eitaa logo
اساتید عزیز
135 دنبال‌کننده
16 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی خسروانی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۱ چند بحث دارد : ۱ - تعریف علم رجال ۲ - علم رجال ۳ - علم رجال ۴ - علم رجال ۱ -تعریف علم رجال : علم رجال علمی است که از ۳ چیز بحث می‌کنم : ۱ - از نام راوی و نام پدر راوی حدیث ۲ - از حالات و صفات راوی حدیث مثل وثاقت و ضبط و حفظ حدیث و و غیره ۳ - از مدح و ذمّ راویان حدیث ۲ - هدف از علم رجال : ۱ - شناخت حالات راویان حدیث از نظر : عدالت و عدم عدالت ثقه و غیر ثقه بودن ممدوح و غیر ممدوح بودن مهمل و مجهول بودن ۲ - شناخت اساتید و شاگردان و معاصرین راویان حدیث ۳ - شناخت طبقه راویان حدیث ۴ -شناخت راویان مشترک از غیر مشترک ۵ -شناخت راویان مرسل و مسند ۳ - موضوع علم رجال : موضوع علم رجال عبارت است از : راویانی که در سلسله سند حدیث هستند ۴ - مسائل علم رجال : مسائل علم رجال عبارت است از : قضیه هایی که به صفات راوی مربوط است از قبیل وثاقت و عدالت و غیرو الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ۲ در علم رجال مسئله اصلی عبارت است از : ۱ - راویِ به خصوصی مثل زراره و محمد ابن مسلم ۲ - عدم وثاقت راوی به خصوص مثل ابن وهب سوال : ان قلت : مسائل علوم باید کلی باشد و نباید جزئی باشد ولی مسائل علم رجال جزئی است چون از احوالات خاص راوی‌ها بحث می‌کند پس ما نمی‌توانید نام این مسائل جزئی را علم بگذارید ؟ جواب : قلنا :چه کسی گفته است که مسائل علوم حتماً باید کلی باشد ؟ این حرف حرف بدون دلیل است چون ما علومی داریم که مسائل آنها جزئی هستند و در عین حال یک علم مستقل می‌باشند مثلاً : در علم موضوع علم عرفان الله تعالی است یعنی وجود خاص و جزئی است ولی باز علم است و از مهم‌ترین علوم است یا مثلاً :در جغرافیا در بحث از خصوصیات ماه و خورشید و ستارگان است که این مباحث مباحث جزئی و مباحث شخصی است ولی باز هم علم جغرافیا علم است و از علوم خارج نیست مثلاً : در علم هیئت در بحث از و ویژگی‌های طبیعی و اقتصادی و اوضاع سیاسی است که بر مناطق مختلف زمین حاکم است که تمام اینها مباحث جزئی هستند ولی باز هم علم هیئت علم است و از علوم خارج نیست پس لازم نیست که حتماً مسائل علوم کلی باشد مخصوصاً علومی که هستند مثل علم ادبیات و علم رجال اگر مسائل علوم جزئی هم باشد اشکالی ندارد بنا بر این علم الرجال یک علم مستقل است چرا ؟ چون یا کلی است یا جزئی است هدف و غرض از تدوین و تاسیس علم اعتباری هم که معلوم است بنا بر این وقتی که مسائل در همان هدف و طریق علم اعتباری باشند کافی است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۳ و علم تراجم : ۱ - تعریفشان ۲ - موضوعشان ۳ - غرض و هدفشان علمی است که آن را برادر علم رجال می‌نامند تعریفشان : ۱ - تعریف علم رجال : علم رجال علمی است که فقط در باره احوال و حالات راویان و رجالی که از جهت وثاقت و عدم وثاقت در سند حدیث هستند بحث می‌کند ۲ - تعریف علم تراجم : علم تراجم علمی است که در باره احوال همه افراد چه راویان و چه غیر راویان و چه علما و چه غیر علما بحث می‌کند ۲ - علم رجال و موضوع علم تراجم : هر دو علم از نظر موضوع متحدند مثلاً مرحوم کلینی و شیخ صدوق هم راوی هستند هم عالم هستند مثل کلمه که از جهت صحیح و معتل بودن در علم صرف آمده است و از جهت معرب و مبنی بودن در علم نحو آمده است علما قدیم بین علم رجال و علم تراجم تفکیک نمی‌کردند یعنی هم شرح حال رجال و راویان حدیث را و هم شرح حال علما و شعرا را در کتاب‌ها یشان می‌آوردند ولی علما متاخرین علم رجال را از علم تراجم تفکیک می‌کردند و برای هر کدام کتاب جداگانه ای‌ می نوشتند اولین کسی که از متاخرین این کار را کرد شیخ حرّ عاملی بود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم ۴ فرق‌ها و و اهداف علم رجال و : ۱ - اختلاف در ۲ - اختلاف در ۳ - اختلاف در ۴ - اختلاف در ۱ - اختلاف در موضوع : موضوع در راوی است نه شخصیت راوی ولی موضوع در علم تراجم اجتماعی راوی است مثل : شاعر بودن و مبارز بودن و ادیب بودن و هنرمند بودن و سیاستمدار بودن و ... علم تراجم کاری به شخص راوی ندارد ۲ - اختلاف در محمول : محمول در علم رجال وثاقت یا ضعف راوی است ولی محمول در علم تراجم شناخت موقعیت اجتماعی راوی است ۳ - اختلاف درمطلوب : در علم رجال : عبارت است از : تشخیص ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی و ضابط بودن یا نبودن راوی و هکذا عبارت است از : ۱ - شناخت طبقه و اساتید و شاگردان راوی ۲ - مقدار روایاتی که راوی نقل کرده است مطلوب در تراجم : مطلوب بالذات در علم تراجم عبارت است از : ۱ - شناخت موقعیت‌ها و نقش افراد در ترویج علم و ادبیات در عرصه سیاست و اجتماع ۲ - افراد در حوادث و وقایع و رویدادها ۴ - در زمان : موسس علم رجال مسلمانان هستند پس علم رجال از زمان به بعد تاسیس شد تا راویان را بشناسند و به روایت آنان اعتماد کنند ولی موسس علم تراجم مسلمانان نیستند تراجم بر اسلام تقدم دارد و در قبل از اسلام هم بوده است چون ۱ - علم تراجم یک شاخه‌ای از علم تاریخ است ۲ - هدف علم تراجم شناخت وقایع و حوادث جاری در اجتماعات بشری است بهترین و مناسب‌ترین راه برای تشخیص قدرت ضبط یک راوی عبارت است از : ۱ - آگاهی از تعداد روایات یک راوی ۲ - مقایسه روایات یک راوی با روایات دیگران از جهت لفظ و معنا بهترین و مناسب‌ترین راه برای تشخیص وثاقت راویانی که در اسم مشترکند عبارت است از : ۱ - اطلاع از طبقه آنها ۲ - اطلاع از مشایخ آنها ۳ - اطلاع از شاگردان آنها الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۵ ما به الاشتراک و ما به الافتراق علم رجال و علم درایه : ما به الاشتراک و علم رجال عبارت است از اینکه : هر دو وحدت در هدف و غرض دارند یعنی هر دو در خدمت به حدیث از جهت سند و متن حدیث وحدت دارند ما به الافتراق در و علم درایه عبارت است از اینکه : علم رجال : محدث و سند حدیث است غرض و هدف علم رجال : شناخت ثقه و ضعیف و میزان ضبط محدث است ولی در علم درایه : موضوع علم درایه : حدیث است هدف و غرض در علم درایه : شناخت اقسام حدیث و خصوصیات حدیث و متن حدیث است گاهی علم دارایه از مسائلی بحث می‌کند که از مسائل علم رجال است و ربطی به علم درایه ندارد مثل بحث از مشایخ راویان ثقه که از مسائل علم رجال است ولی علم دارایه هم از آن بحث می‌کند سه نفر راوی معروف ثقه عبارتند از : ۱ - محمد ابن ابی ۲ - ابن یحیی ۳ - محمد ابن ابی نصر الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۶ بحث از فرد به چند صورت قابل تصور است : ۱ - بحث از وثاقت شخص معین : مثل زراره و محمد ابن مسلم و دیگران ۲ - بحث در وثاقت تعدادی مشخص از راویان ثقه مثل ابن ابی عمیر ۳ - بحث از وثاقت افرادی که یکی از این دو عنوان بر آنها صادق است : ۱ - عنوان استاد اجازه ۲ - عنوان استاد راوی یا راویان ثقه محور بحث در علم رجال عبارت است از : ثقه از غیر ثقه و کار علم رجال : وظیفه و کار علم رجال ثقه بودن یا ثقه نبودن فلان راوی نیست چرا ؟ چون : ۱ - راویان زیاد هستند ۲ - برای بررسی احوال راویان نیازی به استاد نیست چون همه می‌توانند به کتب رجالی مراجعه کنند وظیفه و کار علم رجال عبارت است از : بیان کردن ضوابط و قواعد کلی ای که : ۱ - مجتهد از آنها استفاده می‌کند : ۱ - در استنباط خودش ۲ - در مراجعه به کتاب‌های رجالی ۲ - باعث بصیرت زیاد برای علمای رجالی می‌شود ضوابط و قواعد کلی را علمای رجالی مطرح کرده‌اند یا : ۱ - در مقدمات کتاب‌های خود ۲ - در خاتمه کتاب‌های خود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۷ اقوال و نظرات و ادله در نیاز و عدم نیاز به علم رجال : در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم دلیل : چون احکام شرعی بر علم رجال متوقف است وقتی که می‌خواهد احکام را استنباط کند باید به حالات راویان حدیث عالم باشد اگر مجتهد عالم به علم رجال نباشد نمی‌تواند احکام شرعی را از دلیل‌های مخصوص استخراج کند ۲ - قول دوم که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز نداریم دلیل : چون احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند و عمده روایاتی که مجتهد می‌خواهد از آنها در استنباط احکام استفاده کند در کتب اربعه موجود است لذا به علم رجال نیازی نداریم ۳ - قول سوم که می‌فرماید : تفصیل می‌دهیم یعنی می‌گوییم بعضی از جاها به علم رجال نیاز داریم و بعضی از جاها نیاز نداریم دلیل : چون در مقام عمل مشهور روایات دو قسمت می شوند یعنی مشهور به بعضی از روایات عمل کرده‌اند و به بعضی عمل نکرده‌اند در روایاتی که به آن عمل کرده‌اند ما به علم رجال نیاز نداریم ولی در روایاتی که مشهور به آن عمل نکرده‌اند نیاز به علم رجال داریم ۴ - قول چهارم که نظر است می‌فرماید که : ما تفصیل می‌دهیم و می‌گوییم که : ما قائل به سلب کلی نیستیم ما نمی‌گوییم که اصلاً به رجال نیاز نداریم بلکه می‌گوییم : بعضی از جاها به علم نیاز داریم دلیل : چون مجتهد در استنباط احکام شرعی ناچار است که به علم رجال مراجعه کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۸ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۱ - حجیت خبر ثقه : ۱ - خبر ثقه یعنی : خبر راوی هایی که عقلا به خبر او اعتماد می‌کنند ۲ - از یک طرف ادله اربعه دلالت می‌کند بر اینکه : عمل به غیر علم حرام است از طرف دیگر بعضی از ظن ها حجت هستند مثل : ظواهر و ظنونی که مفید اطمینان هستند و خبر واحد منبع عظیم فقهی مجتهد در استنباط احکام است لذا مجتهد نیاز زیادی به دارد سه دلیل باعث می‌شود که خبر واحد با شرایط خاص خودش حجت قطعی باشد : ۱ - کتاب تمام احکام فقهی را بیان نکرده‌اند ۲ - هم خیلی کم است ۳ - هم قدرت کشف احکام را ندارد چون عقل به ادله ای که باعث جعل احکام شده است احاطه ندارد هر کجا که بین و حکم ملازمه باشد عقل است مثل : ۱ - حکم عقل به وجود ملازمه بین و وجوب ذی المقدمه مثل : وجوب حج و به مکه ۲ - حکم عقل به وجود ملازمه بین وجوب یک چیز و حرمت ضدّ آن مثل : وجوب و حرمت ترک نماز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۹ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۱ - حجیت خبر ثقه : در حجیت واحد ۵ نظر است که به نظر مصنف نظر سوم قوی‌ترین نظریات است ۱- راوی ۲ - راوی ۳ - بودن خبر ۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر ۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر ۱ - عدالت راوی : عدالت راوی یعنی خبر واحد عادل حجت است ۲ - وثاقت راوی : وثاقت راوی یعنی خبر واحد ثقه حجت است پس ما به علم رجال نیاز داریم چون علم رجال حالات راویان مثل عدالت و وثاقت را بیان می‌کند و مجتهد : ۱ - می‌تواند راوی عادل و ثقه را تشخیص دهد ۲ - می‌تواند روایتی که قابلیت استدلال را دارد از روایتی که قابلیت استدلال را ندارد تشخیص دهد ۳ - وثوق الصدور بودن خبر : یعنی خبر واحد وثوق الصدور حجت است یعنی اگر ما وثوق به صدور روایت داشته باشیم کافی است هر چند وثاقت راوی را ندانیم پس اینجا هم به علم رجال نیاز داریم چون علم رجال از احوال راویان موجود در سند خبر بحث می‌کند ۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر : یعنی خبر واحدی حجت است که : ۱ - راوی ثقه باشد ۲ - خبر راوی موجب اطمینان باشد زمانی خبر راوی موجب اطمینان است که : راوی ضابط باشد یعنی هر چه از امام علیه السلام صادر شده به نسل بعدی منتقل کند چون اگر راوی ثقه باشد ولی ضابط نباشد : ۱ - بعضی از کلمات و جملات را حذف می‌کند ۲ - بعضی از کلمات و جملات را نقل به معنا می‌کند ۳ - باعث اضطراب در حدیث و تعارض در اخبار می‌شود ۴ - نقل به معنا کردن تمام مقصود امام علیه السلام را نمی‌رساند پس اینجا ما به علم رجال نیاز داریم تا : از احوال راویان موجود در سند خبر آگاه شویم پس مجتهد به علم رجال نیاز دارد و باید برای ویژگی های راویان به علم رجال رجوع کند ۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر : اقسام خبر : ۱ - ۲ - ۳ - ۱ - ممدوح به اخباری که روات آن مورد مدح و ستایش قرار گرفته‌اند اخبار ممدوح می‌گویند ۲ - خبر مهمل : به اخبار کسانی که مورد مدح و ستایش قرار گرفته‌اند و تضعیفی از اصحاب در حق آنان وارد نشده‌ است خبر می‌گویند قدما هم به اخبار راویان ممدوح و هم به اخبار راویان مهمل عمل می‌کردند ولی به اخبار راویانی که مطعون و مورد طعن اصحاب بودند عمل نمی‌کردند و آنها را رد می‌کردند پس کتاب‌هایی که سند و طریق آنها مورد طعن نیست این کتابها نزد علمای ما مورد اعتبار است و روایات راویان آنها هم مورد قبول است البته در صورتی که : ۱ - مورد طعن علمای رجال واقع نشده باشند ۲ - قرینه‌ای بر ردّ و عدم پذیرش روایت آنها در میان نباشد پس اینجا هم در شناسایی راویان ممدوح و مهمل و مدعون به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۰ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۲ - دلیل دوم علما برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از : دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه وقتی که در اخبار وجود داشته باشد برای حل مشکل و ترجیح یکی بر دیگری ائمه علیهم السلام در اخبار علاجیه مثل عمر ابن حنظله فرموده‌اند که : به راوی یعنی اعدل و افقه و اصدق و اورع ر جوع کنید هر کدام از اخبار که این صفات را داشتند بپذیرید و به دیگری توجه نکنید اینجا تنها احراز و به دست آوردن صفات راوی عبارت از : مراجعه کردن ما به علم رجال پس ما به علم رجال نیاز داریم ان قلت : روایت از امام صادق علیه السلام در صفات قاضی است ولی بحث ما در صفات راوی است پس این روایت به درد ما نمی‌خورد قلنا که : اولا ً : بله روایت عمر بن در باره صفات است ولی ما صفات قاضی در این حدیث را به صفات راوی تعمیم می‌دهیم چرا ؟ چون که در زمان علیه السلام : ۱ - قضات راوی حدیث هم بودند ۲ - و اجتهاد آسان بود بنابراین بین استنباط کردن و نقل حدیث کردن فرقی وجود نداشت ثانیا : فقط مقوله عمر بن حنظله از اخبار علاجیه نیست بلکه غیر از مقبوله عمر بن حنظله روایات دیگری هم داریم که آنها می‌گویند : در اخبار متعارض ملاک ترجیح خبر عبارت از این استکه : ما باید به صفات راوی رجوع کنیم و حرفی از صفات قاضی نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۱ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل : ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۳ - دلیل سوم برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از : وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در میان راویان یعنی : راوی فاسق مطالب باطل را با مطالب حق مخلوط می‌کند و به عنوان حدیث عرضه می‌کند جاعل حدیث کسی است که : حدیث جعل می‌کند و عمداً به الله تعالی و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم نسبت دروغ می‌دهد دلیل سوم می‌گوید : یقیناً در بین راویان راویان جاعل حدیث هم وجود دارد لذا اگر مجتهد از اصل روایت اطلاع داشته باشد ولی در باره راوی تحقیق و جستجو نکند نمی‌تواند فتوا بدهد علیه السلام فرمود : ابن در کتاب اصحاب پدرم روایاتی وارد کرد که پدرم این احادیث را نفرموده بود علیه السلام فرمود : ابا بر امام علیه السلام بست الله تعالی ابا خطاب و اصحابش را لعنت کند که تا امروز در احادیث اصحاب امام صادق علیه السلام دست بردند این دو روایت دلیل برای ادعای ما است ادعای ما این است که : چون در روایات روایات وجود دارد و چون در بین راویان جاعل حدیث وجود دارند پس ما به علم نیاز داریم دلیل ما : دلیل ما همین دو روایت است چون : ۱ - اگر این دو روایت دروغ و باطل باشند اینجا ادعا و مطلوب ما ثابت می‌شود که گفتیم : بعضی از اخبار اخبار جعلی هستند و با مراجعه به علم رجال باید آنها را بشناسیم ۲ - اگر این دو روایت دروغ و باطل نباشند و راست و صحیح باشند اینجا این دو روایت بهترین دلیل برای ادعای ما است ائمه علیهم السلام در این دلیل فرموده‌اند که : اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنید چرا ؟ به دلیل اینکه : ۱- در بین اخبار اخبار مورد تدلیس هم وجود دارد لذا باید اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنیم و خبری که با کتاب و سنت موافق نیست را به دیوار بزنیم ۲ - به دلیل اینکه در بین بعضی از اخبار تعارض وجود دارد لذا باید این اخبار را به کتاب و سنت عرضه کنیم و اخباری که با کتاب و سنت موافق هستند را مقدم کنیم پس دلیل سوم می‌گوید : ۱ - چون در بین راویان راوی مخلّط و مخلوط کننده و مدلّس وجود دارد ۲ - چون بعضی از اخبار جعلی هستند ۳ - چون بعضی از روایات حجت هستند نه همه روایات لذا ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۲ در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل ۱ - حجیت خبر ثقه ۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه ۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان ۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات ۵ - اجماع علما ۴ - وجود اهل سنت و اشخاص قومی در سند روایات : در کتب اربعه روایاتی وجود دارد که : ۱ - در سند آنها از اهل سنت هم هستند ۲ - گاهی هم ائمه علیهم السلام در تقیه بوده‌اند و طبق فتوای اهل تسنن فتوا داده‌اند و مشایخ ثلاثه هم فقط این احادیث را در کتب اربعه آورده‌اند یعنی : مشایخ ثلاثه : ۱ - نگفته‌اند که راوی آن سنی است ۲ - نگفته‌اند که فتوایی که داده‌اند از روی است لذا برای فهمیدن مذهب این راویان باید به کتب رجالی مراجعه کنیم تا اخبار تقیه‌ای را از اخبار غیر تقیه‌ای دهیم پس ما به علم رجال نیاز داریم ۵ - علما : علمای مسلمان حتی علمای شیعه از زمان ائمه علیهم السلام تا به امروز مشغول نوشتن کتاب‌های رجالی شده‌اند اگر در احکام شرعی اطلاع از حالات رجال حدیث دخالتی نداشت نوشتن کتاب های رجالی و توجه علما علم رجال بیخود و بیهوده و بدون دلیل بود پس بهترین دلیل بر اینکه حالات رجال حدیث یکی از پایه‌های است این است که : علما و مجتهدین و محدثین در همه زمان‌ها بر خود شان لازم و ضروری و واجب می‌دانستند که : ۱ - سند روایات را نقل کنند ۲ - در اوصاف راویان یعنی در و وثاقت و دقت و ضبط را ویان هم بحث کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۳ در مورد نیاز به علم رجال : بعضی منکر نیاز به علم رجال هستند و بعضی طرفدار نیاز به علم رجال هستند طرفداران نیاز به علم رجال در استنباط احکام شرعیه ۵ دلیل آوردند منکرین نیاز به علم رجال ۸ دلیل آورده‌اند که عبارت است از : ۱ - روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ۲ - عمل مشهور جبران ضعف سند روایات را می‌کند ۳ - برای اثبات عدالت راوی راهی وجود ندارد ۴ - در معنی عدالت و فسق اختلاف نظر وجود دارد ۵ - علم رجال مردم را رسوا می‌کند ۶ - شرایط شهادت و گفتار رجالی ۷ - توصیق اجمالی ۸ - شهادت مشایخ ثلاثه ۱ - روایات کتب اربعه قطعی هستند منکرین نیاز به علم رجال می‌گویند که : ۱ - اولاً یکی از ادله کسانی که می‌گویند ما به علم رجال نیاز داریم این است که : می‌گویند در صورتی ما مطمئن می‌شویم که روایات از ائمه علیهم السلام صادر شده است که حال راویان را از نظر وثاقت و عدم وثاقت بررسی کنیم اگر حال راوی را بررسی کردیم و فهمیدیم که راوی ثقه هست اینجا مطمئن می‌شویم که روایت از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس ما به علم رجال نیاز داریم ۲- ثانیاً هم می‌گویند که : روایاتی که در کتب اربعه است قطعی الصدور است پس نتیجه این می‌شود که : احادیثی که در کتب اربعه است قطعی الصدور هستند پس ما نیازی به علم رجال نداریم مصنف جواب می‌دهد و می‌فرماید : اینکه ما می‌گوییم احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند این ادعا ادعای بلا دلیل است چون اینجا چند مسئله است : ۱ - قطعی الصدور بودن اخبار ۲ - متواتر بودن اخبار ۳ - صحیح بودن اخبار یا صحت اخبار منظور از ( صحت اخبار ) هم این است که : اخبار کتب اربعه همراه با امارات و قرائنی است که از مجموع این قرائن و امارات انسان مطمئن می‌شود که : این اخبار از ائمه علیهم السلام صادر شده است پس : اولاً خود نویسندگان کتب اربعه ادعا ندارند که روایات کتب اربعه قطعی الصدور هستند ثانیاً اخباری که دلیل حکم شرعی هستند هم در کتب اربعه و هم در غیر کتب اربعه مثل کتاب وسایل الشیعه و مثل کتاب مستدرک الوسائل آمده است که همه مجتهدین و علما به این اخبار نیاز دارند پس ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۴ دلیل دوم منکرین نیاز به عبارت است از اینکه : عمل مشهور جبران ضعف سند را می‌کند یعنی اینکه منکرین ی‌گویند : ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم چون : ۱ - هر خبری که مشهور به آن عمل کرده باشند حجت است چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد ۲ - هر خبری که مشهور به آن عمل نکرده باشند حجت نیست چه راوی آن ثقه باشد و چه ثقه نباشد پس ما نیازی به مراجعه به علم رجال نداریم جواب مصنف : مصنف می‌فرماید جواب این دلیل این است که : ۱ - بعضی از مسائل اصلاً در کتب علما مطرح نشده است لذا برای ما مشکل است که از تمام فتاوای مشهور علما در تمام مسئله مطلع شوید ۲ - بعضی از مسائل مشهور نیستند و در آنها شهرت وجود ندارد ۳ - بعضی از مسائل دو فتوایی هستند و در آنها دو تا فتوای مخالف با هم وجود دارد که یکی مشهور و یکی اشهر است لذا ما می‌گوییم که : ۱ - گاهی خبر ثقه مشهور است ۲ - گاهی خبر خبر ثقه مشهور نیست ۳ - گاهی خبر خبر است یعنی مشهور از خبر ثقه اعراض کرده‌اند اگر خبر خبر اعراضی نباشد و مشهور از خبر ثقه اعراض نکرده باشند اینجا خبر ثقه حجت است چه مشهور باشد و چه مشهور نباشد پس ما اینجا هم نیاز به مراجعه به علم رجال داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۵ دلیل سوم منکرین نیاز به عبارتست از اینکه : راهی برای اثبات راوی نیست منکرین نیاز به علم رجال می گویند که : ما که راوی ها را ندیده ایم لذا اگر بخواهیم بفهمیم که آیا فلان راوی عادل است یا نه ؟ باید به کتب رجالی مراجعه کنیم نویسندگان کتب رجالی هم که راویان را ندیده اند بلکه از دیگران نقل کرده اند دیگران هم از کتب دیگران دیگران هم از کتب دیگران دیگران هم از کتب دیگران و هکذا خوب معلوم است که عدالت راوی با این طریق ثابت نمی شود چون اینها خود راوی را که ندیده اند بلکه از کتابها دیده اند صفحات کاغذ کتابها هم که ارزش و اعتباری ندارد پس عدالت راویان ثابت نمی شود پس نیازی به علم رجال نداریم دونفر جواب این دلیل سوم منکرین را می دهند : ۱ - مصنف ۲ - علامه مامقانی ۱ - اما جواب مصنف که می فرماید : بله مجتهد خود راوی را ندیده است بلکه یا : ۱ - یا مولفین کتب رجالی مطالب کتاب رجالی را برای شاگردان خوانده اند شاگردان هم برای شاگردان و شاگردان هم برای شاگردان و هکذا مطالب اینطور به دست ما رسیده است ۲ - یا شاگردان مطالب کتاب را برای اساتیدشان خوانده اند و هر شاگردی برای استادش قرائت کرده است و آخرش هم به دست ما رسیده است ۳ - یا مولف به شاگردش در نقل روایات کتابش اجازه داده و شاگرد هم به شاگردش اجازه داده و هکذا تا به دست ما رسیده است ۴ - یا مضامین کتاب را از خود مولف شنیده است و به دست ما رسیده است ۵ - یا مضامین کتاب را از خود مولف نشنیده است ولی انتساب کتاب برای نویسنده و مولف ثابت و مسلم بوده است و به دست ما رسیده است پس ما نیاز به مراجعه به علم رجال داریم ما می توانیم اعتماد و قبول کنیم هم به کتب رجالی و هم به نامه ها و اقرارها : ۱ - در صورتی ما می توانیم کتب رجالی را قبول کنیم و به کتب رجالی اعتماد کنیم که : نسبت دادن کتابهای رجالی به مولف و نویسنده آن ثابت شده باشد : ۱ - یا از راه تواتر ۲ - یا از راه استفاضه ۳ - یا از راه اطمینان عقلایی ۲ - در صورتی ما می توانیم اقرارهای مکتوب و وصیت نامه ها را قبول کنیم و به آنها اعتماد کنیم که : معلوم و مطمئن باشد و مشکوک نباشد معلوم و مطمئن بودن و مشکوک نبودن هم در صورتی ثابت می شود که : ۱ - یا به خط خود موصی و مقرّ باشد ۳ - یا اگر به خط دیگران است ممهور به مُهر خود موصی یا مقرّ باشد شارع فرموده که : راوی حدیث باید عادل باشد راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث یا : ۱ - غیر ممکن است ۲ - ممکن است اینجا هم یا : ۱ - مشگل است ۲ - آسان است اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث غیر ممکن باشد یا ممکن و مشگل باشد اینجا اعتبار و تشییع عدالت لغو و بیهوده است اگر راه وصول و تحصیل وبه دست آوردن عدالت راویان حدیث ممکن و ساده باشد اینجا به این معنی است که پس قول و حرف علمای رجالی حجت است چون تنها راه تحصیل عدالت راویان حدیث این است که به قول و سخن علمای رجالی مراجعه کنیم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۶ ۲ - اما جواب علامه مامقانی : علامه مامقانی می‌گوید : دو بحث است : ۱ - بحث در ۲ - بحث در در شهادت شاهد چند شرط معتبر است : ۱ - بودن یعنی رو در رو بودن یعنی کتبی فایده‌ای ندارد ۲ - بالاصاله بودن یعنی خود شاهد باید در محکمه حاضر باشد نه پسر یا برادرش یا غیرهما که : این‌ها در شاهد شرط و معتبر است ولی این‌ها در تزکیه رجالی شرط نیست یعنی لازم نیست که عالم رجالی با راوی رودررو باشند چون اگر رودررو بودن عالم رجالی با راوی شرط باشد اخذ اخبار از اصول جایز نیست چون راوی که با عالم رجالی رودررو که نیست پس منظور از مراجعه به علم رجال عبارت است از اینکه : در باره راویان تحقیق کنیم و ظن اطمینانی تحصیل کنیم که اصلاً مبنای کار عقلا هم همین است تمت کلام مامقانی مصنف ی‌فرماید : ۱ - بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب جمع قرائن و شواهد برای تحصیل اطمینان به وثاقت راوی و یا صدور حدیث از معصوم علیه السلام حجت می‌دانند ۲ -بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب شهادت حجت می‌دانند ۳ - بعضی تفصیل داده‌اند و گفته‌اند که : اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب تحصیل قرائن و شواهد بر صدق راوی و صدور خبر و روایت باشند اینجا جواب مامقانی درست است ولی اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب شهادت باشد جواب ما درست است بدان که از رجالی برای ما : یا حاصل می‌شود و یا حاصل می‌شود و یا هیچ کدام حاصل نمی‌شود نه علم و نه اطمینان ۱ - اگر از گفتار رجالی برای ما علم حاصل شود آن را می‌نامند که اینجا محل بحث ما نیست ۲ - اگر از گفتار رجالی برای ما حاصل شود آن را می‌نامند که اینجا هم محل بحث ما نیست چون اینجا حجت قطعی است اگرچه حجیت آن مثل علم فقط ذاتی نیست ۳ - اگر از گفتار رجالی برای ما نه علم و نه اطمینان ، هیچ کدام برای ما حاصل نشود اینجا محل بحث ما است اینجا از باب ناچاریم قول رجالی را قبول کنیم یعنی اینجا بحث می‌کنیم که : آیا قول رجالی از با شهادت حجت است یا نه ؟ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۷ ۴ - دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از : اختلاف نظر در معنای و فسق منکرین می‌گویند : هر کس فسق و عدالت را یک جوری معنا کرده است تا حدی که بین این معانی اختلاف زیادی وجود دارد لذا وقتی که علمای رجال گفتند : (( فلان راوی عادل است )) اینجا وجود این اختلاف زیاد بین معانی عدالت مانع می‌شود و نمی‌گذارد که ما کلام علما رجال را قبول کنیم چرا؟ چون نمی‌دانیم که علمای رجال کدام معنی عدالت را اراده کرده‌اند ؟ یعنی : نمی‌دانیم که علمای رجال همان معنای عدالتی را اراده کرده‌اند که ما قبول داریم یا معنای دیگر عدالت را اراده کرده‌اند ؟ یعنی اینکه : اگر ما خواستیم بدانیم (( آیا فلانی عادل است یا نه ؟ )) اینجا دو قول وجود دارد : ۱ - قول شیخ ۲ - قول دیگران ۱ - می‌گوید : در عدالت ظهور کافی است یعنی : اگر راوی مسلمان باشد عادل است ۲ - دیگران می‌گویند : در عدالت شخص اسلام کافی نیست بلکه وجود ملکه و لازم است پس طبق این نظر دیگران ما نمی‌توانیم قول شیخ طوسی را قبول کنیم پس اگر علمای رجال گفتند : (( محمد بن مسلم عادل است )) (( ابن سنان عادل نیست )) اینجا ما نمی‌توانیم قبول کنیم چرا ؟ چون نمی‌دانیم منظورش از عدالت کدام معنای عدالت است ؟ پس اصلاً نیازی به علم رجال نداریم مصنف می‌فرماید ما ۳ جواب داریم که دو جواب از مرحوم $مامقانی است و یک جواب از مرحوم محقق قمی است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۸ در جواب دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال مصنف می‌فرماید : ما ۳ جواب داریم که ۲ جواب از مرحوم است و یک جواب از محقق است جواب اول : مرحوم مامقانی می‌فرماید : اولاً اینکه : بله در مبنای با دیگران (( در معنی )) فرق وجود دارد و متفاوت است ولی این فرق و تفاوت نمی‌تواند جلوی تحقیق و تفحص ما را بگیرد چرا؟ چون کار و ما این است که به کتب رجالی رجوع کنیم و و تفحص کنیم ثانیا : وقتی که شیخ می‌گوید : ظهور اسلام در عدالت شخصی کافی است و با توجه به اینکه شیخ طوسی می‌داند که در عدالت به نظر دیگران وجود ملکه و تقوا لازم است و دیگران با شیخ طوسی در معنای عدالت مخالف هستند اگر شیخ طوسی در جایی گفت مثلاً : (( محمد مسلم عادل است )) و عدالت را برای محمد ابن مسلم ثابت کرد اینجا منظور شیخ طوسی از عدالت باید ملکه و تقوا باشد نه ظهور اسلام یعنی : باید شیخ عدالتی را قصد کند که همه قبول دارند و نباید عدالتی را که خودش قبول دارد را قصد کند چرا ؟ چون کتابی که برای استفاده دیگران می‌نویسد و می‌خواهد تا قیام قیامت مورد استفاده و عمل دیگران باشد پس نباید فقط بر مبنا و نظر خودش بنویسد بله فقط می‌تواند نظر خودش را یادآوری کند تمت کلام مامقانی نویسنده کتاب رجالی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۹ نویسنده کتاب رجالی یا نظر و عقیده و روش خودش را در تعدیل و جرح راویان صریحاً بیان کرده است یا صریحاً بیان نکرده است اگر صریحاً بیان کرده باشد اینجا بر طبق آن می‌کند ولی اگر صریحاً بیان نکرده باشد اینجا باید از نظریه پیروی کند چرا ؟ چون نویسنده کتاب رجالی که این همه زحمت کشیده است برای خودش که زحمت نکشیده است و برای خودش که ننوشته است بلکه برای استفاده عموم و مراجعه علما برای استنباط احکام زحمت کشیده و کتاب رجالی را نوشته است پس نویسنده کتاب رجالی با مشهور هم عقیده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۰ ۲ - جواب محقق این است که : نویسندگان کتب رجالی وقتی کتاب رجالی می‌نویسند فقط برای مجتهدین زمان خودشان که نمی‌نویسند بلکه هدفشان این است که : آثارشان برای ابد و همیشه و سال‌های سال باقی بماند و دیگران از آنها استفاده کنند لذا اگر در کتاب‌های رجالی خود می‌نوشتند که : (( راوی باید عادل و با تقوا و با ورع و با مهارت و تیزهوش باشد )) اینجا منظورشان از ظهور اسلام نیست بلکه منظورشان معنایی است که همه قبول دارند یعنی : (( ملکه و تقوا )) پس عدالت در راوی شرط است پس ما نیاز به علم رجال داریم تا بدانیم که کدام راوی عادل است قرینه دیگر اینکه : منظور و مراد علمای رجال از لفظ و کلمه (( )) ۱ - صرف بودن نیست ۲ - صرف گناه نکردن در ملأ عام نیست ۳ - صرف ظاهر نشدن نیست ۴ - صرف حُسن ظاهر نیست ۵ - بلکه مراد ملکه تقوا و احراز بازدارنده گناه در شخص است ۳ - جواب علامه مامقانی که می‌گوید : منظور علمای رجال از عدالت : احراز ملکه تقوا است و منظور : ظهور اسلام و ناشر حدیث و ظاهر نشدن فسق و رعایت حسن ظاهر و تعابیر دیگر نیست سوال : چرا تعبیر ناشر حدیث از تعبیر رعایت حسن ظاهر بالاتر است ؟ چون اگر راوی آمد و حدیثی را از راوی ضعیف نقل کرد اولاً : هیچکس دیگر به او اعتماد نمی‌کند ثانیاً : او را از شهر بیرون می‌کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۱ دلیل پنجم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : با رجال مردم رسوا می‌شوند و ما با علم در عیوب مردم تجسس می‌کنیم و بعضی از راویان را یا تضعیف یا می‌کنیم در حالی که شارع مقدس فرموده است که : عیوب مردم را پنهان و مخفی کنید پس علم رجال ممنوع و حرام است جواب مصنف : اولاً اینکه : در وقتی مدعی و نزد می‌روند و برای ادعای خودش می‌آورد اینجا منکر می‌تواند عیوب شاهد را بیان کند و شاهد را کند و مورد جرح و خدشه قرار دهد که این کار منکر باعث رسوایی شاهد می‌شود و آبروی شاهد ریخته می‌شود ولی شارع اینجا اجازه داده است یا در باب اگر کسی برای دختری رفته و والدین دختر از شما در مورد داماد و و رفتار و کردار داماد از شما سوالاتی پرسیدند اگر شما اینجا در مقام عیوب را بیان کنید باعث رسوایی داماد می‌شوید و آبروی داماد ریخته می‌شود ولی شارع به شما اجازه داده است که کنید غیبت مجوزات دیگری هم دارد ثانیاً اینکه دو بحث است : یک بحث در است یک بحث در الله تعالی است در عیوب مردم الناس است حکم الله تعالی بر حفظ حق الناس اولویت دارد چون حکم الله تعالی از روایات به دست می‌آید و شارع در تجسس درباره راویان اجازه داده است ثالثاً در باره راویان حدیث بد و ناپسند نیست چون در قرآن فرمود : ان جاکم فاسق بنباء فتبیّنوا فرمود که : هر خبری می‌شنوید تحقیق و تبیّن کنید در آیه شریفه اگر چه امر به تحقیق در باره است ولی شامل هر امر مجهولی می‌شود یعنی : هم در باره تحقیق کنید و هم در باره پس شارع داده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۲ دلیل ششم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : گفتار رجالی و شرایط ادامه جواب مصنف : ۲ - وقتی علمای رجال به ثقه بودن راویان شهادت می‌دهند علتش این است که : یا به خاطر شنیدنی هایی است که از شیخی به شیخی و یا استادی از استادش می‌باشد و یا به خاطر قرائن متواتر و شواهد قطعی می‌باشد و یا به خاطر شهرت مفید اطمینان می‌باشد که این‌ها موجب علم به عدالت یا ضعف راوی می‌شود پس در ثبوت برای راوی دو راه وجود دارد : ۱ - یا راوی معاصر است ۲ - یا راوی معاصر نیست اگر ر راوی معاصر است اینجا عدالت راوی معاصر از این راه‌ها ثابت می‌شود : ۱ - از راه ۲ - از راه وجود قرائن و شواهد ۳ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان اگر راوی معاصر نیست اینجا عدالت راوی غیر معاصر از این راه‌ها ثابت می‌شود : ۱ - از راه شهرت مفید یقین یا اطمینان ۲ - از راه قرائن متواتر پس مقدمات شهادت هم کافیست عدالت عبارت است از : ملکه نفسانی در انسان عدالت یعنی : التزام به انجام واجبات و ترک محرمات پس خود عدالت قابل دیدن نیست ولی مقدمات عدالت قابل حس هست ۳ - وقتی که ما در احوال حالات علمای گذشته تحقیق می‌کنیم یقین پیدا می‌کنیم که توثیقات و تضعیفات : ۱ - یا مستند به کتاب‌هایی است که برای علمای رجال ثابت و محرز است که انتصاب این کتاب‌ها به مولفین و نویسندگان آنها صحیح است ۲ - یا مستند به نقل و است ۳ -'یا مستند به و استفاده است پس علمای رجال به هر کتابی مراجعه نمی‌کردند بلکه به کتاب‌هایی مراجعه می‌کردند که نویسندگان آنها با راویان هم عصر و معاصر بودند پس اگر علمای رجالی گذشته در کتب رجالی خودشان می‌نوشتند و تصریح می‌کردند که : فلان راوی ثقه است شهادت و اعتمادشان حدسی نبود بلکه حسی بود این شیوه حسی بهترین و متین‌ترین راه‌های تصریح و یقین به ثقه بودن بزرگواران است چون اعتماد به حس به سه طریق بدست می‌آید : ۱ -مراجعه به کتب رجالی که در دست آنها بوده و انتصاب کتب رجالی به مولفین و نویسندگان به طریق صحیح ثابت بوده است ۲ - سینه به سینه ثقه‌ای از ثقه دیگر و نقل سینه به سینه بزرگی از بزرگ دیگر ۳ - به شهرت و استفاضه ای که در بین اصحاب موجود بوده است مثلاً : علمی که ما به عدالت صاحب جواهر و شیخ انصاری و صاحب حدائق و دیگران داریم از راه شهرت و استفاضه است پس ما به علم رجال نیاز داریم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۳ دلیل هفتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از : توثیق و به نحو موجب جزئیه: منکرین می گویند : شما که می‌گویید علم رجال لازم است دلیلتان عبارت است از : تشخیص راوی ثقه از غیر ثقه توثیق دو نوع است : ۱ - توثیق تفصیلی یعنی : توثیق تک تک رجال احادیث مثل توثیق نجاشی و شیخ طوسی ۲ - توثق اجمالی یعنی : توصیق یکجای رجالی مثل توثیق رجال ثلاثه مولفین کتب اربعه همین کار را کرده‌اند چون رجال احادیث و اسناد روایات خودشان را اجمالاً و یکجا توثیق کرده‌اند و توثیق اجمالی رجال ثلاثه یعنی کلینی و صدوق و طوسی هم حجت است پس نیازی به علم رجال نداریم جواب مصنف مصنف چند جواب می‌دهد جواب اول اینکه : ما دو بحث داریم ۱ - یک بحث در صحت روایات کتب اربعه است ۲ - یک بحث در وثاقت رجال و راوی‌های روایات کتب اربعه است که بین صحت روایات و بین وثاقت روات و راویان فرق است مشایخ ثلاثه شهادت به وثاقت راوی‌ها که نداده‌اند بلکه مشایخ ثلاثه شهادت به صحت رو ایات کتب مشایخ ثلاثه داده‌اند چون این مشایخ ثلاثه در تصحیح روایات کتاب‌های خودشان به قرائن منفصله و خارجی جدای از روایات اعتماد کرده‌اند که این قرائن به دست ما نرسیده است و وثاقت راویان حدیث را احراز نکردند پس تصحیح روایات دلالت بر وثاقت راویان آن روایات نمی‌کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
هدایت شده از علی خسروانی
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۴ ثانیاً سلمنا که حکم مشایخ ثلاثه به صحت کتب اربعه به خاطر راویان حدیث است ولی از کجا معلوم می‌شود که مستند مشایخ ثلاثه در وثاقت همه راویان احادیث کتب اربعه حسّی باشد ؟ چون احتمال دارد که وثاقت راویان احادیث کتب اربعه بر مبنای موجود باشد و بر مبنای حس نباشد اینجا در این صورت احادیث کتب اربعه برای دو گروه فقط است نه برای همه : ۱ - کسی که این قرائن را کرده باشد ۲ - کسی که به این قرائن دسترسی داشته باشد ثالثاً سلّمنا که توثیق راویان حدیث حسّی باشد اینجا در صورتی حدیث حسّی حجّت است که مشایخ ثلاثه کثرت خطا نداشته باشند ولی اگر کثرت خطا داشته باشند حتی خبر حسّی هم اعتباری ندارد چه برسد به خبر حدسی اینجا متاسفانه کثرت خطا هم وجود دارد چون مرحوم و شیخ عده زیادی از راویان کتاب کافی کلینی را تضعیف کرده‌اند یا شیخ طوسی عده زیادی از راویان کتاب تهذیب و استبصار را در کتاب رجال و فهرست خودش تضعیف کرده است پس ما نمی‌توانیم به تصحیح اجمالی نویسندگان و مولفین کتب اربعه اعتماد کنیم پس ما به علم نیاز داریم تا اسناد روایات را ببینیم چون شهادت مولفین کتب اربعه ربطی به توثیق راویان احادیث کتب اربعه ندارد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b