eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
620 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‏ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ (۱۶) آنان، کسانی هستند که گمراهی را به بهای هدایت خریدند. از این رو تجارتشان سود نکرد و هدایت‌یافته نیستند. (۱۶) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. دلیل اینکه منافقان هدایت را به ظلالت فروختند احتجاج طبرسی از امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیثی طولانی آورده است که ایشان فرمودند: اگر منافقان که لعنت خدا بر آنان باد دانسته بودند که چه جزای در ترک این آیات که تاویلش را گفتم، برایشان مقرر شده، همه را با چیزهای دیگری که ساقط کردند می‌انداختند. ولی حکم خداوند متعال به ایجاب حجت بر خلقش امضا شده، همانگونه که فرمود: (فللّه الحُجَّةُ الْبالِغَةُ) دیدگانشان را پوشانده و بر دل‌هایشان پرده افکنده تا به آن واقف نشوند در نتیجه آنان را به حال خود واگذاشته است. 📚احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۲۵۳. توضیح: منافقان کور دل و گمراه به معامله ای که در آن ضرر میکنند اصلا به آن واقف نیستند، در واقع این خداوند متعال حجاب و پرده غفلت را جلوی چشمان منافقان کشیده است و این به سبب عمل منافقان می‌باشد پس در نتیجه منافقان به سبب اعمال خودشان پرده‌ای روی کارهای زشت خود کشیده‌اند و نتیجه این معامله‌ای که بر علیه‌شان می‌باشد را نمی‌بینند و هدایت را به ظلالت فروخته‌اند و دچار خسران همیشگی شده‌اند. ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۲.دليل ضرر تجارت منافقین دین فروشی آنها بود امام موسی بن جعفر علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: (آنان کسانی هستند که دین خداوند را فروختند و در عوض کفر را برگزیدند). (و این تجارت آنها سودی نداده). یعنی در تجارت آخرت سودی نبردند، زیرا آنها آتش دوزخ و انواع عذاب آن را خریدند و از بهشتی که برای آنان مهیا شده بود در گذشتند. (و هدایت نیافتند) یعنی به سوی حق و حقیقت و راه درست هدایت نشده‌اند. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۱۲۵. 🏴 پایان این مطلب 🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🥀در سوگ نبی، جهان سیه می پوشد 🥀در سینه، دل از داغ حسن می جوشد 🥀از ماتم هشتمین امام معصوم 🥀هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد 🏴عرض تسلیت به مناسبت ◾️شهادت پیامبر مهربانی 🖤 ◾️شهادت کریم اهل بیت🖤 ◾️شهادت امام رئوف 🖤 🌑 کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌑 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌑 °•❖══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ▪️مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ (۱۷) حالِ آنان، همچون حالِ کسانی‌ ست که (در بیابان تاریکی، برای یافتن مسیر،) آتشی افروخته‌اند؛ پس همین‌که اطرافشان را روشن کرد، خداوند، نور (آتشِ) آنان را از بین بُرد و در تاریکی‌هایی که نمی‌بینند، رهایشان کرد. (۱۷) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. منظور از نور در آیه وجود پیغمبر و آلش و منظور از ظلمات در آیه دوری از پیغمبر و آلش می‌باشد. جابر از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود: خدای عز وجل به محمد (ص) فرمود: (به آنان بگو اگر نزد من و به اختیار من بود آنچه در آن شتاب دارید، کار میان من و شما تمام شده بود؛ انعام/۸۵). امام فرمود: یعنی اگر من فرمان داشتم به شما اعلام میکردم آن چه را که در دل پنهان داشته‌اید، شتاب در مردن من برای ستم کردن به خاندانم پس از من. مثل شما چنان است که خدای عز وجل فرموده است: (مثل آن که آتشی افروخته و چون گرد او روشن می‌شود، بقره/۱۷). می‌فرماید: زمین به نور محمد روشن شده است، چنان که خورشید بر آن می‌تابد و خداوند، محمد را به خورشید و وصی او را به ماه مثل زده و این است تفسیر قول خداوند عزوجل: (خورشید را تابان ساخت و ماه را روشن،یونس/۵) و قول خداوند که: ( و یک نشانه برای آنان شب است که روز را از آن در می‌آوریم پس ناگاه که همه در تاریکی فرو می‌روند، یس/۳۷) و گفته‌ی خدای عزوجل: (خداوند نور و روشنی آنان را برد و در تاریکی عمیقی رها ساخت که در آن نمیتوانند چیزی ببینند، بقره/۱۷) یعنی جان محمد را گرفت و تاریکی پدیدار شد ولی فضل خاندان او را ندیدند. 📚الکافی، ج ۸، ص ۳۸۰. کانال تفسیر روایی قرآن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲. چگونگی قبض روح منافقین که بیعت با امیرالمومنین علیه السلام را شکستند رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: هر بنده و کنیزی که در ظاهر بیعت امیرالمومنین را بپذیرد و آن را در باطن بشکند و قبول نداشته باشد و منافقانه عمل کند، هنگامی که فرشته مرگ برای قبض روحش بیاید تمثال شیطان و یارانش و آتش برای او در چشم و قلبش نمایان شود و جایگاه خود را در تنگناهای جهنم ببیند و برای او باغ‌های بهشت و منازلی نیز نمایان شود که اگر این شخص بر ایمانش و وفای به بیعتش باقی می‌ماند متعلق به او بود. سپس ملک الموت به او می‌گوید: ببین در برابرت باغ‌هایی است که قدر خوشی آنان و صفای آنان را ندانستی و حال آن که پروردگار جهانیان همه را برای تو آماده کرده بود، ولی با این شرط که تو باید باقی می‌ماندی بر اخلاص و دوستی نسبت به برادر محمد صلی الله علیه وآله که اگر چنین می‌شد، بازگشت و رجوع تو در روزی که پاداش اعمال مردم داده می‌شود اینجا بودی، حال که عهد را شکستی و مخالفت نمودی پس این آتشها و انواع عذابهای آن و کارگزاران آن که با چماق‌ها و افعی‌های دهان گشاده و عقربهای که نیش‌های خویش را آماده ساخته‌اند و درنده‌های که چنگال‌هایشان را آماده ساخته و همه نوع عذاب‌های دیگر همگی برای توست و رجوع و برگشت تو هم به این‌هاست. اینجاست که او می‌گوید: (ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم، فرقان/۲۷) و قبول می‌کردم آنچه به من فرمود و نسبت به آنچه برایم لازم میدانست ملزم بودم که همانا دوستی علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚تفسیر امام عسکری، ص ۱۳۱. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۳. منظور از رها کردن منافقین توسط خداوند در آیه "و تركهم في ظلمات لا يبصرون" امام رضا علیه السلام در تفسیر جمله (در تاریکی‌های وحشتناکی که چشم کار نمی‌کند، آنها را رها می‌سازد). فرمود: خدای تعالی آن طور که بندگانش چیزی را و یا کسی را وا می‌گذارند متصف به تحرک و واگذاری نمی‌شود، و خلاصه بنده‌اش را بدون جهت وا نمی‌گذارد، بلکه وقتی میداند که بنده‌اش از کفر و ضلالت برنمی‌گردد، دیگر یاری و لطف خود را از او قطع میکند و افسار او را به گردنش انداخته، به اختیار خودش وا می‌گذارد. 📚عيون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۱۲۳. ✅ پایان مطلب ✅ 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ▪️صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (۱۸) (آنان در برابر حق و حقیقت) کر، لال و کورند و در نتیجه (از گمراهی‌شان) باز نمی‌گردند. (۱۸) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
١. تفسير لغوى صم و بكم و عمى در تفسیر علی بن ابراهیم قمی آمده که (صم) منظور کسی است که نمی‌شنود و (بکم) به کسی اطلاق می‌شود که از مادر لال و گنگ متولد شود. و (عمی) به کسی گفته می‌شود که بینا بود و بعد از مدتی نابینا شده است. 📚 تفسیر قمی، ج۱، ذیل آیه ۱۸ سوره بقره. ✍ کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯