🔴 تمرین بیست و هفتم
✳️ #بیان:
📚متن:
فضل الفقيه على العباد كفضل الشمس على الكواكب
🔰سؤالات:
🔸در این نقل شریف از امام رضا علیهالسلام یک وجه شبه در تقدیر بگیرید که نتیجهاش این باشد که غرض، افاده وجوب طاعت فقها است و یکی هم در تقدیر بگیرید که نتیجهاش این باشد که غرض، تشویق به تفقه است.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و هشتم
✳️ #بیان:
📚متن:
... فإن الفقه مفتاح البصیرة
🔰سؤالات:
🔸در این خبر چند تشبیه وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و نهم
✳️ #نحو:
📚متن:
و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین
🔰سؤالات:
🔸۱. معنای«باء»؟
🔸۲. ترکیب ذیل آیه؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیام
✳️ #نحو:
📚متن:
قال رسول الله عليه السلام : خلق الله مقادير الخلق قبل أن يخلق السموات والأرض بخمسين ألف سنة
🔰سؤالات:
🔸«باء» به چه معناست و به کجا تعلق دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
أَوَلَمْ يَنظُرُواْ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ مِن شَيْءٍ وَأَنْ عَسَى أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
🔰سؤالات:
🔸۱. نوع«مِن» و «أن»؟
🔸۲. ترکیب جمله اخیر؟
🔸۳. چند تنازع در متن ایه شریفه وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و دوم
✳️ #فقه_الحدیث، #اصول:
📚متن:
عن عمه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأسلم: صوموا هذا اليوم، قالوا: إنا قد أكلنا، قال: صوموا بقية يوم عاشوراء.
اهل سنت روزه روز عاشورا را مستحب میدانند. مرحوم محدث قمی نیز نظر جالبی در مفاتیح، اعمال روز عاشورا نوشتهاند.
🔰سؤالات:
🔸ایا خبر عامی بالا به انضمام قاعده ما لا یدرک کله لایترک کله شاهد فتوای عامه است؟ چرا؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و سوم
✳️ #منطق:
📚متن:
قال ابو عبدالله علیهالسلام«لا خیر فی شیء لیس له اصل»
🔰سؤالات:
🔸 نقیض و عکوس خبر شریف را بفرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و چهارم
✳️ #تفسیر، #اصول:
📚متن:
«اتَّفَقَ الْفُقَهَاءُ عَلَى وُجُوبِ تَكْرِيمِ الآْدَمِيِّ بِاعْتِبَارِهِ إِنْسَانًا، بِصَرْفِ النَّظَرِ عَمَّا يَتَّصِفُ بِهِ مِنْ ذُكُورَةٍ وَأُنُوثَةٍ، وَمِنْ إِسْلاَمٍ وَكُفْرٍ، وَمِنْ صِغَرٍ وَكِبَرٍ، وَذَلِكَ عَمَلاً بِقَوْل اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ}»
🔰سؤالات:
🔸عبارت فوق از برخی از علمای عامه است. نحوه استفاده حکم از ایه را بفرمایید.
🔸سپس به بیان مرحوم علامه طباطبایی در برداشت همین حکم از ایه مراجعه کرده و با برداشت خودتان مقایسه بفرمایید.
ضروری است که هر دو برداشت در قالب اصطلاحات اصول، بیان شوند.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و پنجم
✳️ #معانی:
📚متن:
باغِ دل و دیده را بیاراست
روی تو به صورتی که میخواست
🔸علت عدول از اصل و تقدیم گزاره بر نهاد چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و ششم
✳️ #منطق:
📚متن:
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ المُسلمينَ قالوا لِرسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لو أكرَهتَ يا رسولَ اللّه ِ مَن قَدَرتَ علَيهِ مِن النّاسِ علَى الإسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا و قَوِينا على عَدُوِّنا ! فقالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : ما كُنتُ لِألقَى اللّه َ عَزَّ و جلَّ ببِدعَةٍ لم يُحدِثْ إلَيَّ فيها شيئا «و مَا أنا مِن المُتَكَلِّفِينَ»
🔰سؤالات:
🔸۱. قضیه جواب نبی اکرم در کدام قسم از مبادی اقیسه قرار میگیرد و متعاقباً استدلال در کدام صناعت جا دارد؟
🔸۲. به انضمام ایه مذکور در اخر خبر به عبارت نخست جواب نبی اکرم ص قیاس بسازید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و هفتم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
در 👆
🔰سؤالات:
🔸علت حذف قلنا و علت تفاوت استفاده از جمع صحیح(الطائفین،العاکفین) و جمع وکیل(الرکع،السجود) چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و هشتم
✳️ #اصول:
📚متن و🔰سؤالات:
🔸اگر فردی بر جمعی که شما نیز جزو آن هستید سلام کند و شما شک کنید که جواب سلامی که یکی از مخاطبین داد صحیح بوده یا نه و یا او نیز مد نظر سلام دهنده بوده یا نه و یا اینکه سلام دهنده جواب را شنید یا نه جواب دادن سلام بر شما واجب است؟(خصوصاً اگر در نماز باشید.)
*از اصول عملیه استفاده شود*
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سی و نهم
✳️ #اصول، #منطق:
📚متن:🔰سؤالات:
🔸یکی از فضلای محترم حوزه در جلسه مباحثه با یکی از رفقا اشکال کرده است که بین قرینه العادل در أکرم العالم العادل با یرمی در رأیت أسداً یرمی چه تفاوتی هست که می گویید عام مخصَّص مجاز نیست؟
ضمن جواب به شبهه این عزیز، با توجه به تقسیمات مبحث مغالطه در صناعات خمس اشتباه مذکور را ریشه یابی نمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهلم
✳️ #نحو:
📚متن:
الَّذِينَ ءَاتَيْنَٰهُمُ ٱلْكِتَٰبَ يَتْلُونَهُۥ حَقَّ تِلاَوَتِهِۦٓ أُوْلَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِۦ
🔰سؤالات:
🔸عبارت را طبق احتمالات متعدد در خبر معنا نموده و یکی را با دلیل ترجیح دهید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
وَدُّوا۟ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُوا۟ فَتَكُونُونَ سَوَآءً
🔰سؤالات:
🔸ایه شریفه را تجزیه و ترکیب نمایید.
🔸چند تاویل به مصدر وجود دارد؟
🔸احتمالات سواء را با توجه به تحمل یا عدم تحمل ضمیر بررسی کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و دوم
✳️ #منطق:
📚متن:
1-عن الفضل بن أبي قرة السمندي أنه قال: قال لي أبو عبد الله ع أ تدري من الشحيح قلت هو البخيل فقال الشح أشد من البخل إن البخيل يبخل بما في يده و الشحيح يشح بما في أيدي الناس و على ما في يده حتى لا يرى في أيدي الناس شيئا إلا تمنى أن يكون له بالحل و الحرام و لا يقنع بما رزقه الله عز و جل
2- لا یصدق ایمان عبد حتی یکون بما فی ید الله سبحانه اوثق منه بما فی یده
🔰سؤالات:
🔸از ترکیب دو روایت بالا اثبات کنید نفاق بخیل را.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل وسوم
✳️ #بلاغت:
📚متن:🔰سؤالات:
🔸می توانید بفرمایید که رساله اتَتَل تُوتَه تَتَل فیض کاشانی و کتاب احلام الیقظة مرحوم مظفر در فلسفه چه اسلوبی از اسالیب علمی، ادبی و خطابی دارد؟ (می توانید ناقد باشید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و چهارم
✳️ #اصول:
📚متن:
عن ابی جعفر علیه السلام لا یحل لاحد ان یشتری من الخمس شیئا حتی یصل الینا حقنا
🔰سؤالات:
🔸دلالت حدیث را بر وجوب خمس بفرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و پنج
✳️ #منطق:
📚متن:
با توجه به
ما چون نشانه پای به گل در بماندهایم
خصم آن حریف نیست که تیرش خطا رود
🔰سؤالات:
🔸قضیه منفصله عنادیه مانعة الخلو بسازید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و ششم
✳️ #معانی:
📚متن:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🔰سؤالات:
🔸علت تکرار الذین قبل هاجروا به خلاف جاهدوا چیست؟
🔸اسم اشاره چه چیزی را افاده میکند؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و هفتم
✳️ #تجزیه_و_ترکیب، #معانی:
📚متن:
وَ مَن يَهْدِ ٱللَّهُ فَهُوَ ٱلْمُهْتَدِۖ وَ مَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِهِۦۖ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ عَلَیٰ وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَ بُكْمًا وَ صُمًّاۖمَّأْوَیٰهُمْ جَهَنَّمُۖ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَٰهُمْ سَعِيرًا
🔰سؤالات:
🔸پیشنهاد میشود ایه شریفه کامل تجزیه و ترکیب شود.
🔸ضمناً چرا در شرطیه نخست، عائد از جمله جزا به اسم شرط ضمیر مفرد امده است و در شرطیه دوم ضمیر جمع؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و هشتم
✳️ #فقه:
📚متن:
از احادیثی که جعل شده است برای اثبات این که تحریم متعة النساء، بدعت خلیفه دوم نبوده و مربوط به عصر نبوی است این خبر است از مسند احمد
... فتزوجتها فكان الاجل بيني وبينها عشرا قال فبت عندها تلك الليلة ثم أصحبت غاديا إلى المسجد فإذا رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الباب والحجر يخطب الناس يقول ألا أيها الناس قد كنت أذنت لكم في الاستمتاع من هذه النساء الا وان الله تبارك وتعالى قد حرم ذلك إلى يوم القيامة فمن كان عنده منهن شئ فليخل سبيلها ولا تأخذوا مما آتيتموهن شيئا
🔰سؤالات:
🔸منافات این خبر مجعول را با یکی از قواعد مسلم فقهی کشف کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهل و نهم
✳️ #صرف:
📚متن:
قَالَ إِنَّ فِيهَا لُوطًاۚ قَالُوا۟ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِيهَا
🔰سؤالات:
🔸وجه اعلمیت رسل الهی از حضرت ابراهیم علیهالسلام چه بوده است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین پنجاهم
✳️ #تجزیه، #ترکیب
📚متن:
ثمّ لم يمنعنا قديم عزّنا و عاليّ طولنا على قومك ان خلطناكم بأنفسنا، فنكحنا و أنكحنا، فعل الأكفاء، و لستم هناك
🔰سؤالات:
🔸متن فوق را ترکیب نمایید، خصوصا کلمه فعل
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین پنجاه و یکم
✳️ #منطق:
📚متن:
🔰سؤالات:
🔸ایا از انضمام این فقره از بعضی از ادعیه« اللهم أعنی بالبکاء علی نفسی» به این فقره از یک دعای دیگر«اللهم أعنی بما تعین به الصالحین علی انفسهم» میشود نتیجه گرفت البکاء علی النفس مما اعین الصالحون به علی انفسهم؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov