eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
448 عکس
73 ویدیو
57 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
1730797205053_-2147483648_-211555.ogg
14.85M
╭──────────────── ꧷ 🔻 درباره ( اَصابت العین_اِزلاق البصر ) ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
🔻 بخشی از سلوک فردی حاج ملاهادی سبزواری(ره) در خوراک و پوشاک صنيع الدوله در جلد سوم مطلع الشمس از زبان آقا اسماعیل فرزند حکیم سبزواری و همسر کرمانی ایشان، مینویسد: حکیم ثلث آخر هر شب را بیدار میشد و تا اول طلوع آفتاب در تاریکی عبادت میکرد، آنگاه دو پیاله چای غلیظ و پررنگ و با قند می نوشید و هیچ نوع اعتیادی نداشت و هر روز پس از چهار ساعت تدریس و حل اشکالات شاگردان بخانه برمیگشت و نهار میل میفرمود و استراحت میکرد، و نهار آن فیلسوف بیشتر، یک پول نان بود که زائد بر یک سیر از آنرا نمیخورد و یک کاسه دوغ کم رنگ و یا بقول خود آن حکیم «آسمان گون» میل می نمود؛ و هرگز در عصر چای نمی نوشید و شب پس از سه ساعت عبادت در تاریکی، و اغلب چهار ساعت و نیم از شب گذشته بصرف شام می پرداخت و شام ایشان به علت نداشتن دندان یک بشقاب چلو و خورش بدون گوشت و روغن بود و پیش از شام نیم ساعت دور حیاط راه میرفت و پس از شام هم کمی راه رفته و در زیرزمین اختصاصی خود در بستری که سخت بود میخوابید و متکایی از پشم یا پنبه زیر سر میگذاشت. لباس حكیم عبارت از یک عبای سیاه مازندرانی بود و یک قبای قدک سبز رنگی که از پس آنرا شسته بودند، از ناحیه آرنج پاره شده و چند وصله بر آن زده بودند و در زمستان قبای بَرَک شکری رنگ با شلوار آن، و عمامه‌ای که سبزواری‌ها آنرا (بُرجی) گویند پوشیده و در تابستان بر روی شب کلاه کرباس سفید پنبه دار می‌بست و در زمستان بجای کلاه کرباسی، کلاه پوست طاسی دو رو، بر سر می‌نهاد. 📖 حکمت نامه 👤غلامحسین رضانژاد(نوشین) ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
🔻حکیم علاوه بر قوت در فلسفه وعرفان، دارای اشعار نغزی هم‌ بود. ایشان در شعر "اسرار" تخلص میفرمود و این نمونه شعری از ایشان است در استقبال شعر حافظ: 🍃شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست 🍃نیست یک مرغ دلی کش نفکندی به قفس تیر بیداد تو تا پر به پری نیست که نیست 🍃ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست 🍃نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت، بر جگری نیست که نیست 🍃موسیئی نیست که دعوی اناالحق شنود ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست 🍃چشم ما دیده خفاش بود ورنه تو را پرتو حسن به دیوار و دری نیست که نیست 🍃گوش اسرار شنو نیست و گرنه "اسرار" برش از عالم معنی خبری نیست که نیست 📖دیوان اسرار 👤 ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
╭──────────────── ꧷ 🔻 درباره #چشم_زخم_۲ ( اَصابت العین_اِزلاق البصر ) #محسن_بهرامی ╰๛---๛---๛--- ‑
🔻 درباره چشم زخم_۳ در کتاب المبدأ و المعاد تصریح کرده است که برخی نفوس در قوه وهمیه به‌حدی می‌رسند که می‌توانند در مواد خارجی تأثیر بگذارند و نیز به همین مقوله تعلق دارد. مساله چشم زخم یا اِزلاق البصر را در بحث نبوات فلسفه مطرح میکند. پرسش مهم این است که چگونه انبیاء و اولیای الهی در طبیعت خارج واعیان موجودات تاثیر میگذاشتند؟؟ و اموری چون: اِنفلاقِ بحر (شکافتن بحر) انفلاق جبل و ولاده ابل (شکافتن کوه و ولادت شتر توسط حضرت صالح) ویا شق القمر از آنها صادر میشد؟؟ در پاسخ میگوید این مسائل جزء تاثیرات نفس ناطقه نبی و ولی الهی بر اعیان و عالم خارج میباشد. به این معنا که کل عالم خارج به مثابه جسم وبدن انسان کامل است که بوسیله قدرت فعاله نفس در هر قسمتی میتواند تصرف کند. در ادامه بحث قدرت نفس انسان در تاثیر بر خارج را مطرح میکند و اینکه چشم زخم نیز یکی از مواردی است که میتوان به عنوات قدرت واهمه نفس بر تاثیر در عالم خارج یاد کرد، این تصرف در خارج جزء نبوات عقل عملی اولیاء و انبیاء الهی است. لذا نفس مهذب ایشان مصداق عبودیت واقعی خداوند و این روایت امام صادق(ع) است که: العبودیة جوهرة کنهه الربوبیة جوهر وحقیقت عبودیت وبندگی خداوند اینه که انسان رب‌ و پرورش دهنده موجودات عالم میشود ودر آنها قدرت تصرف پیدا میکند. لذا ازلاق البصر هم جزء همین تاثیرات فعاله نفس بر خارج است که حد اعلای این انشائات انفسی نزد انبیاء میباشد. ╰๛---๛---๛--------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻خداوند عزوجل ما را اندر زمانه‌ای پدیدار آورده است که اهل آن هوی را شریعت نام کرده‌اند و طلبِ جاه و ریاست و تکبر را عِزّ و علم و ریای خلق را خشیت و نهان داشتن کینه را اندر دل، حلم و مجادله را مناظره و محاربت و سفاهت را عزّت و نفاق را زُهد و تمنا را ارادت و هذیانِ طبع را معرفت و حرکات دل و حدیث نفس را محبت و الحاد را فقر. 📖کشف المحجوب 👤علی بن عثمان هُجویری ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻 اجزاء جسم_۲ (ماده وصورت) 🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به
🔻اجزاء جسم_۳ (ماده وصورت) براساس آنچه گفتیم به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به این است که پذیرای صورت‌های متفاوت باشد. براین اساس ماده به دو معنا اطلاق می‌شود: الف) :( _ ) ب) : ۱_ ماده اولیه_هیولای اولی: الف) یا قوه واستعدادی است که هیچ شانیتی جز پذیرفتن و قبول کردن صورت ندارد. هیولی نسبت به هرچیزی که با آن روبه رو گردد، قابل و استعداد خواهد بود و جایگاهی جزاین ندارد. حتی هیولی نسبت به چیزی عکس العمل و واکنشی نشان نمیدهد. هیولی یا ماده نخستین صورتهای گوناگونی را میپذیرد ولی واکنش نشان نمیده. این نکته حائز اهمیت است که هیولی یا ماده نخستین، استعداد و قابلیتی میباشد که به نحو مستقیم و بی واسطه فقط پذیرای صورت جسمیه است. لذا هیولی، جوهری است که همه قوه‌ها و استعدادهای ناشی از آن است اما خودش فی نفسه هیچ فعلیتی ندارد. ب) پذیرفتن وقابلیت محض دارای معنا میباشد. اگر دارای معنا نبود فاعلیت نیز معنا پیدا نمیکرد. زیرا فاعل بودن یعنی درغیرخود اثر گذاشتن و تاثیر گذاشتن فاعل در غیرخود، مستلزم آن است که آن شیء از قابلیتِ اثر پذیری برخوردار باشد. زمان بدون آنچه زمانمند خوانده می‌شود، چیزی جز امر موهوم نیست زیرا آنچه زمانمند است از زمان منفک و جدا نیست، بر همین اساس هیولا که همان قوه و استعداد محض است بدون گونه‌ای از فعلیت وصورت فعلی جز در عالم ذهن بهره‌ای از وجود ندارد. از طرفی فعلیت صرف بدون هرگونه قوه و قابلیت نیز در عالم خارج موجود نمی‌باشد. بنابراین در عالم همانگونه که ماده از صورت فعلی منفک و جدا نیست، فعلیت نیز هرگز از ماده و قوه محض منفک و جدا نخواهد بود، به این ترتیب تقسیم موجودات طبیعی به دو قسم و یا به دو قسم بالقوه و بالفعل یک تقسیم تحلیلی و عقلی شناخته می‌شود و از صنف تقسیم‌های فکی و خارجی به شمار نمی‌آید. لذا ماده محض یا هیولا و صورت فعلی دو امر از امور معقول بوده و آنچه معقول است با هیچ یک از حواس ظاهری قابل ادراک نخواهد بود. ╰๛---๛---๛--- ‑ ‑  -   - ⌜@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قوام به است و مرتبه‌ای از مراتب است، بنابراین زیبایی و وجود به یک مساله منتهی می‌شوند: «هنر انکشاف وجود است» عارفان مسلمان، سلسله مراتب وجود را پنج مرتبه می‌دانند و از آن به «حضرات خمسه الهیه» یاد می‌کنند. علت این نام ‌گذاری آن است که هر مرتبه، جز ظهور و تجلی حضرت حق چیز دیگری نیست. این مراتب وجود طولی هستند و هر مرتبه ی عالی، علتِ تحقق مرتبه ی پایین‌تر از خود است؛ مراتب پایین دارای تکثر و تنوع، ولی مراتب بالا دارای وحدت‌اند، هر سطحی از سطوح هستی، تجلی مرتبه بالاتر است تا به ذات الهی می‌رسد. همه عوالم و مراتب هستی، ساخته و تجلی زیبایی و حسن الهی است، از این رو هستی را صبغة الله می‌خواند. نیز به صراحت زیبایی را بالاترین مرتبه وجود، برای هر موجودی معرفی می‌کند. ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻 هرمس‌هاس تاریخ در تاریخ سه هرمس معروف داریم: ۱)هرمِسُ الهَرامس یا هرمسَ الهَرامیشا: [ Hirmis a
🔻ماهیت کامل در فلسفه هرمسی فلسفه در قرن ششم هجری وارد فلسفه اشراقی شد. نفوذ مکتب هرمسی در اشراقیون بعدی و در میان دیگر هواداران این مکتب مثل قطب الدین شیرازی، جلال الدین دوانی و صدرالدین شیرازی آشکار است. از جمله جنبه‌های مکتب هرمسی که در به ویژه در مکتب نفوذ کرده و در بسیاری از آثار اشراقی پس از قرن ششم هجری دیده می­ شود، اعتقاد به یک راهنمای آسمانی است که انسان را در جستجوی حقیقت یاری می­کند. این پیش‌روی معنوی، درواقع مقصد سلوک عرفانی انسان است، که انسان در سیر و سلوک سرانجام با آن متصل و سپس متحد می­شود. نام این راهنمای آسمانی، که او را (حی بن یقظان) مینامید و برخی از متصوفه قرن هفتم هجری او را (شاهدآسمانی_شاهد فی سماء) میخواندند در مکتب هرمسی (ماهیت کامل) نامیده میشود. چنانکه سهروردی در مطارحات میگوید: (هرمس گفت من موجودی روحانی یا آسمانی را ملاقات کردم که علوم اشیاء را به من منتقل کرد. من پرسیدم کیستی؟ او گفت: من ماهیت کامل هستم.) مهمترین بحث مفصل راجع به ماهیت کامل در میان منابع اسلامی در کتاب غایت الحکیم است که یکی از معروف­ترین آثار علم کیمیا به زبان عربی است. از بررسی این کتاب و بخش­هایی از منابع دیگری که درباره این موضوع است، به نظر می­رسد که «ماهیت کامل» هرمسی همان همزادِ روح انسان در آسمان میباشد. به عبارتی روح انسان دارای معادل و بخش دیگری است که از آن به همزاد یا منِ دیگر یاد میشود، براین اساس وقتی روح انسان در بدن هبوط کرده آن معادل و منِ دیگر در آسمان باقی می‌ماند. به این دلیل روح همیشه در پی نیمه دوم خود برای کامل کردن وجود خویش است. باور به وجود روح انسانی در دنیای روحانی و جدایی آن از نیمه آسمانی خود پس از ورود به این دنیا، در دین کاملاً شناخته شده بود، به عقیده زرتشتیان نیمه آسمانی روح، همان فرشته نگهبان آن در روی زمین است. نیمه دیگر آسمانی روح انسانی (دآئِنا_Da ena) نامیده میشود که در مزدیسنا همچون دختری جوان و زیبا جلوه‌گر می­شود. شباهت بسیار زیاد بین شخص دائنا و ماهیت کامل هرمس نشانه دیگری از ارتباط بین مکتب هرمسی و حکمت ایران باستان است. در غایت الحکیم، ماهیت کامل رازی پنهان در قلب لحاظ شده که فقط برای کسانی که به مقامات بالای می­رسند آشکار می­ شود. ماهیت کامل منبع قدرت است که انسان به وسیلۀ آن در کسب معرفت و علم و فلسفه تعالی می ­یابد. در واقع این ماهیت کامل است که انسان را در زندگی راهنمایی و کمک می‌نماید تا بر مشکلات خود غلبه کند، به همان نحوی که پیروزی بر را به خاطر غلبه ماهیت کامل او پیشگویی کرد. 📖برگرفته از مقاله: تأثیر علم و فلسفه هرمسی بر متفکرین مسلمان 👤دکتر سید حسین نصر ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari
🔻در هر کشور مردم بر سه طبقه اند: آنان که بسیار توانگرند، آنان که بسیار فقیرند و آنان که میان دو گروهند. چون ثابت شد بهترین هر چیز میانه‌ی آن است، باید پذیرفت که بهترین میزان بهره مندی از دارایی نیز در اندازه نگه داشتن است. زیرا آنکه به اندازه مال می اندوزد، گوش به فرمان خِرَد دارد و حال آن کس که به افراط از زیبایی یا نیرو یا نسب یا دارایی بهره مند باشد و یا بیش از حد فقیر و ناتوان و فرودست باشد، فرمان خرد را به دشواری می پذیرد؛ زیرا پایان کار آن یک، گستاخی و ستمگری و فرجام کار این یک، زبونی و تنگ نظری است و سرچشمه ی همه ی پلیدی ها و نابکاریها یا گستاخی است یا زبونی. 📖 سیاست 👤 ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭──────────────── ꧷ 🔻بیان خاطره‌ ای از توسط 🔖 مرحوم سالهای اواخر عمرشان جلساتی با هانری کربن فیلسوف و عرفان‌پژوه فرانسوی، پیرامون معارف اسلامی وتشیع و همچنین خوانش و تفسیر سایر متون فلسفی و عرفانی دنیا داشتند. در این جلسات برخی از اهل حکمت وطالبان معارف الهی نیز شرکت میکردند. ╰๛---๛---๛------------- @falsafeh_nazari
🔻 را زائر شرق نامیده‌اند. او هرچند پیش از سفرش به شرق در مکتب پدیدارشناسی پرورش یافته بود و را درک کرد و البته از جمله شاگردان بزرگانی چون ، ، ، ، و… بود، اما بعدها حکمت حقیقی را نه در که در دید. کربن پس از آشنایی و ورودش به ایران دیگر خود را شرقی و ایرانی می‌دانست. او در گفت‌وگوهای خود از ، ، و… به عنوان «فلاسفه خودمان» نام می‌برد و صحبت جالبی دارد تحت این عنوان که «مشرقیان جهان متحد شوید.» خاطره‌ای از کربن را به این شرح بیان کرده است: «هنگامی که با کربن به مناسبت انعقاد اولین کنفرانس راجع به تشیع به استراسبورگ رفته بودیم، روزی با هم بر قله تپه زیبایی که فرانسه و آلمان را از هم جدا می‌کند، سفر کردیم. او نگاهی به جنگل‌های انبوه در آن سوی مرز افکند و گفت: «هنگامی که جوان بودم، از همین راه عبور کردم و وارد آلمان شدم تا با هایدگر ملاقات کنم، لکن پس از کشف سهروردی و ملاصدرا و سایر حکمای الهی ایران، دیگر مرا حاجتی به سفر به آن سوی این مرز نیست» ╰๛---๛---๛------------ @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻ماهیت کامل در فلسفه هرمسی فلسفه #هرمسی در قرن ششم هجری وارد فلسفه اشراقی #سهرودی شد. نفوذ مکتب هر
🔻ماهیت کامل در فصل هفتم کتاب که راجع به سبائیان است، دعایی خطاب به وجود دارد که در آن همه خصوصیات به شخص هرمس بخشیده شده، و هرمس نام­های متفاوتی دارد از قبیل: (ما تو را با همه نام­هایت می­ خوانیم: به عربی به فارسی به رومی به یونانی و به هندی ...) بنابراین در واقع هرمس و ماهیت کامل یکی و عین هم هستند. لذا هرمس که پیشتر نیمه آسمانی خود را طلب کرده بود سرانجام موضوع طلب روحانی گشته و به عنوان استاد و راهنما برای کسانی که در جستجوی رسیدن به معرفت هستند ظاهر گشت. واقعیت روحانی انسان است که حیات باطنی وی را هدایت می­ کند. به این دلیل، هیپوکراتس (سقراط) او را شمس الحکیم و کلید علم و فلسفه می­نامد. باز به همین دلیل، ماهیت کامل معلم و راهنمای واقعی روح انسان برای کسب علم و معرفت از کودکی تا دوره بلوغ است. ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻 هرمس‌هاس تاریخ در تاریخ سه هرمس معروف داریم: ۱)هرمِسُ الهَرامس یا هرمسَ الهَرامیشا: [ Hirmis a
🔻اما به هرمس سه قسم از اقسام حکمت اعطا شد: ۱_کیمیا (اعمال خورشید): کیمیا تبدیل فلزات به طلا نیست بلکه عملی روحانی است. این علم دانش زنده شدن، مردن و دوباره زنده شدن را بیان می‌کند. مراحل مختلف خالص کردن فلزات مانند مراحل مختلف خالص کردن روح است. تکامل با کار بزرگ صورت می‌گیرد. ۲_اخترشناسی(اعمال ستارگان): هرمس ادعا می‌کند که این قسمت حکمت را کشف کرد و به مردم یاد داد. بر اساس این ایده حرکت سیاره‌ها در آسمان معنی بیشتری از قوانین فیزیکی دارند بلکه معادلات مقدرات الهی را نشان می‌دهند. حرکت سیاره‌ها بر روی زمین تأثیر دارد ولیکن اعمال را تعیین نمی‌کند. حکمت با کشف کردن این تأثیرها و استفاده از آن‌ها صورت می‌گیرد. ۳_تئورجی(اعمال خدایان): این قسمت استفاده از علوم غریبه را بیان می‌کند. علوم غریبه به دو قسم تقسیم میشود: تصرفات شیطانی(سحر سیاه) که بر اساس کمک گرفتن از ارواح شیطانی است و تصرفات الهی که از ارواح پاک کمک می‌گیرد. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭───๛────๛─────๛──── ꧷ 🔻 تصویرسازی و بازنمایی هوش مصنوعی از چهره بزرگان حکمت و معارف ایرانی_اسلامی ๛ ๛ ๛๛ ๛๛ ๛๛ ╰๛---๛---๛--------------- @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻اجزاء جسم_۳ (ماده وصورت) براساس آنچه گفتیم #ماده به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به این
اجزاء جسم_۴ (ماده وصورت) ۲_ ماده ثانیه: الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت صرف نیست بلکه: صورتی است که میتواند ماده (مقدمه وبستر) ایجاد و ظهور چیز دیگر (صورت دیگر) شود. به عبارتی دیگر وقتی یک شیء (صورت) صفت وحالت ماده، یعنی قابلیت ومقدمه بودن را بپذیرد و بستر ایجاد شیء‌ (صورت) دیگر شود به آن شیء (صورت) ماده ثانیه میگویند. مثلا: چوب میتواند ماده برای کتابخانه باشد. براین اساس ماده ثانیه، صورتی است که صفت ماده بودن یا قابلیت را پذیرفته به همین دلیل به آن ماده میگویند.یعنی چوب در ابتدا یک صورت وماهیت معین است که قابلیت تبدیل شدن به کتابخانه را دارد، به چوبی که چنین قابلیتی دارد ماده کتابخانه گفته میشود. ب)بنابراین در جواهر محسوس که مرکب از ماده و صورتند در آنها ماده و صورت نسبی است و درجات مختلف دارد مثلاً انسانیت صورت است و حیوانیت ماده اوست، اما حیوانیت هم نسبت به نبات صورت است و نباتیت که نسبت به حیوان ماده است نسبت به جماد صورت می‌باشد، و هر جمادی هم صورت است نسبت به جسم که ماده اوست و جسمیت نیز صورت است نسبت به ماده صرف که متعین نیست ولی قابلیت تعین دارد وصورت ندارد و هیولا می‌باشد. 🔖پس به اعتقاد فلاسفه، جسم از هيولای اولی و صورت جسميه تشکيل میشود، اما تبديل اجسام به يکديگر و تغيير صورتهای نوعيه آنها دراثر وجود هيولای ثانيه در اجسام (که امری نسبی است) اتفاق ميافتد. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻قال الصادق عليه‌السّلام: الجوع ادام المؤمن، و غذاء الرّوح، و طعام القلب. زيرا گرسنگى موجب سبكى و نورانيّت نفس مى‏گردد و فكر در حال گرسنگى مى‏تواند به طيران درآيد... مرحوم استاد قاضى(ره) روايتى غريب درباره جوع بيان مى‏فرمود و محصّلش آنكه: «در زمان انبياء سلف سه نفر رفيق گذرشان به ديار غربت افتاد، شب فرارسيد، هر يك براى تحصيل غذا به نقطه‏اى متفرّق شدند ليكن با يكديگر ميعاد نهادند كه فردا در وقت معيّن در آن ميعادگاه يكديگر را ملاقات كنند، يكى از آنها ميهمان بود و ديگرى به ميهمانى شخصى درآمد و چون سوّمى جائى نداشت با خود گفت به مسجد مى‏روم و ميهمان خدا مى‏شوم، و تا صبح در آنجا به سر برد و همچنان گرسنه باقى بود. صبحدم در ميعاد خود هر سه نفر حضور يافتند و هر يك سرگذشت خود را بيان كردند. از جانب خداى تعالى به نبىّ آن زمان وحى رسيد كه به آن ميهمان ما بگو: ما ميهمانى اين ميهمان عزيز را قبول كرديم و خود ميزبان او شديم و براى او در صدد تهيّه بهترين غذاها برآمديم لكن در خزانه غيب خود تفحّص كرديم بهتر از گرسنگى غذائى را براى وى نيافتيم». 📖 رساله‌‌ی لب اللباب_ص ۱۲۸-۱۲۹ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻 بنده باید بر این اعتقاد باشد که اعمالش او را به مقامات واصل نمی‌گرداند بلکه رحمت خدا باعث وصول او به مقامات است که به بنده توفیق عمل و توانایی بر انجام آن را عطا می‌کند. همانا داخل شدن به بهشت نیز به‌وسیلهٔ رحمت خدا ممکن است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «احدی بوسیلهٔ اعمالش به بهشت داخل نمی‌گردد.» پرسیدند: حتی شما یا رسول الله(ص) ؟ فرمودند: «و حتی من، مگر اینکه خداوند به رحمتش مرا در بر می‌گیرد.» 📖 مواقع النجوم 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.33M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب الشواهد الربوبیه 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️متاسفانه ۱۰ دقیقه نخست این گفتگو، که درباره معرفی کتاب فوق میباشد ضبط نشده است. ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بدان که از جمله نامهاى حُسن یکى جمال است و یکى کمال. و هر چه موجودند از روحانى و جسمانى طالب کمال اند، و هیچ کس نبینى که او را به جمال میلى‏ نباشد، پس چون نیک اندیشه کنى همه طالب حُسن‏ند و در آن مى‏ کوشند که خود را به حُسن رسانند. و به حسن، که مطلوب‏ همه است دشوار مى‌‏توان رسیدن‏ زیرا که وصول به حُسن ممکن‏ نشود اِلّا به واسطه‌ی عشق، و عشق هر کسى را به خود راه ندهد و به همه جائى مأوا نکند و به هر دیده روى ننماید، و اگر وقتى نشانِ کسى یابد که مستحقّ آن سعادت بود، حُزن را بفرستد که وکیل دَرست‏ تا خانه پاک کند و کسى را در خانه‏ نگذارد، و در آمدن سلیمانِ عشق خبر کند تا مورچگانِ حواسّ ظاهر و باطن هر یکى به جاى خود قرار گیرند و از صَدمتِ‏ لشکر عشق به سلامت بمانند و اختلالى‏ به دِماغ (مغز) راه نیابد. و آنگه عشق باید پیرامُن خانه بگردد و تماشاى همه بکند و در حجره دل فرود آید، بعضى‏ را خراب کند و بعضى را عمارت کند ... 📖 مونس العشاق (فی حقیقه العشق) ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.58M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب الشواهد الربوبیه 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🏴 فرازی از زیارت حضرت فاطمة الزهرا(س) السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهيدَة السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَى مَا أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَ وَصِيُّهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ أَنَا أَسْأَلُكِ‌ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنِي بِتَصْدِيقِي لَهُمَا لِتُسَرَّ نَفْسِي فَاشْهَدِي أَنِّي ظَاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَ وَلَايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ‌. (جمال الاسبوع ، تالیف سید بن طاووس، ص ۳۱-۳۲، چاپ دار الرضی) سلام بر شما ای راستگوی شهیده، سلام بر شما ای آزموده شده، آن‌که شما را آفرید آزمودت، پس شما را به آنچه آزمود شکیبا یافت، من از صمیم قلب به شما ایمان دارم و بر آنچه پدر بزرگوارت و جانشینش درود خدا بر آن دو باد آوردند بردبارم و از شما می‌خواهم از آنجا که مؤمن به شما هستم مرا به گروندگان آن دو ملحق سازی تا دلشاد گردم، پس گواه باش که همانا من تنها به ولایت تو و ولایت اهل‌بیتت که درود خدا بر همه آنان باد ایمان آورده‌ام. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
هدایت شده از آدم
عالم ربانی استاد کامل معقول و منقول، حضرت آقای حشمت پور، دیشب عارضه ی شدید سکته ی مغزی را داشتند و فعلا در بیمارستانی در قم بستری هستند. برای سلامتی ایشان دست به دعا برداریم در این شب عزیز و از بانوی مهربانی ها بخواهیم هرچه سریع تر شفاء عاجل نصیب حضرتشان بگردد...
🔻همه علما بمنزله عیال و خادم برای فیلسوف الهی هستند صدرالمتالهین شیرازی(ره): هذا العلم علم حُرُّ مطلق عن الافتقار إلى غيره و التعلق بما سواه و سائر العلوم بمنزلة العبيد و الخدام لهذا العلم لأن موضوعاتهاإنما يثبت في هذاالعلم فهو المعطي لثبوت موضوعاتها في العقل و مقدمات براهينها إنما يبرهن عليهافي هذا العلم أو يبرهن ما يتوقف هي عليهافيه فكما أن موضوعات هذا العلم مبادي لموضوعات سائر العلوم فكذلك مسائل هذا العلم مبادي لمسائل سائر العلوم فجميع العلماء من حيث هم العلماءبمنزلة العيال و الخدام للعالم الإلهي لأنهم المحتاجون إليه في أخذ مبادي علومهم و أرزاقهم المعنوية منه. علمی است اصالی‌و هیچ نیازی به علوم دیگر ندارد و دانش های دیگر همچون عبید و خادمِ فلسفه هستند چرا که موضوعات سائر علوم در فلسفه اثبات می شود و این فلسفه است که ثبوت موضوعات سائر دانشها را عطا میکند و مقدمات براهینشان باواسطه یا بی واسطه در فلسفه مبرهن می شود و چنانچه موضوعاتِ فلسفه مبادی موضوعات‌ِ دیگر علوم است همچنین مسائلِ فلسفه نیز مبادی مسائلِ سایر دانشهاست‌. پس جمیع علما [فقها‌،اطباو...]بمنزله عیال و خادم فیلسوف الهی هستند زیرا همه علما در اخذ مبادی علومشان‌ و رزق معنویشان‌ محتاج فیلسوف الهی هستند  📖 شرح و تعلیقه بر الهیات شفا ج۱ص۲۱ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record (1).ogg
18.19M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️ به وجود امکان پذیر است ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
8.18M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون معانی مختلف 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دشمن ترين دشمنان๛--- جناب در باب هفتم گلستان می‌گويد: بزرگی را پرسيدم از معنی اين حديث كه "اعدی عدوك نفسك التی بين جنبيك" ؟؟  گفت: به حكم آنكه هر آن دشمنی را كه بر وی احسان كنی دوست گردد، مگر نفس را كه هر چند مدارا بيشتر كنی مخالفت زياده كند. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻عبارت دقیق از در تطابق عقل و شرع.๛--- فلنذکر ادله سمعیه لهذا المطلب حتى یعلم ان الشرع و العقل متطابقان فى هذه المساله کما فى سائر الحکمیات و حاشا الشریعه الحقه الالهیه البیضاء ان تکون احکامها مصادمه للمعارف الیقینیه الضروریه و تبا لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقه للکتاب و السنه. یعنى چون در این مطلب ، که اثبات تجرد نفس ناطقه انسانى است ، چند برهان عقلى در فصل سابق آورده ایم ، در این فصل چند دلیل سمعى از آیات و روایات ذکر کنیم تا دانسته شود که عقل و شرع در این مسئله تجرد نفس ، مانند دیگر مسائل حکمیه ، با هم مطابقت دارند و از هم جدایى ندارند؛ و حاشا که شریعت حقه الهیه ، که خورشید درخشان است ، احکام آن مصادم معارف یقینیه ضروریه باشند. و هلاک بر آن فلسفه اى که قوانین آن مطابق کتاب و سنت نیست. 📖 اسفار اربعه، ج۴، ص۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record (1).ogg
10.85M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت اول 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛------------------@falsafeh_nazari
🔻 مى‏‌فرمايد: رفيقى داشتيم كه هم‏ درس و هم‏ بحث خوبى بود و خوش مى‏‌فهميد. بيمارى دنيازدگى براى وى پيش آمده و پس از چندى خوى وى دگرگون شد و به قدرى در مسائل عرشى كند شده بود كه انتقالات و فهم لطايف و دقايق را از دست داد. لذا بارها گفته شد كه: تَعَقُل با تَعَلُق جمع نمى‏شود. غلام همت آنم كه زير چرخ كبود ز هرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است‏ 📖 شرح فارسی اسفار، ج۳ 👤 ╰๛---๛---๛---------------------@falsafeh_nazari
🔻 در آثار خود می‌گوید : یک نوع بیماری جسمانی وجود دارد به نام "بولیموس" که فرد مبتلا به این بیماری، همواره احساس سیری میکند و یا اینکه روز به روز افسرده تر می شود و رو به مرگ می رود، هرگاه از او پرسیده شود که آیا میل به غذا دارد یا نه؟؟ می‌گوید خیر سیر هستم! حال، عین همین بیماری ممکن است در بعد علمی و معنوی پیدا شود، یعنی انسان احساس سیری از مطالعه و تحقیق پیدا کند. و شما مواظب باشید که تعلقات و وابستگی ها باعث نشود که همیشه احساس سیری از تحقیق و کتاب کنید. لذاست که در کتاب می‌گوید : "کسی که از علم لذت نمی‌برد، اعتدال مزاج ندارد." 📖 گنجینه اسرار غیب 👤 به نقل از ╰๛---๛---๛--------------------@falsafeh_nazari