eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
768 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/51) و‍ٰ‌عَدنا: قرار گذاشتيم [به نزد او برود]. اَربَعينَ: چهل 📝 «واعد» است. اتَّخَذتُم: ساختيد يا [معبود خود] قرار داديد. العِجلَ: گوساله 🔸منبع: ، ج1، ص31 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ 🔸 وَاِذ و‍ٰ‍‍‌عَدنا موسیٰٓ اَربَعينَ لَيلَةً ثُمَّ اتَّخَذتُمُ العِجلَ مِن بَعدِهٖ وَاَنتُم ظٰلِمونَ (بقره/51) هنگامی (را به یاد آورید) که ما چهل شب با موسی (در کوه طور برای فرو فرستادن الواح تورات) قرار گذاشتیم؛ و شما پس از (آمدن) او (نزد ما)، ستم‌کارانه آن گوساله را ساختید (و پرستیدید). ✅ آیه شریفه، موضوع جمع کثیری از بنی‌اسرائیل پس از دوره چهل‌روزه پیامبرشان را گزارش می‌کند. این ماجرا، امکان انحرافات عمیق در جوامع، از جمله امت پیامبران را نشان می‌دهد. همچنین این آیه بیانگر این است که انحراف امت یک پیامبر حتی در زمان حیات او نیز امکان دارد، تا چه رسد به پس از رحلت وی؛ موضوعی که ممکن است در سایر امت‌ها نیز تکرار شود. نقل چنین ماجراهایی در قرآن کریم، طبعا تنبّه امت اسلام و آنان از قرار داشتن در معرض خطرات مشابه است. ✅ در امت اسلام نیز زمینه‌های انحراف و کفران نعمت ، در دوران حیات رسول خدا «ص» و پس از رحلت ایشان نیز وجود داشته است از همین رو در آیه 144 سوره مبارکه آل‌عمران به آنان هشدار داده شده که: «آیا اگر (پیامبر) بمیرد یا کشته شود، به (عقاید کفرآمیز) گذشته‌تان باز می‌گردید؟» ✅ در ارتباط با آیه شریفه، گفتنی است: ابوعمرو، ابوجعفر و یعقوب به‌صورت «وَعَدنا» و باقی قرّاء به‌صورت «واعَدنا» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص 8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/51) 💢 «و‍ٰ‌عَدنا»: مطابق آنچه در آمده است، نگارش این کلمه با نظر تمامی صاحب‌نظران این علم و کاتبان مصاحف با انجام شده و کلمات هم‌خانوادهٔ دیگری هم از ریشهٔ «و ، ع ، د» در سوره بقره آمده است. ✓ این کلمه در برخی قرائات به شکل «وَعَدنا» نیز قرائت شده است. ✓ این کلمه: ضبط : وَ‍ٰ‌عَدْنَا ضبط : وٰعَدْنَا ضبط : وَاعَدْنَا -- وٰعَدْنَا ضبط : وٰاعَدْنٰا ضبط : و‍ٰ‌عَدنا ← چنانکه ملاحظه می‌کنید در کتابت این کلمه، در مصاحف ایرانی و برخی مصاحف ترکی رعایت نشده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
📜 کارگاه آموزش خطوط قرآنی دارالکتابه در استان گیلان 🔰 مرکز طبع و نشر قرآن کریم به همت و مساعدت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان و در ادامه برنامه برگزاری کارگاه‌های استانی آموزش خطوط قرآنی، هفتمین دوره از این رویداد مهم قرآنی را در استان گیلان برگزار می‌نماید. ✳️ پس از استان‌های قم، مرکزی، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان و یزد، این بار شهر رشت میزبان اساتید برجسته دارالکتابه و کاتبان قرآن آن دیار است. ✴️ این اتفاق مبارک هم زمان با میلاد سراسر نور و رحمت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در روز پنج شنبه هفدهم آبان ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در مجموعه آموزشی، فرهنگی برگزار خواهد شد. ✅ بخش صبحگاهی این کارگاه به تعلیم قلمی خطوط نسخ و ثلث توسط جناب استاد احمد عبدالرضایی و استاد ابوالفضل خزاعی اختصاص دارد و هنرمندان شرکت کننده از نقد و تحلیل آثارشان توسط این استادان ارجمند بهره خواهند برد. ✅ در بخش عصرگاهی نیز موضوعات نظری خط و خوشنویسی به سمع و نظر شرکت گنندگان خواهد رسید. ❇️ در بخش جنبی این کارگاه نیز نمایشگاهی از آثار خوشنویسان قرآنی استان گیلان برای بازدید علاقمندان برگزار می‌گردد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 16 آبان 1403 🔅 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖ يٰقَومِ اِنَّكُـم ظَلَمتُم اَنفُسَكُم بِاتِّخاذِكُمُ العِجلَ فَتوبوٓا اِلیٰ بارِئِكُم فَاقتُلوٓا اَنفُسَكُم ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم عِندَ بارِئِكُم فَتابَ عَلَيكُم اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/54) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 54 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: W559 ✓ محل نگهداری: موزه والترز آمریکا ✓ نوع خط: به همراه ترجمه فارسی به خط نسخ و با رنگ قرمز ✓ تعداد برگه‌ها: 432 برگه ✓ ابعاد هر برگه: 13.5*18.5 سانتی‌متر ✓ جنس برگه‌: کاغذ ✓ تعداد سطور: 15 سطر ✓ کاتب نسخه: مبارک شاه بن قطب تبریزی ملقب به زرین‌قلم و از شاگردان یاقوت مستعصمی ✓ تاریخ کتابت: شعبان سال 723 ه‍.ق ✓ نشان پایان آیات: گل شش‌پر طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس و تعشیر: ندارد. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به رنگ طلا ✓ روش علامت‌گذاری: مانند شیوه متأخرین از علامات بن احمد فراهیدی استفاده کرده است. ✓ تقسیمات: نشانه‌های جزء، نصف‌الجزء و ربع‌الجزء در یک دایره منقّش و مذهّب با قلم طلایی کتابت شده است. ✓ علامت رکوع (پایان مطلب): در حاشیه و با علامت اختصاری «ع»، به قلم قرمز نوشته شده است. ✅ در حاشیه برخی صفحات به مسائل علم قرائات به صورت خیلی مختصر اشاره شده است. ✳️ تذهیب در صفحه نخست مصحف مربوط به دوره ایلخانی است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/54) يٰقَومِ: ای قوم من؛ 📝 در اصل، «يا قومی» بوده، گاهی «ی» در منادای مضاف به ياء متکلم، حذف می‌شود. توبوا: بازگرديد، توبه کنيد. بارِئ: خالق؛ 📝 «برأ» معمولاً درباره حيوان به كار می‌رود. اقتُلوٓا اَنفُسَكُم: خودکشی کنيد، يا يکديگر را بکشيد. تابَ عَلَيکُم: توبه شما را پذیرفت. 🔸منبع: ، ج1، ص31 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/54) ❇️ وَاللهِ لَاَن اَبيتَ عَلىٰ حَسَكِ السَّعدانِ‏ مُسَهَّدًا اَو اُجَرَّ فِی الاَغلالِ مُصَفَّدًا اَحَبُّ اِلَیَّ مِن اَن اَلقَى اللهَ وَرَسولَه يَومَ القِيامَةِ ظالِمًا لِبَعضِ العِبادِ وَغاصِبًا لِشَیءٍ مِنَ الحُطامِ وَكَيفَ اَظلِمُ اَحَدًا لِنَفسٍ يُسرِعُ اِلَى البِلىٰ قُفولُها وَيَطولُ فِی الثَّرىٰ‏ حُلولُها. ❇️ سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سَعدان‏ به سر ببرم يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم، خوش‏تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان، ستم و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم. چگونه به‌خاطر نفسَم كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مى‏‌رود و در خاک، زمانى طولانى اقامت مى‏‌كند، بر كسى ستم كنم؟! 🔸منبع: نهج البلاغه، خطبه 224 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖ يٰقَومِ اِنَّكُـم ظَلَمتُم اَنفُسَكُم بِاتِّخاذِكُمُ العِجلَ فَتوبوٓا اِلیٰ بارِئِكُم فَاقتُلوٓا اَنفُسَكُم ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم عِندَ بارِئِكُم فَتابَ عَلَيكُم اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/54) زمانی (را یاد كنید) كه موسی به قومش گفت: «ای قوم من، شما با ساختن گوساله، به خودتان ستم كردید. پس به (درگاه) آفریدگارتان بازگردید و بدین سبب، یكدیگر را بكشید؛ كه این (كار)، نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است.» ✅ در برخی از روایات آمده است که به دستور حضرت موسی علیه‌السلام در صبحگاهی، هفتادهزار نفر از گوساله‌پرستان شمشیر کشیدند و شروع به کشتن یکدیگر کردند. ده‌هزار نفر از آنها کشته شده بودند که حضرت جبرئیل نازل شد و به موسی علیه‌السلام فرمود: «به آنها بگو از کشتن دست بردارید که خداوند توبه شما را پذیرفت.» بعضی درباره دلیل چنین و سنگینی برای گوساله‌پرستان گفته‌اند که علاوه بر اینکه خود گوساله‌پرستی گناه بسیار بزرگی بوده، ارتکاب آن از سوی قومی که آن معجزات و نشانه‌های بسیار عجیب را دیده بودند، زشت‌تر بود و خداوند چنین مجازات سنگینی را برای آنها مقرر فرمود تا هرگز فکر بت‌پرستی به ذهن آنها خطور نکند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/54) 💢 «بارِئِکُم»: در خصوص رسم این کلمه، نکتۀ خاصی برای بازگو کردن وجود ندارد، لیکن یکی از تفاوت‌های بارز، در حوزۀ ضبط، در میان شیوه‌های پنجگانه، نکته‌ای است که در این کلمه وجود دارد. در عملکرد شیوه‌های گوناگون در علامت‌گذاری همزۀ مکسور با دندانه تفاوت‌های واضحی دیده می‌شود که در زیر آمده است: ✓ ضبط و : همزه و حرکت کسره، هر دو در زیر دندانه ✓ ضبط : علامت همزه روی دندانه و حرکت کسره در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه) ✓ ضبط و : همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) ✅ استاد ابراهیم پورفرزیب در سال 1306 هجری شمسی در منطقه سنگلج تهران دیده به جهان گشود. و قرآن را در جوانی با کسب فیض از محضر مرحوم استاد احمد نصرالله فراگرفت. گفتنی است ایشان یادگیری قرآن کریم و قواعد تجویدی را می‌دانست که باید آن را به دیگران تحویل و تعلیم داد تا همیشه در حال جوشش و جریان باشد. ✅ رهبر انقلاب اسلامی از ایشان به‌عنوان استاد مسلّم و برجسته تجوید و قرائت و یاد کرده و لقب «اکبر القرّاء» را به ایشان داده‌اند. همچنین حکیم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با جمعی از قاریان قرآن کریم در سال 83، به بودن فعالیت قرآنی استاد مولایی در زمان قبل از انقلاب اشاره کردند و فرمودند: *«یک روز در کشور ما قرآن‌خوانی مهجور بود؛ گوشه‌ای در تهران یا در مشهد، کسی مثل آقای پیدا شود که عاشق قرآن باشد و زحمت بکشد و جلسه پشت جلسه برگزار کند، تا در طی سال‌های متمادی، تعدادی شاگرد را تربیت کند.» ✅ از میان شاگردان ایشان می‌توان به اساتید برجسته‌ای همچون محمدتقی مروت، محسن بادپا، شهریار پرهیزکار، حسن رضائیان، محمدحسین سبزعلی، عباس امام‌جمعه، کریم دولتی و... که وجود آنان موجب افتخار و مباهات جامعه اسلامی و قرآنی است اشاره کرد. همچنین از میان ایشان به مواردی همچون: تهذیب القرائه و تجوید جامع می‌توان اشاره کرد. ✅ از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی ایشان در مرکز طبع و نشر قرآن: 1. حضور استاد مولایی از سال 1378 در جلسات پژوهشی مرکز 2. تنظیم ضوابط نگارش و علامت‌گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران 3. عضویت دائم در شورای تحقیق و پژوهش مرکز 4. عضویت در کمیته و 5. تربیت اساتید برجسته در حوزه نگارش و قرآن کریم مانند استاد کریم دولتی و... ✅ استاد مولایی که در سن 86 سالگی پس از عمری پربرکت و نورانی، دعوت حق را لبیک گفت. ایشان این‌گونه از سرگذشت خود یاد می‌کند: «اگر 100 مرتبه دیگر هم به دنیا بیایم باز هم دوست دارم با قرآن باشم.» 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 19 آبان 1403 🔅 وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 57 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 44go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: سبک احتمالاً اوایل سده چهارم هجری ✓ تعداد برگ‌ها: 260 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12*17 سانتی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ تعداد سطور: 23 سطر در هر صفحه ✓ واقف نسخه: شاه‌طهماسب صفوی ✓ نشان پایان آیات: در اصل، فاقد علامت است و بعدها سه دایره طلایی‌رنگ کوچک به شکل مثلث در پایان آیات اضافه شده است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و به قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی که شماره عدد، به حروف درون آن نوشته شده است، مانند: ثلاثون، اربعون، خمسون و... ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به قلم زر به همراه یک نقش مذهّب و در حاشیه؛ البته در برخی سوره‌های ابتدا و انتهای مصحف، این نام، درون یک مستطیل طلایی‌رنگ مذهّب آمده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه فاقد نقط الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدور به شیوه تقسیمات: نشانه‌های تقسیمات 30گانه و 150گانه در حاشیه مصحف در یک کادر منقش و مذهّب نوشته شده است. ✅ چهار صفحه نخست، دارای تذهیب‌های ابتدایی است، استفاده از مربع‌های کوچک در کنار یکدیگر که با طلا و نقاط مشکی و قرمزرنگ پر شده است و یک تاج گل در کنار آن از مشخصه‌های این صفحات است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/57) ظَلَّلنا... الغَمامَ: ابر را سایه‌بان قرار دادیم یا سایه افکندیم با ابر. 👈 الغَمامَ: ابر المَنَّ: ترنجبین (نوعی ماده صمغ‌گونه شیرین) السَّلویٰ: نوعی پرنده طَیِّبٰتِ: جمع طیبة: مطبوع یا پاک 👈 طَیِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم: روزیِ پاک که به شما روزی کردیم، اضافه صفت به موصوف است؛ یعنی «مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناکُم»؛ نه به معنای: از بین آنچه به شما روزی کردیم، طیباتش را، یعنی: «الطَیِّباتِ مِمّا رَزَقناکُم»، زیرا خداوند، چیز خبیث را روزی نمی‌کند. ما ظَلَمونا: از ما [چیزی را] کم نگذاشتند و حقی از ما ضایع نکردند. اَنفُسَهُم: فقط [حق] خودشان را [ضایع کردند]. 👈 تقدیم مفعول، را می‌رساند. 🔸 منبع: ، ج1، ص32 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/57) ❇️ الرَّسولُ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ: خَمسَةٌ فی کِتابِ اللهِ تَعالیٰ مَن کُنَّ فیهِ کُنَّ عَلَیهِ. قیلَ: وَما هِیَ یا رَسولَ اللهِ؟ قالَ: النَّکثُ وَالمَکرُ وَالبَغیُ وَالخِداعُ وَالظُّلمُ... وَاَمَّا الظُّلمُ فَقالَ اللهُ تَعالیٰ: «وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ». ❇️ پیامبر صلّی الله علیه و آله: پنج خصلت است که در کتاب خدا ذکر شده؛ هرکس دارای آنها باشد ضرر آنها به خودش برمی‌گردد. گفتند: ای رسول خدا، آن پنج چیز کدام است؟ فرمودند: عهد شکستن، مکر کردن، ستمکاری، فریبکاری و ظلم نمودن... و امّا درباره ظلم، خداوند در قرآن فرموده است: «و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نكردند؛ بلكه به خودشان ستم می‌كردند». 🔸 منبع: معدن الجواهر، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 *وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) (در صحرا) ابر را بر شما سایه‌بان قرار دادیم و «منّ» (که نوعی خوراک شیرین بود) و «سلویٰ» (که نوعی پرنده بود) را بر شما فروفرستادیم (و گفتیم:) «از چیزهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید». و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نکردند؛ بلکه به خودشان ستم می‌کردند. ✅ برخی از مفسران گفته‎‌اند هنگامی که حضرت علیه‌السلام بنی‌اسرائیل را از رود عظیم نیل عبور داد، در بیابانی فرود آمدند. آنها به موسی علیه‌السلام گفتند: ای موسی، ما را هلاک کردی؛ ما را از شهر و دیار آبادمان به بیابانی آوردی که نه سایه‌ای دارد، نه درختی و نه آبی. خداوند ابری را فرستاد تا روزها بر آنها سایه بیفکند. شب‌ها هم «منّ» که نوعی لذیذ بود می‌فرستاد و آن را روی گیاهان و درختان و سنگ‌ها قرار می‌داد. به هنگام عصر نیز «سلویٰ» که بریانی بود در سفره آنها قرار می‌گرفت. سنگی هم همراه حضرت موسی علیه‌السلام بود که با عصا به آن می‌زد و به عدد قبایل بنی‌اسرائیل از آن جاری می‌شد و هر قبیله از چشمه مخصوص خود استفاده می‌کرد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/57) 💢 «طَیِّبٰتِ»: این کلمه مانند دیگر کلماتی که طی مطالب قبلی گفته شد از نوع اسم و مؤنث است. در این کلمه نیز همچون کلمات قبلی از این دست، بر اساس قاعدهٔ مبنی بر حذف الف از کلمات اسم جمع سالم مذکر یا مؤنث، الف به روال عادی حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : طَیِّبَـٰتِ ضبط و : طَیِّبٰتِ ضبط : طَیِّبَاتِ ضبط : طَیِّبٰاتِ 💢 «رَزَقنٰکُم»: قاعدهٔ رسم المصحف که شامل این کلمه می‌شود و در مطالب گذشته نیز به آن اشاره شده این است که «در کلماتی که در آخر آنها ضمیر فاعلیِ "نا" آمده و بلافاصله ضمیر مفعولی به آن چسبیده باشد، حذف می‌شود». ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : رَزَقْنَـٰکُمْ ضبط : رَزَقْنٰکُمْ ضبط : رَزَقْنَاکُمْ ضبط : رَزَقْنٰاکُمْ ضبط : رَزَقنٰکُم طبق روال معمولِ شیوه‌های ترکی و ایرانی، در این شیوه‌ها در این کلمات اثبات شده که با اصول و قواعد رسم المصحف، مغایر است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 20 آبان 1403 🔅 وَاِذ قُلنَا ادخُلوا هٰذِهِ القَريَةَ فَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم رَغَدًا وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطايٰكُم وَسَنَزيدُ المُحسِنينَ (بقره/58) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 58 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 1 ✓ محل نگهداری: حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، نجف اشرف ✓ نوع خط: BII بر اساس طبقه‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 309 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12.3*18.2 سانتی‌متر ✓ جنس برگ: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: از ابتدا تا پایان صفحه 74 در هر صفحه 16 سطر و پس از آن در هر صفحه 17 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط کوفی و قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: دو دایره که دایره میانی با طلا و نقاط سبز و قرمز تزیین شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط نقط الاعجام: نسخه، فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ✅ در پایان نسخه نوشته شده است: «كتبه علی بن ابی طالب فی سنة اربعين من الهجرة» و همین امر سبب اشتهار این نسخه و انتساب کتابت آن به امام علی علیه‌السلام شده است. ❇️ در صفحه نخست نسخه، وقف‌نامه‌ای با خط نستعلیق نوشته شده که نشان می‌دهد این نسخه تا اواخر قرن دوازدهم هجری در حرم علوی قرار نداشته بلکه در سال 1189 ه‍.ق از سوی واقفی به نام محمد مهدی در این مکان وقف شده است. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با این نسخه و ویژگی‌های کامل آن به کتاب ، صفحات 189 تا 227 مراجعه کنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/58) القَريَةَ: آبادی يا شهر [احتمالا بيت‌المقدس يا حبرون] رَغَدًا: گوارا يا به‌فراوانی البابَ: دروازه [دروازه بيت‌المقدس يا حبرون] سُجَّدًا: متواضعانه يا سجده‌کنان، جمع ساجد؛ يا در حالی که سجده خواهيد کرد. حِطَّةٌ: پايين گذاشتن [بار گناه] 📝 کنايه از آمرزش نَغفِر: تا بيامرزيم. 📝 در جواب امر، مجزوم شده است. اصلِ «غفر» به معنای پوشاندن است. سَنَزيدُ: خواهيم افزود. 📝 «زاد» دومفعولی است؛ يعنی بر توفيق يا هدايت محسنين می‌افزاييم، مثل: «وَيَزيدُ اللهُ الَّذينَ اهتَدَوا هُدًی» (مريم/76)؛ نه اينکه تعداد محسنين را زياد می‌کنيم، آن چيز که زياد می‌شود مفعول دوم و محذوف است. 🔸منبع: ، ج1، صص 32 و 33 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/58) ❇️ عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ فی قَولِهِم بابُ اللهِ مَعناهُ اَنَّ اللهَ احتَجَبَ عَن خَلقِهٖ بِنَبِیِّهٖ وَالاَوصِیاءِ مِن بَعدِهٖ وَفَوَّضَ اِلَیهِم مِنَ العِلمِ ما عَلِمَ احتِیاجَ الخَلقِ اِلَیهِ وَلَمَّا استَوفَی النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ عَلیٰ عَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ العُلومَ وَالحِکمَةَ قالَ اَنَا مَدینَةُ العِلمِ وَعَلِیٌّ عَلَیهِ السَّلامُ بابُها وَقَد اَوجَبَ اللهُ عَلیٰ خَلقِهٖ الِاستِکانَةَ لِعَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ بِقَولِهِ «ادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَکُم خَطاياكُم وَسَنَزیدُ المُحسِنینَ» اَیِ الَّذینَ لایَرتابونَ فی فَضلِ البابِ وَعُلُوِّ قَدرِهٖ. ❇️ امام باقر علیه‌السلام: معنای «بابُ اللّه» این است که خداوند به‌واسطۀ [حضور] پیامبرش صلّی الله علیه و آله و امامان علیهم‌السلام پس از او، از بندگان خویش پوشیده ماند و تمام علومی را که می‌دانست بندگان به آن نیاز دارند به ایشان (پیامبران و امامان) ارائه نمود. هنگامی که پیامبر، آن علوم و حکمت را به علی علیه‌السلام سپرد، فرمود: من شهر علم و علی علیه‌السلام درب آن است؛ و خداوند بر بندگانش واجب کرده که در برابر علی علیه‌السلام خاضع و خاشع باشند؛ چرا که در قرآن می‌فرماید: «سجده‌كنان از این درب وارد شوید و بگویید (خدایا،) گناهانمان را ببخش، تا خطاهایتان را ببخشیم، بی‌شک بر (پاداش) نیكوكاران خواهیم افزود» یعنی کسانی که در فضیلت و برتری این درب (امام علی علیه‌السلام) و والامقامی آن شک نمی‌کنند. 🔸منبع: بحارالانوار، ج24، ص202 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قُلنَا ادخُلوا هٰذِهِ القَريَةَ فَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم رَغَدًا وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطايٰكُم وَسَنَزيدُ المُحسِنينَ (بقره/58) (نیز به یاد آورید) هنگامی را كه گفتیم: به این شهر (مقدّس و پربركت) وارد شوید و از هر جای آن خواستید، فراوان و گوارا بخورید، و سجده‌كنان از این در وارد شوید و بگویید «(خدایا،) گناهانمان را ببخش»، تا خطاهایتان را ببخشیم. (آری،) بی‌شک بر (پاداش) نیكوكاران خواهیم افزود. ✅ امام صادق علیه‌السلام در این خصوص می‌فرمایند: «نَحنُ بابُ حِطَّتِکُم»؛ بدین مفهوم که ما برای شما همچون دری هستیم که بنی‌اسرائیل می‌بایست از آن وارد می‌شدند و «حطّة» می‌گفتند تا گناهانشان بخشیده شود و پاداش الهی را دریافت کنند و اگر مسلمانان هم می‌خواهند مشمول آمرزش و شوند، باید به اهل‌بیت علیهم‌السلام اعتراف کنند و به حریم محبت آنها وارد شوند. ✅ در ارتباط با آیه شریفه گفتنی است: نافع و ابوجعفر «یُغفَر لَکُم»، ابن عامر «تُغفَر لَکُم» و باقی قراء به‌صورت «نَغفِر لَکُم» تلاوت کرده‌اند. 🔸منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص9 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/58) 💢 «وَادخُلُوا البابَ»: در اتصال میان این دو کلمه، سه حرف ناخوانا وجود دارد که قواعد ناخوانا بودن آنها بر اساس ضبط در مطالب گذشته بررسی شده است. در این مطلب این قواعد را برای یادآوری مرور می‌کنیم: 1. واو بعد از ضمه این حرفِ بدون علامت، به دلیل وجود حرکت قبل از آن، ناخواناست، البته این قاعده در مورد حروف «الف بدون علامت بعد از فتحه» و «یاء بدون علامت بعد از کسره» نیز صادق است. 2. الف بعد از واو آخر کلمه مطابق قواعد ضبط کم علامت، الف بعد از واو آخر کلمه، همواره ناخواناست. 3. الف بدون علامت در اول کلمه اگر حرف الف در ابتدای کلمه، بدون علامت باشد، در حالت وصل، ناخواناست. ← به این ترتیب در شیوهٔ علامت‌گذاری کم‌علامت، با وضع سه قاعدهٔ کوتاه، از گذاشتن هزاران علامت که منجر به و به تَبَع آن، شلوغی صفحات می‌شود جلوگیری شده است. کما اینکه در شیوهٔ (عثمان‌طه) برای همین سه قاعده، به سه شکل عمل شده و علائمی بر خط، وارد شده است که در زیر مشاهده می‌کنید. ✓ علامت گذاری این دو کلمه: ضبط : وَٱدْخُلُواْ ٱلْبَابَ ←واو بدون علامت، الف بعد از واو با علامت دایره توخالی، الف ابتدای کلمهٔ دوم با علامت صاد همزهٔ وصل. ضبط : وَادْخُلُوا الْبَابَ ضبط : وَٱدْخُلُوا الْبَابَ ضبط : وَادْخُلوُا الْبٰابَ ← ضمه بر روی واو ضبط : وَادخُلُوا البابَ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹