eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 📖 0⃣4⃣ ..... ادامه ☑️ شیرازی بر آن است که فقط و اولیای الهی راز عدد ۴۰ باخبرند . 🔸سپس به نقل نکته ای از سهروردی ، صاحب عوارف المعارف در باره آن می‌پردازند که خدای سبحان ، آدم را در ۴۰ روز سرشت . ☑️ چنانکه در آمده : خمرت طینه آدم بیدی اربعین صباحا و او را به گونه ای با عالم شهادت و غیب آفرید و در هر که مرتبه ای از قوا و طبقه ای از اعضا را برای آبادانی جنبه ( دنیایی ) وی در او به ودیعه نهاد بین او و غیبی حجابی پدید آورد و او را به نوعی از ساحت الهی دور کرد . 🔸بنابراین برای آمدن وی از این حجاب ها و نزدیک شدن به آن یک اربعین اخلاص در عمل لازم است . ☑️وی در ادامه ، همین نکته را منشاء عدد ۴۰ (چله نشینی ها ) برای خلوت ها و های عارفان دانسته است . 🔸چنان که روایت پیشین ، که عارفان را به خود جلب کرد ، نقل حدیث دیگری از خدا صلی الله علیه و آله که فرمود : هرکس از من چهل حدیث مورد نیاز مردم در امور دین را کند ، خداوند او را در روز قیامت و دانشمند بر می‌انگیزد ، توجه فقیهان و محدثان را به خود داشت ، به طوری که کتاب های زیادی در زمینه نگاشته شد . ☑️برخی بیش از ۷۲ و برخی دیگر افزون بر ۹۰ کتاب در این یاد کرده‌اند . 🔸 فراوانی نیز نقل شده که در آن به نوعی از ۴۰ نام برده شده است . پایان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۱۰۰ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ ﴿١٠٠﴾ ای اهل ایمان! اگر از گروهی از کسانی که به آنان کتاب داده شده اطاعت کنید، شما را پس از ایمانتان به کفر بازمی گردانند. (۱۰۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٠٠) -در اين آيه روى سخن را به مسلمانان اغفال شده كرده مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر از جمعى از اهل كتاب (كه كارشان نفاق افكنى و شعله‌ور ساختن آتش كينه و عداوت در ميان شماست) اطاعت كنيد شما را پس از ايمان آوردن به كفر باز مى‌گردانند» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقاً مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ كافِرِينَ) . بنابراين به وسوسه‌هاى آنها ترتيب اثر ندهيد و اجازه ندهيد در ميان شما نفوذ كنند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 313 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۱۰۱ وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿١٠١﴾ و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می‌شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است. (۱۰۱)
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 یا أيها الذين ءامنوا إن تطيعوا فريقا من الذين أوتوا الكتاب يردوكم بعد إيمانكم كافرين (100) و کیف تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ ءَاَياَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى‏ صِراَطٍ مُّسْتَقِيمٍ (101)‏ 🍀 ترجمه: اى کسانی که ایمان آورده اید اگر از گروهی از اهل کتاب اطاعت کنید، آنها شما را بعد از ایمانتان به کفر باز می گردانند. (100 ) و چگونه شما كفر مى‏ ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى‏ شود و رسول او در میان شماست و هر كسی به خدا تمسّک جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است. (101) 🌷 : اطاعت کنید 🌷 : گروهی 🌷 : باز می گردانند 🌷 : تلاوت می شود 🌷 : بجوید 🌷 : راه 🌸 موضوع این آیات در ادامه موضوع آیات 98 و 99 سوره آل عمران می باشد. و این آیات درباره قوم اوس و خزرج نازل شده در موقعی که تعدادی از قصد داشتند با توطئه و ایحاد اختلاف میان آنها، آنان را از خارج کنند. آیه 100 سوره آل عمران به مسلمانان اغفال شده می فرماید: يا أيها الذين ءامنوا إن تطيعوا فريقا من الذين أوتوا الكتاب يردوكم بعد إيمانكم كافرين: ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از گروهی از اهل کتاب اطاعت کنید، شما را بعد از ایمانتان به کفر باز می گردانند. منظور از اهل کتاب در این آیه گروهی از می باشد که کار آنها ایجاد نفاق و شعله ور ساختن آتش دشمنی میان شما مسلمانان است. بنابراین به وسوسه های آنها ترتیب اثر ندهید و اجازه ندهید در میان شما نفوذ کنند. 🌸 در آیه 101 سوره آل عمران از مسلمانان می پرسد: و کیف تکفرون و أنتم تتلى عليكم ءايات الله و فيكم رسوله: و چگونه شما کفر می ورزید، در حالی که آیات بر شما تلاوت می شود و رسول او در میان شماست. جای تعجب دارد افرادی که پیامبر در میان آنها باشد و دائما با عالم وحی در تماس هستند چگونه ممکن است گمراه شوند و قطعا اگر چنین اشخاصی گمراه شوند مجازاتشان بسیار دردناک است. در پایان آیه به توصیه می کند که برای نجات خود از وسوسه های دشمنان، و برای هدایت یافتن به راه مستقیم ، دست به دامن لطف پروردگار بزنند و به ذات پاک خداوند و آیات کریم متمسک شوند می فرماید: و من یعتصم بالله فقد هدی إلى صراط مستقيم: و هر کسی به خدا تمسک جوید، پس قطعا به راه مستقیم هدایت شده است. در زیارت جامعه کبیره، امام هادی علیه السلام می فرماید: من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله پناه بردن و توسل به اولیای الهی، در حقیقت خود را در پناه و حمایت قرار دادن است. 🔹 پيام های آیات100و101 سوره آل عمران ✅ پیروی از و دانشمندان منحرف ، سبب ارتداد است. ✅ اطاعت از کسانی که می ورزند منجر به کفر می شود. ✅ زمینه‏ هاى و ، یا فقدان راه است و یا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانین و رهبر الهى دیگر انحراف چرا؟ ✅ وجود به تنهایى براى جلوگیرى از كفر و انحراف كفایت نمى‏ كند، رهبر نیز لازم است. ✅ تكیه و توكّل به و استمداد از او، رمز مصونیّت از تمام وسوسه‏ ها و انحرافات است. ✅ راه تمسک به ، به روى هر كسى باز است. ✅ آنچه مهم ‏تر از حركت است، پیدا كردن راه و حركت در آن است. ✅ ، نتیجه‏‌ى قطعى اعتصام به خداوند است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند در قرآن میفرمايد: «ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) 🍂هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود. کانال 👇 @Targomeh
فلسفه نماز در قرآن و اسلام چیست؟ * عبادت، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعی لطف و رحمت و راهنمایی است که ما را به کمال میرساند آیات و روایات، فلسفه و حکمت تشریع نماز را بیان کرده اند: 🕌1. یاد خدا: (وَأَقِمِ الصَّلَوهَ لِذِکْرِی)(1) ؛ نماز را برپا دار تا به یاد من باشی. 🕌2. بازداشتن از گناه و زشتیها: (إِنَّ الصَّلَوهَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر) (2) ؛ همانا نماز [انسان را در دنیا]از زشتیها و گناه باز میدارد. 🕌3. پاکیزگی روح: (…إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوهَ وَمَن تَزَکَّی فَإِنَّمَا یتَزَکَّی لِنَفْسِهِی وَإِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ) (3) ؛ … [تو] تنها کسانی را که از پروردگارشان در نهان میترسند و نماز برپا میدارند، هشدار میدهی و کسی پاکیزگی جوید تنها برای خود پاکیزگی میجوید، و فرجام [کارها] به سوی خداست. 🕌4. یاری جستن از نماز در مسیر تکامل: (وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَوهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلاَّ عَلَی الْخَـشِعِینَ) (4) ؛ از شکیبایی و نماز یاری جویید، و به راستی این کار گران است، مگر بر فروتنان. 🕌5. پاک شدن از کبر و غرور؛ حضرت فاطمه(علیها السلام) میفرماید: (…و الصلاه تنزیهاً من الکبر…(5) ؛… خداوند نماز را واجب کرد تا مردم از کبر و غرور پاک شوند… . 🕌6. رستگاری: (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون * الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاَتِهِمْ خَـشِعُونَ)(6) ؛ به راستی که مؤمنان رستگار شدند؛ همانان که در نمازشان فروتنند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹سوره آل عمران (آیه ۱۳۳) 🔹وَسَارِعُوٓا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (١٣٣) 🌿و شتاب كنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی كه وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام «آیه ی 31»انعام 🌿كسى كه قيامت را نپذيرد، هستى خود را با دنياى فانى معامله كرده و اين بزرگ‌ترين خسارت است. «قَدْ خَسِرَ» 🌿اعتراف و حسرت، نشانه‌ى آزادى انسان در عمل است زيرا مى‌توانست خوب عمل كند و نكرد. «يا حَسْرَتَنا» 🌿قيامت روز حسرت و افسوس خوردن است، امّا حسرت‌ها در آن روز بى‌نتيجه است. قالُوا يا حَسْرَتَنا ... وَ هُمْ يَحْمِلُونَ‌ ... 🌿تكذيب يا فراموشى قيامت، سبب ارتكاب گناهانى است كه در قيامت، وزر و وبال انسان مى‌گردد. «كَذَّبُوا أَوْزارَهُمْ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂عیبجویی نکنید🍂 🔶وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ. ✨نیش زبان و طعنه زدن، از گناهان کبیره است، چون وعده عذاب برایش آمده است. 💫کسانی که با زبان یا با اشاره و چشم و ابرو، از دیگران عیبجویی میکنند، چه پشت سر دیگران عیبجویی کنند و چه درحضورشان بگویند،مورد توبیخ شدید خدا قرار می گیرند و در آخرت هم گرفتار عذاب خواهند شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-و روزی که خلق را از قبرها برانگیزند در آن روز مرا رسوا (و هلاک) مگردان. -آن روزی که مال و فرزندان (هیچ به حال انسان) سود نبخشند. -و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید. 📚سوره - 87 تا 89 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتاب تفسير حكيم ج‌3         ✍ نوشتہ  استاد حسین انصاریان 📝 اهل معرفت ، و صاحبدلان پاك طينت ، و روشن ضميران با بصيرت با تكيه بر آيات قرآن مجيد و روايات براى عدد چهل خصوصيت و ويژگى قائلند ، و مى‌گويند : امورى معنوى و حالاتى الهى را مى‌توان پس از چهل شبانه روز خلوص يا پس از چهل شبانه روز خلوت با حق ، يا پس از گفتن ذكرى به چهل بار و .... به دست آورد . فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً: «1» " پس براى موسى ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان يافت ". حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ ....: «2» " تا زمانى كه انسان به رشد و نيرومندى جسمى و باطنى رسد و به مرحله چهل سالگى قدم بگذارد و بگويد : پروردگارا به من الهام كن تا نعمتت را كه بر من عطا كردى شكرگزارى كنم ..." 📝 در منابع حديث قدسى روايت شده كه حضرت حق فرموده : «خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحاً:» «3» " طينت و گل آدم را در چهل روز به دست قدرت و كرامتم سرشتم ". 📝 و از حضرت مولى‌الموحدين على (ع) روايت شده : «فخلق الله آدم (ع) و بقى اربعين سنة مصوراً .... ثم نفخ فيه الروح:» «4» " خدا آدم را به وجود آورد و چهل سال به صورت پيكر و جسم محض باقى ماند ، سپس در آن روح دميد ". 📝 از حضرت صادق (ع) روايت شده : «ان آدم هبط على الصفا و حواء على المروة فمكث آدم اربعين صباحاً ساجداً يبكى على خطيئة و فراقه للجنة:» «5» " آدم بر صفا و حواء بر مروه فرود آمدند ، و آدم چهل روز در حال سجده بر خطايش و به خاطر فراق بهشت گريه كرد ". 📝 از پيامبر بزرگوار اسلام به سندهاى گوناگون در كتاب‌هاى معتبر روايت شده : «من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه:» «6» " كسى كه چهل روز براى خدا خالصانه زندگى كند و از هر گناه ظاهرى و باطنى پاك بماند و همه لحظاتش به بندگى خدا بگذرد ، از قلبش بر زبانش چشمه‌هاى حكمت جارى شود ". 📝 در روايت مهمى از رسول خدا روايت شده : «من حفظ على امتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيها عالما:» «7» " كسى كه به خاطر هدايت امت من چهل حديث حفظ كند (كه با بيان آن چه از طريق ابلاغ چه از جهت اجرا و عمل) امت من از آن بهره‌مند شوند خداوند او را در قيامت دينشناس و آگاه برانگيزد ". 📝 زمان بندى ميقات موسى به چهل شب شايد به خاطر اين است كه چهل روز عزلت كامل ، و چهل شب عبادت و تهجد و راز و نياز با بى‌نياز آئينه باطن را به اوج صيقل يافتن مى‌رساند و ظرف با عظمت قلب را آماده دريافت وحى مى‌نمايد و سفر «من الحق الى الخلق» را تمام و كامل مى‌كند ، و گيرنده وحى را براى هدايت بندگان به درجه ايثار و فداكارى در راه خدا و براى خدا ميرساند ، و او را براى تحمل انواع شدايد در راه ابلاغ فرهنگ الهى آماده مى‌سازد ، آرى بيدارى شب، و مناجات در آن، و ناليدن عاشقانه و دردمندانه در سحر آن هم به خلوصى كه مركب معنوى رساننده انسان به اوج قرب حق است زمينه افاضه فيوضات الهيه و عنايات ربانيه را به انسان فراهم مى‌آورد و او را تا مقام دريافت وحى كه از اعظم نعمت‌هاى الهى به گيرنده آن و به مردم و ملت و امت اوست بالا مى‌برد ، روى اين حساب هنگام شب از بهترين نعمت‌هاى حق و از بهترين الطاف پروردگار به همه انسان‌هاست و اين انسان است كه بايد در همه عمر قدر همه شب‌ها را بداند و ساعات آن را با خواب خوشى بيجا و بخصوص نعوذ بالله با گناه و معصيت نابود نكند و آن را ظرف آتش و عذاب ابدى دوزخ قرار ندهد . 📝 شب موقعيت زمانى بسيار مهمى است كه بايد گفت در ميان نعمت‌ها از نعمت‌هاى عظيم حق است و اگر نبود هيچ جاندارى زنده نمى‌ماند و كره‌ى زمين جز گوى آتشينى كه هر چه در آن بود جز به صورت مذاب نبود رخ نمى‌نمود . 📝 شب در قرآن مجيد و روايات از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است ، تا جائى كه كمتر زمانى را ميتوان به قدر و قيمت آن پيدا كرد . 📝 شب زمان مناجات انبياء ، و ساعات بهره‌گيرى اولياء از فيوضات حق ، و هنگام راز و نياز عاشقان ، و ظرف ذكر ذاكران ، و خلوت‌گاه عارفان ، و بهترين فرصت‌ براى مطالعه دانشمندان ، و لحظات پرقيمت بينايان براى راه يافتن به اسرار هستى و حقايق ملكوتى است . 📝 ساعاتى از شب كه در قرآن مجيد از آن تعبير به سحر شده از پربهاترين اوقات روزگار ، و وسيله قرب به حق ، و هنگام سوز و گداز ، و عبادت و تهجد و استغفار و توبه و نردبان رسيدن به كمالات معنوى و منور شدن به نور الهى و دست يافتن به عفو و مغفرت است . 📝 شب نشانه قدرت و حكمت و رحمت و لطف و عنايت حضرت رب‌العزه براى صاحبان مغز و خرد است : إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ: «8» 👇👇👇
👆👆👆 " بى‌ترديد در آفرينش آسمان‌ها و زمين و آمد و رفت شب و روز نشانه‌هائى براى خردمندان است ". 📝 شب مايه آرامش ابدان و ارواح و داروى رفع خستگى و عامل تمدد اعصاب ، و سبب استراحت و علّت آماده شدن براى رفتن به پيشگاه محبوب ازل و ابد در سحر و مهيا گشتن براى كارهاى روزانه است : هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ: «9» " اوست كسى كه شب را براى شما پديد آورد تا در آن بياراميد و روز را نورافشان قرار داد تا در آن به كار و كوشش بپردازيد يقيناً در اين امور براى گروهى كه حقايق را با گوش دل بشنوند نشانه‌هائى از توحيد ، قدرت ، حكمت ، و ربوبيت خداست ". 📝 رسول خدا به فرمان واجب حق مأموريت داشت كه بخشى از شب را به تهجد و عبادت و مناجات و راز و نياز بپردازد و از اين طريق شايسته رسيدن به‌ مقام محمود گردد ، مقامى كه جز براى او براى احدى از هم‌سفران معنوى‌اش ميسر نشد ، مقامى كه از راه تهجد شبانه فقط و فقط ويژه او بود . وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً: «10» " و پاسى از شب را براى عبادت و بندگى بيدار باش كه اين تهجد شبانه افزون بر همه واجبات ويژه تست ، اميد است پروردگارت تو را به سبب اين عبادت ويژه به جايگاهى ستوده برانگيزد ". 📝 شب موقعيت عظيم و ويژه‌اى است كه حضرت حق پيامبرش را در آن براى ارائه آياتش به معراج برد ، معراجى كه از نعمت‌هاى خاص حق به پيامبر اسلام بود و چنين سفرى با آن كيفيت براى احدى از عباد خدا اتفاق نيفتاد ، و اين فقير به توفيق حق به شرط حيات اين حادثه بى‌نظير و منافعش را در شرح و توضيح اولين آيه مباركه اسرا به رشته تحرير خواهيم كشيد . سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا: «11» " منزه و پاك است خدائى كه شبى بنده‌اش محمد (عليهما السلام) را از مسجدالحرام به مسجد اقصى كه پيرامونش را بركت داديم حركت داد تا بخشى از نشانه‌هاى عظمت و قدرت و حكمت و ربوبيت خود را به او نشان دهيم ". 📝 قرآن مجيد اين كتاب با عظمت ، و مايه هدايت ، و عين رحمت ، و درياى بى‌نهايت حكمت ، و جدا كننده ميان حق و باطل ، و نور زندگى، و چراغ راه، و داروى درمان، و سبب شرف و كرامت انسان در شب بر قلب مبارك پيامبر نازل شد . إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ: «12» " ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ". 📝 عبادت شبانه كه در خلوت و عزلت ، و به خلوص و اخلاص نزديك‌تر صورت مى‌گيرد قطعاً با ديگر عبادات فرق مى‌كند، و از نظر كيفيت سنگين‌تر و با ارزش‌تر است . إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا: «13» " بى‌ترديد عبادت شبانه محكم‌تر و پايدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست‌تر است ". 📝 سحر كه بخشى از شب است از نظر قميت و ارزش و كيفيت معنوى با هيچ ساعتى قابل مقايسه نيست سحر به فرموده قرآن زمان رهائى و نجات است : إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ: «14» " ما به سوى قوم لوط طوفانى سخت كه با خود ريگ و سنگ مى‌آورد فرستاديم در نتيجه همه را به چاه هلاكت انداخت، مگر خاندان لوط را كه به خاطر ايمانشان در وقت سحرگاهان نجات داديم ". 📝 استغفار در سحر و طلب آمرزش در آن ساعت كم‌نظير از نشانه‌هاى بندگان واقعى خداست : الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ: «15» " بندگان واقعى خدا صبر كنندگان در حوادث و راستگويان و صادقان ، و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند ". إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (45)، آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ (16)، كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (17)، وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: «16» " بى‌ترديد پرهيزكاران در بهشت‌ها و چشمه‌سارهايند، آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مى‌كنند زيرا آنان پيش از اين پيوسته نيكوكار بودند، آنان در دنيا اندكى از شب را مى‌خوابيدند و بقيه آن را به عبادت سپرى مى‌كردند و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مى‌نمودند ". 👈 (1)- اعراف 142. 👈 (2)- احقاف 15. 👈 (3)- روح البيان ج 1 ص 135. 👈 (4)- صافى ج 1 ص 109. 👈 (5)- صافى ج 1 ص 121. 👈 (6)- بحار ج 67 ص 249. 👈 (7)- بحار ج 2 ص 156. 👈 (8)- آل عمران 190. 👈 (9)- يونس 67. 👈 (10)- اسراء 79. 👈 (11)- اسراء 1. 👈 (12)- قدر 1. 👈 (13)- مزمل 6. 👈 (14)- قمر 34. 👈 (15)- آل عمران 17. 👈 (16)- ذاريات 15- 18.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[بـــاخـــــــدابـــــاش💞] اگر هـمه عالـم قـصد ضــرر رسانـدن به تو را داشته باشند و خـــــدا🌱 نخـــــواهد «نمی‌تـــوانند» پـس به: تـدبیرش اعتـماد ڪن به حڪمتش دل بســـپار به او تــــــوڪل ڪن. 📚 آیـه۵۳ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 👿 🧟‍♂ واژه در قرآن کریم بار به کار رفته که نُه بار آن در ضمن داستان آدم و فرمان بر وى آمده است. ( بقره / ۳۴؛ اعراف / ۱۱؛ حجر / ۳۱ و ۳۲؛ اسراء / ۶۱؛ کهف /۵۰؛ طه / ۱۱۶ ؛ ص / ۷۴-۷۵ ) 👺شرح داستان بر اساس آیات سوره که با تفصیل بیشتری به این موضوع پرداخته ، چنین است : هنگامی که ، بشر را از آفرید و از روح خویش در او دمید ، به فرمان سجده بر وی داد . 🧚‍♂همه ، جز ابلیس سجده کردند ،‌ ولی او ورزیده و از سجده سر باز زد . 🧟‍♂وقتی خداوند را پرسید ، ابلیس گفت : من از او ، زیرا مرا از آتش و او را از گِل آفریدی ؛ 👺 آنگاه خداوند را از آن مقام راند و او را کرد . 🧟‍♂ابلیس از خداوند تا روز مهلت خواست و خدا به او مهلت داد . 👺سپس ابلیس یاد کرد که همه بندگان بجز را از راه به در برد و خداوند به او و پیروانش وعده داد . 🧟‍♂در دو دیگر نیز واژه ابلیس آمده است : یکی در سوره سبا ۲۰ که به قوم سبا از او اشاره دارد و دیگری در سوره شعرا ۹۵ که کار او و پیروانش در روز را گزارش می دهد . 👺واژه و شیاطین نیز ۸۸ بار در قرآن به کار رفته که در بسیاری از موارد به معنای است . 🧟‍♂ ، اسم جنس و نام برای هر موجود متمرّد و فریبکار است . 👺 از بررسی موارد واژه شیطان در قرآن به گفته مفسران بر می آید که در اغلب موارد ، مقصود از یا دست کم ، مصداق بارز آن ، همان است . 🧟‍♂برخی تصریح کرده‌اند که اغلب به معنای به کار رفته و علم بالغلبه [ برای آن شده است ] و به نظر برخی * * همه جا مرادف است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۰۲ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾ ای اهل ایمان! از خدا آن گونه که شایسته پروای از اوست، پروا کنید، و نمیرید مگر در حالی که [در برابر او و فرمان ها و احکامش] تسلیم باشید. (۱۰۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٠٢) شأن نزول: در شأن نزول اين آيه و آيۀ بعد گفته‌اند: روزى دو نفر از قبيلۀ «اوس» و «خرزج» به نام «ثعلبة بن غنم» و «اسعد بن زراره» در برابر يكديگر قرار گرفتند، و هر كدام افتخاراتى را كه بعد از اسلام نصيب قبيلۀ او شده بود بر مى‌شمرد، «ثعلبه» گفت: خزيمة بن ثابت (ذو الشهادتين) و حنظله (غسيل الملائكة) كه هر كدام از افتخارات مسلمانانند، از ما هستند، و همچنين عاصم بن ثابت، و سعد بن معاذ از ما مى‌باشند. در برابر او «اسعد بن زراره» كه از طايفۀ خزرج بود گفت: چهار نفر از قبيلۀ ما در راه نشر و تعليم قرآن خدمت بزرگى انجام دادند: ابى بن كعب، و معاذ بن جبل، و زيد بن ثابت، و أبو زيد، به علاوه «سعد بن عباده» رئيس و خطيب مردم مدينه از ماست. كم كم كار به جاى باريك كشيد، و قبيلۀ دو طرف از جريان آگاه شدند، و دست به اسلحه كرده، در برابر يكديگر قرار گرفتند، بيم آن مى‌رفت كه بار ديگر آتش جنگ بين آنها شعله‌ور گردد و زمين از خون آنها رنگين شود! خبر به پيامبر رسيد، حضرت فورا به محل حادثه آمد، و با بيان و تدبير خاص خود به آن وضع خطرناك پايان داد، و صلح و صفا را در ميان آنها برقرار نمود. آيه نازل گرديد و به صورت يك حكم عمومى همۀ مسلمانان را با بيان مؤثر و مؤكدى دعوت به اتحاد نمود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 314 دعوت به تقوى -در اين آيه نخست دعوت به تقوى شده است تا مقدمه‌اى براى دعوت به سوى اتحاد باشد، در حقيقت دعوت به اتحاد بدون استمداد از يك ريشۀ اخلاقى و عقيده‌اى بى‌اثر و يا بسيار كم‌اثر است، به همين دليل در اين آيه كوشش شده است تا عوامل ايجاد كنندۀ اختلاف و پراكندگى در پرتو ايمان و تقوى تضعيف گردند. لذا افراد با ايمان را مخاطب ساخته، مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آن گونه كه حق تقوى و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ) . «حق تقوى» آخرين و عاليترين درجۀ پرهيزكارى است، كه پرهيز از هر گونه گناه و عصيان و تعدى و انحراف از حق و نيز اطاعت از فرمان خداوند و شكر نعمتهاى او را شامل مى‌شود. در پايان آيه به طايفۀ اوس و خزرج و همۀ مسلمانان جهان هشدار مى‌دهد كه به هوش باشند، تا عاقبت و پايان كار آنها به بدبختى نگرايد، لذا با تأكيد مى‌فرمايد: «و از دنيا نرويد مگر اين كه مسلمان باشيد» بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر حفظ كنيد (وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 315 کانال 👇 @Targomeh