنت عقب گردان تا کمی این زمین تنگ و محدود ما گسترش یابد و زمین را بشکاف و چشمه ها و نهرهایی در این جا پدید آور تا درختانی را غرس کرده زراعت نماییم 🥀 تو به گمان خود کمتر از او نیستی که خداوند کوه ها را برای او مسخر می کرده بود که با او هم صدا شده ، تسبیح خدا می گفتند ، یا این که باد را مسخر ما گردان که بر دوش آن سوار شویم و به شام رویم و مشکلاتمان را حل کنیم و مایحتاج خود را تهیه نماییم و همان روز بازگردیم همان گونه که مسخر سلیمان بود . 🍃تو به گمان خود از سلیمان کمتر نیستی و نیز ، جدت قصی (جد طایفه قریش ) یا هر کس دیگر از مردگان ما را می خواهی زنده کن تا از او سؤ ال کنیم که آیا آن چه تو می گویی حق است یا باطل ؛ زیرا عیسی علیه السلام مردگان را زنده می کرد و تو کمتر از عیسی نیستی 🥀 در این هنگام ، آیه نازل شد و به آنها گوشزد کرد که همه آن چه را می گویید از سر لجاجت است نه برای ایمان آوردن ، وگرنه معجزه کافی برای ایمان آوردن ارایه شده است . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 قرآن با چهارده روایت📝 يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا «11اسراء» و انسان (شتابزده و نادان) همانگونه كه خير را مى‌طلبد، شرّ را هم مى‌طلبد و انسان همواره عجول است 🔴 در قرآن از شتاب‌زدگى انسان و شرّخواهى او بارها سخن به ميان آمده است «وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ» يعنى از تو عذاب فورى مى‌خواهند 🔵در آيه‌اى ديگر از قول كافران مى‌فرمايد: «فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ» مى‌گويند: خدايا اگر دين حقّ است، از آسمان بر ما سنگ بباران. سرچشمه‌ى اين شتاب‌ها، جهل و عناد و تعصّب است. 🌕پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «انما أهلك الناس العجلة» بيشترين هلاكت و تباهى انسان از عجله است. 📌 بسيارى از نفرين‌هايى را هم كه انسان عليه خود يا فرزندانش مى‌كند از همين عجله است. کانال 👇 @Targomeh
🔔 هرگاه پای تقوایت لغزید، زود یاد کن از قیامت و حساب کتاب خداوند در محشر! ذکرش، پشتوانه خوبی است برای خوب بودن! 🌴 سوره مائده 🌴 🕋 وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ «4» ⚡️ترجمه: و از خدا بترسید که زود به حساب خلق می‌رسد. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈> 👨‍👩‍👦‍👦1. حل مشکل خانوادگى ⚖گاهى در ، امکان طلاق که یگانه راه حل معضل خانواده است، از بین مى‌رود که در این صورت، با پیشنهاد ابراء مهر یا مرد با بخشش نصف مهر که حقّ او پیش از است، کانون خانواده را از مشکل مى‌رهاند : * الّا ان یعفون او یعفوَا الّذی بیده عقده النّکاح و ان تعفوا اقرب للتّقوی و لا تنسوا الفضل بینکم انّ الله بما تعملون بصیر * ( بقره ۲۳۷) 👨‍⚕2. حل مشکل اجتماعى 🔸قرآن در آیه ۲۸۰ بقره دین از مدیون در حدّ را بهتر و مفیدتر از مهلت دادن به قرار داده است: * ... وَ إِن کانَ ذُو عُسرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى مَیسرَةٍ و أَن تَصدَّقوا خَیرُ لَکُم . * 👳‍♂3. انتخاب راه پسندیده و نیک در برخورد با برادران دینى 🔸خداوند، پس از آن‌که حکم را تشریع مى‌کند مى‌فرماید: اگر کسى از سوى برادر دینى خود و حکم قصاص به خون‌بها تبدیل شود، باید از راه پیروى کند؛ یعنى اولیاى دم، حال پرداخت کننده را در نظر بگیرند و نیز در متقابل ، دیه را به نیکی به ولیّ مقتول بپردازد و در آن نکند : * .... فمن عفی له من اخیه شیء فاتّباع بالمعروف و اداء الیه باحسن ذالک تخفیف من رّبکم...... * ( بقره ۱۷۸) ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۷و۵۸ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿٥٧﴾ ای مؤمنان! کسانی که دین شما را مسخره و بازیچه گرفته اند، چه از اهل کتاب و چه از کافران، سرپرستان و دوستان خود مگیرید؛ و اگر مؤمن هستید از خدا پروا کنید. (۵۷) وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ ﴿٥٨﴾ و چون برای نماز ندا در می دهید، آن را به مسخره و بازی می‌گیرند؛ این کار زشتشان به سبب این است که آنان گروهی هستند که [در حقایق و معارف] اندیشه نمی کنند. (۵۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٧) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه، مفسران نقل كرده‌اند كه: دو نفر از مشركان به نام «رفاعه» و «سويد» اظهار اسلام كردند و سپس جزء دار و دستۀ منافقان شدند، بعضى از مسلمانان با اين دو نفر رفت و آمد داشتند و اظهار دوستى مى‌كردند، آيه نازل شد و به آنها اخطار كرد كه از اين عمل بپرهيزيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 528 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: در اين آيه بار ديگر خداوند به مؤمنان دستور مى‌دهد كه از انتخاب منافقان و دشمنان به عنوان دوست بپرهيزيد، منتها براى تحريك عواطف آنها و توجه دادن به فلسفۀ اين حكم، چنين مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آنها كه آيين شما را به باد استهزاء و يا به بازى مى‌گيرند، چه آنها كه از اهل كتابند و چه آنها كه از مشركان و منافقانند، هيچ يك از آنان را به عنوان دوست انتخاب نكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ الْكُفّارَ أَوْلِياءَ) . و در پايان آيه اين موضع را تأكيد مى‌كند كه طرح دوستى با آنان، با تقوا و ايمان سازگار نيست؛ بنابراين «از خدا بترسيد، اگر ايمان داريد» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 528 کانال 👇 @Targomeh