eitaa logo
حیات معقول
233 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی عليه السلام: 🌀 الاحتِمالُ زَينُ الرِّفاق 💠 تحمّل‌کردن (اشتباهات)، زینت دوستی است. 🔺 Tolerance is the splendour of friendship (or companionship) 🔹 Tolerance: تحمل 🔹 splendour: شکوه و زینت 🔹 friendship: دوستی و رفاقت 🔹 companionship: همراهی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀 با صبا همراه بفرست از رُخَت گلدسته‌اى‌ 🌀 بو كه بويى بشنويم از خاكِ بُستان شما 🔰 خلاصه شرح و بیان آن: ✔️ مقصود از در اینجا ممکن است خود محبوب باشد، لذا مرحوم سعادت‌پرور رحمه الله علیه ابتدا می‌فرماید علیه الرحمه از خداوند می‌خواهد برای او و رحمانی را به سوی او بفرستد. ✔️ اما چون در عرفانی معمولا صبا به معنای « میان عاشق و معشوق» به کار می‌رود؛ مانند «صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را***که سر به کوه و بیابان تو داده‌ای ما را» ایشان احتمال داده‌اند ممکن است مقصود از آن امام زمان عج و یا استاد کامل حافظ باشد. 🔰 اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور رحمه الله علیه: 🔻محبوبا! همان‌گونه كه همراه با قدسى‌ات هر لحظه هديه‌ها براى عاشقانت مى‌فرستى، براى ما از ديدارت نيز دسته‌گل‌هايى از جمال و اسماء و صفاتى‌ات بفرست تا مشام جانمان از خاك كويت استشمام عطرى بنمايد. 🔹در جايى مى گويد: 🔸در شب هجران، مرا پروانه وصلى فرست‌ 🔸ورنه از آهم، جهانى را بسوزانم چو شمع‌ 🔻 و ممكن است منظورش از صبا، - عجّل اللَّه تعالى فرجه- و يا كاملش - كه در اثر ظرافت روحى همواره در حضرت محبوب‌اند- باشد و بخواهد بگويد: محبوبا از اين طريق، ما را به جمال و كمال خود راهنما باش. 🔹در جايى مى‌گويد: 🔸اى صبا! نكهتى از خاك دَرِ يار بيار 🔸ببر اندوه دل و مژده دلدار بيار 🔸نكته روحْ فزا از دهنِ يار بگوى‌ 🔸نافه خوش خبر از عالم اسرار بيار 🔸تا معطّر كنم از لطفِ نسيم تو مشام‌ 🔸شمّه اى از نفحاتِ نَفَس يار بيار 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1، ص.33-34 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀مى‌كند حافظ دعايى، بشنو و آمين بگوى‌ 🌀روزىِ ما باد لعلِ شكّر افشان شما! 🔰 خلاصه شرح: بار دیگر حافظ علیه الرحمه تقاضای رسیدن به ازل را مطرح می‌کند که زندگی طیّب و شکّرافشان، در سایه توجهات او خواهد بود. 🔰 اصل سخن مرحوم سعادت‌پرور رحمه الله علیه: 🔻 الهى كه شكّر افشان و محبوب همان گونه كه خواجه را به ابدىِ‌ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً: پس حتماً او را به زندگانى پاكيزه اى زنده مى كنيم.» زنده نموده، همه عاشقان و طالبان او را روزى گردد؛ 🔻كه‌ فرمود: 💠 «الهى! ... وَألْحِقْنا بِالْعِبادِ [بِعبادِكَ‌] ... الَّذينَ صَفَّيْتَ لَهُمُ المَشارِبَ، وَبَلَّغْتَهُمُ الرَّغآئِبَ، وَأنْجَحْتَ لَهُمُ المَطالِبَ، وَقَضَيْتَ لَهُمْ مِنْ فَضْلِكَ المَآرِبَ، وَمَلأْتَ ضَمآئِرَهُمْ مِنْ حُبِّكَ، وَرَوَّيْتَهُمْ مِنْ صافى شِرْبِكَ؛ فَبِكَ إلى لَذيذِ مُناجاتِكَ وَصَلُوا، وَمِنْكَ أقْصى‌ مَقاصِدِهِمْ حَصَّلُوا» 💠 معبودا! ... و ما را به آن گروه از بندگانت ملحق نما، كه آبشخورها را براى آنان پاكيزه نموده، و به خواسته هايشان نايل گردانده، و درخواستهايشان را برآورده، و حاجتهايشان را روا ساخته، و دلهايشان را از عشق و محبّتت پُر نموده، و از شراب ناب و بى‌آلايش خود به ايشان نوشانيدى، تا اينكه به مناجات لذيذ و دلپسندت واصل گشته، و بالاترين خواسته هايشان را از تو حاصل نمودند. 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1، ص.35 🌺🌺🌺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ایمان آگاهانه ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر امام خمینی ره 🌀 چکیده بیانات امام خمینی ره در شرح مقام تدلّی: 🔺 تدلّی یا آویختگی و یا وابستگی تمام مظاهر الهی به حق تعالی، امری بدیهی است که به آن فقر مطلق نیز گویند. 🔺سالک به دو گونه می‌تواند به این آویختگی نظر کند: ۱) خود مظاهر را ببیند که در این مقام تفاضل بین آنها را می‌بیند لذا می‌گوید: "برترین زیبایی": "مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ" ؛ اما ۲) وقتی به مقام وحدت می‌رسد، دیگر تفاضلی نیست لذا می‌شود "زیبایی" خالص: "وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ" 💠 خلاصه اصل سخن امام خمینی ره در شرح مقام تدلّی و رابطه آن با "مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ" 🔻مقام تدلّی: آنچه بیان شد (در پیام‌های پیشین) بر اساس اسمائی و صفاتی بود؛ اما اگر به خلقی و مظاهری توجه شود، مقام تدّلی و آویختگی خواهد بود. 🔻در این نوع تجلّی، سالک باید با توجه به تعیّنات مختلف (مظاهر خداوند) به سوی مقام مطلقه الهی که در آن همه موجودات مستهلک هستند پیش برود که فرمود «دنی فتدلّی» 🔻همه موجودات به ذات خود وابسته به حضرت حق هستند لذا حیثیتی جز تدلّی و آویختگی ندارند که از آن به همان نیز تعبیر می‌شود؛ و این است که افتخار نبی اکرم صلی الله علیه و آله می‌شود. 🔻از این فقر مطلق به مشیت الهی، ، اسم اعظم، ولایت مطلقه محمدیه، و یا مقام علوی نیز یاد می‌شود. 🔻 و این مقام پیامبر ص که خاص اوست، همان است که نه تنها علیه السلام که غیر او نیز تحت آن جمع است که فرمود «آدم ومن دونه تحت لوائي يوم القيامة» و یا آنکه «کنت نبیّا و آدم بین الروح و الجسد» یعنی هنوز خلق نشده بود. 🔻لذا این همان و ریسمان متصل بین آسمان و زمین خواهد بود که در است «أين باب الله الذي منه يؤتي، أين وجه الله الذي يتوجه اليه الاولياء، أين السبب المتصل بين الارض و السماء» و در احادیث نیز با تعبیر اظله یاد شده است: «کنّا عند ربنا ليس عنده احد غيرنا في ظلّه الخضراء نسجد ونقدسه ونهلله ونمجده» 🔰 ارتباط بحث تدلّی با شرح عبارت «من بهائك بأبهاه و كلّ بهائك بهي» 🔻 سالک وقتی در و مظاهر سیر می‎کند هرچند همه آنها را از آن جهت که مظاهر هستند، و آویخته به حضرت حق می‌بیند، اما میان آنها تفاضل را مشاهده می‌کند لذا یکی را برتر از دیگر می‌یابد. 🔻ولی وقتی برای او دنوّ و صورت می‌گیرد و از نگاه به تعیّنات بیرون می‌رود، وحدت را می‌یابد. به تعبیر امام رحمه الله علیه: ولي وقتي به مقام قرب مطلق رسيد ... درمي‌يابد كه نسبت مشيت با همه آن‌ها يكي است و مشيت با همه چيز هست «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ‌؛ به هر طرف رو بگردانيد آن جا وجه الله است» و «وَ هُوَ مَعَكُمْ‌؛ او با شماست» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ‌؛ ما از شما به او نزديك‌تريم» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ ما به انسان از رگ گردن نزديك‌تريم». 🔻در اين هنگام دیگر تفاضلی نیست. به تعبیر امام رحمه الله علیه: ... سالك افضليت را از آنها (مظاهر) نفي مي‌كند و عرضه مي‌دارد: «وكل بهائك بهي وكل جمالك جميل» 📚 شرح دعای سحر، ج.1 ص.17 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی عليه السلام: 🌀 خَيرُ إخْوانِك مَن كثُرَ إغْضابُهُ لكَ في الحقِّ 💠 بهترين برادر تو آن است كه در راه حق، بر تو زياد خشم گيرد. 🔺 The best of your brothers is the one who is roused to anger for your sake in [standing up for] what is right. 🔹 roused برانگیخته‌‌شدن 🔹 anger: عصبانی‌شدن 🔹 for your sake: به خاطر تو ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از دعای اول صحیفه سجادیه ✍ اصغر آقائی _____________________ 💠 فَلَمْ یبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ، وَ لَمْ یعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ، بَلْ تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَکرُّماً، وَ انْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْماً 💠 [با این همه که مخالفت امر و نهی الهی کردیم] در عقوبت ما شتاب ننمود، و بر انتقام ما عجله نکرد، بلکه از سرِ رحمت و از باب کرم با ما مدارا فرمود و از سرِ مهربانی و از باب حلم بازگشت ما را از راه خطا انتظار کشید. ◀️ امام علیه السلام بعد از آنکه به امر و نهی الهی و اهداف آن اشاره فرمودند، در این فقره علت در عقوبت را بیان می‌کنند. 🔻 درباره این عبارت تنها به پاسخ دو سؤال اکتفا می‌کنیم: 🔹 1. آیا همیشه امهال از باب رحمت است؟ که امام چنین فرمود؟ 🌀 پاسخ: اگر بخواهیم مسئله را ساده بیان کنیم، باید به دو جنبه آن توجه کنیم: ✔️ امهال با توجه به مهلت‌دهنده، یعنی خداوند: 🔸 نه از باب کوتاهی و سستی است که فرمود «وَ لَا إِمْهَالُكَ وَهْناً: مهلت‌دادنت، سستی نیست»(دعای 46)؛ 🔸 و نه از باب غضب که اصل در خداوند رحمت است که فرمود "سبقت رحمته غضبه" ✔️ ولی با توجه به مهلت‌داده‌شده یعنی انسان: 🔸 گاه او مرتبه‌ای از و را دارد و در دایره وسیع ایمانی قرار گرفته است، چنین فردی در او بازگشت و مرتبه‌ای از ، چه با پشیمانی و چه با جبران، حتما ایجاد خواهد شد؛ 🔸 اما اگر در دایره عقلانیت و ایمان نباشد، و فریب او را به بیشتر سوق می‌دهد، و چون با عقلانیت نیست، بدون آگاهی از آنچه در حال وقوع است، خود را در بلای دچار می‌کند و از خیری که خداوند برای انسان توبه‌کار در نظر گرفته بود، باز می‌ماند؛ 🔻 که فرمود: «وَ لَا تَسْتَدْرِجْنِي بِإِمْلَائِكَ لِي اسْتِدْرَاجَ مَنْ مَنَعَنِي خَيْرَ مَا عِنْدَهُ» (دعای 47) و نیز خداوند متعال فرمود «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ». 🔻 و این دقیقا مانند قرآن که برای مؤمنین شفا و برای ظالمین خسارت است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» ✅ قاعده کلی: 🔻 به طور کلی هم خداوند و هم آنچه از او صادر شده است، به حکم «الظاهر» و «الباطن»‌بودن خداوند، ظاهر و باطنی دارند و همه آنها دوسویه هستند؛ مانند قرآن کریم که گاه فرمود «ذلک الکتب» و گاه فرمود «هذا القرآن» (که معنای در مقاله‌ای جدا ان شاءالله بیان خواهد شد) و یا آنکه درباره جدایی اهل دوزخ و بهشتیان فرمود: «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ: بین آن دوزخیان با اهل بهشت حصاری حایل گردد و بر آن حصار دری باشد که باطن و درون آن در، بهشت رحمت است و از جانب ظاهر آن عذاب جهنم خواهد بود» 🔹 2. صفاتی مانند تانّی، انتظار و مانند آن درباره خداوند چگونه توجیه می‌شود؟ 🌀 پاسخ: 🔻 میان خداوند و انسان هرچند برخی را به تشبیه مطلق و برخی را به تنزیه مطلق کشانده است؛ اما بزرگان اهل معرفت چون معتقدند: فإن قلت بالتنزيه كنت مقيداً و إن قلت بالتشبيه كنت محدداً و إن قلت بالأمرين كنت مسدداً و كنت إماماً في المعارف سيداً (فصوص الحکم/ ج.۱ص.۷۰) 🔻خلاصه معنای دو بیت همان است که در نیز تاکید شده است که خداوند را باید به‌گونه‌ای طوری توصیف کرد که نه به تعطیل (یعنی عدم توانمندی شناخت خداوند) و نه به تشبیه (یعنی تشبیه خداوند به انسان) بیانجامد. در حدیث فرمود: «يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ: (به خداوند می‌توان شیئ گفت تا با این توصیف) او را از مرز تعطیل و تشبیه خارج کنی». ✅ برداشت نهایی در اوصاف شبه‌انسانی خداوند: وقتی مثلا گفته می‌شود خداوند منتظر است: 🔸 اولاً باید این صفت را از حدود انسانی خارج کرده، لایق ذات الهی معنا کنیم؛ 🔸 و ثانیاً نتیجه آن را در خداوند جریان بدهیم. به این معنا که نتیجه انتظار در انسان چیست؟ حصول امری که احتمال می‌رود انجام شود؛ لذا انتظار در خداوند یعنی ایجاد (نه حصول) امری که از طرف بنده (نه خداوند) احتمال دارد انجام شود؛ هرچند خداوند یقینا می‌داند او انجام خواهد داد یا خیر. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📚 وقتی مهتاب گم شد 🖋 نویسنده: حمید حسام 📝 تقریظ مقام معظم رهبری: 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹«بچّه‌های همدان؛ بچّه‌های صفا وعشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی ادّعا؛ یاران حسین علیه السّلام؛ یاوران دین خدا.. و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور... و آنگاه فضای معنویّت و معرفت؛ دلهای روشن، همّتها و عزمهای راسخ؛ بصیرتها و دیدهای ماورائی... 🔸اینها وبسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه‌ی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذت می‌کند و آتش شوق را در آن سرکش‌تر می‌سازد. 🔸راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده ی او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله رب العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه دیدگان است. 🔸بر او و بر همه ی آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان‌شاء‌الله. 🔹درباره ی نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از اینها است. 🌀مقدّمه ی کتاب یک غزل به تمام معنی است.» 🗓 ۹۵/۱۰/۱۸ 📖 معرفی کتاب: 📌«وقتی مهتاب گم شد» قبل ازآنکه شرح زندگی علی خوش لفظ باشد، روایتی عینی از یک واقعه‌ی تاریخی است که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند. 🔺علی پانزده ساله در عنفوان جوانی با اصرار فراوان خود به جبهه اعزام می‌شود و آنجاست که درمی‌یابد شهادت ارمغانی است که با ترک خود به دست می آید، اما گویی قرار است علی خوش لفظ با تنی مجروح وخسته زنده بماند، تا سال ها بعد ماجرای وصل حدود هشتصد دوست و برادرش را برای ما روایت کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زیارت‌نامه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها💠 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَ دافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَ السَّلامُ عَلَیْکِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ 🖤🖤🖤💔💔💔🖤🖤🖤 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 رسول خدا صلی الله علیه و آله: 🌀 أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. 💠 کجا مانند خدیجه پیدا خواهد شد؟! او در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. 📚 بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul