🔰#فقه
💠 عدم شرطیت استقرار در مستحبات نماز
👤#استاد_گنجی
آیا برای #اذکار و افعال استحبابی نماز #استقرار شرطیت دارد یا نه؟ بعضی برای اثبات این مطلب به #اجماع و روایات تمسک کرده اند. استاد میفرماید اجماع دلیل #لبی است و فقط شامل واجبات نماز میشود. روایات هم انصراف به واجبات دارد. در نتیجه دلیل قاصر است و اصل عملی که برائت در اقل و اکثر ارتباطی است جاری میشود....
📚درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3453
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 کارایی بیشتر محاورات عادی در کشف معنای حقیقی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻ما گفتیم با استفاده از کثرت #استعمال لفظ در یک معنا _با توضیحاتی که داده شد_ میتوان معنای حقیقی را تشخیص داد. همچنین گفتیم در محاورات عادی، استعمال حقیقی بیش از محاورات شاعرانه و ادبی رخ میدهد؛ بدین مناسبت مراجعه به استعمالات موجود در محاورات عادی، به هدف تشخیص معنای حقیقی کارسازتر از محاوارات شاعرانه و ادبی است. به عنوان مثال مراجعه به استعمالات روایی برای کشف معنای حقیقی کارسازتر از مراجعه به آیات قرآن کریم است؛ چون قرآن کریم هر چند شعر نیست ولی ...
📚 درس خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حقیقی #عادی
#محاورات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
ما از خارج علم پیدا کردیم که ادعای اجماع توسط سید مرتضی کنایه از وجود اجماع بر کبری است و تطبیق این کبری بر این مورد توسط ایشان است یعنی خود ایشان احراز کردند که این مورد صغرای این کبری است لذا میگوید این صغری مورد اجماع است. مثلا در ناصریات فرمودهاند....
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345
#اجماع
#منقول #سید_مرتضی #شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345
#اجماع
#منقول #سید_مرتضی #شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#غدیر
💠 بیعت
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّه عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
از برترین اعمال در روز عید غدیر، تجدید #بیعت با وجود مبارک و نازنین ولی الله المطلق، القائم بالصدق و بالحق، بقیة الله الاعظم حضرت حجة ابن الحسن العسکری علیه السلام است:
اَللّـهُمَّ اِنّي اُجَدِّدُ لَهُ في صَبيحَةِ يَوْمي هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَيّامي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ في عُنُقي ، لا اَحُولُ عَنْها وَ لا اَزُولُ اَبَداً
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #اصول
💠 تفاوت واجب مشروط بنابر نظر شیخ انصاری و واجب معلق
👤 #استاد_قائینی
مرحوم آخوند معتقد است واجب #مشروط شیخ همان واجب #معلق صاحب #فصول است و بین آنها تفاوتی نیست.
اما به نظر بین #واجب مشروط حتی از نظر شیخ #انصاری و واجب معلق تفاوت ماهوی وجود دارد که این تفاوت موجب پیدایش ثمراتی بین آنها خواهد بود...
📚 درس خارج اصول، ۳ آذر ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2315
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 فواید ذکر راوی و مروی عنه
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
از زمان تأسیس #رجال، متداول این بود که متعرض #راوی و مروی عنه هم میشدند. اصحاب ما به جای راوی و مروی عنه، طبقات را بر اساس ائمه ع ذکر میکردند. البته این استاندارد نبود و استانداردش این بود که هم راوی و هم مروی عنه مشخص شود. بعدها اهل سنت یک مقداری کم و زیاد کردند....
📚برگرفته از درس خارج مکاسب محرمه ایشان
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3456
#مروی_عنه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 مفاد لا ضرر نفی تشریع یا نفی لزوم
👤#استاد_گنجی
یک بحثی در مفاد لا #ضرر وجود دارد که آیا مفاد لا ضرر نفی #تشریع است و عمل با وجود ضرر باطل است یا این که لا ضرر لزوم فعل را بر میدارد و اصل تشریع آن باقی است؟ مرحوم آقای #خویی قائل هستند به این که اصل تشریع را بر میدارد. البته اگر امر ترخیصی جدایی نداشته باشد. اما در مقابل شاید مشهور قائل باشند به این که اصل تشریع باقی است...
📚درس خارج فقه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 عدم موثر بودن علم اجمالی کبیر به کل شریعت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔺 این که تعدادی از روایات به دست ما نرسیده، کافی نیست که علم #اجمالی کبیر، منشأ اثر بشود چرا که معلوم نیست در آن اضافه، چیزی بوده باشد که #فتوی را عوض کند. مثلا #کافی در این موضوع، ده روایت برای ما نقل کرده اما ممکن است در واقع صد روایت بوده باشد که اگر ما آن را می داشتیم، می فهمیدیم #متواتر است و بررسی سندی نمی کردیم اما الآن که ده روایت داریم، چون خبر #واحد است بررسی سندی کردیم و اتفاقا شش هفت مورد را نپذیرفتیم که اگر می دانستیم متواتر است، اینها را کنار نمی گذاشتیم.
📚 درس خارج اصول، جلسه۱۱۳، ۷ خرداد ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3466
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_عدم تاثیر علم اجمالی کبیر در شریعت.m4a
5.66M
🔸#اصول
💠 عدم موثر بودن علم اجمالی کبیر به کل شریعت
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول، جلسه۱۱۳، ۷ خرداد ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3466
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اجزاء زکات با اداء آن، بدون قصد قربت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از مسائل مورد بحث در زکات، #اعتبار_قصد_قربت است. ادلّهای از جمله آیات #قرآن و #روایات و #اجماع بر این اعتبار، اقامه شده است. با پذیرش آنکه در زکات، قصد قربت معتبر است، باید این مساله را مورد بررسی قرار داد که اگر شخصی #معصیت کند، و زکات را بدون قصد قربت ادا کند، آیا این زکات مجزی است، و او را -هرچند معصیت نموده- از پرداخت مجدّد بینیاز میکند، یا آنکه ادای مزبور #باطل است، و مجدّد باید پرداخت شود.
بهنظر میرسد #حکم_وضعی اطلاق ندارد. برای آنکه زکات نافذ باشد، پرداختکننده باید #ولایت بر آن داشته باشد. بخشی از اموال مالک، برای خود اوست و بخشی دیگر از اموالش، زکات است. ادلّه دال بر ولایت مالک بر #افراز و پرداخت زکات، #اطلاق ندارد که شامل موردی شود که قصد قربت وجود نداشته است. آنچه ولایت مالک، در آن ثابت است، پرداخت زکات با قصد قربت است.
📚 درس خارج فقه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3439
#قصد_قربت
#اجزاء #حکم_وضعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 فرق بین استدلال به سیرهی عقلائیه و سیرهی متشرعه بر حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
بین استدلال به سیرهی عقلائیه و استدلال به سیرهی #متشرعه بر حجیت خبر #ثقه فرق وجود دارد و ثمراتی بر آن مترتب میشود. زیرا نسبت به سیرهی مشترعه نمیتوان جازم به انعقاد آن در مواردی که در ذیل میآید، شد و چون دلیل #لبی است باید به قدر #متیقن آن اخذ کرد ولی نسبت به سیرهی عقلائیه میتوان با رجوع به #ارتکاز خود توسعه و ضیق آن را به دست آورد چون ما نیز انشاء الله از عقلاء هستیم.
ثمرهی اول: #حجیت خبر ثقه در موضوعات....
📚 درس خارج اصول، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3429
#سیره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠 مخل نبودن عدم توثیق مشایخ صدوق به اعتبار روایت
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم صدوق مشایخ متعددی دارد که در مورد آنها توثیق صریح وارد نشده است. از نظر حضرت استاد عدم ورود توثیق نسبت به مشایخ مرحوم صدوق به اعتبار روایت خللی وارد نمیکند....
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 فرق بین اصاله الاباحه و قاعده اباحه
👤#استاد_سیداحمد_مددی
اصالة الأباحه نزد آقایان جزء مسلمات شده است و از قدیم هم مطرح بوده است میان #معتزله و #اشاعره و اصولیون و بسیار در عالم اسلام از آن تعبیر کردهاند. معمولاً بین اصالة الاباحه و قاعدة الاباحه فرق گذاشته نمیشود اما ما گفتیم که بیاییم به لحاظ فنی بین اصالة الإباحه و قاعدة الاباحه فرق بگذاریم تا روشنتر باشد.....
📚برگرفته از درس خارج مکاسب محرمه ایشان
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3454
#حکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 انفتاحی بودن مرحوم شیخ انصاری
👤#استاد_گنجی
مرحوم شیخ #انصاری، باب علمی را مفتوح میداند و قائل است به مقداری که وافی به معظم فقه باشد، #ظنون خاصه داریم. باب علمی وقتی مسدود است که ظنون خاصه، وافی به معظم فقه نداشته باشیم. اگر ظنون خاصه داشته باشیم و اثبات حجیت آنها شده باشد، مقدمه اولی دلیل #انسداد ناتمام میشود و باب علم و علمی مسدود نیست. ...
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۰، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شیخ_انصاری
#انفتاحی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 فقه الرضا متعلق به احمدبن محمد بن عیسی نیست
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی مانند مرحوم #نائینی فقه الرضا را متعلق به احمد بن محمد بن عیسی اشعری می دانند ولی استاد با توجه به سه نکته این استناد را قبول ندارند.
نکته اول: أحمد بن محمد بن عیسی، راوی و فقیه بزرگی است و از اشهر روات امامیه است و این جمله معروف است که وقتی به ایشان می رسند می گویند: شیخ القمیین و وجههم و فقیههم غیر مدافع. حال اگر ایشان چنین کتابی داشت که من أوله إلی آخره برای او بود و بخشی از آن هم روایات مستقیم امام رضا بود که خودش املاء کرده بود، چطور #نجاشی و شیخ #طوسی که پس از ایشان هستند، به چنین کتابی نپرداخته اند و اهمیت آن را ذکر نکرده اند؟
نکته دوم: مرحوم نائینی عباراتی مثل عن أبی را إملاء احمد بن محمد بن عیسی از امام رضا علیه السلام دانست. اما از کجا می گویید که احمد بن محمد بن عیسی روایت مستقیم از امام رضا علیه السلام داشته است.
نکته سوم: استناد روایات این کتاب با احمد بن محمد بن عیسی هم دلیل بر مولف بودن ایشان نیست چون ابن بابویه که راوی کتاب ایشان است هم می توانسته است این روایات را نقل کند.
📚 درس خارج اصول، ۱۹ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3242
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #حکایت_خوبان
💠 ماجرای ابتلای شدید شیخ محمود میثمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در کتاب «دار السلام» نوشتۀ شیخ محمود میثمی، داستانی ذکر شده است که آیت الله والد نیز در جرعهای از دریا آن را نقل نمودهاند. چکیدۀ داستانی که توسط شیخ محمود میثمی نقل شده از این قرار است که میگوید: اوضاع من بسیار خراب بود و کسی به من گفت اخیراً پولی به دست فلان آقا رسیده است؛ مناسب است ایشان را از وضعیّت خود مطلع سازید تا شما را مساعدت نماید. مرحوم شیخ محمود میثمی شخص ملّایی بود و از مقرّرین درس شیخ اعظم بود. مرحوم شیخ محمود میگوید: یک متنی را نوشتم و به همراه یکی از نوشتهجات خودم به یک واسطه دادم تا آن را به آن آقا بدهد. آن آقا گفته بود من ...
📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه
👤 #استاد_شهیدی
بعضی برای اثبات حجیت #شهرت به عموم تعلیل آیهی «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ» تمسک کردند. زیرا مراد از «جهالت» #سفاهت است و از این تعبیر فهمیده میشود که در مورد #امارات هر کجا عمل به آن #اماره مصداق سفاهت نباشد عمل به آن جایز است و عمل به شهرت، مصداق عمل به سفاهت نیست لذا عمل به آن جایز است.
این بیان نیز تمام نیست....
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3350
#نبأ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
وجه دوم.mp3
1.47M
🔰 #اصول
💠 تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3350
#شهرت_فتوائیه
#نبأ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 فرق لابشرط قسمی و مقسمی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
صورتی از اشیاء که در #ذهن و قوهی عاقله ترسیم میشود، دو قسم است:
یا آن شیء غیر معقول است و ما آن را تعقل میکنیم...
یا آن شیء امری #معقول است و ما دوباره آن را تعقل میکنیم........
📚 درس خارج اصول، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2540
#مطلق
#لابشرط #قسمی #مقسمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #اصول
💠 عدم تاثیر وجوب یا عدم وجوب مقدمه در صغرای باب تعارض یا تزاحم
👤 #استاد_قائینی
یکی از ثمراتی که برای وجوب #مقدمه در کلمات آقای #روحانی و مرحوم شهید #صدر ذکر شده است این است که در مقدماتی که با قطع نظر از مقدمیت #حرام هستند، چنانچه مقدمه، شرعا هم #واجب باشد بین وجوب آن و دلیل حرمت #تعارض رخ خواهد داد اما اگر مقدمه شرعا واجب نباشد تعارضی نیست و بلکه مورد از صغریات باب #تزاحم خواهد بود.
از نظر استاد قائینی این ثمره ناتمام است ...
📚 درس خارج اصول، ۴ اسفند ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2487
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 عدم حجیت خبر ثقه غیر ضابط
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت خبر #واحد استاد فرمودند یکی از شرایط #حجیت خبر #ضابط بودن #راوی است. چرا که ادله حجیت یا #سیره عقلا است که اصلا شامل خبر کسی که ضابط نیست نمیشود و اگر ادله لفظیه است آن هم شامل خبر #ثقه غیر ضابط نمیشود چرا که ثقه بودن نکته دارد و نکتهی آن، کم بودن احتمال عدم مطابقت با واقع است. این نکته در غیر ضبط نیست....
📚درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠فحص از مخصص متصل در انحلال علم اجمالی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔺 مرحوم #آخوند در این مورد چیزی نفرموده است اما مرحوم #امام هم با توجه به #وثاقت ناقلین و اصل عدم خطا و #نسیان حکم به عدم وجوب #فحص می کنند اما این کلام ایشان صحیح نیست چون در مورد #مخصص متصل به خاطر #تقطیع یا اختلاف #نسخه باید فحص کرد البته به خاطر وثاقت محدثین و ناقلین اخلال عمدی منتفی است ولی باید در مورد شخص ناقل ظاهر حالش در نقل اختلاف نسخه ها و تقطیعات دیده شود که اگر داب اجتهادی او مانند ما یا سختر از ما بود، ما اصل عدم #خطا و نسیان جاری می کنیم اما اگر مبنایش در این موارد آسان تر از ما بود، نمی توانیم اصل عدم خطا و نسیان در مورد او به علت عدم ظاهر بر صحت #تقطیع یا اعتماد به #نسخه جاری کنیم.
📚 درس خارج فقه، ۸ خرداد ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3472
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa