eitaa logo
المیزان
254 دنبال‌کننده
119 عکس
99 ویدیو
3 فایل
کانال حاضر با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان پیرامون تفسیر آیات قران از جهت روایی،فلسفی و تاریخی و نظرات خاص حضرت علامه و همچنین پاسخ به شبهات می باشد. ارتباط با ادمین👇 @khatami_esf https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱● مراد از امر صلوة و نحر بعد از منت گذاردن به اعطاء كوثر 🔹فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ 🔹از ظاهر سياق و ظاهر اينكه حرف ((فاء)) بر سر اين جمله در آمده ، استفاده مى شود كه امر به نماز و نحر شتر، كه متفرع بر جمله ((انا اعطيناك الكوثر)) شده ، از باب شكر نعمت است ، و چنين معنا مى دهد، حال كه ما بر تو منت نهاديم و خير كثيرت داديم اين نعمت بزرگ را با نماز و نحر شكرگزارى كن . 🔹و مراد از ((نحر)) بنا بر رواياتى كه از طرق شيعه و سنى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) و از على (عليه السلام ) رسيده ، و نيز رواياتى كه شيعه از امام صادق و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) روايت كرده ، دست بلند كردن به طرف گردن در هنگام تكبير گفتن براى نماز است . 🔹ولى بعضى گفته اند: معنايش اين است كه نماز عيد قربان بخوان ، و شتر هم قربانى كن ، ( چون كلمه نحر به معناى سر بريدن شتر به آن نحو خاص است ، همچنان كه كلمه ذبح به معناى سر بريدن ساير حيوانات است ). 🔹بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه براى پروردگارت نماز بخوان ، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى به طور كامل بايست . بعضى ديگر معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ 🔹كلمه : ((شانى ء)) به معناى دشمن خشمگين ، 🔹و كلمه ((ابتر)) به معناى اجاق كور است ، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود عاصى بن وائل بوده . 🔹بعضى گفته اند: مراد از ابتر منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش ‍ است ، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات شان نزول نمى سازد. 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 640 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱● رواياتى درباره اينكه مراد از ((نحر)) در ((فصلّ لربّك و انحر)) بلند كردن دست ها در موقع اداء تكبير است 🔹و در همان كتاب آمده كه ابن ابى حاتم ، حاكم ، ابن مردويه ، و بيهقى در كتاب سنن خود، از على بن ابى طالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نازل شد، از جبرئيل پرسيد: اين ((نحيره )) كه خداى عزوجل مرا بدان مامور فرموده چيست ؟ گفت : منظور نحيره نيست ، بلكه خداى تعالى مامورت كرده وقتى مى خواهى احرام نماز ببندى دستهايت را بلند كنى ، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام ركوع رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن ، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در هفت آسمان هستند، و براى هر چيزى زينتى است ، و زينت نماز دست بلند كردن در هر تكبير است . 🔹و رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) فرمود: دست بلند كردن يكى از مظاهر استكانت و التماس است كه خداى تعالى (در مذمت كفار) فرموده : ((فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون - براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى )). 🔹مؤلف : اين روايت را صاحب مجمع البيان از مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده ، سپس گفته ثعلبى و واحدى اين روايت را در تفسيرهاى خود آورده اند. و نيز گفته همه عترت طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى نحر بلند نمودن دو دست تا محاذى گودى زير گلو در هنگام نماز است . 🔹و نيز در الدر المنثور است كه ابن جرير از ابى جعفر روايت كرده كه در ذيل آيه ((فصل لربك )) گفته است : يعنى نماز بخوان ، و در معناى كلمه ((وانحر)) گفته : يعنى دستها را در آغاز نماز و هنگام گفتن تكبير افتتاح ، بلند كن . و نيز در همان كتاب است كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه ((فصل لربك و انحر)) گفته : خداى تعالى به رسول گراميش وحى فرستاد كه وقتى تكبير اول نماز را مى گويى دستها را تا برابر نحرت - گودى زير گلويت - بلند كن ، اين است معناى نحر. 🔹و در مجمع البيان در ذيل آيه از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت : من از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم كه در تفسير آيه ((فصل لربك و انحر)) مى فرمود: اين نحر عبارت است از بلند كردن دستهايت تا برابر صورت . 🔹مؤلف : آنگاه مى گويد: عبد اللّه بن سنان هم مثل اين حديث را از آن جناب نقل كرده ، و نيز قريب به آن را جميل از آن جناب روايت كرده است 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 641 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🔹🔹🔹فهرست تفصیلی مطالب کانال👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه حمد👇 👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه بقره👇 👇 ت 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه یس👇 🌱مباحث مربوط به سوره توحید 🌱مباحث مربوط به سوره ناس 👇 🌱مباحث مربوط سوره مبارکه قدر👇 🌱مباحث مربوط به سوره کوثر👇 مباحث مربوط به سوره مبارکه دخان👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه فلق👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه همزه👇 🌱مباحث مربوط بهسوره مبارکه جن👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه فیل👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارک لقمان👇 🌱 بیان مباحث سوره مبارکه بروج👇 _دوزخ 🌱بیان مباحث سوره مبارکه قریش👇 🌱مباحث متفرقه از دیگاه علامه 👇 🌱بیان مباحث سوره مبارکه احزاب👇 🌱بیان مباحث سوره مبارکه حج👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه تین👇 🌱مباحث مربوط به سوره مبارکه نور👇 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌹حلول ماه مبارک رمضان ،ماه میهمانی و ضیافه الله،ماه بهارقرآن بر همگان گرامی باد🌹 @almizan_t https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
🌹علامه طباطبایی " کتاب تعالیم اسلامی" : در روايت اسلامى نام‌هاى بسيار پسنديده و جالبى مانند: «ماه مبارك» و «بهار تلاوت قرآن» در مورد ماه رمضان آمده است، ولى نام «ماه خدا» عالى‌ترين نام و زيباترين تعبيرى است كه درباره ماه رمضان به كار رفته است. آرى، با آن كه همه ماه‌ها، ماه خداست، ولى اين ماه به جهت اهميتى كه دارد «ماه خدا» ناميده شده است و اين خود، مزيت و روحانيت ويژه‌اى به اين ماه بخشيده است. و در اين ماه بزرگ‌ترين كتاب آسمانى- قرآن مجيد- نازل گرديده است. با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، درهاى رحمت پروردگار به روى بندگانش گشوده مى‌شود. نورانيت و صفاى ويژه‌اى در روح انسان پديد مى‌آيد و براى عبادت و تهذيب نفس و اصلاح اخلاق، آمادگى خاصى در روزه داران نمودار مى‌گردد. پيامبر اكرم ص در آخرين جمعه ماه شعبان، درباره عظمت و ارزش «ماه خدا» چنين فرمود: اى مردم! ماه خدا همراه بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است، ماهى كه در نزد پروردگار بهترين ماه‌هاست. روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات است. ماهى است كه در آن به مهمانى خدا دعوت شده‌ايد و مورد لطف و كرامت او قرار گرفته‌ايد. در اين ماه، تنفس شما ثواب تسبيح و ذكر خدا و خوابتان اجر عبادت خواهدداشت. در اين ماه هر گاه رو به درگاه خدا آريد و بر آستانه او بنشيند خداوند دعاى شما را مستجاب مى‌كند. پس، از روى صدق و صفا با قلبى پاك از خداوند بخواهيد كه شما را توفيق گرفتن روزه و خواندن قرآن عنايت كند. «زيرا بدبخت آن كس است كه در اين ماه پرفيض و با بركت، از آمرزش و رحمت خدا محروم بماند». 📘تعاليم اسلام، ص 272 @almizan_t https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
🌹🍀 توصیف "ماه مبارک رمضان"؛ در بیان پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله :  ✨۱- أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ. ☘اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش؛ به شما روى آورده است. ✨۲- شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ. ☘ماه رمضان؛ ماهى ست که نزد خدا برترینِ ماه هاست. ✨۳- وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ. ☘ و روزهایش برترینِ روزهاست. ✨۴- ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی. ☘و شب هایش برترینِ شب هاست. ✨۵- وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. ☘و ساعاتش برترینِ ساعات است.  ✨۶- هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه . ☘ و ماهى است که در آن به میهمانى خداوند دعوت شده اید. ✨۷- وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ. ☘در این ماه؛ از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید. ✨ ۸- أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ. ☘در این ماه؛ نَفَس هایتان؛ تسبیح است. ✨۹- ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ. ☘در این ماه؛ خوابتان؛ عبادت است. ✨۱۰- وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ. ☘در این ماه؛ عملتان، پذیرفته است. ✨۱۱- ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ. ☘در این ماه؛ دعایتان؛ مورد اجابت است.   ✨۱۲- إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَةٌ؛ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم. ☘در این ماه ؛درهاى بهشت؛ باز است؛ پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد. ✨۱۳- وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم. ☘در این ماه؛ درهاى دوزخ ،بسته اند؛پس، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید. https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🔹قطعه ای از بهشت قطعه شهدای گمنام گلستان شهدای اصفهان نوروز ۱۴۰۲ @almizan_t https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
🌱● ويژگيهاى بيانى آيات تشريع روزه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِب عَلَيْكمُ الصيَامُ كَمَا كُتِب عَلى الَّذِينَ مِن قَبْلِكمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(۱۸۳) أَيَّاماً مَّعْدُودَتٍ فَمَن كانَ مِنكُم مَّرِيضاً أَوْ عَلى سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طعَامُ مِسكِينٍ فَمَن تَطوَّعَ خَيراً فَهُوَ خَيرٌ لَّهُ وَ أَن تَصومُوا خَيرٌ لَّكمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(۱۸۴) شهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَتٍ مِّنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنكُمُ الشهْرَ فَلْيَصمْهُ وَ مَن كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكمُ الْيُسرَ وَ لا يُرِيدُ بِكمُ الْعُسرَ وَ لِتُكمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكبرُوا اللَّهَ عَلى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكمْ تَشكُرُونَ(۱۸۵) سياق اين سه آيه دلالت دارد بر اينكه : 🔹اولا هر سه با هم نازل شده اند، براى اينكه ظرف (ايام ) در ابتداى آيه دوم متعلق به كلمه (صيام ) در آيه اول است و جمله (شهر رمضان ) در آيه سوم يا خبر است براى مبتدائى حذف شده كه عبارت است از ضميرى كه به كلمه (اياما) بر مى گردد، و تقدير جمله (هى شهر رمضان ) است و يا مبتدائى است براى خبرى كه حذف شده و تقديرش ((شهر رمضان هوالذى كتب عليكم صيامة )) است و يا بدل از كلمه صيام در جمله (كتب عليكم الصيام ) در آيه اول است ، و به هر تقدير جمله (شهر رمضان ) بيان و توضيحى است براى روشن كردن جمله (اياما معدودات ) ايام معدوده اى كه روزه در آنها واجب شده . پس به دليلى كه ذكر شد آيات سه گانه مورد بحث به هم متصل ، و نظير كلام واحدى است كه يك غرض را در بر دارد، و آن غرض عبارت است از بيان وجوب روزه ماه رمضان . 🔹و ثانيا دلالت دارد بر اينكه قسمتى از گفتار اين سه آيه به منزله توطئه و زمينه چينى براى قسمت ديگر آن است ، يعنى دو آيه اول به منزله مقدمه است براى آيه سوم ، چون در آيه سوم تكليفى واجب مى شود كه صاحب كلام ، اطمينان ندارد از اينكه شنونده از اطاعت آن سر پيچى نكند، براى اينكه تكليف نامبرده تكليفى است كه بالطبع براى مخاطب ، شاق و سنگين است ، و به اين منظور، دو آيه اول از جملاتى تركيب شده كه هيچ يك از آنها از هدايت ذهن مخاطب به تشريع روزه رمضان خالى نيست ، بلكه در همه آنها به تدريج ذهن شنونده را به سوى آن توجه مى دهد، وبه اين وسيله استيحاش و اضطراب ذهن او را از بين مى برد، و در نتيجه علاقمند به روزه مى كند، تا با اشاره به تخفيف و تسهيلى كه در تشريع اين حكم رعايت شده ، و نيز با ذكر فوائد و خير دنيوى و اخروى كه در آن است ، حدت و شدت دلخواهى و استكبار او را بشكند. و به همين جهت بعد از آنكه در جمله : ((يا ايهاالذين آمنوا كتب عليكم الصيام ))، مسأله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان كرد، بلافاصله فرمود: ((كما كتب على الذين من قبلكم )) و فهمانيد كه شما مسلمانان نبايد از تشريع روزه وحشت كنيد، و آن را گران بشماريد، چون اين حكم منحصر به شما نبوده ،بلكه حكمى است كه در امتهاى سابق نيز تشريع شده بود. (لعلكم تتقون )، يعنى علاوه بر اينكه عمل به اين دستور، همان فائده اى را دارد كه شما به اميد رسيدن به آن ايمان آورديد، و آن ، عبارت است از تقوا. 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 5 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t