eitaa logo
آیت الله شیخ عباس اخوان
684 دنبال‌کننده
33 عکس
22 ویدیو
21 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری می‌گردد سعی بر این است که حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده و اگر احیاناً منبع مورد نظر یافت نشد، منابع نزدیک‌تر به موضوع آورده شود تا محققین محترم بهره‌مند گردند یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ (۱۹) بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ (۲۰) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۲۱) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ (۲۲) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ :۲۳ فضائل و علیهم‌السلام به مقتضای هر عالمی و در هر ظرفی به اندازهٔ آن ظرف و کرده است نه اینکه محدود شده باشد و ورود این مسأله در متعدد؛ تمجید از کتاب که از مصادر است و مؤلف آن جناب ؛ الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى الْخَشَّابُ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ جَبَلَةَ، عَنْ كَامِلٍ التَّمَّارِ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ لِي: «يَا كَامِلُ اجْعَلُوا لَنَا رَبّاً نَئُوبُ إِلَيْهِ، وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ». قَالَ: فَقُلْتُ: نَجْعَلُ لَكُمْ رَبّاً تَئُوبُونَ إِلَيْهِ وَ نَقُولُ فِيكُمْ مَا شِئْنَا؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَالِساً، فَقَالَ: «مَا عَسَى أَنْ تَقُولُوا، وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ إِلَيْكُمْ مِنْ عِلْمِنَا إِلَّا أَلْفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ» صص۱۶۲-۱۶۳؛ بحث از روایت مذکور توسط مرحوم علامه در ذیل بحث غلو در جلد ۷ ؛ ورود «وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ» در روایات متعدد؛ روایت ناب از علیه‌السلام پیرامون منزلت و و در کتاب الحجة کافی که حضرت رضا علیه‌السلام در جامع مرو فرموده‌اند؛ وصف شهر که امروز نیست و از جوامع بوده و ظاهراً در حمله تیموری نابود شده؛ حضور مقطعی امام رضا علیه‌السلام در شهر مرو در دوران (= )؛ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ یُمْکِنُهُ اخْتِیَارُهُ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُیُونُ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَیَّرَتِ الْحُکَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ کَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَیِیَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِیرِ وَ کَیْفَ یُوصَفُ بِکُلِّهِ أَوْ یُنْعَتُ بِکُنْهِهِ أَوْ یُفْهَمُ شَیْ ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ یُوجَدُ مَنْ یَقُومُ مَقَامَهُ وَ یُغْنِی غِنَاهُ لَا کَیْفَ وَ أَنَّی وَ هُوَ بِحَیْثُ النَّجْمُ مِنْ یَدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ ج۱ص۲۰۱؛ عجز از رسیدن به معرفت حقیقی امام علیه‌السلام: قَالَ: فَقُلْتُ: نَجْعَلُ لَكُمْ رَبّاً تَئُوبُونَ إِلَيْهِ وَ نَقُولُ فِيكُمْ مَا شِئْنَا؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَالِساً، فَقَالَ: «مَا عَسَى أَنْ تَقُولُوا، وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ إِلَيْكُمْ مِنْ عِلْمِنَا إِلَّا أَلْفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ» صص۱۶۲-۱۶۳ همه گفته‌اند و نگفته شد ز کتاب فضل تو یک الف فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها کعبه و ملجأ اهل‌بیت علیهم‌السلام است: صلوات الله علیه: نَحْنُ حُجَةُ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُ ‏اللّه‏ِ عَليَنا تفسير ج۱۳ص۳۲۶؛ إخبار علیه‌السلام به از عدم تحقق برای حضرتشان و اینکه این علم را از سلام الله علیها دارند؛ عدم امکان بیان برخی از فضائل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مجالس عام به علت صعوبت این روایات؛ رعایت و عدم جلوه جناب و رضی‌الله‌عنهم و صلوات الله علیه در محضر که سرّ اینکه از حضرت عباس علیه‌السلام مطالب کمی به ما رسیده همین است در حریمِ عشق نَتْوان زد دَم از گفت و شنید زان که آنجا جمله اعضا چشم باید بود و گوش از اولیای الهی آن کسی که در محضر امام معصوم علیه‌السلام جلوه کرده او فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است؛ روایت : مفاخرة عليّ وفاطمة عند النبيّ عليهم السلام صص۲۰۳-۲۱۰ تألیف ؛ خاکساری بزرگان در محضر صلوات الله علیه و حالات مرحوم آیت‌الله در حرم امیرالمؤمنين علیه‌السلام؛ اختلاف در مؤلف کتاب بین و شیخ که هردو از شاگردان بوده‌اند؛ تحدث أمير المؤمنين (علیه‌السلام) بما كان و يكون
آیت الله شیخ عباس اخوان
و روي عن حارثة بن قدامة قال حدثني سلمان الفارسي، قال: حدثني عمار و قال: اخبرك عجبا؛ قلت: حدثني يا عمار، قال نعم، شهدت علي بن ابي طالب (علیه‌السلام) و قد ولج على فاطمة (علیهاالسلام) فلما بصرت به نادت، ادن لاحدثك بما كان و ما هو كائن و بما لم يكن الى يوم القيامة حين تقوم الساعة، قال: فرأيت امير المؤمنين (علیه‌السلام) يرجع القهقرى فرجعت برجوعه، اذ دخل على النبي (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فقال له: ادن يا ابا الحسن فدنا فلما اطمأن به المجلس قال له: تحدثني أم احدثك؟ فقال: الحديث منك احسن يا رسول اللّه، فقال: كأني بك و قد دخلت على فاطمة و قالت لك كيت و كيت فرجعت، فقال علي (علیه‌السلام) نور فاطمة من نورنا فقال (صلی‌الله علیه وآله وسلم) أ و لا تعلم فسجد علي شكرا للّه تعالى قال عمار: فخرج امير المؤمنين و خرجت بخروجه فولج على فاطمة (علیهاالسلام) و ولجت معه، فقالت: كأنك رجعت الى ابي (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فاخبرته بما قلته لك؟ قال: كان كذلك يا فاطمة، فقالت: اعلم يا ابا الحسن ان اللّه تعالى خلق نوري، و كان يسبح اللّه جل جلاله ثم اودعه شجرة من شجر الجنة فاضاءت، فلما دخل ابي (صلی‌الله علیه وآله وسلم) الى الجنة اوحى اللّه تعالى إليه الهاما ان اقتطف الثمرة من تلك الشجرة و ادرها في لهواتك ففعل، فاودعني اللّه تعالى صلب ابي (صلی‌الله علیه وآله وسلم) ثم اودعني خديجة بنت خويلد (علیهاالسلام) فوضعتني و انا من ذلك النور، اعلم ما كان و ما يكون و ما لم يكن يا أبا الحسن المؤمن ينظر بنور اللّه تعالى. صص۴۵-۴۶؛ احاطه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر معارف و توان بر انتقال آن‌ها؛ هیچ کسی شأن جلوه‌گری در محضر امام معصوم علیه‌السلام ندارد مگر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها؛ استشمام بوی بهشت توسط پیامبر از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیهما وآلهما؛ سفارشات پیامبر به امیرالمؤمنین در شب عروسی با حضرت زهرا صلوات الله علیهم اجمعین لم یلدم بسته لب و گرنه بگفتم دخت خدایند این دو نور مطهر دیوان اشعار وصف احوال مرحوم آیت‌الله سید مرتضی مؤلف کتاب ( ُعتَبَرَة) و شهرت این کتاب مثل و تفاوت آن با الغدیر علامه ؛ اشعار مرحوم در زمان طرح برخی از سوالات پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در اشرف وَ لَسْتُ أدْرِى خَبَرَ المِسْمَارِ سَلْ صَدْرَهَا خِزَانَة الأسْرَارِ دیوان خواب مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و ذکر مصیبات وارده به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از حضرتشان؛ جلوه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در همهٔ عوالم با قناع؛ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خدای متعال است؛ کسی را به ساحت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها راه نیست مگر ولی معصوم علیه‌السلام السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله مردم همه در خوابند الا من افسرده در کنار قبر تو می‌گریم و می‌نالم ای طائر پر بسته، رفتی به دل خسته با پهلوی بشکسته، ای مرغ خوش الحانم دیگر نخوری سیلی، رویت نشود نیلی از ضربت آن سیلی، می‌سوزم و می‌سازم زهرا جان زهرا جان آیت الله https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام [فایل صوتی از ابتدا ناقص است] لزوم بودن مطلب هنگام نقل؛ معرفی کتاب تألیف مرحوم که به زبان است؛ هنر بودن نگارش فقه به فارسی و متداول بودن تألیف فقه فارسی در سده‌های گذشته و اشکال بر عیب دانستن تألیف کتب به زبان فارسی؛ مرحوم محمدتقی ابتدا فارسی نگارش یافت ولی بر اثر اشکال به ایشان کتاب خود را با نام به نگارش کرد؛ مرحوم سید محمدباقر شفتی معروف به دو جلد فارسی دارند؛ عظمت انسانی که واقف به خود است؛ جریانی از در هنگام زیارت در قبرستان و ندایی که از بقعه شنید: می‌رود و به غفلت می‌رود گوش خر بفروش و دیگر گوش خر مقام شیخ بهایی که از به حساب می‌آید؛ دستور کریم در مورد شخص نسبت به خودش: اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا :۱۴؛ جریانی منقول از مرحوم شیخ محمدتقی از کسی که درخواست علم به باطن خود از علیه‌السلام کرده بود؛ هر انسان در جایی است که وقوف به خود پیدا کند که من چی هستم؛ فرمایش مرحوم شیخ محمدتقی جعفری در کنگره بزرگداشت ایشان در مورد یکی از اساتید خودشان در اشرف به نام آشیخ در مورد کسی‌که از ایشان کسی در حرم مولا علیه‌السلام استفتایی کرده بود که بالای صفحه عناوین و القاب بسیاری نوشته بوده یک چند به کودکی به استاد شدیم یک چند به استادی خود شاد شدیم پایان سخن شنو که ما را چه رسید از خاک در آمدیم و بر باد شدیم چون شب قدر از همه مستور شد لاجرم، از پای تا سر نور شد اسم اعظم، چون که کس نشناسدش سروری بر کل اسما باشدش تا تو نیز از خلق پنهانی همی لیلةالقدری و اسم اعظمی یکی از معانی لیلة القدر یعنی شأن و رتبتی است که انسان در آن واقع است؛ تبیین مسأله: لیله قدر ما آیا با لیله قدر علیه‌السلام یکی است یا نه؟؛ ما با فرج علیه‌السلام یکی است یا نه؟؛ منشأ برخی اشتباهات در تفسیر یا مبنی بر اینکه به خواب بیننده یا مکاشفه کننده گفتند: فلان سال فرج واقع می‌شود و فرج امام زمان علیه‌السلام در آن سال نمی‌شود زیرا این او بوده نه : أَسْأَلُكَ یَا اللَّهُ وَ أَسْأَلُكَ یَا رَحْمَانُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجَنَا بِفَرَجِهِمْ ج۹۵ص۲۴؛ رحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ ص۳۷۳؛ آیا لیله قدر ما با لیله قدر معصوم علیه‌السلام می‌شود مقارن بشود یا نه؟؛ وقتی آدم فهمید چه کاره است می‌نشیند سر جای خودش و اینکه آدم بنشیند سر جای خودش خیلی مهم است؛ جریانی از تصرف شیخ بهایی در ملا سلیمان که از او تقاضای پست و مسئولیت می‌کرد؛ از عنایات خاص سلام‌الله‌علیها این است که حضرت عنایت کنند جایگاه و قدر خودش را بشناسد صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان ای ز عشقت دلم زنده مهدی دین به مهر تو پاینده مهدی مهر خاور به مهر جمالت از افق می‌زند خنده مهدی عیسی ار مرده را زنده می‌کرد صد چو عیسی کنی زنده مهدی ای امید ناامیدان در کجایی غرق خون شد قلب ما، داد از جدایی یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن انبیا را تویی رهنما تو اولیا را تویی نور دیده یادگار شه لافتایی بر خسان خط باطل کشیده خود به کوی وصال تو ای گل دل چونان غنچه جامه دریده با خیال تو و قد سروت قامت سر عاشق خمیده تا کند رو به سوی تو پرواز دل به ببر چون کبوتر تپیده عاشق منتظر در پی تو، بس شماتت ز دشمن شنیده خیز و بر فاطمه مرهم آور مرهمی بر دل آن شهیده یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن صبر کن یا فاطمه ای بانوی پهلو شکسته مهدی‌ات با شیشه دارو و درمان خواهد آمد صلی الله علیک یا مولاتی یا فاطمة الزهرا السلام علیک و علی آل بیتک الطیبین الطاهرین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته فاطمیه سال ۱۳۹۹ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ :۵۳ بحث در آیات قرآنی در شأن فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و اینکه یکی از شئون سلام‌الله‌علیها در قرآن بنابر روایات بودن حضرتشان است؛ آیا لیلة القدر مرتبهٔ زمانی است یعنی در این موجود است اعم از اینکه ما بدان علم داشته باشیم یا نه؟ که برخی روایات بدین معنا ناظر است؛ یا اینکه غرض آن شأن و مرتبه‌ای است که انسان به قدر خود وقوف پیدا کند؟؛ و یا اینکه هر دو مطلب با هم تقارن دارد؟؛ جلسه قبل بیان شد که بنا بر نظر برخی بزرگان مثل و غیره لیلة القدر آن شأنی است که انسان در حال، در نفس الأمر، دارد و بدان شأن خود وقوف پیدا کند که این مهم است؛ انسان اگر بهانه تراشی را کنار بگذارد می‌فهمد که چه کاره است ولی این مسأله مشکل است: بَلِ ٱلْإِنسَٰنُ عَلَیٰ نَفْسِهِۦ بَصِيرَةٌ (۱۴) وَ لَوْ أَلْقَیٰ مَعَاذِيرَهُ :۱۵؛ یکی از شئون همین است که می‌فهمی چه کاره هستی؛ ٱقْرَأْ كِتَٰبَكَ كَفَیٰ بِنَفْسِكَ ٱلْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا :۱۴؛ "اقرأ کتابک" به یک معنا در مورد قیامت است که در آن وقت می‌فهمی چه کاره‌ای و به یک معنا اگر کسی در این عالم به شأن خود وقوف پیدا کند قیامت شخصی او به پا شده است؛ تبیین اینکه اینقدر با انسان بازی می‌کند که کسی به راحتی نمی‌فهمد چه کاره است؛ اگر کسی متوجه شد که چه کاره است به لیلة القدر وجودی خودش رسیده است که این خودش شأنی پوشیده است و این یکی از عنایات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است که به شخص رسیده است تبیین معنای دیگری در باب لیلة القدر؛ مطلب با کردن آن متفاوت است؛ بین علما مشهور است: الحفظ و الذکاء لا یجتمعان؛ در کسی که هم حفظش قوی است و هم در ایشان قوی است را می‌گویند همانند و در معاصرین مرحوم آیت‌الله شیخ محمد حسین اصفهانی ( )؛ از امور پوشیده بر ما این است که: علت اینکه انسان گاهی چندین بار یک مطلب علمی را می‌خواند و نمی‌فهمد ولی بعد از برهه‌ای همان مطلب را می‌فهمد چیست؟ برخی علت را و برخی و برخی سلسله‌ای از و را دخیل می‌دانند؛ فیوضاتی جریان پیدا می‌کند که وقتش است خودت را متصل به آن‌ها کنی: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا حدیث ۲۱۲۳۴؛ تبیین مطلب با مثالی در باب اشتغال؛ از بلاهای دوره ما دنبال میز گشتن بسیاری از افراد برای است؛ کلامی از مرحوم آشیخ : یکی دو سه بار در مسائل بهت لبخند می‌زنه، از این لبخند را گرفتی، موفق می‌شوی و می‌روی جلو، اگر این لبخند را نگرفتی تا آخر عمر تو بدو، آن بدو؛ این مسأله مذکور را می‌گویند؛ تبیین توفیق به معنای وفق شرایط و علل و اسباب با انسان؛ در مسائل و گاهی علل و شرایط فراهم است که همان توفیق است؛ وصف مرحوم آیت‌الله میرزا ملقب به ؛ برخی اساتید در استدلال خود در مباحث خود گاهی به نظریات در مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی استدلال می‌کردند؛ مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی گاهی در مباحث معنوی در حالی‌که پشب دست خود می‌زدند، می‌گفتند: «افسوس من خام می‌میرم.» ساقیا یک جرعه‌ای زان آبِ آتش‌گون که من در میانِ پُختگانِ عشقِ او خامم هنوز علت افسوس خوردن آمیرزا مهدی آشتیانی از زبان خودشان؛ انسان وقتی بخواهد کاری را نکند هزار می‌آورد؛ روی طنابش ارزن پهن کرده است ؛ إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ حدیث ۲۱۲۳۴؛ یکی از بی‌شمار علت می‌تواند انسان را از کاری باز بدارد که ما به آن‌ها علم نداریم و نقل جریانی در این مسأله من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم آنکه آورد مرا باز برد تا وطنم منسوب به اینکه یک سلسله علل و عوامل باید محقق بشود تا انسان در برهه‌ای از زمان به مطلبی برسد، آیا این برهه مال همین انسان است یا نه؟ و تبیین این مطلب با مثال؛ هر کسی یک فلز وجودی دارد که اگر مناسب با فلز وجودی خودش شخصی را مثلاً برای علم‌آموزی در حوزه پیدا نکند، به جایی نمی‌رسد، که شرایطی مثل استاد و شاگرد و غیره دارد که یکی از شرایط فلز وجودی شخص زمان خودش است؛ نقل کلام کسی در مورد به‌عنوان قرن ؛ بحث زمان در میان
آیت الله شیخ عباس اخوان
دارم ز زمان شکوه نه از اهل زمانه کو مطرب و سازی که بگویم به ترانه در عهد که بوده‌ست که یک بار شنوده‌ست تاریخ جهان هست فسانه به فسانه یکی از معانی ناظر به این مطلب است که آن ذاتی است که همهٔ ازمنه تحت تصرف اوست و با آن‌ها و همهٔ مکان‌ها مناسبت دارد، و هرکسی در رسیدن به زمانی است که در حضرت اوست و اندازهٔ هرکسی آنگونه رقم می‌خورد و او خودش فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است که مادر اوست که این یکی از جلوات لیلة القدر است؛ توصیف از امام زمان صلوات الله علیه: أب الوقت مولی الزّمان تألیف ابن عربی؛ أب یعنی پدر همه که بر همهٔ زمان‌ها دارد؛ بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ وَ ٱلْعَصْرِ :۱؛ یکی از معانی این بیان شده که هرکسی یک زمانی دارد السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله آتش کین ز هر طرف چرا زبانه می‌کشد ناله ز دل خدای من بانوی خانه می‌کشد میان دود و آتش است بانوی دلشکسته‌ام به امر حق بود که من به خانه‌ام نشسته‌ام فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو به حق حق به گوش دل می‌شنوم صدای تو تو بین دیوار و دری پیش دو چشمان ترم میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم حسین و زینبین من تو را نظاره می‌کنند مرا صدا که می‌زنند تو را اشاره می‌کنند میان کوچه فاطمه شنیده‌ام عدوی تو به پیش چشم زینبت سیلی زده به روی تو زهرا جان زهرا جان زهرا جان زهرا جان فاطمه آرام دلم، حبیبهٔ لم یزلی لب بگشا بهر خدا، سخن بگو تو با علی صلی الله علیک یا مولاتی یا فاطمة الزهرا السلام علیک و علی آل بیتک الطیبین الطاهرین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته فاطمیه سال ۱۳۹۹ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِی لَيْلَةٍ مُّبَٰرَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ (۳) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ :۴ بحث در آیات قرآنی در شأن فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و اینکه یکی از شئون سلام‌الله‌علیها در قرآن بنابر روایات بودن حضرتشان است؛ إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ :۴۹؛ دو جهت بحث: ۱) که منتهی به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌شود و ۲) حیثیاتی که سبب شناخت شخص به جایگاه شخصی خودش می‌شود و بحث حیثیت که حیثیتی از حیثیات علیه‌السلام است که در اینجا هم بحث منتهی می‌شود به صدیقه کبری سلام الله علیها؛ ادامه بحث قبل در مورد سوره عصر: بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ وَ ٱلْعَصْرِ :۱؛ سوگند به عصر هر کسی بدین بیان که یکی از معانی این بیان شده که هرکسی یک زمانی دارد؛ برخورد انسان در زندگی با لبخندهایی که اگر قدرشان را بداند به نتیجه می‌رسد ولی با با این‌ها برخورد کند و بیاورد و دنبالش نکند ممکن است کارش به جایی برسد که به جایی نرسد دور مجنون گذشت و نوبت ماست هر کسی پنج روز نوبت اوست دوران یعنی اینکه بفهمد اندازه خودش چه است و بلندپروازی نکند بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ وَ ٱلْعَصْرِ :۱؛ معنای دیگر والعصر به امام زمان علیه‌السلام: عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ قَالَ (علیه السلام) الْعَصْرُ عَصْرُ خُرُوجِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف). ج۲۴ص۲۱۴؛ و بروز و کمال در عصر ظهور امام زمان علیه‌السلام؛ انسان در مقام بودن است: وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةً :۳۰؛ خلافت الهی بدین معناست که و الهی در انسان به ظهور و بروز برسد طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت سوگند به عصری که انسانیت در آنجا محقق می‌شود؛ توسط برخی افراد؛ تبیین معنای روایت مطلع شدن به وظایف شرعی مردم از طریق کف دست در زمان ظهور: مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام إِنَّهُ إِذَا تَنَاهَتِ الْأُمُورُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ رَفَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كُلَّ مُنْخَفِضٍ مِنَ الْأَرْضِ وَ خَفَّضَ لَهُ كُلَّ مُرْتَفِعٍ مِنْهَا حَتَّى تَكُونَ الدُّنْيَا عِنْدَهُ بِمَنْزِلَةِ رَاحَتِهِ فَأَيُّكُمْ لَوْ كَانَتْ فِي رَاحَتِهِ شَعْرَةٌ لَمْ يُبْصِرْهَا ج۲ص۶۷۴؛ کامل شدن مردم در زمان ظهور: الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِي شَيْبَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ. ج۱ص۲۵ یک معنای والعصر است؛ امکان جمع معانی مختلف والعصر به علت ناظر به شئون مختلف بودن؛ منفعت برای : ... قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَهَلْ يَقَعُ لِشِيعَتِهِ الِانْتِفَاعُ بِهِ فِي غَيْبَتِهِ فَقَالَ صلی‌الله علیه وآله وسلم إِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِهِ وَ يَنْتَفِعُونَ بِوَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَابٌ يَا جَابِرُ هَذَا مِنْ مَكْنُونِ سِرِّ اللَّهِ وَ مَخْزُونِ عِلْمِهِ فَاكْتُمْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ... ج۱ص۲۵۳؛ روایتی پیرامون عدم ضرر غیبت به حال یک شیعه؛ برکات غیبت و برکات ظهور معنای دیگر والعصر و عصر، خود است؛ در معانی گذشته: (عصر زندگی شخص و عصر ظهور و عصر غیبت) هر کدام مقطعی از زمان است ولی این معنای اخیر فرق دارد بدین تبیین: باب در ؛ عصر یعنی فشردن، فرش نجس پس از آب‌کشی باید عصر و دلک شود؛ والعصر یعنی سوگند به فشردهٔ انسانیت که فشردهٔ انسانیت ذات شریف بقیة الله الأعظم صلوات الله علیه است که عصارهٔ همهٔ خوبی‌ها است
آیت الله شیخ عباس اخوان
آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری یکی از معانی والعصر سوگند به فشردهٔ وجودی خود هر شخص است علی ای که جز به عشق تو نبوده های و هویم علی ای که جز به ذکر تو نبوده گفتگویم می عشق توست تنها به صراحی و سبویم پی آب زندگانی ره ظلمت از چه پویم که رسیده‌ام به خاک در تو به روشنایی گل من نه رسته به راستی چو قد سرو به باغ دل انسان باید سیر کند عصارهٔ وجودی خودش که چه چیزی‌اش به دردش می‌خورد و همان را به کار ببندد؛ جلوات در در صورت و که راه به مقام یا الهی می‌برد؛ هر انسانی در پی هر امری می‌رود در نظر او این امر یک کمال به نظر رسیده وگرنه نمی‌رفت دنبال آن مثل عالم به دنبال علم و ثروتمند به دنبال ثروت و حتی به دنبال مواد؛ خاطره‌ای از یک مبتلا به اعتیاد؛ آنکه به دنبال کمال حقیقی است در نظرش کمال حقیقی کمال آمده که به دنبال آن رفته و عصارهٔ وجودی او شده؛ روایتی پیرامون نجات به وسیله حتی یک حسنه؛ تبیین صعوبت بردن یک حسنه به آخرت؛ فرق بین به جا آوردن مثل صورت نماز و روزه با به داشتن روح در واقعیت و نداشتن روح در صورت از برون، طعنه زنی بر بایزید وز درونت، ننگ می‌دارد یزید ظاهرت، چون گور کافر پر حلل وز درون، قهر خدا عز و جل عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ. ج۴ص۲۲؛ صعوبت بردن یک حسنه به‌خاطر ارادهٔ غیر خدا کردن: عَنْ رَجُلٍ عَنْ مُعَاذٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه وآله وسلم فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ: وَ تَصْعَدُ الْحَفَظَةُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ أَعْمَالًا بِفِقْهٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ وَرَعٍ لَهُ صَوْتٌ كَصَوْتِ الرَّعْدِ وَ ضَوْءٌ كَضَوْءِ الْبَرْقِ وَ لَهُ ثَلَاثَةُ آلَافِ مَلَكٍ فَيَمُرُّ بِهِمْ عَلَى مَلَكِ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ فَيَقُولُ الْمَلَكُ قِفْ وَ اضْرِبْ بِهَذَا الْعَمَلِ وَجْهَ صَاحِبِهِ أَنَا مَلَكُ الْحِجَابِ أَحْجُبُ كُلَّ عَمَلٍ لَيْسَ لِلَّهِ إِنَّهُ أَرَادَ رِفْعَةً عِنْدَ الْقَوَّادِ وَ ذِكْراً فِي الْمَجَالِسِ وَ صَوْتاً فِي الْمَدَائِنِ أَمَرَنِي رَبِّي أَنْ لَا أَدَعَ عَمَلَهُ يُجَاوِزُنِي إِلَى غَيْرِي مَا لَمْ يَكُنْ خَالِصاً قَالَ وَ تَصْعَدُ الْحَفَظَةُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ مُبْتَهِجاً بِهِ مِنْ صَلَاةٍ وَ زَكَاةٍ وَ صِيَامٍ وَ حَجٍّ وَ عُمْرَةٍ وَ خُلُقٍ حَسَنٍ وَ صَمْتٍ وَ ذِكْرٍ كَثِيرٍ تُشَيِّعُهُ مَلَائِكَةُ السَّمَوَاتِ وَ مَلَائِكَةُ السَّمَوَاتِ السَّبْعَةِ بِجَمَاعَتِهِمْ فَيَطَئُونَ الْحُجُبَ كُلَّهَا حَتَّى يَقُومُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَيَشْهَدُوا لَهُ بِعَمَلٍ صَالِحٍ وَ دُعَاءٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنْتُمْ حَفَظَةُ عَمَلِ عَبْدِي وَ أَنَا رَقِيبٌ عَلَى مَا فِي نَفْسِهِ إِنَّهُ لَمْ يُرِدْنِي بِهَذَا الْعَمَلِ عَلَيْهِ لَعْنَتِي فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عَلَيْهِ لَعْنَتُكَ وَ لَعْنَتُنَا تألیف ج۱ص۱۱۲؛ تبیین صعوبت با ذکر جریانی از که نماز‌های خود را به خاطر از عبادت قضا کرد؛ جریان شخصی که فقط یک سلام از او به علیه‌السلام قبول شد به‌خاطر حالت شرمندگی که از حالت جنابت خود داشت؛ جریانی منقول از مرحوم آیت‌الله سید شهاب‌الدین پیرامون قبول نماز شخصی عشق را ابری و آبی دیگر است آسمان و آفتابی دیگر است عصارهٔ وجودی انسان جایی است که خود را در غایت پستی ببیند افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است پوریای ولی (۷۲۲ق) در ؛ علیه‌السلام کی و چگونه متوجه می‌شوند که الان امام هستند: باب فی الإمام متی یعلم أنّه إمام ... رأیت أبا الحسن علیه السّلام فی الیوم الذی توفّی فیه أبو جعفر علیه السّلام، فقال: إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، مضی أبو جعفر. فقیل له: و کیف عرفت ذلک؟ قال: داخلتنی ذلّة للّه لم أکن أعرفها ج۲صص۳۸۲-۳۸۳؛ بشارت به سرشکستگان: وَ بَشِّرِ ٱلْمُخْبِتِينَ :۳۴؛ افتاده‌تر از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در علیهم‌السلام نیست صبّت عَليّ مَصائبٌ لو أنّها صُبّت عَلى الأيّام صِرنَ لياليا تا انسان به ذیلی از ذیول فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها چنگ نزند به عصارهٔ وجودی خودش پی نمی‌برد السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله دست من و عنایت و لطف و عطای فاطمه قلب من و محبت و مهر ولای فاطمه درد و من و کرامت و جود و شفای فاطمه جرم و من شفاعت روز جزای فاطمه