eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 📖 🅰 > ◀️ > 👈2. 🔷جان انسان همواره رسیدن به مراحل کمال وجودى خویش است؛ بدین سبب همواره از حالى به حال دیگر درمى‌آید؛ امّا در هیچ به نهایت مطلوب خویش دست نیافته، باز خواهان به مرحله‌اى دیگر است. 🔶 انسان در اثر این حالت ، همواره از نگزانی و اضطراب آکنده است تا آن که در حرکت خویش به خداوند در نقش مبدا و مقصد همه جهان هستی و جامع همه وجودی توجه کند ، آن گاه خود را در آرامشی بیکران می یابد : * الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکر الله * ( رعد ۲۸ ) 🔷این احساس مطلق فقط در این حالت پدید می آید : * الا بذکر الله تطمئن القلوب * ( رعد ۲۸ ) 🔶انسانهای از آرامش الهی ، خود آرامش بخش دیگران نیز هستند ؛ از این رو به پیامبر خویش فرمان می دهد که بر مومنان درود فرستد تا بدین وسیله ، آنان را در راه ، آرامش بخشد : * و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم * ( توبه ۱۰۳ ) 🔷 انسانهایی که در ایمان ، به آرامش الهی دست یافته اند ، در صورتی که از روی به کفر روی آورند ، باز نزد خداوند ، مردمی با ایمان شمرده شده ، ظاهریشان بر آنان ناشایست نخواهد بود : * من کفر بالله من بعده ایمانه الّا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان * ( نحل ۱۰۶ ) 🔶علامه طباطبایی ، روانی را از حالات انسان حکیم و صاحب اراده و از ویژگی‌های مراتب ایمان شمرده ، آن را از دیدگاه اخلاق فلسفی تحلیل می‌کند . 🔷 انسان بنا به غریزه تعقل در همه کارهای خویش ، به مقتضای استدلال عقلی و بر اساس و مفاسد افعال و تاثیر هر یک در سعادت نهایی خویش میکند . 🔶 این حالت مادام که های نفسانی در آن خلل ایجاد نکنند ، نفس انسانی را در حال و اطمینان نگاه می دارد ؛ بنابراین ،‌ همه ها و اضطراب ها از گرایش های نفسانی برمی‌خیزند . 🔷 از این‌روی ، در قران به و تردید نامگذاری شده است : * فهم فی ریبهم یترددون * ( توبه ۴۵ ) 🔶 آرامش در نگاه برخی مفسران معاصر ، در آرامش نیز تاثیر گذار است . 🔷آن‌که نور به اعماق وجودش راه یافته باشد ، دیگر نه معجزه می طلبد و نه در پی و استدلال برمیخیزد ، بلکه همه خویش را دربرابر حقیقتی که با تمام وجود تجربه کرده است ، می کند : * و یقول الّذین کفروا لولا انزل علیه ءایه من ربّه قل انّ الله یضلّ من یشاء و یهدی الیه من اناب * الّذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب * الّذین آمنو و عمللوا الصالحات طوبی لهم و حسن مآءب * ( رعد ۲۷-۲۹ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۳۱ إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا ﴿٣١﴾ اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می شوید دوری کنید، گناهان کوچکتان را از شما محو می کنیم، و شما را به جایگاهی ارزشمند و نیکو وارد می کنیم. (۳۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣١) -گناهان كبيره و صغيره! اين آيه با صراحت مى‌گويد: «اگر گناهان كبيره‌اى كه از آن نهى شده ترك گوييد گناهان كوچك شما را مى‌پوشانيم و مى‌بخشيم و در جايگاه نيكويى شما را وارد مى‌كنيم » (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً) . از اين تعبير استفاده مى‌شود كه گناهان بر دو دسته‌اند، دسته‌اى كه قرآن نام آنها را «كبيره» و دسته‌اى كه نام آنها را «سيّئة» گذاشته است، و در آيۀ ٣٢ سورۀ نجم به جاى «سيئة» تعبير به «لمم» نموده است، و در آيۀ ٤٩ سورۀ كهف در برابر كبيره، «صغيره» را ذكر فرموده است. «كبيره» هر گناهى است كه از نظر اسلام بزرگ و پراهميت است، و نشانۀ اهميت آن مى‌تواند اين باشد كه در قرآن مجيد، تنها به نهى از آن قناعت نشده، بلكه به دنبال آن تهديد به عذاب دوزخ گرديده است، مانند قتل نفس و رباخوارى و زنا و امثال آنها. البته گناهان «صغيره» در صورتى صغيره هستند كه تكرار نشوند و علاوه بر آن به عنوان بى‌اعتنايى و يا غرور و طغيان و كوچك شمردن گناه انجام نگيرند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 394 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنْ تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلاً كَرِيما ً 🍀 ترجمه: اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى شوید پرهیز كنید، گناهان كوچكتان را بر شما مى پوشانیم و شما را در جایگاهى ارجمند وارد مى كنیم. 🌷 : پرهیز می کنید 🌷 : جمع کبیره در اینجا منظور گناهان کبیره 🌷 : مى پوشانیم 🌷 : بدی ها، گناهان کوچک 🌷 : وارد می کنیم 🌷 : جایگاه 🌷 : ارجمند، محترم 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. ، دو نوع هستند: گناهان کوچک و گناهان بزرگ و اتفاقاً گناهان کوچک بسیار خطرناک هستند لذا اگر از گناهان بزرگ دوری شود گناهان کوچک را هم می بخشد و بخشیدن این گناهان از موهبت های الهی است. لذا در آیه 31 سوره نساء می فرماید: إن تجتنبوا کبآئر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلا کریما: اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید پرهیز کنید، گناهان کوچکتان را بر شما می پوشانیم و شما را در جایگاهی ارجمند وارد می کنیم. در این آیه به گناهان کبیره کبآئر می گوید و به گناهان کوچک یا همان گناهان صغیره سیئات می گوید. گناه کبیره هر گناهی است که از نظر بزرگ است و قرآن علاوه بر اینکه در آیات مختلف آن را نهی می کند به دنبال آن مجازات آن را هم بیان می کند مانند قتل نفس، رباخواری، زنا و امثال آنها. 🔹 پيام های آیه31سوره نساء 🔹 ✅ كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحیح است، باید نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد. ✅ كسانى كه گناهان بزرگ را ترک مى كنند، آن است كه خداوند گناهان كوچكشان را می بخشد. ✅ تا از گناهان كبیره و صغیره پاک نشویم، به نخواهیم رفت. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اَجر رسالت ... ✅ حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها مشمول همه آیات قرآنی است که در مورد خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است و این یعنی حجیّت ایشان و لزوم طاعت و قبول ولایت آن حضرت. البته این همه غیر از روایات نبوی است که در منزلت اهل‌بیت علیهم السلام بیان شده است که حضرت فاطمه(س) در آنها نیز با اهل‌بیت، یکسان و مشترک هستند. در سوره‌ی کوثر به تفصیل به این موضوع پرداختیم و به اجمال به برخی از آیات قرآن نیز اشاره کردیم. در خصوص اجر رسالت چند آیه از قرآن کریم را بیان می‌کنیم: ▫️قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودة فی القربی (شوری/۲۳) ▫️قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله (سبأ/۴۷) ▫️قل ما اسئلکم علیه من اجر الّا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا (فرقان/۵۷) 🔹سیوطی در کتاب خود روایت می‌کند که از رسول خدا(ص) سؤال شد که نزدیکان شما که مودّت و محبّت آنها بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی و فاطمه و فرزندانشان. هر کس که در این آیات و نظایر آنها به نیکی بیندیشد، در خواهد یافت که مراد از مودّت، همان ولایت‌پذیری از آنان است و اجر رسالت با این مودّت و محبت می‌باشد. بدیهی است اجر و مزدی که پیامبر اکرم(ص) در قبال رسالتش از مردم طلب کرده است کمتر از اصل رسالت نبوی نیست یعنی این مودّت اهل بیت علیهم السلام، عِدل و هم‌ارزش دین و ثمره و نهایت رسالت نبوی و ضامن بقای شریعت محمدی(ص) است که آثار و برکات آن برای خودِ مردم است. 🔸این اجر و مزد از قبیل پاداش‌های دنیوی و بهره‌مندی‌های مادی نیست بلکه نتیجه و ثمره آن، هدایت و ارشاد و ولایت پذیری از ذوی‌القربی است و مفاد حدیث ثقلین نیز همین است: «ما ان تمسکتم بهما فلن تضلوا بعدی ابدا». اینکه پیامبران الهی، مزد و اجری در مقابل زحمات‌‌شان از مردم طلب نمی‌کردند: «لا اسألکم علیه مالا ان اجری الا علی الله»(هود/۲۹) مغایرتی با فرمان خداوند به نبی مکرم صلی الله علیه و آله که از مسلمانان اجر و مزد بطلبد، ندارد. چون هم ضامن بقای آخرین شریعت است و هم موجب کمال دین و تمامیت نعمت بر مسلمین و رضایت الهی است. کانال 👇 @Targomeh
✨﷽✨ 💠 چرا درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت همیشه باز است؟ 💠 ✍ تفاوت اساسی بهشت و جهنم اين است که بعد از اينکه خلائق در بهشت و جهنم مستقر می‌شوند ، درب جهنّم هميشه بسته است و درب بهشت هميشه باز است. 🔥درب جهنم بسته است، فىِ عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ 💥فىِ عَمَد يعنی در جهنم پشت‌بند دارد و مُّمَدَّدَةِ یعنی در جهنم از بالا تا پايين به طور عمودی بسته است و این طور نیست که يک لنگه را به لنگه ديگر ببندند نيست اين نه برای آن است که فرار نکنند، اصلاً نمی‌توانند فرار کنند، اما بسته بودن درب يک عذاب ديگری است! اينها که ديگران را با ربا، با رشوه و مانند آن به بند کشيدند، در جهنم بسته مي‌سوزند نه باز! 💥 مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفاد؛ در زنجيرهای بسته مي‌سوزند، اما درهای بهشت باز است ولی کسی بیرون نمی‌آید مگر هيچ بهشتي حاضر است از بهشت بيايد بيرون؟ نه، اما مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْواب باز بودن درب، يک آزادی محسوب می‌شود و نعمتی روی نعمت‌های ديگر است. درب بهشت باز است ولی نه بيگانه ميتواند وارد شود و نه آشنا حاضر است خارج شود؛ اما باز بودن درب، يک احترام ديگری است برای بهشتیان ، گاهی می‌بينيد انسان دَر می‌زند، اين دَر زدن برای اين نيست که اين دَرب بسته است، برای احترام صاحبخانه است. 💥اينکه گفت : دوش ديدم که ملائک در ميخانه زدند گِل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند ، اين در زدن‌ها گاهی برای احترام است، باز بودن درب برای آزادی و احترام است؛ از آن طرف تمام اين درب بسته و از اين طرف تمام اين درب باز است. 📚 برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی تفسیر سوره زمر ، مورخه 93/10/24 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شُکر داروی کم یاب و کم مصرف 🌹 ✅ نظر پروردگار 👇 وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻟﻄﻒ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ( النمل /٧٣) 👌 کار کرد شیطان 👇 ... وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ... ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.»( الأعراف /١٧) 🌹 نتیجه شکر گزاری و کفر 👇 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﻳﺎﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩﻩ: «ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ، ﺣﺘﻤﺎً ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻭﺟﻮﺩی‌ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﺷﻜﺮی ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻢ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ.» ( إبراهیم /٧) 🌹 نتیجه کفر 👇 إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺍی ﻧﺎﺷﻜﺮﻫﺎ ﻏﻞ‌ﻭﺯﻧﺠﻴﺮ ﻭ ﺁﺗﺸﻲ ﺷﻌﻠﻪ‌ﻭﺭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ؛ ( الإنسان /٤) 🌹 اختیار با شما 👇 إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ﻣﺎ ﺭﺍﻩ‌ﻭﭼﺎﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﺶ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﻢ؛ ﺧﻮﺍﻩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻧﺎﺷﻜﺮ! ( الإنسان /٣) 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاید اولین عملیات اطلاعاتی توسط مادر حضرت فرماندهی شد اونجا که به خواهرش گفت برو در جمع کنیزان قصر نفوذ کن و از حال فرزندم برام خبر بیار وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 📜(قصص11) مادر موسی به خواهرش گفت دنبال بچه بروو او از دور بچه رو میپائید بدون اینکه اونا بفهمن ┅🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀┅ کانال 👇 @Targomeh
# 🚫یکی نماز نمیخونه و نمیزاره بقیه هم بخونن أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ *عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ(10) 👈دیدی کسی رو که وقتی یکی داشت نماز میخوند مانعش شد ✅یکی هم خودش میخونه هم به بقیه میگه بخونن وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ...(مریم55) و او دائما خانواده اش را توصیه به نمازو زکات میکرد 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَى‌ أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‌ (هود/۸) 🔹و‌ هرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخیر بیندازیم، (به مسخره) مى‌گویند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانید روزى كه قهر و عذاب ما به سراغشان بیاید، از ایشان بازگشتى نیست و آنچه بدان مسخره مى‌كردند، آنان را فراخواهد گرفت. 🔸كلمه‌ى «اُمّة»، هم به گروهى كه هدف مشترک دارند گفته مى‌شود و هم به معناى زمان است. در این آیه، مراد از «الى اُمّة مَعدودَة»، زمانِ مشخّص و محدود است. چنانكه در سوره‌ى یوسف(ع) آیه‌ى ۴۵ نیز مى‌خوانیم: «وادّكر بعد اُمّةٍ» یعنى زندانی آزاد شده، پس از مدّتى به یاد یوسف(ع) افتاد. 🔸طبق بعضى روایات، یكى از مصادیقِ «اُمّة مَعدودَة» زمان قیام حضرت مهدى ‌علیه السلام است، یعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از این امّت برداشته است(تفسیر کنزالدقایق). تأخیر عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفیق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدین منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخیر در نزول عذاب الهى مى‌گردد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️برخى كارهاى خداوند، زمان‌بندى دارد. «اخّرنا ... الى امّةٍ معدودة» ▫️قهر خداوند قابل تأخیر است. «اخّرنا...» ▫️مهلت و مدّت تأخیر قهر و عذاب الهى، اندک است. «الى امّةٍ معدودة» ▫️تأخیر در عذاب، نشانه‌ى لطف خداست، نه دلیل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنیم. «و لئن اخّرنا ... لیقولنّ ما یحبسه» ▫️قهر الهى، از مسخره‌كنندگان كافر برداشته نمى‌شود. «لیس مصروفاً عنهم» ▫️به مهلت خداوند مغرور نشویم كه عذاب الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «یوم یأتیهم لیس مصروفا عنهم» ▫️شیوه‌ى برخورد كفّار، مسخره كردن عقاید دینى است. «كانوا به یستهزؤن» کانال 👇 @Targomeh
عاداً وَ ثَمُودَ وَ قَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ مَساكِنِهِمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرِينَ «38عنکبوت» و (قوم) عاد و ثمود را نيز (هلاك كرديم)؛ و بى‌شك (بعضى) از خانه‌هاى مسكونى (مخروبه‌ى) آنان براى شما آشكار است؛ و شيطان اعمالشان را براى آنان زينت داد، پس آنان را از راه (خدا) باز داشت، در حالى كه (براى شناخت حقّ و باطل) بصيرت داشتند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه 2- گريز از مرگ!! 🌻در زمان حكومت حضرت سليمان عليه‏السلام، مردى ساده‏انديش، در حالى كه سخت ترسيده و وحشت كرده بود و چهره‏اش زرد و لبهايش كبود شده بود به سراى سليمان عليه‏السلام پناهنده شد و با عجز و لابه گفت: اى سليمان به من پناه بده. سليمان به او گفت: چه شده؟ 🌿 او عرض كرد: عزرائيل با خشم به من نگاه كرد. وحشت كردم، از شما تقاضاى عاجزانه دارم كه به باد فرمان بدهى كه مرا به هندوستان ببرد تا از بند عزرائيل رهايى يابم. سليمان به تقاضاى او توجه كرد. باد را فرمود تا او را شتاب بُرد سوى خاك هندوستان بر آب 🧡روز بعد، سليمان عليه‏السلام، عزرائيل را ديد و گفت: چرا به اين بينوا، با ديده خشم آلود، نگاه كردى كه از وطن، آواره و بى خانمان شد. 🌻عزرائيل گفت: خداوند فرموده بود كه من جان او را در هندوستان قبض كنم و چون او را در اين جا ديدم، از اين رو در فكر فرو رفتم و حيران شدم؛ با تعجب گفتم اگر او داراى صد پر هم باشد و به طرف هندوستان پرواز كند، به آن جا نمى‏رسد: چون به امر حق به هندوستان شدم ديدمش آن جا و جانش بِستُدم‏ به هندوستان رفتم و ديدم او آن جا است، و در نتيجه جانش را گرفتم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاءالله به این نفس👏 ‎🎬| تلاوتی از ‎🎙| ممدوح ابراهیم عامر ‎📖 | سوره مبارکه نمل ‎🎵| مقام رست ❥✦✺⃟🌹࿐ུ═✺⃟🌹࿐ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 2. ..... ادامه 🔷این تحلیل از ایمان قلبی بر آرامش اعتقادی به موضوع رابطه عقل و پیوند خورده و تا اندازه ای به نظریه ایمان گرایان ( Fideism ) نزدیک است ؛ در مقابل ، برخی از گرایان ، آرامش روانی را نیز در پرتو آرامش اعتقادی کرده اند . 🔶اهمیت آرامش در بحرانهای روحی و اجتماعی دو چندان نمایان می شود . 🔷به نمونه های از این موارد در قران اشاره شده است. 👈مادر موسی در حالات روانی که فرزند خود را از ترس کشته شدن در گهواره ای چوبی نهاده ، به رود سپرد ، فقط یاد خدا آرامبخش او بود که به یاری آن توانست این را تا سرانجام با کامیابی به پایان رساند : * و اصبح فواد امّ موسی فارغا ان کادت لتبدی به لولا ان ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین * ( قصص ۱۰ ) 👈بنی اسرائیل هنگام از مصر در حالی که لشکریان فرعون را در پی خویش می دیدند ، فقط با سخنان موسی که با اطمینان از یاری خدا سخن می گفت ، آرامش یافتند : * فلمّا تردّا الجمعان قال اصحاب موسی انّا لقادرون * قال کلّا انّ معی ربّی سیهدین * ( شعرا ۶۱- ۶۲ ) 👈اصحاب کهف در میان مردم مشرک و توحید ستیز شهرشان ، در اثر برخورداری از آرامش الهی با شهامت تمام در برابر همه قدرت ها و جاذبه های زندگی مادی ایستاده ، شعار توحید سر دادند : * و ربطنا عنّی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربّنا ربّ السماوات و الارض لن تدعوا من دونه الها .... * ( کهف ۱۴ ) 👈 در تاریخ صدر اسلام نیز یاری خداوند به مسلمانان در جریان هجرت پیامبر ، جنگ بدر و حنین و صلح حدیبیه دیگر موقعیت های سخت در قالب نزول آرامش خداوند ای بر دل های مسلمانان تجلی کرد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۲ وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٣٢﴾ و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید [که آرزویش مایه حسد و فساد است. این تفاوت ها و برتری ها لازمه زندگی دنیا و بر اساس محاسبات حکیمانه است، اما در عین حال] برای مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان هم از آنچه کسب کرده اند بهره ای است. و [با کمک تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهید، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. (۳۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٣٢) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه چنين نقل شده كه: امّ سلمه (يكى از همسران پيامبر) به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: «چرا مردان به جهاد مى‌روند و زنان جهاد نمى‌كنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث آنها مقرر شده؟ اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنها به جهاد مى‌رفتيم، و موقعيت اجتماعى آنها را داشتيم» . آيه نازل گرديد و به اين سؤالات و مانند آن پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 394 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: تفاوت سهم ارث مردان و زنان براى جمعى از مسلمانان به صورت يك سؤال درآمده بود، آنها گويا توجه نداشتند كه اين تفاوت به خاطر آن است كه هزينۀ زندگى، عموما بر دوش مردان مى‌باشد، و زنان از آن معافند، به علاوه هزينۀ خود آنها نيز بر دوش مردان است، و همان طور كه سابقا اشاره شد سهميۀ زنان عملا دو برابر مردان خواهد بود، لذا آيۀ شريفه مى‌گويد: «برتريهايى را كه خداوند براى بعضى از شما نسبت به بعضى ديگر قائل شده هرگز آرزو نكنيد» (وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ) . زيرا اين تفاوتها هر كدام اسرارى دارد كه از شما پوشيده و پنهان است. البته نبايد اشتباه كرد كه آيه اشاره به تفاوتهاى واقعى و طبيعى مى‌كند نه تفاوتهاى ساختگى كه بر اثر «استعمار» و «استثمار» طبقاتى به وجود مى‌آيد. لذا بلافاصله مى‌فرمايد: «مردان و زنان هر كدام بهره‌اى از كوششها و تلاشها و موقعيت خود دارند» (لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) . خواه موقعيت طبيعى باشد (مانند تفاوت دو جنس مرد و زن با يكديگر) و يا تفاوت به خاطر تلاشها و كوششهاى اختيارى. سپس مى‌فرمايد: «به جاى آرزو كردن اين گونه تفاوتها، از فضل خدا و لطف و كرم او تمنا كنيد كه به شما از نعمتهاى مختلف و موقعيتها و پاداشهاى نيك ارزانى دارد» (وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ) . و در نتيجه افرادى خوشبخت و سعادتمند باشيد. و در پايان مى‌فرمايد: «چون خداوند به همه چيز داناست» (إِنَّ اللّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً) . و مى‌داند براى نظام اجتماعى چه تفاوتهايى از نظر طبيعى و يا حقوقى لازم است، و نيز از اسرار درون مردم باخبر است و مى‌داند چه افرادى آرزوهاى نادرست در دل مى‌پرورانند و چه افرادى به آنچه مثبت و سازنده است مى‌انديشند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 395 کانال 👇 @Targomeh