eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
254 ویدیو
38 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سلسه مباحث / جلسه ۱ 🔵 چرا از بحث می‌کنیم؟! ✅ در کلام بزرگان ، سه دارد: ، و نفس. رویکرد ما در این مبحث فلسفی نیست بلکه جنبه سلوکی دارد. یعنی درباره نفس بعنوان یکی از موانع سیر الی الله صحبت می‌کنیم. ✅ از دستورات دین است. "ای کسانی‌که آورده‌اید بر شما باد نفس‌تان! اگر شما یافته‌اید، گمراهی کسانی‌که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند" [مائده/۱٠٥] 💠 در این احادیث، حضرت امیر (ع) درباره نفس فرمودند: 🔸 کسی‌که نفسش را نشناسد از راه دور می‌افتد و در گمراهی و نادانی‌ها سرگردان می‌شود. 🔸 برترین مرتبه ، شناخت از نفس است. 🔸 کسی‌که نفس را شناخت، به رستگاری بزرگ رسید. 🔸 کسی‌که نفس را شناخت، به نهایت هر و معرفتی رسیده است. 📌 بین و تفاوت وجود دارد. معرفت، آگاهی تفصیلی و شناخت عمیق است ولی علم، شناخت اجمالی و سطحی است. ✅ گرفتاری امروز ما، خود فراموشی است، انسانها خودشان را فراموش کرده‌اند. خداوند در قرآن می‌فرماید: "و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند پس خدا هم خودشان را از يادشان برد. آنان همان فاسقان هستند" [حشر/۱٩] 💠 حضرت امیر (ع) در حدیثی فرمودند: "بزرگترین نادانی، انسان نسبت به نفسش است" و نیز فرمودند: "تعجب می‌کنم از کسی‌که نسبت به خودش جهل دارد، چگونه می‌خواهد به خدا برسد!" ____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 با این روزه‌داری به چه مقامی می‎رسیم! 📖 خطبه حضرت امیر (ع) در روز اول ماه رمضان درباره احوال روزه‌داران ... 🗓 اولین شب جمعه رمضان ١٣٩٥ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ٢ 🔵 حقیقتی مرکب از دو عنصر است؛ ١. عنصر مادی انسان که بدن اوست. ٢. عنصر ملکوتی و مجرد او که از ٤ جهت، اسامی مختلف دارد. 1️⃣ : چون منشأ انسان است. 2️⃣ : چون منشأ ادراک و بوده و سازنده و است. 3️⃣ : چون منشأ ارتباط با خداست. "قلب ، حرم معنوی خداوند است" 4️⃣ نفس: چون منشأ فعل و انفعال در انسان است و اعمال و افعال بر مدار آن می‌گردد. نفس، هرچه را می‌کند بواسطه بدن که ابزار اوست، انجام می‌شود. ✅ در ، نفس در معانی مختلف به کار رفته است: 🔸" یُحذّرُکم الله نفسَه" خداوند شما را از نافرمانی خودش بر حذر می‌دارد [آل عمران/٢٨] 🔸" وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا" و قسم به جان آدمی و کسی‌که آن را بخشید [شمس/٧] 🔸" لَقد منّ الله علی المؤمنین إذ بعثَ فیهم رسولاً مِن أنفُسِهم" خدا بر منّت گذارد و در بین آنها پیامبری از خودشان مبعوث کرد [آل عمران/١٦٤] 🔸" تؤمنون بالله و رسوله و تُجاهدون فی سبیل الله بأموالکم و أنفسکم" به خدا و رسولش بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید [صف/١١] 🔸" لا یُکَلِّفُ اللهُ نفساً الّا وُسْعَها" خدا هیچ انسانی را نمی‌کند مگر به اندازه وسعش [بقره/٢٨٦] ____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ٢ (ع) @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ٣ 🔵 / بخش اول ✅ نفس، دارای هفت مرتبه است. ما مراتب نفس را از منظر بررسی می‌کنیم. 1️⃣ : مُسَوَّله از تسویل به‌معنای تزیین است. در این مرتبه، وظیفه نفس زینت دادن برای انجام کار است، یعنی ایجاد شوق و رغبت می‌کند. 🔺نفس بخاطر تعلّق شدید به لذتهای جسمانی و مادّی، زشت را زیبا و بد را خوب جلوه می‌دهد. در این مرتبه، نفس فقط دعوت می‌کند و هیچ تسلّطی بر انسان ندارد. اگر نگرش آدمی عوض شود، این مرتبه نفس، دیگر نمی‌تواند عمل کند. ولی اگر اصلاح نشود وارد مرتبه بعدی نفس می‌شود. در قرآن آمده که در داستان یوسف پیامبر، جناب یعقوب نبی به فرزندانش گفت: " بل سَوَّلَت لکُم انفسُکم أمراً " نفس شما این کار را برایتان زیبا جلوه داد. 2️⃣ : امّاره، صیغه مبالغه از ماده امر است به‌معنای بسیار امر کننده. به سهمی از نفس که انسان را از حق بازمی‌دارد و امر به تبعیت از می‌کند، نفس اماره می‌گویند. ✅ در ، چند چیز به عنوان ذکر شده که یکی از آنها نفس است. نفسی که جای معبود می‌نشیند، نفس امّاره است. "اتّخذَ الهَهُ هَواه" کسی‌که هوای نفسش را، معبود قرار داد. [فرقان/٤٣] 🔺زمانی‌که نفس، کار زشت را زیبا جلوه می‌دهد، اگر کنیم و به او جواب مثبت بدهیم، نفس بارها ما را انجام آن کار دعوت می‌کند. یوسف پیامبر فرمود: "من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، نفس بسیار به بدی‌ها امر می‌کند مگر آنچه را خدا کند" [یوسف/٥٣] 3️⃣ : لَوّامه یعنی ملامت کننده. اگر این مرتبه نفس در درون انسان فعّال شود تا او را سرزنش کند، باعث و سعادتش می‌شود. 💢 بزرگان دین می‌فرمایند: "دشمن‌ترین دشمن تو، نفس توست!" دلیلش این است که هرچه آن را تطمیع کنی و به آن بپردازی، دشمنی او بیشتر می‌شود. با تو کنار نمی‌آید، بلکه با کنار می‌آید و تو را به زانو درمی‌آورند. نفس قابل اصلاح است، مرکب چموشی هست ولی می‌توان به تدریج او را آرام کرد. ____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ٣ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 کسیکه توبه کرده، انگار اصلا گناه نکرده! 📖 خدا با بنده گنهکارش کاری می‌کند که مثل روز اولش می‌شود ... 🗓 اولین شب جمعه رمضان ١٣٩٦ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ اهل غفلت نباش @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ٤ 🔵 / بخش دوم 4️⃣ (مُلهَمه): در اثر شروع ، انسان مجاهد تلاش می‌کند تا بدی‌ها را از خود دور کند و به مقام تخلیه برسد (خالی شدن از رذائل اخلاقی) در این مرتبه از ، انسان لیاقت پیدا می‌کند تا دریافت غیبی داشته باشد که بصورت است. ✅ در ، دریافت غیبی امکان‌پذیر است. "و قسم به انسان و کسی‌که آن را اعتدال بخشید، پس خداوند و را به او الهام می‌کند" [شمس/٧ و ٨] 5️⃣ : کمال، نامحدود است و امکان رسیدن به آخرین مرتبه‌ی آن ممکن نیست. اما انسان در می‌تواند به آخرین حدّ کمالِ خودش برسد. چنین کسی مورد خطاب خداوند قرار می‌گیرد: یا أیتُها النفسُ المُطْمئنّه ✅ در این مرتبه، با آرام است. اَلا بِذکرِ اللهِ تَطمَئِن القُلوب 6️⃣ : کسی‌که به مرتبه نفس مطمئنه رسیده، به و فهمی از حقایق عالم رسیده که از حوادث روزگار (حتی وقایع ناخوشایند آن) اظهار نارضایتی نمی‌کند. او در مقام نفس راضیه قرار می‌گیرد. 7️⃣ : در مرتبه هفتم، کار به جایی می‌رسد که خداوند از او اعلام می‌کند. پایان این سلوک، سیر الی الله و بازگشت به سوی خداست. "ای نفس آرام یافته! به سوی خدایت بازگرد در حالی‌که تو از خدا راضی و او هم از تو راضی است" [فجر/ ٢٧ و ٢٨] 💢 اوج زیبایی و شکوه در مراتب نفس، در آخرین لحظات زندگی حضرت سیدالشهداء (ع) جلوه کرده است. حضرت در روز عاشورا و بعد از مواجهه با سختیها و مصیبتها، در قتلگاه خویش فرمودند: الهی رِضاً بقضائِک، تسلیماً لِاَمرِک، لا مَعبودَ سِواک؛ خدایا راضی به قضایت هستم و به امرت، خدایی جز ذات یگانه تو نیست. ____________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ٤ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 خدا به بنده‌اش مباهات می‌کند! 📖 بیان خداوند به ملائکه درباره بنده‌ای که نماز شب او قضاء شده و فردای آن در پی جبران است ... 🗓 اولین شب جمعه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ۵ ✅ موجودات دارای شعور تکلیفی سه گروه هستند: ملائکه، ، جنّ ⭕️ خداوند در ۶ آیه از از همه ملائکه خود تمجید می‌کند: 💠 بندگان خداوند هستند. [زخرف/۱۹] 💠 بندگان شایسته خداوندند. [انبیاء/۲۶] 💠 هستند. [نحل/۵۰] 💠 در ندارند. [نحل/۴۹] 💠 از تسبیح خداوند خسته نمی‌شوند. [فصلت/۳۸] 💠 نافرمانی خدا را نمی‌کنند. [تحریم/۶] ⭕️ اما خداوند در قرآن در رابطه با انسان اینطور فرموده است: 🔹۱. انسان و است. [ابراهیم/۳۴] و [عبس/۱۷] 🔹۲. انسان از است (و هر بلایی هم سرش آمده از عجله است). [انبیا/۳۷] و [إسرا/۱۱] 🔹۳. اهل است. [کهف/۵۴] 🔹۴. "آیا انسان نمی‌داند که ما او را از نطفه‌ای بی‌ارزش آفریدیم؟! و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که) به مخاصمه آشکار (با ما) برخاست!" [یس/۷۷] 🔹۵. "به انسان طغیان می‌کند وقتی بی‌نیازی را در خودش ببیند" [علق/۶ و ۷] 🔹۶. اهل ، اهل و اهل نیست. [هود/۱۷] و [اعراف/۱۸۷] و [غافر/۶۱] 🔹۷. اهل است. [روم/۷] و [اعراف/۲۰۵] 🔹۸. و و کم‌طاقت است. [معارج/۱۹ تا ۲۱] 🔹۹. و است. [احزاب/۷۲] 📌 با وجود این آیات، به ما ثابت می‌شود که حقیقت انسان، موجود ارزشی نیست. چگونه می‌شود که انسان اشرف موجودات باشد و این آیات در مورد او نازل شده باشد؟! ♻️ اشرف موجودات از منظر خداوند متعال، محمّد و آل محمد (ص) هستند. 💢 سیّدالشهداء (ع) فرموده‌اند: اگر مرگ و و بیماری در زندگی بشر نبود هرگز سر به نمی‌گذاشت. شخص زندگی‌اش را جوری چیده که انگار اصلاً به ورود پیدا نمی‌کند. برای زندگی‌اش در دنیا پر از برنامه هست ولی برای ابدیّت هیچ برنامه‌ای ندارد. ریشه تمام بدبختی‌های انسان و و هستند اما زمانیکه ما دچار غفلت بشویم می‌توانند عمل کنند. 🔺از دیدگاه بزرگان، انسان به دو دسته تقسیم می‌شود: : به همه مردم گفته می‌شود و عام است. :،انسانی که به و معنوی رسیده باشد. 💠 در روایات داریم که "محل قلب، محل نظر خداست" اگر خدا بخواهد به کسی نگاه کند به قلب او نگاه می‌کند که خائف و خاشع هست یا نه؟ به زیبایی و مقام او نگاه نمی‌کند. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: "چهره ظاهر او چهره انسان، و قلبش حیوان درنده است، راه را نمی شناسد که از آن سو برود، و راه خطا و را نمی‌داند که از آن بپرهیزد، پس مرده‌ای است در میان زندگان" 💢 علماء برای رشد معنوی انسان، به توصیه می‌کنند. در مراتب سلوک عملی، ۶ مرتبه برای نفس ذکر شده است: ، ، ، ، ، __________________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۵ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 شرم از گناه! 📖 خداوند به داوود نبی فرمود: من این بندگان را دوست دارم ... 🗓 اولین شب جمعه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ۶ ✅ را انسان می‌دانند. برای انسان عرفانی شدن، باید در مسیر قرار بگیریم یعنی را آغار کنیم. گفتیم که این سلوک برای نفس ۶ مرتبه دارد. 🟣 انسان عارف، اولین گامی را که برای رشد معنوی برمی‌دارد در است. یعنی را، درون را از رذائل اخلاقی پاک می‌کند. چون هدفش اینست که از مرتبه به برسد. نفس مسوّله پر از زنگار و خباثت است. پر از ، ، و و ... است. 💠 برای سلوک، باید خودش را از این رذائل پاک کند. اگر پاک نکند سایر اعمال هم به درد او نمی‌خورد. حضرت رسول اکرم فرمودند: از بر حذر باشید، حسد تمام نیکی‌ها را از بین می‌برد مثل از بین رفتن هیزم در آتش. 🔆 در غبارروبی و تخلیه درون، ۲ روش وجود دارد: 🟢 روش تدریجی انسان اول باید غبار درون را شناسایی کند. بعد مبارزه با آن را انجام بدهد. چون بطور مثال مهار کردن عجب با از بین بردن حسد با یکدیگر متفاوت است. 🟢 روش دفعی این مرتبه یکجا اتفاق می‌افتد. مثل اینکه مالی از دیگران در دارایی شخصی است که باید یکجا به صاحبش برگرداند و مالش را از این خالی کند. 💠 تخلیه همان است. توبه یعنی قرار گرفتن در دایره حضرت حق. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: "بسوی خدا توبه کنید و در دایره محبت خدا داخل شوید که همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد" 💢 تخلیه خیلی کار سختی است. علماء ۱۴ مقام و منزل برای این مرتبه قائل هستند. ____ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۶ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دنبال ذکر نباش @Fares_ir
🔴 مقام ام المؤمنین خدیجه کبری (س) | بخش اول 💠 رسول اکرم (ص) در حدیثی فرمودند: برپا نشد و ریشه نگرفت مگر به خاطر فداکاری و امیرالمؤمنین و خدیجه کبری. 🖌 یکی از خصوصیات جامعه‌ای که حضرت خدیجه در آن به دنیا آمد، در سوره نحل آیه ۵۸ و ۵۹ آمده است: وقتی به مردی می‌گفتند فرزندت است، در حالیکه بسیار غضبناک بود صورتش از شدت ناراحتی سیاه می‌شد. به خاطر خبر بدی که شنیده بود از قوم خود فرار می‌کرد. متحیر می‌ماند که این دختر را با خفت و خواری نگه دارد یا به آن رایج، دختر را زنده به گور کند. 👈 در چنین جامعه‌ای، حضرت خدیجه، نه تنها آن دو تصمیم را نگرفتند؛ بلکه در این بانو، به وجود او افتخار کردند. یعنی بیگانه از ناپسندی و ناروایی‌ها. 💠 رسول اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) فرمودند: علی و مادرت خدیجه اولین کسانی بودند که به یگانگی خداوند و رسالت من آوردند. 💠 زمانیکه حضرت خدیجه (س) ایمان آورد، پیامبر اکرم فرمودند: يَا خَدِيجَةُ هَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاكِ وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ إِمَامُهُمْ بَعْدِی ای خدیجه! این علی آقای تو و آقای اهل ایمان و آنان بعد از من است. 👈 حضرت خدیجه (س) بلافاصله تصدیق کرده و دادند و نمودند. این در حالی بود که ۱۳ ساله بودند. ⭕️ شمار مردمی که با این در صدر ایمان آوردند به ۱۰ نفر نرسیده بود. 💠 زمانیکه آیه ۳۲ سوره احزاب نازل شد، طی آن همسران پیامبر به (مادر مؤمنین) ملقب شدند. پیامبر (ص) به حضرت خدیجه (س) فرمودند: ای خدیجه! تو بهترین مادران و برترین آن‌ها هستی. سیده جهانیان هستی. ________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: مقام خدیجه کبری (س) | بخش اول شب جمعه دوم ماه رمضان ۹۸ (ع) @Fares_ir
بانوی صبح هستی و خورشید دیگری خاتون آب هستی و پاک و مطهری آری ، به انتخاب خدا و گواه او تنها تویی که لایق عشق پیمبری @Fares_ir
🔴 مقام ام المؤمنین خدیجه کبری (س) | بخش دوم ✅ زنی از حضرت خدیجه (س) بدگویی کرد. پیامبر اکرم (ص) در پاسخ او فرمودند: نام خدیجه را بردید، چه کسی مانند خدیجه است؟ مرا در زمانی تصدیق به کرد که همه انکار کردند. در دین خدا مرا کمک کرد. با اموالش نیز به من یاری رساند. 🔅 پیامبر تا آخر عمر شریف‌شان هرگاه یادی از همسرشان می‌شد چشم‌شان اشک‌بار می‌شد. گریه کرده و با آه از وی یاد می‌کردند. 🔅 او اولین کسی از زنان بود که به پیامبر (ص) اقتدا کرد و خواند. وقتی آیه شریفه "السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ" نازل شد، پیامبر (ص) فرمودند: من، علی، فاطمه، خدیجه و ائمه معصومین، مقربون و سابقون هستیم. 🔅 جبرئیل برایش از ناحیه خداوند سلام رساند و به ایشان بشارت به جایگاهش در بهشت داد. بهشت به چهار زن مشتاق است. یکی از آن‌ها خدیجه (س) است که همسر پیامبر در و است. خدیجه کبری، برترین زنان است. 💠 پیامبر (ص) فرمودند: خداوند هر روز در برابر ملائکه مقربش به او مباهات می‌کند. و نیز فرمودند: من عاشق او بودم. از خدا خواسته‌ام که روز هم بین من و او جمع کند. 📚 تاریخ یعقوبی می‌گوید: خدیجه خواهری به نام هاله داشت که شوهرش از دنیا رفته بود و دو فرزند داشت. حضرت خدیجه که دارای ثروتی بسیار و درایت و عاطفه‌ای سرشار بود، سرپرستی خواهر و خواهرزاده‌های خود را به عهده گرفت. پس از ازدواج با پیامبر، خواهرزاده‌ها همچنان مورد محبت و سرپرستی حضرت بودند. به همین جهت برخی از مردم، آنان را دختران خدیجه و پیامبر می‌پنداشتند و آنها را ربائب (پرورش یافتگان) ایشان می‌دانستند. ✳️ اهل بیت (ع) افتخار می‌کردند که خود را منسوب به خدیجه کبری معرفی کنند. امام مجتبی (ع) به معاویه فرمودند: مادربزرگ من، خدیجه است و مادربزرگ تو نَثیله (زن بدکاره معروف) است. 🔸 سه سال در شرایط سخت شعب ابی‌طالب در کنار پیامبر بود. وقتی از شعب خارج شدند و به مکه رفتند، ایشان بیمار شد و در بستر افتاد. 📌 اسماء بنت عمیس و ام‌ایمن و ام‌سلمه از پیامبر اکرم اجازه خواستند تا از خدیجه پرستاری کنند. اما پیامبر فرمودند: فقط حق من است که از خدیجه پرستاری کنم. ____ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: مقام خدیجه کبری (س) | بخش دوم شب جمعه دوم ماه رمضان ۹۸ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 درآمد حلال، وقف ترویج دین پیامبر اسلام 📖 در زمانیکه مکه غرق در ربا بود، خدیجه کبری جلوه می‌کند و پایه‌گذار مضاربه می‌شود ... 🗓 دومین شب جمعه رمضان ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ اثر نماز شب @Fares_ir
🔴 سلسه مباحث / جلسه ٧ ✅ یک از شاخه‌های است. برای آموختن هر علمی از جمله علم اخلاق باید نزد استاد برود. اخلاق، علم داستان‌گویی نیست. داستان، کسی را ملتزم نمی‌کند، بلکه قوه‌ انسان را به خود مشغول می‌کند. در حالیکه اخلاق با قوه‌ انسان کار دارد. 📌 علم اخلاق جزء علوم بایسته است نه شایسته. باید هر کسی آن را بداند، نه اینکه اگر بداند خوب است. در مباحث اخلاقی بطور مثال از تعریف و علائم آن صحبت می‌شود. باید این علامت‌ها را بشناسیم تا بفهمیم این عیب را داریم یا خیر. برای شناسایی و رفع آن باید نزد استاد رفت. ♻️ در مراتب سلوک عملی گفتیم که مرحله اول است که دوری از صفات و رذائل اخلاقی است. 🔹صفات و ملکات به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1️⃣ صفات مَلَکی که مربوط به ملائکه است مثل: علم، ، ، مجموعه فضایل، و . 2️⃣ صفاتی که مربوط به است. مانند: و و و . 3️⃣ صفات حیوانی که به دو گروه تقسیم می شود: 🔸خصوصیت حیوانات چهارپا مانند: ، ، ، ، . 🔸خصوصیت حیوانات درنده‌خوی مانند: تهوّر، ، ، ، . ♻️ مرتبه دوم در سلوک عملی، یا آراستگی به صفات مَلَکی است. 👈 تخلیه از رذائل و تحلیه به فضائل، هر دو کار سختی است به همین دلیل به این مراتب می‌گویند: ، ، . به تعبیر پیامبر اکرم (ص) است یعنی از شمشیر زدن () بسیار سخت‌تر است. در پی این مراتب، دو ویژگی در انسان پدیدار می‌شود: ، و 📌 کسیکه جویای خلوص نیت و حضور قلب است، در پی نباشد، دنبال مجاهدت نفس باشد. یعنی پاک کردن درون از صفات رذیله و آراستن خود به صفات پسندیده. ، نمازی است که همراه با خلوص نیت و حضور قلب باشد. ♻️ ۴ مرحله دارد: 1️⃣ مرحله اول، به دنبال رعایت اجزاء و شرایط عبادت هستیم مانند نماز. این است. 2️⃣ در این مرحله را رعایت می‌کنیم. مثلا خواندن دعا هنگام وضو گرفتن. با رعایت آداب نماز، به می‌رسیم. 3️⃣ در مرحله سوم، در سیر می‌کنیم. نمازی که معراج المؤمن است فقط با رعایت اجزاء و شرایط یا‌ رعایت آداب حاصل نمی‌شود، بلکه با توجه در اسرار آن حاصل می‌شود. 4️⃣ مرحله آخر، انجام عبادت به طور حقّ است و کمال عبادت (مانند نماز) است. چنین نمازی انسان را از زشتی‌ها و باز می‌دارد. امام صادق (ع) فرمودند: می‌خواهی ببینی نمازت قبول شده یا نه؟ ببین چقدر از گناه دور شده‌ای! ______________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ٧ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ شرم از گناه @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۸ ✅ پیامبر اکرم فرمودند: سرسخت‌ترین و دشمن‌ترین دشمن تو، نفس تو است. یعنی؛ نفس رفیق نیست و اوست. دشمن سرسختی است. همیشه همراه ماست. 💠 امیرالمؤمنین (ع) ‌فرمودند: نفس تو نزدیک‌ترین دشمن است. آن کسیکه را به بیراهه برد، نفس بود. موجودی که می‌تواند شیطان را به بکشاند، بعضی از دشمنی‌هایش با انسان، همراه با شیطان است. یعنی هر دو همراه با هم، انسان را گمراه می‌کنند. ✳️ نحوه‌ی دشمنی نفس به چند طریق است: 1️⃣ توجیه‌گری، یعنی برای کار خلاف خود دلیل بتراشد. مثلا توجیه کند که اگر نگیرد، زن و بچّه چه می‌شود؟ یا اگر این مال را کند، نکرده! 📌 نفس انسان، با او (که و است)، همواره در کارها با هم در تعارض هستند. برای این‌که انسان از فشار وجدان خارج شود، توجیه‌گری می‌کند. خداوند در سوره قیامت آیه ۱۴ و ۱۵ می‌فرماید: ... انسان خودش از وضعش آگاه است هر چند (در ظاهر) برای خود عذرهایی بتراشد. 2️⃣ تسویف یعنی امروز و فردا کردن، و کار امروز را به فردا انداختن. امام باقر (ع) می فرمایند: برحذر باشید از امروز و فردا کردن. همانا دریایی است که مردمان در آن غرق می‌شوند. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: کسی که توبه‌اش را به فردا می‌اندازد ندارد. همچنین در نامه‌ای به بعضی از خود نوشتند: آنچه را که از عمرت باقی‌مانده است دریاب و تسویف مکن، زیرا گذشتگان به آن سبب هلاک شدند. تکیه بر آرزوها کردند و تسویف نمودند تا آن که ناگهان فرمان (عذاب) خدا رسید در حالی‌که بودند. 3️⃣ نفس جایگاه هر بدی است. نفس موجود قابل اعتمادی نیست و در هر فرصتی ضربه خود را وارد می‌سازد. پس چرا این قدر بی‌خیال هستیم؟ مثل اینکه ما دشمنی به نام نفس نداریم! __________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۸ (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۹ ✅ کسانیکه در مقام قرار دارند دعایشان باید این باشد: اللّهُمَّ لا تَکِلْنی إلی نَفْسی طَرْفَةَ عَیْنٍ أبَداً پروردگارا، مرا به اندازه چشم برهم زدنی به خودم واگذار مکن 👈 افرادی که روی نفس خودشان کار کرده‌اند، معمولاً خطر آنها را تهدید می‌‌کند. 🔸 نفس اصلاً اصالتاً و حقیقتاً موجودی شر است. سوره علق آیه ۶ می‌فرماید: "به انسان طغیان می‌کند" نتیجه این و سرکشی را خداوند در سوره قیامت آیه ۵ می‌فرماید: (انسان شکِ در ندارد) بلکه او می‌خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه ) در تمام عمر کند. 👈 زندگی ما تحت اشراف و تصرف است. دوست دارد بی‌بند و بار باشد و آزاد زندگی کند چون حقیقت او طغیان‌گر است. مگر اینکه مهارش کند، یعنی زیر نظارت قرارش بدهد. 📌 امام صادق (ع) درباره حقیقت عقل می‌فرمایند: "عقل آن چیزی است که خداوند رحمان بوسیله آن می‌شود و بوسیله آن کسب می‌شود" 4️⃣ چهارمین راه دشمنی نفس: نفس شر هست ولی در یک ظاهر دلسوزانه این شر را انجام می‌دهد. اول طوری وارد میدان می‌شود که به او کنیم، وقتی اعتماد کردیم کارش را انجام می‌دهد. 💠 امیرالمؤمنین (ع) ‌فرمودند: "زمانیکه به نفست بیشترین اعتماد را کردی منتظر بیشترین و بزرگ‌ترین باش" 💠 حضرت ‌فرمودند: "نفس همواره انسان را به بدی و کارهای زشت فرمان می دهد. پس هرکس او را امین خود دانست به او خیانت خواهد کرد و هرکس به او اعتماد کند او را به هلاکت می‌اندازد و هرکس از او راضی باشد او را به بدترین جایگاه وارد می کند" 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: "نفسِ بدفرمانِ ظاهرآرا، همچون چاپلوسی می‌کند و خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می‌دهد و همینکه انسان را داد چون ، مسلّط می‌شود و با خودخواهی و قلدری فرمان می‌راند و [شخص را] به جایگاه های بدی و هلاکت می‌کشاند" ________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۹ (ع) @Fares_ir
ما كويـر و نگـاه تو دريـا سـفـره‌دار قـديـمی دنيــا وقت تقسيم نان و خرمايت سـمـت تـو دسـت آسـمانيـها ✅ ولادت با سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی (ع) مبارک باد @Fares_ir
🔴 اهل بیت (ع) و فتوحات صدر اسلام | بخش اول ✅ و کشور گشایی‌ها در و بعد از پیامبر اکرم اتفاق افتاد. یکی از مسائل مطرح این بوده که آیا (ع) این فتوحات را تایید کرده اند؟ و آیا امام حسن و امام حسین علیهما السلام نیز در این نبردها شرکت کرده اند؟ 📌 سرزمین اسلام در دو دهه بعد از رسول اکرم (ص) چندین برابر زمان پیامبر، گسترش پیدا کرد ولی با جامعه دوران حضرت فاصله عمیقی داشت. رسول اکرم برای آشنایی مردم با ، افرادی را بعنوان و می‌فرستادند تا و و را به آنان بدهند. 👈 با این اوصاف، خداوند در سوره حجرات آیه ۱۴ می‌فرماید: اعراب می‌گویند ما آوردیم؛ (ای پیامبر، به آنها) بگو: ایمان نیاورده‌اید بلکه بگویید آوردیم، زیرا هنوز ایمان به دلهایتان راه نیافته است. 💠 اما در پی فتوحات صدر اسلام و حتی زمان بنی امیه، از طرف اهتمامی برای بیان آموزه های دین اسلام، و و مردم بر اساس آن وجود نداشت، تا وجدان مردم را از معارف ارزشمند اسلامی آگاه کند. خلفاء به اکتفا می‌کردند و تنها از تازه مسلمانان به گفتن و انجام سطحی برخی دینی بدون آنکه از عمق باشد، اکتفا می‌کردند. به همین دلیل برخی از سرزمینها که می‌شدند، دوباره به و نافرمانی باز می‌گشتند، لذا دوباره به آن حمله می‌کردند تا فتح کنند. ✅ و شخصی به امام سجاد (ع) گفت: به روی آورده و دست از شسته‌ای، زیرا حج را آسان تر یافته‌ای؟! در حالی‌که خداوند (در سوره توبه آیه ۱۱۱) می‌فرماید: "خداوند از مؤمنان و آنها را به بهای خرید؛ آنان در راه خدا می‌جنگند، پس می‌کشند و کشته می‌شوند" امام فرمودند: آیه بعدش را هم بخوان؛ و او خواند: "(آن مؤمنان، همان) کنندگان، کنندگان، سپاسگزاران، داران، کنندگان، کنندگان، فرمان دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقرّرات خدایند؛ و را (به و خدا) مژده بده" حضرت فرمودند: هرگاه این افراد پیدا شدند ما چیزی را بر جهاد ترجیح نخواهیم داد. 🔹حضرت امام رضا (ع) نیز در نامه خود به مأمون نوشتند: جهاد در رکاب ، است. 💢 این را بعنوان نمونه آوردیم تا در این بخش، دیدگاه برای حضور در جهاد ابتدایی را بیان کنیم. ____ حجةالاسلام والمسلمین اهل بیت (ع) و فتوحات صدر اسلام | بخش ۱ @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 خدایا! دوستان حسنم را دوست بدار! 📖 امام حسن مجتبی (ع) در کلام پیامبر اکرم (ص) ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه آفتاب شرقی ١٣٩۸ | شبکه یک سیما @Fares_ir
🔴 اهل بیت (ع) و فتوحات صدر اسلام | بخش ۲ ✅ امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: نباید برای در رکاب کسی‌که شایسته و امین برای نیست و فرمان خدای بزرگ را (در غنائم و اموالی که بدست می آورد) اجرا نمی‌کند، بیرون رود، زیرا اگر در آنجا بمیرد شریک ما در ما و ریختن خون ما بوده و مردن او مردن زمان خواهد بود. 💠 در نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده که در یکی از روزهای جنگ صفين هنگامی که دیدند پسرشان امام حسن (ع) در میدان جنگ دلیر و شجاعانه می‌جنگد، فرمودند: جلوی این را بگیرید ... مبادا او پشت مرا بشکند، زیرا من از این دو (حسنین ع) دریغ دارم که مبادا با کشته شدن آنها بریده شود. این در حالی است که حضرت، امیر لشکر و رهبر مسلمانان بودند، پس چطور راضی می‌شوند که فرزندانشان در سایه سایر حکومت‌های وارد میدان جنگ شوند؟! ♻️ آیا شرکت نکردن امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان ایشان در جهاد، دلیلی بر کوتاهی در انجام اسلامی بوده است؟ تاریخ تصریح دارد که خلفاء شرکت در جنگ‌ها را از آن حضرت خواستند ولی ایشان خودداری کردند. مسعودی می‌نویسد: هنگامی‌که عمر درباره جنگ با با عثمان مشورت کرد، عثمان گفت: لشکریان را پشت سر هم بفرست و علی را که تجربه جنگی دارد و خبره این کار است با آنها همراه کن. عمر گفت: ببین استقبال می‌کند یا نه؟ عثمان با او در این‌باره سخن گفت، اما علی نپذیرفت و روی خوش نشان نداد. 🔺دلیلی دیگر بر عدم شرکت حسنین (ع) در فتوحات در جریان ، زمانی‌که صحبت از حضرت علی (ع) به میان آمد، خلفاء به سنّ کم و جوانی حضرت اشاره کردند. در حالی‌که حضرت در سال ۱۰ هجری، ٣٣ ساله بودند. فرزندان حضرت در اوج فتوحات خلفاء، حدود ۲۰ سال سنّ داشتند. حالا چه شده که در این سن و سال جوانی، به این ۲ امام، سرداری سپاه را می‌سپارند؟! آیا این برای دفاع از عملکرد خلفاء جائز است؟! 💢 از این مشخص می‌شود که امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در هیچ یک از شرکت نداشتند. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین اهل بیت (ع) و فتوحات صدر اسلام | بخش ۲ @Fares_ir