eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام 🌺احتجاج‌هاى ابراهیم در بت‌پرستى در آیات ۷۴ انعام ؛ ۴۲ مریم ؛ ۵۲ انبیاء ؛ ۷۱ تا ۷۳ شعراء ؛ ۱۷ و ۲۵ عنکبوت ؛ ۸۵ صافات ؛ ۲۶ زخرف ؛ و استدلال او بر پرستش اجرام آسمانى در آیات ۷۶ تا ۷۹ انعام بیان شده است. ◀️1. 🌸* یـأَبتِ لِمَ تَعبدُ ما لاَیَسمَعُ و لاَیُبصِرُ و لاَیُغنِى عَنکَ شَیئا * ( مریم / ۴۲ )، * أَفتعبُدونَ من دُونِ اللّهِ مالاَیَنفَعُکُم شَیئا و لا یَضرُّکُم * ( انبیاء ۶۶ ) ، * قال هل یسمعونکم اذ تدعون او یینفعونکم او یضرّون * ( شعرا ۷۲- ۷۳ ) 🌺بیان عبادت ، اظهار خضوع توأم با دعا و درخواست به انگیزه جلب نفع و دفع زیان یا سپاس در برابر اعطایی از سوی معبود است ؛ ولی از بارزترین صفات ربوبیت ، یعنی و قدرت تهی بوده ؛ در نتیجه نه توان رساندن به عابد خویش و دفع شر از او را دارند و نه از عبادت پرستشگران خود آگاه می‌شوند، به همین دلیل ، آنها لغو و آنگاه که به انگیزه سپاس باشد ، عملی ( بی معنا ) و قبیح است . 🌸در بیانی دیگر ، علیه السلام با استدلال بر ناتوانی بت ها از روزی رساندن به انسان و انحصار در خداوند ، لغو بودن عبادت آنها را بیان داشته است : * انّ الّذین تعبدون من دون الله لا یملکون لکم رزقا ..... * ( عنکبوت ۱۷ ) 🌺 ، تابع ایجاد بوده و به اعتراف خود شما ، ایجاد در خداوند است ؛ پس خداوند که شما و رزق شما را پدید آورده ، و مالک رزق شما است و نه بت‌ها ، بنابراین ، پرستش بت‌ها به جلب رزق ، عملی بی‌حاصل به شمار می‌آید . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌آیه ۹۳ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‌ عَلى‌ قَوْمٍ كافِرِينَ «اعراف آیه93» پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من! پيام‌هاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم، پس چگونه بر (سرنوشت) قوم كافر تأسّف بخورم؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‌ عَلى‌ قَوْمٍ كافِرِينَ «اعراف آیه93» پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من! پيام‌هاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم، پس چگونه بر (سرنوشت) قوم كافر تأسّف بخورم؟ جلد 3 - صفحه 120 پیام ها 1- قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ ... أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي‌ 2- موعظه، مدارا و توجّه به مردم حدّى دارد، گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود. «فَتَوَلَّى عَنْهُمْ» 3- تبليغ، بايد همراه با مهربانى و سوز باشد. أَبْلَغْتُكُمْ‌ ... نَصَحْتُ‌ 4- نصايح و خيرخواهى را با منافع شخصى آميخته نكنيم. «نَصَحْتُ لَكُمْ» 5- وقتى به وظيفه‌ى خود عمل كرديم، نگران نباشيم كه چه خواهد شد. أَبْلَغْتُكُمْ‌ ... فَكَيْفَ آسى‌ 6- تأسّف نابجا و عاطفه‌ى بى‌مورد، ممنوع است. «فَكَيْفَ آسى‌» (در موارد ديگرى هم به پيامبراكرم صلى الله عليه و آله خطاب شده كه‌ «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ» «1»، غصّه‌ى آنان را نخور.) 7- آنجا كه روحيّه‌ى كفر، لجاجت و عناد حاكم باشد، موعظه‌ى پيامبران هم اثر نمى‌كند. «فَكَيْفَ آسى‌ عَلى‌ قَوْمٍ كافِرِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجسم عمل 1 ✅ماها اینجوری نشنیدیم اما خب حقیقت رو باید گفت این آیه رو ببینید👇 ✴️يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ📜(عنکبوت54) 👈برای عذاب شدنشون عجله دارن و از تو میخوان زودتر عذاب بشن در حالیکه همین الان کافران در جهنمن خیلی عجیبه نه؟؟! 🔰یعنی چی آخه ❓پس اینجوری باشه مومنان هم همین الان در بهشتن دیگه بله اتفاقا قرآن همین حرف رو هم داره میفرماید إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ(انفطار13) خوبان الان هم در نعمتند خیلی عجیبه نه؟؟ ی کم با خودت خلوت کن و رو اینا فکر کن تا برات ی کمی از اسرار بگم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 جمیع خیر دنیا و آخرت چیست؟ 🔹 ماه رجب المرجب بعداز هر نماز دعای بسیار راه گشا و امید وار کننده ی... 🔹 يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ..... 🔹 اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره 🔹 بالاترین خیر برای هر مومن در تمام عالم هستی چیست؟؟؟ 🔹 جمیع خیر دنیا و جمیع خیر در آخرت که از خداوند متعال طلب می کنیم؟؟؟ 🟢 به تصریح آیه قرآن : بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ اكْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِى أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَ رَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ الَّذِينَ هُم بَِايَتِنَا يُؤْمِنُونَ‏ (اعراف/۱۵۶) 🔹(خداوندا!) براى ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كرده‌ایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مى‌رسانم، و(لى) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به زودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات مى‌دهند و آنان كه به آیات ما ایمان مى‌آورند، مقرّر مى‌دارم. 🔸این آیه، بیان دعاى دیگر حضرت موسى علیه السلام در پى خواسته‌ى قبلى است. «هُدنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا و توبه كردن از راه منحرفان و راه كسانى كه تقاضاى نابجاى دیدار خدا را داشتند. به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آیه‌ى «و رحمتى وَسِعَت كلّ شىء» نازل شد، شیطان نیز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كلّ شىء»، شامل من هم مى‌شود. خداوند براى رفع این توهّم فرمود: «سأكتبها للّذین یتّقون ...». آرى، سفره‌ى رحمت الهى گسترده است و به همه كس مى‌رسد، امّا شمول رحمت براى غیر مؤمنان، به تفضّل الهى و به بركت مؤمنان و به طفیل آنان است. [تفسیر اثنی‌عشری] 🔸در روایت آمده‌است كه شخصى در نماز مى‌گفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدایا! تنها من و محمّد صلى الله علیه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هیچ كس دیگرى را. پیامبر صلى الله علیه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختى! [تفاسیر مجمع البیان و نمونه] ❇️ از پيام‌های آیه ▫️بهترین گام‌ها و كارها، با ثبات‌ترین آنهاست. «و اكتب لنا» ▫️انبیا در فكر تأمین سعادت دنیا و آخرت مردمند. «و اكتب لنا فى هذه الدنیا حسنة و فى الآخرة» ▫️از بهترین دعاها، جامع‌ترین آنهاست. «فى هذه الدّنیا حسنة و فى الآخرة» ▫️بازگشت خالصانه به سوى خدا، راه دریافت الطاف الهى است. «هُدنا» ▫️رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسید، تقصیر از خود اوست. «رحمتى وسعت كلّ شىء»، نقصى در فاعلیّت رحمت الهى نیست، بلكه نقص در قابلیّت و استقبال ماست. ▫️رحمت خداوند فراگیر است، ولى عذاب الهى چنین نیست. «رحمتى وسعت... عذابى اُصیب به مَن اشاء» ▫️اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى است. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسعت»، ولى براى عذاب فعل مضارع «اُصیب» آمده است) ▫️دعاى انبیا نیز در چهارچوب حكمت و قانون الهى مستجاب مى‌شود. «اكتب لنا... سأكتبها للّذین...» ▫️با وجود تقوا و عمل به تكالیف، شمول رحمت الهى حتمى است، «سأكتبها للّذین...» ولى با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمى نیست، زیرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. «عذابى اصیب به من اشاء» ▫️رحمت الهى بى‌نهایت است، امّا شرط بهره‌ورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ایمان است. «یتّقون ... الزّكاة ... یؤمنون» بنابر این كسى كه زكات نمى‌دهد و یا بى‌تقوا مى‌باشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است. ▫️زكات، در شریعت یهود نیز بوده است. «یؤتون الزكاة» ▫️آنچه سبب دریافت الطاف الهى است، ایمان به تمام آیات است، نه بعض آنها. «بآیاتنا یؤمنون» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه شعراء،۸۳ تا۸۵ 💠رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِين *وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِين*َ وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ 💠ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺨﺶ ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﻣﻠﺤﻖ ﻛﻦ .(٨٣) ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺎﻣﻰ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺸﻲ ﻭﺍﻟﺎ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ،(٨٤) ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺮﻧﻌﻤﺖ ﮔﺮﺩﺍﻥ ،(٨٥) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ویژگیهای فردی ﻛﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ🌹 1⃣ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ🌸 صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻭ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﻧﮕﺶ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ ؟(بقره ١٣٨) 2⃣ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺰﻳﻨﺪ🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﻃﺎﻟﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ(بقره ٢٤٧) 3⃣ﺭﺍه و ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﺵ روشن است🌸 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُم بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻛﻪ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺍﺯ ﺯﻳﺮﺁﻧﻬﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(یونس٩) 4⃣ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﺪﺍ ﭼﺸﻢ ﺩﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻧﻤﻲ ﻫﺮﺍﺳﺪ🌸 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩمِ [ ﻣﻨﺎﻓﻖ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻟﺸﻜﺮﻱ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم برایﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ . ﻭﻟﻲ [ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪ ] ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ، ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﻭﻛﻴﻞﺍﺳﺖ .(آل عمران١٧٣) 5⃣ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺗﻠﺦ ﻭ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺍﻭ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ🌸 ﺍﻥ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣﻌﻨﺎ خدا با ماست (توبه۴۰) 6⃣اﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺧﺮﺝ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺎﻝ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻟﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﭙﺎﺭﺩ🌸 مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﻣﻰ ﻧﻴﻜﻮ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﻭ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ ؟(حدید١١) 7⃣ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻣﻨﻔﻲ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺣﺘﻤﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ🌸 قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ : ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ، ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ ، ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻧﻴﻚ ، ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(اعراف١٢٨) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 رحمت الهی در قرآن ✅ در بحث موضوعی امروز، آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت می‌تواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود: ▫️تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶) ▫️اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶) ▫️نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶) ▫️خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴) ▫️نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶) ▫️نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲) ▫️عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲) ▫️رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳) 🔹عوامل برخورداری از رحمت الهی ... ▫️پیروی از قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه و اتقوا لعلکم ترحمون (انعام/۱۵۵) ▫️ادب و توجه نسبت به قرآن؛ و اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون (اعراف/۲۰۴) ▫️اصلاح بین برادران دینی؛ فاصلحوا بین اخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون (حجرات/۱۰) ▫️صبر و پایداری در برابر مصائب؛ و بشر الصابرین ... اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة (بقره/۱۵۵) 🔸از مظاهر رحمت الهی ... ▫️قرآن کریم؛ و لقد جئناهم بکتاب فصلناه علی علم هدی و رحمة لقوم یؤمنون (اعراف/۵۲) ▫️وحی و نبوت؛ قال یا قوم ارأیتم ان کنت علی بینة من ربی و آتانی منه رحمة (هود/۶۳) ▫️پیامبر اکرم(ص)؛ و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین (انبیاء/۱۰۷) ▫️باران؛ فانظر الی آثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها (روم/۴۶) ▫️شب و روز؛ و من رحمته جعل لکم الیل و النهار لتسکنوا فیه و ... (قصص/۷۳) ▫️بهشت؛ و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمة الله (آل‌عمران/۱۰۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چراغ قرمزها درقرآن ⛔️پرهیز از غیبت: 📗ولا یغتب بعضکم بعضاً أیحب أحدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه (حجرات/12)؛ 👈 از دیگران غیبت نکنید؛ آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید؟ البته از آن، کراهت دارید. ⛔️پرهیز از تمسخر: 📗لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم (حجرات/11) 👈ای اهل ایمان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکند، چه بسا آن گروه دیگر بهتر از ایشان باشد. ⛔️پرهیز از وعده دروغ: 📗یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون (صف/2و3)؛ 👈 ای اهل ایمان! چرا چیزی را میگوئید که به آن عمل نمیکنید؟ اینکه چیزی را بگوئید که عمل بدان نمیکنید نزد خداوند گناهی است بزرگ. ⛔️پرهیز از عیبجوئی و هرزه زبانی: 📗ویل لکل همزة لمزة  (همزه/1)؛ 👈 وای بر هر عیبجوی هرزه زبان ⛔️پرهیز از گمان در همه چیز: 📗اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم (حجرات/12)؛ 👈 از بسیاری از گمانها دوری کنید، که بعضی از گمانها گناه است. ⛔️پرهیز از زیادی کنجکاوی در امور دیگران: ولا تجسسوا (حجرات/12)؛ 👈تجسس نکنید. بیکرانه ها .....❤ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروردگارا! تو مردم را، برای روزی که تردیدی در آن نیست، جمع خواهی کرد؛ زیرا خداوند، از وعده خود، تخلّف نمی‌کند. (آل عمران ۹) ❤️ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ١٨: وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ⚡️ترجمه : واگر بخواهيد نعمت هاى خدا را بشماريد، نمى توانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 💥توضیح : سر تا پاى وجود ما غرق نعمتهاى او است. هر دقيقه اى كه از عمر ما مى گذرد، حيات و سلامت ما مديون فعاليت مليونها موجود زنده در درون بدنمان و مليونها موجود جاندار و بى جان در بيرون بدنمان است كه بدون فعاليت آنها ادامه حيات حتى يك لحظه ممكن نيست. در هر نفس كه فرو مى رود و بر مى آيد نه تنها دو نعمت كه هزاران نعمت موجود است و بر هر نعمتى شكرى واجب. 🍂اما اصلا توجه به نعمتهای خدا نداشته و شکرش را بجا نمی آوریم، و بنابراین مستحق مجازاتیم، ولی خدا غفور و رحیم است و پیوسته در حال ندیده گرفتن کوتاهی های ماست. 😔 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹استغفار ✍در روایات متعددی آمده: استغفار کردن باعث زیاد شدن رزق و روزی، فرزندآوری، حل شدن مشکلات، خانه‌دار شدن و… می‌شود. و یا در آیات قرآن آمده پیامبران به قوم‌های خود سفارش نموده‌اند که اگر استغفار کنند بارا‌ن‌های پی‌درپی بر آنان نازل و نیرویشان زیاد و به آنان اموال و فرزندان و باغها داده می‌شود. 📙هود آیه ۵۲ و نوح آیات ۱۰ الی ۱۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اول بریم سراغ تک موردی ها تا با به خاطرسپاری آدرس آیه در ذهنمون بمونه 📌سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ 📍وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ 💌آیه۱۰۰سوره مبارکه انعام 📌سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ 📍اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ 💌آیه۳۱سوره مبارکه توبه 📌سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ 📍وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ 💌آیه۶۸سوره مبارکه قصص کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ترک گناه بدون هزینه ممکن نیست. قیمت انسان‌ها به اندازۀ بهایی است که برای عصمتشان پرداخت می‌کنند. 📚یوسف آیه ۳۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 2. 🌺* قالَ أَفرءَیتُم ما کُنتُم تَعبدونَ * أَنتُم‌وءَابَاؤُکُم الأَقدمونَ * فَإِنَّهُم عَدّوٌ لِى إِلاّ رَبَّ العـلَمینَ * الَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ یَهدِین * والَّذِى هُویُطعِمُنِى و یَسقِینِ * ( شعرا ۷۵-۸۰ ) 🌸حاصل این که با جمله * الّذی خلقنی فهو یهدین = بیان شده ، این است که بدون تردید - همانگونه که نیز اعتراف داشته‌اند - خلق و ایجاد ، به آفریدگار یکتا مستند است و از سویی ، ممکن نیست که ، از خلق جدا باشد ؛ 🌺زیرا جسمانی به تدریج کامل می‌شوند ؛ بنابراین هرگز معقول نیست که خلق به چیزی و به چیزی دیگر مستند باشد و از آنجا که زمام خلق و ایجاد به دست خداوند است ، هم مستند به او است . 🌸 به نظر برخی ، ابراهیم علیه السلام در آیه ۹۵ و ۹۶ صافات ( اتعبدون ما تنحتون * و الله خلقکم و ما تعملون ) نیز به همین اشاره دارد . 🌺 خداوند ، انسان و از مجرای اراده انسان ، آفریدگار عمل ( ساخته ) او است و نیز از تدبیر جدا نیست ؛ پس خداوند ، رب و پروردگار انسان شمرده می‌شود و همو عبودیت را دارد ، نه چیزی که ساخته دست انسان است . 🌸بعضی آیه را چنین داده‌اند که شما و بت‌های دست سازتان ، در ویژگی بودن شریکید ؛ پس چگونه مخلوقی می‌تواند خدای دیگر قرار گیرد و اگر چنین است ، چرا شما آنها را بپرستید و آنها شما را نپرستند ؟ 🌺 به گفته‌ای ،‌ آیه این است که چوب و سنگ ، پیش از تراشیده شدن ، معبود انسان نیستند و پس از شدن ، یگانه فرقشان پدیدار شدن آثار تصرف انسان در آنها است ؛ پس چگونه آثار عمل انسان چوب و سنگ را انسان قرار می‌دهد ؟ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۴ وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94» و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94» و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند. نکته ها «بأساء»، به حوادث و ضربه‌هاى جسمى مثل بيمارى ومرگ و «ضراء»، به ضربه‌ها و زيان‌هاى مالى گفته مى‌شود. «1». حجر، 88؛ نحل، 127 و نمل، 70. جلد 3 - صفحه 121 پیام ها 1- تلخى‌ها و ناملايمات، به عنوان يك سنّت الهى براى همه‌ى اقوام وجود دارد. ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا ... 2- سختى‌ها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلت‌زدايى و توجّه به خداوند است. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» 3- ناگوارى‌ها هميشه قهر الهى نيست، گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‌كند. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» (همان‌گونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكل‌پذيرى آن است، حوادث و شدايد نيز انسان‌ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‌دارد.) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ﴿۱۳﴾ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! 👌فرازی شنیدنی از استاد مرحوم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاَِّزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى‌ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (احزاب/۵۹) 🔹اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى ‌هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است. 🔸«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه‌اى است كه سَر و گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‌پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مى‌فرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‌اى خود را بپوشانند كه زمینه‌اى براى بى‌حرمتى آنان فراهم نشود و رعایت حجاب باعث می‌شود که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند. 🔸بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده‌ى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‌كردند. لذا سفارش این آیه، نزدیک كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مى‌دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه‌ى حجاب را چنین تبیین مى‌كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در امر به معروف، اوّل از خودى‌ها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین» ▫️در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین» ▫️پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى‌كند.) «یعرفن فلا یؤذین» ▫️رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین» ▫️نوع لباس مردم در جامعه، مى‌تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️سرچشمه‌ى بسیارى از مزاحمت‌هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین» ▫️زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️بد حجابى‌هاى گذشته، قابل عفو است. «غفوراً رحیماً» ▫️مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا