.
✳️ بعضی از عواملی که مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند.
1️⃣ #نکته_اول
باید در #داستان تعادل ارزشها و اندیشهها وجود داشته باشد. یعنی باید طوری نوشت که مخاطب متوجه جهتگیری نویسنده نشود. #نویسنده نباید با ارزشها و خط فکری خودش به داستان نگاه کند. مخاطب ممکن است ارزشهای نویسنده را قبول نداشته باشد، با آنها آشنا نباشد و شاید نگاه نویسنده را در تقابل با نگاه خودش ببیند. کار نویسنده هنرمند و باهوش این است که بهصورت کاملا نامحسوس و با استفاده به جا از عناصر #دراماتیک و عبارات و واژگان، مخاطب را به سمت پیام داستان بکشد، حرفش را بزند و اعتقاد و ارزشهای خودش را به خواننده بباوراند در غیر اینصورت خواننده در همان سطرهای اول متوجه میشود که نویسنده دارد از اندیشه و ارزشهای خود طرفداری میکند و اینجاست که ممکن است جبهه بگیرد و به جای همراهی با نویسنده و ماجراهای داستان با آن زاویه پیدا کند و یا کلا از خواندن کتاب منصرف شود.
2️⃣ #نکته_دوم
در #داستانهای #دفاع_مقدس باید بیشتر و واقعیتر به #شخصیت پرداخته شود. شخصیتی انسانی- و نه اسطورهای- که رفته رفته در طول داستان به کمال میرسد و ملموس و دست یافتنی است. ما در بیشتر کتابهای این حوزه با یک #شخصیت_کلیشهای یا #تیپ برخورد میکنیم.
نویسنده جرات و جسارت لازم برای بیان بعضی از ویژگیهای شخصیت را یا ندارد و یا بیان آن را درست نمیداند. به همین دلیل این شخصیتها را از همان ابتدای ماجرا در درجهای از کمال انسانی معرفی میکند و چنان آنها را متعالی جلوه میدهد که دور از دسترس بوده و #مخاطب نمیتواند با آن #همذات_پنداری کند و الگو بگیرد.
در اکثر داستانهای این حوزه خواننده خودش را با یک تیپ مواجه میبیند نه یک شخصیت. در بعضی از #فیلم های دفاع مقدسی- که نام نمیبرم- عوامل خیلی تلاش کردهاند که این #استحاله و تکامل و حرکت رو به کمال شخصیت تصویر شود اما متاسفانه موفق نشدهاند. برای فرار از تبدیل نشدن شخصیت به تیپ، ناچار شخصیتهایی کلیشهای و سفید و سیاه را در اطراف شخصیت اصلی قرار دادهاند تا به تکوین شخصیت کمک کنند؛ اما این ترفند جوابگو نیست و باعث میشود #شخصیت_پردازی سیر طبیعی خودش را طی نکند و تغییر و استحاله شخصیت در فاصله زمانی کوتاهی صورت بگیرد و برای #مخاطب باورپذیر نباشد. متاسفانه در بعضی از داستانها همین تلاش هم دیده نمیشود و تیپ جای شخصیت را میگیرد و داستان جذابیت خودش را از دست میدهد.
3️⃣ #نکته_سوم
سوق پیدا کردن #ادبیات_داستانی_دفاع_مقدس به سمت فضایی خشن و مذکر، فضایی که کمتر در آن به روابط عاطفی پرداخته میشود، تعادل ندارد و با ماجراهای مناسب تلطیف نمیشود. فضایی که در درون خود ماجراهایی را جا داده که دایم در یک خط مشخص در حال حرکت هستند. ارتباطات عاطفی #شخصیت با مادر و همسر و فرزندان در #داستان به صورت کاملا کلیشهای و کادربندی شده، کمرنگ و پراکنده است. البته در این مورد کارهایی انجام شده اما کافی نیست.
خود من برای گریز از این حالت، در رمان «متخصص» و رمان «پروانهها زیر باران»، فصل اول را با همسر و فرزندان شخصیت در یک حالت #درگیری_عاطفی و بدون حضور شخصیت آغاز کردم و کوشیدم در سراسر رمان، #عنصر_خشونت که لازمه داستانی است که به #جنگ میپردازد و #عنصر_مهر و عطوفت در کنار هم وجود داشته باشد تا اثر از این جهت به#تعادل برسد.
4️⃣ #نکته_چهارم و پایانی
مورد بعدی #اعمال_نظر های سلیقهای و غیر فنی است. گاهی اعمال این سلیقهها به کار لطمه میزند و ارزش هنری کار را پایین میآورد و باعث میشود اثر، یکدستی و #انسجام ساختاری خودش را از دست بدهد. باید نگاه جدیدی به ممیزی در این حوزه داشت و سلیقه مخاطب را هم در نظر گرفت. البته منظور این نیست که سطح #داستان را در حد #مخاطب عام پایین بیاوریم برعکس باید نگاه و #سلیقه مخاطب را ارتقا داد اما حذف سلیقه مخاطب و اعمال سلیقهای خاص هم باعث کم شدن مخاطب خواهد شد.
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 پنجشنبه
🔅 ۲۹ آذر ۱۴۰۳
🔅 ۱۷ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۱۹ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸#نکته_صبحگاهی
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
🔹دلیل ترجمه و توزیع کتابهای #من_قاتل_پسرتان_هستم و کتاب#پرسه_در_خاک_غریبه نوشته #احمد_دهقان در آمریکا و کشورهای انگلیسی زبان
✍️قسمتی از متن پیاده شده سخنان #ابوالقاسم_وردیانی
با موضوع #ادبیات_داستانی_دفاع_مقدس -
واحد الکترونیکی #دانشگاه_آزاد اسلامی تهران - 5 خرداد 1403
🔸برگردیم به کتاب#پرسه_در_خاک_غریبه جناب آقای #احمد_دهقان
این کتاب اولین بار سال 88 منتشر شد
نکته قابل تامل اینکه این رمان سال 1400 توسط #کارولین_کراسکری،
#شرق_شناس و محقق #دانشگاه_UCLE_امریکا ترجمه شد
و قرار بود این کتاب توی #انگلستان رونمایی بشه
من ماجرا رو تعقیب نکردم و نمی دونم که این رونمایی انجام شد یا نه
اما چرا باید از بین همه کتابهای #داستان_دفاع_مقدس
این کتاب ترجمه بشه اونم توسط یه آمریکایی
و توی انگلستان رونمایی بشه؟
مورد دوم
نمی دونم کتاب #من_قاتل_پسرتان_هستم نوشته احمد دهقان رو
خوندید یا نه؟ یک #مجموعه_داستان که چنان تصویری از #دفاع مقدس
و #رزمندگان مخصوصا بعد از #آتش_بس ارائه می ده که
تمام ارزشها و #حماسه های این هشت سال رو لگد مال می کنه
نکته بسیار مهم و جالب توجه
این کتاب هم توسط #کراسکری ترجمه شد و #انتشارات #شمع_و_مه اون رو
توی کشورهای #انگلیسی_زبان و#آمریکا توزیع کرده
و عزیزان هم اندیشه با این رویکرد چه خوشحالی ها که نکردند
که #ادبیات_داستانی_معاصر ما داره جهانی می شه
حال پیدا کنیم پرتقال فروش رو
به نظر شما یه جای کار نمی لنگه؟
از کی تا حالا #دشمنان قسم خورده ما عاشق قلم و رمانهای #نویسنده_های_ایرانی شدن؟
این همه #رمان نوشته شده
چرا این رمانها که ارزشهای دفاع مقدس
و به صورت نامحسوس #ارزشهای_انقلاب رو زیر سوال بردن باید #ترجمه بشه؟
وقتی یکی از اونور آبی ها این داستانها رو بخونه
چه تصویری از انقلاب ما و دفاع مقدس ما در ذهنش نقش می بنده؟
بدونیم وقتی دشمن حمایتمون کرد حتما داریم کاری انجام می دیم که اون می خواد.
حتی بعضی از حضرات عنوان کرده بودن
که توی این #جنگ_تحمیلی #ایران به اندازه #عراق مقصره
در صورتی که #خاویر_پرز_دکوئیار #دبیرکل وقت #سازمان_ملل_متحد
آذرماه سال ۱۳۷۰ سال فکر کنم میلادیش می شه 1991
طی یک گزارش رسمی به #شورای_امنیت اعلام کرده بود که
عراق سال ۱۳۵۹ به ایران #حمله کرده و #آغازگر_جنگ بوده و همه دنیا وحتی خود #صدام این رو پذیرفتن
اما نظر این آقایون با همه ی دنیا متفاوته...
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 جمعه
🔅 ۳۰ آذر ۱۴۰۳
🔅 ۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸#نکته_صبحگاهی
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
-
✳️ نگاهی اجمالی به #سیر_ادبیات_داستانی_ایران
پیش و پس از انقلاب اسلامی
با توجه به اینکه برای شناخت بهتر #ادبیات_داستانی_انقلاب_اسلامی و #ادبیات_داستانی_دفاع_مقدس آشنایی با جریان و سیر ادبیات داستانی لازم و اجتناب ناپذیر است، به خواست خدا در چند قسمت به صورت خلاصه و دنباله دار به سیر ادبیات داستانی ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.
امیدوارم که عزیزان همراه از تذکر و پیشنهاد و انتقاد برای بهتر شدن مطالبی از این دست دریغ نفرمایند.
1️⃣ قسمت اول
#ادبیات_داستانی_نوین_ایران با سیر تحولات عمیق سیاسی و اجتماعی پیوند خورده است. نخستین رخدادی که ادبیات را به اشکال نوین روایی بارور ساخت، #انقلاب_مشروطه (1285 هـ ش) است که به تبدیل حکومت از استبدادی به مشروطه، تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور منجر شد. این تحول پس از آن رخ داد که با سفر ایرانیان به اروپا و توسعه روابط خارجی، اندیشه آزادی خواهی و ترقی خواهانه در سفرنامه ها و آثار ترجمه شده از ادبیات اروپا به فارسی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره ادبیات داستانی ایران در حال پوست اندازی و فاصله گرفتن از گذشته خود و حرکت به سمت آینده است. این تغییر آنچنان پرشتاب و بنیادین است که شاهد گسست و ترک برخی مولفه های #ادبیات_کهن_فارسی در دوره جدید هستیم. ادبیات در این دوران تمام قد پذیرای آثار ترجمه شده غربی است. و این به شکافی آشکار میان دو دوره پیش و پس از مشروطه در #ادبیات_داستانی_معاصر منجر می شود. ادبیات داستانی ساختار و #فرم_روایی را می پذیرد که چندان از چیستی آن آگاه نیست و لوازم زادبوم و خاستگاه فکری و فرهنگی قالبهای آن خاصه قالب #رمان را درک نکرده است.
با انحراف قیام مشروطه از خاستگاه و شعارهای اولیه اش، زمینه برای شکل گیری #استبداد جدید در کشور فراهم می شود. در فاصله میان انقلاب مشروطه تا #انقلاب اسلامی (1285 تا 1357 هـ ش) ادبیات داستانی گاه به پستوهای سانسور خزیده و گاه صدای اعتراضش را بلند ساخته و بر حاکمیت شوریده است. اما ویژگی مشترک جریانهای سه گانه این دوره، یعنی #رمانتیک ها، #شکل_گرایان و #واقعیت_گرا ها را می توان فقدان و نبود #هویت ملی دانست. مراد از این مفهوم، جنبه ای عام تر از #ملی_گرایی است. با وجود تولید آثار متعدد در طی بیش از هفتاد سال، هویت ایرانی یعنی مجموعه مولفه ها و خصوصیت های مادی- معنوی که متاثر از ادبیات کهن فارسی، #قومیت، #زبان، #جغرافیا، #آداب_و_رسوم، #باورها و #اندیشه های ایرانی باشد در این دوره برجسته نبود. ادبیات داستانی در این دوره به معنای واقعی کلمه #وابسته و #خودباخته بوده است و مهمترین مظاهر فرهنگی ایران یعنی #اسلامیت و #ایرانیت در ان مورد حمله قرار می گرفت.
ادامه دارد...
▫️قسمت دوم👇
https://eitaa.com/Vardiani_Writing/958
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
•┈┈••✾•🔸﷽🔸•✾••┈┈•
🍃🌺 سلام علیکم و رحمت الله 🌺🍃
📆 شنبه
🔅 ۱ دی ۱۴۰۳
🔅 ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶
🔅 ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴
🌿 اَِلَِلَِّٰهَِمَِّ َِعَِجَِّلَ َِلَِوَِلَِیَِکَِ َِاَِلَِفَِرَِجَِ 🌿
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد