eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ لطفا به آیات زیر توجه فرمایید ۱۰۶نسا وَاسْتَغْفِرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا کن خدا آمرزنده مهربان است🌸 ۵۸بقره وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ از درب سجده کنان وارد شوید وبگویید تا خطاهای شما را بیامرزیم🌸 💎استغفار طلب مغفرت وتوبه برای ما مسلمانها است🌻 حطه استغفار یهودیان است🪴 @Targomeh
📢 تا آخرین ثانیه‌ها، بساط امتحان و آزمایش الهی برایمان جاریست! پس مانند یه عده مغرور و هرگز تصور نکنیم که با خدا نسبت و رابطه‌ای ویژه داریم و از امتحان و بلا معاف میشویم! اتفاقا خیمه نشین‌های امام حسین علیه السلام را بیشتر از همه امتحان میکنند تا رتبه بالاتری برسند! 🌴 سوره مائده 🌴 🕋 وَ حَسِبُوا أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا «71» ⚡️ترجمه: (يهوديان چون خود را برتر از مردم و اولياى خدا مى‌پنداشتند) گمان كردند كيفر و آزمايشى برايشان نخواهد بود، پس (از دیدن و شنیدن امر خدا) کور و کر شدند . @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر پس از هجرت 🅰 ماجراى ابوبکر و همراهى او با پیامبر و مصاحبت سه روزه با حضرت در ثور ، مباحثى را در تاریخ و در کلام برانگیخته و بیش‌ترین مربوط به زندگى او را شکل داده است. 🌀 آغاز ، به صورت پنهانی و با تعقیب و گریز همراه بود ‌؛ از این رو به ناچار سه روز در غار توقف کردند . 🅰 آنچه در این بر آنان گذشت ، مایه چند و چون بسیاری شده به ویژه آن گاه که سپاه در جستجوی پیامبر ، تا نزدیک غار آمدند ؛ به گونه‌ای که به گفته ، اگر یکی از آنان جلو پایش را می‌نگریست ، ما را زیر می‌دید . 🌀 این امر ، موجب ابوبکر شد و پیامبر صلی الله علیه و آله به او داد . 🅰 این چند روزه در کتاب‌های شیعه و سنی به گونه‌های مختلفی شده است . 🌀 ابوبکر با ورود به ، بنا به نقلی از محمد بن عمر ، بر حبیب بن یساف فرود آمد و بنا به دیگر از او ، به خانه خارجه بن زید بن ابی زهیر وارد شد و با دختر او کرد و تا زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله در همان ، یعنی شنح ( محلی در یک میلی مدینه ) نزد بنی الحارث بن خزرج زیست . 🅰 او ، همچنین در کوچه بقیع ، روبروی خانه عثمان و خانه دیگری نزدیک برگزید . 🌀همسرش ، بنت عمیس در این خانه زندگی می‌کرد . 🅰در ماجرای مواخات ، خدا ، میان او و عمر عقد برادری بست و بر اساس نقلی ، درباره آنان گفت : این دو کهنسالان بهشت ( جز پیامبران و رسولان ) هستند . 🌀این سخن در ماخذ از حیث سند و دلالت نقد شده و آن را کوششی از طرف بنی امیه در با سخن رسول خدا درباره حسن و حسین علیهما السلام که آن دو را سرور اهل بهشت خوانده دانسته‌اند . 🅰 حضور ابوبکر ، پس از این ، در گزارش شده اما در هیچ یک از آنها ، شگفتی آفرینی و خاصی از او دید ه نمی‌شود . 🌀 در غزوه ، جز مشاوره پیامبر صلی الله علیه و آله با مسلمانان و از جمله او ،‌و نیز ساختن گاهی برای حضرت نقل دیگری وجود ندارد . 🅰 پس از ، او در مشاوره پیامبر صلی الله علیه و آله با تنی چند درباره اسیران ، با طرح آنان با مسلمانان ، اخذ فدیه و آزادی را پیشنهاد کرد . ادامه دارد ....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْ كُسالى‌ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَ هُمْ كارِهُونَ «توبه آیه 54» و چيزى منافقان را از پذيرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اينكه به خدا و پيامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بى‌حالى به جا نمى‌آورند و جز از روى كراهت و بى‌ميلى انفاق نمى‌كنند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْ كُسالى‌ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَ هُمْ كارِهُونَ «توبه آیه 54» و چيزى منافقان را از پذيرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اينكه به خدا و پيامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بى‌حالى به جا نمى‌آورند و جز از روى كراهت و بى‌ميلى انفاق نمى‌كنند. نکته ها در آيه‌ى قبل، به صورت فرض بيان شد كه منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى‌ميلى اگر انفاق كنند، پذيرفته نيست. اينجا صورت واقعى و وجود خارجى را بيان مى‌كند كه انفاقشان از روى كراهت است، نه علاقه. از امتيازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبيل خمس، زكات، صدقات و انفاقات بر ديگر درآمدهاى دولتى، موارد ذيل است: 1. افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دينى مى‌پردازند. 2. بدون ترس و با قصد قربت مى‌پردازند. 3. پرداخت‌هاى مالى را غنيمت و ذخيره‌ى قيامت مى‌دانند. 4. گيرنده‌ى مال را عالِم عادل انتخاب مى‌كنند. 5. مورد مصرف را مى‌دانند و زير نظر دارند. 6. ساده‌زيستى را شرط گيرنده مى‌دانند و خدا را شكر مى‌كنند. پیام ها 1- با كفر، كسالت و كراهت، اعمال خير پذيرفته نيست. ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ‌ ... 2- خداوند در قرآن، بارها منافق را كافر دانسته است. «أَنَّهُمْ كَفَرُوا» 3- متخلّفان از جنگ تبوك، به ظاهر مسلمان، ولى در باطن كافرند. «أَنَّهُمْ كَفَرُوا» 4- ارزش‌دهنده به كارها، نيّت و نشاط و عشق است. آرى انگيزه مهّم است، نه‌ جلد 3 - صفحه 439 حركات فيزيكى! «1» «كُسالى‌، كارِهُونَ» 5- هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى ومعنوى است، نه تنها سير كردن شكم. زيرا با كمك منافقين شكم‌هايى سير مى‌شود، امّا رشد معنوى براى كمك كننده حاصل نمى‌شود. كَفَرُوا بِاللَّهِ‌ ... وَ هُمْ كارِهُونَ‌ 6- از نشانه‌هاى نفاق، نماز با كسالت، «كُسالى‌» وانفاق با كراهت است. «كارهون» «1». در داستان يوسف، زليخا تمام درها را با دست خود بست و از يوسف كام خواست. اما يوسف عليه السلام به سوى در فرار كرد و زن هم به دنبال او مى‌دويد. در اين صحنه يوسف و زليخا از نظر ظاهر و حركات فيزيكى، هردو مى‌دويدند، امّا انگيزه‌ى يكى فرار از گناه و انگيزه‌ى ديگرى گناه كردن بود. و اين است معناى نقش نيّت و انگيزه در اعمال انسان. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ 🔸آيا در خدا كه آفرينندۀ آسمان‌ها و زمين است، شكى هست‌؟ 🔸Is there any doubt about Allah, the originator of the heavens and the earth?! 📗سوره ابراهیم، آیه 10 @Targomeh
❤️ ۱۷لیل وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَي باتقوا ترین مردم از جهنم دور نگه داشته خواهد شد🧵 فرمود يُجَنَّبُ نفرمود یتجنب❌ یَتَجَنَّبُ یعنی خود فرد تلاش کند از جهنم دور شود✅ يُجَنَّبُ یعنی کسی اورا از جهنم دور نگه دارد🔥 در اینجا يُجَنَّبُ آمد این کلمه در اوج دقت است زیرا محال است کسی کسی خودش بتواند خود رااز جهنم دور نگه دارد❌ آیه بالا يُجَنَّبُ آمد یعنی اگر لطف الهی نباشد احدی از جهنم نجات نخواهد یافت❌ چقدرکلمات قرآن دقیق اند‼️ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ سند روضه خوانی (مصیبت خوانی) در قرآن ✅💐 فریاد دادخواهی خدا برای قتل ظالمانه‏ یک دختر کافر! 💐✨ تنها سوره از قرآن که با تعدادی «اگر»، شروع می‌شود سوره مبارکه «شمس» است. «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» آن وقتی كه قیامت به پا می‌شود و نور خورشید گرفته می‌شود. «وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ» آن وقتی كه ستاره‌ها نورشان را از دست می‌دهند. «وَ إِذَا الجِْبَالُ سُیرَِّتْ» آن وقتی كه زمین لرزه می‌شود و كوه از دل زمین كنده می‌شود و به حركت در می‌آید. «وَ إِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» همه سرمایه‌های قیمتی را رها می‌کنند و پا به فرار می‌گذارند. وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» آن وقتی كه حیوان‌هایی كه از هم فرار می‌كنند و در دل هم از خطر به هم پناه می‌برند. «وَ إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» آن وقتی كه گداختگی مغر زمین بر اثر زلزله، زمین شكافته می‌شود و داغی وسط زمین به قعر اقیانوس‌ها می‌خورد و اقیانوس‌ها جوش می‌آید. «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» و آنگاه كه جانها جفت و قرين شوند. پس از توصیف آن فضا و زمان، در ادامه می‌گوید در آن زمان می‌پرسیم: 💐💫 وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ---بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ (آیات 8 و 9 سوره تکویر) و آنگاه كه از دختر زنده به گور شده پرسيده شود--- كه به كدامين گناه كشته شده است؟ ✅💐 «موؤدة» به معناى دختر زنده به گور شده است. يكى از عادات بسيار بد جاهليّت اين بود كه به خاطر فقر يا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مى‌كردند. ✅💐 فریاد قرآن برای ظلم به یک دختر كافر است. ظلم به یک دختر كافر ... تا چه رسد به دختر مسلمان، تا چه رسد به دختر معصوم، تا چه رسد به خود معصوم! ✅💐 قابل توجه این که قرآن مجید به قدرى این مسئله را زشت و منفور شمرده، و با آن برخورد قاطع کرده است که حتى رسیدگى به این موضوع را مقدم بر مسئله نشر نامه‌هاى اعمال در قیامت و دادخواهى در مسائل دیگر می‌شمرد، و این نهایت اهتمام اسلام را به خون انسان‌ها و مخصوصاً انسان‌های بى گناه، همچنین ارزش جنس زن را از دیدگاه اسلام نشان می‌دهد. @Targomeh
﷽ 🌱 و. 💮🔶وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ «22»نور 🌸و بايد عفو كنند و گذشت نمايند. مگر دوست نداريد كه خدا بر شما ببخشايد؟ و خدا آمرزنده مهربان است. 🌱🌴پس همان گونه که شما انتظار را در برابر لغزشها دارید باید در مورد را فراموش نکنید. 2⃣- كسى كه ديگران را ، به نزديكتر است. (عفو و گذشت‌وسيله‌ى جلب مغفرت الهى است) ❣«أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ» 3⃣- هدف از عفو و گذشت ديگران، كسب مغفرت خدا باشد، نه چيز ديگر. «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ» 📚تفسیر :نمونه @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌[قرآن] کتاب درمان دردهای بشر است؛ چه دردهای افراد بشر [مانند] دردهای معنوی و روحی و فکری‌شان، چه دردهای ‌جوامع بشری [از قبیل] جنگها، ظلمها، بی‌عدالتی‌ها؛ قرآن درمان اینها است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحمَةٌ ‌لِلمُؤمِنین. قرآن کتاب حکمت است: یس * وَ القُرآنِ الحَکیم؛ «حکمت» یعنی بیان حقایق زندگی که انسان به آنها ‌احتیاج دارد. قرآن کتاب تبیین و رفع ابهامها و جهالتها است، مکرّر هم «تِلکَ آیاتُ الکِتابِ المُبین» در قرآن تکرار شده ‌است.‌۱۴۰۲/۱۲/۰۳ بیانات امام خامنه‌ای عزیز در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن @Targomeh
🦋🔹🦋🔹🦋 (ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی پیشه کنید) این عبارت ۷ مرتبه در قران ذکرشده است. ده جزء اول 👇 یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله .... یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله تقاته ..... یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله .......... ده جزء دوم👇 یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ...... ده جزء سوم👇 یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ....... یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ....... یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ......... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر جا قرآن گفته نماز بخون و ذکر بگو و قرآن بخون بعدش تعبیر شاید عاقبت بخیر بشید رو داره الا ی جا که اونجا چند شرط برای نماز گذاشته و بعدش گفته حتما در اینصورت عاقبت بخیر میشید دیگه شایدی در کار نیست اونم این آیاته قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) مومنین بی برو برگرد عاقبت بخیرن به شرطی که این صفات رو داشته باشن در کنارش الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) یک: نمازشون با خشوع باشه نه عادت وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3) دو: از لغویات و چرت و پرت دور باشن وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4) سه: بتونن از مالشون بگذرن، وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) چهار: بتونن شهوتشون رو کنترل کنن وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (8) پنج: امانت دار و خوش عهد باشن وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9) شش: مراقب نمازهاشون باشن، ی خط در میون نباشه پس حتی اگه اهل ذکر کثیر باشی اما باقی شرائط رو مراعات نکنی معلوم نیست فایده داشته باشه @Targomeh
🔴 جایگاه صبر در کلام وحی ✅ حضرت زینب سلام الله علیها را «اسوهٔ صبر» می‌دانیم. صبر، حَبْس نفْس و خویشتن‌داری و استقامت است. صبر، ملکه نفسانی است که با تمرین حاصل می‌شود و حالت سکینت، وقار، تحمّل و حِلْم را ایجاد می‌کند. صبر از ویژگی‌های انسان است، آنگاه که عقل و معرفت با شهوت و غضب درگیرند، صبر خود را نشان می‌دهد. صبر نسبت به ایمان، به منزله سر برای بدن است. ▫️نعمت صبر از خداست و برای خداست (نحل/۱۲۷،مدثر/۷) ▫️از صفات برجسته انبیاء (انبیا/۸۵) ▫️عامل رسیدن به مقام امامت (سجده/۲۴) ▫️وابستگی صبر به اراده و تصمیم (آل‌عمران/۱۸۶) ▫️تقاضای صبر از خدا (بقره/۲۵۰) ▫️صابر نمونه (ص/۴۴) ▫️صبر، کلید بهشت (بقره/۲۱۴) ▫️صبر، ملاک شناخت (محمد/۳۱) ▫️صبر، سبب دریافت صلوات خداوند (بقره/۱۵۷) ▫️صبر، میزان درجات بهشت (فرقان/۷۵) ▫️اجر بی‌حساب (زمر/۱۰) ▫️صبر کنار شکر (ابراهیم/۵) ▫️امنیت از مکر دشمنان (آل‌عمران/۱۲۰) ▫️امداد غیبی الهی (آل‌عمران/۱۲۵) ▫️قطعی بودن پیروزی (اعراف/۱۳۷) ▫️دریافت پاداش نیکوتر (نحل/۹۶) ▫️بشارت و رحمت الهی (بقره/۱۵۶) ▫️محبوب خدا شدن (آل‌عمران/۱۴۶) ▫️بهره‌مندی از معیّت الهی (انفال/۴۶) ▫️صبر در طاعت و عبادت (صافات/۱۰۲، مریم/۶۵) ▫️صبر بر مصیبت (حج/۳۵) ▫️صبر در برابر اذیت و تکذیب دشمنان (ابراهیم/۱۲، انعام/۳۴) ▫️صبر در میدان جنگ (بقره/۱۷۷) ▫️صبر در مسایل اقتصادی و ...(ق/۳۹، بقره/۶۱، قصص/۸۰) ▫️صبر در عبادت خانواده (طه/۱۳۲) ▫️صبر در فراق فرزند (یوسف/۱۸) ▫️صبر در مجالست با تهیدستان جامعه (کهف/۲۸) ▫️صبر فردی، اجتماعی و ...(آل‌عمران/۲۰۰) ▫️صبر در برابر اهل دنیا (فصلت/۳۵) ▫️سلام فرشتگان برای صابران (رعد/۲۴) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در باره‌ی استغفار ... ✅ در قرآن كريم، مشتقّات مادّه «غفر»، ۲۳۴ بار تكرار شده است. اين كتاب آسمانى، هفت بار به صورت‏‌هاى مختلف، پيروان خود را به درخواست مغفرت تشويق كرده‌است.(بقره/۱۹۹، هود/۳,۵۲,۹۲، نوح/۱۰، مزّمّل/۲۰، فصّلت/۶) همچنين، از خداوند متعال ۹۱ بار با صفت «غفور»، پنج بار با صفت «غفّار» و يک بار با صفت «غافر» ياد كرده است، كه اين همه در برخورد با خطاكاران، حاكى از گستردگى رأفت و رحمت الهى است. 🔹تشویق به استغفار یا امر به آن، در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است و در مواردی، قرآن کریم به توبیخ کسانی پرداخته که استغفار نکرده‌اند (مائده/۷۴). بنابر آموزه‌های قرآن کریم، فرشتگان برای مؤمنان (غافر/۷) و اهل زمین استغفار می‌کنند (شوری/۵) و درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است (آل‌عمران/۱۵-۱۶). 🔸حدود ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار انبیاست. با این حال علامه طباطبایی(ره)، با اشاره به عصمت انبیاء، ارتکاب معصیت توسط آنها را مغایر با وظایف تبلیغی آنها دانسته و احتمال داده است که پیامبران، اعمال مباح خود را گناه شمرده و برای آن استغفار می‌کرده‌اند (المیزان، ج۶، ص۳۶۷). در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقل‌شده از معصومان علیهم السلام، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی (انفال/۳۳ و حکمت ۸۸)، آمرزش گناهان (نوح/۱۰) افزایش روزی و فرزندان (نوح/۱۰-۱۲) و همچنین عمر طولانی (هود/۳) 🔹پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «عَوِّدوا ألسِنَتَكُمُ الاستِغفارَ، فَإِنَّ اللّهَ لَم يُعَلِّمكُمُ الاستِغفارَ إلّا و هُوَ يُريدُ أن يَغفِرَ لَكُم.» زبان‏هايتان را به آمرزش‏‌خواهى عادت دهيد؛ زيرا خداوند، آمرزش ‏‌خواهى را به شما نياموخت، مگر براى اين كه مى‏‌خواهد شما را بيامرزد (بحارالأنوار، ج۹۳، ص۲۸۳). در روایات هفتاد بار استغفار در تعقیبات نماز عصر و هفتاد بار در قنوت نماز وتر سفارش شده است، همچنین گفتن این ذکر بعد از تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم و بین دو سجده سفارش شده است. @Targomeh
🏴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّلَهُمْ عَذَاباً مُّهِيناً. وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُواْ فَقَدِ احْتَمَلُواْ بُهْتَاناً وَ إِثْماً مُّبِيناً (احزاب/۵۷-۵۸) 🔹همانا كسانى كه خدا و رسولش را آزار مى‌دهند، خداوند در دنیا و آخرت آنان را لعنت مى‌كند، و براى آنان عذاب خوار كننده‌اى آماده كرده است. و كسانى كه مردان و زنان با ایمان را بدون آن كه كارى كرده باشند آزار مى‌دهند بدون تردید، بهتان و گناه روشنى را بر دوش كشیده‌اند. 🔸آزار خداوند، یعنى انجام كارى بر خلاف خواست و رضاى او كه به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد. شاید مراد از اذیّت خدا، اذیّت بندگان خدا باشد، نظیر قرض دادن به بنده كه قرض دادن به خداست، و مراد از اذیّت كردن پیامبر صلى الله علیه و آله، تكذیب و تهمت و برخورد بى‌ادبانه با آن حضرت و اذیّت كردن اهل بیت اوست، همان‌گونه كه در چند روایت آمده است كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: «فاطمة بضعة منّى فمن اغضبها اغضبنى»؛ فاطمه پاره‌ى‌تن من است، هر كه او را خشمگین سازد، مرا به خشم آورده است.(صحیح بخارى، ج ۵، ص۲۶ و صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۹۰۳) ❇️ از پيام‌های آیات ▫️بنده‌ى مخلص به جایى مى‌رسد كه رنجاندن او، رنجاندن خدا مى‌شود. «یؤذون اللّه و رسوله» ▫️بخشى از كیفر توهین و تحقیر و آزار و اذیّتِ اهل ایمان، در همین دنیا ظاهر مى‌شود. «لعنهم اللّه فى الدنیا» ▫️چون هدف ایذا كننده اهانت است، كیفر او نیز اهانت در آخرت است. «عذاباً مهینا» ▫️اصرار بر گناه به زشتى و كیفر آن مى‌افزاید. («یُؤذون»، نشانه استمرار و اصرار بر اذیّت است.) ▫️آبروى زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگى است. (حفظ آبرو به زن یا مرد بودن، ربطى ندارد.) «المؤمنین والمؤمنات» ▫️گناهى تنبیه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكتسبوا» ▫️گناه، بار انسان را سنگین مى‌كند. «احتملوا» ▫️مهم‌ترین اذیّت، زخم زبان و تهمت است. «یُؤذون - بهتاناً» ▫️آزار و اذیّت دیگران به هر شكلى كه باشد، از جمله گناهانى است كه خشم الهى را بدنبال دارد. «یُؤذون... اثماً مبیناً» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تعلّق سنج ! 🔹«اُنس ورزی» نسبت به جلوه‌های هستی و آیات الهی، لازمه‌ی انسان بودن و انسانیت است، اما «علاقه و تعلّق و وابستگی و دلبستگی» به افراد و أشیاء، انسان را از «توجه» به خالق هستی و از افتخار «وساطت» و «رعایت حق و عدالت» محروم می‌کند و به تخلفات زیادی مثل قانون‌شکنی، پارتی‌بازی، بی‌انصافی، بی‌تقوایی، ظلم، فساد و ... می‌کشاند. البته همه‌ی این موارد، ذیل موضوع دنیاپرستی، دنیاطلبی و ... مطرح می‌شود. 🔹این افراد؛ «رابطه» را جای «ضابطه» قرار می‌دهند و برای متعلّقین، خویشاوندان، دوستان و آشنایان خود، تسهیلات غیر مجازی را فراهم می‌کنند و عامل بی‌عدالتی و فاصله طبقاتی و مفاسد دیگر در خانواده و جامعه می‌شوند. (پرونده‌های کلان اقتصادی، رانت‌های اطلاعاتی در بورس، پرداخت وام‌های بانکی، فرارهای مالیاتی، واگذاری‌های مسأله‌دار به بخش خصوصی و ... نمونه‌ای از وجود این نوع تفکر است) 🔸قرآن هم برای اینکه ما بتوانیم برای خودمان «تعلّق سنجی» کنیم و از «تبعیض غیر عقلانی و غیر مجاز» بپرهیزیم، می‌فرماید: ترازویی را در مقابل خود قرار دهید و «محبت به هشت عنوان» را در یک کفه و «محبت به سه عنوان» را در کفه دیگر بگذارید. اگر کفهٔ آن هشت مورد، «سنگین‌تر» باشد به این معنی است که شما از «‌عقل، شرع و حق» منحرف ‌شده‌اید ... ✅ قُلْ: إِنْ كانَ ۱ـ آباؤُكُمْ ۲ـ وَ أَبْناؤُكُمْ ۳ـ وَ إِخْوانُكُمْ ۴ـ وَ أَزْواجُكُمْ ۵ـ وَ عَشيرَتُكُمْ ۶ـ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها ۷ـ وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها ۸ـ وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها ⬅️⬅️⬅️ أَحَــــبَّ إِلَيْــــكُمْ ✅ مِنَ: ۱ـ اللَّهِ، ۲ـ وَ رَسُولِهِ، ۳ـ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ (توبه/۲۴) 🔸پس محبّت و تعلّق ما به: «پدران و فرزندان و برادران و همسران و بستگان»، هم‌چنین «اموال و شغل و خانه» نباید بیشتر از محبّت ما به «خدا و رسول او و جهاد در راه او» باشد.(ان‌شاءالله) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ ابوبکر پس از هجرت ...... ادامه 🅰 به نقل واقدی ، اسیران او را به وساطت گرفتند و وی به بخشودن آنان اصرار کرد ؛ هرچند بر خلاف او به کشتن آنان نظر داشت . 🌀 در این جنگ ،‌ افسانه گونه نیز درباره نقل شده است . 🅰 اینکه چنین کارکردی در ، وی را در ردیف قرار می‌دهد یا خیر ، محل بحث است . 🌀 بنابراین ، وی در بدر ، چندان چشمگیر و نبود است . 🅰واقدی ، او را در جنگ ، یکی از ۱۴ پایمرد به شمار می‌آورد ؛ ولی وقتی هشت نفر ( سه تن از مهاجران و پنج تن از انصار ) را نام می‌برد که تا پای جان و ایستادگی کردند ، نام او در بین نیست . 🌀در بعضی ، نام او حتی در میان گروه نیز دیده نمی‌شود . 🅰 از او در این جنگ فقط همین را گفته‌اند که وقتی فرزندش عبدالرحمن ( از افراد سپاه مشرکان ) بر ظاهر شد ، در حالی که تمام صورتش را پوشانده بود و مبارز می‌طلبید ،‌ شمشیرش را برکشید ؛ اما پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود : را در نیام کن . 🌀 در جنگ مریسیع ( بنی المصطلق ) ، در سال ۵ هجری ، او یکی از بود که گفته‌اند : پرچم مهاجران را در دست داشت ؛ ولی بعضی عقار بن یاسر را مهاجران در آن جنگ دانسته‌اند . 🅰 در کندن ، حضور ابوبکر نیز گزارش شده است . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «توبه آیه55» پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مى‌خواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «توبه آیه55» پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مى‌خواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. نکته ها «تَزْهَقَ» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است. نهى خدا از تعجّب، دليل بر وجود اين تعجّب در پيامبر نيست، بلكه از باب به در بگو ديوار بشنود، جنبه‌ى پيشگيرى دارد. در نهج‌البلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسيم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مى‌كند و از اينكه آنها را مى‌گذارند و مى‌روند، عذاب مى‌كشند. «2» راههاى عذاب شدن به وسيله‌ى مال از اين قبيل است: عذاب در تهيّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حريق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگويى در قيامت براى چگونگى تهيّه و مصرف آن. «2». نهج‌البلاغه، خطبه 108. جلد 3 - صفحه 440 پیام ها 1- مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالى بودند. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... 2- چه بسيار نعمت‌هايى كه در باطن نقمت است و چه بسا توان‌هاى اقتصادى كه وسيله‌ى نابودى و بدبختى مى‌شود. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» 3- به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّت‌هاى الهى است. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» 4- عذاب الهى تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» 5- مرگ، جدايى روح از بدن است، نه نيست و فانى شدن. «تَزْهَقَ» 6- جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج مى‌شود. «تَزْهَقَ» 7- منافقِ ثروتمند، سخت جان مى‌دهد. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» 8- مال و اولاد فراوان منافقان، زمينه‌ى كافر مردن آنان است. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ 9- به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوه‌هاى آن. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۳۲اسرا وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا♨️ 🪴لم يقل لا تزنوا نفرمود زنا نکنید بل قال لا تقربوها بلکه فرمود نزدیک آن نشوید❌ الرسائل پیامها الصور عکسها الفيديوهات ویدیوها المواقع سایتها القنوات کانالها الأماكن مکانها🌍 🧔‍♀ونحن نعيش اليوم في عالم يموج بالإباحية ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که شهوت درآن موج میزند🔥 وتجارة الإباحية تتجاوز عشرات المليارات من الدولارات وپولی که بابت پورن رد وبدل می شود بیش از دهها ملیارد دلار است🤯 وتغزو بيوتنا آنها در خانه های ما باما درحال جنگند وأنها حرب من اخطر الحروب واین بدترین جنگ است و أجهزتنا ودر دستگاه های ما📲 ♨️وهواتفنا الذكية ودر هاتفها و گوشی های هوشمند و ذکی ما📲 @Targomeh