🔰 #فقه
💠 فارق بین حجیت خبر حسّی و عدم حجیت خبر حدسی
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مهم ترین فرقی که بین بین خبر حسّی و خبر حدسی وجود دارد، بگونه ای که موجب حجیت خبر حسّی و عدم حجیت حدسی می گردد، این است؛ که در خبر حسی مقتضی برای حجیت خبر وجود دارد و اگر مانعی مثل علم به خلاف واقع بودن آن خبر یا بطلان آن و...، وجود نداشته باشد، حجت است.
اما در خبر حدسی، فارغ از علم و اطمینان به وجود یا عدم مانع، اصلاً...
📚درس خارج فقه 1400/12/18
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2495
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 استدلال بر حجیت شهرت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 برخی آقایان همچون مرحوم شهید صدر تمام الملاک برای حجیت امارات را کاشفیت و غلبه مصادفت با واقع دانسته اند.
عده ای خواستند با این بیان سایر ظنونی که در دزجه کاشفیت با امارات معتبره یکسان هستند را با استناد به وجود ملاک کاشفیت حجیت بخشند و مثلا بگویند شهرت هم در درجه کشف همانند خبر ثقه است پس شهرت هم حجت است.
یکی از جواب هایی که به این استدلال داده شده ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2510
#حجیت_شهرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدول مرحوم صدوق از مقدمه فقیه!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻مرحوم صدوق در مقدمه ی فقیه فرموده: همه ی آنچه در این کتاب آوردم بر طبق آن فتوا می دهم و حکم به صحت آن می کنم و معتقدم حجت بین من و خداست.
مرحوم محمد تقی مجلسی در روضه المتقین فرموده: مرحوم صدوق در موارد فراوانی روایات معارض را در فقیه آورده و کثیرا از ضعفاء نقل کرده است.لذا ایشان از مقدمه فقیه عدول کرده.
مرحوم وحید بهبهانی هم معتقد است که صدوق در موارد فراوانی روایت را در فقیه آورده و به مضمون آن فتوا نداده بلکه به خلاف آن فتوا داده است....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2518&pid=9030#pid9030
#عدول_صدوق
#مقدمه_فقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 فنای عنوان در معنون و توضیح «بالنظر التصوری» و «بالنظر التصدیقی» در کلام شهید صدر
👤 #استاد_معتمدی
📝 در قضیه «النارُ کلیٌ»، آن چیزی که واقعا موضوع است، همین تصویر نار است و ما خود آن موضوع واقعی را در ذهن احضار کرده ایم و حکم را واقعا بر همان موضوع حمل نموده ایم و لذا آقای صدر تعبیر می کنند «النار بالنظر التصدیقی کلیٌ» در واقع تصدیق می شود که این موضوعی که احضار شده است، همان موضوع واقعیست که حکم بر آن حمل می شود. اما در قضیه «النار محرقه»....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2503
#بالنظرالتصوری #بالنظرالتصدیقی #شهید_صدر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی ملاک ثبوتی حکم شیئی است ولی مولا عنوان دیگری که احیانا با عنوان اصلی مغایر است را در موضوع تکلیف اخذ می کند.
فرض کنید قانونگذار می خواهد به منظور جلوگیری از دزدی قانون دستگیری دزد ها توسط پلیس را جعل کند اما اگر ملاک ثبوتی را موضوع قرار دهد و مثلا بگوید هر پلیسی موظف است دزد ها را دستگیر کند و تشخیص دزد را به خود پلیس واگذار کند هم تشخیص دزد از غیر دزد مشکل است و هم زمینه سوء استفاده برخی پلیس ها را فراهم میکند لذا برای ضابطه مند شدن ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2509
#تغایر_ملاک_ثبوتی
#موضوع_تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠حد فحص از مخصص برای تمسک به عام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مشهور بین علما این است که عام قبل از فحص از مخصص حجت نیست و باید از مخصص فحص کرد. اما چه مقدار باید در بین آیات یا روایات فحص کرد تا بتوان به عام تمسک کرد؟ برخی اطمینان و برخی خروج مخصص از معرضیت را معیار دانستهاند اما نظر مختار این است که........
📚 درس خارج اصول، 17 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2520
#عام_و_خاص
#فحص
#خوف
#احتمال_عقلائی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 برداشتی اشتباه از وثاقت یونس بن عبدالرحمن!!
🔻
یکی از روایاتی که در بحث حجیت خبر واحد بدان استناد می شود سوال راوی از حضرت راجع به وثاقت یونس بن عبدالرحمن است. به این تقریب که در نزد راوی حجیت خبر ثقه مفروغ بوده فقط از امام راجع به صغرای آن که یونس باشد سوال پرسیده است و امام کبرای مفروغ در ذهن او راتخطئه نکردند
اما این برداشت درست نیست زیرا.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2523&pid=9051#pid9051
#انکار_خبر
#وثاقت_یونس
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 صحت انتساب کتاب "المسائل الصاغانية" موجود به شیخ مفید
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از تالیفاتی که در کلام دانشمندان رجالی از کتب شیخ مفید دانسته شده است، کتاب "المسائل الصاغانیة" می باشد. ولکن آقای خوئی معتقد است که این کتابی که دست ما هست ، معلوم نیست آن کتابی باشد که شیخ مفید به نام المسائل الصاغانیة تالیف کرده است، چرا که گاهی مستنسخین کتابهای دیگران را به اسم کتاب یک بزرگی به صورت اشتباهی مطرح میکردند.
و ایشان می فرماید: علائم وضع بر شیخ مفید هم در این کتاب محسوس است. "فی الکتاب اماراة تدل علی انه موضوع علیه".
استاد در پاسخ از این تشکیک می فرماید : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2514&pid=9012#pid9012
#المسائل_الصاغانیة
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، #احتمال_تأثیر است.
حال سوال این است که آیا احتمال تأثیر شرط واجب نیز هست یا خیر؟
مقتضای اطلاق این است که بگوییم، شرط واجب نمی باشد و بلکه شرط وجوب می باشد. کلام فقهاء هم موافق با شرطیت آن برای اصل وجوب است نه واجب.
سوالی که اینجا ممکن است بشود این است که آیا یک چیزی می تواند هم شرط واجب و هم شرط وجوب باشد؟
پاسخ این است که بله چنین صورتی امکان دارد به این بیان که اگر آن شیء در اصل وجود مصلحت دخیل باشد، شرط وجوب است و اگر....
📚درس خارج فقه
۱۳۹۵/۱۲/۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2526
#احتمال_تاثیر
#امر_به_معروف
#شرط_واجب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست
👤 #استاد_شوپایی
📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم.
گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463
#عموم_خصوص_من_وجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اقسام مخالفت روایات با کتاب
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مخالفت آیه با روایت به چهار صورت قابل تصور است: مخالفت به تباین، مخالفت به تفسیر، مخالفت به تطبیق و ........
📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2527
#قرآن
#روایات
#مخالفت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠عدم دلالت فقرۀ«رضیً منه» بر رضای متأخر از بیع فضولی و رد دیدگاه مرحوم خوئی (ره)
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 از جمله ادلۀ منکرین صحت بیع فضولی، توقیع حمیری است به این بیان که در آن توقیع بیان شده است، که جواز ابتیاع کالا، فقط در سه صورت است:
الف: خرید از مالک
ب: خرید با رضایت مالک
ج: خرید به أمر مالک
و از آنجایی که بیع فضولی مشمول هیچ کدام از این موارد نمی شود، لذا باطل می باشد.
مرحوم خوئی به این استدلال پاسخ داده اند و اتفاقاً این توقیع را از جمله ادلۀ مثبته صحت بیع فضولی شمرده اند.
استاد شب زنده دار به پاسخ مرحوم خوئی دو اشکال اساسی وارد نموده اند به این بیان که....
📚درس خارج فقه 1400/12/17
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2496
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال
🔻 شیخ انصاری در بحث اوقات نماز به هنگام مواجهه ی با روایت مرسله ی داود بن فرقد فرموده: سند روایت اگر چه مرسل است اما چون تا حسن بن علی بن فضال سند صحیح است و ما امر به اخذ کتب و روایات بنو فضال شده ایم می توان بدان استشهاد کرد.
آیت الله خویی در نقد کلام شیخ فرمودند......
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2528
#بنو_فضال
#فساد_عقیده
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول_کاربردی
💠 نقش سیاق در کلام
قرائن ظهورساز یکی از مباحث مهم علم اصول است که نقش بهسزایی در فهم قرآن و روایات معصومین علیهم السلام دارند. تأثیر و نقشآفرینی قرائن در کلام مورد پذیرش همه قرار گرفته؛ اما آنچه منشأ اختلاف است، بحثی صغروی و در راستای تعیین مصادیق قرائن کلام است. سیاق به عنوان خصوصیت و فضای معنایی که از قرار گرفتن کلمات و جملات در کنار هم حاصل میشود، یکی از مواردی است که به عنوان مصداق برای قرائن کلام ذکر شده است و در مورد آن، بحث و گفتگو شکل گرفته است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZOsoulK
#سیاق #نقش_سیاق
#سیاق_در_کلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
فرض کنید که امام فرموده باشند که «یجب اکرام الفقراء» ما در خارج میدانیم که اکرام زید واجب نیست. آیا میتوان به «یجب اکرام الفقراء» تمسک کرد و گفت که خروج زید به تخصص است نه به تخصیص یا نمیتوان؟........
📚 درس خارج اصول،11 تا 15 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2516
#عام
#تخصص
#اخبار
#مدلول_التزامی
#عقد_الوضع
#عقد_الحمل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تسامح در شرطیت اتصال سیرۀ متأخر از زمان معصوم(ع)، به زمان شارع(ع)
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 یکی از مستندات احکام شرعی سیره عقلاء می باشد. سیره های مستحدته در زمان شارع به شرط عدم ردع یا امضاء شارع(ع)، حجت می باشند. و بحثی در آن وجود ندارد. اما اگر سیره ای متأخر از زمان شارع(ع) در بین عقلاء پدید آمد، در صورتی حجت می باشد که آن سیره به زمان شارع(ع) اتصال داشته باشد و شارع هم از آن ردعی نکرده باشد.
استاد شب زنده دار ضمن پذیرفتن این شرط، می فرمایند که در این شرط تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و به آن توجه شود...
📚درس خارج فقه 1400/11/30
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2491
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 عدم تاثیر وجوب یا عدم وجوب مقدمه در صغرای باب تعارض یا تزاحم
👤 #استاد_قائینی
یکی از ثمراتی که برای وجوب #مقدمه در کلمات آقای #روحانی و مرحوم شهید #صدر ذکر شده است این است که در مقدماتی که با قطع نظر از مقدمیت #حرام هستند، چنانچه مقدمه، شرعا هم #واجب باشد بین وجوب آن و دلیل حرمت #تعارض رخ خواهد داد اما اگر مقدمه شرعا واجب نباشد تعارضی نیست و بلکه مورد از صغریات باب #تزاحم خواهد بود.
از نظر استاد قائینی این ثمره ناتمام است ...
📚 درس خارج اصول، ۴ اسفند ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2487
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تناقض اجتماع علم و شک
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻فرض کنید از یک سو انای زید معلوم النجاسه است و از سوی دیگر معلوم نیست انای زید، انای شرقی است یا غربی.
پس می توان گفت انای زید یا انای شرقی است یا انای غربی و چون هر دو مشکوک اند پس انای زید هم مشکوک النجاسه است و این تناقض است.
حل این تناقض ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2466&pid=8891#pid8891
#تناقض_علم_شک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اخلاق
💠 اهمیت قصد قربت در تبلیغ
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 یکی از نکاتی که مبلغین باید در تبلیغ معارف اسلامی لحاظ بکنند این است که حقیقتاً قصدشان از بیان آن مطالب فقط رضای خداوند باشد. اگر نیت آنها فقط برای خدا بود، حرف های انسان رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.
حالا یک داستان جالبی هم در این رابطه، خاطرمان هست که مرحوم والدمان نقل فرمودند: .....
📚درس خارج فقه 1395/07/6
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2529
#قصد_قربت
#تبلیغ
#امام_حسین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 تصحیف لعن به نحن!!
🔻
مرحوم طبرسی ابتدای کتاب احتجاج این روایت را از پیامبر نقل کردند وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: نَحْنُ الْمُجَادِلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ عَلَى لِسَانِ سَبْعِينَ نَبِيّاً.(ما اهل مجادله در درین خدا هستیم و این مطلب بر زبان هفتاد پیامبر جاری شده است.)این روایت طبق فحص اندکی که صورت گرفت فقط در احتجاج یافت شد البته صاحب کتاب الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم از علمای قرن نهم مدعی شده که در غرر الاخبار نوه ی مرحوم طبرسی این روایت مسندا از رسول خدا بیان شده است......
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2530&pid=9069#pid9069
#تصحیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 ابراهیم بن فضل هاشمی
در برخی از اسناد نام ابراهیم بن الفضل وجود دارد که از امام صادق علیه السلام روایت نقل میکند. همچنین روایت او از راویان زیر دیده میشود: ابان بن تغلب، جعفر بن یحیی، عمر بن یزید.
این راویان نیز از او روایت کردهاند: عمرو بن عثمان، محمد بن اسلم، عبد الله بن علی بن عامر، جعفر بن بشیر، علی بن الحکم، اسماعیل بن مهران، محمد بن سلیمان الصنعانی، محمد بن سلیمان.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZRejal
#ابراهیم_بن_الفضل_هاشمی
#ابراهیم_بن_فضل_هاشمی
#ابراهیم_بن_الفضل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🌹 #جرعه_معرفت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 مطالعۀ تراجم (زندگینامۀ) علمای سلَف (گذشته)، مانند مطالعۀ کتابهای اخلاقیِ معتبر است.
🔹 وقتی انسان به شرح حال و زندگانی آنها نگاه میکند، مثل این است که کتاب اخلاقی درست و معتبر را مطالعه کرده است.
🔹 آنها زندگی دنیا را چگونه ساده میگذراندند و چقدر راحت بودند و چه استفادههایی از عمر خود میبردند.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧.
#تراجم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠مشخص نبودن موضوع احکام بعد از تخصیص از جهت مرکب یا مقید بودن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از بحثهایی که در عام و خاص مطرح است، بحث اجمال مصداقی مخصص است؛ بنا بر این که با ورود خطاب دوم، هیچ یک از دو خطاب در شبههی مصداقیه حجت نیستند، اما آیا با استصحاب میتوان موضوع حکم را منقح کرد یا خیر؟ این بحث وابسته به کیفیت موضوع عام تخصیص خورده است.......
📚 درس خارج اصول، 30 بهمن و 1 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2504
#عام_و_خاص
#اجمال_مصداقی
#ترکیب
#تقیید
#استصحاب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 محط تنجیز، ذهن است یا خارج؟؟؟!!!
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻محقق عراقی معتقد است احکام به امور ذهنی تعلق می گیرد ولی تنجیر وصف خارج است یعنی عقاب و ثواب بر خارج مترتب می شود.
مرحوم آقای صدر بر خلاف ایشان می فرماید تنجیز به عنوان ذهنی البته بما هو حاک عن الخارج تعلق می گیرد.
به عقیده ما ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2449
#محط_تنجیز
#ذهن_خارج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🌹 #تبریک_عید
💎حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند :
🍃«ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ الله لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا الله يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم»
🍃امروز روزی است كه خداوند، آن را برای شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛
پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد
و او را بخوانيد تا خواسته هايتان را اجابت كند.
📚كتاب من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 517
💐خجسته عید سعید فطر، عید طاعت و بندگی خداوند بر تمامی مسلمانان مبارک باد.💐
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تشکیک در عدم انتساب کتاب رجال به ابن غضائری
🔻
یکی از شواهد آیت الله خویی مبنی بر غلط بودن انتساب کتاب رجال به ابن غضائری این است که نجاشی در فهرست خود در ذیل ترجمه ی استادش حسین بن عبید الله غضائری نامی از چنین کتابی نمی برد......
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
#رجال_ابن_غضائری
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2531&pid=9074#pid9074
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 «الف و لام» حرفی برای اشاره است
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در ادبیات گفته شده که «ال» دو قسم است: اسم و حرف. «ال» حرفی به دو قسم تقسیم شده است: «ال» زائد یا تزئین و «ال» غیر زائد که معنا و مدلول دارد و خودش به دو قسم تقسیم شده است: «ال» عهد و «ال» جنس. به نظر ما چیزی به اسم «ال» جنس وجود ندارد و «ال» دائماً برای اشاره است.......
📚 درس خارج اصول، 18 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2467
#عام
#ادات_عموم
#جمع_محلی_باللام
#الف_و_لام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 اتحادسعد اسکاف و سعد خفاف و سعدبن طریف
🔻 حمدویه نقل کرده است که سعد اسکاف و سعد خفاف و سعد بن طریف شخص واحدی هستندقَالَ حَمْدَوَيْهِ: سَعْدٌ الْإِسْكَافُ وَ سَعْدٌ الْخَفَّافُ وَ سَعْدُ بْنُ طَرِيفٍ وَاحِدٌ.(رجال کشی ص۲۱۵)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2532
#توحید_مختلف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 حرمت یا حلیت ژلاتین های خارجی در اثر استحاله
📝 در جامعهی امروزی در زمینه ساخت دارو و مواد خوراکی مانند شکلات، ژله، بستنی و…، به طور گسترده از ژلاتین استفاده میشود؛ اما ژلاتینهای استفاده شده غالباً از خارج و از جوامع کفار وارد میشود؛ بنابر این احتمال این وجود دارد که برخی از آنها از حیواناتی تهیه شده باشد که ذبح شرعی نشدهاند و یا آنها را از خوک تهیه کرده باشند. با توجه به عموم ابتلای استفاده از ژلاتین در داروها و انواع خوراکیها، اطلاع از حلیت و حرمت آن مهم خواهد بود.
فارغ از جریان قاعده.....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZFeqh
#ژلاتین #ژلاتین_گیاهی
#ژلاتین_خوکی #استحاله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 خلط علما بین "معلوم بالعرض" با "متعلق علم" و تکرار این خلط در حب و بغض
👤 استاد_محمود_مددی
در بحث اجتماع امر و نهی (در مثل صلّ و لا تغصب که عامین من وجه هستند) یک قول این است که تعدد عنوان، رافع تضاد حب و بغض است و با رفع این تضاد، ممکن است که حب و بغض مولا به امر واحد تعلق بگیرد. پس اجتماع امر و نهی در شیء واحد ممکن میشود...
ما تبیین علما در مورد ادراک و حس را قبول داریم؛ اما به نظر ما علم مثل ادراک نیست. اگر منظور از معلوم بالذات متعلق علم است، قبول داریم که (طبق نظر اصولیها) که متعلق علم مفهوم است [و لاجرم در عالم ذهن وجود دارد]؛ اما اگر مراد از معلوم بالذات، چیزی است که ما به آن علم داریم و از آن مطلع هستیم، نمیتوان گفت که معلوم بالذات «مفهوم عدالت زید» است. زیرا مفهوم عدالت زید نهایتاً یک تصور است در حالی هر آنچه ما میدانیم، از جنس تصدیق است....
نظیر همین اشتباهی که در علم مرتکب شدهاند را دربارهی حب و بغض هم مرتکب شدهاند. اگر کسی نسبت به زید حب داشته باشد یا بغضی نسبت به عمرو داشته باشد، گفتهاند که حب در افق نفس وجود دارد و محبوب بالذات، عنوان (یا مفهوم) زید است و محبوب بالعرض خود زید خارجی است! به نظر ایشان در واقع زید خارجی محبوب بالذات ما نیست.
ما این نظر را قبول نداریم..
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰/۷/۲۴
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2302
#اجتماع_امر_و_نهی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir