eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْووُُنَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتاَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ مَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ و مَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه: وهمانا از ایشان ( منظور یهود )گروهى هستند كه زبان خود را به خواندن كتاب مى چرخانند كه شما گمان كنید آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه آن از كتاب نیست و مى گویند: آن از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نیست و آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى بندند. 🌷 : گروهی 🌷 : زبان هايشان را می چرخانند کنایه از دروغ سازی است یعنی زبانشان را با دروغ پیچاندن 🌷 : زبان هايشان 🌷 : گمان می کنید 🌷 : دروغ 🌷 : می دانند 🔴 : اين آیه نیز درباره گروهی از علمای یهود نازل شده که با دست خود چیزهایی بر خلاف آنچه در تورات آمده بود درباره صفات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می نوشتند و آن را به خدا نسبت می دادند و با زبان خود حقایق تورات را تحریف می کردند. 🌸 در این آیه بخشی از خلافکاری های بعضی از علمای را بیان می کند و می فرماید: (و إن منهم لفريقا يلوون ألسنتهم بالكتاب لتحسبوه من الكتاب و ما هو من الكتاب: و همانا از ايشان (منظور يهود) گروهی هستند که زبان خود را به خواندن کتاب می چرخانند که شما گمان کنید آن از کتاب آسمانی است، در حالی که آن از کتاب نیست.) علمای یهود به این کار قناعت نمی کردند بلکه صریحا می گفتند این سخنان خداست و سخنان دروغ خود را به نسبت می دادند. و یقولون هو من عندالله و ما هو من عندالله و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون: و می گویند: آن از جانب خداست، در حالی که از جانب خدا نیست و آنها آگاهانه بر خداوند دروغ می بندند. 🌸 علما و دانشمندانِ بى تقوا چند برابر است، زیرا: 1⃣ را به اشتباه مى اندازند. «لتحسبوه من الكتاب» 2⃣ به دروغ مى بندند. «هو من عنداللّه» 3⃣ تمام این حركت ها را انجام مى‌دهند. «وهم یعلمون» 🔹 پيام های آیه78سوره آل عمران 🔹 ✅ در قضاوت ها، داشته باشیم و همه را به یک دید نگاه نكنیم. ✅ ، مقدّسات مذهبى و كتاب های آسمانى را دستاویز خود قرار مى دهند. ✅ اگر زمینه ‌ى پذیرش انحراف را در شما ببیند، ادّعاهاى خطرناک ترى مطرح مى كند. ✅ بزرگترین خیانت به و عقیده ى انسان، تحریفِ آگاهانه ومغرضانه ى علما و خواصّ است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 قبل از تأمین خوراک و پوشاک، والدین در قبال دین و ایمان اولادشان وظیفه دارند و روزی به شدت بابتش بازخواست میشوند 🌴 سوره مریم 🌴 🕋 وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا «54» 🕋 وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا «55» ترجمه: 🔹 و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن كه او همواره در وعده‌هايش صادق و فرستاده‌اى پيامبر بود. 🔹 و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مى‌كرد و پيوسته نزد پروردگارش مورد رضايت بود. ✅ خیلی خیلی بیشتر از شکم‌های خانواده‌هایمان، مثل اسماعیل دل نگران دین و ایمانشان باشیم! 👈 آدمی با شکم خالی خوشبخت میشه ولی بدون ایمان وعمل صالح، رنگ بهشت را نخواهد دید! ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 💮آیات قرآن در منع از حرام خوری۱💮 1⃣ مال یتیم رانخورید.🏵 «وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَىٰ أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا»نساء۲ و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و به ضمیمه اموال خود مخورید «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا...» ۱۵۲انعام «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا» نساء ۱۰ آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند. 2⃣ ربا نخورید.🏵 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»آل عمران۱۳۰ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ربا مخورید که دائم سود بر سرمایه افزایید تا چند برابر شود.. 3⃣ مال مردم رابه ناحق نخورید🏵 «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره۱۸۸ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»نساء۲۹ ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید وبه وسیله رشوه و زورپاره‌ای از اموال مردم را نخورید.. 4⃣ حیوانی که بانام خدا ذبح نشده نخورید🏵 «وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ...»انعام۱۲۱ «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه» مائده۳ هر حیوان حلال گوشتی که به نام غیر خدا ذبح شود و یا در کشتار آن، مقررات شرعی رعایت نگردد و یا به دست كافران کشته شود، حرام است و خوردن گوشت آن نارواست. «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ »بقره۳۱۷ خداوند تنها مردار و خون و گوشت‏ خوك و آنچه را كه هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است  6⃣ مردار🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ‏...»مائده۳ مردار، مرده‌ی هر حیوانی که خدا، گوشت آن را حلال نموده است، خواه از چهارپایان باشد یا پرندگان؛ و نیز وحشی یا اهلی بودن تفاوت نمی‌کند. 7⃣ خون 🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُم ‏... الدم ...» مائده۳ خون بر شما حرام شده است. 8⃣ گوشت خوک 🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُم ‏... و لحم الخنزير ...»مائده۳ گوشت خوك خواه مردار باشدیا نباشد بر شما حرام شده است. 9⃣ حیوان خفه شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ...وَالْمُنْخَنِقَةُ»مائده۳ مردار و ... حيوانات خفه‌شده بر شما حرام شد 🔟 حیوان کتک خورده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ...والْمَوْقُوذَة»مائده۳ « مردار و ... حيوان كتك‌خورده بر شما حرام شد» 🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃 کانال 👇 @Targomeh
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 💮آیات قرآن در منع از حرام خوری۲💮 1⃣1⃣ حیوان پرتاپ شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و الْمُتَرَدِّيَةُ» « مردار و ... حيوان پرتاب‌شده بر شما حرام شد» 2⃣1⃣ حیوان شاخ زده شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و الْنطيحة » مردار و ... حيوان شاخ‌زده‌شده بر شما حرام شد 3⃣1⃣ شکار مرده درندگان🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... و مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ » مردار و ... و آنچه درّنده (از آن) خورده، بر شما حرام شد مگر آنچه را (زنده دریابید و) سر ببرید... 4⃣1⃣ حیوان کشته شده بر آستان بت ها🏵 «حرمت عليكم ....و ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بالْأَزْلام» حرام شد بر شما ... هر چه بر آستان بتان ذبح شود و آنچه به وسيله تيرهاى قمار قسمت كنيد. 5⃣1⃣ حیوان کشته شده با بخت آزمایی🏵 «حرمت عليكم .... أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بالْأَزْلام» حرام شد بر شما ... آنچه به وسيله تيرهاى قمار قسمت كنيد. 6⃣1⃣ مالی که ازطریق قمار یامعاملات حرام به دست بیایدنخورید.🏵 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» مائده۹۰ ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. 7⃣1⃣ مالی راکه بایددرراه خدابدهیم ونمیدهیم،روزقیامت ،داغ میکنندوبه بدن میگذارند.🏵 «يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ»توبه۳۵ روزی که آن طلا و نقره ذخائرشان در آتش دوزخ گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را به آن داغ کنند. 8⃣1⃣ شراب ، پلیدی است ازش پرهیز کنید.🏵 « يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما »بقره ۲۱۹ از تو درباره شراب و قمار مى‏پرسند. بگو: در آن دو گناهى بزرگ و سودهايى است براى مردم و گناهشان از سودشان بيشتر است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِر و ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون»مائده۹۰ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، شراب و قمار و ... كار شيطان است، از آن اجتناب كنيد تا رستگار شويد. « اِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون » مائده۹۱ شيطان می خواهد با شراب و قمار ميان شما كينه و دشمنى افكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد، آيا بس می كنيد؟ 🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه 🍃 🔸 سوره ، آیه ١١: لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ ⚡️ ترجمه : براى انسان فرشتگانى است كه پى درپى او را از پيش رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت مى كنند. همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده اى براى آنان نيست. 💥 توضیح : مراد از «معقبات» تعقيب انسان نيست تا با «بين يديه» منافات داشته باشد، بلكه منظور، تعاقب و پى درپى آمدن ملائكه شب و روز است. 🍁مراد از «امر اللَّه» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست، زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند، بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است. چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده ى او مى باشد. 🍂حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ✅بعضیا نه ببخشید خیلی از مفسرین هم گفتن مبهم ترین آیه ی قرآن این آیس👇 وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا. (مریم71) 👈هیچ کس از شما نیست مگر اینکه وارد جهنم میشود این یک قضای حتمی است ✍فک کن قرار باشه انبیا و امام ها هم جهنم برن، پس فرق من گنه کار و امام معصوم چیه؟؟ 💢جوابایی دادن براتون میزارم.💢 کانال 👇 @Targomeh
🔷عده ای اینطور گفتن که: ✅همه از جهنم رد میشن اما برای آدمای خوب جهنم سرد میشه مثل آتشی که برای حضرت ابراهیم سرد شد ✅عده ای هم گفتن منظور از جهنم اینجا همون پل صراطه که همه ازش رد میشن ✅بعضیا هم ی دقتی تو قرآن داشتن میگن وارد شدن به معنای داخل شدن در چیزی نیست مثلا حضرت موسی به ساحل دریای مَدْیَن رسید داخل دریا نشده بود اما قرآن میگه وَلَمَّا «وَرَدَ» مَاءَ مَدْيَنَ (قصص 23) اینجا بهتره اینجوری ترجمه بشه وقتی به نزدیکی دریای مدین رسید. بنا بر این ترجمه ی آیه ی مبارکه هم اینطور میشه «همه ی شما بدون استثنا نزدیک جهنم خواهید شد این یک تصمیم قطعی از جانب خداست» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ از آنچه از جانب پروردگارتان برایتان نازل شده است پیروی کنید. 📚سوره - 3 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 ⬛️ السلام> 👈 💠همراه با روایت‌هاى جبرگرا، گفتمان دیگرى در منابع نخست به تولید روایت پرداخته و امام حسین علیه‌السلام را عملى نادرست، وحدت و قدرت‌طلبانه مى‌نمایاند که مى‌توان آن را گفتمان اندیش نامید . 🍀 بخشی از اندیشی انجام گرفته در این روایات ، درباره هایی است که حاکمیت قریش در آن دوره با آن روبرو شده بود که آنها تهدید خوارج بود که ضمن رد شرط بودن حاکم ، دنبال انتقال قدرت به غیر قریشیان بودند و بدین ، قیام های خود را پیش از دو دهه پیش از قیام امام علیه السلام آغاز کردند . 💠قیام های عبدالله بن وهب راسبی در در سال ۳۷ قمری ، هلال بن علفه در در سال ۳۸ قمری ، مستورد بن علفه در در سال ۴۳ ق ، یزید بن مالک و سهم بن غالب در سال ۴۶ ق ، زیاد بن خراش عجلی در در سال ۵۲ قمری ، عروه بن ادیه در در سال ۵۸ قمری و مرداس بن حدیر در در سال ۵۸ قمری نمونه ای از این بودند . 🍀در چنین اوضاعی ، امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ هجری برای امویان و آنها نزاعی درونی و نابودکننده انسجام بود . 💠در این گفتمان و در به اقدام امام حسین علیه السلام سه گونه در اختیار است : 👈۱. روایاتی که امام را تفرقه افکنی شناسانده است ؛ مانند روایت انصاریه که وی حضرت را از تفرقه افکنی بازداشت و به از یزید فراخواند . 🍀 این روایت در متقدم نیست و برای نخستین بار در تاریخ ثبت شده است که از منابع سده ششم است ؛ 💠 همچنین عبدالله بین مطیع غدوی قریشی ( از طایفه عمر بن خطاب ) که در امام از مدینه به مکه با او روبرو شد ، به امام توصیه کرد که با رها کردن ،‌حرمت عرب را پاس دارد . مرادش از عرب ،‌ بود . 🍀نهی از افکنی در دو روایت از بزرگان انصار چون بن عبدالله انصاری و خدری نیز نقل شده است ؛ ولی این را نمی توان به آنها نسبت داد ، زیرا آنان قریشی نبودند تا نگران در درون قریش یا لرزش قریش باشند . 💠افزون بر این ،‌ از امویان ( قریش ) ستم های فراوانی دیده بودند و نمی‌توان آن را حکومت اموی دانست ، چنانکه در نبرد در کنار امیرالمومنین علیه السلام ضد معاویه جنگ کردند و از انصار ، خواست معاویه از یزید بود که به حره در سال ۶۳ و قتل و غارت اهالی آن انجامید ؛ 🍀همچنین سالها بعد ثقفی بر بدن بسیاری از آنان نهاد .( انصار ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۷۹ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿٧٩﴾ هیچ انسانی را نسزد که خدا او را کتاب و حکمت و نبوّت دهد، سپس به مردم بگوید: به جای خدا بندگان من باشید بلکه [تکلیف الهی و انسانی او اقتضا می کند به مردم بگوید:] به خاطر آنکه کتاب خدا را تعلیم می دادید، و به سبب آنکه آن را می خواندید، دانشمندانِ «الهی مسلک» [و کاملان در دین] باشید. (۷۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٩) شأن نزول: در بارۀ شأن نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده كه: كسى نزد پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمد و اظهار داشت ما به تو همانند ديگران «سلام» مى‌كنيم در حالى كه به نظر ما چنين اعترافى كافى نيست؛ تقاضا داريم به ما اجازه دهى امتيازى برايت قائل شويم و تو را سجده كنيم! پيامبر فرمود: «سجده براى غير خدا جايز نيست، پيامبر خود را تنها به عنوان يك بشر احترام كنيد ولى حق او را بشناسيد و از او پيروى نماييد» ! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 300 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: اين آيه همچنان افكار باطل گروهى از اهل كتاب را نفى و اصلاح مى‌كند، مخصوصا به مسيحيان گوشزد مى‌نمايد كه هرگز مسيح (ع) ادعاى الوهيّت نكرد و نيز به درخواست كسانى كه مى‌خواستند اين گونه ادعاها را در بارۀ پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله تكرار كنند صريحا پاسخ مى‌گويد مى‌فرمايد: «براى هيچ بشرى سزاوار نيست كه خداوند كتاب آسمانى و حكم و نبوت به او دهد سپس او به مردم بگويد غير از خدا مرا پرستش كنيد» (ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللّهِ) . نه پيامبر اسلام و نه هيچ پيغمبر ديگرى حق ندارد چنين سخنى را بگويد و اين گونه نسبتها كه به انبياء داده شده همه ساخته و پرداختۀ افراد ناآگاه و دور از تعليمات آنهاست. سپس مى‌افزايد: «بلكه (سزاوار مقام او اين است كه بگويد) افرادى باشيد الهى آنگونه كه تعليم كتاب الهى به شما داده شده و درس خوانده‌ايد» و هرگز غير خدا را پرستش نكنيد (وَ لكِنْ كُونُوا رَبّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ) . آرى! فرستادگان الهى هيچ گاه از مرحلۀ بندگى و عبوديت تجاوز نكردند و هميشه بيش از هر كس در برابر خداوند خاضع بودند. از جملۀ مزبور استفاده مى‌شود كه هدف انبياء تنها پرورش افراد نبوده، بلكه هدف تربيت عالمان ربانى و مصلحان اجتماعى و افراد دانشمند بوده تا بتوانند محيطى را با علم و ايمان خود روشن سازند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 301 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالْنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُواْ رَباَّنِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتاَبَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ترجمه: هیچ انسانی كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگوید: به جاى خدا، بندگان من باشید. بلکه (بگوید:) مردمی الهی باشید، آن گونه که کتاب خدا را می آموختید و درس می خواندید. 🌷 : انسان 🌷 : نبوت 🌷 : بندگان 🌷 : جمع ربانی است به کسی گفته می شود که پیوند او با خدا محکم باشد و در فکر اصلاح و تربیت دیگران باشد. 🔴 : درباره شأن نزول اين آيه و آيه بعد نقل شده كه: كسى نزد صلی الله علیه و آله آمد و اظهار داشت ما به تو همانند دیگران سلام می کنیم در حالی که به نظر ما چنین اعترافی کافی نیست تقاضا داریم به ما اجازه دهی امتیازی برایت قائل شویم و تو را سجده کنیم! پیامبر فرمود: برای غیر خدا جایز نیست، پیامبر خود را تنها به عنوان یک بشر احترام کنید ولی حق او را بشناسید و از او پیروی نمایید. 🌸 این آیه افکار باطل گروهی از اهل کتاب را نفی و اصلاح می کند، مخصوصاً به گوشزد می کند که هرگز مسیح بن مریم علیه السلام ادعای خدایی نکرد و نیز به درخواست کسانی که می خواستند این گونه ادعاها را درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تکرار کنند صریحا پاسخ می گوید می فرماید: {ما کان لبشر أن يؤتيه الله الكتاب و الحكم و النبوة ثم يقول للناس كونوا عبادا لى من دون الله: هيچ انسانی که خداوند به او کتاب و حکم و نبوت داده است، حق ندارد به مردم بگوید: به جای خدا، بندگان من باشید.} نه پیامبر اسلام و نه هیچ پیامبر دیگری حق چنین سخنی را ندارند و اینگونه نسبت ها که به پیامبران داده شده همگی ساخته افراد ناآگاه و دور از تعلیمات آنهاست. 🌸 سپس می افزاید: {ولكن کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الكتاب و بما کنتم تدرسون: بلکه (بگوید:) مردمی الهی باشید، آن گونه که کتاب خدا را می آموختید و درس می خواندید.} آری! فرستادگان الهی هیچ گاه از مرحله و عبودیت تجاوز نکردند و همیشه بیش از هر کسی در برابر خداوند خاضع بودند. از جمله مزبور استفاده می شود که هدف انبیا تنها پرورش افراد نبوده، بلکه هدف تربیت عالمان ربانی و مصلحان اجتماعی و افراد بوده تا بتوانند محیطی را با علم و ایمان خود روشن سازند. 🔹 پيام های آیه79سوره آل عمران 🔹 ✅ سوء استفاده از موقعیّت، محبوبیّت و مسئولیّت، است. ✅ و حكمت و نبوّت، انسان را از بشر بودن خارج نمى كند. ✅ هدف ، تنها نجات بشر از شرک نیست، بلكه رشد انسان تا مرحله ‌ى ربّانى شدن است. ✅ راه شدن، علمِ دین و درس كتاب است «ربّانیّین بما كنتم تعلّمون...» ✅ اگر و تعلّم و درس، انسان را ربّانى نكند، در واقع آن علم، علم نبوده است. «ربّانیّین بما كنتم تعلّمون...» ✅ ، مفسّران واقعى قرآن هستند. ✅ و كتاب های آسمانى، باید همیشگى باشد. ✅ ، شغل انبیاست. کانال 👇 @Targomeh