eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 2. 🌺* قالَ أَفرءَیتُم ما کُنتُم تَعبدونَ * أَنتُم‌وءَابَاؤُکُم الأَقدمونَ * فَإِنَّهُم عَدّوٌ لِى إِلاّ رَبَّ العـلَمینَ * الَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ یَهدِین * والَّذِى هُویُطعِمُنِى و یَسقِینِ * ( شعرا ۷۵-۸۰ ) 🌸حاصل این که با جمله * الّذی خلقنی فهو یهدین = بیان شده ، این است که بدون تردید - همانگونه که نیز اعتراف داشته‌اند - خلق و ایجاد ، به آفریدگار یکتا مستند است و از سویی ، ممکن نیست که ، از خلق جدا باشد ؛ 🌺زیرا جسمانی به تدریج کامل می‌شوند ؛ بنابراین هرگز معقول نیست که خلق به چیزی و به چیزی دیگر مستند باشد و از آنجا که زمام خلق و ایجاد به دست خداوند است ، هم مستند به او است . 🌸 به نظر برخی ، ابراهیم علیه السلام در آیه ۹۵ و ۹۶ صافات ( اتعبدون ما تنحتون * و الله خلقکم و ما تعملون ) نیز به همین اشاره دارد . 🌺 خداوند ، انسان و از مجرای اراده انسان ، آفریدگار عمل ( ساخته ) او است و نیز از تدبیر جدا نیست ؛ پس خداوند ، رب و پروردگار انسان شمرده می‌شود و همو عبودیت را دارد ، نه چیزی که ساخته دست انسان است . 🌸بعضی آیه را چنین داده‌اند که شما و بت‌های دست سازتان ، در ویژگی بودن شریکید ؛ پس چگونه مخلوقی می‌تواند خدای دیگر قرار گیرد و اگر چنین است ، چرا شما آنها را بپرستید و آنها شما را نپرستند ؟ 🌺 به گفته‌ای ،‌ آیه این است که چوب و سنگ ، پیش از تراشیده شدن ، معبود انسان نیستند و پس از شدن ، یگانه فرقشان پدیدار شدن آثار تصرف انسان در آنها است ؛ پس چگونه آثار عمل انسان چوب و سنگ را انسان قرار می‌دهد ؟ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۴ وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94» و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ «اعراف ایه94» و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند. نکته ها «بأساء»، به حوادث و ضربه‌هاى جسمى مثل بيمارى ومرگ و «ضراء»، به ضربه‌ها و زيان‌هاى مالى گفته مى‌شود. «1». حجر، 88؛ نحل، 127 و نمل، 70. جلد 3 - صفحه 121 پیام ها 1- تلخى‌ها و ناملايمات، به عنوان يك سنّت الهى براى همه‌ى اقوام وجود دارد. ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا ... 2- سختى‌ها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلت‌زدايى و توجّه به خداوند است. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» 3- ناگوارى‌ها هميشه قهر الهى نيست، گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‌كند. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» (همان‌گونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكل‌پذيرى آن است، حوادث و شدايد نيز انسان‌ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‌دارد.) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ﴿۱۳﴾ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! 👌فرازی شنیدنی از استاد مرحوم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاَِّزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى‌ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (احزاب/۵۹) 🔹اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى ‌هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است. 🔸«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه‌اى است كه سَر و گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‌پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مى‌فرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‌اى خود را بپوشانند كه زمینه‌اى براى بى‌حرمتى آنان فراهم نشود و رعایت حجاب باعث می‌شود که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند. 🔸بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده‌ى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‌كردند. لذا سفارش این آیه، نزدیک كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مى‌دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه‌ى حجاب را چنین تبیین مى‌كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در امر به معروف، اوّل از خودى‌ها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین» ▫️در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین» ▫️پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى‌كند.) «یعرفن فلا یؤذین» ▫️رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین» ▫️نوع لباس مردم در جامعه، مى‌تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️سرچشمه‌ى بسیارى از مزاحمت‌هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین» ▫️زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین» ▫️بد حجابى‌هاى گذشته، قابل عفو است. «غفوراً رحیماً» ▫️مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه بی دینی و اعراض از ذکر خدا در روز قیامت این است👇👇 ✅ تدبر درآیات کنیم 🔅 وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ ﴿۱۲۴﴾ 🔸 و هر کس از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور کنیم. 🔅 قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ﴿۱۲۵﴾ 🔸 گوید: الها، چرا مرا نابینا محشور کردی و حال آنکه من بینا بودم؟ 🔅 قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ ﴿۱۲۶﴾ 🔸 خدا به او فرماید: (آری) بدین گونه آیات ما برای هدایت تو آمد و همه را به طاق فراموشی و غفلت نهادی، و امروز هم تو فراموش (و بی‌بهره) خواهی شد. 💭 سوره: طه ┄┅═✾•▪️•✾═┅┄┈  کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 به این سوال خدا پاسخ دهیم👇 💎آیا خیال کرده‌اید که شما را بیهوده و عبث و بی‌هدف آفریده‌ایم، و به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟ (مؤمنون۱۱۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹شباهت حضرت زهرا و حضرت مریم(۲)🌹 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 1⃣ هر دو معصوم بودند ❤️ وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ(آل عمران٤٢) (آیه تطهیر《احزاب۳۳》در شان حضرت زهرا نازل شده که دال بر عصمت ایشان است) 2⃣ هر دو فرزند معصوم داشتند ❤️ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻣﺴﻴﺢ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﻘﺒﻮﻟﻴّﺖ ﻭ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻘﺮﺑّﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(آل عمران٤٥) (آیه تطهیر《احزاب۳۳》 در شان پنج تن آل عبا نازل شده است که دال بر عصمت امام حسن و امام حسین است) 3⃣ هر دو سرپرست آنها پیامبر بود ❤️ وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا ﻭ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺭﺍ ﻛﻔﻴﻞ(سرپرست)مریم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.(آل عمران٣٧) (سرپرست حضرت زهرا اشرف مخلوقات پیامبر اسلام بودند) 4⃣ هر دو عفیفه بودند ❤️ وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا ﻭ ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺖ (تحریم١٢) (طبق روایت وقتی حضرت فاطمه خود را از فرد نابینا پنهان میکند پیامبر سوال میکند که او نابینا است حضرت فاطمه میگوید من که بینا هستم و بوی من را استشمام میکند) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷رابطه مسالمت آمیزبااین گرو ها درقرآن🌷 1⃣ﺑﺎ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥِ ﺑﻲ ﺁﺯﺍﺭ✅ لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﻛﺎﺭ ﺩﻳﻦ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺠﻨﮕﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ(ممتحنه٨) 2⃣ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ✅ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ(آل عمران٦٤) 3⃣ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ✅ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻤﮕﻲ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻱ [ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ] ﺩﺭ ﺁﻳﻴﺪ.(بقره ٢٠٨) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸جذب کفار و مخالفین در قرآن 🌸 1⃣ﻋﺪﺍﻟﺖ✅ ﺗﻘﺴﻄﻮﺍ ﺍﻟﻴﻬﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﺴﻂ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ(ممتحنه۸) 2⃣ﻣﻬﻠﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ✅ ﻭ ﺍﻥ ﺍﺣﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺸﺮﻛﻴﻦ ﺍﺳﺘﺠﺎﺭﻙ ﻓﺎﺟﺮﻩ ﺣﺘّﻲ ﻳﺴﻤﻊ ﻛﻠﺎم ﺍﻟﻠّﻪ ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﺧﻮﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻬﻠﺖ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﻠﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ(توبه۶) 3⃣ﻗﺒﻮﻝ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺻﻠﺢ✅ ﻭ ﺍﻥ ﺟﻨﺤﻮﺍ ﻟﻠﺴﻠﻢ ﻓﺎﺟﻨﺢ ﻟﻬﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺴﺎﻟﻤﺖ ﺁﻣﻴﺰ ﺁﻏﻮﺵ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺻﻠﺢ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮ(انفال۶۱) 4⃣ﻛﻤﻚ ﻣﺎﻟﻲ✅ ﻭﺍﻟﻤﺆﻟّﻔﺔ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ ﺳﻬﻤﻲ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ(توبه۶۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷عوامل پیروزی درقرآن🌷 1⃣رﻫﺒﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﻟﺎﻳﻖ ✴️ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﺴﻤﻰ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ (بقره ۲۴۷) 2⃣ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ✴️ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّهِ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ گفتند.(بقره ۲۴۹) 3⃣ﺗﻮﻛّﻞ✴️ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﺪﻧﺪ (بقره ۲۴۹) 4⃣ﺻﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ✴️ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮ ﻣﺎ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰ، ﻭ ﮔﺎم ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯ (بقره ٢٥٠) 5⃣ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺍﺷﺘﻦ✴️ وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ و ما ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺍﻥ(بقره ۲۵۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 در حمایت از مظلوم، خستگی ناپذیر باشید.(مثل حاج قاسم) 🍂 🔶 حضرت موسی در شهر می چرخید که دید ظالمی با مظلومی گلاویز شده، و مظلوم طلب کمک می کند. حضرت موسی به یاریش شتافت و در جریان این کمک، شخص ظالم ناخواسته کشته شد. 🍁 روز بعد دوباره با چنین صحنه ای مواجه شد که مظلومی از او کمک می خواست. باز هم به یاری مظلوم رفت و این بار مجبور به ترک شهر و دیارش شد، چون تحت تعقیب قرار گرفته بود. ☘یعنی دو بار کمک به مظلوم، و هر دو هم دردسرساز. 🔴 پس از خروج از شهر خود، و ورود به شهر مدین، دید دختران شعیب کناری ایستاده و قدرت گرفتن حقشان را نداشته و نیاز به کمک دارند. بنابراین علیرغم دردسرهایی که در جریان کمک های قبل برایش پیش آمده بود، و با وجود گرسنگی و خستگی راه، و این که دختران شعیب هموطن او نبودند، ولی باز هم به کمکشان رفت. ⭐️و اینجا بود که خدا او را مورد حمایت ویژه اش قرار داد. (براساس آیات ١۵ تا ٢۴ سوره قصص) ✅ پس اگر از کمک به بنده های خدا و مظلومین، دچار دردسر هم شدید، خسته نشده و یاری مظلومین را ادامه دهید و بدانيد که حتما مشمول عنایت خاص خدا خواهید شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷اذیت خواهی شد!🌷 سوره 🌱لَتُبۡلَوُنَّ فِيٓ أَمۡوَٰلِكُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ وَلَتَسۡمَعُنَّ مِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ مِن قَبۡلِكُمۡ وَمِنَ ٱلَّذِينَ أَشۡرَكُوٓاْ أَذٗى كَثِيرٗاۚ وَإِن تَصۡبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنۡ عَزۡمِ ٱلۡأُمُورِ (١٨٦) 🌸 يقيناً در اموال و جان هايتان خواهيد شد و مسلماً از كسانى كه پيش از شما كتاب آسمانى به آنان داده شده و [نيز] از كسانى كه شرك آوردند سخنان بسيارى خواهيد شنيد و اگر [در برابر آزار اينان] ورزيد و [از تجاوز از حدود الهى] بپرهيزيد [سزاوارتر است ] اين امورى است كه ملازمت بر آن از واجبات است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا ۚ وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَىٰ مَا آذَيْتُمُونَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿۱۲﴾ و چرا ما بر خدا توکل نکنیم در صورتی که خدا ما را به راه راستمان هدایت فرموده؟ و البته (در راه اطاعت و رضای خدا) بر آزار و ستمهای شما صبر خواهیم کرد، و ارباب توکل باید (در همه حال خوش و ناخوش) تنها بر خدا توکل کنند. 💭 سوره: ابراهیم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 2. > بهره گیرى ابراهیم علیه السلام از موعظه و انذار 🌺ابراهیم علیه‌السلام افزون بر راه ، از موعظه و انذار نیز براى هدایت قومش بهره مى‌برد؛ چنان‌که به هشدار داد، بت‌پرستى ریشه در وسوسه داشته، به انقطاع شخص از ولایت الهى و در نهایت، شیطان بر شخص خواهد انجامید که به معنای نابودی و است . ( مریم ۴۵ ) 🌸در آیه ۷۱ عنکبوت نیز علیه السلام به مشرکان که خدایان خود را می‌پرستیدند تا به خود آنها را خشنود ساخته ، از آنان رزق دریافت دارند ، تذکر داده که انسان به سوی بازگشته ، خداوند به حساب او رسیدگی خواهد کرد و انگیزه و شکر خداوند باید بازگشت به سوی او باشد ، نه دریافت رزق ؛ زیرا عبادت خداوند یا غیر خداوند ، بر و شقاوت انسان در آخرت تاثیر مستقیم خواهد داشت 🌺 و بت پرستان پس از در پیشگاه خداوند بت پرستی خود را خواهند دید : * و اعبدوا و اشکروا له الیه ترجعون * ( عنکبوت ۱۷ ) 🌸در آیه ۲۵ تا ۲۹ عنکبوت ، ابراهیم علیه السلام به هشدار داده که بت‌پرستی به دشمنی و بیزاریشان از یکدیگر در خواهد انجامید و آنان را در آتش دوزخ فرود خواهد برد . 🌺بعضی ابراهیم علیه السلام در آیه ۸۷ صافات ( فما ظنّکم بربّ العالمین ) را نیز در همین جهت ، نوعی معنا کرده‌اند که گمان می‌کنید خداوند با شما چه خواهد کرد ؟ 🌸در آیه ۷۷ شعراء ابراهیم در با مشرکان ، بت‌ها را خویش دانسته است . 🌺در اینکه چگونه ممکن است دشمن کسی باشند ،‌ گفته شده : ابراهیم آن است که عبادت بت‌ها موجب نابودی شخص می‌شود ؛ از همین رو آنها انسان به شمار می‌آیند . 🌸آیه ۸۰ نشان می‌دهد که مشرکان نیز ابراهیم علیه السلام را از عواقب رویارویی با خود بر حذر می‌داشتند و در برابر آنها ابراهیم علیه السلام نیز تاکید کرده که امنیت انسان در گرو است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۵ ثُمَّ بَدَّلْنا مَكانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «اعراف آیه95» سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز (به طور طبيعى) رنجها و خوشى‌ها رسيده بود (و اين حوادث تلخ و شيرين، نشانه‌ى قهر يا لطف خدا نيست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتيم، در حالى كه درك نمى‌كردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 ثُمَّ بَدَّلْنا مَكانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «اعراف آیه95» سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز (به طور طبيعى) رنجها و خوشى‌ها رسيده بود (و اين حوادث تلخ و شيرين، نشانه‌ى قهر يا لطف خدا نيست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتيم، در حالى كه درك نمى‌كردند. نکته ها «عفوا»، به معناى كثرت مال و فرزندان، يا ترك كردن و اعراض كردن است. لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد، ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند. نظير اين آيه در سوره‌ى انعام آيه 44 آمده است: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً» چون تذكّرات ما را فراموش كردند، درهاى نعمت‌ها را به رويشان گشوديم و پس از كاميابى‌ها، ناگهان گرفتار قهر خويش كرديم. مثل بيمارى كه پزشك از بهبود او مأيوس شده و مى‌گويد: هر چه ميل دارد به او بدهيد، كارش تمام است. ممكن است براى آيه معناى ديگرى نيز باشد از جمله: بعد از رفع بلا، نسل بعد مى‌گفتند: جلد 3 - صفحه 122 حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده و ما در امان هستيم. «1» غافل از آنكه سنّت خداوند بر مبتلا ساختن همه‌ى نسل‌هاست و اين‌گونه غفلت‌ها، زمينه‌ساز قهر الهى است. پیام ها 1- گاهى رفاه، بينش و تحليل‌هاى نادرست، عامل نسيان و طغيان مى‌شود. «قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ» 2- هر نوع خوشى و رفاهى نشانه‌ى لطف نيست، گاهى زمينه‌ساز قهر الهى است. حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً 3- بيشتر مردود شدگان در آزمايش‌هاى‌الهى، مرفّهانند نه محرومان. حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ... 4- قهر الهى، خبر نمى‌كند و ناگهان مى‌رسد. «بَغْتَةً» 5- غوطه‌ور شدن در دنيا و غفلت از ياد خدا، انسان را به عذابى ناگهانى و غافلگيرانه دچار مى‌كند. «فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِى الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطاَنُ إِلَّا غُرُوراً (اسراء/۶۴) 🔹و (اى شیطان!) هر كس از مردم را مى‌توانى با صداى خود بلغزان و نیروهاى سواره و پیاده‌ات را بر ضدّ آنان گسیل‌دار و در اموال و فرزندان با آنان شریک شو و به آنان وعده بده، و شیطان جز فریب، وعده‌اى به آنان نمى‌دهد. 🔸«اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است. ابلیس براى فریب انسان از یک راه وارد نمى‌شود، بلكه با تبلیغات، وعده‌ها، آرزوها، وسوسه‌ها، همراهى و مشاركت، پیاده و سواره، انسان را محاصره مى‌كند و در این میان، عدّه‌اى همراه او مى‌شوند. (البته در آیه بعدی، خداوند می‌فرماید: بی‌تردید تو را بر «بندگانِ من» هیچ تسلطی نیست و پروردگارت برای کارسازی امور آنان، بسنده است: ان عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا) 🔸در روایات مى‌خوانیم: كسى كه باكى ندارد كه چه مى‌گوید و یا در باره او چه گفته مى‌شود و دست به هر كارى مى‌زند و علناً گناه مى‌كند، شریک شیطان است (نورالثقلین) و همچنین لقمه‌ى حرام، حرام‌خواری، به وجود آوردن فرزندان نامشروع (بحار، ج۱۰۱، ص۱۳۶)، از موارد شریک‌شدن شیطان است. و كسى كه اهل‌بیت پیامبر صلوات الله علیهم را دشمن بدارد، شیطان در نسل او شریک شده است (کافی، ج۵، ص۵۰۲) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قدرت ابلیس، محدود است. «مَن استطعت» ▫️تبلیغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بصوتک» ▫️تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. «صوت» قبل از «خیل» آمده است. «بصوتک، اجلب علیهم بخیلک» شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزه‌ى توحیدى انسان را مى‌گیرد، سپس با تسلیحات و لشكریانش بر او هجوم مى‌آورد. ▫️ابلیس هم خود مایه‌ى گمراهى است، «استفزز» و هم نیروهاى او. «خیلک» ▫️شیوه‌ى شیطان، در كمین نشستن و جلب و ربودن است. «اجلب» ▫️شركت ابلیس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى‌شود و تا لقمه‌ى حرام و مشتبه و ... ادامه مى‌یابد. «شاركهم» ▫️هر آزادى و اختیارى نشان لطف الهى نیست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است. «استفزز، اجلب، شاركهم، و عِدهم» ▫️بستر نفوذ شیطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده‌هاى خیالى شیطان تقویت مى‌شود. «عِدهم و ما یعدهم الشیطان الّا غرورا» ▫️شیطان، علاوه بر فریب، گناه را توجیه مى‌كند، وعده‌ى دروغ شفاعت مى‌دهد و توبه را به تأخیر مى‌اندازد. «و ما یعدهم الشیطان الّا غرورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا