eitaa logo
هیأت جوانان حضرت علی اکبر (ع)
261 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
146 ویدیو
10 فایل
حضرت علی اکبر (ع)، "جوان مومن انقلابی" زمان خویش بود!
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 🌛 🔸يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ 🔹ای اهل ایمان! از آنچه به شما روزی كرده‌ایم كنید، پیش از آنكه روزی بیاید كه در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی؛ و کسانی که از طفره میروند واقعا بد کارند! (۲۵۴) 📚بقره - 254 ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
-369746176_-214608.mp3
15.71M
🎙 🌛 🔊 قرائت قران: ایات۲۵۴ تا۲۵۷سوره بقره 🎙 محمد شحات انور 🔹به مناسبت ................................. ✅ @Javananaliakbar1386
🌛 موضوع: تعامل با قرآن 😇 حاج آقا عابدینی: 😯 بسم الله الرحمن الرحیم ... مرحوم علامه می‌فرمایند در قرآن کریم بیش از 2200 آیه‌ی قرآن در مورد انبیا وارد شده که اگر بخواهیم با یک ضرب و تقسیم ساده حساب بکنیم بیش از ثلث قرآن در مورد انبیا است. این که ثلث قرآن به عنوان کتاب خاتم، به عنوان کتاب الهی، به عنوان آن حقیقی که می‌خواهد تا ابد انسان‌ها را به بالاترین مراتب هدایت جذب بکند، بیش از 2200 آیه‌ی آن در مورد وارد شده نشانه‌ی اهمیت این حقیقت است که چقدر در هدایت گری و تربیت انسان‌ها می‌تواند موثر باشد. 😔 حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند که ما اگر این کتاب (قرآن) را در دست نداشتیم ولی برای ما خصوصیات این کتاب را می‌گفتند که شفای هر دردی است، آرامش دهنده‌ی دل‌ها است و خصوصیات زیادی که در روایات وارد شده است، اگر بر ما خصوصیاتش را می‌گفتند حاضر بودیم چقدر خرج بکنیم تا برویم در دور دست‌ها این کتاب را از پشت ویترین ببینیم که این چه حقیقتی است که این همه آثار دارد اما چون به راحتی در دسترس همه‌ی ما است باعث شده که قدر کاملی از این کتاب را ندانیم. ✌️ پیغمبر اکرم فرمودند: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ (وسائل الشیعه ج 27 ص 33) در این روایت شریف که من دو چیز را بین شما باقی می‌گذارم که این‌ها از هم جدا نمی‌شوند تا بر حوض کوثر بر من وارد شوند ... إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً (مستدرك الوسائل ج 11ص 372) اگر کسی تمسک بکند به این‌ها گمراه نمی‌شود (آیت االه بهجت) می‌فرمودند که این روایت شریف سرّی از اسرار شیعه را بیان می‌کند و آن سرّ این است که این دو امکان جدا شدن ندارند و اگر ما در دوران واقع شدیم، به ظاهر می‌بینیم امام زمانمان را (که) برای ما در دسترس نیست، معلوم می‌شود اگر با قرآن رابطه برقرار شدیم، (درواقع) به امام زمان متصل شدیم ؛ یعنی جدایی امکان ندارد نه این که اعتباری جدا نمی‌شوند اصلا حقیقتا این دو حقیقت با هم یک حقیقت واحده هستند که می‌فرماید جدا نمی‌شوند. لذا ایشان می‌فرمود اگر در دوران غیبت کسی به دنبال امام زمان می‌خواهد بگردد رجوع به قرآن و انس با قرآن آن حقیقت را برایش محقق می‌کند. 🙇 حضرت آیت الله حسن زاده حفظه الله می‌فرمودند خوب است انسان گاهی قرآن را ایستاده رو به قبله بخواند تا ادبی را رعایت بکند، تا این برای او کمال ایجاد ‌کند. نشسته خواندن مانعی ندارد اما ایستاده خواندن یک و ارادت ویژه را ابراز کردن است. 🌟 عیب ما این است که (قران را) موجود نمی‌بینیم، اگر موجود زنده، یک حقیقتِ حیّ ببینیم، رابطه‌ی ما با او متفاوت می‌شود. 📖 حضرت آیت الله بهجت می‌فرمود اگر بلد نیست قرآن را بخواند، باز بکند، نگاه بکند صفحات را، با محبت نگاه بکند. ... روایت دارد: وقتی که موسی را از آب گرفتند ... آسیه او را آورد پیش فرعون، گفت «وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِّي وَلَكَ» (قصص/ 9) این، چشم روشنی برای من و تو باشد. چون بچه دار هم نمی‌شدند. آسیه موسی را قبول کرده بود ولی فرعون قبول نکرد. روایت دارد که اگر فرعون هم محبت به موسی در دلش همان موقع ایجاد می‌شد، فرعون هم نجات پیدا می‌کرد. خیلی زیباست که حتی کودکی که هنوز در مرتبه‌ای که مبعوث به نبوت نشده و هنوز معلوم نیست ولی‌ای از اولیاء الهی است اما محبت به ولی از اولیاء در دوران کودکی هم اثرش این گونه است. 💞 حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند که اعمال خیلی شرایط دارد تا اجابت شود و قبول شود اما محبت و بغض از آن مسائلی است که خیلی با شرایط کم و سرعت زیاد تاثیر ایجاد می‌کند. این محبت الهی اگر بر دل‌ها بیفتد دیگر برای انسان است. خیلی سرعت حرکت بیشتر است، سرعتش نامتناهی است، محبت، سرعتِ نامتناهی است. 🔓 یک کلامی از مرحوم سید علی آقای قاضی: اگر کسی امروز دنبال این است که خودش را به سیر و سلوک برساند،اگر امروز می‌خواهد پیدا بکند،اگر می‌خواهد باب‌های مشاهده برای او گشوده شود، ایشان فرمودند: دستورالعمل رجوع به قرآن است. 🔐 بعضی بزرگان فرمودند قرآن با نامحرم سخن نمی‌گوید. نامحرم کسی است که با قرآن محبت ندارد، رابطه ندارد، اگر هم یک موقعی باز می‌کند، از روی بی میلی است. این نامحرم است. مشتاق نیست. لذا سعی کنیم پیدا بکنیم به قرآن. هر چقدر عطش ما شدیدتر باشد، که وقتی قرآن را باز می‌کنیم احساس بکنیم که دوست داریم و قبل از آن که خسته شویم جدا شویم که با یک حال خوشی از قرآن جدا شده باشیم. 🖇 ... (ادامه دارد) 📚 منبع: جلسه 94/11/03 سمت خدا. .............................................. ✅ @javananaliakbar
-1756356862_-214526.mp3
15.57M
🎙 🌛 🔊 🎙 با نوای حاج مهدی رسولی 🔹به مناسبت .................................. ✅ @Javananaliakbar1386
🌹 🌛 🌹شهید ابراهیم هادی 🌹 نشسته بود جلوی منزلشان، قرآن مقابلش باز بود و با صوتی زیبا مشغول قرائت آیات الهی بود‌. کاری نداشت که دیگران در موردش چه میگویند. گویی خودش بود و خداوند. قرآن را میخواند و در ترجمه اش دقت میکرد. این کار همیشگی ابراهیم در دوران نوجوانی و جوانی اش بود. کلام الهی جایگاه ویژه ای در زندگی اش داشت. به صراحت می توانم بگویم ابراهیم، مانند برخی از ما، قرآن را مهجور و رها نساخت. او شمال این آیه نمیشود: وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا پیامبر [درقیامت‌] می‌گوید: ای پروردگار من همانا قوم من این قرآن را متروك گذاشتند! 📚 فرقان-۳۰ 📚 خدای خوب ابراهیم-صفحه۳۰ .................................................... ✅ @javananaliakbar1386
📜 🌙 🔹 فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا 🔸 پس (ای نماینده‌ی خدا) كافران را [كه انتظار دارند از انجام رسالتت دست بکشی] نکن و به وسیله این [قرآن‌] با آنان [بزرگِ فرهنگی و تبلیغی‌] كن. 📚 بقره - ۵۲ ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
-692248831_-214664.mp3
2M
🎙 🌙 🔊 ترتیل: ایات ۴۰ تا ۶۰ سوره فرقان 🎙 حامد شاکرنژاد 🔹 به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
موضوع: چرا قصه‌ی انبیا؟ 😇 حاج‌آقا‌عابدینی: 👌 بعد از این که بحث انس با قرآن را عرض کردیم، جمله‌ای را این جا برای شما از امام رحمةالله‌علیه می‌خوانم. من عمدا تعمد دارم از جملات ایشان در گوشه گوشه‌ی کلاممان استفاده بکنیم و محبت ما به ایشان بیشتر شود تا بلکه شفاعت ایشان بیشتر شامل حال ما شود. این ارادتی که همه‌ی ملت ما به امام دارند، باید دائم این ذکر بر زبان‌ها بیاید و این محبت شود. این اظهار محبت خودش شفاعت می‌آورد و ما امید به شفاعت امام رحمةالله‌علیه را داریم و (ایشان) اثر وجودی که گذاشت در نظام تغییر ماهیت افراد که واقعا یک تحول را ایجاد کرد. 📖 در این قرآن که آمده نشان می‌دهد که خدا چگونه پیامبران و اولیا الهی را تربیت کرد و آن‌ها چگونه مردم را تربیت کردند. 😲 در خطور ذهن و خیالات ما اصلا نمی‌گنجد، نمی‌توانیم بفهمیم که خدا چگونه انبیا را تحت تربیت خودش قرار داده است و چه عتاب‌ها، چه خطاب‌ها، چه ابتلائاتی برای این‌ها در آن رابطه پیش آمده و چه سنگلاخ‌ها و مسائل سنگین را طی کردند و به کمالاتی رسیدند که (اینها) اصلا برای ما مفهومش هم قابل تصور نیست چه (رسد به) این که بخواهیم به مصداقش، چشم بدوزیم. حقیقت نبوت و رابطه‌ی آن‌ها با خدا، حقیقت وجودی انبیا که در رابطه شان با خدا محقق می‌شود (را) ما هیچ خبری نداریم، نمی‌دانیم چیست، این قدر که این‌ها عظیم هستند. لذا محبت به انبیا گرامی و با عظمت اسم بردن از آن‌ها و در دل مشعوف بودن به این که انسان یاد آن‌ها را می‌کند، خیلی برای انسان غنیمت است. این‌ها را ساده نگیریم. 🔐 قرآن کریم که ذکر انبیا را این همه در قرآن آورده و یاد کرده، این گونه نیست که بخواهد گویی بکند، بلکه دارد یک حقیقت و را برای ما ترسیم می‌کند که سبب ماست. (یعنی) تربیتِ حقِ آن‌ها را (یعنی نوعی که خدا پیامبران را تربیت میکرد) و تربیت آن‌ها خلق را (یعنی نوعی که پیامبران خلق را تربیت میکردند)؛ که در این وسط فواید بی شمار و تعلیمات بسیار است و در آن قصص، به قدری معارف الهیه و تعلیمات و تربیت‌های ربوبیه، مذکور و مرموز است که عقل را متحیر می‌کند. 🔑 امام در کتاب آداب الصلوة دارد (که): اکثر معارف و اخلاق و احکام که ما داریم، از آن قصه‌ی خلقت آدم قابل به دست آوردن است؛ یعنی قصه، فقط قصه‌ی خلقت نیست. قصه‌ی انبیا، فقط قصه‌ی یک افرادی از نوع انسانی نیست. تاریخ روحانی بشریت است، حقیقت انسانیِ انسان را قرآن بیان می‌کند. از احکام گرفته تا اخلاق، تا عقاید، تا دقیق‌ترین معارف الهی، در قصه‌ی انبیا خدا معارفش را با مصادیق بیان کرده، حتی ولایت را؛ یعنی ما اگر حضرات معصومین علیهم السلام را بخواهیم بشناسیم راه شناختن نبی گرامی اسلام و حضرات معصومین از راه انبیا محقق می‌شود. 😦 چرا؟ (چراکه اگر) همه‌ی انبیا را در بالاترین مراتبِ کمالی‌شان بگذاریم کنارهم؛ این قسمت وجود ابراهیم + آن قسمت وجود موسای کلیم را + آن قسمت وجود عیسی روح الله را + آن قسمت وجود آدم صفی الله را همین طور بیاییم تا انبیا بزرگوار دیگر، مثل قطعات یک پازل و جورچینی که کنار هم قرار می‌گیرند. بعد یک شکلی از این درمی‌آید. این حقایق وجودیه، همه اشاره دارند به یک حقیقت کمالیه، هر کدام گوشه‌ای از آن (حقیقت) را نشان می‌دهند. 💡 مهمترین نکته: لذا تعبیر آیه‌ی قرآن این است که «فكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَـؤُلَاءِ شَهِيدًا» (نساء/ 41) خطاب می‌شود به نبی گرامی اسلام: آن روزی که هر امتی نبی‌شان، شاهد و میزانشان است و تو بر همه‌ی آن شاهد‌ها شاهد هستی؛ یعنی آن‌ها شئون تو هستند. همانطور که امت انبیا شئون انبیا هستند، ظهور انبیا هستند، همه‌ی انبیا جلوه‌ای از وجود نبی مکرم هستند لذا اگر قرآن وجود انبیا را توصیف می‌کند، دارد نبی ختمی را توصیف می‌کند. برای ما دارد را، را توصیف می‌کند. لذا برویم بهتر از آن جا که خدا دارد آن‌ها را (خودش) معرفی می‌کند؟ 😔 گاهی قصه‌ها شده، قصه‌ی موسی، قصه‌ی ابراهیم، که این کتاب، کتابِ قصه و تاریخ نیست. بلکه کتاب سیر و سلوک الی الله و کتاب توحید و معارف و مواعظ و حکم است و در این امور مطلوب است تا در نفوس قاسیه، نفوسی که گرفتند و سخت شدند کند و از آن پذیرد. این جمله‌ی امام بود از آداب الصلوه. 🤔 مرحوم علامه طباطبائی این جمله را می‌فرماید که خدا مفاهیمش را با مصادیق توضیح داده؛ یعنی نیامده بگوید نیکویی چیست، نیکو را نشان می‌دهد، انبیا را نشان می‌دهد، خوب را نشان می‌دهد، به جای این که بگوید خوب چیست، خوب را نشان می‌دهد. 🖇 ... (ادامه دارد) 📚 منبع: جلسه 94/11/03 سمت خدا
-1953489149_-214654.mp3
8.57M
🎙 🌙 🔊 : دعای ۳۴ صحیفه سجادیه 🎙 با نوای حاج مهدی‌ رسولی 🔹به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
🌹 🌙 🌹محمدحسین علم‌الهدی🌹 روز سختی بود، تمامی گردان زیر شنی تانک پر پر شدند؛ تقریبا رفیقامون را نمی شد شناسایی کرد! تک تک بالای سر بچه ها میرفتیم و تک تک جیب هاشون را می گشتیم تا شاید شناسایی شون کنیم ولی... . بالای سر یکی رسیدم همین که دستمو کردم تو جیبش دستم به یک چیزی شبیه قرآن خورد، با خودم فکر کردم قرآن که نمیتونه انقدر ورق ورق و استفاده شده باشه که یک هو خشکم زد، یاد حسین افتادم آخه اون همیشه باهاش قرآن و نهج البلاغه بود و میخوند ، خوب یادم هست یک شب که تو انفرادی ساواک دستگیر شده بود فرداش وقت ملاقات دادند، رفتم گفتم:حسین!چی لازم داری بگو!هرچی باشه برات میاورم! حسین گفت: قرآن! در هرجا به مشکل میخورد به قران و نهج البلاغه رجوع میکرد و آخر هم با قرآن شناسایی شد. 📚 سفرسرخ - با اندکی تغییر در جمله بندی ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
📜 🌙 🔹 لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ 🔸 آنان كه به خدا و روز قیامت ایمان دارند، از تو برای کناره‌گیری و دوری از جهاد با اموال و جان‌هایشان اجازه نمی‌خواهند [بلكه در هر شرایطی مشتاقانه به سوی میدان نبرد، بیرون می‌روند]؛ و خدا انسان های را خیلی خوب میشناسد(یعنی ابتدای آیه ویژگی متقین است). 📚 توبه - ۴۴ ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
توبه۳ترتیل114سورهقرآنکریمmstudiocutter20200427122522.mp3
729.1K
🎙 🌙 🔊 ترتیل : ایات ۳۶ تا ۴۷ سوره توبه 🎙 حامد شاکرنژاد 🔹به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
موضوع: *انبیا الگو و ما در اراده خود در برابر اراده الهی* 😇 حاج‌آقاعابدینی: 🎓 کتاب‌های علمی این گونه است که مفاهیم را توضیح می‌دهند. جای خودش علم است (و) باید همان طور هم باشد، اما کتاب ، کتاب نیست؛ یعنی نمی‌خواهد مثل روش علمی پیش برود. 🎬 مثلا در قصه‌های انبیا شروع می‌کند یک قصه را به اوج خودش می‌رساند اما یک دفعه رهایش می‌کند. به عنوان مثال، خیلی زیباست قصه‌ی موسای کلیم، وقتی که از پیش شعیب سلام الله علیه برمی‌گشت ... موسی رفته بود پیش شعیب پناهنده شده بود. به خاطر کسی که کشته بود😱، از دست فرعون فرار کرده بود🏃‍♂. بعد از ده سال بر می‌گشت. هنوز عنوان فراری را داشت. از بیراهه می‌آمد. در یک جایی ... رعد و برق 🌩 و سرما 💨 و باران 🌧، خیلی شدید شد. به طوری که راه را که داشتند از بی راهه می‌رفتند، گم کردند😵. آن جا قرآن کریم خیلی زیبا اوج مسئله را وقتی ترسیم می‌کند که حالا روایت دارد همسر موسی هم حامله بود🤰. سختی کار مضاعف بود. تمام گوسفندانی 🐑 هم که همراه موسی در سال آخر به عنوان اجرت موسی بود ... در اثر رعد و برق 🌩 و پراکندگی و سرما داشتند از هم جدا می‌شدند. هر کس به سویی می‌رفت. هم سرمایه‌ی مالی اش را داشت از دست می‌داد، هم همسر و خانواده اش 👪 داشتند آسیب می‌دیدند. این جا انسان به چه کسی احتیاج دارد؟ یک آتشی 🔥 از دور دید. وقتی آتش را از دور دید ... به سمت آتش رفت. تعبیر قرآنی این است که بروم «أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى» (طه/ 10) یا (اینکه) راه را پیدا بکنیم_بالاخره آتش نشان می‌دهد کسی آن جاست. برویم راه را از او بپرسیم_یا آتشی از آن جا بیاوریم (تا) این جا از سرما نجات پیدا بکنیم ... یک دفعه می‌بینید وقتی می‌رسد به آتش، به آتش که رسید، قصه عوض می‌شود. فقط آن جا تجلی می‌کند «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» (طه/ 12) آن مباحث عظیمی که در بعث موسی به نبوت ایجاد می‌شود، دنبال چه بود؟ (دنبال) آتش، تا راه پیدا بکند. راه پیدا کردن هم خیلی زیباست. تا راه را پیدا بکند در بیابان یا از سرما نجات پیدا بکند. به آتش می‌رسد اما وقتی می‌رسد، یک طور دیگری می‌شود. دیگر قرآن کاری ندارد بعد از این چه شد. کاری به بقیه اش ندارد، چون کتاب نیست. نگاه به مسائل ندارد. بعد بگویند چه شد؟ پس همسر موسی چه شد؟ آن شدتِ گم شدنِ موسی چه شد؟ جای دیگری گم شده بود در زمین، (اما) در آسمان پیدا شد؛ بعث به رسالت شد موسای کلیم. آنهم نبی اولوالعزم!!! لذا قصه را رها می‌کند. قرآن در نظام علمی هم همین طوری است. در نظام‌های دیگر هم این طوری است. قرآن کاری به این ندارد که این روش در نظام علم چگونه است، در نظام داستان چگونه است، بلکه چون قصه اش بر اساس است ... آن جایی که به هدایت گری منجر می‌شود را می‌آورد را نمی‌آورد. 👐 پس تمام مفاهیمی را که ما دنبالش هستیم در هدایتگری، در کمالات، (قرآن) در ذیل قصه‌ی انبیا بیان کرده (است) ... لذا (در قرآن) در ضمن وجود مبارک انبیا علیهم السلام، تمام (این) مفاهیم کمالی دین مطرح شده است ... این‌ها (پیامبران الهی) به عصمت رسیده اند و هیچ فعلی، قولی، هیچ حرکتی، هیچ رفتاری از این‌ها خالی از الهی نیست... 🐳 ذیل جریان حضرت یونس نبی سلام الله علیه، ... «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا» (انبیاء/ 87) ... (یونس) آمد تقاضای عذاب کرد و مقدمات عذاب (هم) فراهم شد. عذاب آمد بر قوم یونس. (یونس) از قوم خارج شد. وقتی که از قوم خارج شد. (با اینکه) طبق عقل ما، طبق نگاه عقلانی ما، یک امر صحیحی است، اما آن جا خطاب و عتاب می‌شود به یونس، که یونس! چرا قبل از این که به تو بگوییم برو، رفتی؟ این گناه نیست. این تحت امر بودن تمام حرکات و سکنات، تحت امر و نهی الهی بودن است یعنی ... به جایی می‌رسند انبیا در کمال، که تمام لحظه لحظه‌ی وجودشان تحت الهی می‌شود. (البته) با خودشان، با کمال خودشان. یک انسان، کمال نهایی اش این است که به جایی برسد که نه فقط در واجبات و محرمات، نه فقط در مستحبات و مکروهات، بلکه در لحظه لحظه‌ی عمرش، امرش دائر این باشد که به او گفته چه بکن، به او گفته این کار را بکن یا نکن. این اراده نداشتن نیست. (بلکه) با (و انتخاب خودش) به این جا رسیدن است. نه این که این رسیدن، به این که انسان اراده نداشته باشد. نه! انسان می‌بیند: خدا در وجود او حاکم باشد از (خود) او است. 🖇 ... (قسمت اول) 📚 منبع: جلسه 94/11/10 سمت خدا. ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
🖇 (ادامه سخن) 🤲 در دعا ما باورمان در یک حدی است. لذا هم در حد است. لذا وقتی می‌رسیم مریض را می‌بینیم، دعا می‌کنیم برای شفایش، اما (وقتی) مرده می‌بینیم، برای زنده شدن مرده دعا نمی‌کنیم. چون باورمان نمی‌شود که مرده زنده شود با دعای ما! برای همین، دعا کردن برای زنده شدن مرده را هم نمی‌کنیم. اما انبیا باورشان به قدرت الهی این گونه نیست که ما باور داریم. لذا می‌بینید که دعا می‌کنند، به اذن الله، عیسی علیه السلام می‌شود مظهر احیای حق. احیا می‌کند، چون دارد. چون خودش را ، (چون خودش را) کاره‌ای نمی‌بیند. ... 😔 حضرت آیت الله بهجت می‌فرمود: خدا چه کند با ما؟ که اگر زود اجابت بکند، گاهی ما رو به می‌کنیم! خیلی تعبیر زیباست. *چه کند با ما؟ که ما باور نداریم که خدا اجابت کردنش، نه بردار است، نه بردار است. لذا وقتی که می‌خواهد اجابت بکند ... روایت هم نقل می‌کند که فإنَّ العطيَّةَ على قَدْرِ النِّيَّةِ (غررالحکم ، ص ۲۳۸) عطیه‌ای که خدا به انسان می‌دهد و عطا می‌کند، به اندازه‌ی و است که او کرده. اگر باورش این باشد که خدا، قدرت مطلق است (و) هیچ چیزی برای او نیست، این یک نوع اجابت محقق می‌شود. 🎬 لذا ابراهیم سلام الله علیه آن پرندگان 🐤 را قطعه قطعه می‌کند «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا» (بقره/ 260) سعی زنده می‌شوند و به سوی او می‌آیند. حضرت عیسی «وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّـهِ» (آل عمران/ 49) زنده می‌کند مردگان را و جزء معجزات عیسی علیه السلام این بوده که مردگان زنده می‌شدند. 🙇‍♂ لذا می‌بینید که برای انبیا این مسئله چون پذیر است، تحقق هم محقق میشود. چون به خدا دارند، به که نمی‌خواهند نگاه بکنند. قدرت خودش را که نمی‌خواهد ببیند. درست است که معجزات به نفسِ نبی، قائم است اما نفسِ نبی به چه قائم است؟ به خدای تبارک و تعالی این‌ها می‌بینند. قدرت الهی را که از وجود آن‌ها دارد خودش را نشان می‌دهد. هایشان را بر همان تنظیم می‌کنند. ✊ لذا می‌بینید موسی به تنهایی می‌رود سراغ فرعون، با همه‌ی دبدبه و کبکبه‌ی فرعون و عظمتی که می‌گوید «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» (نازعات/ 24) شش صد هزار نظامی تحت فرمان فرعون و تخت و بارگاه او به گونه‌ای است که می‌گوید: هر جا بروی، باران در هر جای این مکان ببارد، در مملکت من می‌بارد. اما به تنهایی خدا می‌گوید «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى» (نازعات/ 17) نمی‌گوید ؟ می‌گوید ! چون می‌داند وقتی خدا است، یکنفری در مقابل همه‌ی این‌ها، یک نفر نیست. خداست اراده‌ی او، رفتار او، (اینها) تحت الهی است. فرعون هم تحت اراده‌ی الهی است. این را باور دارد ... 💯 مهم: این بالاترین کمال است که انسان در زندگی اش و رفتارش به جایی برسد که خدا در همه‌ی وجودش حاکم است. چطوری این بر ما ایجاد می‌شود؟ ... هر امری که در وجود ما محقق می‌شود، هر جایی که (برای) ما امر الهی آمده (و) ما اطاعت کردیم، این یک مرتبه از فناست. فنای اراده‌ی در اراده‌ی . یعنی من اراده‌ی خودم را گذاشتم کنار، اراده‌ی الهی را در وجودم حاکم کردم. همین انجام واجبات! از اینجا، آن توحیدِ مجسم، شروع می‌شود! 👣 چرا انبیا توحید مجسم شدند؟ از کجا آغاز کردند؟ چطوری شد؟ آیا این‌ها تافته‌ی جدا بافته هستند یا نه؟ این‌ها «لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب/ 21) این‌ها های زنده هستند. این‌ها حقایق قابل هستند... ⤴️ فرمان‌های الهی در وجود انسان وقتی محقق می‌شود، انسان دارد به توحید نزدیک می‌شود... لذا اولیا الهی هر چه بالاتر می‌آیند وجودشان تر می‌شود... منتها با به این جا می‌رسند این می‌شود کمال ملائکه ... اما انسان ... با اختیار می‌آید بالا. تفاوت انسان با مَلَک ... (در) تعبیر قرآن این است که «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ» (تین/ 5-4) ما انسان را در بهترین بنیه خلق کردیم اما کجا قرارش دادیم؟ در پایین ترین مرتبه‌ی وجود. پایین ترین مرتبه‌ی فعلیت. اما بنیه و توانش، احسن تقویم است. اما از کجا آغاز می‌کند؟ از نقطه‌ی صفر. از این جا باید آغاز بکند. (حالا) یا می‌آید بالا، یا می‌رود پایین. نقطه‌ی صفر یعنی استعداد تام و کامل انسان که (در) این مسئله هر چقدر، انسان سیرش، سریع تر باشد، زودتر به آن نقاط کمال می‌رسد و (برعکس). 📚 منبع: جلسه 94/11/10 سمت خدا. ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
1675632385_-215048.mp3
10.5M
🎙 🌙 🔊 : دعای ۷ صفیحه سجادیه 🎙 با نوای حاج میثم مطیعی 🔹 به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
🌹 🌙 🌹شهید عباس بابایی🌹 در دوران تحصیل در آمریكا، روزی در بولتن خبری پایگاه «ریس» كه هر هفته منتشر می شد، مطلبی نوشته شده بود كه توجه همه را به خود جلب كرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت 2 بعد از نیمه شب می دود تا شیطان را از خودش دور كند. من و بابایی هم اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم. او گفت: چند شب پیش، بی خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع كردم به دویدن. از قضا كلنل «باكستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه بر می گشتند. آنها با دیدن من شگفت زده شدند. كلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد. نزد او رفتم. او گفت: در این وقتِ شب برای چه می دوی؟ گفتم: خوابم نمی آمد. خواستم كمی ورزش كنم تا خسته شوم. گویا توضیح من برای كلنل قانع كننده نبود. او اصرار كرد تا واقعیت را برایش بگویم. به او گفتم: مسایلی در اطراف من می گذرد كه گاهی موجب می شود ،‌ با‌وسوسه‌هایش ‌مرا‌ به ‌گناه بكشاند و در دین ما توصیه شده كه در چنین موقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم. آن دو با شنیدن حرف من، تا دقایقی می خندیدند، زیرا با ذهنیتی كه نسبت به این مسائل داشتند، نمی توانستند رفتار مرا درك كنند.» 📚 پرواز در بینهایت ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
📜 🌙 🔹 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَآءَ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 🔸 ای مؤمنان! كسانی كه دین شما را مسخره و بازیچه گرفته‌اند را همراه و دوست خود مگیرید، چه از اهل كتاب باشند و چه از كافران، و اگر (واقعا) هستید الهی پیشه کنید (یعنی یکی از مصادیق تقوا این دوری کردن است). 📚 مائده - ۵۷ ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
-1806033150_-215176.mp3
838.2K
🎙 🌙 🔊 ترتیل: ایات ۵۰ تا ۵۹ سوره مائده 🎙 حامد شاکرنژاد 🔹به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
موضوع: مثال های انبیا هر یک یک بُعد و یک جنبه از وقایع مسلمان است 😇 حاج‌آقاعابدینی: 💓 قوتِ ، سرعتی ایجاد می‌کند در انسان که هیچ چیزی به آن نمی‌رسد. هر چقدر این شوقِ محبت، شدید تر باشد و این شوق و محبت شدیدتر باشد، سرعت سیر بیشتر می‌شود ... (آنگاه) سرعت حرکت انسان برای رسیدن به نامتناهی، نامتناهی می‌شود ... 🏴 چون شوق و محبت در سفینه‌ی امام حسین شدیدتر محقق می‌شود، چون شوق به امام حسین علیه السلام و نفرت از دشمنان، نفرت از کسانی که مانع راه هستند (محقق میشود)، (چون) در جریان امام حسین هم اوج محبت ایجاد شده، هم اوج نفرت ایجاد شده، این دو قوه با سرعت سیری ایجاد می‌کنند که انسان را با سریع ترین (حالت به مقصود) می‌رساند. لذا کشتی امام حسین اسرع است در نجات ... همه‌ی آن‌ها (اهل بیت) هم مردم را ارجاع می‌دهند به امام حسین. لذا *جریان امام حسین بیشترین تاثیر را در امام زمان دارد؛ یعنی عمده‌ی لشکریان امام زمان علیه السلام از کسانی هستند که در جذب شده اند و آن جا سرعت سیر پیدا کرده اند و به کمالات رسیدند. 🌈⚡️ ... (ما) در زیارت‌ها ... به خصوص مثل زیارت وارث ... از سلام بر آدم شروع می‌کنیم، می‌رسیم (به) ... آدمی که صفی الهی است، ابراهیمی که خلیل الله است، بعد عیسی که روح الله است، موسی که کلیم الله است، یکی یکی سلام می‌دهیم تا می‌رسیم به و بعد، سلاله‌ی نبی ختمی که این می‌خواهد را برساند. چرا متذکر آن‌ها می‌شویم؟ (چون) می‌خواهد بگوید: حقیقت واحده است، یک سیر است ... این از ابتدای عالم که آغاز شده، تا امروز که ادامه پیدا کرده، یک سیر است ... 💡اطبا 👨‍⚕ در زمان عیسی، اولین گروندگان به عیسی بودند و سحره‌ی 🧙‍♂ فرعون، اولین گروندگان به موسی بودند، چون آن‌ها زودتر فهمیدند. لذا در زمان (پیامبر)ختمی، معجزه را می‌پرسند چه بوده؟ امام صادق علیه السلام خیلی زیبا می‌فرماید: امروز معجزه است! چون به اوج رسیده. لذا دین‌ختمی معجزه است. لذا کتاب الهی، کتابِ معرفت است، کتاب عقل است. ... 🌟 بعضی بزرگان عنوان کرده اند که حضرات معصومین زندگیشان انسان است. ائمه علیهم السلام یک انسان 250 ساله است. لذا می‌بینید اگر یکی از حضرات معصومین، امیر مومنان علیه السلام مثلا، در سال بیست یا ده یا پانزده ... کلامی دارد و امام معصوم دیگری مثلا در سال 200 گفتاری دارد. این‌ها، مثل این می‌ماند که از یک حقیقت واحده این پیام صادر شده، لذا می‌توانند همدیگر را بزنند، می‌توانند ناظر به همدیگر باشند، بکنند همدیگر را، روشن بکنند. از یک انسان صادر شده، چون این‌ها کُلُّهُم نُورٌ وَاحِد (همه یک نور واحداند). همین بحث را ما در مورد داریم، که انبیا یک انسانِ چند هزار ساله هستند. ... حدودا هفت هزار سال است! این هفت هزار سال، یک انسان واحده است. انبیا در طول هفت هزار سال، یک انسانِ واحدِ هفت هزار ساله هستند که اولین نبی که آدم سلام الله علیه است، فرمایشی داشته و کلامی داشته و وحی الهی را تجلی داده تا آخرین پیغمبری که نبی ختمی است و اوصیا گرامی ایشان تا امروز، (که) ما در زمانِ حجتِ غائبِ حضرتِ حق هستیم و آن بقیة الله هست، (همه ی اینها) یک حقیقت واحده هستند که این حقیقت واحده، کلام اولی و آخری ناظر به همدیگر است و همدیگر است. این، نشان می‌دهد که ی انبیا برای ما باعث می‌شود که داریم از انسان، حقیقت را می‌شنویم. سیره‌ی واحد است. هیچ بِینَش نیست. 🤝 لذا تعبیری که امام رحمة الله علیه داشتند که اگر همه‌ی انبیا در یکجا قرار بگیرند، هیچ اختلافی بینشان نیست؛ چون یک حقیقت نوریه هستند که این حقیقت نوریه جلوه‌های مختلفش در زمان‌های مختلف است. مثل این است که یک کسی (در عنوانی) پدر است و پسر است به دیگری. به عنوان دیگری عالم است، به عنوان دیگری هنرمند است، به عنوان دیگری ورزشکار است. این، حقیقت واحده است (که) ظهورات مختلفی پیدا کرده است که در همه‌ی آن ظهورات همین است که دارد می‌کند. 🖇 ... (قسمت اول) 📚 منبع: جلسه 94/11/10 سمت خدا. ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
🖇 (ادامه سخن) ⚖ ... همه‌ی این‌ها تجلیات نبی اکرم است. در روایات الی ماشاء الله و در قرآن هم است ... این آیه‌ی شریفه فکیف اذا جئتا من کل امه بشهید شهیدا ... می‌خواهد بگوید (که) نبی‌ختمی، آن حقیقتی است که همه‌ی این‌ها از او گرفته، همه‌ی این‌ها ظهورات او هستند؛ یعنی این حقیقت واحده‌ای که در بین همه‌ی انبیا است، حقیقت نبی‌ختمی است که (پیامبر ص فرمود:) کُنتُ نبیّاً و آدمَ بینَ الماءِ و الطّین (بحارالانوار، ج 16، ص 402) من نبی بودم در حالی که آدم هنوز بین آب و گل بود. یا (روایت دیگری هست که) انوار ما و ارواح ما قبل از عالم خلق شد ... أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَهُ نُورِي (بحارالانوار، ج 1، ص 97) (در) تعبیرات، آمده وجودی نه جسمش! لذا می‌گوید: من با همه‌ی انبیا بودم. آیه‌ی شریفه که می‌فرماید «فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَـؤُلَاءِ شَهِيدًا» (نساء/ 41) (یعنی) انبیا، میزان و شاهدان هر امت هستند؛ (بدین معنا که) هر امتی که به سوی آن‌ها مبعوث شدند، انبیا، میزان (آن) امت هستند، یعنی اعمالِ آن امت سنجیده می‌شود با میزان آن امت که (آن میزان، همان) نبیشان است... (خب حالا) انبیا میزانشان چه کسی است؟ نبی مکرم اسلام است. (خداوند فرموده است:) تو بر همه‌ی آن موازین، شاهد هستی، میزان هستی؛ یعنی انبیا اگر بخواهند سنجیده شوند که چقدر بهره از کمال دارند_(میدانید که انبیا) مراتب دارند، بعضیشان بر بعضی تفاضل و برتری دارند_(حال) اگر بخواهند این‌ها (یعنی انبیا) سنجیده شوند که این‌ها در چه مرتبه‌ای از کمال هستند، با نبی‌ختمی‌مرتبت سنجیده می‌شوند ... 🔦🔓 اولیاء الهی دستور داده‌اند: در مقام سیر و سلوک به سوی خدا که وقتی قرآن را می‌خوانید، توجه بکنید که این قرآن را همین الآن، از زبان نبی گرامی اسلام دارید می‌شنوید، در محضر رسول گرامی اسلام هستید و از مبارک رسول گرامی اسلام این قرآن را دارید می‌شنوید ... اگر این توجه در وجود انسان ایجاد شود و (اگر) شوق ایجاد شود،(اگر) آمادگی ایجاد شود، قرآن هم خودش را به همین نسبت نشان می‌دهد! ... او (قرآن) در پرده نیست، (بلکه) ما در پرده‌ایم. او در حجاب نیست، ما در حجاب هستیم. لذا حرکت باید از سوی باشد ... 🤞 «يَهْدِي بِهِ اللَّـهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ» خدای تبارک و تعالی با کتاب خودش، با هدایت خودش، با کتاب‌های آسمانی خودش، با این، ما را می‌کند. اگر کسی دنبال رضایت و رضوان الهی باشد، او را می‌رساند به راه‌های سلامت! دیگر او وقتی به سبل سلام رسید، از گزند شیطان در امان می‌شود؛ یعنی کسی که با خودش را پیوست، با کتاب الهی خودش را جوش داد و همراه کرد، این (فرد) در حقیقت به سبل سلام رسیده. رضوان، مقام رضای الهی است ... (در ادامه میگوید) «وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ» (بدین معنی) که نورِ خودِ حقیقتِ حق است (که) از ظلمت‌های تعیناتِ خلقیه‌ی انسان، به سمت توحید و حقایق ربوبی حرکت می‌کند ... 👌😢 (به عنوان نکته ی پایانی عرض کنم که) این سپاس و شکر را ما چگونه داشته باشیم که در دوره‌ی نبی خاتم قرار گرفتیم؛ یعنی خدای تبارک و تعالی به ما استعدادی داده است که در دوران حقیقتی قرار گرفتیم که همه‌ی انبیا در طول تاریخ ظهوری از ظهورات او بودند و امروز ما در مرتبه‌ای قرار گرفتیم، در جایی قرار گرفتیم که این دوران، تجلی اسم حضرت حق است (و ما در دوران تجلی اسم جامع حضرت حق قرار گرفته ایم). این خیلی عظمت برای ما ایجاد می‌کند. تفضل خدای متعال است و چقدر شکر می‌خواهد! که ما باید شاکر باشیم! پس با این نگاهِ ما، وجود انبیا همه بیانِ وجود نبی‌خاتم است ... در قرآن تعبیر زیبای دیگری هم دارد ... (میفرماید:) ذکر (و بیان کردن) زندگی همه‌ی انبیا و امت هایشان در قرآن، است برای امت ختمی (یعنی مسلمانان)!!! ؟ چون مثال، یک جهت را نشان می‌دهد، همان یک ظهور را نشان می‌دهد اما ظهور جامع خود حقیقت نبی است! رجوع به آیاتی که می‌فرماید: «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا» (زخرف/ 57) ما مثال می‌زنیم فرزند مریم را برای تو. این (یک) ضرب المثل است! یا می‌فرماید که «وَمَضَى مَثَلُ الْأَوَّلِينَ» (زخرف/ 8) (یعنی) گذشت مثال اولین! (آیه) تعبیر به مثال می‌کند که این‌ها است. 📚 منبع: جلسه 94/11/10 سمت خدا. ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
364781315_-232557.mp3
5.22M
🎙 🌙 🔊 🎙 با نوای حاج مهدی رسولی 🔹به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
🌹 🌙 🌹 شهید ابراهیم هادی 🌹 بازی دنیا وقتی می دید برخی از رفقا سرگرم دنیا و بازی های دنیایی شده اند، خیلی دلش می سوخت. خودش اهل ورزش و بازی بود، اما بازی های دنیا را جدی نمی گرفت. وقتی می دید که برخی چطور برای قرمز و آبی فریاد می زنند، دلش می سوخت که چرا گوهر عمر را اینگونه هدر می دهند. در مسابقات کشتی هیچوقت نتیجه برایش مهم نبود. ابراهیم هیچگاه وقتش را پای تلویزیون تلف نکرد. حتی کتاب هایی برای مطالعه انتخاب می کرد که معرفتش را افزایش دهد. یکبار در شب ۲۳ ماه رمضان با هم می رفتیم که رفقای زیادی را دیدیم که در محل مشغول فوتبال بودند، (ابراهیم ناراحت شد و گفت: آخه امشب هم بازی؟!) می خواست بازی دنیا او را فریب ندهد؛ چراکه خدای خوبش می فرماید: إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ زندگی دنیا فقط بازی و سرگرمی است، اگر ایمان بیاورید و تقوا داشته باشید، خدا اجرتان را می‌دهد و از شما در برابر اجر دادنش، اموالتان را طلب نمیکند (یعنی خدا به شما نیاز ندارد و از شما درخواستی ندارد). محمد - 36 📚 خدای خوب ابراهیم - ص۸۷ ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
📜 🌙 🔹 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ 🔸 [این است‌] ماه رمضانی كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه هدایتی است برای مردم و دارای دلایلی روشن از هدایت می‌باشد، و مایه جدایی [حق از باطل‌] است. 📚 بقره - ۱۵۸ ................................................ ✅ @javananaliakbar1386
669261569_-210780.mp3
684.3K
🎙 🌙 🔊 تلاوت مجلسی: ایه ۱۵۸ بقره 🎙 حامد شاکرنژاد 🔹به مناسبت ................................................ ✅ @Javananaliakbar1386
موضوع: خلقت حضرت علی نبینا و علیه السلام 😇 حاج‌آقاعابدینی: 🧔 حضرت آدم در عین این که به عنوان یک نبی مطرح می‌شود، به عنوان اولین انسان هم مطرح می‌شود. هم اولین نبی است، هم اولین انسان است که عالم با الله آغاز شد و با خلیفة الله هم پایان می‌یابد. لذا امکان ندارد که عالم انسانی، خالی از حجت الهی باشد. لذا ... حتما ضرورت دارد که حجت باید در روی زمین باشد و نمی‌شود زمین از حجت خالی باشد ... 🤔 در جریان حضرت آدم، اولین آیاتی که به این تابلو برمی‌خوریم (این است:) «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» (بقره/ 30) خدای تبارک و تعالی قبل از خلقت انسان، اول طرح مسئله می‌کند در بین ملائکة الله، که من می‌خواهم خلیفه‌ی خودم را در زمین (قرار بدهم)؛ یعنی خدای تبارک و تعالی این خلیفه را، خلیفه‌ی الهی در عوالم وجودی قرار داده است، لذا با ملائکه مطرح می‌کند. بعد از آن، ملائکه سوال می‌کنند که اگر این قرار است مطلق خلیفه باشد، با توجه به این که ما به عنوان ملائکة اللهی که مجرد از ماده و از تزاحمات و فساد و این‌ها هستیم، اگر قرار بود کسی خلیفه باشد، (ما ملائکه) اولی به خلافت بوده ایم ... 🤯 (آدم پایش در عالم ماده است). عالم ماده‌ای که جای تنازع است، محدودیت دارد ... از کجا ملائکه فهمیدند که این سفک و فساد دارد؟ خونریزی می‌کند، فساد می‌کند، به نزاع می‌کشاند، درگیری دارند، با همدیگر نمی‌سازند، حتی نه فقط خودشان را (بلکه) در محیطشان فساد بکنند، حتی در گیاهان و حیوانات هم ایجاد فساد بکنند! ملائکه از کجا فهمیدند (اینها را) که ابتدا سوال کردند؟ (ملائک) بلافاصله گفتند «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بقره/ 30) مرحوم علامه طباطبائی می‌فرمایند که وقتی خدا فرمود "فی الارض" یعنی (از طرفی) پای این (آدم) در زمین است. (و اینکه فرمود خلیفه) نشان می‌دهد که خلیفه، استعداد نامتناهی است ... خلیفه صفات او (خدا) را دارد. خلیفه جانشین است ... بسیاری از کارها به واسطه‌ی وجود او محقق می‌شود ... می‌گوید ... پای او در گل بود_در گل بودنِ عالم ماده یعنی پای این (آدم) در عالم محدود بود، از آن طرف، توانایی و استعدادش خلافت الهی بود_ الهی یعنی نامتناهی الهی را می‌خواهد بکند_ ... 🌒 در عالم ماده هر چیزی که هست، ندارد ... یعنی در عالم مادی هیچ چیزی نیست. هر چیزی در عالم مادی است، عمر دارد، اجل دارد، محدود است، زمان دارد، یک زمانی می‌رسد که از بین می‌رود.خورشید ما 🌞 هم تقریبا آرام آرام انرژی اش ساطع که می‌شود، کم کم رو به ضعف می‌رود. تا به یک جایی می‌رسد که این قدرت را نداشته باشد. چون ماده اش محدود است ... این است که دارد. وقتی تغییر دارد، تغییر و تدریج، رو به تمام شدن می‌رود و جایگزین شدن یا افول شدن (رخ میدهد). همان طور که ابراهیم خلیل، خیلی زیبا در آن جریان فرمود «قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» (انعام/ 76) نسبت به خورشید ☀️ و ماه 🌑 و ستارگان ⭐️، من غروب کننده را، چیزی که تمام می‌شود، غروب می‌کند و دیگر نیست را، دوست ندارم ... 🚀 انسان را می‌خواهد، محبوب را می‌خواهد، محبوب زائل شدنی و فانی شدنی محبوب انسان نیست. لذا اگر اشتباه می‌گیرد، گاهی مدتی را دنبال یک محبوبی می‌رود، وقتی به آن ، بعد مدتی می‌بیند از آن زده شده، بالاتر را می‌خواهد. چون حقیقتِ استعدادِ نامتناهی‌اش، محبوب را می‌طلبد. ✍ خیلی زیبا در آن نامه‌ای که امام به گورباچف نوشت، فرمودند: عشق نامتناهی، محبوب نامتناهی می‌طلبد. این خودش برهان است که اگر در انسان عشق نامتناهی امکان پذیر است، حتما باید این معشوق، نامتناهی باشد. 😨 (از یک طرف) این (انسان) خلیفه است؛ یعنی اسماء الهی می‌خواهد در وجود این، متجلی شود ... از این طرف عالم ماده محدود است. اگر این (انسان) در عالم ماده قرار گرفت، خود به خود به نزاع (منجر میشود). لذا تعبیر خوبی امام رحمة الله علیه نسبت به کارتر داشت. زمانی که آقای کارتر رئیس جمهور آمریکا بود، امام فرمود: آقای کارتر اگر تمام کره‌ی زمین را هم بگیرد، باز کمش است! کره‌ی ماه و کرات دیگر را هم می‌خواهد، چون آن عشق نامتناهی در وجود (او) است. اشتباه در گرفتند. فکر می‌کنند این مالکیت‌های ، اجابت آن است. لذا قانع نمی‌شوند به هیچ کدام از این‌ها! هیچ انسانی قانع نمی‌شود! 🖇 ... (قسمت اول) 📚 منبع: جلسه 94/11/17 سمت خدا. ................................................ ✅ @javananaliakbar1386