eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
994 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 بررسی اعتبار ابی علی حرانی یا خراسانی 👤 نسبت به ابی علی که در سند بعضی از روایات امده است اختلاف شده است. مرحوم صاحب جواهر گفته که شاید ابی علی همان سلام بن عمرو باشد که توثیق نجاشی را دارد. مرحوم اشکال کرده این احتمال درست نیست چون سلام بن عمرو هر جا باشد، حرانی نیست و بعید است که دو ابی علی باشد. همچنین سلام بن عمرو نداریم که ثقه باشد بلکه سلام بن ابی عمرة است که ثقه است. مرحوم خویی فرموده است کلام اقای حکیم درست نیست و این احتمال وجود دارد و مطالبی در این زمینه مطرح میفرماید. 📚 درس خارج فقه، جلسه ۸۹ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2826 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 فروش تألیفات شنیدم حاج آقا رضا همدانی از نظر مالی به قدری در مضیقه بود که مجبور شد نسخه‌ی أصل تألیفات خودش را بفروشد؛ مثلاً آسید محمد باقر حجّت در کربلا نسخه‌ی أصلی بعضی از تألیفات حاج آقا رضا را داشت و نوه‌اش آسید محمد باقر حجّت-ساکن مشهد- کتابهای زکات و خمس و رهن آن را در مشهد داشت. وقتی مشهد بودم، آسید محمد باقر گفت: «همین الآن نسخه اش در اتاق هست» و به نظرم گفت: کتاب صلات آن در کربلاست. شنیدم حاج آقا حسین قمی بعد از وفات حاج آقا رضا همدانی فرموده بود: حالا که ایشان وفات کرد، می‌گویم ایشان اعلم (یا أفقه) بود، با اینکه حاج آقا حسین از هر کسی تعریف نمی کرد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14550/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حکم خروج رطوبت مشتبهه از زن 👤 مشتبهی که از زن خارج شده است، سه فرض دارد: ۱- بین مَنی و غیر بول مردّد باشد. ۲- بین بول و غیر مَنی مردّد باشد. ۳- بین بول و مَنی مردّد باشد. در فرض اول و دوم چیزی بر زن واجب نیست، روایاتی هم که وارد شده است به مرد اختصاص دارد و شامل زن نمی شود و مجالی برای جریان قاعده اشتراک نیست. در فرض سوم باید تفصیل قائل شد: ۱- اگر زن قبل از خروج رطوبت، متطهره بوده (یعنی غسل کرده بوده)، باید هم غسل کند و هم وضو بگیرد. ۲- اگر زن قبل از خروج رطوبت، محدث به حدث اصغر بوده باید فقط وضو بگیرد، زیرا... 📚 درس خارج فقه، ۱۸و۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2828 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠اشکال به غایت بودن احضار معنا در ذهن مخاطب، برای وضع 👤 محقق وضع برای خارج را ممتنع می‌داند؛ زیرا وضع برای احضار معانی در ذهن مخاطب است و خارج قابل احضار نیست. این مطلب را ایشان مکرر در اصول و فقه مطرح کرده است و تابعین ایشان هم مانند صاحب منتقی در بحث حاضر و در جاهای دیگر و عده‌ای دیگر از اصولیان این مطلب را قبول کرده‌اند. شاید کسانی که تصریح نکرده‌اند نیز به همین دلیل  عدم معقولیّت وضع برای خارج  را قبول دارند.  به نظر به دو جهت نمی تواند غایت وضع احضار معنا باشد؛ جهت اول: قسم اول وضع است که وضع برای خارج است. جهت دوم: دلیل ندارد و تبیین بهتر و معقول تر غایت وضع، اشاره به شیء است... 📚درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2827 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 👤 💠 تفاوت «شخص» و «شخصیت» یکی از نکاتی که در مورد اشخاص حقوقی نیاز به دقت دارد،‌ تفاوت بین دو تعبیر «شخص» و «شخصیت» است. «شخص»، اسم برای فرد انسان است؛ مانند زید که به نام خاصی خوانده می‌شود، اما شخصیت، صلاحیت و اهلیّتی است که در این شخص وجود دارد تا صاحب حق یا تکلیف شود. نکته پرداختن به این مطلب، این است که گاهی در کتب فارسی و عربی، از شرکت ها به عنوان «شخصیت حقوقی» یاد می‌شود، در حالی که این تعبیر مسامحه است؛ چون تعبیر دقیق این است که شرکت، «شخص حقوقی» است و «شخصیت حقوقی» را دارا است. 📚 برگرفته از صفحه ۲۹ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخ به سوال کاربران در تالار علمی فقاهت 👤 یکی از کاربران تالار علمی فقاهت، سوالی را در مورد فطحی یا امامی بودن اسحاق بن عمار مطرح کردند. (متن سوال) استاد سید محمد جواد شبیری در پاسخ به این سوال فرمودند: در مورد اسحاق بن عمار یک بحث تاریخی وجود دارد. نجاشی اسحاق بن عمار کوفی الصیرفی را توثیق کرده است. شیخ طوسی اسحاق بن عمار الساباطی را ذکر کرده و او را فطحی ثقه دانسته است. علامه حلی این دو را یک نفر دانسته و کلام شیخ طوسی و نجاشی را جمع کرده و اسحاق بن عمار را فطحی ثقه دانسته است، زیرا وثاقت متفق عليه است و... اما شیخ بهایی این دو عنوان را دو نفر دانسته و... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2831 شما نیز می توانید سوالات فقهی، اصولی و رجالی خود را در تالار علمی فقاهت مطرح کنید. نمایندگان اساتید موظفند پاسخ اساتید را در تالار علمی فقاهت قرار دهند. و... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠عدم صحت قاعده( الامر لا یدعوا الا ما تعلق به ) 👤 🔻 در مورد این مساله که چطور در واجب فوری، بحث فوریت مطرح می شود که نشان دهنده دخالت زمان در متعلق آن است درحالی که مقسم واجب فوری، واجب غیر موقت است و بنابراین در متعلق زمان نیست استاد توضیح دادند که در واجب تعبدی و توصلی این مطلب را توضیح دادیم که این تصور که هر آن چه مولی می خواهد باید در متعلق امر اخذ بشود ( الأمر لا یدعو إلا إلی ما تَعَلَّقَ به)، تصویر درستی نیست. بلکه مولی باید نسبت به آنچه که مطلوب اوست، حجت را بر من تمام کند اما لزوما به این معنی نیست که آن را در متعلق اخذ کند. بلکه همین که به من بفهماند تو اگر این کار را در اولین زمان نکنی، تو را مستحق عقاب می دانم، برای اتمام حجت کافی است و بنابراین ما قاعده را صحیح نمی دانیم و به همین دلیل هم مشکلاتی که اصولیون در بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر دچار آن می شوند، را ما دچار نمی شویم و لازم نیست که در متعلق امر، قصد امر بیاید تا تعبدی باشد، بلکه همین مقدار که قصد قربت از سایر ادله فهمیده شود، برای تعبدی بودن کافی است. 📚 درس خارج اصول جلسه ۶۱، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2839 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شیعه با حدیث علی الید که از اهل سنت است، چیزی را ثابت کرده که اهل سنت نکرده‌اند 👤 یکی از ادله‌ای که برای اثبات مورد تمسک واقع شده، قاعدهٔ است. در روایات اهل بیت کلمه علی الید نیامده و علی الید منفرداً در کلمات آمده است. اهل سنت برای اثبات بدل حیلوله به این روایت تمسک نکرده‌اند؛ چون آنها اساساً را در باب ، با علی الید ثابت نکرده‌اند و بدل حیلوله اضعف از تلف است. آنها علی الید را این جور معنا کرده‌اند که..... 📚 درس خارج فقه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2837 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 96.pdf
1.42M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 96 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 96 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20098 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ادله اوسعیت عالم واقع از وجود 👤 📝 گفته شد که به نظر شهید صدر عالم واقع اوسع از عالم وجود است اما بیان ادله: یکی از ادله، نسبت هایی هست که دو طرف آن وجود ندارد اما آن نسبت تحقق دارد مانند ملازمه بین تعدد آلهه و فساد عالم، شکی نیست که این ملازمه تحقق دارد و این ملازمه را ذهن ما ورای ذهن و اعتبار ذهن ادراک می کند یعنی این ملازمه مانند کوه طلا که اعتبار ذهن است و ورای آن چیزی نیست نمی باشد. بنابراین.... 📚 درس خارج اصول، مهر ۱۴۰۱، جلسه ۱۹تا۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2840 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران 👤 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است.... 📚 درس خارج فقه آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠دو قسم دلالت سیاقیه 👤 دلالات سیاقیه دو قسم اند:‌ ۱.اموری که از کلام فهمیده می‌شوند اما خارج از مدلول استعمالی لفظ هستند؛مانند که مخاطب از کلام متکلم متوجه می‌شود،مثل اینکه امر اقتضاء می‌کند که به داعی تعجیز و تمسخر نیست بلکه به داعی جدّ است. ۲. اموری که از هیئت ترکیبی کلام فهمیده می‌شوند و مدلول استعمالی لفظ را مشخص می‌کنند؛مثلا امر به یک چیز در ضمن امر به مستحبّات باعث میشود دلالت سیاقی شکل بگیرد که آن امر نیز مستحبی است و این قسم از دلالت سیاقی مدلول استعمالی را تعیین می‌کند. 📚درس خارج اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2852 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
05 Zekra 97 - جهت نشر دیجیتال.pdf
1.38M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 97 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 97 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20216 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تبیین دیدگاه استاد در باب نفی قاعده ملازمه 👤 برای تبیین دیدگاه استاد در این زمینه، بيان سه مقدمه ضروری است: مقدمه اولی: استحقاق اخروی عقلا و عقلائا به مناط هتک حرمت مولا و عصیان اوامر و نواهی او می باشد اما در ارتکاب فعل قبیح بعنوان أنه قبيح، استحقاق عقوبت اخروی عقلا و عقلائا نیست و از آنجا که استحقاق عقوبت اخروی مبتنی و معلق بر اعمال مولویت مولاست، لذا مولا می تواند با عدم اعمال مولویت، حکم معلق عقل به استحقاق عقاب را منتفی گرداند. مقدمه ثانیه: دلیلی نداریم بر اینکه جعل تکلیف و عقلا بر خداوند لازم است بلکه... 📚 درس خارج اصول، ۱۱و۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2858 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع» 👤 مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ». آنها مفصل بحث می کنند که آیا امر اضطراری/ظاهری می تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ آنها می گویند علی القاعده پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد. حضرت امام(ره) ریشه یابی می کند که چرا مشهور ناچار شده اند قائل به سه امر شوند و آیا می توان راهکاری برای حل این مشکل ارائه داد... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسات ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2849 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شش ماه ماندن برای وطن جدید 👤 شش ماه ماندن در مکانی برای اتخاذ ، آیا باید متصل باشد یا می تواند مسافرتی داشته باشد و شش ماه ماندن به صورت متفرقه کفایت می کند؟ مستند این بحث صحیحه اسماعیل بن بزیع است که به نظر می رسد دلالتی بر اتصال بودن شش ماه ندارد؛ زیرا در روایت اینگونه آمده است: «ان یکون فیها منزل یقیم فیه سته اشهر». در این روایت... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2848 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل عملی در استنباط و پاسخ آن 👤 مدرکات قضایایی هستند که محمولشان حُسن یا قبح است. به علمای نسبت داده شده که مدرکات عقل عملی را هم بی‌اعتبار دانسته‌اند. دلیل عدم اعتبار، همان اشکال وارد بر مدرکات عقل نظری است. (کثرت ) مثلاً در برخی از ها خیانت مرد به همسرش بسیار قبیح و شبیه خیانت زن به همسرش است؛ اما در بسیاری از عرفها این امر قبیح نیست. با وجود این اختلافات، دیگر مدرکات عقل عملی اعتباری ندارد. در پاسخ به این اشکال گفته می‌شود که و سه گونه است..... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2838 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقسیم مطلق و مقید و نحوه تعامل با انها از نظر مرحوم نائینی و استاد گنجی 👤 مرحوم می فرماید گاهی اوقات مطلق و مقید در ناحیه است مثل اعتق رقبه مومنه و گاهی اوقات در ناحیه است مثل اعتق رقبه عتقا قربیا و گاهی اوقات در ناحیه است مثل ان ظاهرت اعتق رقبه مومنه. به نظر ایشان هر مطلقی حمل بر مقید می شود ولی استاد می فرماید در مطلق و مقید در ناحیه حکم، مطلق حمل بر مقید نمی شود، زیرا از باب تعدد مطلوب است... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۷ (۱ ابان ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2853 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علت کبری و علت تطبیق کبری بر صغرای مورد 👤 تعلیلی که در کلام امام آورده می‌شود گاهی مربوط به کبرای حکم است و گاهی مربوط به تطبیق کبری بر صغرای مورد است. نکته اینکه در هیچ‌یک از این دو مورد به خودی خود نمی‌توان کشف کرد که علت مذکور در کلام، علت است. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2860&pid=9880 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال به کلام شهید صدر در ملاکیت حب و بغض در ادله امتناع اجتماع امر و نهی 👤 🔻 مرحوم شهید صدر در چهارمین دلیلی که برای امتناع اجتماع امر و نهی ذکر می کند، مساله را روی و مولی می برد و می گوید چون ما متعلق را هر چه بدانیم نهایتا آنچه محبوب و مبغوض مولی است معنون خارجی است و امکان ندارد که معنون خارجی هم محبوب مولی باشد و هم مبغوض مولی باشد بنابراین اجتماع امر و نهی ممتنع است. استاد به ایشان جواب می دهند که اولا: ملاک حکم مولی حب و بغض نیست بلکه مصلحت و مفسده تامه یا غالبه است و ثانیا: این کلام شما زمانی تمام است که همه اوامر مولی تام یا به قول مرحوم آخوند فعلی من جمیع الجهات باشند درحالی که غالب اوامر حیثی هستند... 📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2830 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 آیات دال بر وجوب تدریجی جهاد ابتدائی و ملازمه آن با ایجاد حکومت مبتنی بر نظریه فقه الدعوه 👤 آیات متعددی در بحث وجوب جهاد ابتدائی است که ابطال نظریه تخصیص آیات جهاد به جهاد دفاعی را ثابت می‌کند و ادله و شواهد تاریخی نیز بر این مطلب ثابت است و ایشان به کمک نظریه فقه الدعوه ملازمه بین وجوب جهاد ابتدائی و تشکیل اسلامی را بیان کرده اند و این آیات را دلیل بر مشروعیت تشکیل حکومت در زمان دانسته اند به این بیان که ... 📚 درس خارج فقه سیاست ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2845 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نظریات در مورد اهلیت اشخاص طبیعی 👤 یکی از تفاوت های ذکر شده بین اشخاص طبیعی و  این است که أهلیت اشخاص حقیقی برای اینکه دارای حق و تکلیف شوند، نیاز به اعتبار و جعل ندارد بلکه شخصیت شخص حقیقی از همان بدو تولد در او وجود دارد. از طرف دیگر در مورد أهلیت شخص حقیقی نیازی به پذیرش قانونی نیز وجود ندارد.  این در حالی است که در مورد اشخاص حقوقی به این دو مرحله نیاز وجود دارد. در مناقشه بر این مطلب به دو نظریه اشاره شده است که یک نظریه اعتباری بودن اهلیت و نظریه دوم انتزاعی بودن آن است. 📚 برگرفته از صفحه ۳۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2847 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠توسعه در متعلق استفراغ وسع در تعریف اجتهاد 👤 تعریف مشهور اجتهاد که متأخرین تقریبا پذیرفته اند:«استفراغ وسع برای تحصیل حجت بر حکم یا وظیفه» است. این تعریف از چندین ناحیه قابل بحث است یکی از ناحیه قید «استفراغ وسع» است. عرض شد آیا مراد از استفراغ وسع صرفا استفراغ وسع نظری است یا اعم از استفراغ نظری و روحی است. به نظر با توجه به این که از طرفی اختیار انسان در فعل قلبی او حضور دارد، و ازطرفی دیگر فهم انسان صرفا تحت تأثیر محاسبات نظری و ذهنی نیست بلکه تحت تأثیر حالات قلبی و روحی نیز هست؛ بنابراین استفراغ وسع در دخالت قلب در فهم لازم است،مقصود از این امر، حضور فعالیت روحی و قلبی در فهم ذهنی است. ولازم است که قا عده مند شود بعد از قاعده مندی نیز به تفاهم با خبرگان و اهل فن و اقران برسد. بنابر این در واقع اصل اجتهاد همان تعبد و تولی و تسلیم به شارع است که موجب حضور اراده او در فهم می شود و متناسب با اراده مولا مطالب فهم می شود. اگر این اتفاق افتاد این اجتهاد حجت خواهد بود. 📚درس خارج فلسفه اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2834 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 اشکال: شرط انعقاد اطلاق، عدم مقید متصل مع امکان التقیید است، کما اینکه شرط ظهور تصدیقی عموم در نفی مخصص، امکان ذکر مخصص است. بنابراین نسبت به مسائل نوپیدا که تقیید و تخصیص امکان پذیر نبوده است اطلاق و عموم نیز منعقد نمی شوند. مثل: ۱. عقد تلفنی نکاح ۲. استماع تلفنی طلاق توسط شاهدین ۳. طی حد تقصیر (هشت فرسخ) با وسائل نقلیه جدید ۴. احیاء موات، استخراج معادن و حیازت مباحات با اسباب مدرن ۵. رؤیت هلال با چشم مسلح قول مختار: این اشکال از نظر کبروی وارد است و تنها پاسخ صغروی به آن امکان پذیر است؛ به این معنا که راهی عرفی برای تقیید یا عدم بیان مطلق در زمان شارع تصویر شود. بنابراین لازم است موارد جداگانه بررسی شوند ... 📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2867 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠حکم فرض تداعی و تحالف در اختلاف در عقود 👤 در فرض تداعی در اختلاف در عقود، مشهور معتقد به لزوم تحالفند و در فرض قسم یا نکول هر دو قائل به انفساخ عقد شده اند. ما _همانندِ مرحوم صاحب و مرحوم سید حکم را خلاف قاعده می دانیم. این مهم را در ضمن یک مثال تبیین می­ کنیم: در فرضی که بایع مدعی آن است که زیلو فروخته است و مشتری مدعی آن است که فرش خریده است. در این صورت چون هر دو بر وقوع عقد لازم متفق و معترفند، رفع ید از آن خلاف قاعده است... 📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2872 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا