هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۵
دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از :
شهادت مشایخ ثلاثه
مشایخ ثلاثه شیخ صدوق و کلینی و طوسی عادلند و شهادت گواهی دادهاند که روایات کتب ما روایات صحیحه است و از ائمه علیهم السلام صادر شده است
اینجا ما هم به قول مشایخ ثلاثه اعتماد میکنیم و میگوییم که :
روایات کتب اربعه روایات صحیحه است
پس نیازی به علم رجال نداریم
جواب مصنف
صنف میفرماید که :
#خبر عادل و شهادت عادل ددو جور است
۱ - حسی
۲ - حدسی و اجتهادی
اگر خبر و شهادت عادل حسی باشد حجت است
ولی اگر حدسی و اجتهادی باشد اینجا برای خودش حجت است ولی برای دیگران معمولاً حجت نیست
مگر در مورد خبر حدسی مفتی و مجتهد برای مقلد و مستفتی
پس کسی که از عدالت راوی با حدس و اجتهاد خبر میدهد برای خودش حجت است اما برای دیگران حجت نیست
اینجا شهادت مشایخ ثلاثه در باره صحت روایات کتب اربعه و صدور از ائمه علیهم السلام هم حسی نیست بلکه حدسی است
پس ما نیاز به علم رجال داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
علم رجال ۲۶
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
احتمال خطا و اشتباه در کلام عادل از این امور ناشی میشود :
۱ - #کذب عمدی خبر دهنده
۲ - احتمال خطا و اشتباه خبر دهنده
#خبر مخبر دو جور است :
۱ - خبر حسی
یعنی مثلاً واقعهای را مخبر دیده یا شنیده است
۲ - خبر حدسی
اصل عقلایی رایج بین عقلا عبارت است از :
اصل عدم خطا و اشتباه
پس خبر حدسی فقط برای خود مخبر حجت است و برای دیگران حجت نیست
چرا ؟
چون خبرش حدسی است و حسی نیست و احتمال خطا و اشتباه در حدس وجود دارد
یعنی :
مشایخ ثلاث ندیدهاند که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده باشد و فقط بر اساس قرائن و شواهد گواهی دادهاند که روایات کتب اربعه از ائمه علیهم السلام صادر شده است
لذا روایات آنها فقط حدسی است و ما اینجا نمیتوانیم اصالت عدم الخطا جاری کنیم
پس سخن آنها برای دیگران حجت نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از نشر خوبی ها محمد مهدی
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
علم رجال ۲۷
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
خبر دادن
خبر دادن دو جور است
۱ - گاهی خبر دادن از شجاعت و #عدالت است
۲ - گاهی خبر دادن از صحت روایات است
اینها #فرق دارند و همانند هم نیستند
چرا ؟
چون #شجاعت و عدالت یک #صفت هستند که دارای #مبادی و مقدماتی هستند که اغلب مردم یا همه مردم بر اساس همین مبادی و #مقدمات میتوانند به شجاعت و عدالت یک نفر مورد نظر پی ببرند
لذا اینجا اگر کسی بگوید :
((فلانی #عادل یا #شجاع است ))
برای دیگران #حجت است
حتی اگر حدسی باشد
چرا ؟
چون مبادی و مقدمات شجاعت و عدالت از امور محسوس و قابل لمس و درک است
ولی خبر دادن از صحت روایات که دارای #قرائن و امارات هستند حجت نیست و مثل خبر دادن از شجاعت و عدالت یک نفر نیست
چرا ؟
چون نظر مردم فرق دارد و اکثر مردم این قرائن و #امارات که حسی نیستند بلکه حدسی هستند
یعنی اگر قرائن مثل عرضه کتب و روایات بر امام علیه السلام باشد این قرینه حسی میشود
ولی اینجا اینطور نیست
پس از امور حدسی میشود
پس برای همه مردم یا اکثر مردم انتقال از قرائن به صحت روایات و صدور روایات از ائمه علیهم السلام حاصل نمیشود بلکه بعضیها از این قرائن به اطمینان میرسند
ولی دیگران :
یا به اطمینان نمیرسند
یا احتمال میدهند
یا ظن ضعیف به صدور احادیث از ائمه علیهم السلام پیدا میکنند
پس اکثراً اطمینان پیدا نمیکند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۱
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۱ - علت #تامه :
#علت تامه آن است که در او جمیع اجزا علت فراهم باشد
یعنی :
هر چیزی که در تحقق معلول دخیل است را دارد
و هر چیزی را که مخل است را ندارد
یعنی :
هم مقتضی هم شرط هم عدم المانع هم معدّ همه را دارد
و معلوم است که :
وقتی علت تامه آمد تحقق معلول حتمی و غیر قابل تخلف است
و اگر علت تامه نباشد تحقق معلول محال است
یعنی :
یلزم من وجوده وجود المعلول و من عدمه عدمه
۲ - سبب یا مقتضی :
سبب یا مقتضی آن است که :
من شأنه التاثیر
یعنی :
#تاثیر گذاری از آن او ست ولی به شرطها و شروطها که اگر شروط باشند تاثیر میگذارد و الا فلا
مثلاً :
#نار مقتضی و #سبب احراق است ولی مشروط به اینکه مماس با جسم قابل اشتعال هم باشد
یا مثلاً :
شمشیر برنده است به شرط اینکه تند و تیز هم باشد
۳ - شرط :
شرط آن است که :
خودش #موثر نیست و اگر مقتضی و سبب بخواهد در وجود مقتضا اثر بگذارد باید این شرط باشد
مثل :
مماس بودن نار با فرش 《 شرط یا مقدمه 》
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۲
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۴ - عدم المانع :
عدم المانع آن است که :
نبودنش یکی از اجزا علت تامه است
مانع :
مانع امری است که :
اگر آمد جلو تاثیر مقتضی را میگیرد
عدم المانع امریست که :
نیامدنش یکی از اجزا علت تامه است
مثل :
رطوبت فرش که مانع از احراق فرش است و باید از سر #راه برداشته شود
۵ - #مُعدّ :
مُعدّ آن است که :
نه خودش #موثر است
و نه شرط التاثیر است
نقش معد :
تنها نقش معد این است که :
علت را به معلول نزدیک میکند و زمینه را برای تاثیر علت فراهم میکند
مثل :
کاری که زارع و #کشاورز انجام میدهد که #بذر را در دل خاک پنهان میکند ولی ایجاد زرع کار زارع نیست و #فعل الله تعالی با اسبابش است که فرمود :
ا انتم تضرعونه ام نحن الزارعون
#فرق شرط و عدم المانع :
فرق #شرط و عدم المانع عبارت است از اینکه :
۱- شرط امر #وجودی است
و عدم المانع امر #عدمی است
۲ - شرط وجودش معتبر است
و #مانع عدمش معتبر است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اقسام_احکام :
۱ - #احکام_شرعیه
۲ - #احکام_عقلیه
۳ - #احکام شرعیه عقلیه
۴ - $احکام_لُغَویه
۱ - احکام شرعیه :
احکام شرعی هستند که فقط شرع به آنها حکم میکند
مثل وجوب الصلاه
۲ احکام عقلیه :
احکام عقلیه احکامی هستند که فقط #عقل به آنها حکم میکند
مثل :
۲×۲=۴
اینجا شارع نفرموده است که :
اذا ضربتَ ۲ فی ۲ فاحکم باربعه
بلکه حکم #عقلی است و نیاز به شارع ندارد
یا مثل اینکه :
#اجتماع_نقیضین #محال است
۳ - احکام عقلیه و شرعیه :
احکام عقلیه و شرعیه احکامی هستند که هم عقل به آنها حکم میکند
و هم شرع
یعنی هر دو هم عقل و هم شرط با هم به آن حکم میکنند
مثل :
قبح #ظلم
احکام لغویه :
احکام لغویه احکامی هستند که به لفظ برمیگردند
مثل :
احکام نحو و صرف و وضع الفاظ
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #احکام :
۱ - #احکام_واقعی
۲ - #احکام_ظاهری
۱ - احکام واقعی :
استدلال فقیه و #مجتهد :
گاهی دقیقاً مشخص است
گاهی دقیقاً مشخص نیست و موقت است
اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص باشد مثلاً مجتهد میگوید :
۱ - ربا خوردن حرام است
چرا ؟
چون ان الله حرّم الربا
۲ - #نماز واجب است
چرا ؟
چون اقیموا الصلاه
اینها را احکام #واقعی میگویند
چون سندش معلوم است
۲ - اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص نباشد و موقت باشد و مثل زاپاس باشد و حکمی را بگوید تا اینکه مکلف را از سر دوراهی نجات دهد آن را #حکم_ظاهری میگویند
مثلاً ما از جایی میگذریم و #آب به بدن و لباس ما میریزد و نمیدانیم که آیا پاک است یا نجس است
اینجا بگو :
انشاالله پاک است
اگرچه معلوم نیست که پاک باشد ولی بگو :
انشالله پاک است
این را #اصول_عملیه یا ادله #عملیه میگویند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #لفظ :
۱ - #نص
۲ - #ظاهر
۳ - #مجمل
۴ - #مشترک :
۱ - تعریفش
۲ -اقسامش :
۱ - مشترک $لفظی
۲ - مشترک #معنوی
لفظ :
گاهی یک معنا دارد
و گاهی چند معنا دارد
لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص میگویند
مثل : لفظ جلاله الله تعالی
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد :
۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر میگویند
مثل :
بحر :
به معنی دریا
و به معنی علم و عالم
که دریا اقرب است
و عالم قرینه لازم دارد
۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینهای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل میگویند
۴ - لفظ مشترک :
۱ - تعریف لفظ مشترک :
اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ #مشترک میگویند
اقسام لفظ مشترک :
لفظ مشترک دو قسم است :
۱ - مشترک لفظی :
اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی میگویند
مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفتهاند
۲ - مشترک معنوی :
اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی میگویند
مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است
اگر لفظ واحد است ولی #وضع متعدد است آن را اشتراک لفظی میگویند
مثل کلمه عین
اگر لفظ واحد است ولی #مصداق متعدد است آن را اشتراک معنوی میگویند
مثل کلمه حیوان
پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی میگویند
مثل :حیوان
در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی #حقیقت است
مثل : عین
نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است
لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد
مثل رعیتُ عیناً جاریه
یا رعیتُ عیناً باکیه
این #قرینه را قرینه #معینه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۸
دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه :
ان قلت :
اگر خبر دادن مولفین و نویسندگان کتب اربعه است صحت کتب اربعه فقط برای خودشان حجیت دارد و برای دیگران حجیت ندارد پس چرا در مقدمه و اوائل کتب اربعه اصلاً به آن اشاره کردهاند و آن را بیان کردهاند گفتهاند ؟
اصلاً گفتنش چه لزومی داشت ؟
قلت :
هدف مولفین کتب اربعه از گفتن این مطلب در اوایل کتب اربعه این است که :
علاوه بر اشاره به :
۱ - اعتماد خودشان
۲ - دیگران را هم وادار به تحقیق کنند تا دیگران هم مثل مولفین دنبال تحصیل قرائن باشند و به قرائن دسترسی پیدا کنند
پس #هدف مولفین از شهادت و خبر دادن عبارت است از :
ایجاد انگیزه تحصیل قرائن و شواهد در دیگران
چرا ؟
تا اینکه دیگران هم مثل مولفین از روی قرائن پی به صحت اخبار ببرند
لذا مولفین :
۱ - هم روایات کتب اربعه را صحیح میدانند
۲ - هم با سند ذکر میکنند تا دیگران هم روایاتی را که صحیح میدانند به این روایات صحیح عمل کنند
لذا اگر شهادت مولفین بر صحت روایات کتب اربعه بر همه حجت بود اینجا نیاز نبود که روایات را با سند ذکر کنند و این همه زحمت و سختی را تحمل کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۲۹
در فصل سوم و چهارم دو بحث مطرح است :
۱ - منابع اولیه رجال که در فصل سوم است
۲ - منابع ثانویه رجال که در فصل چهارم است
در منابع اولیه رجال دو بحث مطرح است :
۱ - #اصول هشتگانه رجالی
۲ - رجال ابن #قضائری
منابع ثانویه رجال :
در منابع ثانویه رجال چهار بحث مطرح است :
۱ - اصول چهارگانه رجالی
۲ - جوامع رجالی در زمانهای بعد که چاپ شده است
۳ - جوامع رجالی بر اسلوب قدما
۴ - تکامل نگارش جوامع رجالی
فصل سوم :
منابع اولیه علم رجال :
#اولین کسی که در اوایل نیمه دوم قرن اول کتاب رجالی نوشت :
عبیدالله بن ابو #رافع بود
عبیدالله بن ابو #رافع اسامی اصحابی که از #امیرالمومنین علیه السلام پیروی میکردند و در جنگهای امیرالمومنین علیه السلام شرکت میکردند و در رکاب امیرالمومنین در #جنگ بصره و صفین و نهروان میجنگیدند اسامی اینها را نوشته است
این کتاب :
هم رجالی است
هم تاریخی است
بعد از #عبیدالله بن ابورافع در قرن دوم #عبدالله بن جبله کنانی بود
که متاسفانه این کتابها در دسترس نیست
خوشبختانه اصول کتب رجالی
قرن چهارم و پنجم در دسترس ما هست که ۸ مورد از کتب و اصول رجالی محور بحث ما است :
۱ - رجال کشی
۲ - فهرست نجاشی
۳ - رجال شیخ طوسی
۴ - فهرست شیخ طوسی
۵ - رجال برقی
۶ - رساله ابی قالب ضراری
۷ - مشیخه شیخ صدوق
۸ - مشیخه شیخ طوسی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۰
۱ - رجال #کشی :
۱ - نظر #عیاشی درباره کشی :
کشی مورد وثوق است ولی از راویان ضعیف زیاد روایت کرده است و از عیاشی کسب علم نموده است و دارای کتاب رجال و علوم فراوانی است
۲ - نظر شیخ طوسی در باره کشی :
کشی ثقه و واقف به اخبار و رجال است او دارای اعتماد و بصیر به رجال و اخبار است و مذهب او مستقیم و پسندیده است
اسم کتاب رجال کشی عبارت است از :
معرفت الرجال
یا معرفت الناقلین
که سید ابن #طاووس ترتیب و تبویب این کتاب را به عهده گرفت و آن را به کتابهای رجالی ضمیمه کرد
#شیخ_طوسی کتاب رجال کشی را تهذیب و مختصر کرد و زوائد آن را حذف کرد و آن را به نام (( اختیار الرجال )) نامید
تهذیب شیخ طوسی به این صورت بود که :
کتاب رجال کشی را از خطاها و اشتباهات تهذیب کرد
چون نجاشی هم گفته بود که کتاب کشی خطاها و اشتباهات داشته است
#امتیازی که کتاب :
(( تهذیب رجال کشی ))
نسبت به کتابهای دیگری که در زمینه رجال تدوین شده است دارد این است که :
تالیف این کتاب به این صورت است که:
روی نقل روایات مربوط به راویان حدیث متمرکز شده است تا اینکه خواننده کتاب به خوبی بتواند #ثقه را از ضعیف تشخیص دهد و این کتاب از اصحاب پیامبر و امیرالمومنین صلی الله علیهما و آله و سلم شروع شده است و تا اصحاب امام هادی و امام عسکری علیهما السلام ادامه دارد بعد اسامی کسانی که بعد از اینها بودند را آورده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #حقیقت :
۱ - #حقیقت_شرعیه
۲ - #حقیقت_متشرعه
۱ - حقیقت #شرعیه :
آن است که ثابت شود که لفظی از #الفاظ مستعمل در لسان شارع مثل صوم و صلاه و حج در زمان و عصر خود شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است
۲ - حقیقت متشرعه :
آن است که ثابت نشود که لفظی از الفاظ مستعمل در لسان شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است و فقط اجمالاً میدانیم که اهل شرع این الفاظ را در معانی غیر لغوی که #شرعی باشند به کار میبرند
شارع :
یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
اگر لفظی در لسان شارع بدون قرینه آمد
مثل این روایت که :
صلّوا عند رویت الهلال
اگر قائل به حقیقت شرعیه باشیم پس صلوا را حمل بر نماز میکنیم
یعنی :
نماز اول ماه مستحب است
اگر قائل به حقیقت متنشرعه باشیم پس صلوا را حمل بر دعا میکنیم و میگوییم یعنی :
خواندن دعای اول ماه مستحب است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
اقسام #قرینه :
۱ - قرینه در #مجاز
۲ -قرینه #معینه
۱ - قرینه در مجاز :
عبارت از قرینه صارفه است
۲ قرینه معینه :
قرینه در مشترک لفظی است
قرینه گاهی صارفه است
و گاهی معینه است
قرینه صارفه قرینهای است که :
متکلم لفظ یا چیز دیگری میآورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند
مثل کلمه یرمی در :
رعیتُ اسداً یرمی
که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر میگرداند
قرینه معینه :
قرینهای است که :
متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب میکند مثل کلمه جاریه در :
رایتُ عیناً جاریه
اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً
عین هم شامل چشم میشد و هم چشمه
ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم :
رعیت عیناً فی الجبل
این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است
#فرق حقیقت و موضوع له
موضوع له له #اعم است
ولی حقیقت #اخص از موضوع له است
چون #حقیقت لفظی است که در موضوع له #استعمال شده باشد
لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) مینامند و حقیقت نمینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حقیقت و #مجاز :
۱ - تعریف حقیقت
۲ - تعریف مجاز
۳ - #علائم حقیقت و مجاز
۴ - #اقسام حقیقت
۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز
۵ - فایده بحث از #حقیقت و #مجاز :
فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که :
اگر در آیات و روایات لفظی بدون #قرینه وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم
بدان که :
۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد
۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد
اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد :
۱ - یا با قرینه است
۲ - یا بدون قرینه است
اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل میکنیم
اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل میکنیم
اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد :
۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد
۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد
اگر اقرب المجازات وجود داشت
(( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیکتر است ))
اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل میکنیم
اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند
لذا اگر قرینهای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینهای نصب کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۱
اولاً اینکه :
بحث تخطئه و تصویب در بحث #اجتهاد مطرح میشود
دوماً اینکه :
آیا امکان دارد که مجتهد در استنباط حکم از ادله خطا کند یا نه ؟
اینجا جواب طرفداران تخطئه مثبت است
جواب طرفداران تصویب منفی است
۳ بحث مطرح است :
۱ - تخطئه
۲ - تصویب
۳ - اقوال در تصویب و تخطئه
تخطئه :
۱ - در لغت
۲ - در اصطلاح علم اصول
تخطئه در لغت :
تخطئه از کلمه خطا است
و در لغت به معنی :
نسبت خطا به دیگری دادن است
تخطئه در اصطلاح علم اصول :
مکتبی است که طرفداران آن عقیده دارند و میگویند که :
۱ - مقررات شرع در هر مسئلهای در واقع یکی است ولی ممکن است #استنباط صاحب نظران بر خلاف آن باشد
لذا تا زمانی که ما علم به خلاف و خطای این استنباط نداشته باشیم
لازم الرعایه است
۲ - در بعضی از استنباطات امکان خطا وجود دارد ولی این احتمال خطا مانع از پیروی این استنباط نمیشود
طرفداران تخطئه را #مخطئه مینامند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۲
تصویب :
۱ - در لغت
۲ - در اصطلاح
۳ - در نظر اهل تسنن
تصویب در مقابل تخطئه است
تصویب از #صواب است
و در لغت به معنای :
تایید کردن است
تصویب در اصطلاح علم اصول :
تصویب در اصطلاح علم اصول مکتبی است که :
طرفداران آن عقیده دارند و میگویند که :
هیچ حکمی در عالم واقع وجود ندارد و صفحه عالم واقع سفید سفید است و هر فتوایی را که فقیه و مجتهدی صادر میکند در آن صفحه سفید منعکس میشود
پس حکم الله واقعی همان چیزی است که هر مجتهد و فقیهی استنباط میکند و تصور خطا در #استنباط فقیه مردود است
طرفداران تصویب را #مصوبه مینامند
نظر اهل سنت در تصویب :
نظر اهل سنت در تصویب مختلف است
بعضی از اهل سنت میگویند که :
هر مجتهدی مصیب است و هیچ حکم معین و ثابتی از طرف خداوند در متن واقع نیست بلکه حکم تابع ظن مجتهد است پس مجتهد به هرچه که #ظن پیدا کند حکم خدا هم همان است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۳
نظر #صاحب_معالم در تعریف
مخطئه و مصوبه :
خداوند سبحان در هر واقعهای حکم معینی دارد و هر مجتهدی وظیفه دارد که سعی و کوشش و تلاش کند تا به آن حکم معین دستیابی پیدا کند
نظر مجتهد به آن واقع و حکم ثابت یا اصابت میکند یا اصابت نمیکند
اگر اصابت کرد اینجا مصوبه میگویند
و اگر اصابت نکرد اینجا مخطئه میگویند
#مخطئه یعنی : خطاکار
اینجا در عین حال مجتهد معذور و ماجور است
۳ - اقوال در تصویب و تخطئه
۱ - قول به تخطئه
۲ -قول به تصویب
۳ قول به #مصلحت_سلوکیه
۱ - تخطئه :
شیعه و خیلی از علمای غیر شیعه قائل به تخطئه هستند
توضیح اینکه :
خداوند سبحان در متن واقع برای همه کارهای انسانها احکامی
جعل کرده است ولی فقط طرق و امارات و اصول منجز یا معذر خواهند بود
چون در حکمی که در واقع وجود دارد نمیتوانند تغییر و تبدلی ایجاد کنند پس باید قائل به تخطئه شویم
۲ - تصویب :
در تصویب بین #اشاعره و #معتزله از اهل سنت اختلاف است
اقوال :
۱ - اشاعره میگویند :
در هر واقعهای که از طرف شارع مقدس نصّی وارد نشده است و حکمی را معین نکرده است اینجا حکم تابع ظن مجتهد است
چون خطاب کردن به کسی که علم به دلیل معتبری ندارد محال است
۲ - معتزله میگویند :
خداوند سبحان در هر واقعهای حکم معینی دارد ولی #مجتهد در کوشش خودش ملزم به دسترسی به آن حکم معین نیست
پس مجتهد مصیب است
چه به واقع دسترسی پیدا کند
و چه دسترسی پیدا نکند
چون مجتهد به وظیفه خودش عمل کرده است
۳ - مصلحت سلوکیه :
مصلحت سلوکیه از مجموع تخطئه و تصویب گرفته شده است
#شیخ_انصاری میفرماید که :
مفاد ادله حجیت طرق و امارات (( طریقیت )) است
بدون اینکه در متعلق آن تصرفی کرده باشد که مخالف با واقع باشد در عین حال عمل به این ادله یعنی طرق و امارات (( به جهت نفس سکوت و اقدام بر اساس مودی و محتوای آن ادله )) موجب خلق مصلحتی میشود که آن مصلحت تدارک و تلافی میکند مصلحتی را که بر اثر ترک واقع فوت شده است
از آنجایی که اجتهاد از #مقولات_تشکیکی است
و همه افراد از نظر #اجتهاد همطراز و همسنگ نیستند لذا در نتیجه مجتهد به اعتبار توان علمی و دامنه و گستره اجتهادش به #مجتهد_مطلق و #متجزی تقسیم میشود
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۴
در خیلی از مسائل فقهی اختلاف نظر وجود دارد
آیا همه نظرها درست هستند و بر ثواب هستند ؟
یا فقط یکی از نظرها درست است و بقیه نظرات خطا است ؟
در صورت دوم که یکی از نظرات درست است و بقیه نظرها خطاست آیا همه آنها حکم الله و لازم الاجرا هستند ؟
این بحث مبتنی بر بحث دیگری است و آن اینکه :
آیا در هر قضیهای حکم الله یکی است و باید دنبال آن رفت و آن را یافت و در نتیجه در صورت بروز اختلاف نظر فقط یکی از این نظرات درست است و بقیه نظرات خطا است ؟
یا اینکه جز آنچه مجتهدین به آن میرسند دیگر حکمی وجود ندارد و هر حکمی به نظر مجتهد برسد همان حکم الله است ؟
چند قول است :
۱ - بعضی از اهل تسنن و #معتزله میگویند :
در واقع حکمی وجود ندارد
حکم الله همان است که به نظر مجتهد میرسد و با احراز شرایط لازم هر نظری که مجتهد اتخاذ کند همان حکم الله است و صواب است
(( و کلُّ مجتهدِِ مصیبُ
۲ - #امامیه و بعضی از اهل تسنن میگویند :
برای هر قضیهای حکمی واقعی وجود دارد که #مجتهد در صدد یافتن آن #حکم_واقعی است
مجتهد اگر بعد از کوشش لازم به حکم واقعی رسید اینجا به ثواب رفته است
و اگر به حکم واقعی نرسید به خطا رفته است
در هر دو صورت مجتهدین ماجورند
چون در راه خدا زحمت کشیدهاند
ولی در صورتی که مجتهد به حکم واقعی میرسد اینج دو تا #ثواب دارد
چرا ؟
چون #پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
اذا اجتهد الحاکم فاصاب فله اجران
و ان اخطا فله اجر واحد
پس نظرهای مجتهدین همه حکم الله هستند و هم درباره خودشان و
هم درباره مقلدانشان لازم الاتباع هستند
۳ - اینجا صاحب #کفایه آخوند #خراسانی میفرماید :
مودای طرق و امارات معتبر احکام حقیقی نیستند و معنای #حجیت آنها فقط این است که :
مؤدای آنها در صورت اصابت به واقع حکم واقعی هستند و در صورت خطا عذر است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
بحث #تخطئه و #تصویب ۵
درمعالم :
اختلفوا فی ان جمیع فتاوی المجتهد
۱ - مطابق للواقع عندالله
یقال لهذه الفرقه #مصوبه
المصوبه القائلون بانّ کل مجتهد مصیب الی الواقع
۲ - قد یکون مطابقاً للواقع عندالله و قد یکون مخالفاً
یقال لهذه الفرقه مخطئه
عندالمخطئه لما کان الطریق
ظنیّاً لابدّ ان یکون الحکم ایضاً ظنیاً لاحتمال مخالفت الحکم للوقع
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۱
۲ - #نجاشی :
نجاشی متخصص در علم رجال است
و حرفهایش بسیار دقیق است
و اثبت علمای رجال است
و #اولین کسی است که در این وادی قدم گذاشته است
و از همه جلو زده است
#معرفت وسیع نجاشی نسبت به حالات روات و انساب روات مرهون مصاحبت و معاشرت نجاشی با بزرگان رجال نظیر ابن غضائری است
#علت تالیف کتاب فهرست نجاشی عبارت است از :
رد اظهارات بعضی از اهل سنت که :
میگفتند :
#شیعه از وجود علما و مولفین بیبهره است
و میگفتند :
شیعه پیشینه علمی از علما و تالیفات ندارد
لذا من نجاشی به قدر توان خودم در این کتابم رجال و علما را جمع آوری کردم تا بدانند که شیعه بی بهره نیست
نظرات علما در باره نجاشی :
نظر علامه در باره نجاشی :
نجاشی ثقه و مورد اعتماد و صاحب کتاب رجال است و ما از نجاشی مطالب زیادی نقل کردهایم
نظر مصنف در باره نجاشی :
نجاشی نقاد است و از بزرگان و اعیان فن رجال است و در این میدان گوی سبقت را از دیگران ربوده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۳۲
کتاب نجاشی نسبت به کتابهای دیگر رجالی امتیازاتی دارد که عبارتند از :
امتیاز اول :
نجاشی کتابش را اختصاص به رجال شیعه داده است و از غیر شیعه
یا چیزی ذکر نکرده است
و یا اگر ذکر کرده است درباره کسانی ذکر کرده است که در درباره #شیعه کتابی نوشتهاند
و به عامی بودن او هم اشاره کرده است مثل #مدائنی و #طبری
اگر راوی شیعه غیر امامی هم باشد باز به غیر امامی بودنش هم تصریح کرده است و گاهی هم اصلاً سکوت کرده است
امتیاز دوم اینکه :
نجاشی مستقلاً یا در ضمن شرح حال دیگران راویان حدیث را جرح و تعدیل کرده است و خیلی جاها در ضمن شرح حال دیگری فردی را توثیق میکند
و گاهی هم متعرض ثقه بودن و ضعیف بودن بعضی نمیشود
سوال :
هر کسی را که نجاشی متعرض وثاقت و ضعفش نشده باشد پس دلیل بر این می شود که نزد نجاشی از عیب و طعن سالم است ؟
جواب #مصنف :
نه خیر
اینطور نیست
چون سکوت نجاشی دلیل بر شیعه امامی بودن کسی نمیشود
چون موضوع کتاب نجاشی فقط فهرست نویسندگان شیعه یا کسانی که در درباره شیعه کتاب نوشتهاند میباشد
پس #موضوع کتاب نجاشی فهرست کردن ممدوحین و مضمومین نیست
لذا #اصل بر این است که :
همه افرادی را که نجاشی در کتابش آورده است #امامی هستند مگر کسانی که خود نجاشی تصریح به خلاف آن کرده باشد
امتیاز سوم :
مطالب و سخنان نجاشی محققانه و همراه با تامل و دقت نظر است و از نظر ثبت و ضبط مطالب اثبت و اضبط از شیخ طوسی و علامه و دیگر علمای رجال است
چون کثرت تالیفاتش غالباً باعث دقت و تأمل میشود
امتیاز چهارم :
نجاشی در علم رجال اطلاعات گستردهای از افراد و اوصاف و ویژگیها و نسب افراد داشت
و از راویان شناخت کامل داشت
و حتی میدانست که راویان با چه افرادی معاصر بودهاند
و با چه کسانی معاشرت داشتند
امتیاز پنجم :
فهرست نجاشی ناظر به فهرست شیخ طوسی است و شاید بعضی از مطالب کتابش که با نظر شیخ طوسی مخالف است به خاطر تصحیح فهرست شیخ طوسی بوده است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#داروی_گناه
در روضه الریاحین آورده است که :
وقتی که #امیرالمومنین علیه السلام در یکی از کوچههای بصره میگذشت جمعیت زیادی را دید که اطراف یک #جوان هندی حلقه زدهاند و گردنها را کشیدهاند و تماشا میکنند
امیرالمومنین علیه السلام نزدیک رفت تا ببیند چه خبر است
امیرالمومنین علیه السلام دید که میان جمعیت جوان خوشرویی که دارای متانت و وقار است
لباس پاکیزهای را پوشیده است و با عزتی تمام روی چهارپایی نشسته است و مردم برای اینکه از این جوان استفاده کنند نوبت میگرفتند
در بین این مراجعین کسانی بودند که شیشههایی از #خون و ادرار و یا مایعات بدن را به دست داشتند
آنها شیشهها را به این طبیب و جوان
میدادند و این جوان با دقت به آنها نگاه میکرد و برای صاحبان هر یک از آنها طبق آنچه را که میفهمید دارو و یا دستور صادر میکرد
امیرالمومنین علیه السلام جلوتر رفت و سلام کرد و فرمود :
آیا برای درد گناهان هم دارویی آوردهای ؟
طبیب گفت :
مگر #گناه هم درد و بیماری است ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
آری
گناه هم #بیماری است و مردم را به زحمت انداخته است
طبیب مدتی سر را به زیر انداخت و ساکت شد
بعد از مدتی جوان سرش را بلند کرد و گفت :
من که چیزی نمیدانم
آیا شما داروی گناه را میشناسید ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمود :
آری
من هم گناه و هم دارویش را و هم معالجهاش را میشناسم
طبیب و جوان گفت :
آیا ممکن است برای ما توضیح بفرمایید ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
آری
از اینجا برخیزید به بوستان #ایمان بروید و چون وارد بوستان
ایمان شدید مقداری از ریشه درخت #نیت و دانههای پشیمانی و مقداری از برگ تدبر و تخم #ورع و میوه #فهم و چند شاخه #یقین و مغز #اخلاص و پوست #اجتهاد و مقداری هم از ساقههای #انابه و زهر برگردان #تواضع همه را با حواسی جمع و با دلی متوجه و فهمی سرشار با انگشتان #تصدیق و کف #توفیق میان تشت #تحقیق میریزید و به #آب چشمهایتان شستشو میکنید
آنگاه همه را بین دیگ #امید میریزید و با آتش #اشتیاق آنها را آنقدر میجوشانید تا مواد زائدش رسوب کند و عصاره #حکمت به دست بیاید
بعد از آن حاصل را در بشقاب #رضا و #تسلیم میریزید نسیم #استغفار بر آن میدمید تا قبل از اینکه فاسد گردد خنک شود
این #شربت بسیار گوارا است
آنگاه در جایی که انسانی نباشد و جز خدا تو را نبیند آن را مینوشید
این همان دارویی است که درد گناهان را ساکن میکند و جراحات #معصیت را التیام میبخشد
طبیب و جوان هندی از شنیدن این کلمات در بهت و حیرت فرو رفت و #ادب و اخلاص و عجز و ناتوانی و کوچکی خود را به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه السلام تقدیم کرد
#شعر
درد #جسم است آنکه درمانش بود پیش طبیبان
درد #روح الا تولای علی درمان ندارد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اصولیون و #اخباریون ۱
علمای امامیه برای اینکه به #احکام شرعی دسترسی پیدا کنند به دو گروه تقسیم میشوند :
۱ - اصولیون
۲ - اخباریون
اصولیون گروهی هستند که :
به #اجتهاد و #استنباط متوسل میشوند
اخباریون یا #محدثین گروهی هستند که :
فقط به روایات #متوسل میشوند
در میان شیعیان عدهای #ادراک_عقلی را بیارزش دانستهاند که به آنها $اخباریون میگویند
اخباریون معتقدند که :
باید مسائل دین را فقط از بیان شرعی استنباط کرد
چون #عقل زیاد اشتباه میکند و در تاریخ ادراکات عقلی میبینیم که اشتباهات زیادی برای دلیل عقلی ثبت شده است
لذا عقل صلاحیت ندارد که وسیله اثبات حکم شرعی باشد
همین علما بودند که به اجتهاد حمله شدیدی کردند
#استرآبادی پیدایش #مکتب اخباریون را اعلام کرد و به آن دعوت کرد
#استر_آبادی در آن زمان :
در مدینه زندگی میکرد
و کتاب الفوائد المدنیه را نوشت
و در آن کتاب این نظریه را توضیح داد
و بر درستی آن استدلال کرد
و آن را به عنوان یک مکتب مطرح کرد
مکتب اخباری در اوایل قرن یازدهم تاسیس شد و موسس مکتب اخباری میرزا محمد امین استرآبادی متوفای ۱۰۲۳ هجری است
#عقاید اخباریون :
اخباریون معتقدند که :
۱ - مراجعه به #علم_اصول موجب دور شدن از احادیث اهل بیت علیهم السلام است
۲ - #موسس علم اصول علمای اهل سنت هستند
پس اگر علم اصول را بپذیریم مساوی با این است که مکتب اهل سنت را پذیرفتهایم
پس استنباط احکام بر اساس علم اصول مخالف مذهب اهل بیت علیهم السلام است
۳ - زیربنای مباحث اصولی #قواعد عقلی است در حالی که ائمه علیهم السلام ما را از تفسیر به رای منع فرمودهاند
پس تنها راه فهم مسائل شرعی روایات است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#اصولیون و #اخباریون ۲
اصولیون
#علم_اصول در حقیقت علم (( دستور استنباط )) است که روش صحیح استنباط از منابع را به ما یاد میدهد و به کسانی که دارای چنین علمی هستند (( اصولی )) میگویند
اصولیون با مراجعه به ادله اربعه استنباط احکام میکنند
اصولیون اول به #قرآن رجوع میکنند
اگر حکمی در قرآن یافت نشده باشد به روایات معتبره رجوع میکنند
اگر در روایات معتبره حکمی یافت نشده باشد به #عقل رجوع میکنند
اگر #دلیل_عقلی یافت نشد از #برائت یا #احتیاط یا #تخییر یا #استصحاب استمداد میگیرند و حکم مناسب را صادر میکنند
اگر شرایط وجود داشت به #اجماع رجوع میکنند
دو تفکر اصولی و اخباری :
به لحاظ #ماهیت اختلافی ندارند
دو تفکر اصولی و اخباری :
دو تا روش #تحقیق هستند که هم مشترکات دارند و هم تمایزاتی دارند
#افکار اخبارگیری حدود یک قرن بر #حوزههای_علمیه حاکم بود ولی با ظهور استاد #وحید_بهبهانی مشرب اصولیون قالب شد و اخباری گری کنار رفت
امروزه تفکر اخباریها در حوزههای #علمیه جایگاهی ندارد
بعد از وحید #بهبهانی اصولی بزرگ #شیخ_مرتضی_انصاری با نبوغ خاص خودش در #احیای تفکر اصولی نقش زیادی ایفا کرد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر #کاشف الغطا ۱
نام :
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی
لقب :
کاشف الغطاء
شیخ جعفر کبیر
تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق
محل زندگی : عراق
تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق
شهر وفات : نجف
خویشاوندان :
محمدحسین کاشف الغطاء (نوه)
محمدباقر آقا #نجفی اصفهانی(نوه دختری)
محمدتقی #رازی اصفهانی(داماد)
استادان :
وحید #بهبهانی •
سید محمد مهدی #بحرالعلوم •
سید صادق فحام
شاگردان :
صاحب #جواهر •
فرزندش علی •
محمد تقی اصفهانی •
سید محمد باقر اصفهانی •
ابراهیم #کلباسی •
سید صدرالدین عاملی •
محمدصالح برغانی
اجازه روایت به :
شیخ احمد احسایی •
عبدعلی بن امید گیلانی •
ملاعلی رازی نجفی •
اسدالله دزفولی •
سید عبدالله #شبر
تألیفات کشف الغطاء :
الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین •
بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب •
غایه المراد فی احکام الجهاد •
منهج الرشاد لمن اراد السداد
سایر :
مرجع تقلید
فعالیتهای اجتماعی-سیاسی
مبارزه با وهابیان •
مبارزه با اخباریان •
صدور اجازه مبارزه با روس
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از اساتید عزیز
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر #کاشف الغطا ۱
نام :
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی
لقب :
کاشف الغطاء
شیخ جعفر کبیر
تاریخ تولد : ۱۱۵۶ق
محل زندگی : عراق
تاریخ وفات : ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق
شهر وفات : نجف
خویشاوندان :
محمدحسین کاشف الغطاء (نوه)
محمدباقر آقا #نجفی اصفهانی(نوه دختری)
محمدتقی #رازی اصفهانی(داماد)
استادان :
وحید #بهبهانی •
سید محمد مهدی #بحرالعلوم •
سید صادق فحام
شاگردان :
صاحب #جواهر •
فرزندش علی •
محمد تقی اصفهانی •
سید محمد باقر اصفهانی •
ابراهیم #کلباسی •
سید صدرالدین عاملی •
محمدصالح برغانی
اجازه روایت به :
شیخ احمد احسایی •
عبدعلی بن امید گیلانی •
ملاعلی رازی نجفی •
اسدالله دزفولی •
سید عبدالله #شبر
تألیفات کشف الغطاء :
الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین •
بغیة الطّالب فی معرفة المفّوض و الواجب •
غایه المراد فی احکام الجهاد •
منهج الرشاد لمن اراد السداد
سایر :
مرجع تقلید
فعالیتهای اجتماعی-سیاسی
مبارزه با وهابیان •
مبارزه با اخباریان •
صدور اجازه مبارزه با روس
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشف الغطا ۲
جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی، ملقب به #کاشف الغطاء (۱۱۵۶ - ۱۲۲۸ق)
از مراجع تقلید شیعه در قرن سیزدهم قمری بود.
شیخ جعفر پس از استادش سید محمدمهدی #بحرالعلوم، مرجعیت را بر عهده گرفت.
او همچون استادش #وحید بهبهانی به مبارزه با #اخباریون پرداخت و آثاری در ردّ آرای آنان نگاشت.
شیخ جعفر در حمله وهابیان به نجف، به دفاع از این شهر پرداخت و نخستین عالم شیعی بود که در ردّ #وهابیت کتاب نوشت.
کاشف الغطاء آثاری در فقه، اصول و کلام هم دارد.
مشهورترین اثر او کشف الغطاء است که به سبب نگارش آن به کاشف الغطاء مشهور شد.
او منهج الرشاد لمن اراد السداد را در ردّ آراء وهابیان
و الحقّ المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئه الاخباریین را در ردّ اخباریان نگاشت.
محمدحسن نجفی (صاحب #جواهر)، از شاگردان وی بوده است.
آل کاشف الغطاء، از خاندانهای علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق، از تبار وی هستند.
نسب و زندگینامه :
نسب آل کاشفالغطاء به #مالک اشتر میرسد.
پدر او خضر، از عالمان و زاهدان روزگار خود شمرده میشد،
از جُناجیه در اطراف حله به قصد تحصیل به نجف رفت و در همان شهر ماند و در سال ۱۱۸۱ق درگذشت.
شیخ جعفر در نجف متولد شد
و در کربلا و نجف به تحصیل پرداخت
و پس از آموختن علم تا پایان عمر در نجف ساکن بود.
او در ۲۲ رجب ۱۲۲۸ق در نجف درگذشت و در مقبرهای که خود در محله عماره نجف آماده کرده بود (یکی از حجره های مدرسه خود) دفن شد.
گنبدی بر مقبره او ساختهاند.
جمعی از اولاد و اعقاب او در همین مقبره دفن شدهاند.
شیخ جعفر کاشفالغطاء، در صدر خاندان کاشفالغطاء قرار دارد که از خاندانهای علمی شیعی قرن ۱۳ و ۱۴ق است.
محمدحسین کاشفالغطاء، از مراجع تقلید شیعه قرن ۱۴ قمری، نوه اوست.
#تحصیل :
کاشفالغطاء از شاگردان سید محمدمهدی #بحرالعلوم (۱۱۵۵–۱۲۱۲ق) بود و به گفته سید موسی #شبیری زنجانی، شیخ جعفر با اینکه تقریبا با بحرالعلوم همسن بود ولی به او #احترام زیادی میگذاشت تا این حد که با تحتالحنک #عمامه نعلین سید را تمیز میکرد و تبرک میجست.
برای احترام به درس او میرفت و او را استاد خطاب میکرد و درباره مقام او چنین گفته است:
اگر او مجتهد باشد من هیچ مجتهد نیستم.
شیخ جعفر نزد پدر مقدمات علوم را خواند و پس از آن خارج فقه و اصول را نزد عالمان عراق مانند :
سید صادق #فَحّام (۱۱۲۴–۱۲۰۵ق)،
شیخ محمد دوْرَقی (م ۱۱۸۷ق)،
شیخ فتّونی،
وحید بهبهانی در کربلا آموخت و خود از مجتهدان و عالمان بلندآوازه گردید و به تدریس پرداخت.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#فتوای_جهاد شیخ جعفر کاشف الغطاء
ای کافّه اهل ایران از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان،
آماده شوید به #جهاد کفّار لِئام،
و برآورید تیغها از نیام، برای حفظ بیضه اسلام
و در آیید در سلک یاوران مَلِک عَلّام
و جهاد کنید به دفع کفار از شریعت سید انام (ص) وطریقه امیرالمؤمنین (ع) و سید الوصیین.
اینک برای شما حوران آراسته
و غلمان به خدمت برخواسته[خاسته]،
پس بفروشید جانهای خود را به بهای گران که اندوخته شده است برای شما در جنات عالیه
«لاتسمع فیها لاغیة فیها عین جاریة فیها سرر مرفوعة و اکواب موضوعة ونمارق مصفوفة و زرابی مبثوثة»
قیام کنید به یاری مؤمنین تا در یابید بهشت برین را.
آیا خطاب نمیکردید به خدا در دعای ماه مبارک رمضان که:
شهادت نهایت آرزو و مطلوب ماست در عبارت :
«و قتلاً فی سبیلک فوفق لنا»
آیا مکرر نمیگفتید میان مردم :
«لیتنا کنا مع الشهداء فی کربلاء»؟
پس راضی مشوید به کذب گفتار خود و مخالفت گفتار با کردار خود،
بدانید که مقتول ثغور آذربایجان در دفاع اهل کفر و طغیان برای حفظ بیضه اسلام و مسلمین و حراست ناموس مؤمنات و مؤمنین مانند شهدای کربلا است در طلب رضای خداوند ارض و سماء.
و به یاد آورید آرزوی خود را در قول:
«لیتنا کنا حاضرین یوم الطفوف ونفدی نفوسنا للحسین و نجعلها وقایة دون طعن الرماح و ضرب السیوف»،
پس اگر در قول صادقاید و به حق ناطق، پیش بگیرید پیشه شهداء را در امتثال امر بضعه بتول، زهرا،
چه به خدا در این مقام حاضر است امام حسین (ع) و گویا در این کارزار شما را به یاری میخواند و همچنین خاتم انبیا و سید اوصیا و سایر ائمه، سیّما صاحب این عصر و امام این عهد میفرمایند:
«ای پیروان پاک اعتقاد، به درستی که سیاست جهاد و دفع اهل کفر و عناد و جمع لشکر و سپاه مخصوص است به بزرگان بندگان و پیامبران و ائمه اُمَنا وکسی که قایم مقام ایشان است از علما و پس در حصول موانع ظهور و عدم امکان قیام ما و قیام علما این امور اذن دادیم به پادشاه این زمان و یگانه دوران که معترف است به اطاعت وسالک است در دفع دشمنان به طریق شریعت ما #فتحعلی شاه (حفظه الله مما یخافه و یخشاه) و کسی را که ولی عهد وقایم مقام خود داشته و ملک آذربایجان را به او واگذاشته است، شاهزاده #عباس میرزا
(ادخله الله فی شفاعتنا وجعله فی الدنیا و الآخرة تحت ظلنا وفی حمایتنا)
در جمع سپاه برای کسر شوکت کفار و اخذ اموال و اسر عیال و اطفال آنها.
هر که در سپاه ایشان قتیل شود مثل آن است که در لشکر مابه قتل رسیده
و آنکه اطاعت ایشان کند چنان است که اطاعت ما کرده باشد
و هر که ایشان را یاری نکند، ندیم ندامت شود و محروم از شفاعت ما در روز قیامت باشد.
ای شیعیان و چاکران که شنوندهاید گفتار ما را و پیروانیدکردار ما را، چون شما را خوانده شود این کتاب و مسموع شود این خطاب، برآورید تیغها از نیام و طلب کنید خون شهدا را در این مقام.
بگویید به آواز بلند که دور و نزدیک شنوند:
کجا است غیرت اسلام؟
کجا است حمیت شریعت سید انام؟
کجا است حرمت مردم و نساء که پرده نشینان عفت و ناموس اند و اکنون بعض ایشان محل زنا و فجور روس اند؟
کجایند اهل ناموس از امم؟
کجایند آنان که میگفتیم در حق ایشان
«اکثر شیعتنا العجم»؟
اگر نکوشید با شنیدن این کلام
ونخواهید جهاد دشمنان در این مقام،
نمیرسید به شفاعت ما در روز قیام.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیکما یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
شیخ جعفر کاشف الغطاء ۴
زعامت دینی
شیخ جعفر پس از درگذشت #بحرالعلوم، به رهبری دینی شیعیان عراق و ایران و دیگر کشورها دست یافت و بر شهرت و نفوذ اجتماعی و سیاسی او افزوده شد.
با اینکه پیش از شیخ مرتضی #انصاری نظریه وجوب تقلید از اعلم چندان رواج نداشت و از اینرو مقلّدان شیعی همزمان از مجتهدان مختلف و عمدتاً محلّی و منطقهای تقلید میکردند، #کاشف الغطاء عملاً مرجع تقلید شیعیان جهان گردید.
مبارزه با اخباریها :
در روزگار کاشف الغطاء برخورد علمی سختی میان عالمان اصولی و اخباری شیعی پدید آمده بود و هر یک از آن دو طایفه میکوشید نظر خود را اثبات و نظر مخالف را رد و محکوم کند.
شیخ جعفر که از تربیت یافتگان مکتب اصولی وحید #بهبهانی و طرفدار اجتهاد و #استنباط بود و از به کارگیری #عقل و استدلال در درک عقاید و احکام شرعی دفاع میکرد، به دفاع از #علم_اصول برخاست.
نمود برجسته این جدال، برخورد شدید او با شیخ محمد بن عبدالنّبی #نیشابوری (م ۱۲۳۲ق) معروف به #میرزا محمد اخباری عالم #اخباری مشهور بود که بر اثر آن، میرزا محمد احساس خطر کرد و به ایران آمد و به #فتحعلی شاه پناه برد.
شیخ جعفر نخست کتابی با عنوان کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدوّالعلماء در رد آرای او نوشت و آن را برای شاه ایران فرستاد.
و آنگاه خود به ایران آمد و کاری کرد که شاه #قاجار شیخ محمد را از خود راند.
وی سپس ضمن سفر به اصفهان #کتاب دیگری به نام (( الحق المبین )) برای فرزند خود شیخ علی نوشت و باز هم نظریات اخباریان را رد و محکوم کرد.
میرزا محمد اخباری نیز کتابی با عنوان الصیحة بالحق در ردّ کتاب یاد شده تألیف کرد.
مبارزه با وهابیان :
در سالهای آخر سده ۱۲ق/۱۸م پیروان محمد بن #عبدالوهاب (۱۱۱۵–۱۲۰۷ق) در عربستان سر به شورش برداشتند و با ادعای پیرایشگری دینی، با بسیاری از اعتقادات فرقههای مختلف اسلامی (و بیشتر شیعیان) مخالفت ورزیدند و در عمل تلاش گستردهای را برای مبارزه با آنچه خود مظاهر غیردینی و شرکآلود میخواندند، آغاز کردند.
دامنه این طغیان از مرزهای عربستان و مکّه و مدینه گذشت و به عراق کشیده شد و دو شهر کربلا و نجف مورد هجوم #وهابیان قرار گرفت.
در حمله آنان به نجف (حدود ۱۲۲۱یا ۱۲۲۲ق)، شیخ جعفر کاشف الغطاء به دفاع از شهر و مقدسات و مردم آن برخاست و خود #مسلّح شد و دیگر عالمان و طلاب و مردم را نیز مسلح ساخت و با مهاجمان جنگید و سرانجام آنان را مجبور به فرار کرد.
وی پس از آن دستور داد دیواری استوار بر گرد شهر نجف بکشند تا در هنگام تاخت و تاز وهابیان، شهر و مردم آن در امان باشند.
در صحنه #مبارزه_علمی نیز وی کتابی به نام (( منهج الرشاد لمن اراد السداد )) در نقد و ردّ آراء وهابیان نوشت که گویا نخستین کتاب در این زمینه بود.
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b