آیه اطعام
شأن نزول آیات 5 تا 9 سوره انسان
«شیخ طوسى» گویند: مفسرین خاصه و عامه روایت کنند که این آیات درباره على و فاطمه و حسن و حسین علیهمالسلام نازل گردیده زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آنها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آنها نازل گردانید و خود این موضوع دلیل است که این سوره در مدینه نازل گردیده است.[۱]
يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً «7» وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً «8» إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً «9» إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً «10»
آنان به نذر وفا مىكنند و از روزى كه شرش فراگير است مىترسند. و غذاى خود را با آن كه دوستش دارند، به بينوا و يتيم و اسير مىدهند. (و مىگويند:) ما براى رضاى خدا به شما طعام مىدهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمىخواهيم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى عبوس و سخت، مىترسيم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
࿐🌺⊰༻﷽ ༺⊱🌺࿐
💫📖 نکات کاربردی جزء ۱۵ 📖💫
1️⃣ پرهیز از تبذیر 🍄
«وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا»
«إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا» اسراء❁۲۶و ۲۷
حقّ خويشاوند و بيچاره و در راه مانده را ادا كن و هيچ گونه ريخت و پاش و اسرافى نكن.همانا اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس بود.
2️⃣ دوری گزیدن از محیط گناه ⛈️
«وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا» اسراء❁۳۲
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید، که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است.
3️⃣ پرهیز از سخن بدون علم 🍄
«وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» اسراء❁۳۶
و (ای انسان) هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.
4️⃣ اهتمام به نافله شب ⛈️
«وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» اسراء❁۷۹
و پاسى از شب را بيدار باش وتهجّد و عبادت كن، و اين وظيفهاى افزون براى توست، باشد كه پروردگارت تو را به مقامى محمود وپسنديده برانگيزد.
5️⃣ پرهیز از بگو مگوهای بیهوده 🍄
«سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ.. قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَدًا» کهف❁۲۲
بعضی خواهند گفت که عده آن اصحاب کهف سه نفر بود... بگو: خدای من به عده آنها آگاهتر است، که بر عدد آنها به جز افراد قلیلی (مانند انبیاء و اولیاء که از طرف حق به وحی دانستهاند) هیچ کس آگاه نیست، پس تو (با اهل کتاب) درباره آنها مجادله مکن جز آنکه هر چه به ظاهر وحی دانستی اظهار کن و دیگر هرگز فتوا از احدی در این باب مپرس.
6️⃣ در جستجوی باقیات و صالحات ⛈️
«الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا»کهف❁۴۶
مال و فرزندان زیور و زینت حیات دنیاست و اعمال صالح که (تا قیامت) باقی است نزد پروردگار از نظر ثواب بهتر و از نظر امیدمندی نیکوتر است.
7️⃣ حربه های شیطان 🍄
«قَالَ ذَٰلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَىٰ آثَارِهِمَا قَصَصًا» اسراء❁۶۴
موسی گفت: آنجا همان مقصدی است که ما در طلب آن بودیم، و از آن راهی که آمدند به آنجا برگشتند.
8️⃣ باور به اراده الهی در انجام امور ⛈️
«وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا»
«إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىٰ أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا» کهف❁۲۳و۲۴
و تو هرگز درباره چیزی مگو که من این کار را فردا خواهم کرد.
مگر آنكه (بگويى:) اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش كردى (گفتن: ان شاءاللّه، همين كه يادت آمد) پروردگارت را ياد كن و بگو: اميد است كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر است، راهنمايى كند
9️⃣ شب و فرصت نزدیکی به خدا 🍄
«سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»اسراء❁۱
پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.
🌺⊰༻💐📖 💐༺⊱🌺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_چهل_هفتم
🦋بيعت زنان🦋
🌻مسلم است كه بيعت با رهبر اسلامى از امور سياسى است، و بيعت مردم با پيامبر بيانگر آن است كه دين با سياست آميخته است، و هيچگونه جدايى بين آنها نيست و لذا تمام امت چه مرد و چه زن در راه پايدارى اسلام بايد با پيامبر بيعت كنند، و اين مطلب حاكى از آن است كه زنان نيز بايد در امور سياسى اسلام دخالت كنند و به حمايت از آن برخيزند.
🌿در تاريخ صدر اسلام، در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، زنان دو بار با آن حضرت بيعت كردند، يك بار در بيعت عقبه كه هفتاد و چوند نفر از مردم مدينه (قبل از هجرت) در سرزمين عقبه (نزديك مكه) با پيامبر بيعت كردند كه سه نفر از آنها زن بودند. و ديگرى بيعتى بود كه زنها در روز چهارم فتح مكه با پيامبر انجام دادند. چنان كه آيه 12 سوره ممتحنه بر اين مطلب دلالت دارد؛ اصل آيه اين است:
🌱يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَ لَا يَسْرِقْنَ وَ لَا يَزْنِينَ وَ لَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَ لَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لَا يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛
1 - شريكى براى خدا قرار ندهند.
2 - دزدى نكنند.
3 - زنا نكنند.
4 - فرزندانشان را نكشند.
5 - تهمت به كسى نزنند. (فرزندانى كه مربوط به ديگران است به شوهران خود نسبت ندهند.)
6 - در كارهاى نيك با پيامبر مخالفت ننمايند.
در اين صورت با آنان بيعت كن؛ (بيعتشان را بپذير) و از درگاه خدا برايشان طلب آمرزش كن؛ بىگمان خداوند، آمرزنده مهربان است.
🌻تشريفات بيعت مردان چنين بود كه با پيامبر مصافحه مىكردند و دست به دست آن حضرت مى دادند به گونهاى كه دست آن حضرت بالاى دست آنها بود؛ ولى در مورد بيعت زنان، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور دادند كه ظرفى پر از آب بياورند و آن گاه مقدارى عطر در آن ريختند، سپس دست خود را در ميان آن گذارد و آيه فوق را (كه حاوى شش ماده و شرط بيعت) بود تلاوت كرد؛ سپس از جاى خود برخاست و به زنان چنين فرمود: كسانى كه حاضرند طبق اين شرايط (ششگانه) با من بيعت كنند، دست در ميان آب ظرف كرده و رسماً وفادارى خود را نسبت به اين موارد، اعلام بدارند.
🌿در تفسير على بن ابراهيم قمى آمده است: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در كنار كعبه، پس از بيعت مردان، بعد از ظهر نشستند، ظرف بزرگى را پر از آب كردند و دستشان را درميان آن گذاشتند و سپس به زنان فرمودند: هر كس مىخواهد بيعت كند، دستش را در ميان آب بگذار و بيرون آورد.
🌻ام حكيم دختر حارث بن عبدالمطلب برخاست و عرض كرد: منظور از واژه معروف (در آيه) كه خداوند به ما فرمان داده است چيست؟ كه در مورد آن از تو پيروى كنيم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: يعنى:
1 - به صورتشان ضربه نزنند.
2 - به گونه خود آسيب نرسانند.
3 - موى خود را نَكَنند.
4 - يقه خود را پاره نكنند.
5 - لباس سياه نپوشند.
6 - ناله و فغان سر ندهند.
7 - كنار قبر ننشينند.
ادامه داستان در پیام بعدی👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه داستان👇
🌻زنان بر اساس اين شرايط با رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بيعت كردند.
🌿و طبق بعضى از روايات سؤال در مورد كلمه معروف را ام حكيم دختر حارث بن هشام از پيامبر كرده است.
🌻و در بعضى از روايات ديگر آمده است هنگامى كه پيامبر شرايط بيعت را اعلام كرد، از جمله فرمود كه: دزدى نكنيد.
🌿هند همسر ابوسفيان (كه از ترس، سر و صورت خود را محكم پوشانده بود) از جاى برخاست و گفت: اى رسول خدا! شما دستور مىدهيد كه زنان دزدى نكنند، ولى من چه كنم كه شوهرى دارم بسيار دست بسته و سختگير (منظور شوهرش ابوسفيان بود) و من روى همين جهت در گذشته به اموال او دستبرد مىزدم، اينك چه كنم؟
🌻 ابوسفيان كه حاضر بود برخاست و گفت: من گذشته را حلال مىكنم، تو قول بده در آينده دزدى نكنى. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از اين سخن خنديد.
🌿رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم از مذاكره ابوسفيان، هند را شناخت و فرمود: تو دختر عتبه هستى؟
🌻 هند گفت: آرى، اى پيامبر خدا، از گناه ما بگذر، تا خدا تو را مورد لطف قرار دهد.
🌿هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: يكى از شرايط بيعت آن است كه زنا نكنيد باز هند برخاست (و براى سرپوش گذاردن در دامن آلوده خود) گفت: آيا زن آزاد زنا مىكند؟
🌿 مردى كه قبلاً با او روابط نامشروع داشت، از سخن او خنديد، و خنده و خنده او و دفاع هند، بيشتر موجب رسوايى هند گرديد.
🌻به اين ترتيب، زنان نيز بر اساس قوانين اسلام، با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بيعت نمودند. و پيمان وفادارى خود را به اسلام اعلام نمودند و پيامبر نيز بيعت آنها را بر اين اساس پذيرفت.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_محمود_شحات_انور
📖 سوره مبارکه شمس (آیه ۱ الی ۵ )
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ مَا تَكُونُ فِى شَأْنٍ وَ مَا تَتْلُواْ مِنْهُ مِن قُرْءَانٍ وَ لَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ مَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لَا فِى السَّمَآءِ وَ لَا أَصْغَرَ مِن ذَلِكَ وَ لَآ أَكْبَرَ إِلَّا فِى كِتَابٍ مُّبِينٍ (یونس/۶۱)
🔹و (تو) در هیچ حال (و اندیشهاى) نیستى و هیچ بخشى از قرآن را نمىخوانى و (شما مردم) هیچ عملى را انجام نمىدهید، مگر آنكه آنگاه كه وارد آن (كار) مىشوید، ما بر شما گواهیم و چیزى به وزنِ ذرّهاى، نه در زمین و نه در آسمان از پروردگارت پوشیده نیست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر نیست، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است.
🔸در این آیه شریفه، خداوند حالت تلاوت قرآن را از دیگر حالات و عمل تلاوت را از دیگر اعمال جدا کرده، گویی همه اعمال صالح یک طرف و تلاوت قرآن یک طرف. «كتاب مبین»، لوح محفوظ یا علم وسیع خداوند به همهى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مىشود و هم اشیاى كوچک و بزرگ را در زمین و آسمان. امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه پیامبر اکرم(ص) این آیه را مىخواند، به شدّت مىگریست. (تفسیر مجمع البیان)
❇️ از پيامهای آیه
▫️همهى كارهاى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مهّم است، چون الگو و اُسوه است. (تعبیر به شأن، نشانهى مهم بودن كار است) «ما تكون فى شأن»
▫️حتّى رسول خدا صلى الله علیه و آله هم زیر نظر است. «و ما تكون...الا كنّا علیكم شهوداً»
▫️در تلاوت قرآن باید مواظب بود غلط خوانده نشود، چون علاوه بر تبعاتِ منفى آن، گواهانى كار ما را زیر نظر دارند. «ماتتلوا...الا كنّا علیكم شهوداً»
▫️خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شأنٍ» هم بر گفتار «تتلوا» و هم بر كردار اوست. «لا تعملون من عملٍ الا كنّا علیكم شهودا»
▫️تلاوت قرآن، در ردیف مقام رسالت و همهٔ اعمالِ مردم قرار دارد. (در این آیه، گواه و شاهد بودن خدا بر سه چیز مطرح شده: همهى امور پیامبر(ص)، همهى كارهاى مردم و تلاوت قرآن، و این تعبیر نشانهى اهمیّت تلاوت قرآن است)
▫️جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتى كه به ما مىدهد، نشان غفلت یا عدم احاطهٔ او نیست. «كنّا علیكم شهوداً»
▫️هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كنّا علیكم شهوداً»
▫️توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حیا از او مىشود. «شهوداً»
▫️علم خداوند به دور و نزدیک، كوچک و بزرگ، ظاهر و باطن، یكسان است. «مثقال ذرّة، فى الارض، فى السماء، اصغر، اكبر»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 از سوره یوسف علیه السلام آموختیم که:
➖بیمار، شفا خواهد یافت...
➖و غایب، باز خواهد گشت...
➖و غمگین، خوشحال خواهد شد..
➖و سختیها، برطرف خواهد شد..
➖و آرزوها، محقق خواهند شد...
➖و اگر «الله» نخواهد، کسی نمیتواند کسی را خوار و ذلیل کند...
➖و «الله» به هر شخصی که بخواهد عزّت و سربلندی میدهد...
➖و ...
⬅️ پس دلت را به «الله» وابسته کن و بهجز او از کسی امید نداشته باش که همیشه خیر و خوبی خواهی یافت.
✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آلعمران/۲۶)
🔸بگو: خدایا! ای اختیاردار همهٔ سلطهها، مقام و موقعیت را به هرکه صلاح بدانی، میدهی و از هرکه صلاح بدانی، پس میگیری. هرکه را لایق ببینی، عزیز و گرامی میداری و هرکه را نالایق ببینی، خوار و ذلیل میکنی! همه خوبیها دست توست و تو از عهده هر کاری برمیآیی.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 من و شما، در کدام گروه قرار میگیریم؟!
✅ گروهی که برای خدا کار میکنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند:
🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا(دهر/۹)
🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ...(بقره/۲۰۷)
🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله(بقره/۲۶۵)
🔹... انه من عبادنا المخلَصین(یوسف/۲۴)
▪️گروهی که کار میکنند تا مردم ببینند و ستایش کنند:
🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس(نساء/۳۸)
🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس(بقره/۲۶۴)
▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم میآمیزند و بعد پشیمان میشوند!
🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ...(توبه/۱۰۲)
▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکردهاند، تعریف و تمجید بشوند!
🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا(آلعمران/۱۸۸)
⬅️ خداوند، عاقبتمون را ختم به خیر بفرماید. آمین
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 رویارویی صحنهها در قرآن /
🔹ذکر فواید اجتماعی و سیاسی
🔸آشنایی با عوامل رشد و انحطاط جوامع: قانون مرگ و حیات، مخصوص افراد نیست، بلکه جوامع و ملتها را نیز در بر میگیرد و هیچ جامعهای نیست که از شمول این سنت تخلفناپذیر بیرون باشد. در اینجا به برخی از عوامل رشد و انحطاط جوامع که در پارهای از مقابلههای قرآنی تجلی یافته است، اشاره میکنیم:
▫️شکر و کفران نعمت: تمدنی درخشان در مقابل سرزمینی ویران(سبأ/۱۵-۱۶)
▫️نعمت و امنیت در مقابل گرسنگی و ترس(نحل/۱۱۲)
▫️نهی از منکر و سکوت در برابر گناه: سکوتکنندگان بیتفاوت و دلسوزان نصیحتگر(اعراف/۱۶۴)، قرآن ادامه این ماجرا را در آیه ۱۶۵ پیگیری میکند. ظاهر آیه نشان آن است که از این سه گروه(اکثریت قانونشکن و گروه بیتفاوت و اقلیت نصیحتگر)، تنها گروه سوم یا همان نهیکنندگان از منکر از مجازات الهی مصون ماندند.
▫️نیکیها و بدیها به عنوان مهمترین اصل در نیکبختی و نگونبختی جوامع: عزت و ذلت بنی اسراییل (بقره/۴۷ و ۶۱). بین این دو آیه، عواملی که سرنوشت قوم بنی اسراییل را تغییر داده، ذکر شده است: گوسالهپرستی(آیه ۵۱) بیحرمتی به پیامبرشان و تقاضای رؤیت خدا(۵۵) کفران نعمتهای الهی(۵۷) تحریف سخنان خدا(۵۹) فساد در زمین(۶۰) بهانهگیری و تنوعطلبی(۶۱) کفر ورزیدن به آیات الهی(۶۱) قتل پیامبران (۶۱) ظلم و تعدی(۶۱)
▫️سرچشمه انحطاط و سعادت(نساء/۱۲۳-۱۲۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 آیا شکرگزار هستیم؟!
✅ نام دیگر سوره نَحل، «نِعَم» بهمعنی نعمتهاست. در آیات ابتدایی این سوره به ۴۰ نعمت خداوند، اشاره شده و در ادامه آن، موارد ذیل مطرح گردیده است:
▫️ایجاد روحیه شکرگزاری: لعلکم تشکرون(آیه۱۴)
▫️تسلیم: لعلکم تسلمون(آیه۸۱)
▫️تفکر: لعلهم یتفکرون(آیه۴۴)
▫️تذکر: لعلکم تذکرون(آیه۹۰)
▫️هدایتگری: لعلکم تهتدون(آیه۱۵)
▫️تعقل: ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون(آیه ۱۲)
🔸نعمتِ آسمان، زمین، چهارپایان، پوشش، منافع حیوانات، گوشت، جمال و زیبایی، حمل و نقل، هدایت، آب، مراتع، میوهها، شب و روز، خورشید و ماه، ستاره، موجودات رنگارنگ، دریا و جواهرات، حرکت کشتی، کوهها، نهرها، راهها، علائم طبیعی، راهیابی از طریق ستارگان، سرسبزی زمین، شیر خالص، عسل، همسر، فرزند و نوه ، رزق، گوش، چشم، قلب، مسکن ثابت و سیار، انواع پوشاک، نعمت سایه، پناهگاه در کوه ها، لباس برای سرما و گرما، لباس رزم و ...
🔹یادآوری: با اینکه همه نعمتها از جانب خداست و بندگان در هر نعمتی رهین منّت او هستند، لکن خداوند در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده است، از جمله:
▫️نعمت اسلام(نساء/۹۴)
▫️نعمت نبوت(آل عمران/۱۶۴)
▫️نعمت هدایت(حجرات/۱۷)
▫️نعمت حاکمیت مؤمنان(قصص/۵)
▫️اکمال دین و اتمام نعمت با امامت و ولایت(مائده/۳)
🔸شکر واقعی آن است که انسان، نعمتها را از خدا بداند(نحل/۵۳) و در مسیر خدا هم از آن استفاده کند و بهترین شکر، شکر عملی است که در نماز، روزه، انفاق، خدمت به مردم، قناعت، یتیم نوازی، کمک به محرومان و ... تجلّی دارد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
༺🌼༻━⊰﷽⊱━༺🌼༻
🌙 نکات کاربردی جزء ۱۷ 📖
1️⃣ رسیدن به حساب اعمال قبل از روز حساب 🌸
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ»
روز حساب مردم بسیار نزدیک شده و مردم سخت غافلند و اعراض میکنند. انبیاء✺۱
2️⃣ پرسش از اهل علم 🦋
«وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
ما پیش از تو کسی را به رسالت نفرستادیم جز مردانی (پاک) را که به آنها (هم مانند تو) وحی میفرستادیم؛ شما اگر خود نمیدانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید. انبیاء✺۷
3️⃣ پرهیز از شتابزدگی 🕊
«خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ»
آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است، (ای مردم) ما آیات (قدرت و حکمت بالغه) خود را به زودی به شما مینمایانیم (و شما را عذاب میکنیم) پس تعجیل مدارید. انبیا✺۳۷
4️⃣ موضع گیری شفاف در برابر دشمن🌳
«وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ»
و به خدا قسم که من این بتهای شما را چارهای کنم (و با هر تدبیری توانم درهم میشکنم) بعد از آنکه شما (برای تفرج و رسوم عید به صحرا روید و از بتخانه) روی گردانید.انبیاء✺۵۷
5️⃣ اعلام انزجار از دشمن معاند 🌸
«أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»
اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا میپرستید، آیا شما عقل خود را هیچکار نمیبندید؟ انبیاء✺۶۷
6️⃣ اجتناب از غنا 🦋
«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»
اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامى بدارد، قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است، و چهار پايان براى شما حلال شده است، مگر آنچه (حرام بودنش) بر شما خوانده شده باشد پس، از پليدى بتها دورى كنيد و از كلام باطل اجتناب ورزيد.
حج✺۳۰
7️⃣ دفاع از حقوق خود 🕊
«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»
به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفتهاند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.حج✺۳۹
8️⃣ اهتمام به مناسک دینی 🌳
«لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُسْتَقِيمٍ»
براى هر امّتى (شريعت و) آيينى قرار دادهايم كه عمل كننده به آن باشند، پس نبايد در (بارهى) اين امر با تو نزاع كنند (كه چگونه آيين تازهاى آوردهاى؛ مردم را) به راه پروردگارت دعوت كن، همانا تو بر هدايت مستقيم قرار دارى.حج✺۶۷
9️⃣ پرهیز از ایمان زبانی و منفعتی 🌸
«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ»
و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مىپرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثهاى كوچك مىلغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است حج✺۱۱
⃟ ⃟🌸⃟🦋 ⃟ ⃟🌳⃟🕊
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى
🟡 واژه « #اذن » در لغت به معانى گوناگون مانند #اجازه و رخصت براى انجام دادن فعلى ، امر ، علم و #اراده آمده است.
🟣 واژه « #اُذُن » بهمعناى گوش و « #اَذَن » بهمعناى گوش دادن نیز از همین ریشه است .
🟡 برخی گفتهاند :
ریشه اصلی #مشتقات این واژه ،اُذُن ( گوش ) است ؛ سپس از آن ، فعل اَذِن له ( #گوش خود را به سوی او مایل ساخت تا به سخن او گوش داد ) مشتق شده :
آنگاه از این فعل ، #اِذن ( خطاب به کسی برای اباحه فعلی و رخصت در آن ) اشتقاق یافته که معنایی #مجازی به علاقه ملازمه است ؛
زیرا #گوش دادن به کسی ، مستلزم رو کردن به وی و برآوردن #خواسته است .
🟣 پس از آن ، #معنای اخیر بسیار شایع شده ؛ سپس این واژه در معانی مشابه آن نیز به کار رفته است ؛ مانند :
#مشیت و تکوین اسباب حوادث یا تمکین برای انجام دادن فعلی و #تیسیر و آسان کردن آن .
🟡 برخی گفتند :
اصل #واحد در این ریشه ، معنای اطلاع با قید رضایت و #موافقت است ؛ خواه امری نیز صادر بشود یا نه ؛ و این معنا ، در تمام موارد کاربرد ریشه #اِذن وجود دارد .
🟣 برخی نیز ریشه #اِذن را دارای دو اصل ( گوش و علم ) دانسته و گفته اند :
تمام #معانی دیگر به این دو معنا برمی گردند و بین این دو نیز #نزدیکی وجود دارد ؛
زیرا #علم به هر مسموعی با گوش حاصل می شود .
🟡بعضی ، این مطلب را که از #اِذن به معنای #علم باشد ، رد کرده و گفته اند :
#اِذن الهی #ملازم با علم است نه خود آن .
🟣 اذن #الهی در اصطلاح ، یکی از #صفات فعلیه است (صفاتی که انتزاع آن ها بر فرض کردن چیزی غیر از ذات الهی متوقف بوده ، از مقام #فعل خدا انتزاع می شوند و به دوقسم تکوینی و تشریعی تقسیم می شود .
🟡 #اِذن_تکوینی ، از رابطه ای حقیقی بین حوادث و اراده الهی ، حکایت دارد ؛ یعنی هیچ #حادثه ای در عالم ، بدون استناد تکوینی به خدا تحقق نمی یابد ؛ هم وجود اشیا و هم آثارشان به #خداوند مستند است ؛
🟣ولی #اذن تشریعی مربوط به اعمال اختیاری ، و به این معنا است که خداوند ، از نظر #شرعی ، انجام دادن عملی را اجازه دهد که نتیجهاش #حرام نبودن آن عمل است .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۱و۲۲
يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿٢١﴾
ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خدا برایتان مقرّر فرموده در آیید و [به گناه، عصیان، سرپیچی از فرمان ها و احکام حق] بازنگردید که زیانکار می شوید. (۲۱)
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ ﴿٢٢﴾
گفتند: ای موسی! مسلماً در آنجا مردمی زورگو و ستم گر قرار دارند، و ما هرگز وارد آنجا نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، پس اگر از آنجا بیرون روند البته ما وارد خواهیم شد. (۲۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_21_22
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢١)
-در اين آيه جريان ورود بنى اسرائيل را به سرزمين مقدس چنين بيان مىكند: «موسى به قوم خود گفت: شما به سرزمين مقدسى كه خداوند برايتان مقرر داشته است وارد شويد، و براى ورود به آن از مشكلات نترسيد و از فداكارى مضايقه نكنيد، اگر به اين فرمان پشت كنيد زيان خواهيد ديد» (يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٢)
-اما بنى اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى-همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطلاع است كه مايلند همۀ پيروزيها در سايۀ تصادفها و يا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگيرند و در دهانشان بگذارند «به او گفتند:
اى موسى! تو كه مىدانى در اين سرزمين جمعيتى جبار و زورمند زندگى مىكنند و ما هرگز در آن گام نخواهيم گذاشت تا آنها اين سرزمين را تخليه كرده و بيرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهيم كرد و گام در اين سرزمين مقدس خواهيم گذاشت»
(قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ) .
اين پاسخ بنى اسرائيل به خوبى نشان مىدهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_660
🌹 #آیات_۲۱_۲۲ #سوره_مائده
🌸 یا َقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِى كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّواْ عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَاسِرِينَ (۲۱) قَالُوا يَا مُوسَىٰٓ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (۲۲)
🍀 ترجمه: اى قوم من! به سرزمین مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر كرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید كه زیانكار مى گردید. (۲۱) گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند، و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم. (۲۲)
🌷 #ادخلوا: وارد شوید
🌷 #المقدسة: پاک
🌷 #کتب: نوشته شده، مقرر شده
🌷 #لا_ترتدوا: برنگردید
🌷 #أدبارکم: پشت سرتان، گذشته تان
🌷 #خاسرین: زیانکاران
🌷 #جبارین: مفرد آن جبار است و در اصل به معنی اصلاح است، با نوعی از تحمیل. آن اگر به خدا اطلاق شود به معنی مصلح است ولی اگر به انسان اطلاق شود به معنی ظالم است زیرا آدمی می خواهد با زور و تحمیل نقص خود را جبران کند.
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و جريان ورود بنى اسرائيل را به #سرزمين_مقدّس چنين بيان مى كند که موسى به قوم خود گفت: «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ: ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر کرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید که زیانکار می گردید.» منظور از #سرزمین_مقدس همه منطقه ی شامات (سوریه، اردن، فلسطین و...) یا تنها بیت المقدس است.
🌸 امّا #بنى_اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بىاطّلاع است كه مايلند همه پيروزی ها در سايه تصادف ها و يا معجزات براى آنها فراهم شود به او گفتند: «قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ: گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم.»
🌸 اين پاسخ #بنى_اسرائيل به خوبى نشان مى دهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود. منظور از #قوم_ستمگر در اینجا قومی از نژاد سامی بودند که در شمال عربستان در صحرای سینا زندگی می کردند و به مصر حمله کرده و ۵۰۰ سال حکومت داشتند.
🔹 پيام های آیات ۲۱و۲۲ سوره مائده
✅ رابطه ى #رهبر و #مردم، باید عمیق و عاطفى باشد.
✅ سرزمین هاى #مقدّس را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد.
✅ #ممنوعیّت عقب نشینى از جنگ، نشانه ى روحیّه ى عصیانگرى گروهى از بنى اسرائیل مى باشد
✅ برخوردارى از نعمت هاى #الهى، مسئولیّت دارد.
✅ از مصادیق و نمونه هاى خسارت، محرومیّت از مكان هاى #مقدّس است.
✅ بودن نااهلان در جایى، دلیل كناره گیرى افراد #شایسته نیست.
✅ باید #دشمن را بیرون كرد، نه آنكه صبر كرد تا خودش بیرون رود.
✅ توقّع #پیروزى بدون مبارزه، تفكّرى نادرست است.
✅ بدتر از نافرمانى، #جسارت و لجاجت است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍
شیطان در آخرالزمان چه میکند و سرانجامش پس از ظهور امام زمان چه می شود؟
#آیات_مهدوی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍ آشکار نمودن گناه
در آیه ۱۹ سوره #نور میخوانیم: " إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ... ""کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است."
جالب اینکه آیه میگوید: این دوست داشتن گرچه به مرحله عمل نرسد موجب عذاب دردناک خواهد بود، این تعبیر بیانگر نهایت تأکید در پرهیز از شیوع گناه است.
اگر خواهان جامعه سالم هستیم، یکی از راههای آن پوشانیدن گناه است تا گناهان بزرگ شمرده شوند و عادی نگردند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-و صبر کن که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد.
📚سوره #هود - ۱۱۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴کتمان حق
✍کتمان حق، کتمان علم و کتمان هرگونه ارزشی، از عوامل فرهنگی زمینهساز گناه است که موجب انحراف و برچیده شدن حق و ارزشها در جامعه میشود، لذا قرآن شدیدا از آن نهی کرده است:"و حق را با باطل نیامیزید و حقایق را با اینکه میدانید، کتمان نکنید."
📚(سوره #بقره، آیه ۴۲)
‼️ در آیه ۱۵۹ از همین سوره، کتمانکنندگانِ حق مشمول لعن خدا و لعنتکنندگان قرار گرفتهاند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
"هرگاه از دانایی چیزی سؤال شود ولی او با اینکه جواب پرسش را میداند کتمان کند، در قیامت افساری از آتش بر دهان او زده شود."
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh