✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«معروف» چيست؟
🔹#معروف از ماده «عرفان» يعنى چيز #شناخته شده و #منكر از ماده «انكار» يعنى چيز #ناشناخته است. راغب در «مفردات» مى گويد: «معروف؛ اسم است براى هر فعلى كه با #عقل و #شرع، نيكى و خوبى آن شناخته مى شود، و منكر؛ اسم است براى هر فعلى كه با اين دو، حُسن و خوبى آن انكار مى شود». [۱] به #عمل_نيك، #معروف و شناخته شده گويند؛ زيرا خدا #روح_انسان را چنان آفريده كه براى او صفات خوب شناخته شده است؛ #تقوا، #ايثار، #عدالت، #سخاوت و ديگر فضائل عناصر شناخته شده براى انسان است، گويى مثلا در عالمى ديگر با آنها انس گرفته است، و در مقابل، #كار_زشت و بد را #منكر گويند، زيرا چهره #ظلم و بى عدالتى و تضييع حق مردم و #اعمال_شنيع، چهره اى ناشناخته است.
🔹#قرآن در هر زمينه اى به #معروف دعوت مى كند. «فَاتِّبَاعُ بِالمَعرُوفِ» (باید از #راه_پسندیده پیروی کنند). [سوره بقره، آيه ۱۷۸]؛ «فَاِمسَاكُ بِمَعرُوفٍ...». ([(در طلاق رجعی) شوهر در هر مرتبه از رجوع] باید [همسرش را] به طور شایسته و متعارف نگه دارد...) [همان سوره، آيه ۲۲۹]؛ «...مَتَاعٌ بِالمَعرُوفِ». (...هدیه مناسبی بدهند) [همان سوره، آيه ۲۴۱]؛ «قَولٌ مَعرُوفٌ». (#گفتار_پسندیده [در برابر نیازمندان]) [همان سوره، آيه ۲۶۳]؛ «فَليَأكُل بِالمَعرُوفِ». (به طور شایسته [و مطابق زحمتی که می کشد] از آن مصرف کند). [سوره نساء، آيه ۶]؛ «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالمَعرُوفِ». (و با آنان به طور #شایسته رفتار کنید) [همان سوره، آيه ۱۹]؛
🔹«لَا يَعصِينَكَ فِى مَعرُوفٍ». (و در هیچ کار شایسته ای مخالفت فرمان تو را نکنند). [سوره ممتحنه، آيه ۱۲]؛ «تَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ». (#امر_به_معروف می کنید). [سوره آل عمران، آيه ۱۱۰] در روايات نيز #معروف به آقایی و #سيادت معرفى شده: «اَلمَعرُوفُ سِيَادَهٌ» [۲] و در روايتى با شرافتترين سيادت معرفى گرديده است: «اَلمَعرُوفُ اَشرَفُ سِيَادَةٍ». [۳] عمل #معروف تنها چيزى است كه از آثار انسان باقى مى ماند. #حضرت_عيسى (عليه السلام) به يارانش مى فرمود: «اِستَكثِرُوا مِنَ الشّىءِ الَّذِى لَا يَأكُلُهُ النَّارُ قَالَوا: وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: اَلمَعرُوفُ». [۴] (زياد كنيد چيزى را كه آتش آن را نمى خورد و از بين نمى برد. گفتند: آن چيست؟ فرمود: #معروف [عمل شايسته و نيك]).
🔹اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) نيز مى فرمايد: «اَلمَعرُوفُ ذَخِيرَةُ الَأَبَدِ». [۵] (#عمل_نيك، ذخيره و توشه هميشگى است). و در #قيامت مى توان از آن استفاده برد. در جاى ديگر مى فرمايد: «عَلَيكُم بِصَنَايِعِ المَعرُوفِ فَاِنّهَا نِعْمَ الزَّادُ اِلَى المَعَادِ »؛ [۶]؛ (بر شما است #كارهاى_نيك انجام دهيد؛ زيرا آنها بهترين توشه به سوى معاد و #قيامت است!). #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «اَوّلُ مَنْ يَدخُلُ الجَنَّةُ اَهلُ المَعرُوفِ » [۷]؛ (نخستين كسى كه داخل #بهشت مى شود #اهل_معروف هستند). #اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «مَنْ كَثُرَت عَوَارِفُهُ كَثُرَت مَعارِفُهُ» [۸]؛ (كسى كه #كارهاى_نيك و شايسته او زياد شود، ياران او زياد مى شوند). «عوارف» جمع عارفه به معنى #كار_نيك و «مَعارِفُ الرجل» يعنى #دوستان و ياران آن مرد.
پی نوشتها؛
[۱] المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، دارالعلم - الدار الشامية، چ ۱، ص ۵۶۱. [۲] غررالحكم و درر الكلم، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۱۸، حکمت ۵۰. [۳] همان، ص۴۹، حکمت ۹۰۷. [۴] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۱۴، ص ۳۳۰، باب ۲۱. [۵] غررالحكم و دررالكلم، همان، ص ۵۴، حکمت ۱۰۲۳. [۶] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسة آل البيت، چ ۱، ج ۱۲، ص ۳۴۶، باب ۱. [۷] الأمالی، طوسى، دار الثقافة، چ ۱، ص ۶۰۳. [۸] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، دفتر تبليغات، چ ۱، ص ۳۱۸
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ ۱، ج ۲، ص ۴۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معروف #منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اراده خداوند به حذف مستکبرین
🔹خدای تبارک و تعالی اراده فرموده است که زمین را به این #مستضعفین بدهد، و این #مستکبرین را از صحنه تاریخ خارج بکند؛ و ما ابتداست که قیام کردیم برای این معنا؛ و تمام #ملتهای_مظلوم را #پشتیبانی میکنیم؛ و تمام ملت های مظلوم باید #ظالم ها را از صفحه روزگار بیرون کنند، و از تاریخ بیرون برانند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۰۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از چشم و گوش معنوى چیست؟
🔹#شنوايى و #بینایى دو گونه است: #مادّى و #معنوى؛ به همین دلیل بسیار مى شود در مورد کسانى که چشم و گوش دارند و یا زنده و سالم اند، اما #حقایق را درک نمى کنند مى گوييم: آنها کور و کرند و یا اصلاً مرده اند؛ زیرا واکنشى را که باید یک «انسان شنوا و بینا»، یا یک انسان زنده، در برابر #حقایق از خود نشان دهد، نمى دهند.
🔹در #قرآن_مجید اینگونه تعبیرات فراوان دیده مى شود، و شیرینى و جاذبه خاصى دارد؛ بلکه #قرآن به #حیات_مادّى و بیولوژیکى که نشانه آن تنها «خور و خواب و نفس کشیدن» است چندان اهمیت نمى دهد، و همواره روى حیات و #زندگى_معنوى و انسانى که آمیخته با #تکلیف و #مسئولیت و احساس و درد و بیدارى و آگاهى است تکیه مى کند.
🔹#نابینایى و #ناشنوایی و #مرگ_معنوى از خود انسان ها سرچشمه مى گیرد، آنها هستند که بر اثر ادامه #گناه و اصرار و لجاجت در آن، به این مرحله مى رسند؛ زیرا همانطور که اگر انسانى مدت ها چشم خود را ببندد، تدریجاً بینایى و دید خود را از دست خواهد داد و شاید روزى به کلّى نابینا شود، اشخاصى که #چشم_جان خود را در برابر #حقایق ببندند، تدریجاً #قدرتدیدمعنوى خود را از دست خواهند داد!
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چ سی و نهم، ج ۵، ص ۲۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ظهور حضرت حجت (عج)، وعده تضمین شده پروردگار
🔹[نام و یاد #امام_زمان (عجّل الله تعالی الفرج الشریف)] دائماً به ما یادآوری می کند که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. انسان ها گاهی که امواج متراکم ظلمت و ظلم را مشاهده می کنند، مأیوس می شوند. یاد #امام_زمان (عج) نشان دهنده این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد؛ بله، ظلمات هست، #ظالمان و تاریکی آفرینان هستند در دنیا، و قرن های متمادی بودهاند، امّا پایان این شب سیاه و ظلمانی، قطعاً طلوع خورشید است؛ این آن چیزی است که اعتقاد به #امام_زمان (عج) به ما میآموزد؛
🔹این وعده تضمین شده پروردگار است: اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا العَلَمُ المَنصوبُ وَ العِلمُ المَصبوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الواسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَکذوب؛ وعده تخلّف ناپذیر الهی است. در اوّل زیارت [هم دارد]: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعدهای که تضمین شده است از طرف پروردگار، ظهور این بزرگوار است. بنابراین این هم نکته دوّم است. معتقدین به ظهور #ولی_عصر و وجود ولیّعصر (ارواحنا فداه) هیچ گاه دچار ناامیدی و یأس نمی شوند، و می دانند که قطعاً این خورشید طلوع خواهد کرد و این تاریکی ها و این سیاهی ها را برطرف خواهد کرد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۲/۲۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سرلوحه برنامه هاى حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) پس از ظهور چه چیزی است؟
🔹گسترش #عدالت در سراسر گيتى در راس آرمان هاى انقلاب #امام_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) قرار دارد و از هدف هاى اساسى آن #تحولعظيمجهانى است؛ چنان كه اين اصل از نخستين هدف ها و اصلى ترين برنامه هاى همه پيامبران بوده است كه در گذشته تاريخ، اجتماعات و مردمان را بدان فرا خوانده اند و در راه تحقق آن فداكارى هاى فراوان كرده اند. آری مى توان گفت بيشترين درگيرى و مبارزه پيامبران بر سر اجراى #عدالت بوده است. #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه) در برابر طبقات آگاه و عالمان و روشنفكرانى كه بخواهند به گونه اى در برابر اجراى #عدالت بايستند مقاومت مى كند، و با كسانى كه با توجيه كلام خدا و تأويل آيات قرآن كريم قصد تضعيف مبانى انقلاب او را دارند درگير مى شود و آنان را از جلو راه انقلاب بر مى دارد.
🔹#عدل به معناى رعايت دقيق حق و حقوق مردم و برابرى همه آنها در برخوردارى از حقوق و منافع مشروع و معقول خويش است؛ چنان كه #ظلم زير پا نهادن حق و حقوق ديگران و نابرابرى و تبعيض است. #عدالت، وجود زمينهی حيات اجتماعى در بخشى از جامعه نيست، بلكه در همه ابعاد حيات فردى و اجتماعى #عاملاصلىحيات و زندگى انسان، اصل عدالت و عدل است. #عدل، زندگى است و زندگى بى عدالت مرگى است كه حيات پنداشته مى شود. امام حسين (عليه السلام) فرمود: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فَيَمْلَأَهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً كَذَلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ (صلی الله عليه و آله) يَقُولُ» [۱]؛ (اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردى از فرزندان من قيام كند و زمين را از #عدل و داد پر كند، آن گونه كه از ستم و بيداد آكنده باشد. اين چنين از پيامبر (صلى الله عليه و آله) شنيدم).
🔹#امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) در لحظات نخستين پس از تولد، دهان به سخن گشود و عرض كرد: « ... اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ أَتْمِمْ لِی أَمْرِی وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِی وَ امْلَأِ الْأَرْضَ بِی عَدْلًا وَ قِسْطاً» [۲]؛ ( ... خداوندا! به آنچه بر من وعده دادى وفا كن و امر مرا به كمال برسان و گام هاى مرا استوار بدار و زمين را به دست من آكنده از #عدل و #داد ساز). امام على (عليه السلام) درباره عصر ظهور #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) مى فرمايد: « ... وَ يُعْرَفُ لَيَنْزِعَنَّ عَنْكُمْ قُضَاةَ السَّوْءِ وَ لَيَقْبِضَنَّ عَنْكُمُ الْمُرَاضِينَ وَ لَيَعْزِلَنَّ عَنْكُمْ أُمَرَاءَ الْجَوْرِ وَ لَيُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ غَاشٍّ» [۳]؛ ( ... امام مهدى (عج) قاضيان زشتكار را كنار مى گذارد و دست سازشكاران را از سرتان كوتاه مى كند و حكمرانان ستم پيشه را عزل مى نمايد و زمين را از هر نادرست و خائنى پاك مى سازد).
پی نوشتها؛
[۱] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، تهران، ۱۳۹۵ق، چ دوم، ج ۱، ص ۳۱۸
[۲] الإمامة و التبصرة من الحيرة، ابن بابويه، مدرسة الإمام المهدى (عج)، قم، ۱۴۰۴ق، چ اول، ص ۳؛ كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج ۲، ص ۴۲۸
[۳] بحارالأنوار، دارإحياءالتراثالعربی، ۱۴۰۳، چ دوم، ج ۵۱، ص ۱۲۰، باب ۲
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ هفتم، ص ۶۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«يَقولُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ عِزَّتى وَ جَلالى لأََنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ فى عاجِلِهِو آجِلِهِ وَ لأََنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأى مَظْلوما فَقَدَرٌ أَنْ يَنْصُرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ».
🔹«خداى عز و جل مى فرماید: به عزّت و جلالم سوگند كه از #ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم، و از كسى هم كه #مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان #انتقام مى گيرم».
📕كنزالعمال، ج ۳، ص ۵۰۵، ح ۷۶۴۱
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مقصود از «قلب» در قرآن چیست؟
🔹#قلب در قرآن به معانى گوناگونى آمده است، از جمله: ۱) به معنى #عقل و #درک، چنان که در «آیه ۳۷ سوره ق» مى خوانیم: «إِنَّ فی ذلِکَ لَذِکْرى لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب» (در این مطالب، تذکر و یادآورى است براى آنان که نیروى #عقل و #درک داشته باشند). ۲) به معنى #روح و #جان، چنان که در «آیه ۱۰ سوره احزاب» آمده است: «وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ». (هنگامى که چشم ها از وحشت فرو مانده و #جانها به لب رسیده بود). ۳) به معنى #مرکز_عواطف، «آیه ۱۲ سوره انفال» شاهد این معنى است: «سَأُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْب» (به زودى در #دل کافران ترس ایجاد مى کنم).
🔹و در جاى دیگر در «آیه ۱۵۹ سوره آل عمران» مى خوانیم: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک...» (به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی، و اگر سنگدل بودى از اطرافت پراکنده مى شدند). توضیح این که، در وجود انسان دو مرکز نیرومند به چشم مى خورد: ۱) #مرکز_ادراکات، که همان «مغز و دستگاه اعصاب» است، و لذا هنگامى که مطلب فکرى براى ما پیش مى آید، احساس مى کنیم با مغز خویش آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار مى دهیم (اگر چه مغز و سلسله اعصاب در واقع وسیله و ابزارى براى #روح هستند).
🔹۲) #مرکز_عواطف، که عبارت است از همان #قلبِ_صنوبرى که در بخش چپ سینه قرار دارد و #مسائل_عاطفى در مرحله اول، روى همین مرکز اثر مى گذارد، اولین جرقه از #قلب شروع مى شود. ما هنگامى که با مصیبتى روبرو مى شویم بالوجدان فشار آن را روى همین قلب صنوبرى احساس مى کنیم، و همچنان وقتى که به مطلب سرورانگیزى بر مى خوریم، فرح و انبساط را در همین مرکز احساس مى کنیم (دقت کنید). درست است که مرکز اصلى #ادراکات و #عواطف همگى «روح» و «روان» آدمى است، ولى تظاهرات و عکس العمل هاى جسمى آنها متفاوت است.
🔹عکس العمل #درک و #فهم، نخستین بار در دستگاه #مغز آشکار مى شود، ولى عکس العمل #مسائل_عاطفى از قبیل محبت، عداوت، ترس، آرامش، شادى و غم در #قلب انسان ظاهر مى گردد، به طورى که به هنگام ایجاد این امور به روشنى اثر آنها را در قلب خود احساس مى کنیم. نتیجه اینکه: اگر در #قرآن «مسائل عاطفى»، به #قلب (همین عضو مخصوص) و «مسائل عقلى»، به #قلب (به معنى عقل یا مغز) نسبت داده شده، دلیل آن همان است که گفته شد، و سخنى به گزاف نرفته است. از همه اینها گذشته، #قلب به معنى عضو مخصوص نقش مهمى در حیات و بقاى انسان دارد، به طورى که یک لحظه توقف آن با نابودى همراه است. بنابراین چه مانعى دارد که فعالیت هاى فکرى و عاطفى به آن نسبت داده شود.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ ۵۵، ج ۱، ص ۱۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قلب #ادراک
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معنای «روح علمی»
🔹#روح_علمی یعنی «روح حقیقت جویی»، «روح بی غرضی» و طبعا «روح بی تعصبی»، «روح خالی از جمود» و «روح خالی از غرور». وقتی انسان روایات زیادی را که در موضوع #علم وارد شده است مطالعه می کند، می بیند چقدر تکیه شده است روی این مطلب که یک #عالِم نباید #تعصب داشته باشد؛
🔹یک «عالم» نباید #غرور داشته باشد و خیال کند آنچه که او دارد تمام علم همان است، بلکه باید به اصل «وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً» مخصوصاً توجه داشته باشد که انچه ما از حقیقت می دانیم بسیار کم است.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۴۰
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن و روايات اسلامی، «نامه اعمال» انسان چه ویژگی هایی دارد؟
🔸از مجموع آيات «قرآن مجيد» و روايات اسلامی مشخصات زير براى «نامه اعمال» به دست مى آيد:
1⃣#نامه_اعمال، كارنامه تمامى عمر انسان است و هيچ چيز را فرو گذار نمى كند.
2⃣#نامه_اعمال، چنان گويا و زنده است كه جايى براى كمترين انكار يا شكّ و ترديد باقى نمى گذارد، و هركس مى تواند با مشاهده آن قضاوت كند، حتى خود مجرمان درباره خودشان!
3⃣#نويسندگانِ_نامه_اعمال دو فرشته اند كه به خاطر تعبيراتِ «قرآن»، #رقيب و #عتيد نام گرفته اند. از بعضى روايات استفاده مى شود كه #فرشتگانِ روز و شب از هم جدا هستند و هر كدام جاى خود را به ديگرى مى دهند. در بعضى از آيات #قرآن نيز اشاره سربسته اى به اين معنا ديده مى شود.
4⃣از بعضى از روايات برمى آيد كه علاوه بر آنها #فرشتگانِ_ديگرى نيز مأمور ثبت بعضى از #اعمال_خاص هستند؛ مثلا در حديثى از #پيامبر_اکرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ كَانَ عَلَى كُلِّ بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ مَلَائِكَةٌ يَكْتُبُونَ الْأَوَّلَ فَالْأَوَّلَ فَإِذَا جَلَسَ الْإِمَامُ طَوَوُا الصُّحُفَ وَ جَاءُوا يَسْتَمِعُونَ الذِّكْرَ» [۱] (هنگامى كه روز #جمعه مى شود بر هر درى از درهاى مسجد فرشتگانى مى نشينند كه نام اشخاص را يكى بعد از ديگرى به ترتيب مى نويسند و هنگامى كه امام [بر منبر] مىنشيند [قبل از شروع خطبه ها] آنها نوشته هاى خود را جمع كرده و براى استماع ذكر خدا مى آيند!).
5⃣از بعضى از روايات استفاده مى شود كه #حسنات را فوراً مى نويسند، اما #سيّئات را با يك مهلت خواهند نوشت (شايد از كار خود نادم شود و #توبه كند).
💠اين سخن را با چند جمله پر معنا از دعاهاى معروف حضرت على بن الحسين #امام_سجاد (عليه السلام) در «صحيفه سجاديه» پايان مى دهيم و همه، در اين جمله ها با حضرتش همصدا مى شويم؛ #امام (عليه السلام) به پيشگاه خداوند چنين عرضه مى دارد: «اللَّهُمَّ يَسِّرْ عَلَى الْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ مَئُونَتَنَا، وَ امْلَأْ لَنَا مِنْ حَسَنَاتِنَا صَحَائِفَنَا، وَ لَا تُخْزِنَا عِنْدَهُمْ بِسُوءِ أَعْمَالِنَا [۲] ... فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِي عَلَيْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً» [۳]
🔹[ترجمهی فرمایش حضرت:] (پروردگارا! كار ما را بر «فرشتگانِ بزرگوارى» كه #اعمالمان را مى نويسند آسان گردان، و #نامههاى_اعمال ما را از #حسنات ما پر نما، و ما را نزد آنها به خاطر اعمال بدمان رسوا مگردان... خداوندا! بر محمّد و آلش درود بفرست و آخرين مطلبى را كه #نويسندگان #نامه_اعمال ما مى نويسند #توبه قبول شده اى قرار ده!).
پی نوشتها؛
[۱] الجامع الصحيح المسمى صحيح مسلم، دار إحياء التراث العربی، بی تا، ج ۲، ص ۵۸۶، ح ۸۵۰ شايد مفهوم ذيل حديث اين باشد كسانى كه براى شركت در نماز جمعه از موقع مزبور تأخير مى كنند نام آنها در آن طومار ثبت نخواهد شد. [۲] الصحيفة السجادية، على بن الحسين (ع)، دفتر نشر الهادى، قم، چ ۱، ص ۵۰، (دعاى ششم). [۳] الصحيفة السجادية، همان، ص ۶۲، (دعاى يازدهم).
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۸۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اعمال #نامه_اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللهِ وَ كُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
🔹«چگونه به خدا کفر می ورزید، در حالی که [پیش از دمیده شدن روح به کالبدتان ترکیبی از عناصر] #مرده بودید، پس شما را #حیات بخشید، سپس شما را #میمیراند، آن گاه دوباره #زنده می کند، سپس به سوی او بازگردانده می شوید».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ادله عقلی و قرآنی تدوین «حقوق بشر» از جانب خداوند چیست؟
🔸«حقوق بشر» باید تنها از جانب «خداوند متعال» تدوین شود؛ حال به ذکر «ادلّه عقلی» و «قرآنی» بر این مدعا اشاره می کنیم:
1⃣انسان دارای ارتباطی تنگاتنگ با «هستی بخش» خود دارد. این ارتباط تنها محدود به آفرینش آغاز انسان نیست، بلکه پس از #خلقت او نیز همواره در بستر این رابطه نزدیک با #پروردگار است و نمی تواند به خودی خود در این مسیر گام بردارد. نتیجه این که: تعیین #حقوق_بشر [که گامی از گام های همین مسیر تکاملی است] باید از سوی همان «مبدأ هستی بخش» صورت پذیرد.
2⃣قبل از تدوین #حقوق_بشر باید #انسان و #نیازهای او را بشناسیم. شناخت این نیازها مستلزم داشتن #اطلاعات_کامل در ابعاد گوناگون حیات است. روشن است که تنها #خداوند به همه این ابعاد آگاه است؛ زیرا هم «غیب گذشته و هم آینده» جهان را می داند، و هم به «شهود جهان موجود» نیز احاطه دارد. از این رو تنها #خداوند است که می تواند به تعیین و تدوین #حقوق_بشر بپردازد.
3⃣خداوند متعال می فرماید: «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ فَاللهُ هُوَ الْوَلِی وَ هُوَ یحْی الْمَوْتی وَ هُوَ عَلی کُلِ شَی ءٍ قَدِیرٌ» [۱] (آیا آنها غیر از او را #ولىّ خود برگزیدند؟! در حالى که #ولىّ فقط #خداوند است، و اوست که مردگان را زنده مى کند، و اوست که بر هر چیزى #تواناست).
🔹در این آیه، خداوند شیوه کافران را مورد نقد قرار می دهد و به آن ها دستور می دهد که در #شناختن_قوانین خود به خدا پناه ببرند؛ زیرا که #خداوند دارای «ولایت همه جانبه» نسبت به جهان است؛ اوست که بر هر کاری توانایی دارد، و از این رو حق اوست که برای هر موجودی در جهان #حریمی قائل شود و برای هر حریمی، #مقرراتی را تعیین نماید.
4⃣خداوند متعال می فرماید: «اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ» [۲] (اینها حقیقتى است از جانب #پروردگار تو). می دانیم که تنها #حق_محض می تواند حق را تعیین و عطا کند. در حقیقت، جز «حقّ محض»، حق های دیگر بالعرض و نسبی اند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره شوری، آیه ۹
[۲] همان، سوره آل عمران، آیه ۶۰
📕اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۶ش، چاپ سوم، ص ۵۴۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حقوق_بشر #بشر #انسان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️باید همه به پاخیزیم
🔹دست #آمریکا و سایر ابرقدرت ها تا مِرْفق به خون جوانان ما و سایر #مردم_مظلوم و #رزمنده جهان فرو رفته است. ما تا آخرین قطره خون خویش با آنان شدیداً میجنگیم؛ چرا که مرد جنگیم. ما #انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است؛ و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند #مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه #مستکبرین هست ما هستیم. ما از مردم بیپناه لبنان و #فلسطین در مقابل اسرائیل دفاع میکنیم؛ و #اسرائیل این جرثومه فساد همیشه پایگاه #آمریکا بوده است... باید همه بپاخیزیم و اسرائیل را نابود کنیم، و ملت قهرمان فلسطین را جایگزین آن گردانیم.
بخشی از پیام حضرت امام در سالگرد پیروزی انقلاب ۵۸/۱۱/۲۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #فلسطین #آمریکا #اسرائیل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا عامل بودنِ شخصِ آمر و ناهى از شرايط لازم براى «امر به معروف» و «نهى از منكر» است؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در پایان خطبه ۱۷۵ #نهج_البلاغه به نكته مهمی اشاره مى كند و آن اینکه اگر من اجراى كارى را به شما پيشنهاد مى كنم، خودم در اجراى آن پيشگامم؛ ميفرمايد: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنِّي، وَ اللهِ، مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا، وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا» (اى مردم، به خدا سوگند! من شما را به هيچ #طاعتى ترغيب نمى كنم، مگر اينكه خودم پيش از شما به آن #عمل مى نمايم، و شما را از هيچ #معصيتى باز نمى دارم، مگر اينكه خودم پيش از شما از آن دورى مى جويم).
🔹گرچه عامل بودنِ شخصِ #آمر و #ناهى از شرايط لازم براى #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر نیست، همانگونه كه در كلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلُوهُ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ إِنْ لَمْ تَجْتَنِبُوهُ كُلِّهِ» [۱] (#امربهمعروف کنید، هر چند خودتان به آن عمل نكرده باشيد، و #نهىازمنكر كنيد هر چند از تمام منكرات اجتناب نكرده باشيد)، ولى به يقين اگر #گوينده، پيش از ديگران به آنچه مى گويد #عمل كند، «تأثير كلام» او فوق العاده خواهد بود؛ زيرا «تأثيرِ عميقِ سخن»، هنگامى است كه از دل برآيد، در اين صورت، لاجرم بر دل نشيند.
🔹#شنونده هنگامى باور مى كند كه سخن گوينده از دل برآمده كه آن را در #اعمال وى مشاهده كند؛ به همين دليل پيشوايان بزرگ دين، #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) و #امامان_معصوم (عليهم السلام) و پويندگان راه آنها هميشه از اين روش پيروى مى كردند؛ در #ميدان_جنگ در صفوفِ نخست جاى مى گرفتند و در #عبادت از همه بيشتر تلاش مى كردند، تا آنجا كه «قرآن مجيد» گاه به #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) هشدار مى دهد كه اين همه خود را براى عبادت به زحمت نيفكند: «طه - مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» [۱]
🔹و #امام_علی (علیه السلام) در يكى از فرمایشاتش مى فرمايد: «كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اِتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللهِ فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبُ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ» [۲] (هرگاه آتش جنگ، سخت شعله ور مى شد ما به رسول خدا پناه مى برديم و در آن ساعت، هيچ يك از ما نزديكتر از او به دشمن نبود). و مى دانيم اگر #امام_علی (علیه السلام) مردم را در خطبه هاى «نهج البلاغه» دعوت به #زهد در دنيا و بى اعتنايى به زرق و برق آن مى كند، خود سرآمد زاهدانِ روزگار است و سراسر زندگانى او گواه و شاهد بر زهدِ بى مانند اوست.
🔹اگر پيشوايان كشورهاى اسلامى در اين مسير حركت داشته باشند، يعنى خود و بستگان و اطرافيانشان پيش از ديگران به قوانين عمل كنند، به يقين تأثير و نفوذ سخنانشان در توده هاى مردم بسيار زياد خواهد بود.
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، بيروت، چ ۵، ج ۳، ص ۱۴۱، ح ۵۵۲۲ (اين سخن يك نكته روانى دارد و آن اينكه هرگاه انسان ديگران را به خوبىها دعوت كند و از بدى ها باز دارد و خودش عمل نكند، در پيش وجدان خويش شرمنده میشود و اين شرمندگى او را به سوى نيكى ها و پرهيز از بدى ها دعوت مى كند).
[۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت چ اول، ص ۵۲۰، ح ۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۳۵۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امر_به_معروف #نهى_از_منكر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مسئلهی مهدویت
🔹مسئلهی #مهدویت در شمار چند مسئلهی اصلی در چرخه و حلقهی معارف عالیهی دینی است؛ مثل مسئلهی نبوت مثلاً، اهمیت مسئلهی #مهدویت را در این حد باید دانست.
🔹چرا؟ چون آن چیزی که #مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همهی انبیاء، همهی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداختهی بر اساس #عدالت و با استفادهی از همهی ظرفیت هایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛
🔹یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور #حضرت_مهدی (سلام الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه). دوران جامعهی توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی #معنویت و دین بر سراسر زندگی انسان هاست و دوران استقرار #عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیاء برای این آمدند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه، چه راهکاری را برای زدودن «کینه» از دل ها ارائه می نماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۷۸ #نهج_البلاغه راه پاك كردن سينه هاى مردم را از #نيات_سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ» (#كينه و بدخواهىِ ديگران را از سينه خود دور كن، تا #بدخواهى نسبت به تو از سينه ديگران ريشه كن شود). بسيار مى شود كه افراد به دليل #سوء_ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، #نيات_سوئى درباره ديگران در دل مى پرورانند؛ چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟
🔹#امام (عليه السلام) مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به #قلب_خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينهات پاك كن، چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان #نيات_بدى درباره ديگران داشته باشد، خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند؛ اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه #بدخواهى پاك ديدند و آثار #محبت و #خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت، آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت.
🔹بنابراين انسان براى زدودن #كينهها از سينه ها و #بدخواهى ها و نيات سوء ديگران، بايد از خود شروع كند و اين يكى از «اصول مهم روانشناسى» است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى. ديگر اينكه «رابطه مرموز خاصى» در ميان دل ها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است، گويى #دلها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند. هنگامى كه #قلب كسى مملو از #بدخواهى به ديگران گردد، اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. شايان توجه اينكه واژه «شرّ» مفهوم وسيعى دارد كه هر #نيت_سوء و كينه و #عداوتى را فرا مى گيرد.
🔹در «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحديد تفسير ديگرى نيز براى اين كلام حكمت آميز ذكر شده است و آن اينكه منظور #اميرالمؤمنين (عليه السلام) اين است كه مردم را به كار نيكى موعظه نكن و از كار بدى نهى منما، مگر اين كه قبلاً خودت آن #كار_نيك را انجام داده باشى و آن #منكر را ترك كرده باشى؛ زيرا سخنان اندرز دهنده انسان ناپاك در دل ها اثر نمى كند. [۱] البته اين سخن يك واقعيت است، اما موافق منظور #امام_علی (عليه السلام) از گفتار حكيمانه بالا نيست، زيرا تعبير به «صدر» در دو جاى اين كلام حكمت آميز نشان مى دهد كه منظور، نيات سوء و #كينههاى_درونى است نه افعال بيرونى.
🔹اين معنى نه تنها در رابطه انسانها با يكديگر، بلكه از يك نظر در رابطه انسان با خدا نيز صادق است، چنان كه در حديثى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ أرادَ أنْ يَعْرِفَ كَيْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْيَعْرِفْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ يُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما يُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ». [۲] (هر كس مى خواهد بداند چه مقام و #منزلتى نزد #خدا دارد، به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زيرا خدا #منزلت_بنده را همان گونه قرار مى دهد كه بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است).
🔹در حديثجالبىاز #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه: «مردى خدمت آن حضرت عرض كرد: شخصى به من مى گويد من تو را دوست دارم، چگونه بدانم كه او راست مى گويد و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ #امام (عليه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَكَ فَإنْ كُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ يَوَدُّكَ». [۳] (#قلب خود را بيازماى، اگر تو او را دوست مى دارى، او هم تو را دوست مى دارد [قلوب با يكديگر راه دارند])». اين سخن را با حديث ديگرى از #امام_رضا (عليه السلام) درباره امام و پيروانش پايان مى دهيم: «يكى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ #امام (عليه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ». [۴] (نگاه كن ببين من در نزد تو چگونه ام)».
پی نوشتها؛
[۱] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، چ۱، ج۱۸، ص۴۱۱، ۱۸۰. [۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۶۸، ص۱۵۶، باب۶۳. [۳] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۲، ص۶۵۲. [۴] الأمالی، مفيد، كنگره شيخ مفيد، ۱۴۱۳ق، چ ۱، ص ۲۴۰
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#کینه #سوء_نیت #بدخواهی #خیرخواهی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام محمد باقر (عليه السلام):
🔸«مَا انْتَصَرَ اللهُ مِنْ ظالِمٍ إِلاّ بِظالِمٍ وَ ذلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ كَذلِكَ نُوَلّى بَعْضَ الظّالِمينَ بَعْضا».
🔹خداوند هيچگاه از #ظالم انتقام نگرفت مگر به وسيله #ظالمى ديگر و اين سخن خداى عزّ و جلّ است كه: «و بدين سان #ظالمان را به سزاى اعمالى كه مى كنند بر يكديگر مسلّط مى كنيم».
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره انعام، آیه ۱۲۹
📕بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۱۳، ح ۲۸
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد