eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از سوره یوسف علیه السلام آموختیم که: ➖بیمار، شفا خواهد یافت... ➖و غایب، باز خواهد گشت... ➖و غمگین، خوشحال خواهد شد.. ➖و سختی‌ها، برطرف خواهد شد.. ➖و آرزوها، محقق خواهند شد... ➖و اگر «الله» نخواهد، کسی نمی‌تواند کسی را خوار و ذلیل کند... ➖و «الله» به هر شخصی که بخواهد عزّت و سربلندی می‌دهد... ➖و ... ⬅️ پس دلت را به «الله» وابسته کن و به‌جز او از کسی امید نداشته باش که همیشه خیر و خوبی خواهی یافت. ✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آل‌عمران/۲۶) 🔸بگو: خدایا! ای اختیاردار همهٔ سلطه‌ها، مقام و موقعیت را به هرکه صلاح بدانی، می‌دهی و از هرکه صلاح بدانی، پس می‌گیری. هرکه را لایق ببینی، عزیز و گرامی می‌داری و هرکه را نالایق ببینی، خوار و ذلیل می‌کنی! همه خوبی‌ها دست توست و تو از عهده هر کاری برمی‌آیی. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 من و شما، در کدام گروه قرار می‌گیریم؟! ✅ گروهی که برای خدا کار می‌کنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند: 🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا(دهر/۹) 🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ...(بقره/۲۰۷) 🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله(بقره/۲۶۵) 🔹... انه من عبادنا المخلَصین(یوسف/۲۴) ▪️گروهی که کار می‌کنند تا مردم ببینند و ستایش کنند: 🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس(نساء/۳۸) 🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس(بقره/۲۶۴) ▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم می‌آمیزند و بعد پشیمان می‌شوند! 🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ...(توبه/۱۰۲) ▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکرده‌اند، تعریف و تمجید بشوند! 🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا(آل‌عمران/۱۸۸) ⬅️ خداوند، عاقبت‌مون را ختم به خیر بفرماید. آمین کانال 👇 @Targomeh
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / 🔹ذکر فواید اجتماعی و سیاسی 🔸آشنایی با عوامل رشد و انحطاط جوامع: قانون مرگ و حیات، مخصوص افراد نیست، بلکه جوامع و ملت‌ها را نیز در بر می‌گیرد و هیچ جامعه‌ای نیست که از شمول این سنت تخلف‌ناپذیر بیرون باشد. در این‌جا به برخی از عوامل رشد و انحطاط جوامع که در پاره‌ای از مقابله‌های قرآنی تجلی یافته است، اشاره می‌کنیم: ▫️شکر و کفران نعمت: تمدنی درخشان در مقابل سرزمینی ویران(سبأ/۱۵-۱۶) ▫️نعمت و امنیت در مقابل گرسنگی و ترس(نحل/۱۱۲) ▫️نهی از منکر و سکوت در برابر گناه: سکوت‌کنندگان بی‌تفاوت و دلسوزان نصیحت‌گر(اعراف/۱۶۴)، قرآن ادامه این ماجرا را در آیه ۱۶۵ پی‌گیری می‌کند. ظاهر آیه نشان آن است که از این سه گروه(اکثریت قانون‌شکن و گروه بی‌تفاوت و اقلیت نصیحت‌گر)، تنها گروه سوم یا همان نهی‌کنندگان از منکر از مجازات الهی مصون ماندند. ▫️نیکی‌ها و بدی‌ها به عنوان مهم‌ترین اصل در نیک‌بختی و نگون‌بختی جوامع: عزت و ذلت بنی اسراییل (بقره/۴۷ و ۶۱). بین این دو آیه، عواملی که سرنوشت قوم بنی اسراییل را تغییر داده، ذکر شده است: گوساله‌پرستی(آیه ۵۱) بی‌حرمتی به پیامبرشان و تقاضای رؤیت خدا(۵۵) کفران نعمت‌های الهی(۵۷) تحریف سخنان خدا(۵۹) فساد در زمین(۶۰) بهانه‌گیری و تنوع‌طلبی(۶۱) کفر ورزیدن به آیات الهی(۶۱) قتل پیامبران (۶۱) ظلم و تعدی(۶۱) ▫️سرچشمه انحطاط و سعادت(نساء/۱۲۳-۱۲۴) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا شکرگزار هستیم؟! ✅ نام دیگر سوره نَحل، «نِعَم» به‌معنی نعمت‌هاست. در آیات ابتدایی این سوره به ۴۰ نعمت خداوند، اشاره شده و در ادامه آن، موارد ذیل مطرح گردیده است: ▫️ایجاد روحیه شکرگزاری: لعلکم تشکرون(آیه۱۴) ▫️تسلیم: لعلکم تسلمون(آیه۸۱) ▫️تفکر: لعلهم یتفکرون(آیه۴۴) ▫️تذکر: لعلکم تذکرون(آیه۹۰) ▫️هدایتگری: لعلکم تهتدون(آیه۱۵) ▫️تعقل: ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون(آیه ۱۲) 🔸نعمتِ آسمان، زمین، چهارپایان، پوشش، منافع حیوانات، گوشت، جمال و زیبایی، حمل و نقل، هدایت، آب، مراتع، میوه‌ها، شب و روز، خورشید و ماه، ستاره، موجودات رنگارنگ، دریا و جواهرات، حرکت کشتی، کوهها، نهرها، راهها، علائم طبیعی، راهیابی از طریق ستارگان، سرسبزی زمین، شیر خالص، عسل، همسر، فرزند و نوه ، رزق، گوش، چشم، قلب، مسکن ثابت و سیار، انواع پوشاک، نعمت سایه، پناهگاه در کوه ها، لباس برای سرما و گرما، لباس رزم و ... 🔹یادآوری: با اینکه همه نعمت‌ها از جانب خداست و بندگان در هر نعمتی رهین منّت او هستند، لکن خداوند در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده است، از جمله: ▫️نعمت اسلام(نساء/۹۴) ▫️نعمت نبوت(آل عمران/۱۶۴) ▫️نعمت هدایت(حجرات/۱۷) ▫️نعمت حاکمیت مؤمنان(قصص/۵) ▫️اکمال دین و اتمام نعمت با امامت و ولایت(مائده/۳) 🔸شکر واقعی آن است که انسان، نعمت‌ها را از خدا بداند(نحل/۵۳) و‌ در مسیر خدا هم از آن استفاده کند و بهترین شکر، شکر عملی است که در نماز، روزه، انفاق، خدمت به مردم، قناعت، یتیم نوازی، کمک به محرومان و ... تجلّی دارد. کانال 👇 @Targomeh
༺🌼༻━⊰﷽⊱━༺🌼༻ 🌙 نکات کاربردی جزء ۱۷ 📖 1️⃣ رسیدن به حساب اعمال قبل از روز حساب 🌸 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» روز حساب مردم بسیار نزدیک شده و مردم سخت غافلند و اعراض می‌کنند. انبیاء✺۱ 2️⃣ پرسش از اهل علم 🦋 «وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» ما پیش از تو کسی را به رسالت نفرستادیم جز مردانی (پاک) را که به آنها (هم مانند تو) وحی می‌فرستادیم؛ شما اگر خود نمی‌دانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید. انبیاء✺۷ 3️⃣ پرهیز از شتابزدگی 🕊 «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ» آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است، (ای مردم) ما آیات (قدرت و حکمت بالغه) خود را به زودی به شما می‌نمایانیم (و شما را عذاب می‌کنیم) پس تعجیل مدارید. انبیا✺۳۷ 4️⃣ موضع گیری شفاف در برابر دشمن🌳 «وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ» و به خدا قسم که من این بتهای شما را چاره‌ای کنم (و با هر تدبیری توانم درهم می‌شکنم) بعد از آنکه شما (برای تفرج و رسوم عید به صحرا روید و از بتخانه) روی گردانید.انبیاء✺۵۷ 5️⃣ اعلام انزجار از دشمن معاند 🌸 «أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می‌پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ‌کار نمی‌بندید؟ انبیاء✺۶۷ 6️⃣ اجتناب از غنا 🦋 «ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامى بدارد، قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است، و چهار پايان براى شما حلال شده است، مگر آنچه (حرام بودنش) بر شما خوانده شده باشد پس، از پليدى بت‌ها دورى كنيد و از كلام باطل اجتناب ورزيد. حج✺۳۰ 7️⃣ دفاع از حقوق خود 🕊 «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.حج✺۳۹ 8️⃣ اهتمام به مناسک دینی 🌳 «لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُسْتَقِيمٍ» براى هر امّتى (شريعت و) آيينى قرار داده‌ايم كه عمل كننده به آن باشند، پس نبايد در (باره‌ى) اين امر با تو نزاع كنند (كه چگونه آيين تازه‌اى آورده‌اى؛ مردم را) به راه پروردگارت دعوت كن، همانا تو بر هدايت مستقيم قرار دارى.حج✺۶۷ 9️⃣ پرهیز از ایمان زبانی و منفعتی 🌸 «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مى‌پرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثه‌اى كوچك مى‌لغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است حج✺۱۱ ⃟ ⃟🌸⃟🦋 ⃟ ⃟🌳⃟🕊 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ 🟡 واژه « » در لغت به معانى گوناگون مانند و رخصت براى انجام دادن فعلى ، امر ، علم و آمده است. 🟣 واژه « » به‌معناى گوش و « » به‌معناى گوش دادن نیز از همین ریشه است . 🟡 برخی گفته‌اند : ریشه اصلی این واژه ،اُذُن ( گوش ) است ؛ سپس از آن ، فعل اَذِن له ( خود را به سوی او مایل ساخت تا به سخن او گوش داد ) مشتق شده : آنگاه از این فعل ، ( خطاب به کسی برای اباحه فعلی و رخصت در آن ) اشتقاق یافته که معنایی به علاقه ملازمه است ؛ زیرا دادن به کسی ، مستلزم رو کردن به وی و برآوردن است . 🟣 پس از آن ، اخیر بسیار شایع شده ؛ سپس این واژه در معانی مشابه آن نیز به کار رفته است ؛ مانند : و تکوین اسباب حوادث یا تمکین برای انجام دادن فعلی و و آسان کردن آن . 🟡 برخی گفتند : اصل در این ریشه ، معنای اطلاع با قید رضایت و است ؛ خواه امری نیز صادر بشود یا نه ؛ و این معنا ، در تمام موارد کاربرد ریشه وجود دارد . 🟣 برخی نیز ریشه را دارای دو اصل ( گوش و علم ) دانسته و گفته اند : تمام دیگر به این دو معنا برمی گردند و بین این دو نیز وجود دارد ؛ زیرا به هر مسموعی با گوش حاصل می شود . 🟡بعضی ، این مطلب را که از به معنای باشد ، رد کرده و گفته اند : الهی با علم است نه خود آن . 🟣 اذن در اصطلاح ، یکی از فعلیه است (صفاتی که انتزاع آن ها بر فرض کردن چیزی غیر از ذات الهی متوقف بوده ، از مقام خدا انتزاع می شوند و به دوقسم تکوینی و تشریعی تقسیم می شود . 🟡 ، از رابطه‌ ای حقیقی بین حوادث و اراده الهی ، حکایت دارد ؛ یعنی هیچ ای در عالم ،‌ بدون استناد تکوینی به خدا تحقق نمی یابد ؛ هم وجود اشیا و هم آثارشان به مستند است ؛ 🟣ولی تشریعی مربوط به اعمال اختیاری ، و به این معنا است که خداوند ، از نظر ، انجام دادن عملی را اجازه دهد که نتیجه‌اش نبودن آن عمل است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم ‌ آیه ۲۱و۲۲ يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿٢١﴾ ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خدا برایتان مقرّر فرموده در آیید و [به گناه، عصیان، سرپیچی از فرمان ها و احکام حق] بازنگردید که زیانکار می شوید. (۲۱) قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ ﴿٢٢﴾ گفتند: ای موسی! مسلماً در آنجا مردمی زورگو و ستم گر قرار دارند، و ما هرگز وارد آنجا نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، پس اگر از آنجا بیرون روند البته ما وارد خواهیم شد. (۲۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢١) -در اين آيه جريان ورود بنى اسرائيل را به سرزمين مقدس چنين بيان مى‌كند: «موسى به قوم خود گفت: شما به سرزمين مقدسى كه خداوند برايتان مقرر داشته است وارد شويد، و براى ورود به آن از مشكلات نترسيد و از فداكارى مضايقه نكنيد، اگر به اين فرمان پشت كنيد زيان خواهيد ديد» (يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٢) -اما بنى اسرائيل در برابر اين پيشنهاد موسى-همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بى‌اطلاع است كه مايلند همۀ پيروزيها در سايۀ تصادفها و يا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگيرند و در دهانشان بگذارند «به او گفتند: اى موسى! تو كه مى‌دانى در اين سرزمين جمعيتى جبار و زورمند زندگى مى‌كنند و ما هرگز در آن گام نخواهيم گذاشت تا آنها اين سرزمين را تخليه كرده و بيرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهيم كرد و گام در اين سرزمين مقدس خواهيم گذاشت» (قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ) . اين پاسخ بنى اسرائيل به خوبى نشان مى‌دهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 506 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 یا َقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِى كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّواْ عَلَى‏ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَاسِرِينَ (۲۱) قَالُوا يَا مُوسَىٰٓ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (۲۲) ‏ 🍀 ترجمه: اى قوم من! به سرزمین مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر كرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید كه زیانكار مى‏‌ گردید. (۲۱) گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند، و ما هرگز وارد آن نمی ‌شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم. (۲۲) 🌷 : وارد شوید 🌷 : پاک 🌷 : نوشته شده، مقرر شده 🌷 : برنگردید 🌷 : پشت سرتان، گذشته تان 🌷 : زیانکاران 🌷 : مفرد آن جبار است و در اصل به معنی اصلاح است، با نوعی از تحمیل. آن اگر به خدا اطلاق شود به معنی مصلح است ولی اگر به انسان اطلاق شود به معنی ظالم است زیرا آدمی می خواهد با زور و تحمیل نقص خود را جبران کند. 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و جريان ورود بنى اسرائيل را به چنين بيان مى ‌كند که موسى به قوم خود گفت: «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ: ای قوم من! به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر کرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید که زیانکار می گردید.» منظور از همه منطقه ی شامات (سوریه، اردن، فلسطین و...) یا تنها بیت المقدس است. 🌸 امّا در برابر اين پيشنهاد موسى همانطور كه روش افراد ضعيف و ترسو و بى‌اطّلاع است كه مايلند همه پيروزی ها در سايه تصادف ها و يا معجزات براى آنها فراهم شود به او گفتند: «قالُوا يا مُوسى إِنَّ فِيها قَوْماً جَبّارِينَ وَ إِنّا لَنْ نَدْخُلَها حَتّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنّا داخِلُونَ: گفتند: ای موسی! همانا در آن سرزمین گروهی ستمگر وجود دارند و ما هرگز وارد آن نمی شویم تا آنان از آنجا بیرون روند، چنانچه از آنجا بیرون روند قطعا ما وارد می شویم.» 🌸 اين پاسخ به خوبى نشان مى ‌دهد كه استعمار فرعونى در طول ساليان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود. منظور از در اینجا قومی از نژاد سامی بودند که در شمال عربستان در صحرای سینا زندگی می کردند و به مصر حمله کرده و ۵۰۰ سال حکومت داشتند. 🔹 پيام های آیات ۲۱و۲۲ سوره مائده ✅ رابطه ‏ى و ، باید عمیق و عاطفى باشد. ✅ سرزمین‏ هاى را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد. ✅ عقب ‏نشینى از جنگ، نشانه ‏ى روحیّه‏ ى عصیان‏گرى گروهى از بنى‏ اسرائیل مى ‏باشد ✅ برخوردارى از نعمت‏ هاى ، مسئولیّت دارد. ✅ از مصادیق و نمونه‏ هاى خسارت، محرومیّت از مكان ‏هاى است. ✅ بودن نااهلان در جایى، دلیل كناره‏ گیرى افراد نیست. ✅ باید را بیرون كرد، نه آنكه صبر كرد تا خودش بیرون رود. ✅ توقّع بدون مبارزه، تفكّرى نادرست است. ✅ بدتر از نافرمانى، و لجاجت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آشکار نمودن گناه در آیه ۱۹ سوره می‌خوانیم: " إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ... ""کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است." جالب اینکه آیه می‌گوید: این دوست داشتن گرچه به مرحله‌ عمل نرسد موجب عذاب دردناک خواهد بود، این تعبیر بیانگر نهایت تأکید در پرهیز از شیوع گناه است. اگر خواهان جامعه سالم هستیم، یکی از راه‌های آن پوشانیدن گناه است تا گناهان بزرگ شمرده شوند و عادی نگردند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴کتمان حق ✍کتمان حق، کتمان علم و کتمان هرگونه ارزشی، از عوامل فرهنگی زمینه‌ساز گناه است که موجب انحراف و برچیده شدن حق و ارزش‌ها در جامعه می‌شود، لذا قرآن شدیدا از آن نهی کرده است:"و حق را با باطل نیامیزید و حقایق را با اینکه می‌دانید، کتمان نکنید." 📚(سوره ، آیه ۴۲) ‼️ در آیه ۱۵۹ از همین سوره، کتمان‌کنندگانِ حق مشمول لعن خدا و لعنت‌کنندگان قرار گرفته‌اند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: "هرگاه از دانایی چیزی سؤال شود ولی او با اینکه جواب پرسش را می‌داند کتمان کند، در قیامت افساری از آتش بر دهان او زده شود." کانال 👇 @Targomeh
🔴 آیه 111 سوره مبارکه «معامله با خدا» ♻️ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ در حقيقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به بهاى‌ اينكه بهشت براى آنان باشد، خريده است؛ همان كسانى كه در راه خدا مى‌جنگند، دشمنان را مى‌كُشند و كشته مى‌شوند. اين‌ به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست. و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است؟ پس به اين معامله‌اى كه با او كرده‌ايد شادمان باشيد، و اين همان كاميابى بزرگ است. دنيا، بازار است و مردم در آن معامله‌گر. فروشنده، مردم‌اند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است. پس با داشتن خريدارى همچون خدا، چرا به سراغ ديگران برويم؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﴿وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ﴾ ✍️ خداوند تو را از [گزند] مردم حفظ می‌کند. 📎 سوره - 67 📚ترجمه استاد حسین انصاریان کانال 👇 @Targomeh