eitaa logo
حیات معقول
221 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی آسمان قلبت، با انبوهی از ابرهای متراکم، سنگین می‌شود؛ و تنها در انتظار بهانه‌ای رعدآسا هستی؛ تنها کلمه‌ای که انتظارت را به سر خواهد برد، است؛ پس یاد حسین را بر آن ابرهای متراکم بخوان، و گوشه چشمت را آماده سیلاب اشک کن ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. رعایت حقوق تمام موجودات زنده و یا غیر زنده ✔️ ۲. توجه به اولویت‌ها در رعایت حقوق هنگام تعارض حقوق 💠 امام صادق عليه السلام:  إنّ امرأة عُذِّبَتْ في هِرّةٍ رَبَطتْها حتّى ماتَتْ عَطَشا 💠 زنى به سبب آن كه گربه‌اى را بسته بود تا از تشنگى مرد، به عذاب گرفتار آمد. 🔻ده‌ها روایت، مانند این روایت، به بر انسان پرداخته و بر آن تاکید کرده است؛ پس برای توجه کنیم که: 🔅 ۱. رعایت حقوق همه موجودات یک اصل عقلی-انسانی است؛ 🔅 ۲. ما باید پاسخ‌گوی حقوق همه موجوداتی که آگاهانه ضایع کرده‌ایم، باشیم. 🔅 ۳. رسیدن به در سایه خداوند است؛ و از بزرگترین اذکار او، به عنوان ، رعایت حقوق مخلوقات اوست. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
34.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. درک عاشورا و حرکت محوری آن؛ یعنی اصلاح‌طلبی و امر به معروف و نهی از منکر؛ ✔️ ۲. و درک این مسئله که این محور، با همراهی شکوهمند ، اتفاق می‌افتد؛ 🔹 پس: 🔻 ۱. حبّ حسین عليه‌السلام، یعنی عشق عاشورا و حرکت در مسیر آن؛ 🔻 ۲. و عشق به عاشورا یعنی، عشق به تمام عقلِ جاری در لحظه لحظه عاشورا؛ 🔻 ۳. و حرکت در مسیر عاشورا، یعنی غلطیدن در مسیری پرغوغا؛ 🔻 ۴. و این غوغا ابتدا در همراهی عشق و عقل، در وجود انسان اتفاق می‌افتد؛ 🔻 ۵. و سپس تمام گفتار و رفتار انسان را غوغا در بر می‌گیرد؛ 🔻 ۶. و پس از آن، انسان پر تب و تاب شده از غوغای عشق و عقل، جان زر و زورمندان را پراضطراب می‌کند، و دل دردمند مستضعفان را، التیام می‌بخشد؛ ✅ بنابراین اگر عشق حسین عليه‌السلام در تو غوغایی ایجاد نکرده، و یا تو را در مسیر این غوغا، به حرکت در نیاورده است؛ هنوز با همراه نشده‌ای. 🔸 برای رسیدن به این غوغا باید اهل بود؛ و این اشک، نه پایان راه، آنگونه که برخی پنداشته‌اند است، بلکه نقطه عزیمت، در مسیر پرغوغای عاشوراست. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. یک‌بام و چندهوا نبودن؛ ✔️ ۲. و زمانی در محرم سر دیگ نذری نری و قیمه به‌هم نزنی؛ تا بعد همه قیمه‌ها رو بریزی تو ماست‌ها ✔️ و ۳. یعنی عقائدت رو محکم با دو دست بچسبی؛ تا یِهوو نره تو هوا با یه هوای نفس و شبهه 🔸 پ.ن‌: در یکی از استوری‌هاش گفته برا محرم سیاه نپوشید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. در یک اقلیم چند پادشاه نگنجد؛ ✔️ ۲. و خداوند نمیشه دو تا باشه، همچنانکه مدیر یه شرکت نمی‌تونه دو تا باشه؛ ✔️ و ۳. یعنی توحید؛ که فرمود: 💠 لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ 💠 اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود بی تردید آن دو تباه می شد؛ پس منزّه است خدای صاحب عرش از آنچه [او را به ناحق به آن] وصف می کنند. 🔻 و این یعنی توجه به خداوند به عنوان از ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 مکعب وجودی انسان 🔻 مقصود از مکعب وجودی انسان، چهار ضلع و جهت و روابطی است که انسان در اطراف خود باید ضرورتاً به آنها توجه کند: ✔️ ۱) رابطه با خداوند؛ ✔️ ۲) رابطه به خود؛ ✔️ ۳) رابطه با انسان‌های دیگر؛ ✔️ و ۴) رابطه با موجودات دیگر. 🔹 بنابراین اگر به هر میزان انسان از در این جهات و روابط کم گذاشته، آنها را نیز به‌جا نیاورد، به همان میزان از دور شده است؛ و دور شدن از عقلانیت یعنی افتادن در مرتبه‌ای از هر انسانی، با قرار گرفتن در مسیر توجه به اصلاح ابعاد وجودی خود، به حقیقت خویش که همان بر اساس است، نزدیک‌تر خواهد شد و در ذات خویش چهار بنیادین اسلام یعنی "۱) سبحان‌الله و ۲) الحمدالله و ۳) لا اله الا الله و ۴) الله اکبر" را درک خواهد کرد؛ و شاید علت چهارضلعی بودن نیز همین باشد. ✅ لذا آنچه در این کانال با عنوان "حیات معقول" در پی آن هستیم، در واقع تفکر در رابطه با این است و ایجاد تناسب میان ضلع‌های چهارگانه آن است ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 تفسیر چهار ذکر بنیادین اسلام 🔻 انسان با قرارگرفتن در مسیر توجه به اصلاح ابعاد چهارگانه وجودی خود، به حقیقت خویش، یعنی و ، نزدیک‌تر می‌شود و در ذات خویش چهار بنیادین اسلام؛ یعنی "۱) سبحان‌الله و ۲) الحمدالله و ۳) لا اله الا الله و ۴) الله اکبر" را درک خواهد کرد. 🔻 در نگاه نگارنده این چهار ذکر، به گونه‌ای چهار مرحله سلوک انسان در مسیر فهم ذات خویش و رسیدن به را بیان می‌کنند: ✔️ ۱. : انسان در ابتدای حرکت سلوکی خویش، در از مخلوقات هستی قرار می‌گیرد، و این تعجب ممکن است مانع سلوک او هنگام برخورد با هر موجودی از خداوند شود؛ زیرا ممکن است در همان مظهر حق تعالی محدود شود لذا باید با توجه به ذکر ، از این محدودکننده، گذر کند؛ ✔️۲. : انسان در این مقام، در عین نظر به مخلوقات و مظاهر حق تعالی، از آنها گذر می‌کند، به ذکر مشغول می‌شود، و این دو مرتبه دارد: یک حمد بر محدودنشدن در مظاهر حق تعالی، و دوم حمد بر درکِ مظهربودن آنان؛ ✔️ ۳. : انسان در سلوک خویش پس از گذر از مظاهر و دیدن حق در تمام آنها، درک خواهد کرد آن که در این مظاهر جلوه‌گر است، تنها و تنها یکی است، لذا ذکر او خواهد بود؛ ✔️ ۴. : انسانی که را درک کرده است، و در توحید مبهوت شده است، با توجه به عظمت حق تعالی، تمام وجودش مترنّم به است تا بگوید خداوند از هر فهم و عمل من برتر و بزرگتر است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اگر هنوز در جستجوی معنای حیات معقول هستی؛ باید بگويم یعنی: ✔️دیدن اشک که در دلتنگی و غم ، می‌گرید؛ همین. ✅ که دیدنِ حرکت‌ساز و جریان‌سازِ یتیم، همراهی را می‌طلبد؛ نه یک احساس خالی از پشتوانه را. 🔸 پ.ن: همسر شهید دلتنگی‌های دخترش را چنین روایت می‌کند: خیلی وقت‌ها دلتنگ پدرش می‌شود و می‌گوید: «مامان! بابایم کجاست؟» من می‌گویم: «بابا رفته پیش خدا»، می‌پرسد: «کی برمی‌گردد؟» و من می‌گویم: «بابا دیگر برنمی‌گردد.»، سؤال زیاد دارد و خیلی دلتنگ او می‌شود. یک شب یادم هست از خانه یکی از بستگان به منزل آمدیم و محمد حسین در بغل من بود که باز سمیرا شروع کرد به بهانه گرفتن. می‌گفت: «مامان! کسی نیست من را بغل کند.»، من او را هم در بغل گرفتم تا هر دو را نوازش کنم اما سمیرا آرام نشد، سراغ پدرش را می‌گرفت. عکس پدرش را به‌ ناچار مقابلش گذاشتم تا کمی آرام شود. او عکس پدر را گرفت و شروع کرد به گریه کردن. من از گریه‌های او فیلم می‌گرفتم و خودم هم هم‌زمان اشک می‌ریختم.😔 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 راه‌های شناخت خداوند در قرآن ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻 انسان در ترسیم صحیح خویش، باید حرکت خویش را پیدا کند و بدون این جهت بنیادین، نمی‌تواند روابط خویش با خود، دیگران و جهان هستی را در مسیری قرار دهد. 🔻این جهت بنیادن، است. 🔻اما شناخت خداوند چیست؟ در جای جای مصحف شریف به ترتیب سه منبع ، و به عنوان منبع شناخت خداوند متعال بیان شده است. مثلا در آیه 20 سوره لقمان می‌خوانیم: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ: آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند.» 🔻در این آیه شریفه خداوند پس از آنکه انسان را به نعمت‌های باطنی و ظاهری‌اش توجّه می‌دهد، بیان می‌کند افرادی هستند که بدون «علم» و «هدی» و «کتاب منیر» درباره خداوند مجادله می‌کنند. 🔻این سه اصطلاح گویی به ترتیب بر سه منبع عقلی و شهودی، فطرت و وحی دلالت دارد؛ و بر اساس این آیه و آیات دیگر، مقدم بر شناخت‌های دیگر است. 🔸 پ. ن: مقصود از رابطه دوسرسود در متن این است که هرگاه فردی خداوند را شناخت و بر اساس آن روابط وجودی خویش را اصلاح کرد، لذا در روابط خود با انسان‌ها و موجودات دیگر تنها خود را نخواهید دید و حقوق آنها را هم رعایت خواهد کرد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ورود در ساحت ایمان، یعنی ورود در ساحت حیات معقول ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔻چه زیباست اشک‌های فردی که قدم در مرحله‌ای پراعتبار و پرافتخار از می‌گذارد؛ مرحله‌ای از ؛ مرحله‌ای از 🔻 توجه کنیم که فردی که به احکام صریح عمل می‌کند، در دائره و به تبع آن در ، و ولایت باطنی، وارد شده است؛ به شرط آنکه آگاهانه وجود خداوند و ولایت را انکار نکند؛ 🔻 اما برترین مرحله این زندگی، یعنی زندگی و حیات معقول، و آگاهانه همراه با اقرار به خداوند و است؛ 🔻 که فرمود: 💠 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ: ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می بخشد، دعوت می کنند اجابت کنید 🔻 یا آنکه فرمود: 💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ: ای اهل ایمان! به خدا و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده و به کتابی که پیش از این فرستاده [از روی صدق و حقیقت] ایمان بیاورید.  🔸 پ. ن: کلیپ مربوط به بانویی اوکراینی است که شهادتین را از دل، بر زبانش جاري می‌کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡خوشتر آن باشد که سر دلبران ♡ ♡ گفته آید در حديث دیگران ♡ 💠 عليه السلام در کلام دیگران ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 وای از قلب خورشید آسمان، گریستن آغازید؛ سنگ، از سنگدلیِ قوم در تعجب شد؛ فرات بی‌تاب، در خود پیچید؛ و ستارگان آرزو کردند آخرين سوسوزدن خود را؛ و وای بر قلب خورشید ...؛ او شرمسار تنی به‌خون آغشته شد؛ و سرخیِ آن غروب تلخ را هر روز تکرار می‌کند؛ شاید کمی از شرمساری آن ظهر روز واقعه کاسته شود ...؛ اما او خوب آگاه است که قامت خمیده جهان تنها با قیام یک مرد راست خواهد شد ...؛ و خورشید هنوز شرمسار است و صبح و شام همراه با آن مرد و دور از چشم او، می‌گرید ...؛ او از نگاه در چشمان این بازمانده حسین شرمسار است ... که چرا ظهر روز واقعه تابیدم 🥺🥺🥺💔💔💔🖤🖤🖤🥺🥺🥺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
عصر روز واقعه و امیدهای برباد رفته، زنان به اسارت درآمده... حق را دیگر رمقی نمانده ... اما یک نام، هنوز در عین ستمدیدگی می‌درخشد و زودباشد که طیلسانِ زهدپوشِ ریاکار را از عریکه به زیر بکشد... بوی خطبه‌های علی می‌آید! قدمی دیگر مانده ... باطل در جولان است و بی‌قرار و خودشیفته؛ اما حق آرام و پرقرار در مسیر؛ بوی خطبه‌های علی می‌آید! و ذوالفقاری که او کشید، در نیام نرفته است بوی خطبه‌های علی می‌آید! زینت پدر در راه است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۶) ✍ اصغر آقائی ________________ 🌀 گام دوم: با نوح ع (۸): ساخت کشتی 🔻نوح به ساخت کشتی مشغول شده بود و باز قوم نادان دست از بر نمی‌داشتند. «وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ» 🔻من که شنیده‌بودم تمسخر روش جاهلان است؛ از وقتی با همراه شده‌ام، این را با عمق جانم درک کرده‌ام که هر میزان دشمنِ انسان کامل بیشتر می‌شد، تمسخر او نیز بیشتر. 🔻قوم نوح بدون آنکه ذره‌ای در اندیشه خویش کنند، دست به تمسخر زدند. و من دانستم از عقل و ایمان می‌جوشد و و لجاجت از جهل و کفر. 🔻 هر گروهی که او را در حال ساخت کشتی می‌دید، به نحوی او را به سخره می‌گرفت؛ اما این بار سخنان دیگری داشت. 🔻نوح بدون آنکه سخن خویش را با پرتکرار و دلسوزانه «قوم من» همراه کند، سخنی گفت که از آینده‌ای هولناک خبر می‌داد. من به تجربه آموختم که نوح در مقام وعظ و دعوت و ارشاد، دلسوزانه قوم خویش را به حق فرامی‌خواند؛ و عبارت پرمهر "قوم من" از زبانش نمی‌افتاد؛ اما اکنون که لحظه دردناک عذاب کوبنده نزدیک می‌شد، دیگر جای دلسوزی نبود. «وَلاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ» 🔻 نوح صبورانه و باصلابت به آنان گفت ما را به‌سخره بگیرید که زمان به سخره‌گرفتن شما نیز خواهد رسید؛ که سخره‌ی باطل از روی نادانی؛ و سخره‌ی مؤمن از روی ایمان است؛ نوعی بروز شادی درونی از دیدن وعده‌های حق تعالی «قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ» 🔻ساخت که به پایان رسید، و من با صحنه‌ای عجیب مواجه شدم. از هر سو مختلفی رو به سوی کشتی نهاده بودند. آشکار بود امری بسیار عظیم در پیش است که زمین و زمان را به هم خواهد ریخت و این مهر حق است که حیوانات را جفت‌جفت به داخل کشتی نوح می‌راند تا جهان نابودی کامل را نبیند. «قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» «فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» 🔻من بر تخته سنگی نشسته همه جا را زیر نظر داشتم و نوح به‌سختی در تلاش. عرق‌ِ برجبین‌نشسته او، عجیب بود. او غرق در ذات حق تعالی بود و جز اجرای امر او، چیزی نمی‌خواست. 🔻از جا بلند شده به سویش رفتم. کمی به او تعارف کردم. آب را که دید کشید و با نگاه مهربانش، تشکر کرد. و من از آهِ او به جای خود بازگشتم. 🔻متحیر از اینکه این آه نشان از افسوس او نسبت به هلاکت قوم خویش است؛ یا باز یاد در آینده افتاد. در طول سفر با انسان کامل بارها از بر بالین نهری خروشان شنیده بودم. 🔻اما از انسان کامل آموخته بودم، بر لجوج نوعی ابلهی است. 🔻و من بر آن کشته فتاده به هامون گریستم. ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 زن در فرهنگ اسلامی - ایرانی ✍ نادر ابراهیمی ____________________ 🔸 نویسنده فهیم و کاربلد استاد - روحش شاد - پس از نقل داستان از یکی از آثار ، می‌نویسد: 🔻در این ما می توانیم تصویر آرمانی زنان و شوهران فهیم و بافرهنگ آن زمان را با یکدیگر و روابط همسران را با دیگر افراد جامعه‌ بیابیم و مورد مطالعه و تحقیق قرار بدهیم. 🔻 صاحب‌شعور و صاحب‌فرهنگ، در آن زمان، جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته است و احترام و اعتبار خاص خود را، و جمیع آزادی‌های فردی و اجتماعی لازم را؛ و هرگز ابزار تعیّش و تفریح، وسیله دفع شهوت، ابزار طفل‌آوری و مستخدمه کر و لالِ خانه نبوده است. 🔻چنین زنی می‌توانسته کند، علم و هنر بیاموزد، همپای مردان قدم بردارد، صوفی باشد، عارف باشد، صاحب مقام و منزلت باشد، در حضور دیگران با جرئت و جسارت سخن بگوید، تشخیص بدهد، داوری کند، داوری خود را به مرحله اجرا در آورد، و در کنار تمام اینها، نیز باشد. 🔻بدیهی‌ست که این ، فرهنگ نظام ساسانی یا فرهنگی که بازمانده از دوره‌های قبل از ظهور اسلام در ایران باشد، نیست؛ همچنان که مطلقا فرهنگ عربی یا سامی نیست؛ بل و نو، که قرآن از یک سو، روش و سخنان بزرگان اسلام و عرفان اسلامی از سوی دیگر، و کشش‌های ملّی و طبیعی از سوّمین سو، نقش و تأثیر عظیمی در پدیدآیی آن داشته است. 📚 صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها: تاریخ تحلیلی پنج هزار سال ادبیات داستانی ایران. ص.209 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای جهاد ________________ 🔻تفسیر جهاد به ۱) هر تلاش و کوششی؛ و محدودکردن آن به ۲) جنگ با شمشیر، اشتباه است. 🔻تفسیر واقعی آن این است: ◀️ عبارت از درگیری با یک دشمن - این دشمن هر که می‌خواهد باشد - به یکی از اَشکال و شقوق ممکن. ◀️ [بنابراین] شعر کُمیت، شعر دعبل جهاد است؛ [چون دشمنی را هدف گرفته است]؛ اما شعر بسیاری از شعرایی که در مدح رسول الله صلی الله عليه وآله وسلم شعر می‌گفتند، در توحید خدا شعر می‌گفتند، جهاد نیست. 📚 حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله/ مقام معظم رهبری مد ظله العالی؛ ص.۶۰-۶۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... و من دانستم حتی بی‌زبان و کلام می‌توان حسین بود؛ که راه حسین بیش از کلام، قلب مطیع می‌طلبد؛ و این ره‌پوی بی‌کلام حسین است که رهنمایِ حقیقی می‌شود؛ و به اشاره‌ای آه برآمده از قلب تفتیده، راهیِ دیدگان مؤمن می‌شود؛ که برای سیلاب از چشمان به‌انتظار نشسته‌ی مؤمن، نه پرکلامی، که یک اشاره نیز کافی است؛ و داستان محبّتِ رخنه‌کرده در دل، باز تکرار می‌شود؛ و بی‌زبان، بر کودکی به غصه از زبان‌افتاده، می‌گرید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۷) ✍ اصغر آقائی ________________ 🌀 گام دوم: با نوح ع (۹): و اینک طوفان 🔻 نهصد و پنجاه ساله قوم به پایان رسیده است؛ و چه پایانی تلخی. پایانی که در انتظار هر قوم و فرد لجوجی است که نه حق‌جوست؛ و نه حق‌پذیر. «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا» 🔻و این‌چنین قوم و فردی، ظالم است‌. آری به هر میزان از حق دور شده، آن را نپذیری، آگاهانه در وادی ستم قرار گرفته‌ای؛ ستم به خود، خدای خود و نعمتهای او؛ و وای از زمانی که در غفلت و ظلم، عذاب الهی نازل شود. «فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ» 🔻من با چند نفر دیگر در حال جابه جا کردن حیوانات داخل کشتی بودم که ناگاه کشتی با تکانه‌ای سهمگین به حرکت درآمد، حرکتی که با فرمان نوح و به نام "الله" ایجاد شده بود. «وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ» 🔻طوفانی که از فوران‌کردن آب در تنور شروع شده بود «حَتَّى إِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ» به طغیان آمد. هرچند واژه طغیان که پیش از این در قرآن خوانده بودم، عظمت و مهیب‌بودن طوفان را نشان می‌داد؛ اما درون کشتی غوغائی بود. «إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاء حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ» 🔻زمین و آسمان به هم ریخته بود. با سرعت خود را به عرشه کشتی رساندم. خدای من به هر جای زمین که می‌نگریستی، چشمه جوشانی، دهان باز کرده بود و آب چون آتشفشانی فوران می‌کرد. از کوه و دشت آب بود که جاری شده بود و اولین موجها با رسیدن این آب‌ها به هم، ایجاد می‌شد و دانستم که هیچ راه نجاتی نخواهد بود. «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاء عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ» 🔻به جایگاه امن خویش در کشتی بازگشتم. کشتی با آن مسافران مختلفش، با تکانه‌های شدید در راه بود. حسی توأمان از ترس و آرامش در چشمان همه موج می‌زد؛ ترس از اتفاقی که در حال وقوع است؛ و آرامش از بودن با نوح. این شاید اولین باری بود که من با تمام وجود، آرامشِ بودن در کنار ولیّ خدا، انسان کامل را درک می‌کردم. 🔻 و من با خود تکرار کردم: و ما او و همراهانش را نجات دادیم. "فَأَنْجَيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ" ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻آشنایی با《گام‌به‌گام با انسان کامل》 ☑️ سلسله با انسان کامل، مجموعه ادبی-داستانی است که بر اساس آیات درباره از آدم تا خاتم عليهم السلام به‌مرور نگارش می‌شود. ☑️ نگارنده در این سلسله، برای حق به عمق سفر کرده، خود را در زمان هر پیامبری با او همراه می‌کند. ☑️ او در این سفر به ادبی اتفاقات آن زمان می‌پردازد. ☑️ در این گزارش، نویسنده در تلاش است تا بر محور عمل حق را بیابد، چرا که او آیینه تمام‌نمای حق است. ☑️ البته در مواردی به دلایل مختلف، نویسنده با و سؤالی از درون پیرامون حق مواجه می‌شود، و در مواردی نیز این دودلی، او را به نزدیک‌شدن به مخالفانِ انسان کامل می‌کشاند. ☑️ و اکنون این سفرِ آغازشده از آدم ع، به منزلگاه نوح ع رسیده است؛ و سفر همچنان ادامه دارد. 🔻با ما در این سفر، همراه باشید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تفکر در تاریخ، درگاه حیات معقول ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔻 حافظ شیرین‌سخن می‌گوید: خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش خداوندا نگه دار از زَوالش 🔻 گویی دعای او مستجاب شده است و همچنان سرِ پا است؛ اما وقتی در این قطعه فیلم تاریخی از شیراز می‌نگری، همه چیز آن دگرگون شده است؛ و اینجاست که خواهی دانست: 💠 أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ 💠 آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند که عاقبت کار پیشینیانشان چه شد؟ 🔻 و اینگونه در تاریخ، آغازی برای می‌شود. 🔻 و ثمر و میوه این حرکت است؛ که بدون این ثمر، حرکت در تاریخ نه حیات‌بخش است و نه در راستای حیات معقول؛ بلکه تنها افزودن بر تاریکیِ عقل، یا همان است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255