eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آقای رئيسي از حريم خصوصی مردم پاسداری کنید! ⚠️چندی قبل که دیدم چت برخی افراد با یک مجری آنطرف آبی منتشر شد خیلی تعجب کردم که چطور مبادی اولیه ما به باد رفته و هدف توجیه گر وسیله شده که اگر مبنا این بود امام متقیان می توانست چیزهایی را نگوید و زودتر به خلافت برسد حال آنکه درباره برخی زرنگی های معاویه نیز فرمود: او از من باهوش تر نیست بلکه اهل و دروغ است. 👈 اگر گفته اند دین برای حفظ مال و جان انسانهاست در کنار آن را نیز بلافاصله آورده اند که در آیات و روایات ما مورد تاکید بسیار قرار گرفته است. ⭕️ بجز در برخی موارد خاص که باید کاملا ملاک مند و سخت گیرانه باشد نباید کسی حق داشته باشد به حریم خصوصی افراد که تعلق به دارد تعدی کند. 📣 اینکه براحتی پیام های افراد چک شود و حتی در عليه آنان مورد استفاده قرار بگیرد بر خلاف اصل کارکرد دین یعنی همان پاسداری از آبروی مسلمانان است. 🎓 برخورد با متخلفان چه از دستگاه قضایی چه پلیس فتا و چه سایر نهادهای امنیتی فقط پایبندی خود رئیس قوه به این مساله و جدیت و پافشاری بر آن را می طلبد. 📍 @komeilialireza
💎 قصه هایی واقعی برای پیوند ملت‌ها 👩 وقتی سینمایی آيلا دختر جنگ، که محصول مشترک کره جنوبی و است را دیدم همه وجودم حسرت شد چرا که ما نیز از این داستان های مبتنی بر رخدادهای واقعی در خودمان بسیار داریم که می توانسته دست مایه بشود ولی حیف که هنر ما دست انسانهای خودباخته و شیفته است! 👈 از آن چند خانواده آواره اهل که در سال 1948 به اصفهان پناه آوردند تا کودکانی که در جنگ 1991 و هرزگوین به ایران آمده و تحت سرپرستی برخی خانواده ها قرار گرفتند تا صدها و بلکه هزاران سوژه مشترک میان ایران و و و پاکستان و سایر همسایگان که همگی سوژه هایی و بشدت دراماتیک هستند. 🎥 این سوژه ها فقط زمانی احتمال تبدیل شدن به و ساخته شدن را دارند که نگاه هنرمندان و محققان هنری و نویسندگان ما به باشد! هر چند نباید منکر خلا جدی در های تاریخی و خصوصا سوژه های در کشورمان باشیم. ⚠️ متاسفانه روال بنگاه‌های تولید هنری آن است که نوعا هر آنچه سناریو بیاید ساخته خواهد شد نه آنکه برای یافتن بهترین سوژه ها هزینه شود و از میان آنها بهترین قصه ها به سناریو و سپس اثر هنری تبدیل شوند. 🎞 واقعا برای زدودن بسیاری از بدبینی ها و بهبود همسایگی و اصلاح بین دو ملت، چه راهکاری بهتر از تبدیل قصه های واقعی به فیلم های فاخر وجود دارد مانند آنچه در آيلا دختر جنگ به خوبی رخ داده است. اگر چنین شده بود شاید امروز نگاه ما به همسایگان تحقیرآمیز و به دشمنان غربی، خودباخته نبود! 📍 @komeilialireza
⭕️ چه می شود که هیچ نقدی تحمل نمی شود؟! 👈 چندی قبل جناب سخنانی درباره کورونا و جامعه المصطفی ایراد کردند که حاشیه هایی در بر داشت. دوستانی که از دلسوزان مساله بودند و همه نوع انگ و تهمت در کارنامه شان از طرف افراطیون شیعه بود نیز پیشنهاد دادند که نقدی بر این سخنان منتشر شود. متن شان را دیدم و با اندکی اصلاحات آنرا امضا کردم. 😞 تعمدا این نوشته را تاخیر انداختم تا احساسات بخوابد چرا که برخی هتاکانه با سخنان ایشان مواجه شدند و عواطف برخی در این رابطه تحریک شد. قسمت بسیار ماجرا برای حقیر، عکس العمل برخی دوستان عزیز در مقابل آن متن مودبانه بود که با عنوان "بیانیه فعالان مردمی وحدت به مولانا عبدالحميد" منتشر شده بود. عکس العمل ها برای من یک پیام واضح و ناگوار داشت: اینجا خط قرمز است! حتی نقد هم نباید بکنید! ⚠️ یاد کسانی افتادم که سعی دارند نوعی برای برخی مراجع و علما ایجاد کنند که کسی حق نداشته باشد به سخنان یا اقدامات اشتباه آنان کند! که این مساله خلاف مبانی دینی ما و روح است و مانع رشد آگاهی عمومی در جامعه می گردد. 🔰 درست زمانی که همه مردم از شیوع نگران بودند و خیلی از جهادی ها دوباره به میدان آمده بودند تا دردی از مردم بکاهند سخنانی مطرح شده بود که هم شامل زیر سوال بردن اکثر مردم ایران بود و هم معلوم نبود چطور بین گزاره احتمال ورود کورونا از طریق طلاب با بررسی عملکرد جامعه المصطفی ارتباط برقرار کرده بود و این دو از نظر ما جای سوال و نقد داشت. 🚨 نقد جای خودش را دارد و نگارنده نیز آنرا علنا نقد کرده و حتی نسبت به سیاست گسترش مهندسی شده تشیع که البته سیاست رسمی این نهاد نیست ولی برخی مدیران آن تنها دغدغه شان بوده را نقد کرده ام ولی واقعا ربط آن به کورونا که بعدا معلوم شد قابل جلوگیری نبوده و همه را فراگرفت، چه بود؟! ⛔️ واقعا اگر افغانستان و که متاسفانه زمزمه شیوع کرونا توسط ایرانی ها را مطرح کردند، مدعی می شدند که طلاب در حال تحصیل در این دو کشور عامل شیوع این بیماری بوده اند موضع دوستان من چه می بود و چه حسی داشتند؟! 👈 يا چطور می شود بخواهیم برای همه جامعه ایرانی دلسوزی کنیم در حالی که عقیده اکثریت آن جامعه در باب توسل و را اینگونه زیر سوال ببریم و بعد هم بگوییم از سر دلسوزی بوده است و عده ای هم فوری دست به قلم شوند که اتفاقا در بهترین زمان ممکن بیان شد و خیلی بجا بود! 😳 مع الاسف بجای پاسخ به نقدها، برخی دست به قلم برده و فعالان وحدت را به عناوین مختلفی متهم کردند و در کمال بی انصافی حتی در اقدامات گذشته آنان خدشه کردند و این خود برای ما نشانه غلبه عواطف، حتی در علما و داشت که غمبار است ولی واقعیتی است که هست! 💠 البته این برخوردها مانع حرکت ما برای ایجاد اسلامی نخواهد شد چرا که بدتر از اینها را از برخی شیعیان تندرو دیده ایم! از سه سال قبل یکی از مدیران نفتی! فرهنگی که بدون رابطه و پول بیت المال هرگز نسبتی با و فرهنگ ندارد زیرآب مرا چند جا زده به این جرم که فلانی افراطی است چون در متن کانالش قبل از عبدالحميد واژه را آورده و نام این فرد معلوم الحال را با ادا کرده است! و من نمردم و معنی کونوا لنا زينا را در رفتار این مدیر بلندپایه باصطلاح فرهنگی دیدم!! 🤲 نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات أعمالنا... 📍 @komeilialireza
💠 چطور جبهه سازی می تواند صوری باشد نه واقعی!؟ 🚨 در ادامه مبحث قبل درباره جبهه سازی که تاکید شد بدون وجود تعاملات منضبط و اصولی نمی توان جمع کننده داشت اشاره کنم به این نکته که اساسا جمع های صوری بسیارند و بنده مجامعی را دیده ام که اسما محل تجمیع دهها فرد یا تشکل بوده ولی عملا عده خاصی در آن فعالیت داشته اند و حتی گاها از ابتدا بنحوی صورت گرفته که همین ها همه کاره باشند! ⚠️ شکل گرفتن و تیم در میان جمع های بزرگتر که پیش تر با عناوینی چون پدیده "یوگی و دوستان" از آن نام برده بودم یکی از آسیب های اصلی است و مراقبه آن هم سخت است چرا که زمینه شکل گیری این باندها واقعی و است. 👈 توضیح اینکه افراد نوعا با دوستان یا افراد همسو، بهتر کار می کنند و می بینند که کار زمین نمی خورد و از آن مهم‌تر اینکه بجای تلاش برای ایجاد خسته کننده، راحت می توانند بگویند و بشنوند و هم به هر دلیل کمتر رخ بدهد لذا کم کم به این نتیجه می رسند که اساسا این باند، ضامن و کارآمدی آنهاست. 💠 اینگونه است که ناخودآگاه عده ای بتدریج حذف می شوند. البته حذف شده ها هم گاهی مقصرند. گاهی برخی روحیه مخالفت با همه چیز و همه کس را دارند و اعمال نکات خود را بصورت مدیریت نمی کنند و خیلی وقتها هم منیت یا شخصیت های خودعالم پندار و بعبارتی مانع این جمع شدن است. ⭕️ اما مساله اصلی جایی است که متوسط العقول ها محور می شوند و اساسا گفت و شنود و مناقشه را ندارند و دائم سعی در تعطیل کردن و فعال کردن و حرف شنوی دارند. ریشه باند که خود نوعی دیکتاتوری فردی یا جمعی است در همین تعطیل شدن و تمایل به سرعت بخشی در امور است! 🔰 این افراد مدیریت که معمولا با دوستان سابق شکل می‌گیرد را بر مدیریت ترجیح می دهند پس در مقابل خودانتقادی نیز کم تحمل می باشند و جای طرح افکار جدید و زاویه های نو را می بندند! با این رویه، دقت و کارها کم می شود و با اینکه دائما سوتی می دهند ولی بخاطر نبود ساختار ، حتی تشویق هم می شوند! 😞 کم ندیده ام جمع هایی را که عملا یک نفر در آن حاکم بوده و حتی نداشته اند و آن جمع نیز بدلیل منافع و گذران زندگی خود تبعیت را ترجیح می دهد!! بله حتما این مدل به مطلوب این افراد نزدیک تر است ولی حتما بیش‌ از فرد کارایی دارد و حتما در چنین مدیریت هایی افراد قوی تر ریزش می کنند یا سکوت کرده و وارد منفعت طلبی می شوند! ✅ لازمه کار جمعی , باور عمیق و قلبی به برتری عقل جمعی است. چیزی که خصوصا در افراد دارای هر روز کمتر می شود و عملا به حذف جمع های پیرامونی یا صوری شدن آنها منجر می گردد. شاید علت لزوم مدیریت ها همین جلوگیری از شکل گیری باند و تیم باشد. نعوذ بالله من شرور أنفسنا... 📍 @komeilialireza
🚨 چرا برای پدیده های طبیعی علمی نماز آیات می خوانید؟! 👈 وقتی می دانیم در فلان تاریخ بناست خسوف و کسوف شود یا وقتی می آید که یک پدیده فهم شده توسط علم است، دیگر چه وجهی دارد که برای آن بخوانیم و به درگاه خداوند دست به دعا برادریم؟ ⚠️ یا چرا فکر می کنیم چیزی بنام وجود دارد!؟ مگر صد می تواند بیش از صد بشود؟ از این دست سوالات در اذهان نسل و بسیاری از کسانی که سنتی و تعبدی نسبت به گزاره های دینی ندارند رواج دارد. 💎 قرآن اولین شرط ایمان را "يؤمنون بالغیب" ذکر می کند چرا که اگر بنا باشد ظواهر، ملاک عمل باشد صرفا همان محدوده کوچکی که بدان دست یافته، قابل پذیرش است و چه بسیار حقایقی که نادیدنی اند. ✅ انسان در خودش نیز چنین رابطه ای را به خوبی می یابد که یکی از رهاوردهای تجربی و حضوری است. مثلا گرچه در زمان ناراحتی بدن، روح نیز متاثر می گردد ولی بدلیل سیطره روح، عموما حالات آن در بدن، بروز جدی دارد. 😡 چه بسیار خبرها که به انسان‌هایی تنومند رسید و آنان را از پا انداخت حال آنکه این وضعیت با یک حادثه هم برای شان ایجاد نمی شد. چه بسیار تحقیر ها و تشرها که به افراد نیز منجر شده حال آنکه صرفا اثری بر روح آنان بود. 💠 مثال های و القاء به روح و مشاهده اثرات آن در بدن بسیار است و شبیه همین معادله در جهان نیز هست. گرچه اگر کسی بررسی کند دلایل ترشح برخی مواد در بدن و اثر آن در ضعف بدن را خواهد دید ولی نمی توان منکر روحی آن نیز شد. ❇️ یعنی هر آنچه در ظهورات طبیعی است، قابل اندازه گیری و شناخت علمی است ولی این بمعنای انقطاع آن از نیست. چنانچه قرآن می فرماید ایمان و تقوا منجر به برکات آسمانی و زمینی می شود و عکس آن نیز می تواند صادق باشد. ⭕️ وقوع و سیل و شیوع بیماری‌هایی چون گرچه همگی بخاطر وقوع در این جهان، از اسباب و علل این دنیایی پیروی می کنند که توسط علم قابل دسترسی اند ولی الزاما عادی نیستند و آثار سرپنجه قدرت در آنها قابل رصد و مشاهده است. 🚨 منشا همه پدیده ها چه قابل پیش بینی باشند چه نه، چه یکباره رخ دهد چه نه، چه مخرب باشند چه نه، اوست که در برخی از آنها بخاطر سنن خود او، ما نیز نقش آفرینی می کنند. اینجاست که باید مراقب اثر گناهان مان بر هستی و فعال شدن سنن خاص باشیم و با وقوع آنها، توبه و استعانت از او را فراموش نکنیم. 📍 @komeilialireza
👹 تاثیر کورونا بر علم و دین در ایران، برعکس جهان! 💠 کورونا، تشدید یا تضعیف کننده فرآیندهای فراوانی شد که بدانها در یادداشت مستقلی اشاره خواهم کرد ولی یکی از قطعی ترین آنها شکستن ابهت حاکمیت علی الاطلاق نماد پیشرفت علمی یعنی بود! بی شک حتی اگر واکسن آن یافت شده و کنترل گردد، خللی که در این تصویر ایجاد شده تا مدتها در عرصه معرفتی جهان باقی مانده و محل گفتگو خواهد بود ولی آنچه بسیار مایه تعجب است اثر متفاوت آن در داخل کشور ما می باشد! 👈 عجیب اینکه دقیقا در زمانی که همه توان علمی و قدرت القا شده توسط رسانه های غربی، با شیوع عجیب آن در اروپا و آمریکا زیر سوال رفته، بدلیل سوء تدبیر و البته برخی ضعفهای ذاتی حوزه علمیه، شبهات حول کارکرد دین در جامعه ما فزونی یافته است حال آنکه جامعه پزشکی جهانی و ما نیز راهی جز قطع نداشته و عملکرد آن چشمگیر نیست. 🕌 بعلاوه، با باز شدن همه جا بجز این ذهنیت قابل القاء است که دین امری هامشی –حاشیه ای- و غیرضروری است! برخی هم البته بدون توجه به این تصویرسازی وهن آلود از دین، صرفا به جنبه زیان و ضرر اقتصادی افراد توجه می کنند و این شرایط را طبیعی می پندارند، حال آنکه مراکز دینی نیز بهمراه پروتکل هایی می توانستند فعال شوند ولی مساله اینجاست که متاسفانه کسی به ضرورت و کارکرد ویژه آنها ندارد! 😳 ریشه مساله بنظرم واضح است! طلب «نری الله جهره» امری رایج در میان بشر بوده و هست! امروز نیز کارکرد دین بمثابه امر ، با چالش کارکردهای و آبجکتیو مواجه است! نگارنده گرچه معتقد است حوزه علمیه ضعف جدی در کارکرد خود نیز دارد و با حضور طلاب در اقدامات بشدت موافق است ولی کارکرد حوزه بعنوان متولی بعد دین را بشدت تضعیف شده می پندارد و خلأ را در شرایط کنونی بسیار زیاد می بیند حال آنکه رویکرد اجتماعی طلاب رو به گسترش است! 👳‍♂ دروازه بانی حضور شخصیت های در رسانه ها نیز انجام نمی شود لذا بار تبیین در واقع بر زمین مانده و حضور این معممین از این خلأ نکاسته است! هر کس عمامه ای بر سر و زبانی خوش یا رابطه ای خوب با تهیه کننده ها دارد، پایش بعنوان امور دینی به باز می شود و چیزی برای سنجش قوت علمی یا زاویه صحیح آنان نیز وجود ندارد! البته شبکه های اجتماعی نیز وابستگی تام این مساله به صداوسیما را شکسته اند. ❇️ خلأ تبیین های عمیق تر دینی در قالب تولیدات رسانه ای و خلاقانه و نیز مدیریت نحوه پاسخ مستقیم و غیرمستقیم به سوالات ذهنی جامعه در پدیده های روزآمد، بدون تشکیل شورایی فهیم، و روزآمد از نخبگان در حوزه علمیه قابل ترمیم نیست و قطعا تبعات این کوتاهی در نسل جوان، غیر قابل جبران خواهد بود! 🔰تجربه کرده ام که گاهی یک جمله عمیق و راهگشا از آیت الله چقدر ذهن نسل جستجوگر امروز را آرام کرده حال آنکه ساعتها سخنرانی برخی منبری های کم عمق، بر آن شبهات افزوده است! زمان جبران کوتاهی هاست. رسانه بر سرعت انتقال افزوده و بدون حضور و هوشمندانه – نه فقط سخنرانی!- نهاد دین در این عرصه نمی توان جا نماند! فتامل! 📍 @komeilialireza
🕌 هدف حاج قاسم، قدس بود! 💎 به جرات امسال اولین سالی بود که بخاطر محدوديت های و فقدان راهپیمایی، خلاقیت ها بروز کرده و همه به دنبال ایده های جدید هستند حال آنکه سال‌های قبل عمده همین افراد به شرکت ساده در راهپیمایی بسنده می کردند! 👈 خیلی ها تازه به لزوم فعالیت اجتماعی و تبیین اتفاق خطرناک توجه کردند و به آگاهی بخشی برای مخاطبان دست زدند و بنظرم تر شدن رخ داد که مصداق توجه به گشایش ها دقیقا وسط سختی هاست( ان 'مع' العسر يسرا) ❇️ دیروز ابوشریف، نماینده گروه جهاد اسلامی فلسطین در ایران می گفت در آخرین دیداری که حاج قاسم را دیدم به ما گفت : خداوند در این زمانه، مساله فلسطین است و قطعا آن دنیا از ما سوال خواهد کرد که برای چه کردید... 💠 اسماعیل هنیه در غزه، حاج قاسم را به درستی خواند چرا که او حتی اگر در و سوریه تحرک نظامی داشت هدفی جز فتح قدس را دنبال نمی کرد! ✅ نشانه اش هم شعارهایی است که گروه‌های جهادی کشورهای مختلف در و نیز حوثی های یمن می دهند که بیانگر علاقه شدید شان برای باز شدن جبهه نظامی مواجهه مستقیم با صهیونیست ها می باشد! 📍 @komeilialireza
⭕️ مراجعی که عید را دیرتر اعلام می‌کنند هم مساله دارند؟! 🌙 حالا که برخی مراجع و نجف، عید فطر را سلام روز دیرتر اعلام کرده اند خوب است به یکی از سنگ بناهای غلطی که برخی دستگاه‌ها درباره نماز عید فطر گذاشته اند اشاره کنم! 👳‍♀ نگارنده طرفدار حداکثری حتی در مناسک است - حتی الامکان- ولی به شرطی که خلاف رویه فقهی هر مذهب یا مرجع نباشد. آن مرجعی که رؤیت هلال با چشم مسلح را جایز نمی داند ممکن است به رأيی مخالف آنکه جواز می دهد درباره روز عید برسد. 👈 درباره برادران اهل سنت نیز عمل به ملاکات فقهی خودشان باید محور باشد الا آنکه از آن عدول کرده و مبنای سیاسی را محور قرار دهند، ولی حرف این است که اصلا چرا باید وحدت رویه در نماز عید فطر را آنقدر جدی کنیم که حتی یک روحانی اهل سنت بخاطر اعلام عید در روزی بجز روز رسمی توبیخ و مدتی از امامت نیز منع شود! ⚠️ آیا سیستم، توان و جرات برخورد با مراجع را هم دارد یا آنرا از باب اختلاف فقهی درک کرده و حائز خطا نمی داند؟! خیلی خوب است که آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز مپسند را دائم مرور کنیم... 📍 @komeilialireza
🕌 خادم حرم یا خادم محرومان؟! ✅ بله، حتما اولین جواب این است که هر دو! انشالله بتوان به هر دو باندازه شان پرداخت ولی واقعا هر کدام چقدر است و ما به هر کدام چقدر می پردازیم؟! 👈 در سوره توبه آیه ای هست درباره که خیلی جای تامل دارد : أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🔰 یعنی اینطور نیست که اعمال ما در یک درجه باشند و حتما باید توجه داشت که وقتی گفته اند: أقربكم الي الله يوم القيامة انفعكم للناس... یعنی بعد تکالیف خیلی جدی هستند حال آنکه برای بسیاری از ما ، ضریب اصلی را دارند. 💠 حتما این آیات و روایات نافی خدمت به زوار حرم و بزرگ و کوچک نیست ولی به ما تذکر می دهد که مبادا اینها را در رده در راه خدا بپندارید. ⭕️ حال از خودمان بپرسیم آیا یک فعال جهادی خادم محرومان را بیشتر دارای توفیق معنوی می دانیم یا یک حرم را؟! اصلا خود این افراد هم گاها بخاطر نوع آموزه های مذهبی ما که رده بندی نادرستی ارائه کرده اند، حس کافی در زمان خدمت ندارند!! ⚠️ باید یاد بگیریم که معصومان علیهم السلام را به حرم شان نکنیم تا خادمان حرم، جایگاه شان بالاتر از خادمان دین و ملت بشود! روح و تعالیم بلند آنان را باید حاکم بر کل جامعه مان کنیم و همه شئون دینی را نائب مقام آنان بدانیم نه حرم شان را. 🚨 مکتب امام، عبارت از بازخوانی هایی است که به آموزه های متنوع دین داده ایم و کسی که هنوز با ضرایب سنتی، خوانش دینی خود را تنظیم کرده معلوم نیست به محمدی ص نزدیک شده باشد. 📍 @komeilialireza
😔 تا می فهمیدند اروپایی است مهمان نواز می شدند! 👈 سالها قبل با یک خانم اروپایی فعال عرصه در فیسبوک آشنا شده بودم. سنش زیاد بود و متاسفانه دین خاصی هم نداشت. ساکن بود و علاقمند بود به ایران بیاید. 💠 چند ماه بعدش به یکباره پیام داد که من هستم. تعجب کردم و پرسیدم کجایی که گفت شیرازم. خلاصه اینکه گشت هایش را زد و نهاری هم مهمان خانه ما در شد و اتفاقا یکی از گلدوزی های زیبای خانم من را هم هدیه گرفت. ⭕️ ازش پرسیدم این مدت کجای ایران بودی و چه می کردی؟ پاسخش برایم تلخ بود. گفت ایرانی ها خیلی مهمان نوازی کردند و من یک قران هم خرج نکرده ام! تا می فهمند من هستم من را به خانه شان دعوت می کنند و حتی من را از این شهر به آن شهر می برند. تصاویرش را هم نشان داد. ⚠️ می خواستم بگویم که بله ایرانی ها، به مهمان نوازی شهره اند ولی اگر آسیایی یا از یک کشور بودی احتمالا این مهمان نوازی را نمی دیدی و چه بسا برعکس...! ⛔️ لطفا نگویید مردم ما بخاطر زیاد دیدن و برای شان عادی شده که باورم نمی شود چرا که برخورد شان با و که کمتر دیده اند را نیز دیده ام! ❌ آفت واقعیتی تلخ است که محصول سالها تلاش روشنفکران خودفروخته و حاکمیت رسانه های جهانی است... 📍 @komeilialireza
📺 رسانه ملی مال همه ملت است واقعا؟ امیدوارم مدیران سیما جواب بدهند! 👈 خیلی از دوستان از منظر به نقد رسانه ملی پرداخته اند و صرفا دیده نشدن طبقه مستضعف را فریاد می زنند حال آنکه نیز یکی از رویه های این رسانه است. ⚠️ من اگر خودم را جای یک شهروند بگذارم و رسانه ملی نظام اسلامی را به نظاره بنشینم اینها را می بینم : 💠 اول بگویم که انصافا بخش مهمی از محتوای مناسب همه مذاهب است ولی اینها هم هست : 👶 شبکه از مخاطبان خواسته تا شعری را اجرا کرده از خود فیلم بگیرند و بفرستند. شعر اینگونه شروع می شود: 'من بچه شیعه هستم خدا را می پرستم...' و تا انتها معارف شیعی را که برخی مشترک و برخی اختلافی است را می شمرد. 🗣 یا خواسته اذان بگویند. خب این که مشترک است ولی چرا اذان نوجوان اهل سنت کشور را پخش نمی کنید؟! 👳‍♂ روحانیون محترم شیعه دائما به بیان احکام و تاریخ اسلام به روایت خودشان مشغول اند و هیچ سخنران اهل سنتی حق ندارد حتی برای عقیده خودش بدون ذکر موارد اختلافی وارد رسانه ملی شود الا در برخی شبکه های استانی آن هم بدون اذن ورود به تاریخ اسلام و نوعا محدود به بیان احکام. حتی ظاهرا قرائت های ، صرفا از اهل سنت خارج روا و برای داخلی ها دارای محدودیت هایی است! حداقل بنده از قرآن پخش قرائت اهل سنت ایران را ندیده ام. 🔰 خب حالا بدهید. من نوعی باید بگذارم بچه ام پای چنین تلویزیونی بزرگ شود؟ اول خودتان را جای یک اهل سنت بگذارید بعد جواب بدهید. اگر بخواهم هویت بچه ام حفظ بشود و رسانه ملی هم فقط رنگ داشته باشد باید چه کنم؟ به رسانه هایی که در و امارات تاسیس شده روی بیاورم که باز نگران تغییر او هستم و راهی دیگر هم ندارم... ⭕️ نگارنده قائل نیست که نباید عقاید شیعه بیان شود ولی معتقد است اولا دیگران هم باید فرصت بیان عقاید خود را بیابند و ثانيا کسی نباید حق داشته باشد دیگری را زیر سوال ببرد. می تواند روایت خودش را از تاریخ، عقیده یا احکام بیان کند و بگذرد و لزومی ندارد دیگری را زیر سوال ببرد. 📍 @komeilialireza
❌ نتیجه انقلاب خمینی، پدیده آخوند کارمند نیست! 👈 از درک های تلخی که اخیرا بیشتر پیدا کرده ام تجلی پدیده بسیار منزجر کننده و تلخ است! یعنی آخوندی که باید وقف اسلام و مسلمین باشد ولی چنان کارمند بی تحرکی شده که برای تکان دادنش بولدوزر لازم است! 🤔 چه می شود که از دل انقلاب کبیر که الحق بر هم زننده چهارچوب ها و رویه های بود، بازگشت و چنین تلخی بیرون می تراود که البته همه ظهورات حوزویان چنین نیست!؟ 💠تامل در این سوال مهم برای کسانی که دغدغه عدم انقلاب را دارند مهم می باشد. من در حد فهم خودم به این سوال پاسخ خواهد داد. 1⃣ اول اینکه اصل تامل بر لزوم تولید ساختارها و رویه های جدید در بسیاری وجود ندارد و اگر دارد هم فکری لازم برای این معنا در نیست فلذا به تکرار گذشته یا اساسا حتی اینکه اصلا ساختارها و رویه ها تاثیری ندارند منجر می شود! 2⃣ دوم اینکه انقلاب لاجرم وارد جریانی از تصدی شد که برای ابعاد مختلف آن فکری نکرده بود. گرچه برخی نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی از دل نیازهای آن جوشید ولی عمده بار انقلاب بر دوش همان اداراتی قرار گرفت که فکری جدیدی برای شان طراحی نشده بود و بعبارتی در آنها هنوز رخ نداده بود! 3⃣ سوم اینکه حتی رویه نیز در کار نبود تا از مولود دولت رانتیر نفتی بتدریج بکاهد به مساله واگذاری امور به روی بیاورد. شاید فضاهای اوایل انقلاب هم به حفظ این تمرکزگرایی دامن زده باشد ولی نتیجه همان روشی شد که در گذشته بود و حتی مساله که نهادی ذاتا مردمی بوده را به دل ادارات کشاند! 4⃣ چهارم اینکه مزه قدرت و امکان اعمال بی چون و چرای نظرات خود و مدیریت اموال گسترده عمومی برای خیلی ها شیرین آمد و بتدریج حتی شان تغییر کرد و در دهه هفتاد که تهدیدهای امنیتی - که منجر به محوریت امنیتی ها شده بود و متاسفانه باقی نیز ماند! - دفع شده و آماده تأملات عمیق تر بودیم دیگر حاضر به تغییر و اصلاح نبودند! طبعا ضعف های ذاتی حوزه و عدم آمادگی برای درک لایه و... نیز در این ماجرا بی تاثیر نبودند و ما بتدریج به طبیعی بودن این امور کردیم! 📍 @komeilialireza
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟! ⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه باشد، انقلابی است و بس! 🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد. ❎ مدلی هم در نگاه جریانات هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست! ✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف از مدیریت نزدیک می شود و بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد. 👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟ 💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند! 🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد! ✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی ذی نفوذان می ایستد. 🟢 در اینکه چقدر انسانیت و را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است. 📍 @komeilialireza
👈 نهادهای بین المللی پدری بلد نیستند!! ✅ آتا در آذری یعنی پدر. کاش نهادهای رسمی ما این نقش را ایفا می کردند و بیش از این سه وظیفه که پدرهای خوب هم نوعا همان ها را انجام می دهند کاری انجام نمی دادند : آموزش، و انگیزش! 💠 بسیاری از ظرفیت های انسانی خودجوش و با هستند که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد و زمینه ورودشان را مهیا و تسهیل نماید و در ناامیدی ها و سختی ها به آنها بدهد به اندازه چند نهاد کارمندی کارایی خواهند داشت. 🚨 پدری که مدام در جزئیات کار بچه ها می کند یا سخت گیری بیجا می نماید هم شان خود را می شکند هم و اعتماد به نفس آنها را می کشد و هم فرزندانی وابسته و لوس در انتظار اوست. ⚠️ پدری که کلا بچه را رها کند هم معلوم نیست چه خروجی تحویل جامعه می دهد چرا که بچه نیازمند تذکر و هدایت و آموزش است و تازه جاهایی باید کار را برای او ساده سازی کرد تا بتواند به های کوچکی دست پیدا کند که انگیزه بخش کارهای بزرگتر خواهد بود. 💎 اگر نهادهای جمهوری اسلامی در حوزه اینگونه عمل کرده بودند ما امروز کلی استعداد بالفعل شده در فضای بین المللی داشتیم ولی حالا لیست بلندی از استعدادهای و حتی بالفعل از بین رفته داریم. 🔰 بچه هایی که انگیزه کار در حوزه داشتند. را عمیقا می شناختند. دغدغه کار با متصوفه در آنها زنده بود و چقدر که آنها را مطالعه نکرده بودند و دهها موضوع دیگر که بخاطر نبودن نگاه پدرانه درست، آنها را رها کرده و برای گذران زندگی به کاری دیگر مشغول شدند! ⛔️ این استعداد سوزی از ثمرات رویه های ناصحیح نهادهایی است که می توانستند با دیدن هزاران جهانی، دست یاری به سوی هزاران ظرفیت داخلی جوان علاقمند دراز کنند و بجای توسعه کم خاصیت خود، نقش ستادی پدری را به خوبی و با دقت ایفا کنند.. حیف! 📍 @komeilialireza
📲 چرا رسانه های جدید فقط اغواگر نیستند؟! 💠 شریعتی - رحمه الله علیه - چه خوب می گفت که در ، دیگر صندوق اخذ رأی را دست کاری نمی کنند بلکه صندوق خلق رای یا همان اذهان جامعه را دست می برند. ⭕️ درست است که گسترش سلبریتزیم، برخوردهای غیر عقلایی با پدیده ها، حاکمیت شور و احساسات و موج آفرینی های سطحی و.. همگی از ثمرات توسعه رسانه ها خصوصا است ولی این یک روی سکه این توسعه است. 🚨 حقير معتقدم فرصت توسعه و نیز توسط این رسانه ها مهیا شده و دیگر نمی توان با یک قرائت رسمی یا محدود کردن فیزیکی عقاید دگراندیش، جلوی توسعه نگرش و زاویه های متعدد در یک مساله را گرفت. 👈 گرچه معتقدم صاحبان اندیشه های گوناگون نیز یافته اند که می توان به خوبی از این ابزار، برای مدیریت استفاده کرد ولی همین که نگاه‌های گوناگون‌ امکان طرح و نقد و ارزیابی پیدا کرده اند نوعی از که تنها راه نجات یک جامعه است نیز توسعه یافته است. 🔰 هر چند غلبه با حاکمیت احساسات و طرح گزاره های غیر عقلایی توسط افکار مختلف است و مخاطب نیز در این فضای معمولا هضم می شود ولی برای برخی که از این غلبه نجات یافته اند، راه آگاهی نیز گشوده است. 📍 @komeilialireza
♻️ چرا اصلاح طلبان به "ظریف" ضریب می دهند!؟ 💠 فکر می کنم اکثریت بدنه بر این باورند که به خاطر وضعیت کنونی کشور، جریان سیاسی رقیب شان در ریاست جمهوری بعد، هیچ شانسی نخواهد داشت و شکست آنان قطعی خواهد بود، حال چه رقیبی جدی به میدان نیاورند که طبعا منجر به کاهش آراء عمومی نیز خواهد شد و چه اینکه کاندیدایی جدی داشته باشند! 🔰 اما ضریب دهی جریان به برخی چهره ها از جمله دکتر ظریف، دلیلی دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست! ✅ آن دلیل چیزی نیست جز نتایج انتخابات بعدی ایالات متحده که سیزده آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و در صورتی که دموکرات ها بتوانند ترامپ را شکست بدهند، این امید در دل دولت کنونی ایجاد خواهد شد که بتواند فضای روانی و حتی محدودیت های مالی را برداشته و به برگردد! ⭕️ در آن صورت، اگر در چند ماه پایانی دولت، این تغییر بتواند به یک تحول ملموس در کشور منجر بشود طبعا قهرمان آن، دکتر محمد جواد ظریف خواهد بود و آنگاه می تواند شانس اصلاح طلبان برای یک رقابت جدی را افزایش دهد! 🆘 اینها صرفا سناریوها و گمانه هاست و قابل اتکا نیست ولی قابل توجه خواهد بود. شاید به خاطر همین احتمال است که تحرک چهره های محتمل اصولگرایان به طور موازی در ، قوه قضائیه و بنیاد مستضعفان در حال انجام است. 📍 @komeilialireza
📜ایران فرهنگی جذاب تر از ایران موشکی! "تاملی درباره برندینگ ایران امروز" 📔 حتما حاج قاسم ها نماد عزت ما هستند و چون ایران در معرض تهدید دائمی است به هم نیاز مبرم داریم ولی توسعه یک فکر در جوامع نیازمند مشهورسازی و توسعه آثار و شعرا و اهل علم است. 👈 همین امروز هم اگر به که جغرافیایی به وسعت دهها کشور را شامل می شود بروید، آنچه از ما باقی مانده و با وجود تفاوت زبانی، همچنان زنده است و زمزمه می شود است. 💠 اشعاری با محتوای که متصوفه مسلمان، روح بلند انسانیت و مکارم اخلاقی و الي الله را در قالب نظم و نثر درآورده و این معانی فطری و همه پسند را به اقصی نقاط جهان کرده اند. ✅ اگر نگارنده همین حالا هم در مدارس دینی دیوبند و بریلوی ، اشعار را جزء کتب درسی می بیند، چه جای تعجب است؟ انتظار داریم مباحث سیاسی یا منازعات خسته کننده کلامی طرفداران گسترده ای بیابند یا اختلافات طبیعی فقهی مورد استقبال واقع شوند؟ ⭕️ انقلاب اسلامی بشدت از این مشکل رنج می برد که به مدیریت خود در جهان توجه نداشته است و شاید بتوان گفت از باب انفعال درگیر مسائلی شده که بعد او را تحت الشعاع قرار داده است. نمی گویم برای مردمان جذاب نیست که اتفاقا هست ولی آموزه هایی که به نزدیک ترند بیشتر مورد پسند اند تا جنگ و درگیری. 💎 گنجینه بزرگ عرفانی و صوفیانه ما، اشعار پرمضمون، بزرگان علم و ادب و.. در ایران امروز باید بیشتر مورد توجه باشند. چیزی که بدون این پشتوانه ولی سعی دارد بدان عنوان خود را بشناساند و ما از آن غافلیم! 📍 @komeilialireza
⭕️ یک مشکل جدی روش شناختی در تحلیل و اجرا! 👈 یکی از کارهای دائمی فعالان هر عرصه ای، تهیه تحلیل از آن عرصه و ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی است. از جمله مشکلاتی که این مساله دارد نگاه های است که نوعا بدلیل یک خطای روشی بروز می کند. 🔰 با این توضیح که یکی از کارکردهای اصلی ذهن، است. یعنی یک پدیده اجتماعی را می توان در ذهن به ابعاد، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. کرد که طبعا دقت مساله یابی در تحلیل بالا برود و ریشه های مختلف آن شناسایی شود. ⚠️ تا اینجا خیلی محل اشکال نیست. مساله جایی است که تحلیل های مختلف تمام می شوند و حالا قرار است راهبرد و راهکار عرضه بشود. اینجاست که نگاه تجزیه ای باید دوباره به یک نگاه تبدیل بشود که عمدتا نمی شود! ✅ گرچه فکر می کنم ها ناشی از همین مساله در دانشگاه‌ها ایجاد شدند ولی هنوز این آسیب روشی ما را به مسائلی عملی دچار کرده که راه حل آن هم تلاش برای برخورد ترکیبی در تمام اجزای فرایند بررسی و خصوصا در زمان نسخه پیچی و تجویز است! 📍@komeilialireza
🤓 عدالتخواهی پیرمردی یعنی چه؟! 💎 دوستانی دارم که برایم حجت اند و مطمئن هستم آن دنیا خدا بعنوان جلویم می گذارد. مثلا یکی دارد تنهایی کار و جهادی می کند و دهها کارآفرینی کرده و صدها دکتر را به محرومان وصل کرده تا رایگان بشوند و خلاصه کلی نیازهای مردم را تامین کرده و خب طبعا هم مثل ما حرافان، نقدش بیشتر از ماست چون در ارتباط روزانه با است نه مثل برخی از ما سالی دو بار! ⚠️ برخی هم به اسم نقادی و خواهی کارشان صرفا بیان مشکلاتی است که همه مردم از جمله پیرمردهای بیکار پارک نشین هم همان ها را به خوبی تکرار می کنند! ⭕️ البته بنده از آنجا که نسبت به دستگاه‌های رسمی بشدت منتقدم و اساسا نبودن آنها را بهتر از بودن شان می دانم مشکلی با این محتوای انتقادی ندارم ولی مشکل‌ من با ادعای فرهیختگی و بودن این دوستان است در حالی که نقدشان ناامیدکننده است و اقدام ایجابی هم که بلد نیستند! 💠 حال آنکه وقتی می بینیم در شرایط سخت فعلی، می توان کلی کار ایجابی کرد و به مردم را که تنها عامل حرکت است، تزریق کرد، صرفا و صرفا نقدهای تکراری ناامیدکننده را طرح می کنیم! و جالب اینکه هر چه بیکارتریم تندتریم! شاید چون وقت اضافی بیشتری داریم! و اصلا نشستن یک گوشه و نوشتن را یک شغل فرض کرده ایم! البته شاید سالی یکبار هم اطلاعیه کمک به فقیری را استوری کنیم... ⛔️ من این مدل عدالت طلبی را می نامم چون نتیجه اش بی تحرکی و و گوشه نشینی است نه و امیدبخشی و دستگیری از مردم.. 📍 @komeilialireza
👈 چرا باید روی نیت تمرکز کرد؟ ❇️ حتما اگر کسی بتواند عمل درستی را انجام بدهد و ندهد است و اجری ندارد ولی اینکه در روایات اینقدر تاکید شده که "لکل امرء ما نوی" و "الأعمال بالنيات" نشان دهنده چیست؟ ⛔️ اگر من و شما یک اقدام خير را ببینیم بعد معلوم بشود که این کار را در ازای گرفتن مبلغ هنگفتی پول یا برای قدرت - چنانچه برخی میکنند- انجام داده است چه حسی نسبت به آن پیدا می کنیم و چه ارزشی برای آن قائل هستیم؟ 🔰 نیت ها را نوعا خود انسان و می دانند و ما از درون آدمها اطلاع نداریم ولی اگر می خواهیم با خودمان چیزی ببریم باید روی متمرکز باشیم چرا که اساسا عمل به این پارامتر وابسته است و و جنبه آخرتی داشتن یا نداشتن مربوط به آن می باشد. 💠 اینکه گفته شده "تصفية العمل أشد من العمل" و روی خالص کردن نیت ها و مساله تا این حد تاکید شده دقیقا به همین خاطر است. 💠 طبیعی است که داشتن تلاش برای خالص سازی و حسن به طریق اولی باید منجر به حسن فعلی نیز بشود ولی گاهی یک عمل خالصانه کوچک معادل صدها عمل بزرگ ریاکارانه است. 📍 @komeilialireza
⚠️ حاضر نشدند مرحوم موسویان را در لیست بگذارند! 👈 تصویر اول. مرحوم حجه الاسلام دکتر سید عباس که روز گذشته به رحمت خدا رفتند در انتخابات سه دور قبل مجلس شورای اسلامی شهر شرکت کرده بودند. ما و جمعی از دوستان که خدمت ایشان ارادت داشتیم به ناگاه مطلع شدیم و به کمک ایشان شتافتیم. در کمال ناباوری مطلع شدیم که در جلسات که لیست بندی صورت می گرفته حتی اسم ایشان مطرح نشده است! ⭕️ خود ایشان هم با چند تن از اعضای جامعه که صحبت کرده بودند با تعجب گفته بودند پس چرا اسمی از شما مطرح نشد! و البته جز اندکی حاضر نشدند به بندی های آنجا اعتراضی بکنند تا ایشان نیز مورد بررسی واقع شوند و خب یک لیست متوسط بسته شد و آن دوره هم هنوز جامعه مدرسین اعتباری داشت و لیست آنها کامل رای می آورد و اینچنین هم شد. بنایی و آشتیانی و وارد مجلس هشتم شدند و ایشان مطرح نشد! 😷 تصویر دوم. با یکی از دوستان که دانشجوی دانشگاه علیه السلام بود هم سفر قطار تهران مشهد بودم. از قول استادش، دکتر فلان! یکبار همه اساتید مطرح حوزه را شست و پهن کرد روی طناب! استاد مذکور همه را بیسواد و کج فهم خوانده بود و خودش را عقل کل معرفی کرده بود! ✅ یکبار که خدمت جناب موسویان رسیدم خواستم نظرشان را درباره برخی اساتید از جمله آن استاد بپرسم. چنان و منصفانه یا از صریح طفره رفتند یا به بیان مودبانه نقاط قوت و ضعف آنها پرداختند که فقط دوست داشتم یک نفر این دو اظهار نظر را کنار هم بگذارد! یکی از دکتر دانشگاهی مدعی و دیگری استادی عمیق و مودب... 🔰 تصویر سوم. این اواخر با دکتر بحرینی، نماینده باسواد مردم ، در فرودگاه مواجه شدم و درباره بحث اصلاح به گفتگو نشستم. گفتم برخی از جریانات در قم هستند که خیلی حرف ها پشت جناب موسویان و بعضا شما می زنند! گفت رفته ایم و چندین جلسه با اینها نشسته ایم. تمام حرف های شان را شنیده ایم و تقاضا کردیم که جلساتی برای مباحث بنیادین شکل بدهید ما هم حاضریم ولی نشد! خیلی ماخوذ به حیا چنین مضمونی را گفتند که متاسفانه در برچسب زنی خیلی تخصص دارند ولی در فهم اقتصاد متاسفانه اینطور نیستند! ❇️ البته این به معنای نفی امکان نقد اساتیدی چون مرحوم موسویان نیست ولی معمولا پر سر و صداها کمتر بنیه دارند! خدایش رحمت کند که رفتن او صدمه ای به مسیر علمی بسیار مورد نیاز ما بود. می دانستم که از مشاور بودن گله داشتند چون به حرف شان توجه جدی ک نمی شد... 📍 @komeilialireza
💠 از علمای ایران کنونی فقط مرحوم تسخیری را می شناسند! 👈 رفته بودیم مسجد کنار مزار جناب ابوحنیفه در و وقتی نماز تمام شد جلو رفتیم تا با امام جماعت جوان آنجا که فهمیدیم استاد دانشگاه شریعت آنجا نیز هست صحبت کنیم. 👳‍♂ پیرمردی عالم که ما را دید جلو آمد و اهلا بالشباب گفت. گفتیم از ایران هستیم و خودمان را معرفی کردیم. دل پری داشت چرا که فرزندانش در برخی درگیری های دهه قبل کشته شده بودند و نقدهایی به کرد. از تنها ایرانی که خاطره خوبی داشت مرحوم آیت الله تسخیری بود... ✅ مرحوم احسان هندرکس از علمای که دو سال قبل به رحمت خدا رفت را در یکی از همایش های دیدم. آدم معتدلی بود. هم سخن که شدیم، تنها کسی که از ایران می شناخت مرحوم بود. 💎 در این شرایط که امروز تقریبا کسی از جامعه ایرانی در جهان شناخته شده نیست خصوصا در سطح نخبگان و علما، مرحوم آیت الله تسخیری با ادبش و با علمش توانسته بود خیلی ها را به خوش بین کند. خدایش بیامرزد. راهش پررهرو باد که جاذب بود نه دافع! مصداق جروا مودة الناس إلينا... بود نه نفرت برانگیز... 📍 @komeilialireza
⚠️ چرا شهرهای بزرگ را بازوهای منطقه ای نکرده ایم؟ 👈 از مشکلات نگاه‌های ساده انگارانه دادن و ارائه دستور العمل های یکسان برای کل کشور است. این مساله در جریان مدیریت های هم وجود دارد و ضررهای خاص خود را دارد. ❌ مثلا وقتی از یک شهر یا استان کوچک و کم ظرفیت از نظر می خواهیم که کار مشابه شهرهای بزرگتر انجام بدهد طبعا نتیجه معلوم است! یا به اقدامات صوری و گزارش‌های مبتلا می شود یا اتفاقی نمی افتد! ✅ بدون ایجاد زمینه رشد نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی توانمند و در عرصه و فرهنگ نمی توان به رشد همه جانبه کشور و خصوصا مناطق محروم امید داشت. 🔰 شهرهایی مثل ، ، با داشتن چهره های متعدد فکری در تاریخ معاصر خود و در رده بعد شهرهای و و اینک نیز و می توانند قطب هایی باشند که استان های همجوار خود را نیز طی یک برنامه مشخص رشد بدهند. 💠 این شهرها نوعا حجم نیروی انسانی توانمندی را دارند که می توانند طی یک فرایند و اعزام استاد به سطح استان های همجوار نیز کمک کنند. این چیزی است که باید در قرارگاههای فرهنگی و مراکز کشور مورد توجه قرار می گرفت.... 📍 @komeilialireza